Jump to content
neshaoct

Šta će se posle 500L-a praviti u Kragujevcu?

Recommended Posts

Evropski kupac je početkom druge decenije 21. veka ''poludeo'' za klasom automobila koja se zove ''malo multifunkcionalno vozilo'' (small MPV). Auto koji u sebi objedinjuje karakteristike nekoliko drugih klasa. Mali auto koji unutra daje mesta kao za klasu veći automobili, sa naglašenom praktičnošću upotrebe. Dovoljno mali za grad, a opet dovoljno veliki i za putovanja. Ne posebno skup, jeftinijih troškova osiguranja, registracije i održavanja. Nije ni bilo čudo što su svi veliki proizvođači automobila izbacili svoj model koji su ponudili kupcima. A, kupaca je bilo dosta.

 

fiat-b-suv-3.jpg

 

Stope rasta su bile dvocifrene iz godine u godinu, tako da je vrlo brzo ukupna prodaja svih modela u ovom segmentu skočila sa oko 300.000 na 450.000 komada prodatih u toku 2013. godine. Top Gear je tada pisao o ''bumu'' malih MPV modela na salonu automobila u Ženevi 2012. godine. Fiat je ponudio model 500L. Od ulaska na tržište Fiat 500L je osvojio titulu najprodavanijeg auta u svojoj klasi. Glavni rivali su mu bili, zavisno od godine, Opel Meriva, Ford B-Max, Citroën C3 Picasso...i svi su ostali iza Fiata 500L po prodaji. Fiat 500L je nesumnjivi pobednik segmenta kojem pripada. U prvom kvartalu 2018. godine sa trake u Kragujevcu je sišao i njegov 500.000 primerak.

 

Ali...onda nastaje problem. Moda u kupovini automobila se promenila, i sada taj evropski kupac želi i dalje vozilo koje objedinjuje karakteristike nekoliko klasa automobila, ali želi sve to sa više šminke u dizajnu, više agresivnijih linija i po cenu smanjivanja prostora u kabini. Evropski kupac danas želi više SUV i krosover automobila. Ta promena u želji evropskog kupca je pogodila dosta klasa automobila (u smislu određenog pada njihove ukupne prodaje), ali nijedan nije pogodila tako snažno kao klasu small MPV vozila. Sa 450.000 automobila prodatih širom Evrope u toku 2013. godine, palo se na ukupno 225.000 malih MPV modela prodatih u toku 2017. godine na istom tom tržištu.

 

Ford se povukao. Prestala je proizvodnja modela B-Max jer je postalo neisplativo. Opel se povukao. Ni Merivu više nije bilo isplativo proizvoditi. I jedan i drugi proizvođač su te svoje modele zamenili sa malim krosoverima. To su uradili nekadašnji najveći rivali 500L-u. Fiat je viđen kao sledeći koji će prestati da pravi model u klasi malih multifunkcionalnih automobila u Evropi. Fiat 500L će promeniti svoj oblik, svoje karakteristike, i od B-MPV modela postaće B-SUV automobil. Isto kao što je Citroen uradio i zamenio svoj C3 Picasso sa novim C3 Aircross, ili kao što je Opel uradio zamenivši Merivu sa Crossland X. 

 

fiat-b-suv-2.jpg

 

Fiat već ima B-SUV. Fiat 500X je predstavljen Januara 2015. godine kao rival Renault Capturu, Peugeotu 2008, modelu Mokka iz Opela...

Imao je odličan start širom Evrope sa preko 8.000 prodatih automobila svakog meseca. FCA je ponudio tržištu i njegovog brata blizanca (mada se to ne vidi baš na prvu loptu), Jeep Renegade, tako da je FCA jako krenula sa dva modela u istom segmentu. I Fiat 500X i Jeep Renegade se prave u Italiji, u renoviranoj fabrici Melfi. Jeep Renegade očekivano bolje ide u Americi, Fiat 500X u Evropi, plus je Jeep mnogo bolje ''zašao'' na evropsko tržište nego što je Fiat 500X napravio to isto u Americi. Konkurencija u segmentu je velika, svakog meseca sve veća i prodaja Fiata 500X je počela da pada. Iako je čitav segment prošle godine porastao u prodaji za 15%, Fiat 500X je imao pad prodaje od 15%. Više proizvođača je od tog Januara 2015. do danas predstavilo svoje nove modele, tako da je došlo vreme za ''facelift'' modela 500X. Već smo mogli videti da se na tome radi.

 

fiat-b-suv-51.jpg

 

Pa, gde je tu onda Kragujevac kada se 500X/Renegade već prave u Italiji? Kao što obično biva, kada jedan segment toliko naraste u prodaji, onda u okviru njega počne da se pojavljuje podsegment. Posle dolaska nove Toyote C-HR i Volkswagena T-Roc, očigledno je da se ponuda B-SUV automobila deli na dve grupe. Jednu grupu će činiti ''fancy'', veliki (preko 4.3m dužine), skuplji modeli, a druga grupa će se sastojati od manjih, jeftinijih B-SUV modela poput Opel Crosslanda, ili C3 Aircross-a. Opel je prvi uvideo tu ''podelu'', pa tako danas paralelno nudi Crossland i Mokku, dok drugi poput Renaulta, Forda i VW-a rade na svom drugom B-SUV modelu.

Što se FCA tiče, očigledno ćemo imati situaciju gde će gornji, taj skuplji deo B-SUV segmenta da ''pokrivaju'' Fiat 500X i Jeep Renegade, a onu jeftiniju grupu nema ko drugi da predstavlja nego naslednik 500L-a. Tako će Fiat 500X kroz svoj restajling postati još prefinjeniji, sa još kvalitetnijim, skupljim elementima. Niži troškovi proizvodnje u Srbiji mogu Fiatu da omoguće da bude dodatno konkurentniji na tržištu u okviru one druge grupe B-SUV modela gde je cena ionako bitniji faktor. Još ako bude isti recept, tj. da kao što gornji nivo pokrivaju dva modela (500X i Renegade) koji se prave u istoj fabrici, onda će i donji nivo da pokrivaju dva modela koji će se praviti u istoj fabrici. Naslednik 500L-a je jedan taj model, a drugi može da bude ''baby Jeep'' kojeg iz FCA najavljuju. To bi bio Jeep koji bi se u ponudi smestio ispod modela Renegade, ali koji bi, kao i svaki Jeep, nudio pogon na svim točkovima tj. naglašene off road mogućnosti, a za malo para.

 

izvor slika i dela teksta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prošlo je skoro pola godine od prethodnog posta, i stvari su sada još malo jasnije.

 

Ono što nije bilo neizvesno da će se dogoditi je dalji pad prodaje u segmentu ''small MPV'' kojem pripada i Fiat 500L, pa iako je on i dalje najprodavaniji auto u Evropi u segmentu kojem pripada, sam taj segment odnosno klasa automobila nastavlja da se smanjuje pod jakim uticajem gomile krosover/SUV modela. Prodaja Fiata 500L:

- prvih 6 meseci 2015. godine - 50.639 komada

- prvih 6 meseci 2016. godine - 49.201

- prvih 6 meseci 2017. godine - 40.455

- prvih 6 meseci 2018. godine - 33.858 

 

Ovi podaci ne obuhvataju prodaju u Srbiji, Turskoj, Americi.

Iako još uvek nije objavljeno, teško je očekivati da će Fiat izbaciti nov model u segmentu koji nema budućnost prodaje širom Evrope. Kome prodavati novi ''small MPV'' narednih 7-8 godina u količini koja se isplati?

 

Druga stvar je objavljen novi FCA plan koji obuhvata period do 2022. godine. Detaljnije ovde:

https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/75714-novi-fca-biznis-plan-2018-2022/

U njemu je navedeno da će jeftiniji B-SUV imati Jeep oznaku. On je mogući kandidat za model koji će se u Kragujevcu praviti posle Fiata 500L.

Novi B segment (naslednik Grande Punta) nije naveden u planu do 2022. godine, pa ne može biti kandidat za bilo koju fabriku.

 

B-SUV segment se podelio na dve grupe modela u ponudi. Većih/skupljih modela, i onih jeftinijih. Neki već imaju dva svoja auta u B-SUV segmentu kako bi zadovoljili potrebe svih kupaca takvih automobila, drugi uveliko rade na tome.

Očigledno da će FCA i dalje tu imati sa jedne strane kombinaciju Fiata i Jeep-a kroz modele 500X/Renegade (koji predstavljaju onaj deo većih i skupljih modela u tom segmentu), a sa druge strane će biti taj jeftinji i manji B-SUV koji će imati Jeep oznaku. Tu kao da nedostaje Fiatov blizanac. Kao da nedostaje taj manji (i malo jeftiniji od 500X-а) B-SUV, koji će faktički biti blizanac već najavljenog jeftinijeg (od Renegade) Jeep modela u B-SUV segmentu.

U FCA planu, u delu za Fiat, stoji ''Fiat 500 Giardiniera'' kao nov model za B segment. Ali, ne za klasičan B segment, ne kao naslednik Grande Punta, nego...pa možda dvojac najavljeni lowbudget Jeep/500 Giardiniere koji pokriva donji deo B-SUV segmenta, kao što gornji deo tog segmenta pokriva dvojac 500X/Renegade. Znajući da su to praktično blizanci i da se prave u istoj fabrici u Italiji, moguće je da u Kragujevcu posle Fiata 500L imamo takođe dvojac Jeep/Fiat. Fabrika svakako ima projektovane kapacitete za taj obim proizvodnje, a neko drugo mesto u Evropi gde bi se pravili ti modeli Fiat baš i nema na raspolaganju (nema nigde toliko neiskorišćenog kapaciteta neke druge svoje fabrike). Tako bi FCA u brzorastućem B-SUV segmentu imala ustvari 4 svoja modela u ponudi (dva Jeep-a, dva Fiata). Možda Jeep više sa linijom SUV modela, a Fiat modeli više sa linijom ka krosoverima...iako bi suštinski bili isti auti, na istoj platformi, sa različito oblikovanim limom preko.

 

@N.N.

Pije li ovo vodu po tvom mišljenju (više pratiš ova dešavanja), ili...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neshaoct

 

Ne znam ništa. Plan je onako začahuren.

 

Koliko znam 500L još jedno duže vrijeme ostaje tu. Valjda se nešto pita i Vladu Srbije. Ipak je Srbija suvlasnik.

 

Ja vjerujem da će se svi Jeep modeli u Europi proizvoditi u Italiji. Možda griješim.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@N.N.

 

22 hours ago, N.N. said:

Valjda se nešto pita i Vladu Srbije. Ipak je Srbija suvlasnik.

Ma, pita se koliko i bilo ko drugi u svetu ko ima 33% kompanije. :D

SRB sigiurno neće određivati šta će FCA da pravi, već će joj biti ispostavljen račun za učešće u finansiranju novog modela...pa će ili to platiti, ili prodati svojih 33% vlasništva. Prodati naravno ka FCA, i tako dobiti nazad novac koji je ulagala proteklih godina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bih voleo da krenu Renegade da proizvode.

Sa dodatnih 3-4000e popusta bio bi vrh smekerski autic po pristupacnoj ceni.

Mada ne verujem da bi nasao toliko "publike" kao L

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, neshaoct said:

@N.N.

 

Ma, pita se koliko i bilo ko drugi u svetu ko ima 33% kompanije. :D

SRB sigiurno neće određivati šta će FCA da pravi, već će joj biti ispostavljen račun za učešće u finansiranju novog modela...pa će ili to platiti, ili prodati svojih 33% vlasništva. Prodati naravno ka FCA, i tako dobiti nazad novac koji je ulagala proteklih godina.

Karikiram.

 

Vlada Srbije kaže imamo 600 milijuna eura. Dajte vi iz FCA svoje 1.2 milijarde eura. Idemo raditi 2 nove modela.

 

Ja vjerujem da bi ovi iz FCA pristali na to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko je ubio MPV segment?

 

mpv.jpg

 

U prethodnih nekoliko godina MPV segment u Evropi beleži veliki pad prodaje, što je neizbežno navelo većinu proizvođača da polako, ali sigurno, okrenu leđa ovoj klasi automobila. Izumiranje minivan modela traje već neko vreme, i to ne samo u Evropi, već im i na drugim kontinentima ne cvetaju ruže. Glavni krivac za propast cele MPV klase jeste SUV segment.

 

SUV i krosover modeli preuzeli su primat na tržištu, a gubitnici su u prvom redu minivanovi, a potom i limuzine, karavani, pa čak i hedžbek automobili, s obzirom na to da se SUV klasa diverzifikovala da pokrije čitav dijapazon segmenata. O razlikama između SUV-a i minivana kao porodičnih automobila smo već govorili, ali koliko su zapravo ''lažni terenci'' postali popularni najbolje prikazuju cifre. Sajt ''focus2move.com'' načinio je listu 105 najprodavanijih automobila u 2017. godini na globalnom nivou. Gotovo svi segmenti zabeležili su pad prodaje, osim naravno SUV klase. Broj prodatih novih vozila tog tipa uvećao se za čak 12% na globalnom nivou protekle godine. U 2017. godini prema podacima već navedenog sajta na globalnom nivou prodato je 6.7 miliona primeraka minivan modela. To je pad od 6.7% u odnosu na 2016. godinu. Najprodavaniji automobil u ovoj klasi na svetu u protekloj godini bio je kineski Wuling Hongguang sa 523.394 prodatih jedinica.

 

Dalje, ni u 2018. godini ne ide bolje za minivan segment u Evropi. Primera radi, najprodavaniji model u MPV B segmentu je domaći Fiat 500L koji je zaključno sa prvom polovinom ove godine stigao do 33.858 novih vlasnika. Naspram njega, u SUV B segmentu, na čelu povorke se nalazi Renault Captur sa više od 50.000 primeraka na strani SUV modela. Ovakav otklon kupaca od minivanova naveo je proizvođače da se okrenu ka krosoverima i ostaloj bratiji. Masa evropskih marki već je najavila poslednje dane svojih MPV modela. Opel i Vauxhall rekli su tako zbogom Zafiri, a kako je PR rukovodilac Vauxhalla rekao: ''Prosto je neisplativo praviti minivan vozila.''

Francuske marke imaju nešto drugačiji pristup problemu. Renault je npr. tako odlučio da aktuelnu generaciju Scenica značajno vizuelno izmeni i bar na prvi pogled estetski približi taj model SUV sceni. Suprotan primer je Peugeot koji je drugu generaciju modela 5008 pretvorio iz MPV-a u SUV, i to sa poprilično velikim uspehom. Dacia je početkom godine da će njen Lodgy od 2020. godine ogrnuti se u krosover ''odelo'' u skladu sa opštim trendom. Interesantno je da je Peugeot ove godine na Salonu automobila u Ženevi prikazao jedan sasvim neočekivani koncept. U pitanju je Rifter 4×4, odnosno MPV model spreman za sve terene. Naravno, ovo nije nikakva nova ideja, jer ako pogledamo u skoriju prošlost, i Renault je imao sličan model - Scenic RX4.

 

Ipak ima nade…
Mada apsolutno sve činjenice upućuju na to da će udeo u globalnom tržištu minivanova svake godine biti sve manji, ne znači da ovu klasu treba potpuno otpisati, jer njen spas leži u autonomnoj tehnologiji. Naime, sa sve većim probojima na polju autonomne vožnje, ''ride-hailing'' i slični servisi dobijaju sve više na značaju. Minivan je idealan tip vozila za potrebe pomenutih servisa, jer se tu pre svega može komotno smestiti i više od pet osoba. Koliko bi autonomni automobili značili za čitav MPV segment najbolje govori podatak da je Waymo krajem aprila tekuće godine od FCA naručio čak 62.000 primeraka minivana Chrysler Pacifica. FCA će sa isporukom naručenih modela početi krajem 2018. godine, a američki mediji poput ''theverge.com'', procenjuju da je vrednost ugovora više od milijardu dolara. Chrysler Pacifica je prošle godine prodat u 118.274 primerka, a na tržištu je od 2016. godine. Kada se u obzir uzme i ova ''autonomna perspektiva'' čini se ipak da će veći i finansijski snažniji proizvođači pokušati da zadrže minivan modele većih gabarita, jer će oni biti upotrebljiviji za ''ride-hailing'' servise. Oni proizvođači koji ipak odluče da zadrže u ponudi MPV modele moraće da snize cene, i/ili povećaju spisak opreme koja dolazi kao standardna. Na ovaj način mogu se koliko-toliko održati u nemilosrdnoj tržišnoj utakmici sa SUV trendom, bar dok tehnologija autonomne vožnje ne bude u potpunosti ispitana i proverena.

 

Tekst: Đorđe Platiša 

 

preuzeto sa - autorepublika.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li država ostaje partner Fiata?

 

fijat-500-l-tjpg.jpg

 

Nakon jednonedeljnog zastoja, uzrokovanog već uobičajenim usklađivanjem proizvodnje sa zahtevima tržišta, proizvodne i montažne trake u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija su od 3. septembra ponovo pokrenute i sa njih će u dve radne smene, silaziti ustaljenih 410 gotovih automobila dnevno. Kako Grupacija ''Fiat-Krajsler automobili'' (FCA) kao i ostale velike automobilske kompanije ne proizvodi automobile za zalihe, već proizvodni proces usklađuje sa porudžbinama dilerskih kuća, to je u kragujevačkoj fabrici od početka godine do minulog vikenda bilo 105 radnih dana, tokom kojih je proizvedeno nešto više od 43.000 vozila svih verzija modela Fiat 500L. Do kraja godine, u FCA Srbija će, prema saznanjima našeg lista, biti još 45 radnih dana, pa se očekuje da iz proizvodnih pogona izađe još 18.500 vozila, odnosno ukupno oko 61.500 ''velikih fića'', čime je upošljena tek trećina trenutno instaliranih kapaciteta kragujevačke fabrike, koja je projektovana za proizvodnju do 300.000 vozila godišnje.

 

Zbog toga Sindikat i zaposleni u kompaniji ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' od predsednika Srbije Aleksandra Vučića i premijerke Ane Brnabić traže informaciju o tome šta država preduzima kad je ugovor sa Fiatom u pitanju. Tim pre što desetogodišnji ugovor države Srbije i Fiata o formiranju zajedničke kompanije (FCA Srbija) ističe upravo krajem ovog meseca, 29. septembra. Kragujevačke ''automobildžije'' očekuju od najviših državnih zvaničnika da ih obaveste šta država planira i da li ostaje ili se povlači iz ugovora sa Fiatom. Ako ostaje, da li će Fiat i nakon skorašnjeg isteka desetogodišnjeg ugovora moći da uživa poreske povlastice i ostale benefite, koje je do sada imao. Sindikalci i radnici FCA Srbija, koji su zabrinuti i zbog nedavne smene na čelu FCA grupacije, uzrokovane iznenadnom smrću izvršnog direktora te multinacionalne kompanije Serđa Markionea i povlačenja njegovog pomoćnika za Evropu, Afriku i Bliski istok, Alfreda Altavile, i dalje smatraju da država Srbija, ukoliko ostaje partner Fiata, mora da bude mnogo agilnija kad je obezbeđivanje još jednog modela za kragujevačku fabriku u pitanju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

=============

 

Ne znam zašto pojedini mediji uporno lažu javnost da ''ističe ugovor o formiranju zajedničke kompanije''. Nikada fabrika nije bila oročena, nego poreske olakšice koje fabrika ima. Poreske olakšice ističu, a ne ugovor o zajedničkoj fabrici. 

 

Oko poslovanja fabrike, u Ugovoru piše ''od 2012. pa nadalje''...nema oročavanja ''faze poslovanja''. Isto tako, piše i:

''U periodu koji počinje na desetu godišnjicu i završava se na petnaestu godišnjicu od Dana zaključenja transakcije, FCA će imati pravo, ali ne i obavezu da kupi od RS, davanjem pismenog obaveštenja RS o ovom postupku, ceo udeo (i to ne manje od celog udela) RS u ZPD. Ukoliko FCA odluči da iskoristi svoje pravo koje se pominje u članu 44, RS će imati neopozivu i bezuslovnu obavezu da proda FCA u roku od 10 poslovnih dana od dana prijema pismenog obaveštenja od FCA svoj udeo u ZPD...''

Isto to važi i obrnuto, tj. ako SRB odluči da iskoristi svoje pravo da proda 33% vlasništva posle desetogodišnjice, FCA će morati da kupi, tj. isto tako imati ''neopozivu i bezuslovnu obavezu'' da otkupi deo od SRB.

 

Ko hoće da čita tekst Ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A., dokument može besplatno da preuzme sa FLCS servera:

klik OVDE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprema se novi model - ''601''

 

pop003.jpg

 

U Srbiju su već stigli Alfredo Leđero, šef svih direktora proizvodnje u Evropi, i Silvija Verneti, zadužena za kompaniju u Kragujevcu a dogovor sa srpskim partnerom očekuje se u utorak ili sredu. Kako navode, izvesno je da je uz montažu hibridnog modela ''550L'' sa elektromotorom, u planu je i potpuno novi model automobila koji bi sa proizvodnih traka mogao da siđe već u drugoj polovini naredne godine. Radna, nezvanična oznaka je ''601''. 

Novi B-SUV u Kragujevcu bi se proizvodio paralelno sa postojećim modelom 500L, a u određenom trenutku bi ga nasledio novi model na koji bi se preorijentisala sva proizvodnja. Razlog za verovanje u tu priču je to što segment tog tipa automobila, kojem pripada 500L, beleži pad prodaje, premda je kragujevački Fiat 500L i dalje najprodavaniji u svom segmentu u Evropi, navodi ''Politika''.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neshaoct

 

Ja sam čuo predstavljanje 11. mjesec 2019. Proizvodnja proljeće 2020. 

B-segment 'UV, racionalna Fiat gama. Veličina ala 500L. Ništa manji. Vidjet ćemo  

Umalo zaboravih. Cijena u EU oko 2000 eura manja od 500L. Hmh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@N.N.

 

17 minutes ago, N.N. said:

Cijena u EU oko 2000 eura manja od 500L. Hmh...

 

Pa, low B-SUV segment, uklapa se sa cenom. B)

Sve od javno dostupnih informacija ukazuje na tako nešto ;):D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neshaoct

 

Recimo da mi izvor do sada nije bio poznat.

 

I recimo da se priča o mild hybridu za sam 500L ne uklapa u javno dostupne planove.

 

Screenshot_20180813-195640.thumb.png.1297caa10edbfa8b768a1543bf282d43.png

 

To je taj slajd iz plana.

 

Točno piše kada koja tehnologija dolazi, na kojem vozilu debitira, te je li prednji ili stražnji pogon.

 

Pa pogledaj malo gdje se spominju mild hybridi (MHEV).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tužno je kada u državi imamo dve grupe jadnih medija.

Jedni (Informer, Pink i ostali na toj strani) su jadni jer im je sve dobro ili ide na bolje, svaka čast njemu i tako to.

Drugi (Danas, N1 i ostali na toj strani), su jednako jadni jer je sve loše, sve samo što se nije srušilo i propalo zbog isto tako njega.

 

I, u sklopu tog drugog stila, imamo ovu glupost od teksta u ''Danas''-u:

 

Kraj ugovora s Fiatom - posao veka ili najskuplja investicija?

 

86814-fiat 500l.jpg

 

U subotu se navršilo 10 godina od potpisivanja verovatno najvećeg ugovora države Srbije sa nekim investitorom. ''Verovatno'' stoji zato što osim nekolicine odabranih niko ne zna šta zaista piše u ugovoru o zajedničkom ulaganju države sa italijanskim Fiatom, koji je pre par dana istekao, a da novi nije sklopljen. Prilikom potpisivanja ugovora, od zvaničnika iz tadašnje vlade Mirka Cvetkovića moglo se čuti da se radi o poslu veka, o investiciji od milijardu evra, gde je dve trećine investicija Fiata, a jedna trećina Srbije. Tada je najavljivana i proizvodnja 200.000 automobila godišnje, što nikada nije dostignuto. Već 2011. godine, godinu pre nego što će sa proizvodnih traka izaći prvi automobil, dešava se i prvi skandal. Po zahtevu Saveta za borbu protiv korupcije ministarstvo Mlađana Dinkića šalje ugovor sa Fiatom potpuno zacrnjen, bez ijedne brojke, uz obrazloženje da se radi o poslovnoj tajni. Neki bivši ministri su spominjali da sva gotovinska davanja navedena u ugovoru, poreska oslobođenja, izgradnja infrastrukture za potrebe Fiata, garancije za kredite, zgrade i ko zna šta još vrede milijardu evra. U kojoj meri je to tačno saznaćemo verovatno tek kada ugovor više ne bude tajna.

 

Bez poznavanja tog ugovora i analize koristi i troškova od njega u poslednjih deset godina, koja izgleda ne postoji, nemoguće je reći da li se saradnja sa Fiatom za Srbiju isplatila ili ne. Ono što je sigurno je da je Fiat svojevremeno pokrenuo srpsku industriju i da je od 2013. najveći izvoznik sa prihodima od izvoza većim od pet milijardi evra. U 2013. godini izvoz Fijata od 1.5 milijarde evra bio je veći od 10 odsto celokupnog izvoza Srbije. Prošle godine taj odnos se znatno smanjio, sa izvozom Fijata od oko 850 miliona evra u ukupnom izvozu od 16.7 milijardi. Takođe, u ovoj modernoj fabrici sada radi oko 2.300 ljudi, a 2013. ih je bilo i 3.400. Pre dolaska Fiata o Kragujevcu se govorilo kao o ''dolini gladi''. Kompanija je ostvarivala profit od 2013, ali je on osim prošle godine uvek bio manji od iznosa državnih subvencija. Takođe, Fiat je došao baš u vreme izbijanja svetske ekonomske krize kada su investicije u svetu zamirale. Kasnije su za njim došli brojni komponentaši.

Sa druge strane, prema finansijskim izveštajima za pet godina od 2013. do 2017. država je Fiatu uplatila 120 miliona evra. Ovi troškovi se ne mogu vratiti, ali sada je pitanje koliko se još mora dati Fiatu da ne ode u neku drugu zemlju, a ne podleći uceni tako ogromnog i moćnog investitora. Naravno, ostaje i pitanje da li će i neki novi ugovor biti zacrnjen kao i prošli.

 

Poruke Vlade i kompanije: Fiat ostaje

Zaposleni u Fiatu su sve zabrinutiji za svoju i budućnost kompanije. Nedavne izjave premijerke Ane Brnabić da Fiat ostaje u Srbiji i nakon 29. septembra, kao i identična poruka generalne direktorke Fijata u Srbiji Silvije Verneti da ''Fiat ostaje'' i da ''otpuštanja neće biti'', imale su tek privremeno, sedativno dejstvo. Tim pre što se radnici još sećaju da su im iz FCA početkom 2016, takođe obećavali da nikakvi otkazi nisu planirani, da bi već pola godine docnije nakon ukidanja jedne smene bilo otpušteno oko 1.000 radnika. Proizvodnja potpuno novog modela u Kragujevcu, sve i da je o tome doneta odluka, a nije, i sve i da uskoro bude najavljena i u najpovoljnijim okolnostima ne bi mogla da počne pre 2020. godine.

 

preuzeto sa - danas.rs

 

------------------

 

Quote

Kraj ugovora s Fiatom

Laž.

Ugovor nikada nije ni bio oročen. Oročene su bile poreske olakšice i subvencije, a ne sam ugovor, odnosno poslovanje fabrike na osnovu njega. Dokaz je tekst Ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A., koji se može besplatno preuzeti sa FLCS servera klikom OVDE.

Strana 18, tačka 20.2:

''Faza poslovanja obuhvata sledeće etape:

Etapa 1 - Od zaključenja transakcije do 31.12.2009. godine

Etapa 2 - Od 01.01.2010. do 31.12.2010.

Etapa 3 - Od 01.01.2011. do 31.12.2011. 

Etapa 4 - Od 01.01.2012. nadalje''

 

Quote

Neki bivši ministri su spominjali da sva gotovinska davanja navedena u ugovoru, poreska oslobođenja, izgradnja infrastrukture za potrebe Fiata, garancije za kredite, zgrade i ko zna šta još vrede milijardu evra. U kojoj meri je to tačno saznaćemo verovatno tek kada ugovor više ne bude tajna.

Laž.

Zna se koliko je SRB uložila u posao sa Fiatom u Kragujevcu. Nešto od toga je već kačeno na Forumu OVDE.

Znaju se ne samo iznosi ulaganja Srbije, nego i odakle te pare. Piše od koje Banke su uzeti, koji su rokovi otplate, kad je išla prva rata, kada ide poslednja rata, u svakom budžetu svih ovih godina uvek je pisalo (piše i danas) koliko je preostalo glavnice da se vrati po tim kreditima, piše koja je kamata....sve piše.

 

Quote

Sa druge strane, prema finansijskim izveštajima za pet godina od 2013. do 2017. država je Fiatu uplatila 120 miliona evra. Ovi troškovi se ne mogu vratiti...

Laž.

Ako država želi, upravo ovih dana je stekla pravo (i ima to pravo narednih 5 godina) da unovči svojih 33% vlasništva fabrike u Kragujevcu. Time će moći da dobije u budžet ne samo tih 120 miliona, nego više...

Dokaz je tekst Ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A., koji se može besplatno preuzeti sa FLCS servera klikom OVDE.

Strana 29, tačka 45.1:

''U periodu koji počinje na desetu godišnjicu i završava se na petnaestu godišnjicu od dana zaključenja transakcije, RS će imati pravo, ali ne i obavezu, da proda FCA, davanjem pisanog obaveštenja FCA o takvom postupku, celokupni udeo (i to ne manje od celokupnog udela) RS u ZPD.''

Tačka 45.3:

''Ukoliko RS odluči da iskoristi svoje pravo navedeno u članu 45, FCA će imati neopozivu i bezuslovnu obavezu da kupi od RS u roku od deset poslovnih dana od dana prijema pismenog obaveštenja od RS''

 

Quote

Takođe, u ovoj modernoj fabrici sada radi oko 2.300 ljudi, a 2013. ih je bilo i 3.400.

Istina. Ustvari, skoro skroz istina. :) 

Dok je potražnja za 500L (i uopšte tim segmentom automobila) u Evropi bila veća, postojale su 3 smene sa ukupno oko 3.200 ljudi. Kada je tražnja opala, jedna smena je otpuštena, i tako danas fabrika ima malo više od 2.400 ljudi.

Ali, upravo taj broj radnika i jeste obaveza Fiata iz Ugovora. Dokaz je tekst Ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A., koji se može besplatno preuzeti sa FLCS servera klikom OVDE.

Strana 19, tačka 21.4:

Kumulativna zaposlenost: do kraja 2012. godine, ZPD će zaposliti (na neodređeno vreme) 2.433 zaposlena.

Plus, taj broj od oko 3.200 zaposlenih nije bio samo u toku 2013. godine, nego i u toku 2014. godine, 2015. godine, sve do druge polovine 2016. godine, odnosno do povratka sa kolektivnog godišnjeg odmora - do početka septembra 2016. godine. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo od sinoć (05.10.2018.) u Politici je izašla ''reciklaža'' ovog mog posta gore od srede 03.10.2018.:

 

Zagonetan odnos države i Fiata

 

170522_Fiat_New-500L-Wagon_01.jpg

 

U narednih pet godina, ako italijanska kompanija odluči da kupi državni udeo u kapitalu kragujevačke fabrike - država će morati da proda, a ako država odluči da proda svoj deo - Fiat će morati da kupi.

Ugovor države i Fiata o zajedničkom ulaganju i osnivanju zajedničkog privrednog društva - s početka ''Fiat automobili Srbija'', danas ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' - izazvao je brojne nedoumice još uoči potpisivanja, 29. septembra 2008, a danas, nakon što se navršilo deset godina njegovog trajanja, ponovo je aktuelan sa istom dozom dilema: ''šta tačno stoji u 'zatamnjenim klauzulama' koje su do danas nedostupne javnosti, ostaje li Fiat u Srbiji i pod kojim uslovima? Premijerka Ana Brnabić kaže da dileme nema i da Fiat sigurno ostaje u Srbiji. Međutim, sporazum iz 2008. predviđa i mogućnost raskida ugovora, s tim da obe strane potpisnice moraju da se saglase o tome, u pisanoj formi. Ukoliko ne bude te saglasnosti, ugovor iz 2008. ostaće ''potpuno na snazi i delovaće'' bar još pet godina. Da li će u narednom periodu ostati ''na snazi'' i subvencije, koje je država do sada davala Fiatu ili će ti odnosi biti regulisani na drugi način, ostaje upitno.

 

U pomenutom petogodišnjem intervalu, kako ugovor predviđa, moguće su dve opcije. U slučaju prve, ako Fiat odluči da kupi državni udeo u kapitalu kragujevačke fabrike - država će imati ''neopozivu i bezuslovnu obavezu da proda'', a u slučaju druge opcije, ako država odluči da proda svoj deo - ''Fiat će imati ''neopozivu i bezuslovnu obavezu da kupi''. Mogućnost da država kupi Fiatov deo postojala je samo pre zaključenja transakcije. Podsetimo, Fiat je većinski vlasnik zajedničke kompanije sa udelom od 67 odsto, a država je manjinski partner sa 33 odsto kapitala.

Uplaćeni osnivački ulog zajedničkog privrednog društva je 700.000 evra, s tim da je Fiat, shodno dvotrećinskom udelu u kapitalu, uplatio 469.000 evra, a država, kao vlasnik jedne trećine kompanije, 231.000 evra. Zajedničko preduzeće upisano je u registar sa daleko većim osnovnim kapitalom. Reč je o 300 miliona evra, s tim da Fiatu pripada 200 miliona, a državi 100 miliona evra. Na zajedničko privredno društvo država je prenela imovinu u vrednosti od 50 miliona evra. U ugovoru iz 2008. navedeno je i da ''kumulativna ulaganja'' zajedničkog privrednog društva iznose 709.1 milion evra, a prema izjavama predstavnika države i Fiata, u obnovu starih Zastavinih pogona i nabavku mašina investirano je oko 1.3 milijarde evra.

 

Ugovorom iz 2008. bilo je predviđeno da u kragujevačkoj fabrici automobila budu angažovana 2.433 radnika. U sindikalnim organizacijama, međutim, kažu da ne znaju tačno koliko ljudi danas radi u zajedničkoj kompaniji naše države i torinskog Fiata. Sredinom 2016. sa posla je otpuštena čitava jedna smena, oko 750 radnika. Fabrika automobila u Kragujevcu danas radi u dve smene i sa četiri puta manjim obimom od maksimalno predviđenog kapaciteta, koji podrazumeva proizvodnju oko 250.000 vozila u toku jedne godine. U prvoj godini izvoza 500L, 2013, u fabrici je napravljeno i na strana tržišta isporučeno oko 117.000 automobila, ovogodišnja proizvodnja biće tek nešto veća od 60.000 vozila. Danas je vrednost izvoza za oko 600 miliona evra manja nego 2013, kada je iznosila 1.5 milijardi evra. Ugovorom iz 2008, koji su potpisali pokojni direktor Fiata Serđo Markione i bivši potpredsednik vlade Mlađan Dinkić, nije utvrđena obaveza proizvodnje drugog modela automobila, pored 500L. Ta mogućnost samo je naznačena rečima da će zajedničko privredno društvo ''uložiti komercijalne napore, u skladu sa razvojem poslova i zahteva tržišta, radi započinjanja proizvodnje drugog modela automobila''. Podsećamo, predsednik Aleksandar Vučić izjavio je za ''Politiku'', prilikom pokretanja proizvodnje redizajnirane verzije 500L sredinom prošle godine, kako se ''nada i očekuje'' da će Vlada Srbije do kraja 2018. potpisati novi ugovor sa Fiatom.

 

preuzeto sa - politika.rs

Screenshot_11.jpgScreenshot_12.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici Fiata u Kragujevcu na dodatnom kolektivnom odmoru zbog smanjene tražnje vozila

 

fiat 500l 2.jpg

 

Zbog smanjene tražnje vozila radnici Fiat-Chrysler automobili (FCA) Srbija biće do 2. novembra na dodatnom kolektivnom odmoru, a na posao će se vratiti 5. novembra, rečeno je agenciji ''Beta'' u sindikatu te kompanije. Predsednik Samostalnog sindikata u FCA Zoran Marković je objasnio da su radnici od 22. oktobra otišli na kolektivni odmor u trajanju od 10 radnih dana zbog uobičajeno smanjene tražnje vozila krajem godine. On je kazao da su radnici dobili dodatni kolektivni odmor u ukupnom trajanju od 15 dana koji je sindikat dogovorio 2. oktobra sporazumom sa rukovodstvom FCA. ''To je benefit za radnike jer umesto da kada nema posla idemo na plaćeno odsustvo uz nadoknadu od 65 odsto za dane kada se ne radi, sada će nam biti plaćeno 100 odsto, jer smo na kolektivnom odmoru'', objasnio je Marković. Redovan zimski kolektivni odmor za Fiatove radnike u Kragujevcu počinje tradicionalno sredinom decembra i traje do Božića.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

FCA Srbija: Dogodine kvalifikacija za novi model

 

184850-fiat 500l.jpg

 

U upravo okončanom godišnjem ocenjivanju rada fabrike pod nazivom ''Proizvodnja svetske klase'' (WCM), kompanija Fiat-Krajsler automobili Srbija potvrdila je ''srebrni status'' i dobila dva nova poena. Sada ih, saznaje ''Glas Šumadije'', ima ukupno 68, odnosno dva manje od broja poena koji joj obezbedjuje ''zlatni status'', i koji imaju vodeće Fiatove fabrike. Sa izvesnošću se očekuje da će kragujevačka fabrika ''zlatni status'' u proizvodnji automobila svetske klase da osvoji već dogodine, ćime će, kako veruju upućeni u ovu prblematiku, da otvori nove perspektive. I samo zadržavanje ''srebrnog statusa'', uz dva dodatna poena, u godišnjem ocenjivanju organizacije i kvaliteta, rada, bezbednost proizvodnog procesa, obučenosti radnika i drugog, pokazuje, tvrde u ovim krugovima, da menadžment Grupacije ''Fiat-Krajsler automobili'' (FCA) ozbiljno računa na kragujevačku fabriku, koja bi, otuda, 2020. sa gotovo izvesnim ''zlatnim statusom'' u proizvodnji automobila svetske klase, napokon trebalo da dobije proizvodnju novog, to jest još jednog modela.

 

''Glas Šumadije'' je, podsetimo, u više navrata navodio da proizvoidnju novog Fiatovog modela u Kragujevca ne treba očekivati pre 2020. godine. Tim pre što kragujevačka fabrika, uprkos konstatntnom padu proizvodnje i plasmana i dalje posluje renbtabilno, kao i usled činjenice da je proizvodnja redizajniranog modela Fiata 500L startovala tek pre godinu i po dana. Kragujevački ''veliki fića'' je, uz to, i dalje najprodavaniji automobil u svom segmentu na evropskom tržištu. Ovogodišnja proizvodnja u FCA Srbija biće okončana 17. decembra, do kada će, usled uskladjivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta, u fabrici biti još 15-tak radnih dana. U kragujevačkoj fabrici u 2018., već sada je izvesno, biće, proizvedeno ukupno oko 60.000 automobila, što je za oko 10.000 vozila manje nego lane. Plan za narednu gopdinu još nije saopšten, a najverovatnije da javnost i zaposleni sa njime neće ni biti upoznati. Nije, međutim, teško pretpostaviti da će dogodine u Kragujevcu da bude proizvedeno manje automobila nego ove godine, te da će iz pogona najverovatnije da izadje do 55.000 gotovih automobila.

 

Ono što je i dalje nepoznanica jeste pod kojim uslovima Fiat nastavlja da posluje u Srbiji, nakon što je krajem septembra istekao desetogodišnji ugovor države Srbije i te kompanije o formiranju zajedničke fabrike. Naš portal je već otvarao ovo pitanje, a iz Vlade Srbije nedavno je, preko medija, poručeno da država i Fiat, prema ugovoru iz 2008., imaju međusobnu obavezu otkupa udela ukoliko jedna od ugovornih strana odluči da proda svoj kapital u zajedničkoj kompaniji, koja (obaveza) važi još pola decenije, preciznije do 2023. godine. To znači da je država Srbija, ukoliko Fiat naumi da se povuče iz zajedničke kompanije, obavezna da otkupi 67 odsto kapitala te kompanije - i obrnuto. Da li to, onda, znači i da sve ostale ugovorne obaveze jedne i druge strane, među kojima su i povlastice koje Fiat dobija od države Srbije važe još pet godina, pouzdano se ne zna, ali je najverovatnije da stvari upravo tako stoje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×