Jump to content
FAS Euroauto Goran

Recommended Posts

Zašto je BMW E9 zaslužio nadimak ''Batmobile''?

 

BMW_E9 005.jpg

 

BMW E9 predstavljao je seriju kupea pravljenih između 1968. i 1975. godine. Inicijalni model 2800 CS predstavio je E9 seriju na bazi prethodnog 2000 C/2000 CS četvorocilindričnih kupea ''Nove klase'' koji su uvećani i redizajnirani da prime M30 šestocilindrični motor, dok je za karoseriju bio zadužen Karmann. Dizajner automobila Wilhelm Hofmeister se pored sjajnog dizajna, potrudio kao što rekosmo da novi model pod haubom može da smesti redni šestocilindrični M30 motor, dok je dizajn prethodno 2000 C/CS prilagodio tako što je prednjem delu doneo izgled E3 limuzine. Zadnja osovina je ostala ista kao na prethodniku dok su prvobitno zadnje kočnice bile doboši. 

 

BMW_E9 004.jpg

 

Zapremina motora je iznosila 2.788 kubika koju je BMW delio upravo sa E3 limuzinom, dok je snaga iznosila 168 konja. Ne samo da je 2800 CS bio lakši od prethodnog 2000 CS, već je i aerodinamika poboljšana što se naravno odrazilo na performanse. Tokom 1971. godine 2800 CS je zamenjen modelom 3.0 CS čija zapremina motora je uvećana na 2.986 cc, te je uz duple karburatore snaga podignuta na 180 konja pri 6000 obrtaja. Sa druge strane, 3.0 CSi dobio je uz nešto veću kompresiju i Bosch D-Jetronic ubrizgavanje dostigao 200 konjskih snaga na 5000 obrtaja. Obe verzije uparivane su sa četvorostepenim manuelnim i trostepenim automatskim menjačem.

Ono što je usledilo godinu dana kasnije doneće modelu E9 večni kultni status. U maju 1972. stigao je 3.0 CSL, homologacijski specijal napravljen radi klasifikovanja trkačke verzije za Evropski Touring Car šampionat, te je napravljeno svega 1265 primeraka. Ali su zato trkačke verzije postigle značajne uspehe na ETC, Le Mansu, itd.

 

BMW_E9 003.jpg

 

L u nazivo značilo je leicht (lagan) za razliku od drugih BMW modela sa ovom oznakom gde je L predstavljalo Long, odnosno bilo vezano za dužinu vozila. Smanjenje ukupne težine automobila postignuto je tanjim čelikom korišćenim za izradu karoserije, uklanjanjem detalja i zvučne izolacije, koristeći vrata, haubu i poklopac gepeka napravljenih od aluminijuma, kao i koristeći Perspex za bočne prozore. Pet stotina primeraka ovog modela koji su izvezeni u Veliku Britaniju nisu bili toliko lagani obzirom da je uvoznik insistirao da se zadrži zvučna izolacija, električni prozori kao i fabrički E9 branici. Da bi mu dozvolili da se trka u kategoriji preko 3.0L, 1972. godine zapremina 3.0 CSLa je neznatno podignuta na 3.003 kubika. Već naredne godine zapremina je dodatno narasla na 3.2L snage 206 konja, a ujedno je to bila i finalna verzija zajedno sa aerodinamičkim paketom u kom se između ostalog dobijao i čuveni veliki zadnji spojler koji se nakon izlaska iz fabrike nalazio u gepeku i po potrebi montirao kasnije. Razlog za to je što su takvi spojleri bili zabranjeni za korišćenje na nemačkim putevima, ali je upravo ceo taj aero paket doneo najveći kult ovom modelu, uključujući i kasniji nadimak ''Batmobile''.

 

BMW_E9 002.jpg

 

Zbog poznate naftne krize sedamdesetih, poslednja verzija modela E9 ujedno je bila i najmanje značajna obzirom da je dobio motor zapremine 2.5L. Agregat je pozajmljen iz E3 limuzine sa 2.494 kubika i 150 konjskih snaga ali ih je jako malo i napravljeno do kraja proizvodnje 1975. godine, tek 874 primerka. Jedan od 1.172 primerka modela 3.0 CS napravljenih 1972. godine danas se nalazi u Srbiji i prodaje se. Radi se o primerku koji je prešao tek 101.000 km i prema rečima vlasnika pre godinu dana je urađen kompletan motor, karburatori, kočnice, trapovi i diferencijal.

 

BMW_E9 001.jpg

 

Nakon svega toga, auto je u voznom stanju iako mu je upravo istekla registracija. Ono na šta bi budući vlasnik trebalo da obrati pažnju jeste loš enterijer. Limarijski auto je veoma dobar i to pogotovo na mestima gde je najvažnije. Ukoliko budući vlasnik bude želeo da ga pretvori u A1 stanje, to restauracijom neće biti problem, a ujedno i ovakav kakav je može da se vozi što je njegov vlasnik do sada i činio. 

 

Autor: Miloš Nikodijević - Autoslavia

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

SpeedKore BMW E9 3.0 CS za Roberta Downeya Jr.

 

206352-bmw cs 03.jpg

 

Američka tjuning kuća SpeedKore je poznata po preradama najviše Dodgea Chargera i Challengera, ali njihov novi projekat je ipak nešto drugačiji. Reč je o čuvenom BMW coupeu 3.0 CS e9 iz 1974. koji je ujedno i prvi evropski model kojeg su se dohvatili u SpeedKoreu. Takođe, ova prerada je napravljena za poznatog američkog glumca Roberta Downeya Jr. kojeg novije generacije najviše pamte po ulozi Iron Mana, a za kojeg je ekipa iz SpeedKorea već ranije preradila nekoliko kultnih američkih klasika poput Chevroleta Camara iz 1967. i Forda Mustanga Boss 302 iz 1970-te.

 

206353-bmw cs 02.jpg

 

Kako navode iz radionice, glumac im je stigao s idejom spajanja modernih materijala s klasičnim evropskim ''stajlingom'', izabran je BMW 3.0 CS, a rezultat je pred vama. Donekle je reč o ''restomod'' preradi, mada iz SpeedKorea navode da je karoserija modela s pločicom čuvenog nemačkog tjunera Alpina potpuno originalna, te da zato ova preradi nije njihov tipičan rad iako još uvek ima puno elemenata od ugljeničnih vlakana, poput upečatljivog prednjeg spojlera. Automobil se takođe odlikuje posebnom narandžastom bojom, detalji od hroma na karoseriji su zamenjeni neobičnim elementima sa ''šarom'' parketa a ima i naglasaka u boji titanijuma. Na posebne HRE naplatke su pritom montirane gume Pirelli P Zero, a kočioni oistem sa 6-klipnim čeljustima na diskovima napred i četvoroklipnim pozadi potpisuje italijanski Brembo.

 

206354-bmw cs 01.jpg

 

Ovaj jedinstveni stil se nastavlja i u kabini gde se u priču uključili specijalisti za enterijere iz firme Gabe's Custom Interiors koji su izradili unutrašnjost koja deluje veoma italijanski sa kožnim sedištima na stranicama u boji kafe i centralnim delom s platnom grubljeg tkanja za bolje držanje tela putnika u vožnji krivinama, a tu je i retro-inspirisana instrument ploča sa klasičnim meračima, oblogama od drva te skrivenim ekranom multimedije osetljivim na dodir. Ispod poklopca motora je takođe bilo promena: originalni M30 3.0 redni šestocilindraš od 203 KS je zamenio S38 3.6 redni šestocilindraš iz BMW-a M5 e34 za američko tržište od 315 KS. To je značajno povećanje snage, a uz motor je stigao i 4-stepeni ZF automatik koji snagu prebacuje na zadnju osovinu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

lovecars.jpg LoveCars: BMW 3.0 CSL

 

Jedan od prvih automobila koje je napravila tada tek osnovana ''M divizija'' u okviru BMW-a, i jedan od ukupno 1.265 napravljenih - predstavlja nam ga Tiff Needell:

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jay Kay prodaje svoj BMW 3.0 CSL

 

bmw  csl03.jpg

 

Frontmen grupe Jamiroquai Jay Kay je odlučio da proda svoj BMW 3.0 CSL.

Jay Kay je u prethodnom periodu prodao svoj Lamborghini Diablo i klasični Dodge Charger Bullitt, a sada se rastaje i od BMW-a 3.0 CSL koji je posedovao 13 godina.

 

212646-bmw csl02.jpg

 

Automobil se prodaje putem kuće Silverstone Auctions i nosi broj 400 od 500 primeraka modela proizvedenih za britansko tržište. BMW je ukupno proizveo 1.039 primeraka modela.

 

212647-bmw csl01.jpg

 

Jay Kay je svoj BMW kupio 2008. godine te je tada postao šesti vlasnik. Nažalost, automobil nije u 100% originalnom stanju jer je prethodni vlasnik promenio boju iz originalne žute u tradicionalnu BMW Diamond Schwartz boju. Ipak, automobil je profesionalno restauriran, prethodno je u potpunosti rastavljen, a motor je obnovljen i ponovo složen. Dobio je Mahle klipove visoke kompresije, Schrick bregastu osovinu, nove Bilstein opruge i amortizere, kao i Alpina felne. Sve to je deo prve restauracije, a drugu je obavio Jay 2010. godine kada ga je ponovo lakirao, ali u BMW Polaris srebrnu boju.

Na restauraciju su potrošene desetine hiljada dolara, a očekuje se da će novi vlasnik izdvojiti između 100.000 i 137.000 funti (115.000-160.000 evra).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW 3.0 CSL ''Batmobile'' (E9)

 

3.0 CSL je prava automobilska ikona BMW-a! Uglađena, elegantna, ova legenda moto-sporta prva je pokazala kultne M pruge. Veliki Coupe (E9) je takođe prvi koji je kombinovao mnoge glavne elemente koji će definisati BMW dizajn u narednih 50 godina:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

petrolicious.jpg Petrolicious: 1972. BMW 3.0 CSL

 

Osmišljen od grupe briljantnih umova u Alpini i BMW-u Motorsport, CSL je više nego ubedljivo dokazao svoj kvalitet osvojivši titule konstruktora u European Touring Car Championship-u 1973, '75, '76, '77, '78 i '79. Takođe je dokazao i trkačku pouzdanost kroz osvajanje svoje klase u Le Manu 1973. godine, kao i pobedama 1975. na 12 sati Sebringa i 1974. na Dajtona 24 sata. Na osnovu svih tih rezultata reći za ovaj auto da je bio ''dominantan'' bi zvučalo čak kao potcenjivanje njegove sposobnosti.

 

Ipak, putničke verzije CSL-a entuzijasti poštuju zbog sopstvenih zasluga, a ne ''šlepajući se'' uz navedene trkačke titule. 

Počevši od prilično lepog dizajna, ali takođe i prilično velike i teške E9 platforme, BMW-ov tada novoformirani trkački deo - BMW Motorsport, koji su osmislili Bob Lutz i Jochen Neerpasch - imao je zadatak da ukloni što veću težinu sa velikog kupea, istovremeno zadržavajući legalnost serijskog modela. Koristeći raniji Alpinin rad na trkačkim automobilima zasnovanim na E9 krajem 1960-ih i početkom 70-ih, Neerpaschov tim inženjera i dizajnera zamenio je čeličnu haubu, gepek i vrata aluminijumom, stavio tanje vetrobransko staklo, rešili su se debelog tapacirunga i tepiha, hromirane branike su zamenili onim od fiberglasa... Kasnije verzije CSL-a su povratile nešto komfora, umesto karburatora dobile električno ubrizgavanje, a dodat je i atraktivni aero komplet koji je tako opremljenim automobilima doneo nadimak ''Batmobile'':

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW 3.0 CSL Batmobile iz 1972. godine na aukciji

 

219127-bmw csl 03.jpg

 

BMW-ovi automobili iz motorsporta su veoma poželjni, a to se posebno odnosi na 3.0 CSL. Takav primerak će biti prodat na aukciji ovog vikenda. BMW je prvobitno proizveo 3.0 CSL kao homologacijski specijal za takmičenje u Evropi, napravljeno je svega 1.265 primeraka, ali ovaj primerak je poseban jer je opremljen svim poboljšanjima karakterističnim za trkački automobil poznat i kao Batmobile.

 

219128-bmw csl 02.jpg

 

Automobil je proizveden 1972. godine, nalazio se na Novom Zelandu, a zatim je uvezen u Ameriku. Poseduje produženi prednji spojler, bočne završetke izduvnih cevi i zadnji spojler Batmobilea.

 

219129-bmw csl 01.jpg

 

Unutrašnjost je ogoljena, u njoj se nalaze armaturna ploča, sportska sedišta, zaštitni kavez i protivpožarni sistem. Bočno su Perspex prozori, aluminijumska hauba i prtljažnik i vrata, a poseduje i BBS felne sa Hoosier Racing gumama. BMW 3.0 CSL pokreće 3.0 atmosferski redni šestocilindraš koji razvija 200KS, a uparen je sa četvorostepenim manuelnim menjačem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...