Jump to content
FAS Goran
Sign in to follow this  
Milutinac

Nikola Larini i njegove trkačke Alfe

Recommended Posts

naslovna_STW_678x381.jpg

 

Italijan Nikola Larini ostao je upamćen kao DTM šampion 1993, osvajač nacionalnog naslova 1992, ETCC i WTCC pilot, te kao jedan od trojice vozača koji su poveli Ševrolet u WTCC avanturu.

 

U F1 danima vrhunac karijere bio mu je podijum u “ferariju 412T2”, na tragičnoj trci u Imoli 1. maja 1994, onoj na kojoj je poginuo Airton Sena.

Početno usmerivši profesionalnu karijeru ka jednosedima, Larini je 1986. osvojio Italijansku F3, pa je preko F3000 dospeo do Formule 1. U njoj se uglavnom trkao za nekonkurentne timove nivoa Kolonija, Ozele i Modene (Lambo), dok je za Ližije vozio u vreme kad je ekipa bila na silaznoj putanji.

 

U to vreme F1 karijera još se mogla praviti paralelno sa onom u turingu, pa je Nikola kombinovao test dužnosti u Ferariju sa statusom vozača Alfa Romea. Braneći njegove boje, doživeo je najblistavije profesionalne momente. Na svom sportskom putu takmičio se u “alfi 75 turbo evolucione”, “alfi 155 GTA”, “alfi 155 V6 Ti” i “alfi 156” – tri modela pet različitih specifikacija, koji reprezentuju Grupu A, DTM, superturing (D2) i S2000 epohu (GTA).

Vozač iz Toskane govorio je detaljnije o svakom od pobrojanih modela kuće iz Arezea (pošto je tamo ostao aktivan samo muzej, danas je primerenije reći kuće iz Torina), počev od 75-ice, koju je vozio između 1988. i 1991. godine i u tom periodu osvojio je 12 trka. Kako je u pitanju poslednji model Alfa Romea pre nego što je kuću preuzeo Fiat, on se često opisuje kao “poslednja prava “alfa”, čemu u prilog govori i zadnji pogon. “Alfa 75 turbo evolucione”, auto grupe A, imala je redni četvorocilindarski motor s turbopunjačem i oslobađala je 280 KS, a u IMSA specifikaciji snaga je dostizala 335, konačno i 400 KS.

 

1_ARMHA054_75_1_8i_Turbo_TCC_1987_1991_B

Alfa 75 turbo evolucione

 

“U vreme kada sam počeo da se bavim Formulom 1, dobio sam priliku da postanem vozač Alfa Romea, pa sam istovremeno vodio dve paralelne karijere, u F1 i u turingu. Tako je trajalo do 1996, a posle sam se posvetio samo “prekrivenim točkovima”, seća se Larini.

“Alfa 75”, “alfa 155” i “alfa 156″ bili su potpuno različiti automobili. 75-ica je bila moj prvi kontakt sa turing autom. To je bilo 1987. Ušao sam u Alfa Romeo zahvaljujući tome što sam osvojio Italijanski F3 šampionat sa Alfinim motorom. Tako sam dobio poziv da dođem na autodrom Muđelo i da se oprobam za njenim volanom, za vreme testova tadašnjeg Svetskog turing šampionata.”

 

“U tim okolnostima, imao sam sreće da budem najbrži od svih zvaničnih pilota i odmah sam odabran da nastupim na 24 sata Spa. Tako je počela moja avantura sa “alfa romeom 75″, koja je potrajala nekoliko sezona. Taj auto doneo mi je neverovatna zadovoljstva, ne toliko u verziji koja se takmičila u WTCC-u, jer taj auto nažalost nije bio konkurentan u poređenju sa suparnicima. Alfa 75″ nije rođena za trke, već je bila modifikovana, za razliku od BMW-a, koji su bili stvoreni za trkanje, a posle prilagođeni za ulicu. Zato smo bili na izvesnoj distanci u odnosu na njih.”

“Ali, posle toga smo se trkali u Italijanskom turing šampionatu i različitim drugim evropskim takmičenjima i tu smo prolazili bolje. U Italiji sam osvojio skoro svaku trku u kojoj sam startovao, iako sam u to vreme vozio i Formulu 1, pa sam zato mogao da učestvujem samo na četiri, pet ili šest trka godišnje. Vozio sam i automobilistički Điro d’Italija. Sa 75-icom nisam bio sve vreme posvećen Alfi, ali sam ipak izvezao mnogo trka.”

 

2_Campionato_DTM_1993_piloti_Larini_e_Na

Larini i Nanini, Alfin fabrički tandem tima Alfa korse za prvenstvo Italije ’92. i DTM ’93. (Foto: Alfa Romeo Automobilismo Storico, Centro Documentazione (Arese, Milano)

 

Larini je status šampiona Italije stekao 1992. godine, za volanom “alfe 155” sa oznakom GTA, uz bilans od 9 pobeda u 20 nastupa. Serijsko izdanje 155-ice imalo je prednji, ili pogon na svim točkovima i bazirano je na produženoj platformi “fiata tipo”. Zato su u marketingu u Torinu očajnički želeli da automobilu daju sportski imidž, što su i postigli već prvom trkačkom varijantom, dozvavši u pomoć znanje Abarta i Lanče. Verzija od 2 litra i 400 KS, koju je Larini vozio u tandemu s timskim kolegom Sandrom Naninijem, spremljena je za S1 klasu nacionalnog prvenstva i sa sportskog aspekta bila je nagoveštaj onoga što će Alfa godinu kasnije izvesti u Nemačkoj.

 

“Zatim je stigla 155-ica, auto s turbom, jer je “alfa 155 GTA” bila derivat “lanče delte”. To je bila “delta” sa “alfinom” karoserijom, platforma je bila identična. Osnova je bila maksimalno pouzdana, funkcionisala je dobro i od početka je imala sve predispozicije da bude pobednički auto.”

 

“Pogon na svim točkovima nam je u izvesnim uslovima čak smetao, ali imali smo turbo koji nam je pomagao obrtnim momentom na izlasku iz krivina. Svakako, po vlažnim uslovima bili smo izvanredni protiv BMW-a, koji je u tom trenutku vozio klasičan M3 sa zadnjim pogonom. Imali smo sve preduslove da budemo u prednosti na sporijim stazama, dok nam je na bržim stazama bilo malo komplikovanije.”

 

Fabrička ekipa Alfe prekomandovana je iz Italije u DTM 1993. Nemački šampionat vožen je po tada novouvedenim ekstremnim pravilima FIA Klase 1 za turing automobile, što mu je pribavilo status tehnički najnaprednije serije. To je italijanskom proizvođaču dalo široku slobodu da opsežno modifikuje svoj takmičarski auto i pretvori ga u tada najmoćnije naoružanje na turing pozornici.

 

3_11_03_09_ARM_HB_Alfaromeo15525_V6tidtm

Ekstremna evolucija: “alfa 155 V6 Ti”, “ubica mercedesa”

 

“Posle je došla evolucija za DTM 1993, ona mi je omogućila da osvojim titulu. “Alfa 155 V6 Ti” bila je bio moj najpouzdaniji auto. I ona je izvedena iz iskustava stečenih u reliju sa “lančom deltom”. Imala je “deltin” H-menjač, ali nov motor, realizovan zajedno s Kosvortom, koji je Alfa odabrala kao najbolji kompromis da ga stavi u DTM.”

“Kažem da je to bio najpouzdaniji auto, jer mi je, čim je spustio točkove na pistu, omogućio da osvojim 10 od 20 trka (plus jednu koja nije bodovana za šampionat – prim.) i to je auto koji mi je doneo najviše zadovoljstva. I njegov prethodnik, 155 GTA, omogućio mi je da postignem dobre rezultate, ali to je bio projekat više povezan sa Lančom, a model za 1993. bio je njegova ekstremna evolucija.”

 

Ta ekstremna evolucija imala je 2,5-litarski motor u V6 konfiguraciji, pogon na svim točkovima i u početku je oslobađala 400, pa 420 KS – kasnije verzije dobaciće i do 490 KS! DTM naslov ’93. Larini ističe kao posebno postignuće u kome ima i mnogo nacionalnog ponosa.

“Osećaj je bio moćan. S “alfa romeom” sam pobedio u Nemačkoj, protiv nemačkih marki, pogotovu je važno što smo pobedili Mercedes. To je bila epohalna avantura, koja je omogućila Alfi da se istakne, da pokaže da postoji italijanski auto koji barem sa takmičarskog aspekta može da dominira. Naravno, tu su bili i Opel i BMW, koji su morali da se poklone pred našim performansama. Iznenadili smo ih jer nas nisu očekivali.”

 

“U to vreme u Nemačkoj je sinonim za “alfu” bila zarđala “alfasud”. A mi smo marku vratili na vrh i dali smo joj kredibilitet na tržištu koje je za nju bilo komplikovano. Naredne, 1994. godine nismo osvojili titulu i bio sam treći. Sledeća godina, 1995, bila je užasna, jer je u auto ušla tehnologija koja je bila komplikovanija od Formule 1 ili spejs šatla. Stalno smo imali kvarove. I to je bio početak kraja, jer su troškovi otišli u nebesa i nije bilo zamislivo nastaviti u šampionatu gde je fabrika morala da troši otprilike koliko i u Formuli 1.”

 

4_DTM1996_M_start_Foto_DTM.jpg

Preskupa da bi živela: ITC serija trajala je do 1996. godine (Foto DTM)

 

DTM je prerastao u ITC, seriju koja je bila preskupa da bi opstala i ugasila se 1996. godine. Nakon poslednje F1 kampanje u ekipi Zauber, Larinija je čekao povratak u svet prekrivenih točkova, u kokpit superturing 156-ice, najtrofejnije od svih savremenih “alfi”, automobila “rođenog da pobeđuje”. Dvolitarski atmo agregat oslobađao je 310 KS, a snaga je na prednje točkove prenošena posredstvom šestostepenog X-trek sekvencijalnog menjača.

 

“U vreme kada sam završio sa Formulom 1, “alfa 156″ bila je nova avantura, Superturing auto delovao je vrlo jednostavno, kao da da je upravo izašao iz prodajnog salona. I zato što nije imao proširene blatobrane, estetski nije izgledao kao da u njemu ima mnogo tehnologije. Međutim, u stvarnosti, to je bio potpuno transformisan, izvanredan automobil. Postojali su važni detalji, na primer, motor je povučen unazad.”

“Pravila su nam ograničavala ozbiljne modifikacije i, da bismo automobile učinili konkurentnijim, mogli smo da radimo samo naniže od ravni koja je spajala prednju i zadnju osovinu. Nije bilo lako, jer je auto imao prednji pogon i zato je imao ogromne probleme s podupravljanjem.”

“Ja sam pre toga vozio automobil s integralnim pogonom i bilo mi je malo teško da se adaptiram u prvoj godini. Imao sam i timskog kolegu koji se od 1991. trkao na prednjem pogonu (Fabricio Đovanardi – prim.). Imao sam teškoća da budem ne konkurentan, već konstantan, pogotovu u trkama, jer sam “ubijao” gume. Bilo je to pozitivno iskustvo, ali za mene tek posle godinu ili godinu i po dana vožnje, jer sam tada naučio kako da vladam automobilom.”

 

5_STW_2.jpg

 

U superturing eri 1998/99, Larini je završio treći i četvrti u šampionatu Italije, a oba naslova pripala su Đovanardiju. I ta tehnika završila je svoj ciklus kada su troškovi postali nepodnošljivi, pa su u FIA rešili da je zamene S2000 standardom. Alfa je odgovorila modelom 156 GTA. Međutim, želja da se takmičenje brzo učini pristupačnim može da rezultira sasvim drugačijim posledicama i da igru bar u prvom koraku učini neverovatno skupom. Takav slučaj dogodio se u prelasku sa superturinga na S2000, a Larini objašnjava kako.

 

“Zatim je 156-ica transformisana u S2000, opet u novu kategoriju. S2000 se donekle estetski vratila automobilima bližim DTM-u, sa proširenim blatobranima, ali je imala neka tehnička rešenja koja se nisu videla, a bila su nazadnija.” “Na primer, auto nije smeo da ima ravan pod, nije bilo dozvoljeno pomerati motor. Postojala su ograničenja u klirensu, manji točkovi, neverovatno neefikasne kočnice sa suludo malim prečnikom diskova, menjači u H rasporedu… Imali smo ručicu menjača koja nam je svakog trenutka ostajala u ruci!”

“Zapravo su želeli da stvore kategoriju koja je se ozbiljno zasniva na serijskim automobilima, ali je to na kraju ispala katastrofa, jer su se na početku automobili lomili čim biste ih pogledali. Posle su, na sredini sezone, shvatili grešku i dopustili su sekvencijalne menjače, pa mi više nismo morali da ih menjamo do kraja godine. Menjač je postao zaboravljena tema.”

“To su pravila koja se uvedu bez mnogo razmišljanja. Tako je S2000 prva sezona koštala više od svih sledećih, jer je sve pojednostavljeno: promenjene su kočnice, menjači, i automobili su trajali.”

 

6_S2000_2.jpg

Poslednji proizvod zvaničnog trkačkog angažmana Alfa Romea: “alfa 156” S2000 specifikacije

 

“Alfa 156″ je bila konkurentna dokle god je Alfa Romeo bio zastupljen makar i poluzvanično, prvo preko ekipe Nordauto, kasnije N-tehnolodži, koji su znali šta rade s automobilom. Auto je bio pobednik, osvojio je nekoliko titula, između ostalog i Evropski šampionat. Nažalost, nisam ga osvojio ja, ali auto je bio dobro napravljen.”

Takmičeći se u nacionalnom prvenstvu, Evropskom superturing kupu i u serijama-naslednicima, Evropskom superturing prvenstvu i Evropskom šampionatu turing automobila, Larini je ukupno 14 puta slavio za volanom “alfe 156” u superturing i S2000 tehničkim konfiguracijama.

 

ALFA31team.jpg

Fabrički kvartet za ETCC 2003: Nikola Larini, Džejms Tompson, Roberto Kolčago i Gabrijele Tarkvini

 

 

Preuzeto sa www.serbiaring.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo kad bi jednog dana mogao i Giuliu GTA da doda u kolekciju...kad bi je napravili...eeeeee  :D 

Nešto kao što je BMW uradio sa modelom M4 GTS, tj. više aerodinamike i manje kilaže sve do izbacivanja zadnjih sedišta...takva neka Giulia GTA bi bila B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alfe 155 sve iz DTM sampionata,naravno Nikola Larini je bio tad glavni vozac Alfi,a tu je bio i odlicni Alesandro Nanini

DTM-30-Jahre-Sporthistorie-Impression-fotoshowBig-a79ebdbb-809357.jpg

DTM-30-Jahre-Sporthistorie-Impression-fotoshowBig-adec2f94-809385.jpg

DTM-Boliden-fotoshowBig-2c6bcae6-275073.jpg

DTM-Boliden-fotoshowBig-3d735443-275082.jpg

DTM-Boliden-fotoshowBig-a6b0bec1-275071.jpg

DTM-Boliden-fotoshowBig-ca83e951-275088.jpg

Edited by silenci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...