Jump to content
FAS Goran
neshaoct

10 saveta za vožnju po vrućini

Recommended Posts

leto.jpg

 

Napolju je pakao, a vi krećete na put? Samo polako...

 

Pre pakovanja - kod majstora

Pre nego što krente na put proverite tehničku ispravnost vozila, posebno uređaja za upravljanje i zaustavljanje, stanje pneumatika i elektroinstalacija. Ne dopustite da vas neki skriveni kvar iznenadi tokom vožnje - to će vas koštati ne samo novca, već i vremena, a da ne pominjemo nerviranje! Proverite i u kakvom vam je stanju rezervna guma, da li imate prvu pomoć u gepeku? Da li ste sipali tečnost za pranje stakla?

 

Naspavajte se 

Naspavajte se pre nego što sednete za volan i krenete na put! Takođe, ne krećite na letovanje odmah nakon  radnog dana - zbog premora organizma umanjuje se sposobnost procene situacija i reagovanja u saobraćaju. Jedite nešto lagano - ako se prejedete rizikujete da vam se prispava, ali i da imate stomačne probleme. Ponesite dovoljno vode (vode, ne slatkih sokova od kojih ćete biti više žedni), i ne nalivajte se kafom jer ona ubrzava puls i to može da vas učini nervoznim. Kafa je laksativ pa će vam se često ići u WC.

 

Pazite šta ćete da obučete i obujete 

Nemojte voziti u papučama ili japankama, bez obzira na to što vama, možda, to uopšte ne smeta. Obuća mora biti takva da ne može lako da vam spadne sa stopala. Vaša garderoba bi trebalo da bude udobna, pri čemu je bolje da pojas bude preko majice, nego na telu. I nikako nemojte da vozite bosi - to nije bezbedno, a i policija može da vam naplati kaznu. Izujte se, proluftirajte svoja stopala tokom pauze.

 

Prednosti i mane noćne i dnevne vožnje 

Ukoliko je moguće, izbegavajte vožnju u noćnim satima bez obzira na to što su tada manje gužve, naročito na granicama. Mnogi roditelji se odlučuju za ovaj termin i zbog toga što noću deca uglavnom prespavaju put, ali i zbog želje da im ''ne propadne dan za kupanje''. Međutim, noću je preglednost puta slabija, imate manje prilika da se zaustavite i odmorite, mnogi restorani noću ne rade, kao ni benzinske pumpe. Vožnja danju je neuporedivo bezbednija, a možete i da uživate u prirodnim lepotama, da organizujete usputne izlete. Pokušajte da na svaka dva sata pravite pauze od 15 minuta, a prilikom svakog ulaska u vozilo prethodno ga provetrite.

 

Izbegavajte okrugle datume 

Dobar savet je i da za polazak izbegavate vikende i ''okrugle'' datume, kao što su prvi i petnaesti u mesecu, jer su tada najveće gužve. Ukoliko baš morate da krenete tih dana, koristite alternativne granične prelaze: sa Mađarskom - ''Bački Vinogradi'', ''Đala'', ''Bajmok'' i ''Horgoš II'' čije je radno vreme od 7 do 19 časova, dok se sa Hrvatskom savetuje korišćenje prelaza ''Bačka Palanka'', ''Sot'', ''Ljuba'', ''Neštin'' ili ''Bogojevo''.

 

Klimu koristite pametno 

Vodite računa i o načinu na koji koristite klima uređaj u kolima - razlika u spoljašnjoj temperaturi i temperaturi u vozilu treba da bude od pet do 10 stepeni, a idealno je oko sedam stepeni. Ne izlazite iz vozila naglo, već pre zaustavljanja prvo isključite klima uređaj, i otvorite prozore jer nagla promena temperature može izazvati kolaps i neželjene posledice po ljudski organizam.

 

I pazuze koristite pametno

U pauzama tokom vožnje savetuje se ispijanje dovoljne količine vode i bezalkoholnih osvežavajućih napitaka jer nedovoljna hidriranost organizma kod vozača može oslabiti sposobnost procenjivanja i rasuđivanja, kao i brzinu reagovanja i izazvati pospanost i umor. Preporuka je da vozač tokom 24 sata može voziti ukupno devet sati, a bez prestanka najviše četiri i po sata. Nakon toga moraju da naprave pauzu od 45 minuta.

 

Kako brzo rashladiti auto?

Ako ste svoj automobil tokom pauze morali da parkirate na sunčanom mestu, ne ulazite u njega odmah! Prvo otvorite sva vrata i prozore, bez obzira na to što vaše vozilo ima klima urađaj. Da biste izbegli vreo volan, okrenite ga ka desno još pre parkiranja, i vratite ulevo kada krenete - tako vam šake neće biti na najtoplijem mestu volana, a na menjač navucite pamučnu čarapu, na primer, koju ćete skinuti kada pokrenete automobil. Bilo bi dobro i da prekrivate instrument tablu kada se parkirate.

 

Vežite se čak i ako Vam smeta pojas

Vežite pojas, bez obzira na to što vam, možda, smeta, žulja vas i slično. Kazne su skupe (5.000 dinara), a vaš život još skuplji! Takođe, moraju da se vežu svi u atuomobilu - suvozač i oni koji sede na zadnjim sedištima u vozilima. Ako niste znali: upotreba pojasa na prednjim sedištima smanjuje rizik od smrtnog stradanja do 50 odsto, a na zadnjim sedištima do 75 odsto! Rešenje za pojas koji žulja je parče sunđera koje ćete prišiti na mestu koje dodiruje vaše telo i smeta vam. Na nekim benzinskim pumpama postoje već gotovi takvi dodaci, raspitajte se. Takođe, deca mlađa od tri godine moraju da se voze u dečjem bezbednosnom sedištu.

 

Ne žurite

Ne žurite i ne pretičite na mestima gde to nije bezbedno, pravite pauze. Iz Agencija za bezbednost saobraćaja kažu da je najveći broj saobraćajnih nezgoda izazvan nepoštovanjem ograničenja brzine kretanja, prvenstva prolaza, preticanjem, posebno na mestima gde to nije bezbedno i dozvoljeno, vožnjom pod dejstvom alkohola i u stanju povećanog umora vozača. Vreme izgubljeno u eventualnoj saobraćajnoj gužvi nemojte nadoknađivati brzom vožnjom, jer ćete na taj način povećavati rizik za izazivanje saobraćajne nezgode. Uživajte u putovanju, to je najbitnije! Niste krenuli na trke, već na odmor, a njegov deo je i udobna i bezbedna vožnja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne treba sve da se otvara. Najbrže se oladi auto kad se spusti prozor sa jedne strane a vrata odškrinu sa druge :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tema se uopšte ne dotiče problema koje imaju automobili kad je grozno vruće...

 

U subotu (01.05) sam ponovo doživeo nešto što jako dugo nisam iskusio. U povratku iz GR, kroz MK, auto je počeo da 'navlači' brzinu od 120-130. Već sam bio ubeđen da se nešto desilo sa turbom, spalo crevo ili tako nešto pošto je na punom gasu iz mesta (sa naplatne rampe recimo) povlačio kao da ima 20 a ne 200 konja, a onda na blagim uzbrdicama počnem da primećujem parkirane automobile sa podignutim haubama i vidim da me samo poneki jedva, ali jedva pretiču na 120-130. Temperatura motora konstantno blizu 100...

Sve u svemu, zbog ogromne temperature svi automobili su se jako mučili i maksimalna brzina na autoputu je bila tih, već spomenutih, 120-130. Jezivo grozan osećaj u vožnji :wacko: :sick:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ona fora da se otvore vozaceva vrata sirom a da se suvozacevim vratima "pumpa" vazduh iz kola? :D

 

 

@PremieRacing

Još jedan od razloga što na dug put idem isključivo noću :) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vožnja uz veliku vrućinu u unutrašnjosti automobila opasnija i od alkohola

 

pospani%20vozaci.jpg

 

Nemački ured za drumski saobraćaj (Bundesanstalt für Straßenwesen) je sproveo istraživanje koje je pokazalo da je vožnja uz veliku vrućinu u unutrašnjosti automobila jednako opasna, a u određenim okolnostima i opasnija od alkohola. Pri temperaturi od 32 stepena rizik nesreće se povećava za šest posto, pri 32 stepena za 13 posto, a kod ekstremnih vrućina iznad 37 stepeni i za više od 33 posto. U prevrućem automobilu vozač se brže umara i teže koncentriše, reaguje lošije, što direktno povećava rizike teških nesreća. Pozitivno delovanje klima uređaja povećava filtriranje vazduha, koji uklanja polen, prašinu i ostale alergene. To povoljno deluje na vozača i smanjuje prljanje unutrašnje strane vetrobrana. Korisno je ako se svake godine servisira i dezinfikuje, a treba ga koristiti umereno, spuštajući spoljašnju temperaturu do 6 stepeni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letnje muke vozača: Kako pregurati vrućine?

 

road leto.jpg

Foto: Jiří Rotrekl from Pixabay

 

U Srbiju je stigao prvi ovogodišnji toplotni talas. Da li ste sigurni da će vaš automobil bez problema obaviti sve zadatke koji ga očekuju tokom letnjih meseci i vrućina koje nam predstoje? Navodimo vam nekoliko osnovnih, praktičnih saveta kako da najefikasnije rashladite automobil, ali i kako da ga pravilno održavate.

 

Ako je vaš automobil pre vožnje stajao duže vreme na letnjem suncu, kabina će biti prevruća da biste započeli bezbednu i udobnu vožnju.

Prvo što biste u takvoj situacije trebalo da uradite jeste da otvorite sva vrata i da sačekate u hladovini, van automobila, bar onoliko koliko imate strpljenja, da se kabina provetri. Nakon, toga, ako imate klima-uređaj, možete da ga aktivirate i započnete vožnju. Vožnja sa uključenim klima-uređajem uveliko olakšava boravak u automobilu tokom vrućina. Na vama je da odaberete način rada i temperaturu koja vam odgovara. I mada neki savetuju da je optimalno podestiti klimu ne temperaturu koja je za 5 stepeni niža od spoljašnje, to baš i nije uvek prijatno. Kada je napolju recimo preko 35 stepeni Celzijusa, to bi značilo da se vozite na neugodinih 30 stepeni u kabini. Naravno, ne treba ići ni u drugu krajnost, pa podešavati klima-uređaj na najmanju moguću temperaturu. Najbolje je usmeriti vazdih prema bočnim staklima i prema ''nebu'' kabine tako da cirkuliše i da stvara prijatnu atmosferu - zdrav razum vam nalaže da ne usmeravate ledeni vazduh direktno prema putnicima dok je ventilator postavljen na najjači stepen duvanja.

 

Klima-uređaj takođe treba povremeno i održavati.

Ako primetite da se iz ventilacionih otvora šire neprijatni mirisi, vreme je za tretman čišćenja. U kanalima za ventilaciju znaju da se usele gljivice, mikrobi i bakterije. Takođe, nikotin je veliki neprijatelj ventilacionom sistemu, kao i čitavom enterijeru svakog automobila. Kontrolu klime bi trebalo raditi jednom godišnje, najbolje pred leto. Efikasan način da izbegnete prevremeno servisiranje klime je da se setite da je isključite nekoliko minuta pre kraja vožnje. Time smanjujete količinu vlage koja će se zadržati u ventilacionim vodovima dok je automobil parkiran - mikroorganizmi vole topla, vlažna i mračna mesta. Ako tokom upotrebe klime primetite da se u kabini sakuplja voda, razlog tome je najverovatnije začepljena cev za odvod kondenzacije. To se u servisu rutinski rešava, ali važno je da ne odlažete odlazak tamo.

 

Period od ulaska u automobil, do trenutka kada se u njemu stabilizuje prijatna temperatura za vožnju može se skratiti ako vozilo pre toga nije bilo izloženo direktnom suncu.

Ako nemate garažu, ili ne uspete da se ubacite u podzemno parkiralište nekog od tržnih centara, najpoželjnije mesto na kojem tokom vrelih letnjih dana možete parkirati vaš automobil jeste debela hladovina nekog drveta. Sa druge strane drveće će neminovno zaprljatu vaše vozilo. Što se materije koje sa drveta dospeju na spoljašnje površine automobil duže ostave na nemilost suncu, teže će ih kasnije biti skinuti, a može doći i do oštećenja laka. Ako sa sa tako zaprljanim i ulepljenim vozilom zateknete usred iznenadnog popodnevnog letnjeg pljuska, brisačima će biti jako teško da obrišu vetrobran zbog lepljivog sloja koji se nalazi između njih i stakla. Zato je najbolje tokom leta sa vremena na vreme oprati spoljašnjost automobila, pre nego što se sokovi i smola sa drveta potpuno stvrdnu na njegovoj površini.

 

U autu tokom letnjih meseci uvek treba imati štitnik koji sprečava pregrevanje dela enterijera, pre svega instrument table i upravljača.

Pokrivanje ovih delova unutrašnjosti svakako povoljno utiče na njihovu dugotrajnost, a i neće vam se desiti da zbog pregrejanog volana niste u stanju da ga uhvatite rukama i da normalno upravljate automobilom kad krenete u vožnju. Ni štitnike, odnosno folije za sunce nije lako naći, a da valjaju. Potrebno je pronaći odgovarajuću dimenziju za vaš automobil, pa nemojte kupiti prvi štitnik koji vam padne pod ruku.

 

Temperature na kojima vozimo nemilosrdne su, pa nije lako ni nama ni mašinama.

Nije prijatno kada nešto krene naopako sa vašim automobilom, pa po nesnosnoj vrućini ostanete bespomoćni pored puta. Kvar koji se leti češće događa nego u drugim godišnjim dobima jeste prokuvavanje motora. Svi smo bar jednom pored puta primetili automoblie sa podignutim poklopcem motora pored kojih stoje vidno nezadovoljni vozači. Posledice pregrevanja motora uvek su ozbiljne i sigurno će skratiti vek motoru vašeg automobila. Postoji nekoliko stvari koje vozač može da preduzme kako mu auto ne bi prokuvao tokom vožnje, a osnovno je da povremeno proverite nivo rashladne tečnosti u prelivnom sudu, koji je uvek na uočljivom mestu ispod haube. Prvo ćemo se fokusirati na hladnjak automobila. Ako primetite da je radna temperatura motora povišena, zamolite pouzdanog perača automobila da vam prilikom sledećeg pranja ''ispuškira'' hladnjak kroz njegovu masku. Jako je važno da majstor podesi snagu kompresora na minimalne vrednosti kako mlaz ne bi oštetio osetljivo saće hladnjaka ili pokvasio delove u motornom prostoru kojima voda ne prija. Bićete zapanjeni količinom prljavštine, trulog lišća i mrtvih buba koje će biti izbačene iz hladnjaka. Sav ovaj materijal smanjuje mogućnost hladnjaka da obavlja svoju funkciju.

 

Promena rada motora mora biti vidljiva odmah. Ako međutim primetite da se skala merača temperature tokom vožnje opasno približava kritičnoj (crvenoj) zoni, prva stvar koju možete da uradite je da (koliko god to ludo zvučalo) uključite grejanje kabine. Obavezno spustite sve prozore i pokušajte da izdržite dok se temperatura motora ne spusti u okvire normale. Zaustavljanje pored puta i gašenje motora takođe nisu rešenje kada motor počne da se pregreva. Ugašen motor ostaje bez hlađenja pa može da prokuva čak i kada je ugašen. U vašem servisu ili u AMSS-u možete proveriti i stanje rashladne tečnosti u hladnjaku. Ukoliko je dugo niste menjali, sada je dobar trenutak. Antifriz nije dobar samo zimi, kada sprečava mržnjenje rashladne tečnosti već i leti kada pomešan sa vodom. Dva fluida imaju višu tačku ključanja od jednog.

Povremeno otvorite haubu pa pogledajte u kakvom su stanju creva koja ulaze i izlaze iz hladnjaka i iz pumpe za rashladnu tečnost. Proverite i spojeve creva sa ovim elementima. Na njima se mogu pojaviti pukotine kroz koje će rashladna tečnost napuštati sistem, što će vremenom dovesti do pregrevanja. Kidanje kaiša koji pokreće pumpu rashladne tečnost, koja dalje pomaže njeno cirkulisanje oko motora, takođe dovodi do pregrevanja u roku od nekoliko minuta. Ako prilikom ''vizuelnog pregleda'' ne primetite da je kaiš istrošen, njegovo pištanje tokom rada motora biće vam jasan znak da posetite servis. Ne treba zaboraviti da i stanje motornog ulja i njegov kvalitet takođe doprinose stabilnosti radne temperature.

 

Kako bi se glavobolje zbog brige o automobilu tokom leta svele na najmanju meru, važno je proveravati i pritisak u pneumaticima.

Pri tome, ne zaboravite da to učinite i sa rezervnom gumom, kako se ne biste neprijatno iznenadili u slučaju da vam zatreba u toku vožnje. Preporučeni pritisak za pneumatike na vašem vozilu možete naći na kartici proizvođača automobila koja se najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačevih vrata ili poklopca za gorivo, unutar pretinca ili ispod haube. S obzirom da u toku leta postoje znatne razlike u dnevnim i noćnim temperaturama, pritisak u gumama i eventualno dopumpavanje trebalo bi vršiti ujutru kada su niže temperature. Leto je za mnoge najlepše i najbezbrižnije godišnje doba koje donosi dosta sunčanih dana i uživanja. Ne dozvolite da vam ga pokvare problemi sa vašim automobilom koje prevencijom možete preduhitriti i izbeći.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Ako je napolju 35C nema teoretske ni prakticne verovatnoce da u kolima bude 30C. Bice minimum +10C ako ne i vise (posebno na suncu). Ove ko da su angazovali iz RHMZ-a, uvek bude 39.5-39.9 al neeeee nikad 40C....pu pu.

2)Klima kod mene otvoreni prozori. Najbolja definitivno i nema temperaturnog shoka kada se izadje iz auta. Jest da dizajner Brava mk2 verovatno nije nikad sedeo u istom sa otvorena oba predna prozora pri min 90km/h (za vise vazi i grdje pravilo), inace bi osetio kako ti neko lupa lopatom shamar na vozacevom sedistu, ali avaj...zato ima nas zamorcice.
Gratis sto dizajner nije sedeo napred sa ukljucenim ventilatorom i podesenim duvanjem u soferku, inace bi dobio upalu sinusa. Meni bije u celo samo tako..

Drugo je grad, klima onda pozeljna.

3) Ma chujte, to je laz. Parkir'o ja ispod oraja...obro sam bostan. Posebno parkirajte ispod lipe i bagrema u punom cvatu, zaboravite ga par dana i kupite Axel Sgrasso jedno par komada da ga odmastite. Ispod topole mozete al filter za vazduh ce dobiti pojacanje u vidu vlaknastih pufni organskog porekla, taman za bolje zadrzavanje svih necistoca. I vazduha takodje.

4) Iskljucivo tankom bitumiziranom folijom. Dimate novu konzolu ujednacene boje, mirisa, dodira i teksture sledeci put kad udjete u auto. Procitah negde da je dobro staviti foliju visoke refleksije. Tako su u stvari i obarani avioni u II Sv ratu, jadni nisu znali sta ih snaslo, sve ih zaslepeli jer su upereni ka nebu. Otud i Area 44 u Nebraski, neki hteli intimu i zvekno NLO..karma jbg.

5) Znam znam, recite AUTOVAZ-u, eno svaki dan kad penjem Bubanj potok ka BG skala izgleda vako \ I ••/ s ukljuceno grejanje na max iz motora u kabinu. Jadan pojede 1-2 dl ulja do Smedereva i nazad, vala bolji je od mene, ja bijem 5 litara vode dok umirem na +60 u autu. Mozete misliti koliko mu je tesko, kad god otvorim haubu motor mi se obraduje da ce na generalnu/servis.
I za ovo rashladjivanje...izbacise me iz 4 perionice, uzmem 4 zetona i samo uperim u hladnjak i nizem zetone. Ispalo bogami gaca, carapa, baba Ruzica, opanci, zgazeni zeka i 2 vagona zita i kuruza.

Cuj creva hladnjaka. Armirana ovde bato, dobili iz Vince, kazu drzi tako reaktor pod kontrolom. Ha, dalje nce moci.

6) Konstantno vodim sa sobom pumpnu stanicu sa kompresorom za vazduh. E inace ne idite kod pirocanaca na pumpe, kompresori su im jajare, daju samo puvalo i to je to. Ni za 0.1 da digne, a guma zvace asfalt duplom sirinom.
Kazu pumpajte azotom, a u azotari PA kazu da nemaju na stanju. Bravko, ides ti meni vala na domaci vazduh dok ga ne oporezuju onda ces na drmanje kisele vode.....moramo se snalaziti...

 

 

 

Edited by neshaoct
skinut citat posta koji je ionako odmah iznad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najčešće greške koje vozači čine leti

 

vožnja leti.jpg

 

Vruć automobil, užaren nakon celodnevne vožnje ili stajanja na Suncu nikako ne biste smeli da perete šamponima, a ni pranje hladnom vodom pod visokim pritiskom nije dobro jer može proširiti mikropukotine na laku. Ako uskoro krećete na godišnji odmor ili neko bliže ili dalje putovanje, nije na odmet prisetiti se osnovnih pravila postupanja sa automobilom tokom letnjih meseci. Sitnice poput mirisnih ''jelkica'' koje ostavite na nekoj površini u vozilu izloženom suncu ili mušica na staklu, te parkiranja ispod bora ili jele koji luče smolu pokvariće vam i najsunčaniji i najlepši dan. Zato dobro proverite sve detalje kako vas iznenadna šteta ili kvar, koji ste možda mogli sprečiti, ne bi zatekao nespremne.

 

Niste proverili nosače za dodatni teret na krovu
Krovni nosač svakako treba temeljno proveriti, pre svega da li je dobro i pravilno pričvršćen. Valja obratiti pažnju i na pakovanje stvari - teške bi trebalo staviti dole, a lagane na vrh. Ne biste verovali koliko to utiče na upravljivost automobila. Zaustavni trag može biti duži, a zbog prevelikih sila u krivinama mogu trpeti i amortizeri.

 

Pranje i poliranje vrućeg automobila na Suncu
Vruć automobil, užaren od celodnevne vožnje ili stajanja na suncu nikako ne biste smeli prati šamponima. Isto važi i za poliranje jer inače nastaju oštećenja na laku. Pranje pod visokim pritiskom u takvim uslovima i to sa hladnom vodom, može uzrokovati da se mikropukotine na laku prošire.

 

Mirisne ''jelkice'' ostavili ste na komandnoj tabli
Jelkice su natopljene hemikalijama koje na toploti i direktnoj izloženosti suncu mogu da oštete plastiku u unutrašnjosti automobila. Zato je najbolje da ih leti stavite ispod sedišta, ukoliko vam automobil dugo stoji izložen suncu i toploti.

 

Parkirali ste auto ispod četinara

Smola koja je kapnula na lak do večeri će se stvrdnuti zbog pada temperature, a pokušaj da se ostruže može rezultirati oštećenjem laka. Ukoliko vam se ovako nešto desi rešenje je upotreba preparata za skidanje smole i prepuštanje problema u ruke profesionalaca.

 

Vozite u kupaćim
Morska voda osim što ostavlja ružne krugove od soli na tapaciranim sedištima, može i da se poprilično usmrdi. Ne budite lenji i prekrijte sedišta peškirom, pa tek onda sednite. Tkanine u vozilima tretirane su hemikalijama koje sprečavaju razvoj bakterija ili gljivica, ali samo do određene granice, pa se buđ lako stvori.

 

Zalepljene mušice uklanjate vodom pod visokim pritiskom
Pranje hladnjaka prekrivenog mušicama vodom pod visokim pritiskom nije dobro rešenje za ovaj problem. Prejak mlaz oštećuje aluminijumsko saće hladnjaka. Zato lagano isperite vertikalnim pokretima običnim baštenskim crevom, ukoliko je hladnjak pristupačan nakon otvaranja poklopca motora.

 

Točkovima ste u moru prilikom spuštanja čamca sa prikolice
More izuzetno loše deluje na zadnje ležajeve, kočnice i ostale metalne delove. Isto važi i za prikolice kojima se prevoze čamci i koje se spuštaju niz rampu u more. Razmislite o tome da iznajmite dizalicu jer bi vas na kraju mogla koštati manje nego da čamac spuštate automobilom sa prikolicom.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta sve može da se dogodi gumama ako automobil stoji predugo na Suncu?

 

gume slika.jpg

 

Letnja vrućina može da učini mnogo stvari, a između ostalog može da utiče i na gume vašeg vozila. Najgora stvar koja se može dogoditi jeste da visoke temperature mogu da uzrokuju pucanje guma.

 

Zašto vrućina uzrokuje širenje i izduvavanje guma?

Vrućina može da ima ogroman uticaj na gume automobila. Pritisak vazduha u gumama raste kako temperatura raste. Porastom temperature, pritisak u gumama može da poraste do te mere da uzrokuje pucanje guma. Čak i ako guma ne pukne, preterano napumpavanje može da uzrokuje prerano trošenje gume i utiče na kočenje. Tri su stvari u igri kada toplota uzrokuje povećavanje pritiska: vrući molekuli, trenje i sama guma.

 

Vrući molekuli - Svi materijali napravljeni su od atoma i molekula. Kada se molekuli zagreju, počinju da intenzivno vibriraju, a te vibracije uzrokuju širenje. Budući da se u vazduhu nalaze molekuli, lako je razumeti zašto se gume punjene vazduhom šire na letnjim vrućinama.

Trenje - Dok se vozite, gume su u kontaktu sa asflatom i to stvara popriličnu količinu trenja. Trenje pak stvara toplinu, koja čini vaše gume još toplijim tokom leta.

Guma - Molekule gume povezane su u duge, uvrnute lance (polimeri). Kada polimeri vibriraju, oni se skupljaju, a ne šire. Automobilske gume takođe imaju tačku pucanja. Zamislite obični balon - ako upumpavate mnogo vazduha u njega, on će na kraju pući. Ista stvar se može dogoditi s gumama kada su jako vruće.

 

Na šta treba pripaziti?

Tokom leta bi trebalo da obratite pažnju na nekoliko stvari kako ne bi došlo do pucanja guma. Najočigledniji znak da se gume pregrejavaju je ako su vruće na dodir. Ne vozite dok vam se gume ne ohlade. Merač pritiska u gumama će vam reći da li su vaše gume prenapumpane zbog vrućine. Takođe, pripazite da gume budu ispravno napumpane. Zamenite istrošene gume. Ako su vam gume već istrošene, sklonije su pucanju. Razmislite o nabavci “letnjih guma”, koje su dizajnirane tako da budu pogodnije za visoke temperature.

 

Obratite pažnju i na ograničenja brzine. Što sporije idete, manje će biti trenja. Manje trenja takođe znači i manje toplote. Pripazite i na težinu tereta. Što je vaše vozilo više opterećeno, veća je verovatnoća da će gume pući.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...