Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Šta će se posle 500L-a praviti u Kragujevcu?

Recommended Posts

Iz Kragujevca novi Fiatov SUV od 18.000 evra?

 

fiat b suv.jpg

 

Italijanski mediji prenose da Fiat planira da pojača proizvodnju u Kragujevcu čiji je kapacitet 200.000 jedinica godišnje. Nastaviće da investira u Srbiju pre svega jer je radna snaga jeftinija od italijanske, a da bi ostao konkurentan na tržištu, razmatra uvođenje novog modela na proizvodne trake. O tome se spekulisalo još jesenas, kada se pominjao model Fiat 601, SUV B segmenta baziran na ugašenom modelu (Grande) Punto. Međutim, u međuvremeno se pokazalo da 500L više nije isplativ, pa su u Torinu došli na ideju da ovaj monovolumen pretvore u krosover. Bio bi to manji SUV, dužine 4.15-4.20 metara, koji bi bio pozicioniran ispod modela 500X, a osim standardnog benzinskog i dizel pogona dobio bi i hibridnu tehnologiju. Fiat bi bazirao krosover 500L na kompaktnom modelu Tipo, tačnije njegovoj restilizovanoj verziji koju je turska fabrika Tofaš najavila za 2021. To znači da bi kupci mogli da biraju između FireFly 1.0-litarskog benzinskog motora u verzijama sa 100 i 120 KS, te dizela u varijantama 1.3 sa 95 KS i 1.6 sa 120 KS. Što se tiče hibrida, verovatno bi bio zasnovan na 1.0-litarskom FireFly motoru sa ukupnom snagom 80-85 KS. Međutim, krosover verzija 500L bi mogla da ima i još snažniju hibridnu verziju od 180 KS, možda čak i pod Abarth brendom. Proizvodnja bi počela krajem 2020. godine, a prodaja na leto 2021., posle prolećne premijere u Ženevi. Italijanski mediji spekulišu da bi cena krosover verzija 500L bila oko 18.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Fiatu i dogodine bez novog modela?

 

fca srbija.jpg

 

Zaposleni u kompaniji ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' i njihovi sindikalni predstavnici već godinu dana sa sve većim nesrpljenjem iščekuju da top menadžment grupacije saopšti petogodišnji investicioni plan ''Fiat-Krajsler automobili'' (FCA) za Srbiju, sa informacijom o novom modelu za fabriku u Kragujevcu. Taj plan koji u okviru FCA Grupacije nije saopšten još za Fiatovu fabriku u Poljskoj i zaposlenima u Kragujevcu, prema očekivanjima kragujevačkih trudbenika trebalo je da bude saopšten još početkom godine, zatim do kraja prošlog meseca, pa sredinom maja. Sredina maja je, međutim prošla, a iz Torina i Detoita ''ni pisma ni razglednice''. Kragujevački radnici ipak ne gube nadu, očekuju da bi petogodišnji investicioni plan i informaciju o novom modelu u Kragujevac, početkom naredne sedmice mogao da donese šef direktora proizvodnje u svim Fiatovim fabrikama EMEA grupe (Evropi, na Mediteranu, Bliskom istoku i u Africi.)

 

Alfredo Leđero, koji će, saznaje list Danas, 27. i 28. maja da boravi u centru Šumadije. Poznavaocima ove problematike znano je da Leđero ne donosi takve vesti. Čovek je visokorangirani operativac koji vodi računa o realizaciji proizvodnih planova u Fiatovim fabrikama na prostoru EMEA grupe, kojeg se, zbog navodne sklonosti da smenjuje rukovodioce koji ne ispunjavaju postavljene baveze, posebno pribojavaju u menadžmentima tih fabrika. Investicione planove i informacije o novim modelima u Fiatovovim fabrika EMEA grupe, od leta prošle godine dana saopštava izvršni direktor FCA Pjetro Gorlije, koji je na toj funkciji nasledio Alfreda Altavilu, a čiji skorašnji dolazak u Beogad i Kragujevac ipak nije najavljen.

 

Nade kragujevačkih radnika i domaće javnosti minulih dana podgrejali su najpre italijanski, a zatim i pojedini domaći mediji koji su najavljivali da je maltene izvesno da će dogodine, preciznije krajem 2020. u kragujevačkom Fiatu napokon da počne proizvodnja dugo iščekivanog novog modela, što je, kako je tom prilikom navođeno, krunski dokaz da Fiat ne namerava da odustane od svoje fabrike u centru Šumadije. Tako je ponovo najavljeno da će u Kragujevcu tokom naredne godine da počne proizvodnja novog malog Fiatovog krosovera, ili SUV modela (terenac, ili gradski džip). Prema jednim informacijama, u Kragujevcu će krajem 2020. da počne proizvodnja novog SUV modela koji će se bazirati na modelu ''Tipo SW'', tj. na karavan verziji tog vozila. Prema drugim, novi Fiatov SUV iz Kragujevca će za osnovu da ima Cross verziju postojećeg kragujevačkog modela 500L. Dosaašnje tri verzije tog modela bi, prema medijskim napisima, bile ugašene kao nerentabilne jer se 500L sve slabije prodaje na svetskim tržištima, što je tačno.

 

U istim tim napisima se, međutim, ističe da će u Kragujevcu naredne godine da počne proizvodnja hibridne verzije modela 500L, čije testiranje je u šumadijskom Fiatu ''već počelo'', što nije tačno, kao što ni, sve je izvesnije, nije tačno ni da će dogodine da bude ugašena proizvodnja dosadašnjih verzija model 500L i tokom ili krajem startuje izrada novog SUV-a, sa ''vrlo popularnsm cenom od oko 18.000 evra''. Prema nezvaničnim, ali ne i nepouzdanim izvorima lista Danas, najave novog krosovera koji bi iz pogona Fiatove fabrike u Kragujevcu trebalo da počne da izlazi tokom naredne godine, ''špekulacije su bez ikakvog osnova, te kao takve gotovo i da nisu vredne pomena''.

Naši sagovornici koji su i sami u tom pogledu do skora bili veći optimisti tvrde da će u kragujevačkom Fiatu i naredne godine ekskluzivno da se proizvode tri postojeće verzije modela 500L. Obim te proizvodnje biće na nivou ovogodišnjeg plana kojim je predviđeno da iz pogona kragujevačke izađe oko 40.000 gotovih vozila, čime je upošljeno tek izmedju četvrtine i petine instaliranih kapaciteta. Ono što donekle ohrabruje jeste činjenica da Fiat zaista ne odustaje od fabrike u Kragujevcu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja se nešto nesećam da je Fiat i pominjao da se sklapa neki drugi model u Kragujevcu sem 500l, jedino su pričali za te nove električne modele tj.modifikacija kompletne game 500 na baterije 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dach@

 

Pominjali su još na samom početku rada fabrike, tj. da je fabrika projektovana za proizvodnju dva modela. I prilikom poseta fabrici proteklih godina, videli smo uživo da ima ostavljenog slobodnog prostora u halama za još jednu novu liniju. Kapaciteta ima, ostaje pitanje za FCA da osmisli kako će ih maksimalno iskoristiti.

 

=====

 

Radnike Fiata u Kragujevcu uznemirile informacije o produženju plaćenog odsustva

 

fiat 500l montaza.jpg

 

Radnici fabrike ''Fiat-Chrysler automobili Srbija'' (FCA) u Kragujevcu veoma su zabrinuti posle saznanja iz pojedinih medija da će menadžment kompanije od nadležnog Ministarstva uskoro da zatražiti saglasnost da još 95 dana budu na plaćenom odsustvu, pored zakonom dozvoljenih 45 dana, rečeno je agenciji Beta u Samostalnom sindikatu te fabrike. Predsednik tog sindikata Zoran Marković rekao je da o tome nije informisan, ali da su se zaposleni uplašili kada su za to saznali iz medija. Marković je rekao da je stav sindikata da najpre o svemu potraži precizne informacije iz Ministarstva rada, odnosno od kabineta premijerke Ane Brnabić.

 

''Mi ne znamo da li će FCA podneti taj zahtev za odobravanjem dodatnih 95 dana plaćenog odsustva, jer nas niko o tome nije zvanično obavestio. Kao što nismo obavešteni ni o tome kakav je Fiatov plan proizvodnje za ovu godinu, niti o eventualno novom modelu koji bi se proizvodio u kragujevačkoj fabrici'', izjavio je Marković. Dodao je da po domaćem Zakonu o radu poslodavac ima pravo da od Ministarstva rada zatraži saglasnost za dodatne dane plaćenog odsustva, preko zakonom dozvoljenih 45 dana, a za koje se plaća 65 odsto redovne zarade. Ministarstvu je u tom slučaju potrebno i mišljenje sindikata koje nije obavezujuće, a konačnu odluku donosi ministar. ''Smatramo da o tome treba da nas obavesti FCA ili država Srbija koja je vlasnik 33 odsto kapitala'', rekao je Marković. Prema njegovim rečima, radnici strepe jer ne znaju kakva je dalja sudbina proizvodnje u Fiatovoj fabrici u Kragujevcu s obzirom na to da je od početka ove godine već iskorišćeno 30 neradnih dana.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiat u Kragujevcu planira proizvodnju SUV modela?

 

86814-fiat 500l.jpg

 

Menadžmentu kompanije Fiat u Kragujevcu su kolege iz Torina nezvanično saopštile da spajanja FCA i Renoa neće uticati na plan rada do 2022, pišu ''Novosti''. Spremnost montažnih traka za serijsku proizvodnju novog modela proveravaće se, kako se navodi, već krajem ove godine, kako bi novi model u punom kapacitetu, mogao da se proizvodi 2020. godine. Parametri za proizvodnju novog automobila koji su se u više navrata proveravali na montažnim trakama u Kragujevcu, ukazuju na to da Fiat u ovoj fabrici planira proizvodnju SUV terenca, najverovatnije na bazi Grande Punta ili modela Tipo.

Za sve učestalije medijske dezinformacije o radu i opstanku ove kompanije u Srbiji, članovi operativnog menadžmenta nezvanično kažu da bi bile smešne da ne unose zabrinutost među radnike. Podsećaju da su čelnici kompanije u drugoj polovini 2018. zaposlenima jasno saopštili da je fabrika u Šumadiji obuhvaćena planom proizvodnje ove grupacije u narednih pet godina, te da su neozbiljne tvrdnje da će neko zatvoriti najmoderniju fabriku u grupaciji u koju je uloženo skoro milijardu i po evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici u kragujevačkom Fiatu će raditi ''po pozivu''

 

Fiat 500L_SRB.jpg

 

Predsednik Samostalnog sindikata fabrike ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' Zoran Marković najavio je da će zaposleni u toj kompaniji u narednom periodu raditi ''po pozivu'', ali i ocenio da to ''ne znači kraj'' Fiatove fabrike u Kragujevcu. Marković je za televiziju Kragujevac potvrdio da je poslovodstvo fabrike obavestilo zaposlene da je Ministarstvo privrede odobrilo italijanskom proizvođaču da od 17. juna može da upućuje radnike na plaćeno odsustvo do kraja kalendarske godine.

 

''Radnici će nastaviti da dolaze na posao po pozivu pošto je menadžment kompanije doneo odluku da se vozila proizvode samo u skladu sa potražnjom na svetskom tržištu'', rekao je predsednik sindikata. Marković je najavio da radnici neće raditi ni u ponedeljak, 17. juna, ali da će od utorka, 18. juna biti pozvani na posao. ''Ovo ne znači kraj Fiatove fabrike i neuporedivo je sa slučajem nekadašnje fabrike ''Zastava automobili''. Tokom plaćenog odsustva radnici će primati 65 odsto zarade od proseka u poslednjih 12 meseci'', kazao je Marković. On je rekao da su radnici ''dosta uplašeni'' jer je putem društvenih mreža preneta netačna informacija da Fiat neće raditi do kraja godine.

 

''Tačno je da u skladu sa zakonom poslodavac ima pravo da pošalje radnike na 45 dana plaćenog odsustva, a Fiat je tražio dodatnih do 87 dana. Proizvodnja će se odvijati prema potražnji'', rekao je Marković. Upitan da li to znači da će se do početka avgusta, raditi tek dva-tri dana nedeljno, Marković je odgovorio da je to ''najgori scenario''. ''Matematički, ako se gleda sa odmorima i državnim praznicima, i ako bi i svih 87 dana bilo plaćenog odsustva, biće 40-ak radnih dana na šest meseci. Ali to je najgori scenario'', kazao je Marković, prenosi Beta. On je dodao da je ''alarm'' u fabrici u Kragujevcu ''stisnut već godinu i po dana'' i da se čeka na novi model koji bi rešio sadašnje probleme. ''Vode se razgovori u pozitivnom smeru i sa predstavnicima Vlade Srbije i kompanije koja ima i želju i nameru da bude stožer razvoja privrede Srbije. Verujem, nadam se da će FCA dugo da radi u Kragujevcu i sa našim narednim pokoljenjima'', rekao je Marković.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici Fiata u Kragujevcu od na plaćenom odsustvu?

 

Fiat_500L-120th 001.jpg

 

Kako prenosi Beta, tokom ove sedmice proizvodnja 500L mogla bi da bude završena do odmora, rečeno je u Samostalnom sindikatu FCA Srbija. Naime, prema tvrdnjama iz sindikata, zaposleni bi mogli da budu upućeni na plaćeno odsustvo sve do početka letnjeg kolektivnog godišnjeg odmora od 29. jula do 19. avgusta. U sindikatu kažu da je informacija o terminu letnjeg kolektivnog godišnjeg odmora zvanično potvrđena, dok je ona o odlasku na plaćeno odsustvo ''nezvanična'' i o tome se ''samo priča''. Predsednik Samostalnog sindikata u FCA Srbija Zoran Marković rekao je da će radnici sigurno raditi u ponedeljak i utorak, kao i da je proizvodnja tokom radnih dana po 208 vozila u svakoj od dve smene, odnosno ukupno 416. On je dodao da, na osnovu ''nekih priča'', postoji mogućnost da zaposleni budu obavešteni i o odlasku na plaćeno odsustvo sve do početka kolektivnog letnjeg odmora 29. jula. Marković je podsetio da je Vlada Srbije kompaniji FCA odobrila mogućnost za dodatne dane plaćenog odsustva do kraja ove godine, ukupno 132 dana. Time je broj dana plaćenog odsustva povećan za još 87, pored zakonom dozvoljenih 45 dana u godini. Marković je rekao da će jedan broj radnika dane odmora verovatno koristiti za obavljanje sezonskih poslova.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proizvodnja Fiata 500L u Kragujevcu staje sve do 3. septembra

 

fijat-500-l-tjpg.jpg

 

Kako prenosi Beta, radnici kompanije ''Fiat Krajsler automobili (FCA) Srbija'' od sutra idu na plaćeno odsustvo i na kolektivni godišnji odmor, pa će im prvi radni dan u fabrici biti tek 3. septembar. Predsednik Samostalnog sindikata fabrike automobila u Kragujevcu Zoran Marković je rekao Beti da su radnici od sutra na plaćenom odsustvu do 29. jula, kada im počinje kolektivni letnji godišnji odmor koji traje do 18. avgusta. ''Obavešteni smo zvanično od poslovodstva da od 19. avgusta radnici ponovo idu na plaćeno odsustvo, a na posao će se vratiti 3. septembra'', rekao je Marković. On je izjavio da je ta odluka FCA u skladu i sa kolektivnim ugovorom i Zakonom o radu. Vlada Srbije je ranije na zahtev kompanije FCA odobrila mogućnost za dodatne dane plaćenog odsustva preko zakonskog maksimuma koji iznosi 45 dana godišnje. Na osnovu toga radnici FCA u Kragujevcu mogu biti poslati na plaćeno odsustvo 87 dana više, odnosno ukupno 132 dana u ovoj godini.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do početka proizvodnje novog SUV-a u Kragujevcu će se praviiti i 500 L sa lakim hibridnim sistemom

 

183491-fiat 500l cross.jpg

 

Vest koju su objavili italijanski mediji, pozivajući se na izjavu brend direktora Fiata Olivijea Fransoa da će se u kragujevačkoj fabrici krajem 2020. godine ili početkom 2021. praviti SUV C segmenti, obradovala je mnoge, pre svega zaposlene u kompaniji ''FCA Srbija'', ali i brojne kooperante. Kako pišu Novosti, dok ne počne proizvodnja modela koji će po svemu sudeći nastati na platformi Jeep Compass-a, mada ima i informacija da bi za platformu mogao da posluži i novi Fiat Tipo, jasno je da će Fiatova fabrika morati da sve snage usmeri na proizvodnju Fiata 500L koji, iako i dalje među najprodavanijim vozilima MPV segmenta, trpi ozbiljne udarce na tržištu. Rešenje je u ugradnji još modernijih, ekološki čistijih pogonskih jedinica i hibridnog sistema.

 

Naime, prema analizi italijanskih medija, kragujevačka fabrika koja je projektovana za prozvodnju 200.000 automobila godišnje, sa modelom 500 L nikada nije bila ni blizu optimalne proizvodnje. Italijanski analitičari navode da su prve godine, kada je 500L predstavljen i kada je počela proizvodnja, sa proizvodnih traka u Kragujevcu sišla 10.494 vozila. Sledeće godine, kada je u suštini i počela tržišna ofanziva u Evropi ali i SAD, proizvedeno je 74.536 vozila. Rekordna proizvodnja ostvarena je 2014. godine kada je isporučeno 94.114 vozila! Naredna godina je bila nešto slabija - 85.357, a 2016. je isporučeno 63.100 vozila. Prošle godine je proizvedeno tek nešto više od 50.000 automobila (50.022), a isti rezultat se očekuje i ove godine, iako je fabrika u Kragujevcu od početka rada do sada ove godine stajala najviše dana, a radnici su upućivani na plaćeno odsustvo. Ukupno je do sada proizvedeno 459.975 vozila. Inače, fabrika ne radi od 29. jula, radnici su posle plaćenog odsustva koristili i redovni kolektivni godišnji odmor ''feragosto'', a u hale se vraćaju 19. avgusta.

Kako prenose, po pravilu dobro obavešteni italijanski specijalizovani auto-portali, Fiat 500L će uskoro dobiti novi benzinski motor zapremine 1.0 litara FireFly koji je razvijen u italijanskoj fabrici u Termoliju i koji bi raspolagao sa 100, odnosno 120 KS. Ono što je još važnije, da bi se Fijat 500L bolje prodavao na evropskom tržištu dobiće, u skladu sa tendencijama u EU, i takozvani laki hibridni sistem.

 

Laki hibridni sistem

Hibridni pogon u suštini zači da vozilo ima jedan benzinski i jedan elektro-motor koji pokreću baterije, koje se pune u toku vožnje, smanjujući tako potrošnju ali i zagađenje. m''Laki hibridni sistem je cenovno dostupnija tehnologija od klasičnog hibrida i što je najvažnije, ovaj sistem može lako da se ugradi u postojeće vozilo i u konstrukciju pogona bez zadiranja u praktičnost ili raspored u vozilu'' - kaže Dragan Škrnjić, predsednik Eko auto kluba Srbija. On kaže da je sasvim sigurno da će se evropski kupci, koji sada sve masovnije kupuju hibridna i električna vozila, lakše odlučiti za Fiat 500L sa ovim pogonom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici FCA Srbija ponovo u fabrici, novi model tek od 2021. godine

 

fiat 500l montaza.jpg

 

Radnici ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' u Kragujevcu vratili su se na posao posle tronedeljnog kolektivnog godišnjeg odmora, prenosi Tanjug. U sindikatu ''Nezavisnost'' u toj fabrici kažu da će do kraja godine imati još oko 25 radnih dana, za koje će im biti isplaćena puna dnevnica, dok će za ostale dane biti plaćeni 65 odsto od prosečne zarade koju primaju. Predsednik sindikata ''Nezavisnost'' kragujevačkog Fijata Zoran Stanić rekao je da će do Nove godine radnici raditi u dve smene na proizvodnji Fiata 500L, a da zvaničnih najava o početku proizvodnje novog modela za sada nema. On dodaje da proizvodnja svake godine opada, da bez obzira na to nije bilo otpuštanja, ali da radnici sami odlaze zbog smanjenih dnevnica.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve to izgleda kao da FCA ide iz KG. Oni i onako u Evropi imaju višak kapaciteta, a kako ne planiraju nove modele u popularnim klasama nema ni potrebe za proizvodnim kapacitetima.

Panda i 500 imaju riješeno mjesto proizvodnje, 500X i Renegade ostaju i ITA, Tonale kada dodje i Compas će vjerovatno silaziti sa iste trake i to je to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hibridni Fiat 500L i novi model za kragujevačku fabriku?

 

197454-fiat suv.jpg

 

Grupacija Fiat-Krajsler automobili (FCA) izgradiće dogodine, u Torinu, kompleks za montažu baterija vredan 50 miliona evra. To će omogućiti, prenose italijanski i domaći mediji, elektrifikaciju trinaest novih modela čime bi se značajno osnažilo prisustvo Fiata na svetskim tržištima, piše list Danas.

 

''Planiramo uvođenje trinaest novih ili osveženih modela od kojih će deset biti isključivo na struju. Prvi se očekuje Fiat 500 čija proizvodnja počinje u drugom kvartalu 2020. godine. Planiramo dosta i hibridnih, ali i plagin hibridnih vozila'', rekao je Pjetro Gorlije, izvršni direktor FCA Grupe za EMEA region (Evropa, Mediteran, Bliski istok i Afrika), koji je pre godinu dana na toj funkciji zamenio Alfreda Altavilu. ''Mislimo da je budućnost u elektrici i u hibridinim verzijama'', dodao je Gorlije, ''naročito u plagin hibridima koji mogu preko dana da idu na struju u gradu, a kada treba tu su SUS motori za duža putovanja''. Proizvodnja plagin hibridnih džipova se očekuje u Detroitu, a naznačeno je da će se proizvoditi i potpuno električni džipovi.

 

Ima li u novim planovima FCA Grupacije mesta i za Fiatovu fabriku u Kragujevcu, koja je zbog sve slabijeg plasmana modela 500L u leto 2016. godine otpustila zaposlene u jednoj (trećoj) smeni, dok u poslednje vreme proizvodne trake u pogonima više stoje no što rade. Pouzdanih odgovora na rečenu dilemu nema pošto menadžment Fata u Kragujevcu sve i da ima informacije o budućnosti kompanije, nije u nadležnosti da ih saopšti javnosti. Naznaka da se ''iza brda nešto valja'', te da bi i Fiatova fabrika u Kragujevcu mogla ponovo ozbiljnije da se pokrene i da značajnije uposli instalirane kapacitete, ipak ima. U fabrici se, za razliku od ranije, sve glasnije spekuliše da bi top menadžment FCA napokon trebalo da saopšti investicioni plan grupacije za Srbiju, sa informacijom o novom modelu.

 

Predstavnici zaposlenih navode da ima ozbiljnijih indicija da predstoji novi, još temeljniji restajling modela 500L koji bi dobio i hibridnu verziju, sa pogonom na struju i motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Restilizovani 500L bi se, prema nezvaničnim informacija, u Kragujevcu proizvodio do 2023. godine. Pored ovoga, ima indicija da bi u prvom kvartalu naredne godine mogla da bude saopštena i informacija o novom modelu. Spekuliše se da je za FCA Srbija predviđena proizvodnja novog SUV-a, to jest gradskog džipa koji bi se proizvodio na bazi Tipa, koji deli platformu modela 500L, na kojoj inače može da se proizvodi nekoliko desetina različitih verzija automobila.

 

Da se nešto ''iza brda valja'' možda svedoči i to što se upravo, ničim izazvana, oglasila potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Zorana Mihajlović i putarima koji više nego kilavo grade poslednju pet kilometara dugu deonicu četvorokolovozne saobraćajnice od Kragujevca do koridora 10, poručila da taj put mora da bude završen do marta naredne godine. Izgradnja te saobraćajnice, podsetimo, ugovorna je obaveza države ptema Fiatu koja je trebalo da bude ispunjena do početka proizvodnje prvog novog Fiatovog modela (500L) u Kragujevcu, koji iz fabričkih pogona izlazi od jula 2012. godine. Sedam godina kasnije, Šumadinci bi bili više nego zadovoljni da nagovešetni završetak radova na tom putu označi i početak priprema za proizvodnju novog modela u Fiatu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proizvodnja Fiata 500L u Kragujevcu zaustavljena do 4. novembra

 

fiat 500l urbana trekking 001.jpg

 

Kako prenosi Beta, Fiatove proizvodne trake ponovo su u zaustavljene do 4. novembra kada se radnici vraćaju sa plaćenog odsustva. Tako je agenciji Beta rečeno danas u Samostalnom sindikatu fabrike u Kragujevcu. Posledni radni dan za zaposlene u proizvodnji ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'' bio je 18. oktobar. Po rečima predsednika sindikata Zorana Markovića nova pauza je ''rezultat usklađivanja proizvodnje sa tražnjom'' i činjenice da FCA ne proizvodi automobile za zalihe. Marković je rekao da je u oktobru bilo još nekoliko neradnih dana koji su ''izgubljeni'' zbog problema sa dobavljačima. Radnici ''FCA Srbija'' bili su na plaćenom odsustvu i od 19. septembra do 1. oktobra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dolaze li Peugeot i Opel u Kragujevac?

 

170522_Fiat_New-500L-Cross 001.jpg

 

Iako je još rano tvrditi kako bi spajanje FCA i PSA grupe moglo uticati na našu automobilsku industriju u Kragujevcu, moguće efekte povezivanja dva automobilska giganta nikako ne treba potcenjivati.

 

Kako tvrde poznavaoci auto industrije, budućnost Fiata u Srbiji sigurno će ići u nekom drugom pravcu, ali je na prve konkretne promene potrebno sačekati najmanje godinu ipo dana. Sa 8.7 miliona vozila prodatih godišnje, novi entitet čije sedište će biti u Holandiji pridružiće se automobilskim gigantima i postati broj četiri u svetu. To je ono što je trenutno poznato na globalnom nivou. Što se tiče kompanije u Kragujevcu, nekoliko je koraka potrebno da bi došlo i do konkretnih promena u Fiatu u Srbiji.

 

''Prvo treba sačekati spajanje kompanija, a potom i zajedničku strategiju. Obe strane već sada imaju svoje dugoročne planove - Fiat je nedavno objavio petogodišnju strategiju i tu su sada potrebne izmene sa obe strane, a koje zahtevaju vreme. A strategija je pritom vrlo važna jer će njom praktično da se odredi šta će pojedinačne fabrike po zemljama da rade i za šta će biti specijalizovane. Tako je, recimo, danas Fiat u Poljskoj u Tihiju specijalizovan za proizvodnju malih automobila, a Fiat u Kragujevcu za proizvodnju porodičnih. Sve to praktično znači da bi prve konkretne promene mogli da očekujemo kroz godinu ipo do dve'', pojasnio nam je poznavalac auto industrije.

 

Naš sagovornik napominje i da postoji mogućnost da se Fiat sada fokusira više na američko tržište gde ova kompanija ostvaruje mnogo bolje rezultate u odnosu na Evropu. Sa druge strane, u takvoj situaciji Peugeot i Opel bili bi više orijentisani na Evropu. ''To bi moglo da znači mogućnost da se u Kragujevcu umesto Fiata prave novi modeli. To je međutim priča na dugačkom štapu, ali nikako ne i nemoguća i zahteva ozbiljne promene kako u strategiji, tako i pogledu investicija'', kaže naš sagovornik. I Ana Raičević, sekretar Udruženja za metalsku industriju u PKS, kaže da je sada teško predvideti kako bi spajanje Fiata i Pežoa moglo da utiče na našu kompaniju u Kragujevcu. ''Ono što je sigurno jeste da treba očekivati restrukturiranja u okviru obe grupacije'', kaže Raičević i podseća da fabrika ''FCA Srbija'' već druže vreme posluje sa smanjenim procentom iskorišćenja kapaciteta. Kapacitet fabrike u Kragujevcu je 150.000 vozila, a najveći domet bio je 119.000. Radnici su od 18. oktobra na plaćenom odustvu i počinju da rade 4. novembra.

 

Sa druge strane, profesor na Ekonomskom fakultetu Ljubodrag Savić smatra da bi spajanje Fiata i Pežoa na globalnom nivou, u najgorem slučaju moglo Srbiju da ostavi bez značajnijih benefita. ''U ovom trenutku je teško proceniti kako bi situacija mogla da se odvija po kompaniju u Kragujevcu. Iskustva pokazuju da se velike kompanije često odlučuju i za gašenje neprofitabilnih delova ali i za unapređivanje onih koji dobro rade'', ocenjuje Savić za ''Blic Biznis''.

 

Spajanjem do 170 milijardi evra prihoda

Podsetimo, FCA i PSA objavili su zvanično da će se spojiti i formirati novog automobilskog giganta koji će biti četvrti po veličini na svetu. To mega spajanje će, kako su najavili, biti po principu vlasničkog udela 50:50 i bez zatvaranja fabrika. Nova kompanija bi vredela 50 milijardi sa prihodima od 170 milijardi evra. Proizvodila bi 8.7 miliona vozila godišnje i bila bi odmah iza Toyote, Volswagen Group i saveza Renault-Nissan koji proizvode po 10 miliona. Kompanija će imati oko 410.000 zaposlenih.

 

preuzeto sa - blic.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici fabrike FCA Srbija se vraćaju na posao u utorak

 

fiat 500l usa 001.jpg

 

Radnici fabrike ''FCA Srbija'' u Kragujevcu vraćaju se sa plaćenog odsustva na svoja radna mesta u utorak 5. novembra, a u sindikatu očekuju da ih tog dana poslovodstvo kompanije informiše o najavljenom spajanju automobilskih giganata. Predsednik Samostalnog sindikata FCA u Kragujevcu Zoran Marković rekao je Beti da kada se dogadjaju tako krupne stvari u sindikatu očekuju obraćanje poslovodstva kompanije već prvog radnog dana posle plaćenog odsustva na koje su radnici poslati 18. oktobra.

 

Prema rečima Markovića, radnici očekuju informacije kako će najavljeno spajanje uticati na poslovanje kragujevačke fabrike i njene kapacitete. On je rekao da je radnike obradovala vest iz medija o spajanju FCA sa drugim automobilskim gigantima. ''To je dobra vest, spajanje znači osvajanje šireg tržišta, a najavljeno je i da nema zatvaranja fabrika. Mi u Kragujevcu očekujemo veću uposlenost, bolje uslove rada i veće plate'', rekao je Marković. On je rekao da je jedini problem fabrike u Kragujevcu nedovoljna uposlenost i u poslednje vreme sve manji broj proizvedenih serija. Fabrika u Kragujevcu nikada nije dostigla puni proizvodni kapacitet od 150.000 vozila, a najbliža tome bila je 2012. godine na početku proizvodnje modela Fiat 500L sa 117.000 proizvedenih automobila. Marković je da su radnici obavešteni da će proizvodnja u FCA ponovo početi 5. novembra što je dan kasnije u odnosu na ranije najave. On navodi da je razlog za to nedostatak delova, najverovatnije zbog zastoja u transportu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U kragujevačkom FCA proizvedeno nešto manje od 40.000 automobila

 

fiat 500l urbana trekking 01.jpg

 

Ovogodišnja proizvodnja u kragujevačkom FCA završava se u ponedeljak 9. decembra. Proizvodnja u 2020. godini (saznaje list Danas), startuje 15. januara, a zaposleni se sa zimskog kolektivnog godišnjeg odmora u fabriku vraćaju dan ranije. Iz pogona Fiatove fabrike u Kragujevcu u 2019. godini, prema nezvaničnoj informaciji, izašlo je nešto manje od 40.000 gotovih automobila, što je za više od 20.000 vozila manje nego lane, čime se nastavlja kontinuirani pad proizvodnje u kragujevačkoj fabrici koji traje od 2013., kad je sa montažnjih i proizvodnih traka sišlo rekordnih 117.000 vozila. Sa ovogodišnjom proizvodnjom manjom od 40.000 automobila, kapaciteti u Fiat Krajsleru iskorišćeni su tek sa nekih 25%. U kragujevačkom Fiatu tokom godine ima 230 do 240 radnih dana, u 2019. bilo je više od 130 neradnih dana. Fabrika ima zakonsko pravo na proizvodne zastoje od 45 dana, ali je zbog sve slabije potražnje za modelom 500L, Vlada Srbije na zahtev kompanije odobrila čak 87 dodatnih neradnih dana, koji su iskorišćeni u potpunosti.

 

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je 28. novembra u Kragujevcu, da u dogledno vreme očekuje ''važne vesti o Fiatu''. Poručio je da Kragujevčani mogu da računaju na podršku države toj kompaniji. U Fiatu se špekuliše da će u prvoj polovini naredne godine u fabrici da bude oko 60 radnih dana, nakon čega će zaposleni da odu na plaćeno odsustvo kako bi započele pripreme (izmeštanje linija i drugo) za početak proizvodnje novog ili još jednog modela.

 

Da li će tako da bude, ostaje da se vidi. Ono što se zna jeste da je ogranak Sindikata ''Nezavisnost'' u FCA Srbija od menadžmenta kompanije zatražio da radnicima isplati 13 platu, ili Božićni bonus u iznosu od po 30.000 dinara, koliko iznosi njihova osnovna plata, bez minulog rada i nadoknada za topli obrok i prevoz. Poslodavac je, pojašnjavaju u ''Nezavisnosti'', obavezan da radnicima isplati 13 platu ili Božićni bonus ukoliko kompanija posluje pozitivno. S obzirom na niske troškove zbog drastično smanjene proizvodnje, Fiat u Kragujevcu i ove godine je, smatraju sindikalci, najverovatnije poslovao bez gubitaka, tim pre što i dalje dobija državne subvencije. ''Radnici su veći deo godine proveli na plaćenim odustvima, koje im se plaća sa 65 odsto od redovne plate, a većina njih ima velike stambene i druge kredite. Kad im se od tako umanjenih plata odbiju rate kredita, kući nose ništa ili gotovo ništa, navodi se u obraćanju Sindikata ''Nezavisnost'' poslovodstvu ''FCA Srbija''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Kragujevcu završena proizvodnja Fiata 500L za ovu godinu

 

fiat 500l usa 1.jpg

 

Kako prenosi Beta, u fabrici Fiat-Chrysler automobili (FCA) Srbija je završena proizvodnja 500L za ovu godinu i biće nastavljena 15. januara 2020. Kako se navodi, tada će se radnici vratiti na svoja radna mesta. Predsednik Samostalnog sindikata Zoran Marković je rekao agenciji Beta da je proizvodnja FCA u 2019. godini okončana u 18 časova. Radnici FCA u 2019. su imali više od 130 dana plaćenog odsustva, ne računajući godišnji odmor i državne praznike. Marković je rekao da se vode razgovori sa rukovodstvom fabrike oko isplate ''novogodišnjeg bonusa'' koji se od 2010. godine isplaćuje radnicima na kraju kalendarske godine.

''Bonus je nagrada za učinak, a mi smatramo da ga zaslužujemo u 2019. jer smo ispunjavali sve zadate obaveze poslodavca. Nismo mi krivi što je ove godine bila smanjena proizvodnja i više od 130 dana plaćenog odsustva'', rekao je Marković. U sindikatu navode da poslednje tri godine kompanija ne objavljuje podatke o broju proizvedenih vozila u kalendarskoj godini. Kako su neki mediji ranije objavili, nezvanično u FCA u Kragujevcu u 2019. godini je proizvedeno oko 40.000 500L, što je četvrtina ukupnih fabričkih kapaciteta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novogodišnji bonus za radnike kragujevačkog Fiata manji za 10%

 

fiat 500l montaza.jpg

 

Kompanija ''FCA Srbija'' isplatila je zaposlenima novogodišnji bonus koji je ove godine tanji za 10 odsto u odnosu na prethodne godine, rečeno je agenciji Beta u Samostalnom sindikatu te fabrike. Po rečima predsednika tog sindikata Zorana Markovića, novogodišnji bonus je isplaćen u iznosu od 90 odsto od osnovice za obračun bruto zarada. On smatra da je bonus ''kraći'' pošto je ove godine bila smanjena proizvodnja i radnici su imali više od 130 dana plaćenog odsustva. Marković je rekao da se takozvana 13. plata isplaćuje u Fiatovoj fabrici u Kragujevcu počev od 2010. godine, uvek na kraju decembra. U fabrici ''FCA Srbija'' je 9. decembra završena proizvodnja modela 500L za ovu godinu. Biće nastavljena 15. januara 2020. godine kada će se radnici vratiti na posao.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li će Fiat u Kragujevcu pokrenuti proizvodnju novog SUV-a?

 

fiat suv.jpg

 

Proizvodnja Fiata u Srbiji je dosta opala u poslednje dve godine. Nakon što je Fiat 500L tokom 2014. dostigao najveću godišnju proizvodnju, usledio je kontinuirani pad. Razlog je jasan: SUV Fiat 500X je postao poželjniji izbor, a segment minivanova (MPV) kojem pripada Fiat 500L privlači sve manje kupaca.

 

U poslednje vreme sve češće se govori o pokretanju proizvodnje novog modela u Kragujevcu kako bi se iskoristili kapaciteti fabrike koja je napravljena za 200.000 vozila godišnje. Špekuliše se da bi Fiat u Kragujevcu mogao da zadrži proizvodnju 50-ak hiljada primeraka modela 500L, doduše osveženog sa uvođenjem mild-hibrid pogonskih sistema i novih benzinaca. Prava novost bi mogao da bude novi SUV dužine oko 4.5 metra, dakle veći od Fiata 500X koji bi od 2021. trebalo da izlazi sa fabričkih traka u Srbiji. Dugo se govorilo da će budući SUV biti postavljen na platformu koju već koriste Jeep Compass, Fiat 500X, Fiat 500L, Fiat Tipo... Međutim, nakon što je krajem prošle godine potpisan ugovor o povezivanju PSA i Fiat-Chryslera, sve češće se govori da bi Fiat u Kragujevcu mogao da proizvodi SUV C-segmenta i to na platformi EMP2 koncerna PSA. Na EMP2 platformi su postavljeni Peugeot 3008, Opel Grandland X i Citroen C5 AirCross, pa bi izbor bio logičan. Ipak, neizvesno je da li u ugovoru o povezivanju PSA i Fiata postoje neka ograničenja o preuzimanju tehnike i proizvodnji u Srbiji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici FCA Srbija u Kragujevcu se vratili na radna mesta

 

fiat 500l montaza.jpg

 

Radnici kragujevačke fabrike ''Fiat-Krajsler Automobili Srbija'' vratili su se na radna mesta i nastavili proizvodnju vozila 500L posle prekida od 9. decembra zbog zimskog odmora i plaćenog odsustva. U Samostalnom sindikatu fabrike Beti je rečeno da je proizvodnja nastavljena po uobičajenoj normi i proizvodi se po 209 vozila u dve smene. Predsednik tog sindikata Zoran Marković je rekao da je prošla godina bila ''strašna'' jer je bilo dosta neradnih dana, i to 132 dana plaćenog odsustva plus godišnji odmori i državni praznici. ''U 2020. godini u okviru strukturnih promena na nivou kompanije, radnici FCA u Kragujevcu očekuju veću uposlenost uz početak proizvodnje novog modela'', rekao je Marković i ocenio da su ovo bile i želje za 2019. godinu koje, nažalost, nisu ispunjene. On je naveo da je proizvodnja u 2019. godini bila prilično manja u odnosu na mogućnosti jer je pun fabrički kapacitet 150.000 vozila godišnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve spremno za Fiat 500 Giardiniera iz Kragujevca

 

Fiat kg novi02.jpg

 

Novi model iz kragujevačkog Fiata - Giardiniera - počeće da se prodaje 2022. godine ili najkasnije 2023., a debitovaće na Salonu automobila u Ženevi 2021, godine objavili su italijanski mediji, a prenosi ''Blic''. Dugo najavljivani model iz Kragujevca koji će zameniti Fiat 500L čija je proizvodnja započeta još 2012. godine, trebalo bi da se pojave u prodaji za dve godine, a zvanična prezentacija zakazana je za godinu dana ranije na jednoj od najvećih automobilskih smotri na svetu, Salonu automobila u Ženevi, tvrde specijalizovani automobilski časopisi iz Italije. Kako navode, Pjetro Gorlije, prvi čovek FCA u Evropi, trebalo bi da obelodani plan rada za evropske fabrike ovog automobilskog giganta.

 

Radi se o modelu Fiat Giardiniera. Kako navode italijanski mediji, novi model trebalo bi da bude dug između 4.2 i 4.3 metra i da ima petora vrata. On bi tako pokrio dva automobilska segmenta, B segment, u kojem je Fiat nekad bio veoma zapažen, a danas praktično nema takav model posle prestanka proizvodnje Grande Punta i još ranije jednog od najpopularnijih modela Fiata Punto koji se takođe proizvodio u Kragujevcu. Međutim, svojom dužinom, a kako je predviđeno da jedan od aduta modela Giardiniera bude i prostrana kabina, Fiat bi tim modelom faktički pokrio i C, takozvani ''Golf'' segment u koji spadaju automobili srednje veličine.

 

Radi se o modelu koji tek treba da se pojavi, a zasnovan je na najbolje prodavanom modelu italijansko-američke korporacije Fiatu 500. Taj novi model najavljen je prošle godine kada je predstavljen petogodišnji plan rada korporacije. Prema zasad dostupnim informacijama Fiat Giardiniera bio bi produžena verzija Fiata 500 sa mestima za pet putnika i nešto većim prtljažnikom. Budući da se očekuje velika tražnja za ovakvim modelom time bi i kapaciteti kragujevačke fabrike bili značajno popunjeni. Naime, kapacitet Fiatove fabrike u Šumadiji projektovan je na čak 200.000 vozila godišnje. Italijanski mediji objavili su da je Fiat u 2018. prodao više od 61.000 komada modela 500L koji se proizvodi u Kragujevcu, pozivajući se na specijalizovane sajtove koji prate auto-industriju, ali zvanične potvrde za to nema. Kragujevačka fabrika trenutno radi tako da ne proizvodi vozila za lager već samo koliko ima potražnje, pa je u proteklih godinu dana bilo nekoliko prekida proizvodnje. Poslednji je bio početkom decembra zbog zimskog odmora i plaćenog odsustva, a proizvodnja je nastavljena 15. januara.

 

Benzin, dizel i struja

Nova Giardiniera, prema pisanju italijanskih medija, biće zasnovana na Peugeot CMP platformi, pa bi to mogao da bude jedan od prvih pozitivnih rezultata u spajanju FCA i PSA. Na ovoj CMP platformi trenutno se proizvode Peugeot modeli 208 i 2008, Opelova Corsa i Citroenov DS3. Pored klasičnih varijanti, ova platforma omogućava i električnu verziju budući da je imaju svi modeli zasnovani na ovoj platformi. Tako italijanski mediji navode i da će Giardiniera imati dizel, benzinski, ali i elektro-motor.

 

I terenac pored Giardiniera

Kako je ''Blic'' ranije pisao, italijanski mediji sada ponovo potvrđuju tu informaciju, pored modela Giardiniera u Kragujevcu bi mogao da se proizvodi i terenac B segmenta, uvećana Panda Cross.

 

fiat kg novi01.jpg

 

Kako je ranije najavljeno, proizvodnja tog terenca mogla bi da počne već krajem ove godine. Prema pisanju Italijana, taj model iz Šumadije trebalo bi da bude dug 4.1 metar, za razliku od sadašnje Pande Cross čija je dužina 3.7 metara. Takođe, trebalo bi da ima i veći prtljažnik od Pande, zapremine čak 400 litara, kao i pet mesta za sedenje. Prema tim najavama godišnja proizvodnja malog terenca trebalo bi da bude oko 50.000 komada.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiat u Kragujevcu privremeno obustavlja proizvodnju zbog nedostatka delova iz Kine

 

500l usa.png

 

''FCA Srbija'' je saopštio da će privremeno obustaviti proizvodnju vozila u fabrici u Kragujevcu zbog nedostatka delova za ugradnju iz Kine, pogođene epidemijom koronavirusa. Proizvodnja u Kragujevcu biće privremeno obustavljena zbog nedostatka elektronskih delova koji stižu iz Kine. Portparol kompanije je rekao da fabrika planira da nastavi proizvodnju do kraja meseca.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radnici kragujevačkog Fiata nastavljaju proizvodnju u četvrtak

 

170522_Fiat_New-500L-Wagon_01.jpg

 

Radnici fabrike ''FCA Srbija'' vratiće se na posao u četvrtak posle dvonedeljne pauze, na koju su otišli bez zvaničnog obrazloženja rukovodstva fabrike, a sumnja se da je prozvodnju zaustavio nedostatak delova iz Kine, rečeno je u sindikatu ''Nezavisnost'' u toj fabrici. Prema rečima predsednika sindikata Zorana Stanića prvi radni dan biće četvrtak 27. februar ako se, kako kaže, nešto u međuvremenu ne promeni. On je rekao da nije bilo zvaničnog obrazloženja rukovodilaca fabrike o razlozima za poslednje neradne dane. Zbog toga što su česti prekidi u proizvodnji automobila 500L u Kragujevcu, sumnja se da je ovoga puta proizvodnju zaustavio, kako su preneli mediji, nedostak komponenata od dobavljača iz Kine koja je pogođena epidemijom koronavirusa. U sindikatu ''Nezavisnost'' kažu da se u 500L od dobavljača iz Kine ugrađuju sitniji plastični delovi, komponente za instrument tablu, obloge za branik i radio uređaji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiha zebnja među Šumadincima

 

86814-fiat 500l.jpg

 

Procene inostranih analitičara i specijalizovanih magazina, koje prenose i domaći mediji, da bi ovogodišnja globalna proizvodnja putničkih vozila zbog pandemije virusa mogla da opadne za petinu, te da se očekuje da će u 2020. iz pogona svih svetskih kompanija da izađe tek 71 milion putničkih vozila, odnosno blizu 20 miliona manje od planirane produkcije, izaziva tihu zebnju među brojnim Šumadincima. Kako piše Danas, posebno je to slučaj među onima koji rade u kragujevačkom FCA i njihovim porodicama, dok lokalni katastrofičari po ko zna koji put u poslednjih desetak godina već uveliko gase i iseljavaju Fiatovu fabriku iz Kragujevca i Srbije. Bojazan Šumadinaca angažovanih u FCA Srbija i lokalnim kooperantskim firmama italijansko-američke kompanije koja je, krajem prošle godine, počela spajanje sa PSA, pojačava činjenica da FCA fabrika u Kragujevcu u poslednjih godinu-dve dana više stoji no što radi.

 

Lane je, primerice, u kragujevačkoj fabrici automobila, sa plaćenim odsustvima od svih 132 dana, plus tronedeljni godišnji odmor, bilo neradno čak 147 od ukupno oko 220 radnih dana, što znači da montažne i proizvodne trake nisu bile u funkciji više od pola godine. Slično je i u 2020. godini, u kojoj je, prema ranijim najavama medija bliskih vlastima, trebalo da startuje proizvodnja novog modela, od čega kao što su upućeni i upozoravali, nema ništa. Naprotiv, proizvodnja modela 500L zaustavljena je zbog pandemije još sredinom marta, a menadžment FCA je nedavno od Vlade Srbije tražio i dobio saglasnost da u ovoj godini, pored zakonom dozvoljenih 45, može da ima dodatne neradne dane dok traje vanredno stanje u Srbiji. Predstavnici zaposlenih u kragujevačkoj fabrici i njenim kooperantskim firmama pretpostavljaju da bi proizvodnja Fiata 500L mogla da počne 5. maja, a da je, ipak, verovatnije da se to desi sredinom narednog meseca.

 

Veliko je, međutim, pitanje da li će proizvodne trake u Kragujevcu da budu pokrenute i sredinom maja, pošto početak rada FCA u Kragujevcu ne zavisi samo od razvoja epidemiološke situacije u Srbiji, nego i u Italiji, odakle stiže najveći broj delova za ugradnju u 500L, ali i u Španiji i Francuskoj, koje su, uz Italiju, ne samo najveća evropska žarišta pandemije virusa, nego su i glavna tržišta za plasman šumadijskog ''velikog fiće''. Ključni problem kragujevačke fabrike, i sa epidemijom i bez nje, je nedostatak odnosno zasićenje i evropskih tržišta jedinim njenim modelom (500L), dok od drugog čiji se ''dolazak'' u šumadijsku prestonicu najavljuje godinama unazad, još uvek nema ni traga ni glasa, a da li će ga biti ostaje da se vidi. Razloga za bojazan, glede budućnosti FCA i u dogledno vreme i PSA fabrike u Kragujevcu ima. Ali, ima li razloga za katastrofične procene, prema kojima FCA u Kragujevcu već ''pakuje kofere''?

 

Sagovornik Danasa blizak Fiatovoj administraciji iz Torina smatra da, bez obzira na trenutnu situaciju, razloga za strah kad je o(p)stanak FCA fabrike u Kragujevcu nema. Fiatova proizvodnja u kragujevačkoj fabrici, prema njegovom mišljenju, nije ugrožena ni na kraći, a još manje na duži rok. ''FCA, kao i sve druge velike svetske kompanije, ne proizvodi automobile za zalihe, već ih odmah po silasku sa traka isporučuje dilerima. Za očekivati je da su dileri, u međuvremenu, rasprodali ranije kupljene kontingente, i da će im kad tržišta ponovo, posle pandemije prorade, trebati nove količine vozila. Sa druge strane, cena nafte na svetskim tržištima pada, tako da će i gorivo da bude jeftinije, što takođe treba da pogura proizvodnju automobila u periodu posle epidemije. Uz to, logično je očekivati da će svetske kompanije, zarad ublažavanja posledica pandemije, novoproizvedene automobile da prodaju sa popustima kako bi i na taj način ubrzale rad montažnih i proizvodnih traka'', navodi naš sagovornik.

 

Dodaje da ne očekuje da će nova korporacija koje čine FCA i PSA grupacija, koja planira da bude četvrti proizvođač automobila na svetu, zbog tih planova da ide na zatvaranje pogona u svetu. Napotiv, smatra, da treba očekivati uvođenje novih modela u proizvodni proces, s tim što je moguće da u Kragujevcu, u dogledno vreme, pored Fiatovih startuje i proizvodnja nekog od Citroenovih, Opelovih ili Peugeot modela. Projekt menadžer Beogradskog salona automobila Zoran Lupšić kaže, pak, da je u ovom trenutku teško proceniti kretanja u automobilskoj industriji u narednom perodu. Ne samo zbog panademije, već i zbog tehničko-tehnoloških novina u toj delatnosti, vezanoj za uvođenje u proizvodnju hibridnih i elektroautomobila. Samo u Nemačkoj, prema njegovim rečima, trenutno ima oko 700.000 novoproizvedenih vozila sa dizel motorima ''u koje je uložen veliki novac, a sa kojima proizvođači sada ne znaju šta da rade.'' ''Sve je u fazi previranja, nepoznanica je bilo i pre pandemije i zaista je teško proceniti šta će ubuduće da se dešava i kako će koji proizvođač automobila da ispliva iz svega ovoga što nam se dešava'', smatra Lupšić.

 

Predsednik Samostalnog sindikata u ''FCA Srbija'' Zoran Marković ističe da bi, da su se obistinile ranije procene analitičara, poznavalaca prilika i drugih ''stručnjaka'' ili stručnjaka, kragujevačka fabrika automobila bila zatvorena još pre pet ili više godina. Na taj način, smatra, treba se odnositi i prema aktuelnim analizama koje najavljuju drastično smanjenje proizvodnje automobila i dovode u pitanje opstanak pojedinih kompanija. ''Problema ima i biće ih. Italijanske fabrike, koliko sam upoznat, treba da pokrenu proizvodnju početkom maja, a nakon toga ćemo verovatno i mi u Kragujevcu. Ne verujem da će pandemija na bilo koji način da ugrozi budućnost naše fabrike. Automobili su se proizvodili i pre aktuelne pandemije, praviće se i posle nje. Mi u Kragujevcu i dalje očekujemo novi ili još jedan model, a njegovo uvođenje u proizvodnju je donekle usporilo spajanje FCA sa PSA, koje prati obimna papirologija i usklađivanje proizvodno-poslovnih planova'', ističe Marković.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...