Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Tesla Motors

Recommended Posts

Kompanija Tesla tražila više od 16.000 dolara za popravku Modela 3, nezavisni mehaničar naplatio samo 700

 

tesla popravka.jpg

 

Mehanička jednostavnost električnih automobila bi trebalo da bude njihova vrlina - činjenica da imaju manje pokretnih delova bi trebalo da smanji račun servisa. Međutim, jedan vlasnik Modela 3 kod Teslinog ovlašćenog servisa nije dobio mali račun.

 

Naime, nakon što je pregazio neko smeće na putu, kompanija Tesla mu je navela cifru od 16.000 dolara da bi popravila štetu. Da stvari stavimo u širu perspektivu, to je gotovo polovina cene potpuno novog Modela 3. Na sreću, zahvaljujući nezavisnim servisima širom zemlje, ono što se u početku činio kao najgori dan u životu, pokazao se samo napornim. Indy je vratio Model 3 na put za samo 700 dolara. Tehničari u Teslinom servisnom centru su naveli da je automobilu potreban potpuno novi paket baterija, jer je slomljena komponenta bila glavni deo jedinica. Očigledno, garancija Modela 3 nije bila dovoljna jer je kriv vozač. YouTuber Rich Benoit i ekipa iz Electrified Garage očigledno nisu zamenili paket baterija, što nagoveštava konačna cifra. Umesto toga, nezavisni servisni centar je odsekao prirubnicu i popravio spoj creva za rashladnu tečnost koristeći vrstu okova koji je dostupan u prodavnicama za kućne potrebe.

 

Priče ove vrste su rezultat ''Pravila o popravci'' koje je predložio američki predsednik Bajden. Naime, američki predsednik je prošlog petka potpisao izvršnu naredbu usmerenu na podsticanje konkurencije u američkoj privredi koja bi mogla da spreči proizvođače svih vrsta robe da nameću ograničenja na samostalne popravke. S obzirom na to da ovaj Model 3 nije ''spašen'' u njihovom servisnom centru, Tesla ima politiku da takvi automobili više nemaju pravo na upotrebu njihove ''Supercharger'' mreže.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla će opet prihvatiti bitkoin kao sredstvo plaćanja

 

210868-tesla x 2021 rst04.jpg

 

Tesla će najverovatnije ponovo prihvatiti bitkoin kao sredstvo plaćanja, kada obavi detaljnu analizu količine obnovljivih izvora energije korišćenih ''za rudarenje'' te valute, izjavio je osnivač Tesle Ilon Mask. U maju je došlo do pada cene bitkoina, kada je Mask rekao da će njegova kompanija prestati sa prihvatanjem kriptovalute kao sredstva plaćanja, jer se prilikom ''rudarenja'' bitkoina koriste ogromne količine električne energije, pretežno proizvedene iz fosilnih goriva.

Ipak, Maskovi komentari na  jučerašnjoj konferenciji doveli su do osmoprocentnog skoka bitkoina na 32.160 dolara. ''Želeo sam dubinsku analizu kako bih potvrdio da je procenat upotrebe obnovljive energije najverovatnije 50% ili veći, i da postoji trend povećanja tog broja, a ako bude tako, kompanija Tesla bi nastavila da prihvata bitkoin'', dodao je Mask.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompanija Tesla prvi put u jednom kvartalu zaradila više od milijardu dolara

 

190376-tesla y 11.jpg

 

Proizvođač električnih vozila Tesla saopštio je da je prvi put u jednom kvartalu zaradio više od milijardu dolara. Firma koju je osnovao Ilon Mask povećala je zaradu na godišnjm nivou deset puta, na 1.1 milijardu dolara u periodu od tri meseca do juna. U istom periodu prihod je povećan za 98% na ukupno 12 milijardi dolara. Ovakav kvartalni rezultat premašio je očekivanja analitičara. Ipak, berza je umereno reagovala na ove informacije, pa su Tesline akcije tek blago ojačale. Kompanija je zabeležila i rekordne brojeve kada je reč o proizvodnji i isporuci električnih modela u drugom kvartalu. Firma je isporučila kupcima 201.304 vozila, a proizvela ih je 206.421. To je najviše u jednom kvartalu od osnivanja kompanije 2003. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mask insistira na rokovima izgradnje fabrike u Nemačkoj

 

213638-tesla fabrika.jpg

 

Izvršni direktor Tesle, Ilon Mask, jasno je stavio do znanja koliko je kompaniji važno da se poštuju rokovi izgradnje njene evropske gigafabrike u nemačkoj državi Brandenburg, izjavio je brandenburški ministar ekonomije Jerg Štajnbah. Mask je takođe rekao da će Tesla intenzivirati komunikaciju sa nadležnima u mestu u blizini grada Ginehajda i da će više uključiti lokalne građane, rekao je Štajnbah Rojtersu nakon sastanka sa šefom Tesle u Nemačkoj. Tesla je pomerio planirano otvaranje gigafabrike vredne 5.8 milijardi evra ,u blizini Berlina, za kraj 2021. godine, za šta je okrivio nemačke birokratske barijere.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilon Mask najavio humanoidnog robota Tesla Bot

 

tesla bot.jpg

 

Direktor Tesle Ilon Mask rekao je da će ovaj proizvođač električnih automobila sledeće godine verovatno predstaviti prototip humanoidnog robota za opasne, ponavljajuće ili dosadne poslove koje ljudi ne vole da obavljaju. Bogati preduzetnik rekao je na prezentaciji povodom Teslinog ''dana veštačke inteligencije'' da će robot visine oko 170 centimetara biti u stanju da obavlja razne poslove, od zavrtanja šrafova na automobilima do uzimanja namirnica u radnjama.

 

Mask je ocenio da će robot izvršiti ''duboki uticaj na ekonomiju'', rešavajući problem nedostatka radne snage. Napomenuo je da je važno postići da ova mašina ne bude izuzetno skupa. Prezentacija je održana u vreme kada je kompanija Tesla pod pažnjom javnosti i nadležnih službi zbog naprednog sistema za autonomnu vožnju, koji se ugrađuje u automobile ove marke. Mask nije komentarisao pitanja o bezbednosti ove tehnologije, ali je rekao da je uveren da će uz pomoć sadašnjih kamera u vozilima i kompjutera biti postignuta potpuna autonomna vožnja, uz viši stepen bezbednosti nego kada je čovek za volanom.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilon Mask nije primio platu u 2020. godini, već ''samo'' opcije u akcijama

 

tesla 3 3.jpg

 

Sudeći prema finansijskom izveštaju i poreskoj prijavi kompanije Tesla, njen osnivač, izvršni direktor, a kasnije i samoprozvani ''tehnokralj'' - Ilon Mask (Elon Musk) - tokom 2020. godine nije primio niti jednog centa na račun u vidu redovne zarade, ali je dobio opcije akcija koje sada vrede oko 22 milijarde dolara. To što Mask nije dobio zvaničnu zaradu u neku ruku je u skladu sa dosadašnjom praksom u kompaniji, iako je u prethodnim podnescima Tesla prijavljivala kao platu svog direktora minimalnu zaradu u američkoj državi Kalifornija (23.760 dolara za 2019. godinu). Ovog puta i to je izostalo.

 

''Međutim, on nikada nije prihvatao tu svoju platu'', istakla je kompanija u poslednjoj podnetoj prijavi. ''Počevši od maja 2019. godine na zahtev gospodina Muska potpuno smo eliminisali zaradu i obračun ove osnovne plate.'' Kompanija Tesla (TSLA) je, umesto toga, prijavila vrednost Maskovog masovnog paketa akcija, datih u vidu opcija koje mogu biti realizovane ili ne moraju. Prema kompenzacionom aranžmanu, Mask ima pravo na opcije za kupovinu do 101 miliona akcija podeljenih u 12 jednakih tranši, po dogovorenoj izvršnoj ceni od 70.01 dolara po komadu (u ovom trenutku vrednost jedne akcije Tesle iznosi 717 dolara). Te tranše se izvršavaju na osnovu pređenih određenih kompanijskih i finansijskih ciljeva tokom godine.

 

Malo je reći da su prošlogodišnji ciljevi Tesle relativno lako dostignuti. Vrednost akcija kompanije tokom 12 meseci porasla je 743%, što ih čini najuspešnijim američkim kompanijskim hartijama od vrednosti i daleko najvrednijim proizvođačem automobila na planeti. Finansijske prekretnice je bilo nešto teže postići, ali četiri Maskove tranše akcija stečene tokom 2020. godine daju mu za pravo da kupi 33.8 miliona akcija po osnovnoj ceni od 2.4 milijarde dolara. Tolika količina ima aktuelnu tržišnu cenu od oko 21.9 milijardi dolara.

 

U dosadašnjem delu 2021. godine Tesla je postigla još dva ranije zacrtana finansijska cilja, koja Masku mogu da obezbede dodatnih 16.9 miliona akcija tržišne vrednosti 10.9 milijardi dolara. Izvršni direktori često prodaju deo svojih akcija u kompaniji kako bi podmirili poreska dugovanja ili slične troškove, no Mask to do sada nije radio. ''Tehnokralj'' Tesle u svojim rukama još uvek drži 170.5 miliona akcija kompanije i imao je opcije da taj broj uveća za 73.5 miliona, što mu pruža kontrolu nad 23% vlasništva kompanije. Ipak, to što ne uzima ''pravu'' platu, Maska ipak primorava da deo primanja kroz akcije založi kao kolateral za regulisanje svojih dugovanja, ako ne za poreze, onda već ka drugim dužnicima. Poreska prijava ukazuje da je Mask na ovaj način založio 88 miliona akcija (današnje vrednosti oko 63 milijarde dolara), a da mu je četiri miliona akcija zaloga vraćeno od prethodnog finansijskog podneska u aprilu ove godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U oktobru prvi automobil iz Tesline fabrike u Nemačkoj

 

200278-tesla model y 001.jpg

 

Prvi čovek kompanije Tesla najavio je da će u oktobru prvi automobil izaći iz takozvane Gigafabrike. Čuvena Teslina Gigafabrika nalazi se u Nemačkoj, a zgrada je ušla u poslednji deo gradnje i očekuje se da sa radom startuje već u oktobru 2021. godne.

''Nadam se da ćemo dobiti sve dozvole i da ćemo već u oktobru moći da izbacimo prvo Teslino vozilo iz nemačke Gigafabrike'', rekao je Ilon Mask. Fabrika je već nekoliko puta imala stopiranje izgradnje zbog dolaska inpsekcije, bilo je priča da se radnici izrabljuju i da im se prekovremeno ne plaća, pa je bilo priče i da se ignorišu mere sprečavanja širenja koronavirusa. Ipak, sve je na kraju bilo pod kontrolom i uskoro se očekuje otvaranje Gigafabrike, a nadamo se i prvom vozilu već u oktobru.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znatno povećanje proizvodnje i izvoza Tesla vozila proizvedenih u Kini

 

tesla model 3 5k.jpg

 

Kompanija ''Tesla'' je znatno povećala proizvodnju i izvoz elektičnih vozila proizvedenih u Kini i zabeležila prošlog meseca novi rekord svih vremena, prema podacima Kineskog udruženja industrije putničkih automobia (CPCA). Ukupan obim prodaje Teslinih vozila je u avgustu navodno porastao za 275% u odnosu na isti mesec prošle godine na 44.264 jedinica, uključujući 31.379 izvezenih automobila. U poređenju sa julom, prodaje je u avgustu bila veća za 29%.

 

Istovremeno, kompanija je povećala prošlog meseca prodaju i na kineskom tržištu na 12.885 vozila u odnosu na 8.621 komada, koliko je prodato u julu. Relativno nizak nivo prodaje u Kini pripisuje se fokusiranosti kompanije na izvoz. Tesla je u julu predstavio jeftiniji model Y, kraćeg dometa, proizveden u Kini. Niža cena čini to vozilo podobnim za dobijanje državnih subvencija, što dodatno obara njegovu cenu na 42.600 dolara, tako da je za skoro 20% jeftiniji od modela Y dužeg dometa. Ranije ove godine Tesla je najavio da će svoju giga-fabriku u Šangaju pretvoriti u vodeći automobilski izvozni centar.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Austrijski Obrist priprema konverzije Tesli u benzinsko-električna vozila

 

obrist 02.jpg

 

Austrijska firma Obrist je objavila zanimljiv projekat sa svojim generatorom nultih vibracija (ZVG). To je benzinski motor koji je ugrađen u Teslin Model 3 kako bi bio, kažu Austrijanci, ekološki prihvatljiviji. Uprkos drastično smanjenoj bateriji, Model 3 ima veliki domet i, prema rečima konstruktora, ostaje klimatski neutralan uprkos motoru sa unutrašnjim sagorevanjem.

U osnovi, to je serijski hibridni pogon. Za pogon je zadužen zadnji električni motor od 136 KS, koji crpi snagu iz smanjene baterije od 17.3 kWh. To je manje od baterija od 52 kWh ili 82 kWh koje inače koristi Tesla. Napred je ubačen 1.0 dvocilindrični benzinski motor. Nije fizički povezan sa pogonom, već pokreće generator koji zauzvrat snabdeva električni pogon električnom energijom.

 

obrist 01.jpg

 

Dvocilindrični motor je maksimalno izolovan. U zadnjem delu Tesle se nalazi rezervoar za gorivo od 30 litara. To je navodno dovoljno za duga putovanja jer bi potrošnja goriva trebalo da bude između 2.5 i 4.5 litre na 100 kilometara. Osim 40 kW (53KS) benzinskog motora, Obrist je takođe razvio ekvivalent od 45 kW za e-goriva poput metanola. Eko gorivo za novu varijantu moglo bi da se dobije iz klimatski neutralnog vodonika, koji bi takođe imao neutralni ugljenični otisak. Hibridni pogonski sistem bi trebalo da čak ispuni granice standarda emisije Euro 7. Prema Obristu, odgovarajuće proizvodno vozilo bilo bi sa mnogo manjom masom nego električna Tesla, te bi koštalo otprilike koliko i konvencionalni benzinski model zbog smanjenih baterija i troškova. Obrist najavljuje svoju varijantu od 2025. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Moskovskoj oblasti će biti podignuta prva fabrika Tesla Ilona Maska

 

137995-tesla fabrika.jpg

 

U Kremlju je doneta odluka o izgradnji prve fabrike u Rusiji gde će se proizvoditi elektromobili Tesla Ilona Maska. Preduzeće će se nalaziti u gradu Koroljovu. Kako je saopštio list ''Argumenti nedelje'', ranije je rukovodilac Moskovske oblasti Andrej Vorobjov izneo predlog da se u ovoj oblasti izgradi fabrika Tesla. Informaciju su potvrdili Ministarstvo industrije i trgovine RF i Trgovinsko-industrijska komora.

 

Istaknuto je da je prva fabrika Tesla izvan Amerike proradila u januaru prošle godine u Šangaju. Još jedna se gradi u Holandiji, gde kompanija sastavlja veće sklopove automobila Tesla Model S. Kompanija Ilona Maska gradi fabriku i blizu nemačke prestonice. Prošle godine je Tesla prodala 499.000 elektromobila, a u prvom kvartalu tekuće godine skoro 185.000 vozila. Ako fabrika u Nemačkoj proradi u skorije vreme, očekuje se da će do decembra ove godine kompanija prodati milion automobila na električni pogon. Treba istaći da je za poslednjih pet godina proizvodnja i prodaja automobila Tesla porasla za 650%, a perspektive i potražnja za elektromobilima i dalje su visoke. Na primer, u Evropskoj uniji je planirano da se već 2036. godine potpuno pređe na elektromobile. Kupce ne plaši čak ni visoka cena ovih vozila (u proseku 62.300 američkih dolara).

 

Sve to je navelo Ilona Maska i druge akcionare kompanije da razmisle o širenju proizvodnje. U maju tekuće godine putem video-veze na forumu ''Novo znanje'' Mask je izjavio da je veoma velika verovatnoća da će se Tesla pojaviti na ruskom tržištu. Na to su rukovodioci Podmoskovlja, Kaluške oblasti i ruske republike Udmurtije ponudili američkom preduzetniku olakšice i parcele za izgradnju fabrike. Posle posete Americi unuka i sina Sergeja Koroljova, tvorca sovjetske kosmonautike, saznalo se da se teren za fabriku Tesla priprema u podmoskovskom Koroljovu. Za goste iz Rusije Ilon Mask je lično organizovao ekskurziju po kompaniji Tesla.

 

''Principijelna odluka u vezi sa fabrikom u Koroljovu doneta je u Kremlju. To je simbolično, s obzirom da je osnivač fabrike Tesla poznat po ljubavi prema ruskoj kosmonautici i njenoj istoriji. On je u više navrata pominjao u svojim intervjuima i knjigama ime Sergeja Pavloviča Koroljova. Mask je uvek govorio da dostignuća ''Roskosmosa'' ne bi bila toliko moćna da korporacija nije stajala na plećima gorostasa među koje on ubraja i Sergeja Koroljova. Jedna dvorana korporacije SpaceX nosi njegovo ime'', saopšteno je u Trgovinsko-industrijskoj komori RF.

Prema informacijama iz drugog izvora u Ministarstvu industrije i trgovine RF, grad Koroljov je optimalan za izgradnju fabrike Tesla jer su u njemu još od sovjetskog doba koncentrisani visokokvalifikovani stručnjaci, koji mogu da rade na visokotehnološkoj proizvodnji bez dodatnog trošenja vremena i novca za njihovu obuku. Pored toga, grad Koroljov je idealno mesto i po pristupu važnim saobraćajnicama i blizini velikih gradova.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla na optuženičkoj klupi: rasizam, mržnja, kukasti krstovi

 

199491-tesla fabrika.jpg

 

Proizvođač električnih automobila se našao na optuženičkoj klupi zbog rasizma. Sve su glasnije optužbe da je u Teslinim fabrikama situacija katastrofalna.

 

Oven Dijaz je navikao na mnogo toga. Za njega kao crnca u Americi uvrede su deo svakodnevice. Ali ono što je Dijaz, sudeći po njegovim navodima, doživeo kao radnik Tesle, nadmašilo je sve do sada viđeno. Dijaz danas ima 53 godine, 2015. i 2016. je radio u kalifornijskom Frimontu. U Teslinoj fabrici. Tamo se bio zadužen za to da metalni delovi za automobile završe na pravoj montažnoj traci. Ali umesto opuštene radne atmosfere on je, kako kaže, bio redovno izložen nepodnošljivim situacijama - koje su ga toliko mučile da je na kraju dao otkaz. U proizvodnim halama, kaže Dijaz, podli komentari i poruke mržnje bili su uobičajene, svakodnevne pojave. Tačno pet godina kasnije, Dijaz je ponovno sreo svog poslodavca. Nekadašnji Teslin radnik tužio je firmu zbog rasizma i diskriminacije. Tesline fabrike su ''leglo rasističkog ponašanja'', stoji u optužnici. Suđenje se odvija pred jednim kalifornijskim sudom. Crni radnici, tako glasi prigovor, u Tesli su izloženi stalnim i ozbiljnim uznemiravanjima.

 

Nacisti i KKK

Tesla demantuje te prigovore. U ''slučaju Dijaz'' firma nema saznanja o mogućem pogrešnom ponašanju svojih radnika, tvrdi se. Tesla istovremeno naglašava da se ta firma protivi svakom obliku diskriminacije, uznemiravanja i nepoštenog tretmana, te da se svaki slučaj shvata ozbiljno - i da se istražuje: ''Nikada nećemo biti u stanju da sprečimo svaku pojedinu osobu u fabrici da se ponaša na neprimeren način, ali ćemo i dalje činiti sve što možemo kako bismo podsticali ispravno ponašanje i preduzećemo mere ako se nešto loše dogodi.'' Dijazu je to premalo. Za svoj tadašnj duševni bol on sada zahteva obeštećenje. ''Stalno čuješ rečenice poput: Dolazi ovamo, crnčugo ili Hajde nazad u Afriku'', tako je Dijaz u jesen 2018. u Njujork tajmsu opisao svoje doživljaje: ''I kad-tad dođe trenutak kada se zapitaš: gde je moja granica?'' U fabrici su bili vidljivi i rasistički crteži. Na zidovima u toaletima su se nalazili kukasti krstovi i grafiti ''KKK'', to je skraćenica za Kju-Kluks-Klan.

 

Nije prva tužba

Dijaz uopšte nije jedini koji tuži Teslu za nepodnošljive radne uslove. Samo između 2018. i marta 2021. 120 osoba je zatražilo ''pravo'' da može da tuži Teslu zbog diskriminacije. Devet tužbi je odbačeno zbog nedostatka dokaza, a sve druge su - prihvaćene. Stvarne brojke su verovatno puno veće. Razlog za ograničen broj tužbi su takozvane arbitražne izjave koje radnici Tesle moraju da potpišu prilikom stupanja na radno mesto. Oni time ustvari potvrđuju da svoju firmu neće ''goniti'' na sud u slučaju mogućeg spora. Dijaz, kao i neki drugi radnici, nisu bili direktno zaposleni kod Tesle, već su formalno bili radnici druge firme koja ih je ''pozajmila'' Tesli. Zbog toga on nije potpisao taj sporazum.

 

Najvažnija stvar - ušteda novca

Teslin model nije izolovan slučaj, to je dosta raširena metoda kod firmi koje beleže brzi rast i koje ne vode puno računa o potrebama svojih radnika, kažu stručnjaci. ''Kompanije iz Silicijumske doline kombinuju visokorazvijene tehnologije sa radnim odnosima koji nisu u skladu s duhom vremena i često potiču iz 19. veka'', kaže istoričar rada Nelson Lihtenštajn, sa Kalifornijskog državnog univerziteta u Santa Barbari. I dodaje da preduzeća poput Tesle tako pokušavaju da izbegnu pravnu, moralnu i socijalnu odgovornost za svoje radnike, ali i da - uštede novac. ''Još puno važnije za njih je da mogu da otpuste radnike kad to požele, odnosno praktikovanje eksploatatorske proizvodnje'', kaže Lihtenštajn.

 

Agresivno i uspešno

Tesla u većini slučajeva na optužbe reaguje alergično, kaže za online magazin Protokol Leri Orgen, Dijazov advokat. Prvo se sve sve energično odbacuje, potom se kreće u frontalni napad, dodaje on. Tesla u jednom blogu iz 2017. godine tvrdi da Orgen ima ''dug uspešni bilans iznuđivanja novca za neutemeljene zahteve'', te dodaje: ''Mi u Tesli radije ćemo platiti advokatima deset puta više od svote koju on traži i radije ćemo se boriti do samog kraja nego da dozvolimo da nas ucenjuju i da se dozvoli takva zloupotreba našeg pravosudnog sistema''. Sa svojom agresivnom taktikom Tesla je do sada imao uspeha. Od skoro 90 radno-pravnih arbitražnih tužbi, koje su podnesne između 2016. i početka ove godine, firma je izgubila samo jedan proces. Bio je to slučaj koji je dosta sličan Dijazovom. Pre dva meseca je jedan američki sud osudio Teslu na kaznu od milion dolara - zbog toga što je, po mišljenju suda, bilo dokazano da je radnik Melvin Beri godinama bio izložen rasističkim uvredama svojih šefova. Dobar deo tog novca je otišao na pokrivanje sudskih i advokatskih troškova, ali 250.000 dolara pripalo je Beriju - od toga i 100.000 kao odšteta za pretrpljen duševni bol.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla u 3. kvartalu isporučio 241.300 automobila

 

tesla y 111111.jpg

 

Kompanija Tesla je objavila izveštaj o isporuci svojih vozila u trećem kvartalu ove godine. Širom sveta je isporučeno 241.300 primeraka vozila Model Y, Model 3, Model S i Model X, što je više od očekivanja (očekivalo se 222.000 do 233.500). Time je oboren i rekord iz drugog kvartala ove godine kada je globalno isporučeno 201.250 vozila. Tokom trećeg kvartala je isporučeno 232.025 primeraka vozila Model 3 i Model Y, kao i 9.275 primeraka vozila Model S i Model X.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla planira selidbu u Teksas zbog visokog poreza u Kaliforniji

 

tesla model 3 giga.jpg

 

Ilon Mask je potvrdio da Tesla planira sedište da preseli iz Palo Alta (Silicijumska dolina u Kaliforniji), u Ostin (glavni grad Teksasa), gde gradi veliki automobilski i baterijski proizvodni kompleks. Kompanija Tesla se pridružila kompanijama Oracle, Hewlett Packard Enterprise i Toyota u seljenju sedišta iz Kalifornije, koja ima relativno visoke poreze i troškove života, u Teksas. Iako je Silicijumska dolina poznata kao centar razvoja novih ideja i kompanija, Teksas je poznat po jeftinijoj radnoj snazi i manje strogim regulacijama. ''Uzbuđen sam što mogu da najavim da selimo sedište u Ostin u Teksasu'', rekao je Mask na godišnjem sastanku kompanije koji je održan u fabrici automobila u Teksasu.

 

Uskoro Tesla ''made in Germany''

 

213638-tesla fabrika.jpg

 

Prva evropska frabrika Tesla bi za nekoliko nedelja trebalo da proizvede prve električne automobile. Time je Elon Musk uzburkao evropsko tržište automobila, a na licu mesta izazvao i negodovanje. Šef Volkswagena Herbert Diess je početkom oktobra objavio na Twitteru ''We are ready!'', misleći pritom na odmeravanje snaga sa Teslom. Istovremeno Tesla ruši rekorde na berzi, s obzirom na promet i broj prodatih automobila. Musk je oduševio političare u Brandenburgu i na saveznom nivou. Za ovu regiju je fabrika automobila koja će zapošljavati i do 40.000 ljudi ''pogodak na lotu'', kaže načelnik Grunheidea Arne Christiani.

 

Ali, nisu svi oduševljeni izgradnjom velike fabrike pred vratima Berlina. Steffen Schorcht iz Građanske inicijative Grunheide sa jednog obližnjeg mosta sa zabrinutošću gleda na divovsko gradilište gde pored već skoro gotove glavne zgrade stoji samo kostur buduće zgrade. To će biti fabrika baterija, odmah pored fabrike automobila. Kao i drugi kritičari i Schorcht se žali na štetu za okolinu. Za novu fabriku nije samo posečeno 90 hektara borove šume. Gradi se delimično u vodozaštitnom području, a Schorcht strahuje ne samo od zagađenja podzemnih rezervoara vode nego i od prevelike potrošnje vode. Tesla namerava da uskoro u Grunheideu proizvodi oko 500.000 automobila godišnje, počevši od modela Y.

 

Predsednik pokrajinske vlade Brandenburga Dietmar Woidke (SPD) je oduševljen ovim projektom koji po njegovom mišljenju ''širom sveta skreće pažnju na Brandenburg''. Pokrajinska vlada je već obećala subvenciju od 120 miliona evra za fabriku baterija. Uz to dolaze sredstva iz jednog evropskog zajedničkog projekta. Po navodima saveznog ministarstva privrede rešenje bi trebalo da bude izdato do kraja ove godine. O visini iznosa ministarstvo nije ništa reklo. Ali, novine Tagesspiegel pišu da se Tesla može nadati državnim subvencijama od oko milijardu i sto miliona evra.

 

Tesla je prvobitno procenio da bi troškovi izgradnje fabrike u Grünheideu mogli da iznose 1.1 milijardu evra. Ali, Musk je već prošle godine rekao da će to biti više. Koliko novca je do sada potrošeno, koliko ljudi radi na gradilištu i koliko je već zaposleno za proizvodnju - te podatke nije lako dobiti od Tesle. Tesla trenutno na berzi vredi oko 780 milijardi dolara, višestruko više nego njegovi tradicionalni suparnici. U trećem tromesečju ove godine kupcima je isporučeno 241.000 automobila, za pedeset posto više nego prošle godine. A da bi samo u Grünheideu trebalo da bude proizvođeno 500.000 automobila godišnje pokazuje Muskove ambicije.

 

Na sajtu Tesle smeškaju se srećni ljudi uz poziv na prijave za posao: ''Gigafactory Berlin-Brandenburg će biti najnaprednija fabrika za serijsku proizvodnju električnih automobila na svetu.'' Tu će nastajati ''vozila svetske klase'', kaže se. Osim toga gotovo ništa drugo nema na sajtu. Načelnik Grunheidea Christiani polazi od toga da će u fabrici raditi na početku 3.000 ljudi, a kad bude dostignut pun kapacitet oko 12.000. Ako se nastavi sa širenjem moglo bi da bude zaposleno 40.000 ljudi, stoji u zvaničnom planu izgradnje. 40.000 u mestu koje ima trenutno 9.000 stanovnika - odakle ih dovesti i gde ih smestiti? Da li je taj projekt kao neki udar privrednog meteora u idiličnoj opštini između jezera i šuma pred vratima nemačkoga glavnog grada?

 

On na to gleda ''relativno opušteno'', kaže Christiani u svojoj kancelariji na trećem spratu skupštine. Prema studijama 51% zaposlenih bi dolazilo iz Berlina, 35% iz Brandenburga, 8% iz Poljske, ostali iz većih udaljenosti. Njegova oopština ima ograničeni prostor i mogla bi da  naraste za oko 3.000 stanovnika. ''Grunheide ne želi i ne može da bude drugi Wolfsburg'', kaže vanstranački načelnik koji ovu opštinu vodi od 2003. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gužva oko Tesle

 

tesla strase.jpg

 

Fabrika Tesle još se gradi blizu Berlina, a već okolo niču pogoni koji će je snabdevati litijumom i drugim potrepštinama. Taj istočni kraj Nemačke postaje evropski centar električnih automobila. Teslino naselje u Brandenburgu prostire se na preko tri miliona kvadratnih metara, a to je kao kada biste poređali četiri stotine fudbalskih terena jedan do drugog. U toj gigafabrici na dvadesetak minuta vožnje od Berlina trebalo bi uskoro da radi 12.000 ljudi koji bi pravili pola miliona električnih automobila godišnje. I to je tek početak.

 

Ali, za tolike automobile i njihove moćne baterije treba i mnogo litijuma. Sada je Ministarstvo ekonomije pokrajine Brandenburg objavilo da nemačko-kanadska kompanija Rock Tech planira da otvori ogromnu rafineriju litijuma u Gubenu - gradiću praktično podeljenom na nemački i poljski deo, s tim da ga Poljaci zovu Gubin. To je svega stotinak kilometara od Tesline fabrike. Čedo Ilona Maska, multimilijardera, futuriste i vlasnika Tesle, privlači sve više dobavljača u ovaj istočni i dugo zapostavljeni deo Nemačke. Rock Tech planira da uloži 470 miliona evra u rafineriju koja će od 2024. godišnje obrađivati 24.000 tona rude i praviti litijum hidroksid. To će biti dovoljno upravo za pola miliona vozila godišnje. ''Tako će Brandenburg postati jedan od prvih regiona Evrope koji pokriva gotovo čitav proizvodni lanac automobila i sirovina za njih'', rekao je Dirk Harbeke, šef Rock Techa, za list Handelsblat. Litijum bi trebalo da dođe iz rudnika te kompanije u Kanadi, premda i u samoj Nemačkoj u tlu leže velika nalazišta. Krajem prošle godine je saopšteno da će u blizini Karlsruea nastati pogon u kojem treba da se testira vađenje vredne rude.

 

I drugi dolaze

Ako je verovati Harbekeu, rafinerija na istoku Nemačke tek je početak. Kaže da je potražnja iz Volkswagena, Daimlera i BMW ''gigantska'' jer svi odreda počinju da se koncentrišu na proizvodnju električnih vozila. Rock Tech zato planira gradnju ukupno pet fabrika litijuma u Evropi, svake godine po jednu. Doduše, istovremeno se planira više reciklaže. Do 2030. godine bi 50% sirovina trebalo da dolazi iz starih baterija. Rock Tech je u pregovorima sa Nemačkom o mogućim subvencijama, a za to vreme prikuplja novac privatnih investitora. Kao manjinski vlasnici pominju se američki investitor nemačkog porekla Peter Til, britanski menadžer hedž-fondova Alan Hauard te, kao najveći, nemački investitor Kristijan Angermajer koji je još kao student pokrenuo biotehničku kompaniju Alnylam koja sada vredi milijarde evra.

 

Kao što je Tesla privukao Rock Tech, tako je privukao i poduhvat divovskog nemačkog hemijskog koncerna BASF. Oni u Švarchajdeu, takođe u komšiluku, do iduće godine hoće da završe fabriku za proizvodnju katodnih materijala koji su neprocenjivi deo litijumskih baterija. Investicija je teška pola milijarde evra, planira se dvesta radnih mesta. Američki proizvođač baterija Microvast je nedavno najavio da će izgraditi svoju evropsku centralu opet u blizini, u Ludvigsfeldeu kod Berlina.

 

Srbija kasni

Tokom nedavne posete Srbiji, kancelarka Angela Merkel je nagovestila da bi i Nemačka mogla da bude zainteresovana za litijum iz Srbije, za koju se veruje da ima najveća nalazišta u Evropi. Takozvani jadarit, u dolini reke Jadar na zapadu Srbije, već dugo je tačka sporenja države, investitora i ekoloških aktivista. Govoreći o idejama za taj kraj zemlje, predsednik Aleksandar Vučić je još prošle godine rekao da je litijum šansa za Srbiju koja bi mogla da donese milijarde evra godišnje, ukoliko pored nikne i fabrika baterija. ''Napravili bismo ogromnu razliku u odnosu na sve druge'', rekao je Vučić. Bez obzira kako se raspetlja sporni poduhvat Rio Tinta na zapadu Srbije - pominjana je i mogućnost referenduma - izgleda da od ''ogromne razlike u odnosu na sve druge'' nema ništa. Gustina fabrika oko Teslinog naselja nadomak Berlina to potvrđuje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mask traži slovenačke radnike za rad u Tesla fabrici u Nemačkoj

 

200278-tesla model y 001.jpg

 

Izvršni direktor Tesle Ilon Mask je 9. oktobra održao zabavu sa disko svetlima, tehno muzikom i kamionima sa vegetarijanskom hranom u novoj fabrici u Berlinu. Sve to s namerom da se najavi početak proizvodnje Teslinih automobila na spornom području, što je meta raznih tužbi ekoloških grupa. Fabrika je napravljena za manje od dve godine, a Mask takođe poziva Slovence iz različitih područja na saradnju, i to na slovenačkom jeziku, izveštava ljubljansko Delo.

 

''Planiramo da počeno proizvodnju za nekoliko meseci, u osnovi u novembru ili decembru, a nadam se da ćemo prve automobile isporučiti u decembru'', rekao je Mask na otvaranju, nakon čega je usledio aplauz. ''Ali, početak proizvodnje je najlakši deo. Najteži deo je postizanje serijske proizvodnje'', dodao je Mask manje od dve godine nakon što je najavio da će graditi fabrku u Berlinu. Očekuje se da će opseg proizvodnje iznositi 5.000 vozila nedeljno ili čak 10.000 prema Maskovim optimističkim prognozama. Osim miliona baterijskih ćelija, tu će se proizvoditi Teslina vozila Model Y, navodi se na sajtu TechCrunch. Ulaganje je prvobitno procenjeno na 4 milijarde evra, ali se njegova vrednost povećala za dodatnih milijardu evra nakon što je kompanija proširila svoje planove na fabriku baterija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslino novo osiguranje automobila u Teksasu

 

tesla insure.jpg

 

Osiguranje će se bazirati na izračunavanju premije i ''ocene bezbednosti'' vlasnika. Tesla sada nudi novo osiguranje automobila u Teksasu, svojoj novoj matičnoj državi, nekoliko godina nakon lansirala osiguranje u Kaliforniji. Međutim, osiguranje koje je na raspolaganju vlasnicima automobila u Teksasu prilično se razlikuje od onog koje vlasnici mogu dobiti u Golden State-u. Pre svega će se bazirati na izračunavanju premije osiguranja klijenta, koristeći njihovo ponašanje u realnom vremenu. Njihov kreditni status, starost i pol koje obično koriste drugi pružaoci osiguranja očigledno nisu bitni za Teslu. Proizvođač automobila kaže da se neće bazirati na istoriji potraživanja kupaca i podacima o vožnji.

 

Opuštena vožnja uz korišćenje autopilota?

Tesla će pratiti ''bezbednosne ocene'', kao što je funkcija koju je uveo sa beta verzijom za punu autonomnu vožnju koja je objavljena u septembru. To bi moglo učiniti stvari prilično nezgodnima. Premija koja će plaćati može se menjati svakog meseca u zavisnosti od uslova sa kojima se vozač susreće na putu. Svako upozorenje na prisilni sudar i prisilno isključivanje autopilota uticaće na konačan rezultat. Prateći druga vozila sa nesigurne udaljenosti, prejako kočenje i agresivno skretanje u krivine takođe bi mogli smanjiti konačan rezultat. Ovakav tip osiguranja, je u ovom trenutku još uvek beta funkcija, ali kompanija je rekla da će je vremenom unaprediti.

 

Vlasnici se sada mogu prijaviti za ponudu, u kojoj će proizvođač automobila koristiti opseg od 90 ocena sigurnosti za početak. Cena će zavisiti od učinka klijenta nakon toga, a mogla bi biti veća ili niža od onoga što Tesla sada naplaćuje. Tokom sastanka akcionara Tesle, Elon Musk je rekao da kompanija planira da nadogradi svoju ponudu i u Kaliforniji, na osnovu ponašanja u realnom vremenu. Još nije dozvoljena primena ove promene, ali se trenutno radi na dobijanju dozvole od strane države.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Tesle otkrio ko je najveća konkurencija tom električnom automobilu

 

159633-tesla pun.jpg

 

Veliki broj kompanija upušta se u proizvodnju električnih automobila, a mnogi su dobili naziv ''ubica Tesle'', kao moguća konkurencija jednom od najvećih svetskih proizvođača vozila na struju. Međutim, Martin Vijeha, direktor za investicije u ''Tesli'', kaže da ta kompanija kao glavnog konkurenta vidi - proizvođače automobila sa klasičnim motorima. Električni automobili smatraju se budućnošću saobraćaja, a benzin i dizel prevaziđenom tehnologijom koja polako odlazi u istoriju. Ipak, čelni ljudi kompanija za električne automobile misle drugačije.

 

Martin Vijeha je na Twitter-u napisao kako više od 90% automobila koji su prodati ove godine imaju tradicionalne motore i da je to glavna briga za Teslu. ''U poslednjih pet godina često me pitaju o konkurenciji. Više od 90% automobila koji su prodati ove godine imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Oni gube udeo na tržištu u poređenju sa svim proizvođačima električnih automobila i čudi me da to još nije opšteprihvaćeno mišljenje'', napisao je Vijeha.

 

U kompaniji Tesla su na jasnom stanovištu da je povećanje broja proizvođača električnih automobila dobra stvar, jer daje veći izbor kupcima. Tako je i osnivač i generalni direktor te kompanije, milijarder Ilon Mask, više puta ponovio kako se nada da će Tesla motivisati ostatak industrije da pređe na električni pogon. Rast broja kompanija za električne automobile, u trenutku dok većinu tržišta drže dizel, benzinski i blago hibridna vozila, pozitivna je vest za takvu vrstu fabrika jer prostora na tržištu električnih vozila ima dovoljno za sve njih. Tako je Piter Rolinson, generalni direktor Lucid Motorsa i bivši zaposleni u Tesli često govorio kako njihov model Lucid Air nije konkurencija Tesli, već Mercedesu S klase.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla traži pristup unutrašnjim kamerama u vozilima

 

tesla voznja.jpg

 

Tesla od korisnika traži pristup kamerama, kao uslov za dobijanje pristupa Full Self-Driving beta. Tako vozači neće morati da izdvajaju dodatne sume novca, ali će biti u obavezi da se odreknu privatnosti tokom vožnje.

 

Full Self-Driving Beta se već neko vreme opisuje kao problematičan uprkos tome što košta 199 dolara mesečno. Napominje se da funkcija ne znači da su Tesla vozila potpuno autonomna, i da je neophodno da vozači ruke drže na volanu kako bi na vreme reagovali. Od beta testera se sada traži da kompaniji omoguće pristup spoljašnjim i unutrašnjim kamerama, a jasno je da će biti poznato iz kojih vozila dolaze snimci. Sadržaji će služiti da se bolje tumače problemi do kojih dolazi prilikom korišćenja Full Self-Driving funkcije, što bi, kako se tvrdi, trebalo da spreči neke buduće nezgode. Eksperti ističu da briga za privatnost nije tek još jedna teorija - Ring, koji je u vlasništvu Amazona, je 2020. priznao da su zaposleni pokušavali da pristupe kamerama u vozilima svojih korisnika, tako da je narušavanje privatnosti već neko vreme praksa.


Najnovije Tesla izdanje Full Self-Driving-a od vozača se traži pristanak o prikupljanju video zapisa snimljenih spoljašnjim i unutrašnjim kamerama automobila u slučaju nesreće ili ''ozbiljnog bezbednosnog rizika''. To će biti prvi put da će Tesla priložiti snimak određenog vozila i vozača.

 

Tesla želi da se osigura

Kompanija je ranije prikupljala video snimke kao deo FSD-a, ali je materijal korišćen samo za obuku i poboljšanje sistema za autonomnu vožnju sa veštačkom inteligencijom. Međutim, prema novom sporazumu, Tesla će sada moći da poveže video sa određenim vozilima na osnovu VIN-a (Vehicle identification number). ''Omogućavanjem FSD Beta, pristajem na Teslino prikupljanje slikovnih podataka povezanih sa VIN-om, sa spoljnim kamerama vozila i kamerama koje se nalaze u kabini u slučaju ozbiljnog bezbednosnog rizika ili bezbednosnog događaja kao što je sudar'', navodi se u sporazumu. Ovakva dešavanja govore o tome da Tesla želi da se osigura i da ima dokaze u slučaju da je njen FSD sistem okrivljen za nesreću. Takođe ovakav sistem prikupljanja snimaka bi se mogao koristiti za brže otkrivanje i rešavanje ozbiljnih problema.

 

FSD 10.3 je objavljen u velikoj meri više od prethodnih beta verzija, ali je brzo povučen zbog problema kao što su neopravdana upozorenja o sudaru, neočekivano automatsko kočenje i još mnogo toga. Izvršni direktor Elon Musk je napisao na twitter-u da se takvi problemi ''očekuju sa beta softverom'', dodajući da je ''nemoguće testirati sve hardverske konfiguracije u svim uslovima sa internim QA.'' Međutim, i drugi vozači na javnim putevima su nesvesni beta test vozači. Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputu trenutno istražuje pritužbu vozača da je FSD doveo do sudara trećeg novembra u Brea-i, u Kaliforniji. Vlasnik je naveo da je njegov Tesla Model Y ušao u pogrešnu traku i udario u drugi automobil, nanevši znatnu štetu na oba automobila.

 

Tesla objavljuje novu beta verziju za još više korisnika sa ocenama bezbednosti vozača od 98 poena. Ranije su beta izdanja bila ograničena na vozače sa savršenim ocenama od 100 poena. Tesla naplaćuje vozačima 199 dolara mesečno za ovu funkciju ili 10.000 dolara odjednom, ali kompanije nije ispunila obećane rokove za autonomnu vožnju. Trenutno se FSD sistem smatra sistemom nivoa 2, daleko od nivoa 4 koji je potreban da bi sistem zaista bio ''potpuno samostalan''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedište Tesle Motors i zvanično u Teksasu

 

tesla model 3 giga.jpg

 

Tesla Motors je i oficijelno preselio korporativno sedište iz Kalifornije u Ostin u Teksasu, u fabriku koja je još uvek u izgradnji. Ovo naravno ne iznenađuje, jer je šef kompanije, Ilon Mask, to i najavio na godišnjem mitingu u oktobru. Tesla je u američkim regulatornim podnescima krajem 2020. naveo da ima blizu 71.000 zaposlenih širom sveta. Prema medijskim saopštenjima kompanije, oko 10.000 ljudi radi u sedištu u Palo Altu, a još 10.000 u fabrici u Frimontu. Još uvek nije jasno da li će se svi zaposleni preseliti u novo sedište u Teksasu.

 

Denijel Ajvs, analitičar iz Wedbusha, kaže da očekuje da više od 10.000 zaposlenih iz bivšeg sedišta u Palo Altu neće želeti da se seli iz Bej Erije. Međutim, veliki broj će ipak otići u Ostin zbog nižih troškova života. On je dodao da smatra da će kompanija brojnim članovima osoblja pružiti opciju da ostaju, ali očekuje da će se od 40% do 50% preseliti. Po Ajvsu, poreske olakšice za proizvođače električnih automobila će biti masivne u poređenju sa Kalifornijom. On smatra da će i troškovi vezani za radnu snagu biti niži u Teksasu. Ilon Mask je preselio sopstvenu rezidenciju iz Kalifornije u Teksas, gde ne postoji državni porez na dohodak građana.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla omogućava otvaranje igrica dok je vozilo u pokretu

 

tesla igrica.jpg

 

U Teslinim automobilima je odnedavno moguće igrati Solitaire, Sky Force Reloaded i stratešku igru pod nazivom The Battle of Polytopia: Moonrise. Ove tri igrice nisu zaključane kad je vozilo u pokretu, a kompanija se mudro ogradila (svi proizvođači automobila imaju dobre pravnike) pisanim upozorenjem kad se, na primer, na ekranu infotainment uređaja otvara Solitaire (Pasijans). Pasijans je igra za sve, ali igranje dok je automobil u pokretu je samo za putnike.

 

Tako su rešili pravni aspekt i verovatno otklonili mogućnost tužbi, ali znate i sami da će ove aplikacije intrigirati brojne vozače, i da je igranje u vožnji izuzetno opasna aktivnost koja može ugroziti vozača i sve ostale učesnike u saobraćaju. Takođe, čeprkanje suvozača po ekranu multimedije dok vozite, gestikulacije i reakcije na akciju u igricama takođe remete koncentraciju vozača. Tesla i Elon Musk nisu odgovorili na pitanje The New York Times-a i komentarisali šta žele postići sa ovim igricama, koje je moguće otvoriti i u vožnji. Procena je da će se ovim aplikacijama baviti i američka regulatorna tela.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finac bio nezadovoljan Teslom, pa uništio automobil sa 30 kilograma dinamita

 

tesla fin.jpg

 

Finac Tuomas Katainen je bio nezadovoljan kvarovima na svojoj Tesli Model S iz 2013. godine. Odšlepovao je automobil u Teslin servisni centar, gde je zaključeno da je automobilu potrebna nova baterija, a to bi korisnika koštalo čak 20.000 evra. Katainen je odlučio da neće servisirati automobil, nego da će ga, umesto toga, dignuti u vazduh, i to bukvalno. Obložio ga je sa 30 kilograma dinamita i u njega stavio lutku Elona Muska, a onda je aktivirao eksploziju. Nije poznato da li je sve napravio iz besa ili očekivanja da bi mogao da na videu zaradi dovoljno za kupovinu novog automobila, ali samo ime kanala (Pommijätkät, engl. Bomb Dudes) sugeriše da je Tesli sudbina bila zacementirana i pre posete servisu. Video je za samo nekoliko dana skupio 800.000 pregleda.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uticaj Ilona Maska na šarlatanizaciju automobilskih medija

 

musk tesla.jpg

 

Iskusniji automobilski novinari pomalo su siti priča o Tesli i Ilonu Masku. Kakva god informacija ili ''tvit'' da se pojave, odmah idu na naslovne strane, a da u suštini ne zaslužuju ni da se spomenu. Rešenje je vrlo prosto: pružiti im onoliko pažnje koliko zaslužuju.

 

Ilon Mask, koji gaji ''filozofiju'' da je marketing u tradicionalnom smislu nepotreban kao i većina automobilskih medija, uspeo je da izreklamira svoje automobile armiji neofila i tehnofila, uspeo je mnoge da ubedi da su Teslina vozila sposobna za autonomnu vožnju (dok se etablirani proizvođači muče da dođu do odgovarajućeg rešenja, navodeći da su decenijama daleko od njega), pa čak i da je bezbedno igrati igrice dok je automobil u pokretu. Tu su i tužbe protiv kupaca u Kini i bivših zaposlenih, sistem monitoringa vozača koji ne sprečava odvraćanje pažnje u vožnji… To naravno nije sve, ali indikativno je da ljudi diskutuju o svakom Maskovom ''tvitu'', kao i da se uglavnom radi o negativnim stvarima.

 

Nedavni tužan primer je Teslin ''lajt šou'', koji ne samo što je bespotreban (možda je to nekome zabavno), već može da izazove otkazivanje farova. Ono što je ironično je da farovi rade dok je ''lajt šou'' angažovan, ali kada se isključi, isključuju se i oni, bez mogućnosti ponovnog uključenja. Zapravo, to je jedini detalj vredan izveštavanja o ovoj ''novotariji''. Jasno je da se radi o grešci u softveru, što dovodi do sledećeg pitanja: da li su u Tesli testirali ovo ažuriranje kako treba, pre nego što su ga dali ljudima na korišćenje? Ukoliko proverimo Teslinu evidenciju u vezi as kontrolom kvaliteta i druge loše vesti koje dolaze iz ove kompanije, nameće se pitanje da li ona bilo šta testira i proverava? Naravno da nije slučajno što su u Tesli prekinuli kontakte s medijima, bar onima koji im se ''ne sviđaju'' i postavljaju nezgodna pitanja.

 

Još jedna stvar je indikativna, a to je da šef, sada teksaške kompanije, često spominje političare, pruža obećanja koja neće ispuniti na vreme (a možda i nikada), bavi se temama s kojima njegova firma nema veze, što njegovu priču čini konglomeratom nebitnosti s jednim jedinim ciljem - da privuče pažnju. Zamislimo jednog Herberta Disa ili Akija Tojodu kako pričaju da ljudi treba da budu kiborzi ili da fakulteti služe za zabavu a ne za učenje. Međutim, kao i svaki drugi mehur od sapunice, i ovaj pukne veoma brzo, ali Ilon Mask ima tendenciju da ih konstantno proizvodi.

 

Ono što je takođe zanimljivo je da se neki od Maskovih ''tvitova'' pojavljuju baš kada se Tesla ili SpaceX suočavaju sa teškim situacijama. ''Normalna'' kompanija bi zahtevala da direktor odgovori na probleme, okružen timom stručnjaka za odnose s javnošću. Poslednji dobar primer je kada je radnik Tesle ubio kolegu na parkingu u Frimontu. Mask o tome nije progovorio ni jednu jedinu reč. Možda je postavio neki mim koji nema veze sa ovim pitanjem, ili se bavio nekim političarem, ili možda ima službu koja prati srpske političare i prosto ih kopira u kreiranju naslovnih stranica u stilu prodavanja magle. Licemerne internet stranice pomažu da se ove ''vesti'' plasiraju kao ključne, čak i za ljude koji ne poseduju neki Teslin automobil. U isto vreme, ignorišu sve što na kompaniju ne baca pozitivno svetlo, pa čak iskrivljuju vesti da bi branili Maska i njegovu kompaniju, što na neki način stvara efekat sekte. Doduše, neki priznaju da ulažu u Teslu i da imaju interes, dok drugi to jednostavno izostavljaju.

 

time.jpg

 

U međuvremenu, ozbiljni novinari će naravno morati da pokriju neke od dotičnih tema iz prostog razloga što su aktuelne. Nekima uspeva da to izbegnu i fokusiraju se na ono što je zaista bitno, bilo što se Teslinih kupaca tiče ili ljudi koji dele isti prostor s ovim vozilima, poput onih koji imaju tu (ne)sreću da budu blizu Tesle sa angažovanim FSD-om, koji šef kompanije reklamira kao sistem autonomne vožnje, vešto se kroz igru reči oslobađajući eventualne odgovornosti.

 

Problem sa nekom temom o kojoj se tako intenzivno diskutuje je što ona na taj način dobija na težini i važnosti, što u suprotnom ne bi bio slučaj, a to Ilon Mask, koji je izuzetno dobar marketinški špekulant, vrlo dobro zna. Dobar primer za to takođe su kompanije koje su u javnost izašle sa sjajnim dizajnerskim rešenjima, a da nisu ni u snovima započele bilo kakvo sklapanje prototipa, a o eventualnom serijskom modelu i da ne govorimo. Po njima, ''bitna je priča'', ''hype'', ili što bismo mi na srpskom rekli - ''prodavanje magle''. To očigledno pali kod dobrog dela populacije, jer u suprotnom ne bi postojalo.

 

Mediji, u očajničkoj potrebi za brzim, viralnim vestima, čine takve kompanije ''relevantnim'', pišući o njihovim ''proizvodima'' koji će se ''jednog dana'' pojaviti na tržištu. To tako traje dok neki novinari ne zagrebu malo dublje i počnu da postavljaju prava pitanja. Na kraju se ispostavi da se sve svodi na želju da se bude u ''udarnim vestima'' i na naslovnim stranama sa CGI konceptima koji zapravo nikada nisu ni bili planirani da uđu u realnu proizvodnju, jer primarni cilj je privući nekog (naivnog) investitora.

 

Sa druge strane, Tesla proizvodi gotovo milion vozila godišnje. U gami ima četiri modela, masivnu infrastrukturnu mrežu i nadrealni tržišni kapital. S tim u vezi, ova kompanija nikome ne mora da dokazuje da je stvarna. Međutim, bez obzira na to, Mask očigledno ne može da dobaci dalje od svojih ''korena'', te obećava raznorazne stvari koje nikada neće ispuniti, i to ničim izazvan. Koliko je samo puta ponovio da će se u Giga Grinhajde ove godine proizvoditi automobili? Takođe je izjavio da će Cybertruck stupiti na scenu tokom 2021. Međutim, problem je što je ovom kamionetu potrebno nešto što Tesla još uvek nema: 4680 baterijske ćelije. Kako fabrika i proizvod koji zavise od tako ključne komponente mogu da funkcionišu bez nje? Pa, naravno da ne mogu. Ono što je za Maska bitno je da par promotivnih primeraka kroz stupidne ''tug-of-war'' video klipove na YouTubeu stvara efekat kao da se ''nešto dešava''.

 

To jasno pokazuje da bi mediji trebalo da budu efikasniji u razdvajanju brašna od kukolja što se sadržaja tiče. Naravno, mi koji radimo ovaj posao najbolje znamo do koje mere postoji pritisak da se stvari pokriju pre nego što to uradi konkurencija, ali neke stvari bi zaista trebalo ignorisati dok se ne ispostavi da su relevantne. Na internetu vlada inflacija sadržaja, a znamo kako stoje stvari s bilo čim što uđe u inflaciju: jednostavno se obezvređuje, potencijalno do neslućenih granica. Iz tog razloga treba vršiti selekciju objava, za šta su potrebni znanje i iskustvo (kao i častan odnos prema poslu), jer ono čemu možemo da svedočimo i kod nas je nicanje velikog broja ''medija'' u kojima ljudi realno nisu na visini zadataka u profesionalnom smislu, jer jedino o čemu vode računa je ''broj klikova'', što podrazumeva plasiranje problematičnih informacija, često protkanih nepismenošću. O da, da bi vas ozbiljna publika ozbiljno shvatala, morate savladati makar osnove pismenosti. U suprotnom, vaš rad će se svesti na ''rijaliti šou'', što je kvarljiva roba, veoma kratkog veka trajanja.

 

Ono što takođe predstavlja svojevrsan problem su sa druge strane marketinške i PR službe automobilskih kompanija, koje ''jednim okom'' prate šta rade ''inovatori'' poput Ilona Maska, nadajući se da će takav pristup možda doneti veći profit. To jasno ukazuje na njihovo nerazumevanje svog posla, tržišta, vrednosti brenda koji zastupaju i što je najvažnije profila kupaca koji (iz sasvim konkretnih razloga) svoje poverenje pružaju određenom proizvođaču. Internet je sjajna stvar, koja nam je svima olakšala život i učinila brojne podatke dostupnim, ali ne treba zaboraviti da lako može biti zloupotrebljen i šarlatanizovan od strane tipova kao što je Ilon Mask, čija praksa jednostavno nije etički prihvatljiva.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilon Mask prodao akcije Tesle za još milijardu dolara

 

216098-tesla kina.jpg

 

Glavni izvršni direktor Tesle Ilon Mask prodao je još 934.090 akcija, ili oko 1.02 milijarde dolara vlasničkog udela u kompaniji za proizvodnju elektricnih automobila i njegovoj firmi koja se bavi solarnom energijom, prema finansijskim podacima objavljenim na Vol Stritu. Mask je istovremeno iskoristio opcije za kupovinu skoro 1.6 miliona Teslinih akcija po fiksnoj ceni od 6.24 dolara po akciji, koje su mu dodeljene kao naknada u okviru kompenzacionog paketa 2012. godine, budući da ne prima platu i bonuse u gotovini, prenosi CNBC.

 

Korišćenjem opcija, čiji rok važenja ističe sledeće godine, Mask je u ovom kvartalu povećao svoj udeo u Tesli sa oko 170.5 miliona akcija na preko 177 miliona deonica. Šef Tesle je 8. novembra počeo uveliko da prodaje akcije, delom da bi izmirio poreski račin koji mu sleduje po osnovu opcija. Mask je početkom novembra anketirao milione svojih pratilaca na Twitteru, pitajući ih da li da proda 10% vlasničkog udela u Tesli. Oni su glasali za. Prema nekim procenama, Mask ima još više od milion akcija za prodaju od planiranih oko 17 miliona deonica, kako bi dostigao ciljano otuđenje 10-procentnog vlasničkog udela.

 

Ali, veliki deo prodaje koji je usledio nakon zabavne Twitter ankete, bio je deo plana koji je Mask doneo još u septembru ove godine, znajući da mu predstoji izmirivaje poprilične poreske obaveze, napominje CNBC. On je nedavno objavio na Twitteru da će platiti najveći porez u istoriji SAD-a, u iznosu od preko 11 milijardi dolara. Ove godine, akcije Tesle su porasle za više od 54%, što je Maska učinilo najbogatijim čovekom sveta. Prema procenama Forbsa, njegovo neto bogatstvo sada preamašuje 275 milijardi dolara, po osnovu vlasničkog udela u Tesli i njegovoj kosmičkoj kompaniji SpaceX.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kompanija Tesla u četvrtom kvartalu 2021. isporučila rekordnih 308.600 automobila

 

tesla model 3 model y.jpg

 

Kompanija Tesla je saopštila da je u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu isporučila rekordnih 308.600 automobila, što je mnogo više od 263.026, koliko su predviđali analitičari. Kompanija Ilona Maska je taj poslovni uspeh ostvarila uprkos nedostatku čipova na svetskom tržištu, najviše zahvaljujući povećanju proizvodnje u Kini, preneo je Rojters. To je šesti uzastopni kvartal u kome najvredniji svetski proizvođač automobila beleži rekordne isporuke.

 

U periodu oktobar-decembar prošle godine tržištu je isporučeno skoro 30% više automobila nego u trećem tromesečju, a čak 70% više nego u poslednjem kvartalu 2020, navodi se u saopštenju. Kompanija Tesla je znatno povećala proizvodnju u Kini za prodaju u toj zemlji i za izvoz u Evropu, uprkos sve jačoj konkurenciji i sve većem broju pritužbi zbog problema sa bezbednošću automobila. U saopštenju se precizira da je u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu prodato 296.850 automobila Model 3 kompakt i Model Y, kao i 11.750 automobila Model S i Model X.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...