Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Elektropunjači za automobile / baterije za automobile / elektromotori

Recommended Posts

Tesla radi na ''tajnim baterijama'' koje bi mogle da snize cenu električnih automobila

 

tesla v3.jpg

 

Za razliku od automobila na benzinski pogon, električni automobili se u velikoj meri oslanjaju na bateriju koja pokriva više zadataka kako za održavanje svetala tako i za pružanje dometa, za šta bi se obično koristio motor na benzin kod običnih automobila. To znači da je baterija u EV dvostruko važna i može biti prilično skupa. To može pružiti doprinos ukupnim troškovima takvog vozila, ali prema izveštaju Reutersa, čini se da Tesla radi na ''tajnoj bateriji'' koja će promeniti pravila igre. Izveštaj tvrdi da Tesla možda razvija jeftinu, ali dugotrajnu bateriju koja bi mogla da bude predstavljena u automobilima Model 3 u Kini kasnije ove godine.

 

Cene poput benzinca?

Ova jeftinija baterija očekuje se da snizi troškove celog vozila i učini ga pristupačnijim svodeći ga na cene u skladu sa automobilima na benzinski pogon. Takođe će pomoći u ukupnoj dugotrajnosti i uticaju ovih baterija na životnu sredinu, gde se kasnije mogu ponovo koristiti u električnoj mreži. Kao što Reuters napominje, CEO Tesle Elon Musk je nagovestio da će kompanija otkriti neka značajna unapređenja koja je postigla u tehnologiji baterija tokom Battery Day-a. Kaže se da se ovaj događaj održava krajem maja, tako da bi trebalo da izađe više detalja u narednim nedeljama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dolazi nova struka - procenitelji kapaciteta baterija

 

203743-baterije.jpg

 

Polovni električni automobili stari tri godine i sa, naprimer 45.000 kilometara, trebalo bi da budu u istom cenovnom rangu, ali po istraživanjima nemačkog TUV-a razlike mogu da budu i do 450 evra i to ne zavisi od vizuelnog utiska nego o nečemu mnogo ozbiljnijem - stanju baterije.

 

U Nemačkoj se javljaju specijalizovane firme poput Twaicea, koje se pomoću posebnih softvera bave procenom stanja baterije. Upravo Twaice naglašava da na navedenoj kilometraži i starosti vozila razlike u kapacitetu baterije mogu da budu i do 5%, a sve zavisi od vozačkog stila, punjenju baterija. Preporučuje se da baterije punite od 15% do 90%, ili još bolje da auto spojite na punjač na 20%, a skinete ga sa punjača kad je baterija na 80% - kako ne bi došlo do oštećenja. Agresivan vozački stil takođe ne deluje dobro na stanje baterije…

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka pumpa u Nemačkoj će morati da ima punjač za električna vozila

 

bmw i3 punjac.jpg

 

Nemačka će u sklopu plana stimulacije vrednog 130 milijardi evra zahtevati od svake benzinske pumpe da poseduje punjače namenjene električnim vozilima. Ovaj paket stimulacija uključuje subvencije za kupce električnih vozila, ali i poreze za vlasnike velikih SUV-ova koji zagađuju okolinu. Prema zvaničnim podacima, od 168.148 vozila registrovanih u maju, samo 3.3% su električni automobili. Prošle godine u Nemačkoj je bilo manje od 2% električnih od ukupnog broja registrovanih automobila. Eksperti smatraju da uzrok slabe prodaje može da bude zabrinutost vozača za punjenje baterije.

 

''Znamo da je u 97% slučajeva razlog zbog kojeg ljudi ne kupuju električne automobile zapravo zabrinutost za domet. Nemačka želi da to reši tako što će vozači znati da je benzinska stanica uvek otvorena'', rekao je Diego Biasi, suosnivač i predsednik kompanije Quercus Real Assets. Prošle godine je kancelarka Angela Merkel postavila cilj koji se odnosi na milion stanica za punjenje električnih automobila širom Nemačke do 2030. godine. Garancija da će svaka benzinska pumpa imati punjače je značajan korak ka tom cilju, ali nije dovoljan jer u Nemačkoj postoji oko 15.000 benzinskih pumpi, mnogo manje u odnosu na 1965. godinu kada ih je bilo 40.000.

 

Da bi električni automobili postali standard, Nemačkoj je potrebno najmanje 70.000 stanica za punjenje, kao i 7.000 stanica sa brzim punjačima. Nemačka nije jedina koja promoviše električne automobile u sklopu strategije nakon pandemije koronavirusa, jer je i francuski predsednik Makron najavio inicijativu vrednu 8 milijardi evra sa ciljem da Francuska postane najveći proizvođač ''čistih'' vozila u Evropi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raste broj stanica za punjenje električnih automobila, Kina i dalje na vrhu

 

179986-punjac.jpg

 

Broj javno dostupnih punjača za električna vozila (EV) skočio je za 60% u 2019. godini, što je najveće povećanje u tri godine te je nadmašilo prodaju električnih automobila, pokazuju podaci Međunarodne agencije za energiju (IEA). U svom godišnjem pregledu Global EV Outlook, IEA je saoštila da je broj javnih lokacija za sporo i brzo punjenje dostigao 862.118 na globalnom nivou. Kina, koja je najveće svetsko tržište automobila, u ukupnom broju ima udeo od 60%. Stanice za brzo punjenje čine 31% ukupnog broja. IEA kao sporo punjenje definiše snabdevanje snage do 22 kilovata (kW), te su tada potrebni sati da se napuni baterija vozila. Brzi punjači, uključujući Tesline, mogu da napune vozila za nekoliko minuta.

 

''Kina nastavlja da bude vodeća u predstavljanju javno dostupnih punjača, posebno brzih koji su prilagođeni gustim urbanim područjima s manjom mogućnošću privatnog punjenja kod kuće'', piše u izveštaju. Povećanje odražava napore za izgradnju kritične infrastrukture uoči očekivanog porasta prodaje električnih automobila, koji su u prošloj godini činili samo jedan posto globalne zalihe automobila, navodi IEA. Iako se većina punjenja električnih automobila odvija kod kuće ili na poslu, uvođenje javne infrastrukture je ključno za uveravanje potencijalnih kupaca da ne postoji rizik da im se isprazni baterija. Kao deo svog plana ekonomskih podsticaja, Nemačka je početkom juna najavila da će osigurati 500 miliona evra za podršku uvođenju privatnih stanica za punjenje, kojih je trenutno 6.5 miliona širom sveta. ''To smatram prirodnim korakom u pravom smeru, ali ne i revolucijom sa velikim pobednicima ili gubitnicima'', rekao je o nemačkom planu osnivač savetodavne firme za električnu mobilnost Comic Cat Thomas Daiber.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fabrika Tesla napravila bateriju koja prelazi realnih 640 kilometara

 

tesla baterija01.jpg

 

Elon Musk je 2012. godine započeo revoluciju automobilske industrije predstavivši Teslu Model S. Upravo se tim modelom promenila svest miliona vozača širom sveta koji su počeli prihvatati električnu budućnost. Od tadašnje tehnologije baterija do danas nije bilo značajnih pomaka. Domet se povećavao za tek nekoliko stotina kilometara, ali veliki broj ljudi još uvek je ostao skeptičan prema električnim automobilima zbog premalog dometa i straha od potpunog pražnjenja usred vožnje.


Sada i tome polako dolazi kraj jer je Elon Musk predstavio novu bateriju kojom će Tesla Model S prelaziti skoro 647 kilometara. Bilo je samo pitanje vremena kad će neki od proizvođača službeno probiti granicu od 400 milja, ali čini se da je američki proizvođač ipak preduhitrio sve. Testiranje ovih baterija je odradila američka agencija EPA u stvarnim uslovima i potvrdila da novi Tesla Model S može preći skoro 402 milje (647 kilometara). Musk na Twitteru ističe da je ova potvrda trebala stići i ranije, ali je sve bilo odloženo zbog krize sa korona virusom. Iako je Tesla preduhitrio brojne proizvođače sa ovakvim napretkom, treba podsetiti da još brojnih proizvođača, poput Samsunga, pokušavaju napraviti baterije za električne automobile koje bi imale domet veći i od 1.000 kilometara. Mnogi od njih ističu kako su pri kraju razvoja, ali već mesecima nismo dobili nijednu službenu potvrdu da će se to stvarno ostvariti.

 

Ovakva potvrda američkog proizvođača je zato velik korak za automobilsku industriju. Dok će mnogi potencijalni kupci imati u ponudi automobil kojem će verovati, sa druge strane podstiče druge proizvođače da svoje automobile naprave još konkurentnijima. 

 

preuzeto sa - vozim.hr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uvode obavezne punjače za električne automobile u javnim i privatnim zgradama

 

plug in slika.jpg

 

Nacrtom zakona predviđeno je da sve nove zgrade u Grčkoj imaju u garažama određeni broj punjača za električna vozila. Grčko Ministarstvo energetike i životne sredine podnelo je nacrt zakona kojim se investitori obavezuju na postavljanje punjača za električne automobile na parking mestima u garažama, kako u javnim, tako i u privatnim objektima. Između ostalog, nacrt zakona takođe predviđa da vlasnici punjača mogu prodati višak električne energije na tržištu. Novi zakon je zasnovan na propisima Evropske unije, a odnosiće se na objekte kojima će građevinska dozvola biti izdata posle marta 2021. godine.

 

Predviđeno je da u stambene zgrade sa više od 10 parking mesta već tokom izgradnje budu postavljene posebne instalacije za punjače. Nacrtom je takođe predviđeno da, ukoliko se radi o poslovno-stambenom objektu bude ugrađen najmanje jedan punjač na 5 parking mesta. U postojećim objektima, na kojima se obavljaju radovi na restauraciji, posebne instalacije neće biti obavezne ukoliko troškovi njihove ugradnje prelaze 7% ukupnih troškova obnove zgrade. Vlasnici koji pune baterije u svojim automobilima u periodu kada je potrošnja struje niska zbog manjeg broja korisnika i manje potražnje (naprimer, tokom noći) mogu da prodaju višak električne energije na tržištu. Nacrt zakona trenutno je na javnoj raspravi.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW će praviti pola miliona elektromotora godišnje

 

204696-bmw 01.jpg

 

Bavarski proizvođač proširiće kapacitete svog najvećeg pogona u Evropi, kako bi u budućnosti mogao da pravi dovoljan broj pogonskih jedinica za svoje električne automobile. Kako prenosi B92, BMW je počeo da unapređuje svoju fabriku u Dingolfingu u Nemačkoj u kojoj se još od 2013. prave elektromotori za model i3. Kada se 2022. završi proširenje kapaciteta u tom postrojenju će se godišnje praviti 500.000 električnih pogonskih sistema za BMW vozila na struju. BMW e-drive pogonski sistem osim elektromotora obuhvata i prenosni sistem i upravljačku elektroniku, a nova generacija ovog sistema prvi put će se ugrađivati u BMW iX3 koji počinje da se prodaje ovog leta u Kini. Inače, pogon u kome se izrađuju e-drive pogonski sistemi biće proširen čak 10 puta, sa sadašnjih 8.000 na 80.000 kvadratnih metara. Broj zaposlenih će takođe porasti na 2.000.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od 200.000 Plugsurfing mesta za punjenje Volvo automobila, 2 su u Srbiji

 

volvo plugs.jpg

 

Vozači potpuno električnih modela Volvo Recharge u Evropi uskoro će imati jednostavan pristup do više od 200.000 punjača jer je kompanija Volvo Cars odabrala ponuđača usluga punjenja vozila Plugsurfing kao svog partnera, omogućavajući duga putovanja preko čitavog kontinenta bez problema. Korisnici će biti u mogućnosti da pune svoje automobile uz pomoć beskontaktne kartice za punjenje ili aplikacije na pametnom telefonu na bilo kojoj od preko 200.000 stanica koje podržava Plugsurfing u 38 evropskih država.

 

U Srbiji su dostupni punjači na samo dva mesta i to u Beogradu, po ceni od 77.60 dinara po kilovatu. Svako punjenje i plaćanje se obračunavaju na mesečnom nivou jer Plugsurfing ne obavezuje svoje korisnike na pretplatu za upotrebu servisa. Preko Plugsurfing aplikacije na Android infotainment sistemu, vozači električnih Volvo automobila mogu filtrirati stanice za punjenje po lokaciji, dostupnosti u realnom vremenu i brzini punjenja. Aplikacija takođe prikazuje i informacije o cenama za svaku stanicu, što proces čini jednostavnim i transparentnim.

 

Volvo Cars počinje sa puštanjem Plugsurfing servisa sa potpuno električnim modelom XC40 Recharge P8 kada isporuke krenu kasnije u toku ove godine. XC40 Recharge P8 je prvi iz porodice potpuno električnih Volvo automobila i prvi potpuno električni automobil kompanije. XC40 Recharge P8 sa pogonom na sva četiri točka nudi autonomiju od preko 400 km (WLTP) po jednom punjenju i maksimalnu snagu od 408 konjskih snaga. Baterija se puni do 80 procenata svog kapaciteta za 40 minuta na DC brzoj infrastrukturi za punjenje. Do 2025. godine cilj je da od ukupne globalne prodaje 50 procenata budu potpuno električna vozila, dok bi ostali trebalo da budu hibridi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Njujork će uložiti oko 650 miliona evra u proširenje infrastrukture za električne automobile 

 

punjaci.jpg

 

Guverner Njujorka Andrew Cuomo najavio je investicioni program kojim će izdvojiti 750 miliona dolara (oko 650 miliona evra) za izgradnju stanica za punjenje, i ostale infrastrukture za električna vozila kao deo dugoročnog cilja države da smanji emisiju izduvnih gasova. Merom je predviđeno postavljanje više od 50.000 stanica za punjenje, i u velikoj meri će ga finansirati državna komunalna preduzeća u vlasništvu investitora, a ukupni budžet biće ograničen na 701 milion dolara do 2025. godine. Dodatnih 48.8 miliona dolara izdvojeno je iz nagodbe sa Volkswagenom zbog njegovog skandala sa varanjem na dizel motorima iz 2017. godine, a biće upotrebljeni za školski prevoz.

 

Najava iz Njujorka je u skladu sa sličnom merom sa Floride, koja je 10. jula najavila 8.6 miliona dolara ulaganja u proširenje stanica za punjenje. Iako je prodaja električnih vozila postepeno rasla u poslednjih nekoliko godina, ona i dalje čini manje od 2% ukupne prodaje novih vozila u Americi u 2019. godini, prema američkom Ministarstvu energetike. Prema više sprovedenih istraživanja, iako su mnogi proizvođači automobila znatno povećali domet svojih vozila sa jednim punjenjem baterija, mnogi potrošači i dalje zaziru od električnih automobila zbog njihove u startu veće cene, kao i zbog nedostatka infrastrukture za punjenje.

 

rsz_flcs_logo.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucid Motors napravio električni automobil čija baterija se najbrže puni

 

lucid-air 2020 3.jpg

 

Američki proizvođač električnih automobila Lucid Motors je objavio da će se baterija njihovog modela Air najbrže puniti u odnosu na druga električna vozila. Kako je saopšteno iz ove kompanije, za jedan minut napuni se energija dovoljna za prelazak više od 32 kilometra. Za punjenje baterije se koristi punjač jačine 300 kW, dok se za punjenje baterije Teslinog automobila koristi punjač jačine 250 kW. Pa je tako jedan minut punjenja baterije Teslinog automobila dovoljna za putovanje dugo 24 kilometra.

Da bi uspeo da napravi stanicu za punjenje koja bateriju može da napuni za neverovatno kratko vreme Lucid Motors je sarađivao sa kompanijom Electrify America, filijalom Volkswagena u Sjedinjenim Američkim Državama. Stanice za punjenje Lucid Motorsa, njih dve hiljade biće postavljene širom SAD-a. Nije poznato u kom vremenskom periodu će se to desiti. Lucidov model Air će imati rekordni domet od 833 kilometra sa jednim punjenjem, što je značajno više u odnosu na konkurenciju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako izgleda životni vek baterije elektrifikovanih vozila?

 

206806-bmw b 02.jpg

 

Iako je najvažnija uloga baterije njena upotreba u elektrifikovanom vozilu, u njenom životu zapravo postoje četiri ciklusa: njen razvoj, korišćenje u vozilu, ''drugi život baterije'' i recikliranje.

 

Stvaranje baterijske ćelije

Ovde se stvara budućnost. Vlada potpuna tišina koju remeti samo šum laboratorijskih mašina. Dvesta naučnika i stručnjaka, posebno hemičara i procesnih inženjera, u plavim zaštitnim odelima, jedine su tačke u boji u inače besprekornom, ultramodernom radnom prostoru - Centru za kompetentnost baterijskih ćelija BMW Grupe koji se nalazi u severnom delu Minhena. Na 12.000 kvadratnih metara, stvara se tehnologija baterijske ćelije budućnosti. Tehnologija baterijske ćelije i proizvodni procesi dodatno su optimizovani u ultramodernim laboratorijama i istraživačkim prostorijama. BMW Grupa želi tačno da razume šta se dešava u baterijskoj ćeliji, kako izgleda hemijski sastav i dizajn ćelije, i kako se ona može proizvoditi u velikim serijama.

 

Hemiju ćelija čini kombinacija materijala litijum-jonske baterije i katode, anode, separatora i elektrolita. Nisu važne samo tačne količine, već i način na koji se oni spajaju i prerađuju. Sastav najvažnijih sirovina, energija i gustina snage, bezbednost, vek trajanja itd. – sve se to proučava u Centru za kompetentnost baterijske ćelije. Ovo omogućava laboratoriji da produbi postojeće znanje, prati različite trendove za buduće baterijske ćelije, i pomaže u oblikovanju samog razvoja. Istovremeno, BMW Grupa može da utvrdi koji formati baterijske ćelije sa kojim materijalima treba da budu kupljeni od dobavljača, i pod kojim uslovima. 

 

Smanjenje emisija CO2

''Kao lideri u održivosti, imamo pristup koji nosi veliku težinu kod naših dobavljača - i tako možemo da koristimo tu reputaciju. Sada imamo ugovorni sporazum sa našim proizvođačima baterija po kojem oni koriste samo zelenu energiju za proizvodnju naših baterija pete generacije. Kasnije ove godine, lansiraćemo ovu tehnologiju sa vozilom BMW iX3 i onda je primeniti na čitavu liniju proizvoda, uključujući BMW iNEXT i BMW i4 sledeće godine. Kako njihov broj raste, upotreba zelene energije uštedeće deset miliona tona CO2 tokom sledeće decenije. Poređenja radi, to je otprilike količina CO2 koju grad sa preko milion stanovnika, poput Minhena, emituje svake godine'', objašnjava Oliver Zipse, predsednik upravnog odbora BMW AG. Ovim Centar za kompetentnost baterijske ćelije stvara prototip baterije koja optimalno ispunjava zahteve za BMW vozila danas i ubuduće.

 

Proizvodnja: najvažnije sirovine

U svojoj kućnoj laboratoriji, BMW Grupa istražuje sastav i razmere aktivnih materijala u baterijskoj ćeliji. Katoda, negativni pol, sada se sastoji od litijum-nikl-mangan-kobaltnog oksida. Grafit se prerađuje za anodu, pozitivan pol. U ekstrakciji sirovina - pogotovo u kopanju rude ključnih materijala kao što su litijum i kobalt - pridržavanje ekoloških standarda i ljudskih prava vrhunski je prioritet za BMW Grupu. Za kompaniju, etički odgovorna ekstrakcija i prerada sirovina započinje na samom početku lanca vrednosti, u rudnicima sirovina. Zbog toga je BMW Grupa restrukturirala svoje lance snabdevanja za nastupajuću petu generaciju baterija i kupovaće litijum i kobalt direktno, bez posrednika, počevši od 2020. nadalje, i činiti sirovine dostupnim za proizvođače njenih baterija. Ubuduće, BMW će kobalt kupovati direktno od rudnika u Australiji i Maroku; izvor litijuma će takođe biti Australija. To će obezbediti transparentnost od 100% u pogledu porekla te dve važne sirovine. Pored toga, BMW Grupa, zajedno sa BASF SE, Samsung SDI i Samsung Electronics, lansirala je pilot projekt ''Kobalt za razvoj'', inicijativom više industrija u Demokratskoj Republici Kongo. Njen cilj je da se poboljšaju uslovi rada za ljude u odabranom rudniku kobalta u mikrorudarenju. Kompanije učesnice angažovale su Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit GmbH (Nemačko društvo za međunarodnu saradnju) da u periodu od tri godine testira poboljšanje uslova života i rada u rudniku kobalta i okolnim zajednicama. Ako projekat bude uspešan, takav pristup se može dugoročno preneti na druge male, neindustrijske rudnike.

 

Život baterije u vozilu

Sada počinje ključna faza u životu baterije - njena upotreba u vozilu. Do 2023, BMW Grupa planira da proširi svoj raspon modela na 25 elektrifiikovanih vozila, među kojima će više od polovine biti potpuno električna. Optimizacija baterijskih ćelija je prioritet. Međutim, nije važna veličina, već tehnologija, ili bolje rečeno efikasnost. Nova električna vozila već uspevaju da pređu do 600 kilometara jednim punjenjem baterije, i taj trend raste. Vek trajanja jedne baterije uglavnom zavisi od toga kako je vozač koristi: brzo punjenje, na primer, postavlja veće zahteve pred baterije od konvencionalnog punjenja. Spoljna temperatura, broj ciklusa, dubina pražnjenja i starost baterije, bez obzira na upotrebu, takođe su faktori koji utiču na život baterije. Očekivanja za život BMW baterije već su prevaziđena. Iz tog razloga, BMW Grupa je odlučila da produži maksimalnu kilometražu u Evropi povezanu sa osmogodišnjom garancijom za bateriju u vozilu BMW i3 sa 100.000 kilometara na 160.000 kilometara. Ako je baterija u vozilu došla do kraja svog korisnog veka posle mnogo godina, međutim, tu još nije kraj. Ali gde smestiti baterije iz električnih vozila ako one više ne ispunjavaju zahteve vožnje, ali i dalje imaju energetsku sadržinu od 70 do 80 procenata?

 

Preporod: baterije koje žive drugi život

Kontejner dugačak 26 i širok oko 6 metara u hamburškoj luci dokazuje da o stvarima ne treba suditi po njihovom izgledu. Čak 2.600 baterijskih modula dobilo je ''drugi život'' posle njihovog korišćenja u električnim BMW vozilima. Baterijske ćelije su pronašle novu svrhu kao stacionarno skladište energije. Koncentrisana energija tih ćelija dostupna je za nekoliko sekundi i održava stabilnost energetske mreže. Ali šta to tačno znači? U svako doba dana, ista količina elektriciteta ubacuje se u energetski sistem po potrebi svih potrošača, predviđanje se vrši svakih 15 minuta. Zatim se utvrđuje koje elektrane mogu da ispune taj zahtev. U većini zemalja, udeo struje iz vetra i solarne energije ima ''prednost''. Međutim, taj elektricitet zavisi od vremenskih uslova, pa stoga nije stopostotno predvidiv.

''Tu na scenu stupaju baterijski skladišni sistemi kao što je onaj koji se koristi u ''drugom životu'', objašnjava Danijel Huštat, projektni menadžer u firmi za proizvodnju energije Vattenfall odgovoran za razvoj tehnologije. m''Oni su tamo da bi precizno balansirali te fluktuacije i garantovali ravnotežu između ponude i potražnje. Ako elektriciteta ima previše u mreži usled fluktuacija u proizvodnji ili potražnji, u baterijama se skladišti višak. Ako elektriciteta nema, baterije ga daju za nekoliko sekundi.'' Potrebno je oko 10 godina da se energetska sadržina baterijske ćelije u ''drugom životu'' potpuno iscrpi i da one budu reciklirane. Skladišna farma u pogonu BMW Grupe u Lajpcigu takođe dokazuje da oko 700 BMW i3 baterija i dalje može dobro da se iskoristi posle njihove upotrebe u vozilima. Kao tampon-skladište za obnovljive energije, one pomažu i u skladištenju elektriciteta i smanjenju energetskih troškova za održivu proizvodnju.

 

Reciklaža: kraj ili početak?

Halu ispunjava zaglušujuća buka. Tri radnika otvaraju baterijske module svojim mašinama kako bi prodrli do ekstremno vrednih slojeva u kojima se nalaze sirovine. Potom se aluminijumska školjka, materijal za elektrode i separatorska folija mrve u najmanje moguće komade u specijalnoj mašini. Tu mašinu pokreće struja iz baterije i ona može da smrvi do 500 kg materijala na sat.

 

206807-bmw b 01.jpg

 

Hemijska kompanija Duesenfeld na severozapadu Nemačke je jedna od kompanija, zajedno sa firmama Northvolt i Umicore, na primer, koja može gotovo potpuno da reciklira litijum-jonske baterije korišćene u električnim vozilima BMW Grupe. Različiti procesi se koriste za tu svrhu. Pored mrvljenja, baterijske ćelije mogu se isto tako zagrevati u peći do veoma visokih temperatura u pirometalurškom procesu, tako da metal koji sadrže može da se istopi i razdvoji. Električna mobilnost je održiva samo ako se baterije recikliraju. Ciklus materijala se zatvara na najbolji mogući način iscrpnom reciklažom sirovina. To nas vraća mestu na kojem baterije nastaju: u Centru za kompetentnost baterijskih ćelija BMW Grupe već razmišljaju o održivoj ponovnoj upotrebi sirovina posle procesa recikliranja u razvoju baterijske ćelije. Životni ciklus se zatvara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porsche Taycan dobio zanimljivu alternativu za punjenje - kamionsku prikolicu

 

Porsche-Taycan punjenje02.jpg

 

Od test vožnji na stazi do ledenog iskustva u Finskoj, Taycan je sada sastavni deo Porsche programa. Međutim, njegov električni nastup ne nudi svuda odgovarajuću infrastrukturu za masovno punjenje električnog sportskog automobila. Zato je Porsche odlučio da nas upozna sa njihovim inovativnim rešenjem, tačnije kamionom koji nudi mobilno punjenje na zahtev.

 

Hungaroring u Budimpešti je bio mesto za Porsche Track Experience pre samo nekoliko dana, gde je ''Soul on Track'' kupcima pružio priliku da testiraju Taycan na stazi. Takvi događaji organizatorima predstavljaju poseban izazov: kada veliki broj automobila Taycan treba da se napuni brzo i istovremeno, lokalna infrastruktura nije uvek na visini posla. Bez zadovoljavajućeg rešenja na tržištu, Porsche nije gubio vreme. Zajedno sa svojim partnerom u projektu - nemačkom kompanijom ''ads-tec'' - napravio je sedam mobilnih kamiona za punjenje sa vlastitim sistemom za punjenje.

 

Porsche-Taycan punjenje01.jpg

 

Tehničke specifikacije prikolica govore same za sebe. Snage od 3.2 megavata, deset Taycana može da se istovremneo puni maksimalnom brzinom. Jedinica za skladištenje baterije ima kapacitet od 2.1 MWh. To znači da jedinica može da napuni do 30 Taycana. Potonji se puni obnovljivom snagom iz električne mreže. Primera radi, tokom tronedeljenog korisničkog događaja u portugalskom gradu Portimau u novembru 2019. napajanje je dolazilo direktno iz obližnjih fotonaponskih sistema. Prikolice se mogu napuniti vrlo brzo - u odgovarajućim uslovima, to znači da se u potpunosti napune u roku od četiri sata. ''Kamione smo sada koristili na brojnim događajima širom Evrope i izveli smo oko 5.000 operacija punjenja - ponekad pri ekstremnim temperaturama do minus 40 stepeni. Njihova funkcionalnost i bezbednost su nesporni'', rekao je Ragnar Schulte, direktor iskustva u marketingu Porschea.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

General Motors uvodi bežičnu kontrolu baterija

 

GM baterije wifi.jpg

 

Prvi proizvođač automobila koji će da koristi gotovo potpuno bežični sistem upravljanja baterijama za serijske električne automobile biće General Motors. Tehnologija bežičnog upravljanja baterijama omogućiće General Motors-u da napaja razne EV modele iz standardnog seta baterija. Očekuje se da će uvođenje sistema da ubrza vreme izlaska na tržište General Motors-ovih električnih automobila zasnovanih na platformi baterija Ultium smanjenjem vremena za razvoj specifičnih komunikacionih sistema ili redizajniranjem složenih šema ožičenja za svaki novi model.

Nova tehnologija omogućiće uravnoteženje hemijskog sastava pojedinih grupa baterijskih ćelija radi optimalnih performansi. Omogućava i proveru stanja baterije u realnom vremenu i preusmeravanje mreže modula i senzora po potrebi kako bi se održalo zdravlje baterije tokom veka trajanja automobila. Bežični sistem može da poveća kapacitet baterije smanjenjem težine automobila i da stvori dodatni prostor za više baterija. Sistem takođe nudi jedinstvenu mogućnost prenamene baterije za recikliranje. Kada se kapacitet bežičnih baterija smanji i one više ne pružaju optimalne performanse automobila, ali i dalje funkcionišu kao stabilna napajanja, mogu da se kombinuju sa drugim bežičnim baterijama da bi se stvorili novi generatori energije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Total kupuje mrežu punionica za električna vozila u Londonu

 

total.jpg

 

Francuski naftni div Total je saopštio da će od grupe Bollore kupiti najveću mrežu punionica za električna vozila u Londonu ''Blue Point London''. Ugovor predviđa upravljanja mrežom koja obuhvata više od 1.600 punionica u Londonu, navodi francuska kompanija. Planiraju da pune mrežu isključivo strujom proizvedenom iz obnovljivih izvora, koju će nabavljati njihova filijala Total Gas & Power Limited. Transakcija bi trebalo da bude zaključena do kraja godine, dodaju u Totalu.

Total već upravlja mrežama punionica električnih vozila u Holandiji i Belgiji, a londonska akvizicija bi trebalo da učvrsti njegovu poziciju ključnog igrača u sektoru električne mobilnosti u Evropi, navodi se u saopštenju francuske kompanije. Do 2025. godine Total planira da im pod svojom ''kapom'' više od 150.000 punionica za električna vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemačkoj je potrebno dodatnih 440.000 punionica

 

154973-bmw p.jpg

 

Nemačka mora da do 2030. godine izgradi najmanje 440.000 punionica za električne automobile, pokazala je studija koju je naručilo ministarstvo saobraćaja. Na nemačkim putevima će za 10 godina biti do 14.8 miliona električnih i hibridnih vozila, utvrdili su autori studije. Moguće je da će čak biti potrebno 843.000 dodatnih javnih punionica, u zavisnosti od toga koliko njih će biti napravljeno za privatne potrebe i koliko će se često koristiti postojeće, pokazalo je istraživanje. Trenutno Nemačka ima samo 33.000 javno dostupnih punionica za električne automobile. Studija predviđa da će u budućnosti 2/3 privatnih parking mesta biti opremljeno punionicama, ali one će obezbeđivati samo 41% potrebne električne energije. ''Povrh toga, imperativ su javno dostupna mesta za punjenje'', zaključak je studije. U gradovima je potrebna jedna javna punionica na 14 vozila, a na selu jedna na 23 vozila, pokazala je studija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla u Kini pravi superpunjače

 

160363-tesla pun.jpg

 

Kina je najveće tržište električnih automobila i iz Tesle su to prepoznali pa će uložiti 6,4 miliona dolara u novu fabriku koja će biti u blizini one u Šangaju, gde će se praviti brzi punjači poznati kao: Superpunjači V3. U toj novoj fabrici proizvodiće se oko 10.000 punjača godišnje. Tesla mesečno proda oko 13.000 vozila u Kini, tako da se očekuje da ovi super brzi punjači ''odu kao od šale''. Kina trenutno svoje punjače za električna vozila uvozi iz Amerike koja kasnije instaliraju na parking ili stanicu za punjenje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo koliko baterije i dometa Tesla ''izgubi'' nakon noći na -17/-18 C

 

209492-tesla zima.jpg

 

Električni automobili zanimaju sve širi krug potencijalnih kupaca, a jasno je da si mnogi sa pravom postavljaju određena pitanja i traže odgovore kako bi dobili informacije koje su im možda nepoznate kod električnih modela. Među čestim pitanjima jeste i ono vezano za ''gubitak'' dometa i nivoa baterije tokom hladnih noći. A životni primer sada dolazi iz Kanade gde je jedan vlasnik Teslinog Modela 3 Dual Motor iz Saskatuna u Kanadi odlučio da proveri kako će se Tesla nositi sa izuzetno hladnim temperaturama i bez kućnog priključka. Naime, on se popodne dovezao pred svoju kuću i ostavio automobil na parkingu.

 

U tom trenutku domet je iznosio 362 kilometra, a baterija je pritom bila na oko 85%. Zatim je usledio boravak na hladnom od čak 16 sati, budući da je automobilu pristupio tek sledeće jutro. Temperatura je u tom trenutku bila -18 stepeni, a moguće je da je tokom noći bila još i niža. Dakle, ektremni uslovi su zaista postojali. Rezultat?

Po ulasku u automobil dočekao ga je domet od 318 km, odnosno oko 9% ubitka po pitanju baterije. Međutim - pravo stanje je osetno bolje, budući da se na ekranu pojavio plavi deo baterije koji zbog hladnoće nije bio dostupan u tom trenutku, ali po početku vožnje Tesla je ''vratila'' procenat, pa je u stvari tokom 16 sati po izuzetno hladnom vremenu realni gubitak bio tek 5%, što je prilično dobar rezultat, posebno ako uzmemo u obzir da je na automobilu bio aktivan i Sentry Mode zbog kojeg su kamere zagrejavane kako se ne bi zaledile i kako bi mogle da zabeleže sve što se dešavalo!

Sve detalje ovog ''poduhvata'' pogledajte u videu:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko punjača za automobile ima u Evropi? Najviše ih je u Holandiji

 

punjaci 2.jpg

 

Tri četvrtine javnih stanica za punjenje električnih automobila u Evropskoj uniji nalaze se u četiri države, koje pokrivaju samo 27% ukupne površine Evrope. Eksperti za mobilnost upozoravaju da razvoj elektromobilnosti u Evropi može značajno usporiti nedovoljan tempo izgradnje punionica. Bez infrastrukture za punjenje, električni automobili su nemoćni. Nemaju svi priliku da napune elektro-auto u garaži ili u dvorištu porodične kuće.

 

U Briselu su veoma ambiciozni u ovom pogledu, o čemu svedoči izveštaj Evropske komisije, prema kojem EU planira da do 2030. godine na svojim putevima ima 30 miliona elektro-vozila. Prema ranijem istraživanju agencije Transport & Environment, Evropi će biti potrebno do 3 miliona javnih punjača da bi napunila tako veliki broj vozila na baterije. Prema Evropskom udruženju proizvođača automobila (ACEA), u Evropskoj uniji trenutno ima oko 144.000, a u Evropi oko 185.000 punjača za elektromobile. To znači da njihov broj treba da se poveća najmanje 15 puta.

 

Još jedan veliki problem je njihova geografska rasprostranjenost. ACEA navodi, da se do tri četvrtine svih punjača nalazi u četiri zemlje: Holandiji, Nemačkoj, Francuskoj i Velikoj Britaniji. Ove zemlje zauzimaju 27% površine Evrope. Dakle, samo četvrtina postojećih punionica za električne automobila odlazi na preostalih 73% Evrope. Vodeće mesto po broju punionica drži Holandija koja ima neverovatnih 37.037 punionica u upotrebi, što je udeo od čak 26%. Zanimljivo je da se ova zemlja prostire na relativno maloj površini od nešto više od 41.000 kvadratnih kilometara. Sledi Nemačka (19%), Francuska (17%) i Velika Britanija (13%).

 

Norvežani, koji snažno subvencionišu registraciju električnih automobila, koriste oko 16.000 stanica za punjenje. Ni Danci i Šveđani ne zaostaju puno. Prema istoku i jugu Evrope broj stanica dramatično opada. Austrija ih ima 4.975, a Češka samo 51 punionicu. Poljska, koja ima 38.5 miliona stanovnika i ogromnu površinu od 312.000 kvadratnih kilometara, ima samo 838 stanica za punjenje elektromobila. Rumunija je šest puta veća od Holandije, a ima samo 125 stanica za punjenje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pad dometa električnih automobila: Zima i grejanje su najgora kombinacija

 

Nissan_Leaf.jpg

 

Proizvođači električnih automobila se hvale dometom svojih vozila, ali sve to ne znači mnogo kad dođe zima i prednost se istopi. Električna vozila još nemaju kvalitetan odgovor na temperature ispod nule. Američki autoklub (AAA) je sproveo istraživanje o gubitku dometa kod električnih automobila u različitim vremenskim uslovima na pređenih 1.600 kilometara.

 

Procenjene temperature okoline su uključivale -6 stepeni, 23 stepeni (referenta vrednost za idealne uslove rada) te 35 stepeni. Za vruće i hladne temperature je procenjen efekat različitih HVAC sistema (grejanje, klimatizacija i ventilacija) na domet baterija. Prosečna temperatura okoline od -6 stepeni je rezultirala smanjenjem kombinovanog dometa vožnje za 12%. Prosečna temperatura okoline od 35 stepeni je rezultirala smanjenjem kombinovanog dometa vožnje za 4%.

 

Korišćenje HVAC-a rezultira značajnim smanjenjem dometa vožnje. Prosečno korišćenje HVAC-a na -6 stepeni je rezultiralo smanjenjem kombinovrane vožnje za 41% dometa. Prosečno korišćenje HVAC- na temperaturi okoline od 35 stepeni je rezultiralo smanjenjem od 17% kombinovanog dometa vožnje. Znači, vozilo sa dometom od 400 km u zimskim uslovima pašće na 236 km (-6 stepeni), ako uključite grejanje. Ovaj pad ćete sprečiti ako odlučite da se smrzavate i ne pritisnete dugme HEAT.  

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen predstavio futurističko punjenje elektro automobila

 

vw-mobile 02.jpg

 

Ovo nije prvi put da čujemo priče o autonomnim robotima za punjenje. VW je otkrio svoj stav prema tim droidima pre otprilike godinu dana, a sada je objavio nove detalje koji nam slikovitije opisuju kako će futurističko punjenje izgledati. VW-ov robot za punjenje imaće zadatak da ponudi potpuno autonomno punjenje elektro automobilima u ograničenim parking mestima i podzemnim garažama.

 

vw-mobile 01.jpg

 

Robot se može napajati putem aplikacije ili pomoću Car-to-X komunikacije i samostalno će se usmeriti prema vozilu. Čitav proces se odvija potpuno bez ljudske intervencije. Da bi istovremeno punio više vozila, robot će na vozilo povezati mobilnu jedinicu za skladištenje energije, ponavljajući ovaj postupak nekoliko puta. Kada se punjenje završi, samostalno će prikupiti mobilnu jedinicu za skladištenje energije i usmeriti je nazad do centralne stanice za punjenje. VW nije rekao kada će ovi roboti zapravo biti dostupni i spremni za punjenje vozila, ali kompanija tvrdi da će se to uskoro desiti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indonezija i LG ulažu 10 milijardi dolara u proizvodnju baterija za elektrovozila

 

LG baterije.jpg

 

Indonezija je objavila da je sa odeljenjem južnokorejskog konglomerata LG-a potpisala načelni sporazum o ulaganju 9.8 milijardi dolara u proizvodnju baterija za električna vozila. Memorandum o razumevanju obuhvata ulaganja u lanac snabdevanja za električna vozila, rekao je šef Indonezijskog koordninacijskog odbora za ulaganja Bahlil Lahadalia. Indonezija će tim sporazumom postati prva zemlja na svetu koja će izgraditi kompletni sektor električnih baterija, od vađenja ruda do proizvodnje litijumskih baterija za električne automobile, naglasio je Lahadalia.

 

''Potpisali smo Memorandum za izgradnju fabrike integrisanih električnih baterija od vađenja sirovina do proizvodnje konačnog proizvoda. Sve će se izgraditi u Indoneziji - rudnici, topionice, prekursori, katode, automobili i postrojenja za reciklažu'', rekao je Lahadalia. Prema memorandumu najmanje 70% nikla koji se koristi za proizvodnju EV baterija mora da bude prerađeno u Indoneziji. Direktor LG Energy Solutiona je potvrdio da je dogovor potpisan, ali nije mogao da navede njegovu vrednost ni detalje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko traju baterije na hibridnim vozilima?

 

210045-baterije.jpg

 

Jedno od ključnih pitanja kod hibridnih automobila je ono o trajnosti baterije. Koliki je njen radni vek?

Toyota tvrdi da na Priusu ona traje od 150.000 do 230.000 kilometara. Naravno, ovo vam može delovati poput paušalne procene, ali bolje od toga ne može. Sve zavisi od načina i uslova vožnje, ciklusa punjenja i pražnjenja baterije, vremenskih uslova u kojima vozite i mnogim drugim parametrima. Međutim, i ovo će vam biti dobri pokazatelji, pogotovo ako planirate da kupujete polovni hibridni automobil. Investicija u bateriju je poprilično finansijski zahtevna i njena cena je i do 2.000 evra, u zavisnosti od modela. Kako primetiti da baterija gubi performanse? Po mnogo bržem pražnjenju, većoj potrošnji goriva i slabijim ubrzanjima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto su baterije očajne po hladnom vremenu?

 

210101-baterije.jpg

 

Nije neka misterija da baterije ''ne blistaju'' po hladnom vremenu. Da li ste se ikada pitali o tačnim razlozima zašto se to dešava? Između ostalog, ispostavlja se da baterije nisu evoluirale do te mere, kao što se to proizvođači automobila trude da nas ubede poslednjih godina.

 

Prvi zaključak bi bio da praktično sve kompanije koje u ponudi imaju neko baterijski pogonjeno vozilo prilično zaostaju u oblasti dotične tehnologije, a indikativno je da mali broj ljudi uopšte želi da priča o tome. Era električnih automobila je definitivno već započela, i uprkos ogromnom povećanju njihove prodaje mi i dalje koristimo tehnologiju ne mnogo različitu od one koje je izumeo Alesandro Volta pre 220 godina. Baš kao i homo sapiens, tako i moderna baterija 100% svojih kapaciteta isporučuje pri umerenim temperaturama, uglavnom onim koje se vrte oko 20 stepeni Celzijusa. Uzgred, ljudska bića koja se koriste kao baterije u filmskom ostvarenju Matriks ne predstavljaju puki trik zarad uzbudljivijeg zapleta, jer iza svega zapravo stoji nauka.

 

Ukoliko je ambijentalna temperatura pri kojoj baterija daje svoj maksimum 20 stepeni Celzijusa, a ona zatim poraste na 30 stepeni, efikasnost baterije, kada su performanse u pitanju, opada za 20%. Ako se u kontinuitetu puni i prazni pri 45 stepeni, gubitak u performansama dolazi do vrtoglavih 50%. Ipak, imajte na umu da se navedene brojke ne transformišu nužno u gubitak autonomije. S tim u vezi, baterijski pogonjena vozila ne egzistiraju u praznom prostoru već na njihovu temperaturu utiče čitav niz spoljnih, pa čak i unutrašnjih faktora, što je razlog zbog kojeg neki, ali ne i svi proizvođači vozila, ugrađuju u njih integrisane sisteme kontrole temperature. Uprkos tome što i sami troše energiju, ovi sistemi pomažu regulisanju toplote baterija da bi se optimizovao njihov kapacitet u dugoročnom smislu, kao i u isto vreme performanse u kratkoročnom kontekstu.

 

Nažalost, čak i ovi sistemi menadžmenta nisu dovoljni kada spoljna temperatura dramatično padne, što je razlog zbog kojeg se baterije muče tokom oštre zime. Ovo je praktično inherentna osobina svih modernih elektromobila, kao i drugih uređaja koji kao izvor energije koriste baterije. Litijum-jonske jedinice, koje se u najvećoj meri koriste kao izvor energije u današnjim vozilima na električni pogon, ''ne vole'' da se forsiraju ni kada je spoljna temperatura natprosečna, a kamoli kada je ispod tačke smrzavanja. Dobre vesti su da se one ipak mnogo bolje ponašaju u poređenju sa ''starim dobrim'' olovo-kiselinskim ili NiMh baterijama, ali je problem i dalje prisutan. Nijedan ''mejnstrim'' proizvođač automobila nije do sada otišao dalje od korišćenja aktuelne tehnologije prepune nedostataka. Hajde onda da uđemo u detalje, da vidimo konkretno o čemu se radi...

 

Hemija je ta koja stoji iza svega

Budući da su se aktuelni hibridi, plug-in hibridi i čisto električna vozila prebacili mahom na litijum-jonske baterije,  koncentrisaćemo se na to kako litijum-joni rade na niskim temperaturama. Pre toga, utvrdićemo kako moderne baterije zapravo funkcionišu. Odabrane u velikoj meri iz razloga što raspolažu energetskom gustinom koja nadmašuje hemiju konkurentskih rešenja za oko dva i po puta, moderne litijum-jonske baterije mogu da pruže oko 150 Wh po kilogramu mase. To znači da one mogu biti manje i lakše u poređenju sa rivalskim proizvodnima, što je jedan od njihovih najjačih aduta. One generalno sadrže grafitne anode i litijum kobalt oksidne katode, koje mogu biti zamenjene niklom ili manganom, uz tečni ugljenični elektrolit sa izvesnim tipom rastvorene litijumove soli. Kada se baterija isprazni, litijumovi joni se pomeraju sa grafitne anode na katodu u takozvanom procesu interkalacije, koji uključuje kretanje elektrona u istom smeru pomoću spoljnog kola. U obrnutom procesu punjenja, litijumovi joni sa katode se prostiru nazad ka grafitnoj katodi, praćeni istim elektronima koji koriste spoljno kolo.

 

Pojednostavljeno, reč je o elektrohemijskoj reakciji kojoj je neophodan izvestan broj varijabli da bi neprestano održavala stabilan nivo efikasnosti, jer su suprotnom može da se uspori, prekine ili čak razvije trajne kratke spojeve u nekim ćelijama. Pri niskim temperaturama performanse značajno padaju iz prostog razloga što se hemijska reakcija usporava, ali samo u slučaju pražnjenja baterije. Litijum-jonske jedinice zapravo mogu napajati automobil i na -40 stepeni, uprkos redukovanoj stopi pražnjenja, i samo u slučaju da su opremljene sistemom toplotnog menadžmenta. Sa druge strane, jednostavno nema načina da ih punite pri tako niskoj temperaturi jer je usporenje preveliko.

 

Od 0 do 220 V za 220 godina

Mada svim baterijama pada efikasnost pri niskim temperaturama, radi se na tehnologiji koja bi to u budućnosti trebalo da ispravi. Nešto više od dva stoleća su prošla otkada je Alesandro Volta izumeo prvi Voltin elektrostatički stub, praktično prvu modernu bateriju. Od 0 do 220 V za 220 godina ne zvuči kao neki poseban napredak, što je jedan od razloga zašto je Porsche prvi proizvođač automobila koji je kreirao elektromobil zasnovan na arhitekturi od 800 V. Viši napon u suštini podrazumeva tanje ožičenje, što u prevodu donosi konsistentnije performanse, smanjeno vreme punjenja, redukovanu masu i manje okupiranog prostora unutar vozila. S tim u vezi, Taycan se ''zaglavio'' sa (uskoro) ''arhaičnom'' litijum-jonskom baterijom, ali je Porsche među brojnim proizvođačima koji su u konstantnoj potrazi za poboljšanjima. Među najperspektivnijim je upotreba elektrolita koji sadrže jonske tečnosti, a koje su u suštini samo soli rastopljene na niskim do umerenim temperaturama. Za razliku od drugih elektrolita oni nisu zapaljivi i poseduju toplotnu stabilnost na mnogo višim temperaturama.

 

Druga područja istraživanja u oblasti baterija uključuju litijum-vazdušne jedinice, koje koriste atmosferski kiseonik kao oksidaciono sredstvo što ih čini mnogo lakšim od aktuelnih litijum-jonskih hemikalija. Njihova specifična energija je uporediva sa energijom benzina, što ih čini savršenim za električna vozila budućnosti. Uz bolju specifičnu izlaznu energiju, litijum-sumporne baterije predstavljaju ''tiket'' čije su šanse za dobitak još veće, tako da bi ovo rešenje moglo da revolucionizuje čitavu oblast. Međutim, njihov razvoj je još uvek u prilično ranoj fazi. Dok to vreme ne dođe svi smo ''zaglavljeni'' u tehnologiji staroj 30 godina, koja se naravno redovno unapređuje, posebno u pogledu troškova, a ne toliko performansi po hladnom vremenu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salu na stranu, elektricni automobili trenutno imaju manju upotrebnu vrednost od mog supermoto motora od 125ccm :D

Ono sokocalo mozda i stigne negde nekad na more, elektricni auto nece sigurno. Nema jos punjaca, punjenja traju predugo i kilometraza koju automobili mogu da predju izmedju punjenja je i dalje premala.

Mozda za 10-15 godina kada se nadje resenje za brzo punjenje i napravi infrastruktura punjaca.

Ovako je vise zezancija nego pravo resenje.

Edited by igor0511

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...