Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Elektropunjači za automobile / baterije za automobile / elektromotori

Recommended Posts

Volkswagen i Goldman Sachs uložili 1.1 milijardu dolara u kompaniju Northvolt

 

northvolt.jpg

 

Iz kompanije za proizvodnju baterija za električne automobile Northvolt saopšteno je ova firma uspela od više investitora, među kojima su i Volkswagen i Goldman Sachs Asset Management, da prikupi 1.1 milijardu dolara. U saopštenju kompanije navodi se da će prikupljena svota biti uložena u proširenje proizvodnje baterijskih ćelija i materijala za katode u Evropi. Među investitorima kompanije nalaze se i Baillie Gifford, Swedbank Robur, PCS Holding i TM Capital.

 

Iz Northvolta je nedavno saopšteno i da je prva gigafabrika ove kompanije Northvolt Ett počela da vrši komercijalne isporuke u Evropi. Iz firme navode da je vrednost porudžbina dostigla 55 milijardi dolara, a među klijentima su automobilski giganti Volvo Cars, BMW i Volkswagen. Najnovije saopštenje kompanije Northvolt u vezi sa finansiranjem objavljeno je u trenutku u kom velike evropske ekonomije rade na strategijama za prelazak sa benzinaca i dizelaša na električna vozila. U Velikoj Britaniji, na primer, plan je da se obustavi prodaja novih vozila na dizel i benzin do 2030. godine. Od 2035. godine sva nova vozila će imati nultu emisiju izduvnih gasova. Evropska unija, koju je Britanija napustila 2020. godine, ima slične ciljeve.

 

''Kombinacija političkih odluka, obaveze potrošača da koriste električna vozila i veoma brzog rasta potražnje kada su čistiji proizvodi u pitanju stvorila je 'savršenu oluju' za elektrifikaciju'', izjavio je generalni direktor Northvolta Peter Karlson (Peter Carlsson). Prema podacima Međunarodne energetske agencije, prodaja električnih vozila u 2021. dostigla je 6.6 miliona. U prvom kvartalu 2022. godine zabeležena je prodaja dva miliona EV, što je povećanje od 75% u odnosu na prvo tromesečje prošle godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen gradi fabriku baterija

 

vw id buzz 11.jpg

 

Elektrifikacija je jedan od strateških prioriteta Volkswagena, pa ne čudi informacija da će koncern zajedno s nekim partnerima u industriju proizvodnje baterija uložiti čak 20 milijardi evra. Time žele da preuzmu vodeću poziciju na tržištu elektrifikacije mobilnosti u razvoju i da se reše zavisnosti od Azije.

Tako su počeli da grade svoju prvu fabriku baterija u Evropi u Salzgitteru u Nemačkoj. Do sada su se motori s unutrašnjim sagorevanjem proizvodili u susednoj fabrici na istoj lokaciji. Proizvodnja baterija moraće da bude jeftinija. U novoj Volkswagenovoj fabrici u Salzgitteru, koja je još u izgradnji, pokrenuli su liniju prototipa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nedostaju punjači? Nema veze, struju za auto možemo kupiti na trafici

 

Ziggy 02.jpg

 

Moderna tehnologija besprekorno rešava probleme o kojima donedavno nismo ni sanjali. Nedostaci u infrastrukturi su jedno od najvećih kočnica razvoja elektromobilnosti.

Punjenje van kuće često moramo pravilno da planiramo. Nemoguće je preko noći napraviti mrežu punjača, pogotovo u zgradama koje su davno izgrađene bez planova punjenja električnih automobila - npr. u starijim trgovačkim centrima ili u poslovnim zgradama sa zastarelim električnim instalacijama Rešenje problema je ZiGGY - mobilni kiosk za struju. Ovako nešto stvarno postoji i izgleda ovako:

 

Ziggy 01.jpg

 

I iako se možete smejati ideji da vam je za punjenje automobila potreban kiosk koji koristi električnu energiju da dođe do vas i zatim se vrati kako bi se spojio na stanicu za punjenje, to ipak ima smisla. Nema potrebe za određivanjem mesta, nestaje potreba za momentalnim oslobađanjem parking mesta nakon punjenja vozila. Pomoću aplikacije rezervišete kiosk koji vam zauzima slobodno mesto, npr. na parkingu trgovačkog centra, i čeka da se pojavite na njemu. Dovezete se na mesto, spojite auto i spremno je. Jedino što nedostaje je automatsko spajanje i odspajanje utikača, što bi vozača oslobodilo obaveze dolaska u automobil odmah nakon završetka procesa.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh da će samo punjači da nedostaju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam u temi... Jel se punjenje naplaćuje, kod nas, u svetu...? Koliko košta punjenje, koliko kw potroši, ja sam nešto stekao utisak da se o tim brojkama nešto i ne barata samo koliko benzina potroše..,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kao i svaka žvaka na početku besplatno.

Punjači su veliki, ogromni potrošači, bukvalno industrija ako ih ima 5 i više, od 30-300kw svaki, u zavisnosti od tipa baterije, brzo sporo punjenje. Primer, pokvari se punjač, spali ti auto.

Pisao sam o tome i ranije ovde u temi.

To je neizdrživo za bilo koji energetski sistem kada bi i 5tina vozila bila na struju.

Jednostavno nemoguće sa ovim instalacijama, i proizvodnim kapacitetima el. energije.

Priča je ista kao i za ove sankcije koje su uveli sami sebi.

To je samo lepa priča za tv, naduvano i nerealno sa ovim današnjim tehnologijama, kao i put čoveka na mars...

Jedino što je moguće i isplativo to su ona mikro vozila na struju 40-50 km autonomije i spora 40-50km/h njih možeš kući napuniti noću, za sledeći dan, naravno moraš imati i regularni automobil za iole zahtevnija putovanja. To su isto ozbiljniji punjači tipa 5-10kw.

Sve ostale varijante su preskupe u svakom smislu za neku redovnu ekploataciju.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litijum-jonske baterije - da li će ih uopšte biti dovoljno u budućnosti?

 

byd han 4.jpg

 

Zakon ponude i potražnje funkcioniše na pretpostavci da je sva roba dostupna u ograničenim količinama. Što je veća potražnja, viša je i cena. Upravo to se dešava sa poluprovodnicima, gorivom i gomilom drugih stvari vezanih za automobilski svet. Baterijske ćelije za električne automobile se suočavaju s istom situacijom, ali one predstavljaju sporedni efekat o kojem nismo toliko diskutovali do sada. Naime, što veći broj automobila bude zahtevao pakete baterija od 100 kWh, tako će rasti cena ćelija. To će uticati ne samo na električna vozila, već i sve ostalo što koristi litijum-jonske baterije. Konsekvence će se osetiti i te kako.

 

Baterije iz elektronskih uređaja se pretvaraju u baterije za EV

U današnje vreme, recikliranje baterija u velikoj meri zavisi od laptopova, pametnih mobilnih telefona, tableta i sličnih uređaja. Budući da se radi o proizvodu koji je relativno nedavno stupio na globalnu scenu, na elektromobile se odnosi tek delić sirovina za ćelije u poređenju sa svom ostalom aparaturom koja ih koristi, i koja dolazi do kraja svog životnog veka. Povrh svega, paketi baterija koji nisu više pogodni za pokretanje električnih automobila, mogu se koristiti u sekundarne svrhe kao što je skladištenje energije, pre nego što konačno odu na reciklažu. Dakle, sve ćelije koje elektronski uređaji mogu da obezbede, sada se pretvaraju u sirovine za nove automobilske baterije, a i pored toga, kompanije koje se bave reciklažom, žale se na to da ih nemaju dovoljno. Ako je takva situacija s ogromnom količinom elektronske opreme koju svet već upotrebljava, pokušajmo da zamislimo kakva će situacija biti kada proizvođači dođu u situaciju da prodaju više elektromobila.

 

Ambicije automobilskih kompanija koje se neće ispuniti

Ford, Volkswagen, GM, Daimler i praktično gotovo sve ostale automobilske kompanije koje su već najavile svoje elektrifikacione planove, sada govore o prodaji najmanje milion vozila do 2025. ili neznatno kasnije. Iz Tesle su saopštili da žele da prodaju 20 miliona elektromobila, što je najbolji primer obećanja koje jedna kompanija neće moći da ispuni, da ne govorimo o robotskim taksijima. Svi ovi proizvođači znaju da moraju obezbediti adekvatno snabdevanje baterijama što pre. Volkswagen je 7. jula objavio planove za ''Salzgiga'', što će verovatno biti naziv za novi reciklažni pogon u Salcgiteru. Za kompaniju koja želi da pobedi Teslu, čini se da je Volkswagen suviše fasciniran svojim rivalom, pa čak kopira nomenklaturu njegovih strateških stubova.

 

Kontrola kvaliteta kao veliki problem

Da bi sve te silne kompanije ostvarile svoje ciljeve, samo su dve alternative: osigurati da će im rudarenje obezbediti neophodne sirovine za baterijske ćelije, ili otkupljivati sve moguće baterije koje mogu da naruče. Ova druga opcija ostavlja nerešene probleme sa snabdevanjem proizvođača baterija potrebnim sirovinama. Takođe stavlja i proizvođače automobila u veoma krhku poziciju, što su GM i Hyundai naučili na teži način. Kada samo kupite vaše baterije, nemate kontrolu nad tim kako su one proizvedene i ne razvijate veštine neophodne da biste proizvodili bolje ćelije u perspektivi. Vaš jedini izbor je da verujete da će snabdevači dovoljno brinuti o oba aspekta. LG Energy Solution to nije ispoštovao, što je dovelo do toga da dva navedena proizvođača automobila potroše milijardu dolara na zamenjivanje baterija zbog masovnog povlačenja. Sporni modeli su Chevrolet Bolt EV i Hyundai Kona Electric. GM je čak saopštio da je učio LG Energy Solution o principima automobilske kontrole kvaliteta, nakon što je objavio povlačenje vozila na zamenu baterija.

Pored toga, verovanje da će proizvođač baterija osigurati nabavku svih minerala koji su mu potrebni je rizično. Ako to ne uradi, neće moći da isporuči ćelije koje je prodao. Postoje ugovorne klauzule uz pomoć kojih proizvođači automobila mogu da se zaštite od takvog scenarija, ali one nisu efikasne za automobilsku industriju. Mada one (klauzule) mogu nametnuti velike kazne zbog kršenja ugovora, malo je verovatno da bi mogle da spreče destruktivnu lančanu reakciju koju bi nestašica baterija mogla izazvati.

 

Nema baterija - nema prodaje automobila

Zamislimo da proizvođači baterija imaju problem u nabavci sličan onom s kojim  se suočavaju proizvođači automobila u vezi s čipovima. Razlika je u tome što se neki automobili mogu koristiti s manje prisutnih sistema ako imaju motor, a većina proizvođača ih sama sklapa, tako da ne zavise od snabdevača. Baterijski-električna vozila ne mogu da se kreću bez paketa baterija. Kada u obzir uzmemo da mnoge zemlje razmatraju zabranu motora SUS do 2035., proizvođači automobila neće imati šta da prodaju ukoliko ne budu nabavili preko potrebne ćelije. Vađenje litijuma, kobalta, nikla, mangana, bakra, gvožđa i svih drugih elemenata iz prirode, nije lak zadatak. Za tako nešto su neophodne velike investicije, kao i uverenost u to da će ti ogromni troškovi biti nadoknađeni. Benchmark Mineral Intelligence upozorava na to već godinama.

 

Jedino BYD na visini zadatka?

Pametni mobilni telefoni, tableti, laptopovi i slični gedžeti, imaju potražnju i tržište koje su sazreli, s potencijalom daljeg rasta. Kompanije koje ih prozvode verovatno imaju ugovore o kupovini s dobavljačima baterija već godinama ili same proizvode baterije koje su im potrebne. To ih možda neće sprečiti da se suoče s višim cenama za sirovine koje su im potrebne, posebno sa skokom potražnje za ćelijama potrebnim za električne automobile. Od svih proizvođača električnih automobila, čini se da je BYD najspremniji za ovakav scenario. Svi njegovi proizvodi su bazirani na LFP ćelijama. One koriste gvožđe i fosfat, koji su jeftiniji i ima ih u izobilju. Povrh toga, BYD proizvodi sopstvene ćelije, što ga oslobađa od zavisnosti od snabdevača. Tesla kupuje ćelije od BYD-a.

 

Neminovan vrtoglavi skok cena litijum-jonskih baterija?

Sve ostale kompanije koje proizvode elektromobile sa ternarnim ćelijama, moraće da se takmiče za ograničene isporuke nikla i kobalta. Setićemo se toga kada budemo kupovali novu elektroniku. Kao da inflacija nije dovoljna, njihove cene će uskoro slati jasne (glasne) poruke da moramo da smanjimo emisiju ugljenika u okviru transporta. Povećanje će možda biti postepeno, ali će se desiti u svakom slučaju ako se snabdevanje sirovinama drastično ne poboljša. Moraćemo da se pripremimo za udar koji će biti izvršen na svaki proizvod koji koristi litijum-jonske baterije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla svojim korisnicima nudi i osveženje u prenosnim bazenima

 

tesla bazen.jpg

 

Jedan od razloga zašto ljudi izbegavaju kupovinu električnog vozila je dugo vreme čekanja da se baterija napuni. Tesla to priznaje i sada ulaže u sadržaje oko svojih punjača.

 

Niko ne želi da čeka da se auto napuni. Tesla zato kreativno razmišlja o vremenu provedenom u tzv. Superchargerima. Prvi rezultati su počeli da se pojavljuju u Evropi, tačnije Nemačkoj. Kompanija Tesla je započela partnerstvo sa firmom bk World za izgradnju salona opremljenih automatizovanim automatima za prodaju kafe, hrane, pića, toaleta pa čak i neke elektronike. Međutim, Tesla ne staje na tome, pa je tako postavljen i prenosni bazen u Hildenu u Nemačkoj. Prema uputstvima iz Tesle, bazen bi radio od četvrtka do nedelje, u periodu do 28. avgusta, od 14 do 19 sati. Samo četiri osobe mogu da dele bazen u isto vreme i ne duže od 10 minuta. Poznavajući Nemce, uvereni smo da će se u potpunosti pridržavati pravila.

Dakle, dok obučete kupaći kostim, malo se osvežite, pa se presvučete i osušite, baterija bi trebalo da vam bude potpuno napunjena.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilon Mask: proizvođači litijuma treba da uđu u posao prerade

 

224192-tesla musk.jpg

 

Ilon Mask kaže da litijumske rafinerije ''štampaju novac'', dok najveći svetski proizvođač ulazi u projekat izgradnje ogromne fabrike za proizvodnju čvrstih baterija. Šef Tesle je pozvao proizvođače litijuma da postanu i prerađivači, budući da ova unosna niša trenutno predstavlja ''dozvolu za štampanje novca''. Najveća svetska rafinerija, Ganfeng Lithium, čula je ovaj apel i najavila izgradnju najveće fabrike baterija u čvrstom stanju, i to na domaćem tlu.

 

Tokom poslednje pres konferencije Tesle na kojoj su obelodanjeni kvartalni rezultati, Ilon Mask je rekao da kompanije koje se bave rudarenjem litijuma treba da uđu i u posao prerade, budući da je dotični sektor ''dozvola za štampanje novca''. Mada je ovo pomalo preterano, s obzirom na to da prerada litijuma zahteva ogroman kapital i brojne dozvole, osnovna pretpostavka je da postoji deficit kompanija koje se bave rafinisanjem litijuma za potrebe proizvodnje EV baterija, tako da bi im se u dosta slučajeva ''progledalo kroz prste''. Većina ovih kompanija je iz Kine, a Ganfeng Lithium je najveći prerađivač, koji profitira na svojoj ''pol poziciji''. Samim tim ne čudi što je najavio izgradnju najveće fabrike čvrstih baterija u Kini. Očekuje se da inicijalni kapacitet bude 10 GWh. Dok WeLion, snabdevač kompanije NIO polučvrstim baterijama, takođe je u februaru pokrenuo izgradnju gigantske fabrike kapaciteta 100 GWh, s tim što će inicijalnih 20 GWh biti podeljeno između hibridnih čvrsto-tečnih paketa, koji će se slati NIO-u u septembru, i ostalih baterija, dok će Ganfengova fabrika proizvoditi isključivo pakete u čvrstom stanju.

 

Ganfeng takođe ima hibridnu tečno-čvrstu soluciju koja je svoje mesto pronašla u prvim komercijalnim vozilima s polučvrstim baterijama - taksi flotama, ali sada radi na drugoj generaciji čvrstih ćelija. Kompanija već sada na spisku ima baterijski paket u čvrstom stanju sa energetskom gustinom od 350 Wh/kg, što je veoma interesantno za proizvođače automobila. Poređenja radi, energetska gustina tečno-čvrste solucije iznosi 210 Wh/kg. Ono što Ganfeng Lithium naziva najvećom fabrikom za čvrste baterije u Kini, nalaziće se u Čongćingu, u industrijskoj Lijangđijang ''Novoj zoni'', a izgradnja je pokrenuta u subotu. Najveći svetski proizvođač litijuma za baterije, ssaopštio je da će kompleks imati ukupnu površinu od 570.000 kvadratnih metara, gde će biti smešteni i proizvodnja ćelija i odeljenje za pakovanje, dopunjeno institutom za istraživanje u oblasti baterija u čvrstom stanju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

CATL investira 7.3 milijardi evra u fabriku baterija u Mađarskoj

 

227263-catl.jpg

 

Mercedes-Benz Group AG će se pridružiti kineskoj firmi Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) u izgradnji fabrike baterija u Debrecinu s ulaganjem od neverovatnih 7.3 milijarde evra. Postrojenje će imati kapacitet od 100 gigavat sati, dovoljno za napajanje više od milion automobila, a radiće na obnovljivu energiju, prema CATL-u, najvećem svetskom proizvođaču baterija za električna vozila.

 

Postrojenje će biti smešteno u Debrecinu (225 km istočno od Budimpešte), u neposrednoj blizini kupaca BMW AG, Stellantis NV i Volkswagen AG, rekao je CATL. Državni sekretar Ministarstva spoljnih poslova i trgovine Levente Magyar rekao je da će fabrika izgrađena na lokaciji od 21 hektara otvoriti oko 9.000 novih radnih mesta. CATL će koristiti električnu energiju iz obnovljivih izvora energije i razmatra razvoj solarne energije sa lokalnim partnerima u zemlji. ''Greenfield projekat u Mađarskoj biće veliki korak u globalnom širenju CATL-a, a takođe i važan korak u našim naporima da damo izuzetan doprinos zelenoj energiji za čovečanstvo'', zaključuju iz kineske kompanije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

6:05-11:40
komentari jednog matorog kanadskog gejmera u vezi tesle možda nekom bude zanimljivo kao meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen planira da kupi učešće u kanadskim proizvođačima sirovina za baterije

 

vw buzz 11.jpg

 

Volkswagen namerava da proširi poslovanje na rudarstvo u Kanadi da bi obezbedio snabdevanje sirovinama za proizvodnju baterija, rekao je član uprave nemačkog proizvođača automobila za poslovni list Handelsblatt.

''Nećemo otvarati vlastite rudnike, ali želimo da kupimo učešća u kanadskim rudnicima i operaterima rudnika'', rekao je Thomas Schmall za nemački poslovni dnevnik. Kanada ima gotovo sve sirovine potrebne za proizvodnju baterija, dodao je Schmall. Memorandum o razumevanju biće potpisan sa kanadskom vladom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota će uložiti 5.6 milijardi dolara u proizvodnju baterija u SAD-u i Japanu

 

toyota bz 1.jpg

 

Toyota je saopštila da će uložiti ukupno 5.6 milijardi dolara u proizvodnju baterija za električna vozila u Japanu i Sjedinjenim Američkim Državama. Kako se očekuje, proizvodnja baterija bi trebalo da počne između 2024. i 2026. Toyotine investicije će povećati kombinovani kapacitet proizvodnje baterija u Japanu i Sjedinjenim Američkim Državama za do 40 GWh.

 

Od ukupne investicije oko 2.8 milijardi dolara biće namenjeno fabrici Himeji (kojom upravlja Prime Planet Energy & Solutions), kao i u druge Toyotine fabrike i imovinu. 2.34 milijarde dolara biće uloženo u Toyota Battery Manufacturing North Carolina koja je u 90% vlasništvu Toyota Motor North America i 10% u vlasništvu Toyota Tsusho Corporation. Toyota navodi da gradi sistem snabdevanja dizajniran da zadovolji rastuću potražnju za BEV-ima u različitim regionima, uključujući snabdevanje automobilskim baterijama od svojih partnera. Takođe će nastojati da ojača svoju konkurentnost i investira u obuku osoblja angažovanog u proizvodnji baterija, unapređujući njihove proizvodne veštine. U saopštenju medije Toyota je podvukla i svoje uverenje da će postizanje ugljenične neutralnosti najbolje postići korišćenjem niza različitih tehnologija pogonskih agregata koji napreduju, a ne samo EV.

 

''Toyota veruje da postoji više od jedne opcije za postizanje ugljenične neutralnosti'', navodi japanska kompanija. ''Takođe veruje da se načini smanjenja emisija CO2, a istovremeno štiteći životnu sredinu svojih kupaca, veoma razlikuju u zavisnosti od zemlje i regiona. Imajući to na umu, Toyota će nastaviti da ulaže sve napore da fleksibilno zadovolji potrebe svojih različitih kupaca u svim zemljama i regionima, nudeći više pogonskih agregata i pružajući što je moguće više opcija.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako ova kompanija uspe u svom naumu, zavladaće svetom: Razvijaju baterije na vodu, za koje nisu potrebne nikakve skupe sirovine

 

gm baterije.jpg

 

Industrija električnih automobila je na klimavim nogama zbog nestašice, a samim time i velikih cena ključnih sirovina - litijuma, kobalta i nikla. Američki startup Alsym Energy razvio je tehnologiju koja bi mogla spasiti celu industriju. Vodena baterija za koju nisu potrebni ni litiijum ni kobalt, jako je sigurna, održiva i izrazito jeftina.

Zbog nestašice ključnih sirovina za proizvodnju baterija njihovi veliki proizvođači, automobilske kompanije i startup-ovi poslednjih godina ulažu milijarde u razvoj novih baterija, manje zavisnih od retkih sirovina. Naime, već postoje baterije koje se mogu proizvesti bez kobalta, a u čijoj proizvodnji prednjače Kinezi. One proizvedene bez litijuma još nisu na tehnološkom nivou da zadovolje potrebe današnjeg tržišta. Tesla je svoje nove automobile odlučio opremiti baterijama bez kobalta, pa je već u prvom kvartalu ove godine svaki drugi novi automobil kompanije imao LFP bateriju. Osim Tesle, Mercedes, Volkswagen i Ford planiraju preći na LFP.

 

Veći izazov je zameniti litijum - laki metal koji se danas koristi u proizvodnji svih električnih vozila i pametnih telefona. Da se to ipak može želi dokazati najveći proizvođač baterija na svetu, kineski CATL, koji već sledeće godine na tržište namerava lansirati bateriju proizvedenu bez kobalta, nikla, ali i litijuma. Treba naglasiti da su takve baterije već postojale, ali im je primena bila veoma ograničena zbog loših performansi. CATL je taj problem izgleda rešio natrijum-jonskim baterijama. Američki startup Alsym Energy iz Massachusettsa je, sa druge strane, razvio navodno nezapaljivu bateriju na bazi vode za električne automobile, brodove i stacionarna skladišta energije. Trebala bi biti snažna kao standardne litijum-jonske baterije sa kobaltom, a pritom i dvostruko jeftinija. Svi korišćeni materijali u proizvodnji ovih održivih baterija nezapaljivi su i neotrovni, što olakšava njihovu proizvodnju. Početkom sledeće godine Alsym namerava implementirati svoje prve vodene baterije u automobile klijenata. Ako se njihova tehnologija pokaže dobrom, moglo bi to označiti prekretnicu u industriji električnih automobila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amerikanac dobio račun od 30.000 evra za promenu baterije u 10 godina starom hibridu

 

51253-Chevrolet Volt 02.jpg

 

Nije novost da su baterije električnih i hibridnih automobila stvarno skupa komponenta. Međutim, stvarno je teško poverovati u ogroman trošak popravke automobila opšte marke sa nekoliko godina korišćenja. Logika kaže da bi trebalo da bude jeftinija, ali ne čini se tako ako u obzir uzmemo račun od 30.000 evra kojeg je zvanični servis dao klijentu za promenu baterije u starom hibridnom automobilu. Račun servisne radionice Roger Dean Chevrolet iz Floride je postao viralan na društvenim mrežama zbog visoke cene koju je radionica nameravala da naplati kupcu za zamenu istrošene baterije njegovog Chevrolet Volt Hybrida. Naime, račun daleko premašuje trenutnu vrednost vozila na tržištu polovnih automobila. Konkretno, reč je o bateriji za Volt Hybrid iz 2012. godine s nešto više od 113.000 pređenih kilometara. Servis traži 27.000 evra za novu bateriju, 1.202 evra za rad i još 34 evra za rashladnu tečnost. To je ukupno 29.905 evra.

 

chevrolet racun 01.jpg

 

Najluđe u ovoj priči je to što se radi o Chevroletu Volt iz 2012. godine sa više od 100.000 kilometara koji na USA tržištu polovnjaka ne vredi više od 9.000 evra. To znači da trošak zamene akumulatora utrostručuje tržišnu vrednost vozila. Na sreću, reč je samo o predračunu, i klijent se nije odlučio za uslugu, a cena je sama po sebi obrazloženje. Zaposleni u servisu je objasnio da je ''ovo procena za 12 godina staro vozilo bez garancije i za bateriju koju je izuzetno teško nabaviti zbog starije tehnologije'', i da se ''delovi nabavljaju od dobavljača izvan Chevroleta''. Zaposleni bateriju upoređuje sa prvim ravnim televizorima koji su bili izuzetno skupi, a koji su s vremenom pojeftinjivali.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla planira izgradnju rafinerije litijuma

 

223149-tesla punjac.jpg

 

Tesla razmatra mogućnost postrojenja za rafiniranje litijum hidroksida na obali zaliva u Teksasu. Tesla tvrdi da će fabrika baviti razvojem ''litijum hidroksida za baterije'' i biće ''prva takve vrste u Severnoj Americi'', prema nedavno objavljenom pismu Teksaškom nadzornom zavodu.

Kompanija bi prerađivala ''sirovi materijal rude u upotrebljivo stanje za proizvodnju baterija'', a zatim slala litijum hidroksid u razne fabrike za proizvodnju Teslinih baterija, navodi se u prijavi. U aprilu je izvršni direktor Tesle Elon Mask rekao da će kompanija možda morati da uđe u rafiniranje litijuma jer je cena metala ''otišla na lude visine''. Cena litijuma porasla je 120% ove godine, prema indeksu praćenja firme Benchmark Mineral Intelligence. Teslin potez takođe je verovatno pokušaj diversifikacije snabdevanja litijumom i proizvodnjom baterija. Kina kontroliše više od polovine svetske prerade i rafiniranja litijuma, a SAD samo 1%,

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla planira postavljanje novih superpunjača

 

tesla sp.jpg

 

Tesla već ima 35.000 superpunjača širom sveta

Do sada je bila nejasno kako Tesla tačno bira nove lokacije. Međutim, sada putem ankete na Twitter-u, kompanija traži od javnosti da se izjasni gde će biti postavljeni sledeći superpunjači. Neke od najtraženijih lokacija su najmanje dostupne, uključujući američke nacionalne parkove, ostrvo Vankuver, Havaje i Aljasku. U Britanskoj Kolumbiji, postoji dosta Teslini vozila ali postoji samo nekoliko superpunjača. Zatim, postoji samo jedna stanica na Aljasci u gradu Soldotna kao i na Havajima u gradu Honolulu. Takođe, plan je instalirati superpunjače i na ulazima Nacionalnih parkova u SAD koji se često nalaze u udaljenim regionima.

 

Tesla ima 1.469 lokacija superpunjača u SAD. Broj punjača u velikoj meri varira po stanici. Međutim, povećanje broja stanica zaostaje za prodajom vozila. Instalacije superpunjača su 2021.godine porasle su za samo 35%. Ovo bi uskoro mogao postati veći problem, jer je kompanija navela da će otvoriti svoju mrežu superpunjača za vozila koja nije proizvela. Naravno ni instalacija nije tako jednostavna. Tesla je nedavno objavila oglas za posao za svoj kanadski dizajnerski tim. Kompanija je napomenula da je kandidatima potrebno iskustvo i još dosta drugih stvari. Tesla je navela da su prosečne mesečne posete stanicama gde se nalaze superpunjači u Kanadi drastično porasle i iznose od 2.000 do 3.000 u oblasti Toronta, i 2.000 do 5.000 u Vankuveru.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesli prioritet proizvodnja baterija u SAD-u

 

164870-tesla punjac.jpg

 

Kompanija Tesla je odlučio da odloži planove o proizvodnji baterija u Nemačkoj, poručivši da mu je prioritet proizvodnja u matičnom SAD-u zbog potencijalnih izdašnih subvencija. Iz Tesle su pojasnili situaciju partnerima u Gruenheideu u blizini Berlina, gde su nedavno otvorili novu ''gigafabriku'' automobila i automobilskih baterija.

Tesla želi da poveća proizvodnju baterija u fabrici u Teksasu intenzivnije nego što je bilo planirano jer bi mogla da ima koristi od zakona o zauzdavanju inflacije koji je predstavio predsednik Bajden. Nemačka fabrika, kažu u Tesli, može da podrži taj plan delovima i inženjerima. U idealnom scenariju obe fabrike baterija bi povećale proizvodnju u što kraćem roku. Fabrika automobila u Gruenheideu je počela s proizvodnjom automobila u martu, a Tesla na istoj lokaciji gradi i fabriku baterija. Nedavni napisi Wall Street Journal-a o Teslinim planovima su zabrinuli Berlin. Citirajući neimenovane izvore, WSJ je početkom nedelje objavio da Tesla ''privremeno zaustavlja svoje planove o proizvodnji baterijskih ćelija u Nemačkoj'' budući da želi da iskoristiti američke poreske olakšice.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW: 30% veća autonomija sa novom baterijom

 

bmw baterije.jpg

 

BMW je objavio prve detalje o novoj, šestoj generaciji baterijskog dizajna, koji stiže na trište sredinom decenije. Nove baterije će predstavljati značajno unapređenje pete generacije dizajna i biće namenjene najnovijim modelima ove marke, poput BMW iX i BMW i4. Nova baterija je i dalje litijum-jonskog tipa, ali ima kružni dizajn ćelija, koji omogućava efikasnije pakovanje u odnosu na sadašnji oblik prizme. U samoj ćeliji je povećan sadržaj silicijuma i nikla, a smanjena količina skupog kobalta. Pored toga, kobalt može biti zamenjen fosfatom litijum-gvožđa.

 

BMW navodi da novi dizajn donosi prednost u energetskoj gustini ćelija za 20%, a procenjuje se da će to rezultovati 30% većom autonomijom u odnosu na baterije pete generacije slične veličine i mase. Druga ključna prednost nove baterije je prelazak na arhitekturu od 800V, što usvaja sve više proizvođača, jer to omogućava brzo punjenje velikom snagom. BMW nije objavio konkretne podatke o vremenu punjenja, ali se očekuje da to bude oko 30% brže u poređenju sa današnjim baterijama. Razvoj novih baterija odvija se u BMW centru u Minhenu. Nemačka kompanija će sama proizvoditi nove baterije u šest fabrika ukupnog kapaciteta do 20 GWh. Fabrike su raspoređene ravnopravno u Kini, Evropi i Severnoj Americi i u proizvodnom procesu će koristiti reciklirane materijale. Ovo sve zajedno znači da bi cena proizvodnje baterija mogla da se umanji do 50% u odnosu na petu generaciju, navodi BMW.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma smešni su u odnosu na kineze gde to funkcioniše sa mnogo manje novca. urban auto do 60km na sat 60km autonomije, kućno punjenje.
Кo uzme teslu sa na papiru 450 milja u virtuelnoj realnosti, a u životu jedva 150-180 ako se koristi klima, svetla, odmagljivanje zadnjeg stakla retrovizora, muzika, telefon, uzbrdica, kreni stani, na nižim temperaturama, jedva. 

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punjenje elektromobila na brzim punjačima u Evropi značajno poskupelo

 

220297-ionity 01.jpg

 

Operateri stanica za punjenje baterija električnih automobila povećavaju cene. Tesla takođe koriguje cenovnik na svojim Supercharging lokacijama širom Evrope. Ovo možda ne izgleda dobro, ali je u suštini bilo očekivano. Evropa se suočava s porastom cena energenata, što znači da električna energija za automobile samo prati vladajuće trendove.

 

Jedan od provajdera u Velikoj Britaniji je odlučio da uspostavi paušal od jedne funte po kWh. To znači da je cena nepromenljiva, bez obzira na korišćenje. Korisnici koji odaberu sporiji AC punjač, plaćaće isto, bez razlike. Ovaj trend je ozvaničen od strane Osprey Charging Networka, koji ima CCS, CHAdeMO i Type 2 punjače širom Velike Britanije. Pokrivajući veći deo Engleske, Velsa i neke delove Škotske, ova kompanija ne zahteva bilo kakvo članstvo, ne uključuje iznenadne naknade i ne nalaže minimalnu potrošnju. U julu, dotična kompanija je naplaćivala 0,66 funti po kWh, dok je u avgustu 2021. cena bila 0,40 funti po kWh. Pre avgusta 2021. Oprey je primenio paušal od 0,36 funti po kWh. Cena punjenja električnog automobila kod ovog provajdera se gotovo utrostručila u nešto više od godinu dana.

 

Tesla je doneo gotovo identičnu odluku. Ovaj proizvođač je putem elektronske pošte izvestio vlasnike automobila koji koriste Superchargere i obavestio ih o ''korigovanju''. Međutim, za razliku od Ospreya, Supercharging je podigao cene u različitim evropskim zemljama za oko 10% do 25%. Francuska je najjfeftinija zahvaljujući nacionlizovanim energetskim kompanijama i investicijama u nuklearne elektrane. Pored toga, Tesla ima različite cene za vlasnike elektromobila koji su učlanjeni ili voze automobile drugih marki. Iz tog razloga je punjenje na Superchargeru najskuplje u Belgiji, gde učlanjeni trenutno plaćaju 0,74 evra za kWh, dok drugi moraju da plate 0,89 evra za kWh. U SAD, Tesla generalno naplaćuje oko 0,29 evra po kWh noću, odnosno 0,58 evra danju.

 

Na kraju, još jedan važan evropski EV provajder je Ionity. Njegova tarifa za kupce koji nisu pod ugovorom sa proizvođačem, ili se nisu učlanili, u sličnoj su situaciji kao sa Teslinim punjačima, i u većini slučajeva plaćaju 0,79 evra po kWh, izuzev u Francuskoj, naravno. U ''zemlji galskih petlova'' korisnici plaćaju 0,69 evra za kWh. Glavna razlika je što Ionity manje naplaćuje onima koji ne koriste brze punjače - 0,49 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velika Britanija: Punjenje električnog automobila gotovo dostiglo cenu benzina

 

185311-levc.jpg

 

Vozačima električnih automobila u Ujedinjenom Kraljevstvu su troškovi korišćenja javnog, ''brzog'' punjača na tarifi pay-as-you-go porasli za 42% od maja, prema podacima objavljenim u ponedeljak. Brojke RAC Charge Watcha - koji je deo RAC-a, automobilske organizacije - pokazuju da sada vozače električnih vozila koji koriste gore navedenu infrastrukturu košta u proseku 63,29 penija (72 centa) po kilovat satu za punjenje vozila. RAC objašnjava da to znači da brzo punjenje od 80% za ''tipični električni automobil porodične veličine'' korišćenjem baterije od 64 kWh košta u proseku 32,41 funti (oko 34,87 USD).

 

RAC je saopštio da je povećanje rezultat ''velikog rasta veleprodajnih cena gasa i električne energije''. Onima koji koriste ultra-brze punjače prosečno je porastao trošak punjenja za 25%. Analiza je takođe pokazala da će ''vozač koji isključivo koristi brzi ili ultrabrzi punjač na javnoj mreži sada plaćati oko 18 penija po milji za električnu energiju'', rekao je RAC. ''To se može uporediti sa 19 penija po milji za benzinski automobil i 21 penija po milji za dizelski, na bazi nekoga ko vozi prosečno 40 milja na galon'', navodi se dalje.

 

Uprkos navedenom, RAC je primetio da bi mnogi korisnici električnih vozila uglavnom punili kod kuće, gde je struja jeftinija. Budući da će Garancija cene energije britanske vlade uskoro stupiti na snagu, cena po milji za električno vozilo prosečne veličine iznosila bi otprilike 9 penija za punjenje kod kuće, ako se vozi na razumno efikasan način. Punjenje od 80% kod kuće koštalo bi £17,87, rekao je RAC. ''Za one koji su već prešli na električni automobil ili razmišljaju o tome, i dalje je slučaj da punjenje van doma košta manje od punjenja benzinskog ili dizel automobila, ali ove brojke pokazuju da se razlika smanjuje jer rezultat enormnog povećanja cene električne energije'', rekao je Simon Williams, predstavnik RAC-a za električna vozila. ''Ove brojke vrlo jasno pokazuju da su vozači koji najviše koriste javne brze i ultrabrze punjače oni koji su najviše pogođeni'', dodao je Williams.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Све је то било јасно од почетка приче, како је прича почела тако ће се и завршити. Једноставно није намењена обичним људима.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punjenje nije tako komplikovano

 

skoda enyaq 02.jpg

 

Električni automobil možete puniti po bilo kojim vremenskim uslovima - nema razloga da se plašite. Takođe, postoji mnogo načina da se punjenje učini lakšim i bržim, uz poboljšanje trajanja baterije. Pogledajte nekoliko saveta stručnjaka. Sve što treba da uradite je da odete do punjača, uključite konektor u utičnicu i to je to. Punjenje električnih automobila je veoma jednostavno. Ipak, dobra je ideja da sledite nekoliko saveta i praksi koje mogu da produže vek trajanja baterije ili smanje vremena punjenja.

 

Moderne baterije velikog kapaciteta obezbeđuju dovoljan domet električnih vozila. Ali način na koji se automobil koristi, a posebno kako se puni, može imati značajan uticaj na njegov životni vek. ''Škoda i drugi brendovi Volkswagen Group garantuju da kapacitet baterije neće pasti ispod 70% najmanje osam godina ili 160.000 kilometara'', kaže David Pekarek, stručnjak za baterije češkog proizvođaču automobila. ''Iz iskustva znamo da je kapacitet baterije radi mnogo bolje u tim intervalima, ali sve zavisi od toga kako se automobil koristi''', dodaje on. Prema Pekareku, na primer, baterija nema koristi od dugih perioda kada se ne koristi kada je potpuno napunjena ili, obrnuto, kada je potpuno ispražnjena.

 

Dobro napunjena baterija

Osnovno pravilo je da baterija bude između 10% i 80% kapaciteta. ''Preporučujemo punjenje do 100% samo pre dužeg putovanja. U idealnom slučaju, trebalo bi da podesite željeno vreme polaska u sistemu automobila i da krenete što je pre moguće nakon što se automobil napuni do 100%'', kaže Pekarek. Funkcija režima za održavanje baterije, gde možete da kažete bateriji da prestane da se puni kada dostigne 80% kapaciteta, dok će odloženo punjenje pomoći da baterija ostane u idealnom opsegu kapaciteta.

 

skoda enyaq coupe 01.jpg

 

Za duža putovanja, poželjno je zakazati više zaustavljanja uz opciju bržeg punjenja, a ne da punite bateriju do kraja. Ovako ćete provesti manje vremena na punjenju, jer se punjenje značajno usporava kada dostignete 80% kapaciteta, posebno sa brzim punjačima. U isto vreme, ŠKODA stručnjak za sisteme punjenja visokog napona Michal Hora preporučuje da se DC punjenje sa većim izlazom koristi samo na putu i kada je to apsolutno neophodno. Zdravlje baterije ima najviše koristi od punjenja naizmeničnom strujom, na primer u kućnom okruženju. Razlog je što brzo punjenje generiše toplotu, što nije dobro za bateriju, iako se aktivno hladi. Kućno punjenje manje snage proizvodi minimalnu toplotu. (Takođe, cene struje u kući obično su niže nego na javnim mestima.)

 

Pametno unutrašnje hlađenje ili grejanje

Kada je u pitanju punjenje po hladnom vremenu, idealan scenario za duža putovanja je sledeći: u sistemu automobila omogućite izuzetak da se automobil napuni do 100% i, kada podesite vreme polaska, podesite temperaturu koju putnici žele da bude u unutrašnjosti. Automobil ne samo da će se puniti, već će i prethodno zagrejati unutrašnjost automobila koristeći električnu energiju iz mreže i akumulatora vozila. Tada je dobra ideja da koristite brzo punjenje na putu kada je automobil zagrejan i kada je baterija na radnoj temperaturi: punjenje će tada biti što je brže moguće. S druge strane, nije dobra ideja ostaviti punjenje, na primer, do sledećeg jutra i otići na brzi punjač ujutru, jer će baterija biti hladna i sporo će se puniti.

Prethodno zagrevanje unutrašnjosti ili njeno hlađenje leti produžiće domet automobila: biće potrebno manje energije za održavanje podešene temperature nego ako se unutrašnjost zagreje ili ohladi nakon što je putovanje počelo. Takođe je udobnije, jer putnicima neće cvokotati zubima ili se neće preznojiti prvih nekoliko kilometara u automobilu. ''Tokom ekstremnih temperatura, uvek morate uzeti u obzir da punjenje može biti nešto sporije nego u normalnim situacijama. Zimi treba da se zagreje baterija, a tokom vrelih letnjim danima treba da se ohladi'', kaže Mihal Hora i dodaje da sve funkcioniše idealno od oko sobne temperature pa više i da Škoda električni automobili potpuno sami upravljaju sistemom hlađenja ili grejanja baterije: korisnik ne mora da brine ni o čemu (osim podešavanja unutrašnjeg grejanja ili hlađenja pre putovanja).

 

Punjenje je bezbedno čak i po kiši

I kod kuće i na putu, punjenje zaista može biti jednostavno kao vožnja, parkiranje i uključivanje. Da biste punili električni automobil što efikasnije kod kuće, stručnjaci preporučuju nabavku zidne kutije koja omogućava punjenje automobila naizmeničnom strujom do 11 kW. ''Zidna kutija je najjednostavnije i najpraktičnije rešenje, a u budućnosti će biti moguće i da se poveže sa sistemom za upravljanje energijom u kući i da se poveže sa proizvodnjom električne energije pomoću solarnih panela u kući'', kaže Hora. Takođe nas uverava da punjenje nije nešto čega se treba plašiti po bilo kom vremenu. ''Nije problem puniti po kiši ili čak oluji. Sistem za punjenje je odvojen od karoserije automobila i uzemljen je tokom punjenja. Konektor za punjenje je tada dizajniran tako da voda ne može da uđe u njega, tako da se može koristiti na otvorenom čak i po kiši'', objašnjava Hora, dodajući da putnici mogu ili da ostanu u automobilu ili da odu negde drugde tokom punjenja. ''Status procesa punjenja može se lako pratiti preko mobilne aplikacije.''

 

Ako odluče da ostanu u automobilu, mogu bez problema da koriste pogodnosti automobila: slušanje radija, punjenje mobilnog telefona ili tableta itd.''Potrošnja ovih uređaja je minimalna i mogu se koristiti bez ikakvog uticaja na punjenje'', objašnjava Hora. Unutrašnje grejanje ili hlađenje nije problem ni kod brzih punjača. ''Iz sopstvenog iskustva znam da je upravljanje električnim automobilom veoma udobno i isplativije od automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Servisiranje je takođe manje problema. Koristim svoj Škoda električni automobil svaki dan već dve godine i ne bih se vraćao na motor sa unutrašnjim sagorevanjem'', kaže Michal Hora. I iako je praktično iskustvo već dobro, on priznaje da je cilj da se stvari i dalje poboljšavaju, naravno: budući električni automobili treba da nude brže opcije punjenja, da budu pristupačniji i da imaju duži vek trajanja baterije. ''Uvek postoji prostor za poboljšanje'', zaključuje Hora.

 

Da li ste znali:

  • Električni automobil možete puniti po kiši ili nevremenu - i električni sistem i konektor za punjenje su dizajnirani za to.
  • Dok punite, možete ostati u automobilu i čak slušati radio ako želite, ili možete napustiti automobil, proveravajući status punjenja pomoću mobilne aplikacije.
  • Ne čini dobro bateriji kada je ispražnjena ili potpuno napunjena tokom dužeg perioda. Održavanje baterije napunjene između 10% i 80% je idealno.

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla slavi 10.000. Supercharger u Evropi

 

tesla 10k evropa.jpg

 

Evropska mreža Teslinih Supercharging stanica za punjenje, nedavno je dostigla brojku od 10.000 individualnih konektora, instaliranih u 30 država. Kada su u pitanju stanice, njih je 875, što se čini dovoljnim da obezbedi prilično dobre mogućnosti na planu brzog punjenja u većini evropskih zemalja, kada je reč o putovanjima na velike distance i auto-putevima. Generalno, jedna četvrtina svih Teslinih Superchargera je instalirana na Starom kontinentu. Na globalnom nivou ih trenutno ima preko 38.500.

 

Američka kompanija je lansirala interesantnu animaciju razvoja mreže, mada se čini da više služi u ilustrativne svrhe nego za preciznu demonstraciju. Tačnija vizuelna demonstracija mreže se može videti na internet stranici Tesle. U nekim zemljama, mreža je zaista gusta, dok je u drugim jedva prisutna, pokrivajući samo glavne saobraćajnice. Naravno, treba imati u vidu da mreža konstantno raste (nakon Q2 je bilo 36.100 registrovanih punjača), s tim što prioritet imaju one zemlje s najvećim brojem Teslinih automobila. Supercharger.info pokazuje da je najveći broj Supercharging stanica u Evropi instalirano u Nemačkoj (143), Francuskoj (123), Ujedinjenom Kraljevstvu (100), Norveškoj (95), Švedskoj (65), Italiji (59), Španiji (50), Holandiji (39), Austriji (27) i Švajcarskoj (27). Evropska Supercharging mreža je delimično dostupna za vozila koja nisu marke Tesla kroz Non-Tesla SuperchargerPilot program.

 

Ovaj pilot projekat (trenutno dostupan u 14 zemalja) je omogućen zahvaljujući prirodnoj kompatibilnosti svih novih Teslinih automobila sa CCS Combo 2 konektorom, koji je standardan za Evropu (i potencijalno veći deo sveta u budućnosti, osim Severne Amerike, Južne Koreje, Kine i nekih drugih tržišta). Tesla Superchargeri u Evropi (V3 verzije) mogu da pune baterije s do 250 kW. U bliskoj budućnosti, očekuje se da Tesla lansira novi V4 dizajn, koji će potencijalno baratati višim nivoima po pitanju snage. Pored Superchargera, Tesla aktivno radi na Megachargerima za električne kamione poput Tesle Semi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...