Jump to content
Goran
neshaoct

Mazda nastupa sa revolucionarnim benzinskim/dizel motorom

Recommended Posts

mazda%20a%2022.jpg

 

Mazda će biti prva marka sa serijskom primenom HCCI tehnologije u automobilskoj industriji. Japanska kompanija je pripremila značajnu inovaciju kada je reč o motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Nova tehnologija bi trebalo da smanji potrošnju goriva za do 30 odsto, kao i da redukuje emisiju izduvnih gasova.

 

Homogeno paljenje sa kompresionim ubrizgavanjem (HCCI) je komplikovan naziv za prilično jednostavan sistem koji uključuje komprimovanje mešavine benzina i vazduha u cilindru do tačke paljenja umesto korišćenja svećice. Ovaj metod sagorevanja zapravo čini da benzinski motori rade na sličan način kao konvencionalni dizeli. Po izdanju ''Nikkei'', novi agregat sa revolucionarnom tehnologijom bi trebalo da stigne 2018., a prvu primenu će imati u Mazdi3. Biće deo Skyactiv 2 filozofije smanjenja potrošnje. Prebacivanje na HCCI bi trebalo da smanji potrošnju ''trojke'' na neke 3.3 litre na 100 pređenih kilometara. Mazdin motor će biti označiti prvu serijsku primenu HCCI tehnologije na automobilima.

 

Proizvođači su i ranije eksperimentisali na ovu temu. General Motors je razvio konceptni pogon za Saturn i Opel 2007., koji je poboljšao ekonomičnost za 15 odsto. Timovi Formule 1 su takođe istraživali ovu tehnologiju kroz verziju poznatu kao ''Jet Ignition'' snabdevača komponentama ''Mahle'', gde se kompresiono paljenje kombinovalo sa regularnom svećicom. Mazda takođe razvija električni model za 2019. godinu, namenjen odabranim tržištima. Glasine govore da bi mali rotacioni motor mogao biti opciono dostupan za produžavanje autonomije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Edited by neshaoct
update

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda je već dugo najhrabriji proizvođač po pitanju motora. Recimo Vankel su držali decenijama iako su davno svi ostali digli ruke od toga, pre neku godinu su na modelu 6 predstavili benzinac koji je imao istu kompresiju kao dizelaš. Verovatno su iskustvo s njim primenili i ovde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda patentirala Twin-Turbo motor sa električnim super punjačem

 

mazda%20tt.jpg

 

Samo nedelju dana nakon što su objavljeni planovi za revolucionarni benzinski motor bez svećica, Mazda je podnela zahtev za patent na još jednu impresivnu tehnologiju koja bi mogla staroj dobroj tehnologiji motora sa unutrašnjim sagorevanjem doneti dašak osveženja. Ono što se vidi na slikama jeste motor koji koristi dva tradicionalna turbo punjača i električni super punjač. Međutim, ovo nije u potpunosti nova ideja, jer je pre nekoliko godina Volvo predložio slično rešenje za svoj četvorocilindrični motor zapremine dva litara, ali on nikad nije prizveden. Naime, izgleda da Mazda jedva čeka da lansira svoj novi proizvod na tržište.

Ideja je zapravo jednostavna ali i briljantna u isto vreme. Električni super punjač se koristi da generiše pritisak pri niskim obrtajima, na taj način eliminišući zakašnjenje (''turbo rupu''), dok klasični turbo punjači doprinose efikasnosti i donose više snage pri višim obrtajima. Naravno, i unutrašnji hladnjak je postavljen kako bi hladio vazduh koji se ispušta iz električnog super punjača i turbo punjača. Pretpostavlja se da je ovaj motor namenjen automobilima sa pogonom na zadnjim točkovima, a iako se još uvek ne zna kojem, već se nagađa da je motor veliki za Miata model, te da će se naći u novoj RX-8. Naime, zahtevi za patent ne znače odmah i proizvodnju istog, pa nam ostaje da čekamo i vidimo da li Mazda ima još neke planove za svoj novi motor.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda planira da konstruiše efikasne i ''čistije'' Skyactiv-3 agregate

 

mazda k 22.jpg

 

Inženjeri kompanije Mazda rade na razvoju novih benzinskih agregata koji bi mogli da emituju veoma malu količinu štetnih gasova. Ovu vest objavio je šef Mazdinog odeljenja koje radi na pogonskim jeidnicama tokom konferencije za medije tokom koje je predstavio Skyactiv-3 motore. Šef pomenutog odeljenja, Mitsuo Hitomi, naveo je da je glavni cilj povećanje termalne efikasnosti, što će smanjiti količinu energije koja se gubi zbog zagrevanja motora, i da će samim tim biti smanjena emisija izduvnih gasova. On je dodao da njegovo odeljenje može da poveća termalnu efikasnost za 27 procenata (na 56 procenata), što će dovesti do toga da emisija štetnih gasova bude jednaka emisiji koju ispuštaju vozila sa električnim pogonom. Prema njegovom mišljenju emisija ugljen-dioksida može biti smanjena za čak 25 procenata. Pored toga, ovi agregati će biti i veoma ekonomični.

Prema proračunima ljudi iz kompanije Mazda, nakon merenja svih aktivnosti, došlo se do zaključka da su njihovi motori čistiji od nekih najefikasnijih elektrificiranih pogonskih jedinica. Međutim, Hitomi nije otkrio vremenski period u kome možemo očekivati dolaak nove generacije SkyActiv-3 agregata. Ako se to ispostavi kao tačno, ova tehnologija bi mogla da pruži šansu benzinskim agregatima u borbi sa električnim pogonskim jedinicama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda Skyactiv X

 

Mazda Motor Corporation predstavio je novu dugoročnu strategiju razvoja tehnologije pod imenom ''Održivi Zoom-Zoom 2030''. Ona se sastoji od velikog broja segmenata, odnosno koraka koji se odnose na proširenje mera za smanjivanje emisije štetinih gasova, razvijanje naprednih sigurnosnih tehnologija itd. A deo onoga što će pomoći u ostvarenju vizije je motor nove generacije SKYACTIV-X koji će biti predstavljen 2019. godine.

U suštini, to je prvi komercijalni benzinski motor na svetu kod kojeg se paljenje smeše vrši kompresijom, tj. smeša goriva i vazduha pali spontano u samom cilindru dok je klip sabija:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte širu sliku, i elektroautomobili zagađuju

 

mazda sky 3.jpg

 

Mazda je jedan od retkih proizvođača automobila koji u ovom trenutku prednost daje usavršavanju postojećih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, a ne nužno elektrifikaciji pogona. Japanski proizvođač nedavno je najavio sledeću generaciju benzinskih motora sa inovativom tehnologijom, pod nazivom SkyActiv-X, koje će ugrađivati u svoje buduće modele. Reč je o prvom komercijalnom benzinskom motoru na svetu sa kompresionim paljenjem, koji je početkom 2018. dobio dve prestižne nagrade za tehničku inovaciju. Mazda ide korak dalje i tvrdi da su vozila opremljena SkyActiv-X motorom zahvaljujući svojoj tehnologiji, šire gledano, ekološki prihvatljivija od današnjih električnih automobila.

 

mazda sky 33.jpg

 

Vozila na elektro pogon važe za vozila sa ''nultom emisijom'', ali samo ako se u jednačinu ne uključi tehnologija koja se koristi za dobijanje struje, a ona često podrazumeva sagorevanje fosilnih goriva. Mazda zato smatra da trenutni način dobijanja električne energije koja se koristi za pogon elektroautomobila nije zadovoljavajući sa aspekta želje čovečanstva za smanjenjem emisije gasova odgovornih za efekat staklene bašte, pre svega ugljen-dioksida. Upravo zbog toga, japanski proizvođač se fokusirao na usavršavanje postojećih benzinskih motora kako bi oni bili što efikasniji i kako bi manje zagađivali atmosferu. U svojoj analizi, Mazda podseća da se dve trećine svetske proizvodnje električne energije oslanja na fosilnih goriva. ''Ne možemo reći da su električni automobili vozila sa ''nultom emisijom'', jer nije uračunato zagađenje nastalo dobijanjem te električne energije'', kažu u japanskom proizvođaču.

 

Mazda je pokušala da izvede realističnije kalkulacije kada je reč o emisiji ugljen-dioksida raznih tipova vozila, u zavisnosti od pogonskog sistema. Ta kompanija je pritom koristila metod kojim se prati zagađenje vazduha od samog izvorišta pogonske energije, a ne samo ''od rezervoara do točka automobila''. Tako je za benzinske motor ukalkulisana emisija koja obuhvata vađenje i preradu nafte i transport do krajnjih korisnika, a za elektromotore način dobijanja struje. Mazdini rezultati pokazali su da električni automobil srednje veličine na 100 km troši 20 kWh. U slučaju da je za dobijanje električne energije korišćen ugalj (esktremni slučaj), izračunato je da bi stvarna emisija CO2 kod elektroautomobila iznosila 200 g/km. Sa druge strane, prosečan benzinac slične veličine prema Mazdinoj kalkulaciji ima emisiju od 156 g/km, a ako bi koristio tečni naftni gas, emisija bi iznosila svega 100 g/km. Mazda navodi i da bi, ako se ukalkulišu različiti izvori iz kojih se danas dobija struja u svetu, emisija električnog automobila u proseku iznosila 128 g/km. Prema njihovoj računici, modeli sa Mazdinim benzinskim SkyActiv-G motorom (snage slične pomenutim električnim vozilima) emitovali bi prosečno 142 g CO2/km, ako se uračuna emisija od naftnog izvor do izduvne cevi vozila. Kompanija veruje da će se, kada se u upotrebi nađu novi, SkyActiv-X benzinski motori te kompanije, odnos emisija CO2 prema ovoj računici (od samog izvorišta energenta) čak promeniti u korist benzinaca. Iako je trenutno posvećena usavršavanju motora sa unutrašnjim sagorevanjem Mazda ipak ne odustaje ni od elektrifikacije, ali je odlaže za blisku budućnost.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda priprema nove šestocilindraše sa unutrašnjim sagorevanjem

 

mazda vision coupe.jpg

 

Nakon što je osvežila celu ponudu, Mazda radi na novim motorima, koji (možda) najavljuju nove modele.

Mazda nije velik proizvođač, ali vredno radi. Mazda 3 je potpuno nova, CX5 i Mazda 6 su osveženi, a predstavljen je i CX30. Sve to znači da japanska marka trenutno ima aktuelnu i svežu ponudu. Bavi se novom tehnologijama i lagano uvodi svoj Skyactve X motor koji koristi kompresiono paljenje, ali i hibridima i električnim vozilma, u saradnji sa gigantskom Toyotom, koja ima neuporedivo veće resurse i finansijski potencijal.

 

mazda vision 11.jpg

 

Ali, Mazda je uzdrmala stučnu publiku informacijom da radi na nečemu ''običnom''. U razvoju su dva redna šestocilindarska motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Benzinac koristi pomenutu Skyactiv-X tehnologiju, dok se za Skyactiv-D još ne zna da li će u sebi imati i neko revolucionarno rešenje, kojima je Mazda sklona. Sa druge strane, vest o razvoju velikih motora ima šire značenje. Očigledno, Mazda, kao i Audi, BMW, Jaguar i Mercedes-Benz veruje da SUS motori još uvek imaju potencijala i vredi u njih ulagati i očekivati povraćaj uloženog. Sa druge strane, procurele su informacije da Mazda u svojim kratkoročnim planovima ima razvoj vozila sa blagim PHEV, odnosno plug-in hibridom, sa i-Activ pogonom na svim točkovima, i uzdužno smeštenim motorom. A sasvim sigurno se na radi o narednoj generaciji Mazde 6, koja bi eventualnom u najjačem izdanju mogla dobiti ovaku pogonsku grupu. Po svemu sudeći, negde između 2020. i 2025. Mazda će kupcima ponuditi veći model iznad Mazde 6, koji bi kao osnovni mogao imati zadnji pogon. Za očekivati je da će Kodo stil dizajna biti zadržan, a i da će nova velika luksuzna Mazda ličiti na fenomenalni Vision Coupe iz 2017., koji možda i jeste bio najava svega pomenutog.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Evropi počela prodaja Mazde 3 sa Skyactiv-X agregatom

 

mazda 3 hatchback.jpg

 

Kupci sada mogu da poruče novu Mazda 3 sa Skyactiv-X agregatima u celoj Evropi. Uz jedinstvenu tehnologiju kompresionog paljenja(SCCI) kompanije Mazda, četvorocilindarski Skyactiv-X agregat zapremine dva litara je prvi serijski benzinski agregat na svetu koji kombinuje paljenje pomoću iskre kao kod benzinaca sa kompresionim paljenjem dizelaša. Kombinujući na taj način ljubav prema visokim brojevima obrtaja benzinca i vrhunski odaziv dizel agregata, nova Mazda 3 Skyactiv-X razvija 180 KS i 224 Nm obrtnog momenta. Naime, nova Mazda 3 Skyactiv-X Sedan tako prosečno troši svega 4.3 litara na 100 pređenih kilometara puta. Pritom je emisija štetnih gasova svega 96 g po pređenom kilometru.

Nova Mazda 3 Skyactiv-X je opremljena i Mazda M Hybrid tehnolgijom. Inteligentni ''blago'' hibridni sistem smanjuje potrošnju goriva i emisiju izduvnih gasova. Takođe, energija se regeneriše pri usporavanju i kočenju koju zatim koristi elektromotor koji pomaže SUS agergatu. Nova Mazda 3 Skyactiv-X je dostupna u hečbek i sedan varijantama karoserije. Tu je i šestostepenim Skyactiv MT manuelni ili Skyactiv-Drive automatski menjač. Sistem i-AWD je dostupan kao opcija kod hečbek varijante.

Isporuka prvih primeraka će početi na jesen.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiže Mazdin 6-cilindrični motor od 350 konja

 

mazda vision 111111.jpg

 

Japanci najavljuju veliko iznenađenje na sajmu automobila u Tokiju tokom oktobra. Sve se glasnije priča o tome da Mazda priprema 350 KS snažnu coupe verziju. Već smo pisali na ovu temu, a izgleda da su insajderske informacije bile tačne. Neke informacije govore da će ga pokretati novorazvijeni 3,0 litarski SkyActiv motor, inače redni šestak. Bićemo puno pametniji u oktobru, kada bi rebalo da se pojavi na - sajmu automobila u Tokiju!

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda za sledeću godinu najavljuje inovativni dizel motor

 

mazda 3 hatchback.jpg

 

Japanski proizvođač automobila Mazda namerava da 2020. godine predstavi inovativni dizel motor kojim će pojačati svoje napore u smanjenju emisije i potrošnju goriva. Iako su mnogi proizvođači poput Volvoa saopštili da više neće razvijati dizelske motore te da će ulagati u elektrifikaciju, Mazda će nastaviti da poboljšava svoje dizelske i benzinske motore uz druge pogone kao što su električni i plug-in hibridni. Popularnost dizela značajno opada, posebno nakon skandala Dieselgate. Od tada je prodaja dizela samo u Velikoj Britaniji opala za 20 odsto.

 

''I dalje se držimo dizelskih motora, a 2020. godine ćemo imati novi pristup. Pokazaćemo vam koliko čisti i efikasni mogu da budu dizel motori'', izjavio je šef Mazde u Evropi u odeljenju razvoja i istraživanja Christian Schultze. ''Iznenadićemo vas sledeće godine, nema mnogo razlika između benzina i dizela'', dodao je Schultze kada mu je postavljeno pitanje da li će taj motor koristiti sličnu tehnologiju kao i Mazdin nedavno predstavljeni Skyactiv-X benzinski motor. Skyactiv-X 2.0-litarski benzinac je prvi serijski benzinac na svetu koji koristi prednost kompresijskog paljenja poput onog u dizel motoru. Rad ovog motora se bazira na korišćenju siromašne smese vazduha i goriva čime se smanjuju potrošnja goriva i emisija CO2. Osim benzinskih motora i dizela nove generacije, Mazda će nuditi električne i plug-in hibridne automobile. Prvi Mazdin električni automobil će biti predstavljen ove nedelje na Sajmu automobila u Tokiju. To će biti mali SUV za gradsku upotrebu sa dometom od 240 kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benzinski Skyactiv-G motor sa 150KS za Mazdu 3 i CX-30

 

mazda 150 02.jpg

 

Novi Skyactiv-G isporučuje 150 KS i biće dostupan u Mazdi 3 i krosoveru CX-30 na evropskom tržištu. Mazda proširuje motorizaciju svoja dva kompaktna modela u Evropi uvođenjem benzinskog agregata sa oznakom Skyactiv-G 2.0 150 M Hybrid. Reč je o snažnijoj varijanti postojećeg motora Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid. Kao i njegova slabija verzija, novi 2.0-litarski atmosferac sa 4 cilindra pripada grupi takozvanih ''blagih'' hibridnih pogonskih sistema, a u stanju je da proizvede 150 konjskih snaga.

 

mazda 150 1.jpg

 

Mazda za sada nije obelodanila podatak o maksimalnom obrtnom momentu motora, ali se navodi da je on dostupan od 4.000 rpm. Novi motor standardno je opremljen automatskim sistemom za deaktivaciju cilindara kako bi se smanjila potrošnja goriva. Skyactiv-G 2.0 150 M Hybrid moći će da se naruči u kombinaciji sa 6-brzinskim manuelnim menjačem ili opcionim Skyactiv-Drive 6-stepenim automatikom. Ostatak motorizacije za Evropu ostao je nepromenjen. Na raspolaganju je i dalje Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid sa 122 KSi 213 Nm. Tu je i Skyactiv-X 2.0 180 M Hybrid, kao najsnažniji benzinac u gami sa 180 KS i 224 Nm, a jedini dizelaš je 4-cilindarski Skyactiv-D 1.8 sa 116 KS i 270 Nm.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvi pogled na novi Mazdin šestocilindrični motor

 

208685-mazda 6.jpg

 

Na fotografiji su tri nova sistema, linijski šestocilindrični motor, novi četvorocilindrični motor i plug-in hibrid. Potpisuje ih Mazda, jedan od onih proizvođača koje uvek povezujemo s ugroženom disciplinom – zadovoljstvom vozača. Automobili poput Mazde3 ili Mazde6 su među najboljima u svojim klasama u važnoj kategoriji vozne dinamike, a isto važi i za SUV-ove. Ovi novi motori će debitovati 2022. godine, a najviše pažnje je izazvao linijski šestocilindrični motor koji će biti postavljen uzdužno. On bi trebalo da bude konstruisan kao benzinac, ali i dizelaš, u novoj Mazdi6 sa zadnjim pogonom. Opcija će biti i pogon na sve točkove.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazda počinje sa proizvodnjom rednih šestocilindarskih motora početkom 2022.

 

208685-mazda 6.jpg

 

U poslednjih par godina glasine vezane za Mazdu često su bile fokusirane na dve stvari - povratak rotacionih motora i lansiranje rednih šestocilindarskih jedinica. Nijedna od ovih ''tajni'' se očigledno ne čuva dovoljno dobro, jer znamo da se Wankel agregati vraćaju početkom 2022. Međutim, početak proizvodnje rednih šestaka je bio pod velom misterije, sve do sada. Po najnovijem izveštaju iz Japana, proizvodnja ovog motora će takođe startovati početkom sledeće godine.

 

Kako prenose Vrele Gume, u izveštaju se kao izvor citiraju komponentaši povezani sa Mazdom. Po njima, proizvodnja dotičnih vozila će započeti u fabrici u Hofu Jamaguči prefekturi, početkom 2022. Glasine nastavljaju da ističu da će dotična jedinica biti dostupna u benzinskoj, dizel i Skyactiv-X varijantama. Početak 2022. je indikativan jer se smatra da novi agregati neće pristići dok ne budu spremna novi modeli automobila sa zadnjim pogonom. Japanski proizvođač radi na razvoju velikih i malih proizvodnih kategorija, sudeći po izveštaju, s tim što se u velike proizvode ubrajaju SUV modeli. Dva će naslediti Mazdu CX-5 i CX-8. Po izveštaju iz novembra, naredna generacija CX-5 ide u premijum vode, gde će se nadmetati sa pulenima Mercedesa i BMW-a, a uz to će dobiti i novo ime: CX-50. U ponudi će biti s novim šestocilindarskim motorima radne zapremine 3.0 i 3.3 litra.

 

Mazda je mali proizvođač unutar automobilske industrije koja prolazi kroz rapidne promene. Prodaja je ostala konsistentna u protekloj dekadi, s tim što je u 2020. bila 0.2% bolja u odnosu na 2019. Međutim, činjenica je da će konkurencija biti samo oštrija, a za Mazdu je najbolje da pokuša da se odgovarajuće pozicionira za tu ''novu realnost''. Uvođenje rednih šestocilindarskih motora ide uporedo sa preusmeravanjem ka zadnjem pogonu radi ostvarivanja bolje vozne dinamike. Nije poznato kada ćemo tačno videti nove Mazdine modele, mada kolaju glasine da novih proizvoda neće biti do 2022.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mazdin Skyactiv-X motor - šta se s njim dešava danas?

 

mazda skyactiv 01.jpg

 

Mazdin novi motor sa kompresionim paljenjem svojevremeno se nametao kao spasitelj tehnologije sa unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, nekoliko godina kasnije, uviđamo da se to nije obistinilo.

 

Pre više od šest godina, Mazda je debitovala sa tehnologijom koja je obećala da će doneti revoluciju u oblasti tradicionalnih pogonskih agregata. Ipak, čini se da je sve bila lažna uzbuna.

Skyactiv-X, kako ga naziva japanska marka, predstavljao je krunu višedecenijskog istraživanja i razvoja na planu benzinskih motora s kompresionim paljenjem. Godinama su veliki proizvođači automobila i istraživačke grupe radili na kreiranju motora sa kompresionim paljenjem (HCCI), koji je obećavao ekonomičnost sličnu dizelu, uz mnogo manju emisiju štetnih gasova. Ford, GM, Nissan, Honda, Mercedes i Hyundai, razvili su prototip HCCI motora, a čak je i Ministarstvo energetike SAD finansiralo istraživanje ove tehnologije. Dok je veći deo tih napora naizgled nestao sa radara, Mazda je paljenje uz pomoć kompresije učinila stvarnim.

 

Hajde da se podsetimo na neke osnove: benzinski motori su obično pokretani Otto ciklusom. U ovom slučaju motor koristi svećicu za paljenje mešavine vazduha i goriva, ili prethodno pomešane unutar usisnog sistema, ili u okviru direktnog ubrizgavanja, gde se gorivo i vazduh mešaju u samoj komori za sagorevanje. Dizel motori rade, pogađate, u dizel ciklusu. Kompresija je ta koja stvara neophodnu toplotu za paljenje mešavine vazduha i goriva. Dakle, nema svećica. ''Dizel motor ima bolju efikasnost od benzinskog motora jer ga možemo pokrenuti sa većim stepenom kompresije'', kaže Margaret Vuldridž, profesorka na programu mašinskog inženjeringa Univerziteta u Mičigenu. ''Međutim, Otto ciklus je suštinski efikasniji od dizel ciklusa, tako da ako možemo da pokrenemo motor koji koristi svećice sa većim kompresionim odnosom, iz njega ćemo izvući bolju efikasnost'', kaže Vuldridž. ''Dakle, u suštini se radi o svojstvima goriva kao ograničavajućem faktoru.''

 

HCCI motor koristi benzin, ali radi nešto poput dizela, koristeći kompresiju umesto varnice, radi brzog i ravnomernog paljenja veoma siromašne smeše vazduha i goriva. Ta mešavina se generiše na isti način kao i kod benzinskog motora, stvarajući homogeno, ne heterogeno punjenje kao kod dizel motora. Članak časopisa Scientific American iz juna 2001. to objašnjava na dobar način: ''Budući da je količina sagorelog goriva mala u poređenju sa zapreminom vazduha unutar HCCI motora, temperature sagorevanja ostaju relativno niske. To znači da motor proizvodi samo male količine azot-oksida i dioksida (NOx). Takođe, pošto je punjenje temeljno izmešano i ne sadrži višak goriva, sagorevanje stvara samo male količine čađi. Efikasnost motora je visoka, jer HCCI proces sagorevanja omogućava upotrebu visokih kompresionih odnosa sličnih dizelu (generisanje više snage po jedinici sagorelog goriva) i zato što, poput dizel motora, HCCI jedinice mogu da ispune zahteve opterećenja bez upotrebe prigušivanja usisa, eliminišući takozvane gubitke pri disanju.''

 

Sve je to u redu, ali sagorevanje u HCCI motorima je proces koji je teško kontrolisati, tako da je funkcionisanje moguće samo u okviru veoma malog skupa parametara. Izveštaj New York Times-a iz avgusta 2007. o prototipu GM-ovog HCCI motora, napominje da je kompresiono paljenje bilo dostupno samo između 1.000 i 3.000 obrtaja. Čak i unutar tog raspona, vozač je morao da bude veoma oprezan sa papučicom gasa. Izvan tog radnog opsega, motor se vraćao na tipično paljenje. Benzinski motor Otto ciklusa koristi varnicu za kontrolu vremena paljenja, dok dizel motor koristi ubrizgavanje goriva za istu svrhu. Vulridž kaže da oba sistema nude superpreciznu kontrolu nad performansama motora. Postizanje takve preciznosti s HCCI motorom je mnogo teže bez ovih poluga. Bez varnice, kompresiono paljenje sa siromašnom smešom vazduha i benzina je nepredvidivo, a u nekom trenutku automobil mora u svakom slučaju da pređe na paljenje uz pomoć svećice.

 

Mazdina velika inovacija bila je upotreba varnice za kontrolu kompresionog paljenja u procesu koji se maštovito naziva Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) - ''kompresiono paljenje kontrolisano varnicom''.

Kao što objašnjava članak iz Mazdinog odeljenja za odnose sa javnošću u Velikoj Britaniji, Skyactiv-X motor stvara veoma siromašnu smešu vazduha i goriva tokom usisnog takta. Na kraju takta kompresije, ubrizgava se malo više goriva. Ovo u suštini stvara dve mešavine vazduha i goriva, bogatu koja se formira neposredno uz svećicu i siromašnu koja se rasprostire u celoj komori za sagorevanje. Svećica pali bogatiju smešu, a na taj način kreirana vatrena lopta zatim zapaljuje siromašnu smešu, započinjući proces kompresionog paljenja. Budući da se svećica uvek koristi, prebacivanje između kompresionog i paljenja uz pomoć varnice, dešava se brzo i neprimetno. Za pokretanje je potrebno mnogo novog, a za pretpostaviti je i skupog hardvera. Senzor pritiska u cilindru u svakom trenutku nadgleda uslove, dok sistem za ubrizgavanje goriva pod visokim pritiskom, poput dizela, precizno meri gorivo. Mazda takođe koristi kompresor sa spojnicom tipa Roots, ne da bi povećala izlaznu snagu, već da bi povećala mešavinu vazduha i goriva radi udvostručivanja idealnog odnosa od 14.7:1.

 

Prilikom lansiranja, Mazda je saopštila da 2.0 Skyactiv-X motor donosi uštedu na planu potrošnje goriva od 20% do 30% u poređenju sa Skyactiv-G pandanom. U svojoj trenutnoj iteraciji, sa kompresionim odnosom 15:1 (ranije je radio na 16.3:1), Skyactiv-X pruža 186 konjai 240 Nm, u poređenju sa 122 KS i 213 Nm klasičnog motora. Ipak, Skyactiv-X po evropskom WLTP ciklusu troši 5.4 litra benzina na 100 kilometara (u Mazdi3), dok Skyactiv-G troši 5.6 litara. Emisija ugljen-dioksida takođe pada sa 127 g/km na 121 g/km. Dakle, reč je o prilično velikom povećanju snage uz izvestan napredak po pitanju ekonomičnosti. Pored toga, Mazda3 sa Skyactiv-X motorom u vrhunskim specifikacijama košta samo 8% više. Zvuči sjajno, ali Skyactiv nije uspeo da zapali svet, bar za sada.

 

Japanska marka je potvrdila da radi na Skyactiv-X šestocilindarskom motoru koji će se naći u Evropi, verovantno ne i u Americi. Ipak, treba imati u vidu da funkcionisanje SPCCI tehnologije zahteva skup hardver. Mazda je relativno mali proizvođač automobila. Nema resurse kao neki giganti, ali se suočava sa istim pritiscima vezanim za elektrifikaciju. Iz tog razloga nameće se pitanje sa li je Skyactiv-X profitabilan, kao i da li će ikada biti? Trenutno je fokus kompanije na hibridna, plug-in hibridna i električna vozila. SPCCI može biti dobro prilagođen hibridnom pogonskom sistemu, gde automobil drži motor u njegovom najefikasnijem radnom okviru i upravlja interakcijom između motora SUS i elektromotora. Međutim, isto tako rade i Atkinsonov i Milerov ciklus sagorevanja, koje koriste današnji hibridni automobili i nijedan od njih ne zahteva ''fensi'' SPCCI.

 

Na kraju krajeva, malo je prerano da se donese presuda o Skyactiv-X  motoru, ali čini se da mu podeljene karte ne idu u korist. Ipak, živimo u svetu koji se stalno menja. Mazda još uvek ima šanse da dokaže da nismo u pravu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...