Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Leteći automobili / Leteći motocikli

Recommended Posts

I Volkswagen razmatra razvoj letećih vozila

 

196002-vw logo 001.jpg

 

Volkswagen je poslednji u nizu proizvođača automobila koji sve više gledaju u nebo i istražuju mogućnost razvoja letećeg vozila. Najveći evropski proizvođač automobila je u saopštenju za javnost naveo da bi nakon razvoja tehnologija samovozećeg automobila, sledeći korak mogla da bude takozvana vertikalna mobilnost.

 

''U Kini proučavamo potencijalne koncepte i partnere kako bismo utvrdili mogućnost industrijalizacije ovog pristupa'', napisao je Volkswagen.

Zašto u Kini? Jer ona, prema CNN-u, već predstavlja najveće tržište nemačkog diva. Volkswagen je vest objavio u trenutku kada naporno radi na elektrifikovanju svog asortimana vozila. Samo prošle godine je proizveo tri puta više električnih vozila nego godinu pre, a prodaja njihovih hibridnih modela je takođe naglo porasla na 190.500 primeraka, što je rast od 175%.

 

Međutim, kako izveštava CNN, vertikalna mobilnost takođe predstavlja brojne izazove za proizvođače automobila. Najveći problem je bezbednost jer bi vozila uz bespilotne letelice i avione dodatno opteretila vazdušni prostor, a ne mogu se zanemariti svi zakonski propisi koje bi države trebalo da usvoje i kojima bi verovatno trebalo nekoliko godina. Uber i Hyundai su takođe prošlog meseca predstavili svoje planove za razvoj letećeg vozila na izložbi potrošačke elektronike CES u Las Vegasu, predstavljajući svoje leteće taksije. Kompanije koje se bave ovom tehnologijom takođe podržavaju Daimler, Porsche i Toyota.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Subaru radi na letećem motociklu

 

subaru m 02.jpg

 

U filmovima iz sedamdesetih i osamdesetih, naročito onima naučne-fantastike, mogli smo da vidimo brojne kreacije. Neke od njih su decenijama kasnije postale stvarnost, ali veći deo njih je ostao samo ideja. Jedna od interesantnijih su bila vozila koja su mogla da se transformišu u neko drugo prevozno sredstvo. Kao ljubiteljima dvotočkaša, posebnu pažnju su nam privukli leteći motocikli. Interesantan je to koncept, koji bi, međutim, u bliskoj budućnosti mogao da postane stvarnost.

 

subaru m 01.jpg

 

Subaru je nedavno registrovao patent za motocikl koji, osim što može da se vozi po drumu, može i da leti. Japanci su prošlog meseca patent registrovali kod američke agencije za zaštitu intelektualne svojine, a sama kreacija je opisana kao motocikl sa mogućnošću vertikalnog poletanja i sletanja. Interesantno je da će leteći motocikl pokretati motor sa unutrašnjim sagorevanjem, a ne električni. Uprkos uzbuđenju koje mogućnost ovakvog koncepta donosi, velika je verovatnoća da će biti potrebne godine rada pre nego što ovaj motocikl bude spreman za drum i vazduh. Ipak, sama činjenica da jedno renomirano ime kakvo je Subaru radi na realizaciji ove ideje uliva sigurnost da jednog dana ovu zaista neobičnu kreaciju vidimo u akciji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Archer: Leteći taksi kao lek za gužvu

 

archer 1.jpg

 

Novi električni leteći taksi je deo napora da se putnici s ulica vinu u visine, čime bi se, kako tvrde eksperti, značajno ublažile saobraćajne gužve u velikim gradovima. U pitanju je letelica iza koje stoji kompanija Archer, a taksi je poneo ime Maker.

 

Radi se o modelu sa sposobnošću vertikalnog poletanja i sletanja, koji može da prevali oko 96 kilometara po jednom punjenju, te da se kreće brzinom od oko 240 km/h. Tako je ovo još jedna u nizu električnih letelica koje poleću kao helikopteri, a lete kao avioni, i koje bi uskoro mogle da transformišu to kako saobraćaj funkcioniše. Letelica koja je prikazana tokom demonstracije ima dva sedišta, i jednog dana bi mogla da bude potpuno autonomna. Prvi test letovi zakazani su za kraj godine, a pre nego što ovakav način transporta zaživi, kompanije moraju da odrede cene, mesta za poletanje i sletanje, optimalni broj sedišta, načine na koje će se leteći taksiji integrisati u postojeći saobraćaj, te načine na koje će putnike ubediti da su sasvim bezbedni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai leteći automobili do 2025. godine

 

hyundai air.jpg

 

Hyundai napreduje sa razvojem letećih automobila i veruje da će početi da koristi leteće taksije od sredine ove decenije. Hrabre prognoze je za Reuters otkrio direktor Hyundaijevih globalnih operacija i Hyundaija za Severnu Ameriku Jose Munoz, koji je izjavio da bi komercijalni letovi mogli da budu uspostavljeni do 2025. godine. To je ranije nego što se prognoziralo, što govori da bi Hyundai mogao da ima leteće taksije na većim američkim aerodromima do 2028. godine.

 

Vazdušni taksiji koje je Hyundai pokazao ranije su zapravo bili kvadrikopteri sa baterijama, a kompanija je nedavno najavila investiciju od 7.4 milijarde dolara u Americi u svrhu proizvodnje električnih vozila i pametnih rešenja za mobilnost uključujući leteće automobile. Hyundaijeva baza za operacije vezane za pomenutu tehnologiju se trenutno nalazi u Vašingtonu, ali je u planu otvaranje infrastrukture i na drugim mestima kao što je aerodrom za putničke dronove u Velikoj Britaniji.

 

Iako neki smatraju da se radi o tehnologiji iz daleke budućnosti, Munoz kaže da Hyundai ne želi da kasni. Predviđa se da bi tržište urbane gradske vazdušne mobilnosti moglo godišnje da vredi milijarde do 2040. godine. ''Kada je reč o budućoj tehnologiji, nikad nije prerano. Pioniri su pobednici'', jasan je bio Munoz. Kompanija ne želi samo da prodaje leteće taksije, nego veruje u poslovni model koji podrazumeva razvoj usluga te korišćenje letećih automobila za transport komercijalnog tereta. 2019. godine Hyundai je napravio plan ulaganja 1.5 milijardi dolara u periodu od šest godina u svoje odeljenje za leteće automobile. I neki drugi proizvođači poput Toyote, Daimlera i Geely-ja su takođe zainteresovani za ova vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leteći automobil obavio prvi međugradski let

 

aircar 02.jpg

 

Prototip letećeg automobila ''ErKar'', opremljen BMW-ovim motorom i običnim gorivom sa benzinske pumpe, obavio je prvi međugradski 35-minutni let između slovačkih međunarodnih aerodroma u Nitri i Bratislavi. Za razliku od eVTOL-a (električni vertikalni avioni za poletanje i sletanje), koji su sličniji velikim dronovima nego stvarnim automobilima, ''ErKar'' je pravi automobil - i to leteći. To znači da se može koristiti za dve vrste prevoza, kako na putu kao automobil, tako i kao avion. Ovo prevozno sredstvo je razvila kompanija Klein Vision i prvi put je predstavljen 2019. godine. ''ErKar'' prototip 1 je obavio svoj prvi let krajem 2020. godine i od tada je imao 142 uspešna sletanja i preko 40 sati letenja.

 

aircar 01.jpg

 

Poslednje, 142. sletanje obavljeno je 28. juna posle prvog međugradskog 35-minutnog putovanja od međunarodnog aerodroma u Nitri do Bratislave. Profesor Stefan Klajn, izumitelj ovog prevoznog sredstva i osnivač kompanije Klein Vision upravljao je vozilom u oba režima. Kada je sleteo u Bratislavu, pretvorio je ''ErKar'' ponovo u automobil - proces uvlačenja krila i repa koji je trajao manje od tri minuta - a, zatim ga odvezao u grad.

 

Prvi međugradski let izveden je sa modelom Prototip 1, koji pokreće BMW-ov motor snage 160 konjskih snaga sa fiksnim propelerom, a može da leti maksimalnom krstarećom brzinom od 190 km/h. U saopštenju za medije kompanije Klein Vision napominje se da je prototip dostigao visinu od dve i po hiljade metara i da je mogao, pod nadzorom Uprave za civilno vazduhoplovstvo, da obavi strme zavoje od 45 stepeni i da prođe niz testova stabilnosti i upravljivosti.

 

Prema Klein Vision-u ova vrsta prevoznog sredstva će da prepolovi vreme putovanja iz vrlo jednostavnog razloga. ''ErKar'' će nas odvesti do aerodroma, gde ćemo ga prebaciti u režim leta i nastaviti putovanje. U Klein Vision-u takođe veruju da će u budućnosti ''ErKar'' potpuno privatizovati vazdušni saobraćaj, jer će svako ko ga poseduje moći da se odveze do najbližeg aerodroma i vine se u nebo. Ipak, realno govoreći, čini se da će put do ovakve budućnosti biti dug i krivudav i podrazumevaće sertifikate, odobrenja i, najverovatnije, pilotske dozvole.

 

''ErKar'' prototip 2 biće predserijski model i imaće motor od 300 konjskih snaga sa propelerom sa promenljivim nagibom. Trebalo bi da leti brzinom od 300 km/h i da ima domet leta od 1.000 kilometara. Klein Vision se nada da će uspeti da dobiju potrebne sertifikate kako bi registrovali ovo vozilo i kao vazduhoplov i kao automobil. Kompanija planira da proizvede dve verzije, sa dva i četiri sedišta, a u planu je i model koji će moći i da plovi. Naravno, jedino što je bolje od automobila koji može da leti je automobil koji leti i plovi.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leteći motori trebalo bi da stignu na tržište do 2023.

 

speeder 02.jpg

 

Iako još uvek nismo ni videli jedan leteći automobil uživo, niti su oni zavladali gradskim ulicama kao što je predviđano u prošlosti, četvorotočkaši sa sposobnošću leta su izgleda već postali prevaziđena ideja. Ovo je barem činjenica koju možemo prihvatiti zdravo za gotovo, ukoliko prihvatimo koncept Speeder modela, naučno-fantastični nebeski ''motocikl'', koji je prema pisanjima svog tima već prošao brojne test letove, a prema svemu sudeći ovaj leteći dvosed će biti dostupan za kupovinu do 2023. godine.

 

Jetpack Aviation kompanija, koja već proizvodi vertikalne propelere za let ljudi, nedavno je objavila da je njihov prototip letećeg motocikla prošao svoje test letove sa visokim ocenama. Prema najavama, slavna kompanija planira da proizvede dve potrošačke verzije za ''običan svet'' u roku od dve godine.

 

speeder 01.jpg

 

Speeder je inžinjerski poduhvat koji je od Jetpack Aviaton kompanije zahtevao da napišu svoj sopstveni softver kontrole leta kako bi nadgledali i prilagođavali pogon - nakon mukotprnog rada tokom godinu ipo dana, njihov novi proizvod, koji izgleda poput običnog motora, automatski se stabilizuje u vazduhu, a za uzletanje i sletanje mu je potreban veoma mali prostor, dok takođe može funkcionisati sasvim autonomno.

 

''Ultralight verzija, koja ne zahteva licence pilota, može biti proizvedena za otprilike dve godine, dok bi eksperimentalna opcija bila spremna šest meseci nakon toga. Ultralight verzija bila bi brzinski ograničena na 96 km/h i vremensko trajanje leta od 15 minuta. Eksperimentalna opcija bi zahtevala osnovnu pilotsku dozvolu za upravljanje, dok bi njena maksimalna brzina bila ograničena na 402 km/h'', objašnjava Jetpack Aviation CEO, Dejvid Majman. Iako je u originalnom dizajnu projektovana opcija sa četiri turbine, što možete videti i na vizualima koji prate ovaj tekst, finalni proizvodni model će imati osam - po dve na svakom ćošku, što će motoru pružiti bezbednost uz pomoć redundantnosti. Takođe, sve turbine će nuditi impresivnu snagu, zbog čega će Speeder težak 150 kilograma moći da ponese duplo veću težinu. Leteći motor takođe ima ručne kontrole, navigacijski ekran od 12 inča i radio sistem.

 

Osvežena verzija Speeder prototipa proći će kroz brojne, intenzivne testove ovog leta i jeseni, pre nego što se njena proizvodnja okonča, a veruje se da će čitav taj proces biti finalizovan do početka iduće godine. Prema navodima, Jetpack kompanija potpisala je ugovor sa Prometheus Fuels Inc, kako bi njihovi leteći motori koristili gorivo koje je sasvim karbonski neutralno. U budućnosti, možemo očekivati da će vojne i javno-bezbednosne organizacije imati svoje leteće motore sa specijalnim pregradama i sedištima. Kako saznajemo, početna cena letećeg motora iznosi 381.000 dolara (325.000 evra), a knjiga porudžbina je otvorena već sada.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda radi na razvoju vazdušnih taksija

 

honda vtol 02.jpg

 

Dok je većina proizvođača automobila fokusirana na ''kopnena vozila'', neki razvijaju eVTOL (električne letelice sa mogućnošću vertikalnog poletanja i sletanja). Honda je jedna kompanija koje ulaze u oblast vazdušnih taksija. To nije sve jer japanska marka takođe planira da razvije nove robote i male rakete za višekratnu upotrebu. Honda je objavila planove vezane za proširivanje poslovanja van automobilske industrije. Japanska firma ima za cilj da ''vazduhoplovnu gamu'' proširi pored prvobitnog HondaJet mlaznjaka, i to potpuno novim tipom letelice - eVTOL-om.

 

Mada se vazdušna taksi vozila čine idealnom solucijom kada je reč o rešavanju problema saobraćajnih gužvi u velikim gradovima, prepreku predstavlja ograničen kapacitet baterija. Da bi prevazišla ovaj problem, Honda kaže da će iskoristiti svoju tehnologiju elektrifikacije da bi kreirala eVTOL sa gasno-turbinskom hibridnom pogonskom jedinicom. Cilj kompanije je da razvije ''ekosistem mobilnosti'' sa eVTOL letelicom kao jezgrom, koordinisan i integrisan u kopneni saobraćaj. Honda je već poznata po humanoidnom robotu ASIMO, koji može da trči, pleše, poskoči i šutne loptu, tako da na osnovu postojeće tehnologije planira ode jedan korak dalje i razvije ''avatare''.

 

honda vtol 01.jpg

 

Po japanskom proizvođaču, avatari mogu da služe kao ''drugo ja korisnika'', te na taj način pruže iskustvo ljudima bez da su lično prisutni. U srcu ove nove tehnologije je robotska ruka sposobna da izvrši složene zadatke na bazi funkcije daljinskog upravljanja. Honda se nada da će započeti naučne demonstracione testove Avatar robota do 2024. da bi on u praktičnu upotrebu ušao do 2030-ih. Koliko god ''naučno-fantastično'' ovo zvučalo, ambiciozni planovi japanske kompanije se tu ne završavaju. Naime, Honda takođe ima za cilj da ode van nebeskih sfera uz pomoć malih raketa koje mogu biti korišćene kao sredstvo za lansiranje satelita u nisku orbitu. Pored toga, Honda planira da dotične rakete učini višestruko iskoristivim, omogućavajući da se neke komponente ateriraju nazad na zemlju nakon lansiranja. Naravno, obećanja su brojna, i još uvek je teško predvideti da li će se priča završiti uspešno, ali znajući Japance daće sve od sebe da obećanja ispune.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineski Xpeng predstavio hibrid automobila i helikoptera

 

xpeng ht 02.jpg

 

Hyundai procenjuje da će leteći automobili postati stvarnost pre kraja decenije, ali kineski brend Xpeng to pokušava da učini čak i ranije.

Xpeng je predstavio leteći automobil koji će na tržište plasirati njegova filijala HT Aero, koja je fokusirana ekskluzivno na Urban Air Mobilty (UAM), odnosno urbanu vazdušnu mobilnost te je do sada obavila više od 15.000 testnih letova različitim prototipovima letećih dronova i automobila. Najnoviji prototip još uvek nema ime, ali u Xpengu očekuje da će proizvodnja početi već 2024. godine. Električno vozilo ima slične proporcije kao i standardni automobil, ali poseduje sklopive propelere koji se mogu ''sakriti'' u karoseriju kada se automobil kreće na tlu.

 

xpeng ht 01.jpg

 

Ipak, koncept ima i mana. Pre svega, propeleri izgledaju teški, a to neće uticati pozitivno na domet. Čak i da su napravljeni od laganog materijala poput ugljeničnih vlakana, problem u tom slučaju postaju troškovi. Kompanija Tesla takođe u planovima ima leteći automobil, a direktor kompanije Elon Musk je još 2019. godine najavio da će Roadster moći da leti. Od tada nije bilo nikakvih dokaza kojim bi potkrepio svoje tvrdnje, ali jedno je sigurno, koja god kompanija bude prva, definitivno će privući mnogo pažnje.

Ostaje nada da će zakoni i sigurnosni protokoli napredovati brzo kao i tehnologija.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundaijeva autonomna letelica će poleteti 2028.

 

hyundai uber 1.jpg

 

Hyundai namerava da obavi svoj prvi putnički let autonomnom letelicom 2028. godine. Reč je o konceptu letećeg taksija iza kojeg će stajati brend Supernal. Baza ove kompanije biće u Americi, a njen cilj će biti razvoj električne autonomne letelice sa četiri ili pet sedišta, koja će imati mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja. Hyundai je prošle godine na CES-u u Las Vegasu predstavio svoj prvi eVTOL koncept SA-1. Prva produkcijska letelica kompanije Supernal bi trebalo da unapredi urbani transport, a imaće električni pogon i autonomne mogućnosti te dovoljno prostora za četiri do pet putnika. Supernal od prošle godine sa kompanijom Urban-Air Port gradi hab za sletanje eVTOL letelica u Coventryju, koji bi trebao da bude otvoren 2022. godine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jetson ONE

 

Jetson je švedska kompanija sa misijom da promeni način na koji putujemo.

''Cilj nam je učiniti nebo dostupnim svima uz našu sigurnu licnu električnu letelicu. Naš prototip ''proof of concept'' završen je u proleće 2018. godine, a do sada smo bili vrlo zauzeti radom na verziji prilagođenoj potrošačima. Taj je projekt rezultirao Jetsonom ONE, komercijalno dostupnom osobnom električnom letelicom koju možete posedovati i leteti.''

 

Jetson su osnovali Peter Ternström i Tomasz Patan 2017. godine, i nameravaju svakoga od nas učiniti pilotom:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Južnoj Koreji obavljen testni let urbanog letećeg taksija

 

volocopter.jpg

 

Na aerodromu u Seulu u Južnoj Koreji obavljen je testni let urbanog letećeg taksija. Reč je o letelici sa 18 propelera, koja bi trebalo da postane urbani leteći taksi u bliskoj budućnosti. Ovaj sistem bi mogao da postane operativan do 2025. godine i tako pomogne u smanjenju saobraćajnih gužvi.

 

Neobičnu letelicu je dizajnirala nemačka kompanija Volocopter, a testni let je obavljen na aerodromu Gimpo u Seulu. Pilot je podigao letelicu i leteo napred/nazad. Prešao je oko tri kilometra i nije prelazio visinu od 50 metara. Maksimalna dostignuta brzina iznosila je 45 km/h, a let je trajao pet minuta. Glavni cilj testa je bio da se proveri kako se letelica ponaša u aerodromskom okruženju gde je kontrola saobraćaja ključna za bezbednost.

 

Model ima dva sedišta, električni motori pokreću 18 propelera, a veoma je sličan dronu sa četiri propelera. Prvi testni let je obavljen još 2013. godine, a javni testni let je zakazan za sledeću nedelju u Inčeonu. Južna Koreja je prošle godine najavila planove da razvije nacionalnu UAM infrastrukturu i namerava da investira 50 miliona evra u ovu tehnologiju. Vlada se nada da će leteći taksiji ući u komercijalnu upotrebu 2025. godine i da će prevoziti putnike između Međunarodnog aerodroma Inčeon do centra Seula. Putovanje će koštati oko 80 evra, što je skuplje u odnosu na premium konvencionalni taksi. Očekuje se da će usluga biti petostruko jeftinija do 2035. godine kada UAM letelice budu više prihvaćene i kontrolisane automatskim sistemima.

Volocopter ima i konkurenciju domaće letelice OPPAV iza koje stoji institut KARI. Letelica ovog instituta će biti testirana naredne godine.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein Vision AirCar sa BMW pogonom dokazuje da su serijski leteći automobili uskoro stvarnost

 

221992-aircar 03.jpg

 

Danas proizvođači iz celog sveta, uključujući velike automobilske divove, naporno rade na tome da na tržište dovedu leteća vozila veličine automobila. Niti jedan od njih nije tako blizu kao Klein Vision AirCar. Krajem 2020. godine, AirCar je izveo svoj prvi let, i od tada kompanija kontinuirano napreduje prema proizvodnji. Danas možemo potvrditi da su dobili potvrdu od Slovačke saobraćajne uprave. Letećem automobilu je bilo potrebno više od 70 sati testiranja da dobije sertifikat.

 

 

Pokreće ga 1.6 četvorocilindrični BMW-ov motor od 140KS, pri čemu je AirCar sposoban da izvede ozbiljne vazdušne manevre. ''Sertifikat AirCara otvara vrata za masovnu proizvodnju veoma efikasnih letećih automobila. To je službena i konačna potvrda naše sposobnosti da zauvek promenimo putovanja na srednje udaljenosti'', rekao je Stefan Klein, inovator, vođa razvojnog tima i test pilot.

 

aircar 002.jpg

 

''Pre 50 godina, automobil je bio oličenje slobode'', rekao je Anton Zajac, suosnivač projekta. ''AirCar proširuje te granice, vodeći nas u sledeću dimenziju; gde se put spaja s nebom''.

 

221993-aircar 01.jpg

 

Klein Vision bi mogla da bude jedina kompanija koja je toliko blizu pravoj proizvodnji ovakvog letećeg automobila. Cilj im je da javna verzija ima domet do 1.000 kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automobil koji se za tri minuta transformiše u avion sa dometom od 800 km

 

223382-aeromobil 04.jpg

 

Slovačka firma AeroMobil je predstavila ''prvi leteći automobil na svetu s četiri sedišta''. Pokreće ga hibridni sistem s turbomotorom sa unutrašnjim sagorevanjem koji isporučuje 300 KS. Njegova najveća brzina na putu je 160 km/h, a u vazduhu 360 km/h.

 

223385-aeromobil 03.jpg

 

Slovački leteći automobil košta milion i po evra, a vlasnicima je potrebna i pilotska dozvola.

 

223383-aeromobil 02.jpg

 

Transformacija iz automobila u avion traje tri minuta, a prema očekivanjima kompanije, njihov četvorosed bi trebalo da vozi, odnosno leti na regionalnim rutama, pokrivajući udaljenosti do 805 km.

 

223384-aeromobil 01.jpg

 

AeroMobil trenutno traži odobrenje od Evropske agencije za bezbednost u vazdušnom saobraćaju (EASA), nakon čega bi trebalo da usledi i sertifikacija u Americi. Dolazak na tržište se očekuje 2027. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen predstavio leteći taksi za kinesko tržište

 

vw taxi.jpg

 

Leteći taksi - putnički dron V.MO prevoziće četiri putnika i prtljag, na relacijama do 200 kilometara, saopštio je VW. Projekat je za kinesko tržište.

Vazdušni taksi, koji je VW nazvao ''Leteći tigar'' ima osam rotora za uzletanje i još dva propelera za horizontalno letenje. Prema rečima šefa VW za Kinu Štefana Velenštajna, ovo je proizvod prilagođen kupcima u Kini, njihovim ''potrebama vertikalne mobilnosti'' i afinitetima prema modernim tehnologijama. Za ovu godinu planirano je nekoliko probnih letova, da se koncept optimizuje. Testovi za napredniju vožnju, sa poboljšanim dronom, biće krajem leta sledeće godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineski leteći automobil leteo do Dubaija

 

dubai leteci auto.jpg

 

Leteći automobil koji je napravio kineski proizvođač elektronskih vozila Xpeng obavio je svoj prvi javni let u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. X2 je dvosed električni avion za vertikalno poletanje i sletanje koji se podiže sa osam propelera - po dva u svakom uglu vozila.

Proizvođač je opisao bespilotni, 90-to minutni probni let u Dubaiju kao ''važnu bazu za sledeću generaciju letećih automobila. Idemo korak po korak na međunarodno tržište'', rekao je Minguan Kiu, generalni direktor kineske kompanije, Rekao je da je Dubai odabran jer spada u najinovativnije gradove na svetu.

 

 

 

 

preuzeto sa - politika.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Archer Aviation: Cilj je 250 letećih taksija do 2025. godine

 

archer.jpg

 

Kompanija Archer Aviation ima za cilj da napravi oko 250 letećih taksija do 2025. godine. Kompanija će povećati proizvodnju u narednim godinama. Letelice dobijaju sertifikate do kraja 2024. godine

 

''U našoj prvoj godini napravićemo 250 letećih taksija, u drugoj godini napravićemo 500, u trećoj godini ćemo proizvesti 650 jedinica. Zatim ćemo proizvodnju povećati na oko 2.000 letećih taksija godišnje'', rekao je generalni direktor Adam Goldstein. Kompanija ima za cilj da do kraja 2024. godine sertifikuje svoju letelicu koja može da primi pilota i četiri putnika - Midnight. Američka Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) još uvek je u procesu izrade pravila sertifikacije za ove letelice. U maju, FAA je saopštila da modifikuje svoj regulatorni pristup u sertifikaciji eVTOL-a tako što ih definiše kao avione sa pogonom, a ne kao male avione, što je izazvalo zabrinutost zbog kašnjenja sertifikacije. Prema izveštajima, industrija ovih letelica imaće veliku potražnju eVTOL aviona na godišnjem nivou.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xpeng VTOL električni automobil uspešno kompletirao prvi let

 

xpeng vtol.jpg

 

Dolazak komercijalno održivih letećih automobila mnogo puta je pogrešno prognoziran u poslednjih decenija, ali sa popularizacijom električnih vozila, ideja o ličnom vazdušnom prevozu je ponovo aktuelizovana. Startap kompanije koje se bave ovom tehnologijom niču kao pečurke posle kiše, dok neke druge, poput kineskog Xpenga, preusmeravaju svoje resurse u tu svrhu. Shodno tome, ova kineska firma je osnovala zasebnu kompaniju - Xpeng HT, koja je isključivo fokusirana na kreiranje eVTOL (vertikalno poletanje i sletanje na električni pogon) vozila. U to ime, dobili smo i video prvog leta prototipa, tokom šire Xpeng prezentacije u Kini. Finalni deo videa posvećen je prvom letu Xpeng AeroHT-a, gde možemo da ga vidimo kako izlazi iz garaže (hangara), otkrivajući da je težak ispod dve tone, pre nego što ga je osam moćnih elisa podiglo u vazduh.

 

Testiranje je prošlo glatko, bez problema, a vozilo je uspešno ateriralo, s tim što iz kompanije ističu da je čak zaustavljen jedan ili više propelera tokom leta, da bi se utvrdilo šta bi moglo da se desi u slučaju njihovog otkazivanja dok je vozilo u vazduhu. Ako ste ovo vozilo zamislili kao automobil na koji je zakačen ogroman dron, pa - bili ste u pravu. Poput mnogih dronova koji su u komercijalnoj upotrebi, i ovaj se može sklopiti, tako da ništa ne ''štrči'' tokom vožnje po asfaltu. Zapravo se i tokom vožnje koristi volan, a iskustvo koje se doživljava u vazduhu nije drastično različito od onog na drumu. Bar tako kažu u Xpengu. Pored volana, vozač/pilot mora da koristi ručicu s desne strane, da bi vozilo pomerao napred-nazad, odnosno gore-dole. Isto važi za skretanje i lebdenje.

 

Nije u potpunosti jasno da li Xpeng namerava da ovo vozilo uvede u serijsku proizvodnju (kamuflirano je poput testnog prototipa), ili je čisto reč o razvojnom prototipu koji služi za sakupljanje podataka. U kompaniji priznaju da je veoma teško podići dve tone teško vozilo u vazduh, kao i da je trenutno moguć let od par desetina kilometara jednim punjenjem baterija. Ipak, probni let je prošao uspešno, tako da u Xpengu gaje optimizam u vezi s tim da će biti prvi koji će svetu isporučiti električno vozilo sposobno da se kreće po kopnu i kroz vazduh.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leteće vozilo Aska A5

 

230875-aska 03.jpg

 

Sajam potrošačke elektronike u Las Vegasu je i mesto promocije Aske A5, električnog vozila za vertikalno poletanje i sletanje (eVTOL), ali koje ima i benzinski motor za produženje dometa. Aska A5 se opisuje kao prvo električno vozilo sa četiri sedišta koje može da putuje drumom i do 250 milja (402 km) vazdušnim putem sa jednim punjenjem. A5 ima krila i propelere koji se mogu sklopiti kad treba da se koristi kao automobil.

 

230877-aska 02.jpg

 

Kompanija u saopštenju pominje kda A5 kominuje litijum-jonske baterije sa benzinskim motorom koji se koristi za produženje dometa. Za sada nije poznato sa koliko snage raspolaže A5, mada Aska napominje da ima četiri elektromotora i pogon na sve točkove.

 

230876-aska 01.jpg

 

''Naše otkrivanje na CES-u predstavlja nešto što nikada nije ostvareno u svetu, ali o čemu su ljudi sanjali decenijama: potpuno funkcionalni prototip u punoj veličini Drive & Fly električnog vertikalnog poletanja i sletanja, pravog letećeg automobila'', opisao je suosnivač i izvršni direktor Gaj Kaplinski. ''Mi pravimo istoriju sa Askom i definišemo sledećih 100 godina transporta. Aska je pozicionirana kao vozilo nove generacije koje kombinuje udobnost automobila sa lakoćom i efikasnošću VTOL i STOL leta. Aska je vozilo koje se obraća ne samo potrošačima, već postoji i značajan poslovni potencijal u korišćenju u vanrednim situacijama, vojnoj upotrebi, kao i uslugama mobilnosti sa deljenjem vožnje na zahtev.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je prvi policijski leteći automobil

 

pegasus 1.jpg

 

Na Avalon Air Show-u u Australiji kompanija Pegasus predstavlja svoj koncept prvog policijskog letećeg automobila.

Australijska start-ap kompanija osnovana pre desetak godina je specijalizovana za proizvodnju komercijalno održivih letećih automobila za vladu i policiju, a njihov novi projekat može da se vozi putem, ali i da leti poput helikoptera. Iako Australijci nisu objavili cenu ni konkretne informacije o pogonu, poznato je da će Pegasus imati domet na struju 100 kilometara te da će u vazduhu moći da provede do tri sata (domet 420 kilometara). Kako leteći policijski automobil funkcioniše u praksi pogledajte u videu:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

United i Archer otvaraju vazdušnu taksi liniju do aerodroma u Čikagu

 

archer.jpg

 

Kompanije Archer Aviation i United Airlines su najavile partnerstvo u sklopu kojeg će pokrenuti komercijalnu vazdušnu taksi liniju u Čikagu. Kompanije planiraju da povežu centar grada sa Međunarodnim aerodromom u Čikagu 2025. godine.

Osim što je dom Unitedovog sedišta i najveći hab, aerodrom u Čikagu je idealan za testiranje letećih taksija. Primera radi, vožnja između aerodroma i zapadnog predgrađa Rouzmont može da traje od 35 minuta do više od jednog sata, u zavisnosti od saobraćaja. Čak i u jednom od gradskih vozova vožnja može da traje oko 45 minuta. Archer procenjuje da će let vazdušnog taksija između centra Čikaga i aerodroma trajati samo 10 minuta. Program će u početku biti ograničen samo na ovu rutu, ali postoje planovi i za druge rute prema okolnim zajednicama.

 

Iz Archera kažu da će ruta biti ''konkurentna'', ali detalja nema. Čak i ako u početku vazdušni taksi bude ''rezervisan'' samo za klijente sa ''dubokim džepovima'', program bi mogao da bude ekološki koristan za okolinu. Archerov vazdušni taksi koristi električne motore i baterije te ne proizvodi emisije. ''Uzbudljiva nova tehnologija će dodatno dekarbonizovati naše načine transporta, napravićemo novi korak prema letovima u borbi protiv klimatskih promena. Zadovoljan sam što će stanovnici Čikaga biti među prvima koji će iskusiti ovaj inovativni način putovanja'', izjavila je gradonačelnica Lori Lajtfut. Partnerstvo sa Archerom je još jedan primer ''agresivnog'' Unitedovog investiranja u leteće taksije. Prošle godine je kompanija naručila najmanje 200 letećih taksija od kompanije Eve Air Mobility, a to je usledilo nakon 10 miliona dolara ulaganja u Archer mesec dana ranije. Čikago ima robustan sistem transporta uključujući podignute vozove i autobuse, a cilj vlasti je da autobusi budu električni do 2040. godine. Danas se koriste 23 električna autobusa u ovom gradu. Ako sve bude išlo prema planu, leteći taksi će pomoći u smanjenju emisija i saobraćajnih gužvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DS pokazuje kako bi mogla da izgleda moderna reinkarnacija letećeg Citroena DS

 

ds design 02.jpg

 

Jedan leteći Citroen DS se pojavio u filmu ''Fantomas Unleashed'' iz 1965. godine sa Lujem de Funesom u glavnoj ulozi, a sada je DS automobili objavio jedan zvanični crtež sa njegovom zamišljenom modernom verzijom.

 

Ovaj crtež međutim nije namenjen kao najava nekog budućeg koncepta ili serijskog vozila. Umesto toga, kreiran je da istakne otvaranje nove privremene izložbe pod nazivom ''U pokretu sa Lujem de Funesom'', koja slavi sve kultne automobile koji se koriste u filmovima slavnog glumca. Ipak, činjenica da je crtež kreirao DS Design Studio u Parizu čini ga prilično zanimljivim, kao najnoviji primer evoluiranog stilskog jezika proizvođača automobila. Model sa luksuznom karoserijom Grand Tourer uključuje krila i zadnji spojler originala, ali sve ostalo je drugačije. Prednji kraj ima dugačku haubu sa LED farovima i oštrim razdelnikom ispod pokrivene maske sa DS amblemom. Aluminijumski točkovi velikog prečnika sa više krakova izgledaju kao turbine, dok veličina vrata sugeriše da bi mogla da se otvaraju prema gore.

 

ds let 01.jpg

 

Tijeri Metroz, direktor dizajna u DS Automobiles, ističe: ''DS je napravio istoriju i izvan automobilske industrije. Deo je francuskog nasleđa i kao takav zauzima važno mesto u francuskoj kinematografiji. Odgovorili smo na zahtev Muzeja Luja de Funesa tako što smo dizajnirali moderan DS u znak počasti Fantomas DS. Tim za dizajn eksterijera, na čelu sa Frederikom Soubirouom, kreirao je crtež.'' Leteći automobil nije bio jedini DS koji se pojavio u filmovima Luja de Funesa, tako da bi u muzeju moglo da bude više klasičnih lepotana. Među eksponatima biće stvarna vozila, posteri, fotografije i rekviziti iz filmova. Za zainteresovane, izložba održana u Musee National de l'Automobile u Miluzu ostaje otvorena do 5. novembra 2023.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Predstavljen turski leteći automobil ''AirCar''

 

aircar.jpg

 

Poslednjeg dana sajma vazduhoplovstva i tehnologije Teknofest u turskom gradu Izmiru prikazana su brojna tehnološka dostignuća. Sajam vazduhoplovstva i tehnologije održava se u organizaciji Turske fondacije za tehnologiju (T3) i Ministarstva industrije i tehnologije Turkiye. Sajam je i danas kao i prethodnih dana posetio veliki broj građana i turista koji su imali priliku da pogledaju zanimljiva tehnološka i naučna dostignuća.

 

Na sajmu je predstavljen i turski leteći automobil ''AirCar'' koji je privukao posebnu pažnju posetilaca. Softverski inženjer Mehmet Turan koji je radio na razvoju letećeg automobila izjavio je da je ''AirCar'' težak oko 450 kilograma. ''Ovo je vozilo koje može da postigne brzinu od 120 km/h i ima domet od 50 kilometara. Ovo vozilo može da bude odlično rešenje za gust saobraćaj'', rekao je Turan. Dodao je da bi već 2025. godine mogli da dobiju dozvolu za let u Turskoj. ''Do sada smo obavili oko 100 probnih letova'', izjavio je ovaj stručnjak.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai investira u svoju viziju napredne vazdušne mobilnosti

 

238407-hyundai aam.jpg

 

Hyundai je objavio da će ozbiljno investirati u svoju viziju napredne vazdušne mobilnosti (Advanced Air Mobility, odnosno AAM) putem svoje kompanije Supernal. Ova kompanija sa sedištem u SAD-u već neko vreme razvija tzv. eVTOL leteće vozilo i radi na kreiranju sistema koji bi podržavao takvu vrstu mobilnost te je integrisao u aktuelne transportne opcije. Treba napomenuti da je predviđeno da takvo vozilo funkcioniše kao taksi, a ne vozilo za individualno korišćenje ''običnih'' građana. Vozilo naziva eVTOL, što je skraćenica za ''electric vertical takeoff and landing vehicles'', odnosno električno vozilo za vertikalno uzletanje i sletanje, trebalo bi uz vozača/pilota da prima još četiri osobe, a u Supernalu tvrde da su u razvoju došli toliko daleko da je komercijalizacija moguća već 2028. godine.

 

 

Razvoj ovakve vrste transporta bi dodatno mogao da ubrza razvoj komponenti i rešenja koja su ionako važna u današnjoj mobilnosti: baterije, gorive ćelije, autonomno upravljanje… Naravno, još je daleko razvoj infrastrukture koja bi pratila leteće automobile, ali potencijali su ogromni. Jaiwon Shnin, predsednik Supernala, rekao je da AAM ima mogućnost da napravi revoluciju u transportu nudeći efikasni unutargradski prevoz, ali i prilaz do sada teško dostupnim lokacijama. Takođe, naglasio je da će iskustvo Hyundaija u serijskoj proizvodnji automobila pomoći u projektovanju proizvodnih linija koje bi značajno smanjile trošak izrade takvih vozila te ih učinile dostupnima. Očekuje se da će prezentacija prvog funkcionalnog eVTOL vozila biti već početkom 2024. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...