neshaoct 9590 Posted December 20, 2016 Auto kralj Italije 60-ih: Fiat 130 Kada neka fabrika napravi automobil koji ne deli mehaniku ni sa jednim drugim modelom iz game i odskače od ustaljenog imidža, kada taj auto unapređuje svake govine i kada ne zaradi na njemu, može se reći da ga je pravila iz ljubavi i inata. Krajem šezdesetih godina prošlog veka, Fiat je napravio najveći udarac nemačkim premijum proizvođačima limuzinom i kupeom 130. Nije tajna da su prilikom konstruisanja ovog modela ''na nišanu'' imali pre svega Mercedes i BMW. Po mnogim tehničkim karakteristikama, a mnogi kažu i dizajnu su ih prevazišli, pa opet, taj veliki Fiat nije doživeo komercijalni uspeh. Do prestanka proizvodnje 1976. godine prodato je oko 15.000 limuzina i samo 5.000 kupea. Fiat, nažalost, više nikada nije napravio auto ovakvog kalibra. Priča o 130 počinje još 1963. godine kada je doneta odluka da se zameni već tada zastarela limuzina 2300. Industrija i ekonomija u Italiji je u tom periodu bila u zamahu i odlučeno je da se prilikom konstrukcije nove perjanice ne štedi. Karoserija limuzine dizajnom podseća na manji model 125, s time što je puna hroma i glamuroznija. Interesantno je da se fabrika odlučila da kupe ima potpuno drugačiji dizajn. Kupe varijanta Kupe je dizajnirao studio Pininfarina, konkretno njihov tadašnji dizajner Paolo Martin. On je za svoj rad dobio nagradu. Kritike tadašnje stručne štampe najviše su bile upućene na dizaj kabine limuzine, koja je imala zastarele instrumente i previše plastike na centralnoj konzoli. To je ispravljeno 1971. godine, kada je limuzina restilizovana. Pored većeg motora, limuzina je dobila i unutrašnjost kupea koja je bila moderna. Kuriozitet je da su prekidači osvetljeni pomoću optičkih vlakana, što je nečuveno za to vreme. Motor je specijalno razvijen za Fiat 130. U pitanju je moderni V6 benzinac sa bregastim osovinama u glavi. Prva verzija je imala zapreminu od 2.86 litra i snagu od 140 konja, a druga je povećana na 3.2 litra i 165 KS. Kolege koje su testirale auto bili su oduševljene uglađenošću i snagom, ali su zamerile fabrici što su upotrebili tri dvogrla karburatora, umesto ubrizgavanja goriva. Zbog karburatora, motor je ponekad umeo da bude ''jogunast'' prilikom startovanja, naročito kada je bio topao. Snaga se na zadnje točkove prenosi preko petostepenog manuelnog menjača, ili preko trostepenog automatika firme ZF i diferencijala sa zaustavljačem. I ostatak automobila je bio prilagođen nameni. Tako su sva četiri točka imala nezavisno oslanjanje i kočili su pomoću diskova. Interesantno je da prednje ''mekferson'' ogibljenje nije imalo spiralne, već torzione opruge, kako bi mogao da stane veliki V6 motor opremljen kompresorom klima uređaja. Zadnji točkovi su vođeni preko dijagonalnih ramena. Svi testovi hvale upravljivost i stabilnost i navode na je veliki Fiat mnogo bolji od nemaca. Iako nije imao dobar tržišni uspeh, 130 je uspeo da lansira Fiat na scenu velikih proizvođača sposobnih da naprave auto koji se nalazi na vrhu prestižnog D segmenta. Jedinstven motor Kolike su bile ambicije sa prestižnim modelom 130 govori i podatak da je specijalno za njega razvijen motor koji se nije koristio ni u jednom drugom modelu. Veliki V6 ne treba pomešati sa ferarijevim V6 koji se ugrađivao u Fiat Dino. Ipak, poreklo mu je više nego plemenito. Razvio ga je Aurelio Lampredi, legendarni Ferarijev konstruktor. On je kao osnovu iskoristio detalje koji su pripremljeni za tada revolucionarni motor iz Fiata 128. Prva verzija ima zapreminu 2.86 litara i snagu od 140 KS. Godinu dana kasnije, ovaj motor je pojačan na 160 KS upotrebom većih karburatora i drugačije izduvne grane. Konačno, 1971. godine napravljena je druga verzija V6 motora. Povećanjem prečnika klipa zapremina je porasla na 3.2 litra, a snaga na 165 konja. Ovaj motor je najelastičniji i najuglađeniji od svih. Marema, vizija šuting brejk kupea Iz iste kuhinje Italijani ne bi bili ono što jesu, da nisu eksperimentisali sa specijalnim verzijama 130-ke. Napravljan su dva zvanična i jedan nezvaničan prototip. Karavan sa dvoja vrata, ''šuting brejk'' nazvan je ''marema'' i predstavljen je 1974. godine. Opera, limuzina dizajnirana u stilu kupea Limuzina sa četvora vrata sa specifičnim dizajnom preuzetim sa kupea nazvana ''opera'' predstavljena je 1975. godine. Posle više decenija, opstao je i vrlo lepi prototip karavana koji je nastao na bazi limuzine. Zanimljivost... Geometrija zadnjih točkova koje vode dijagonalna ramena može da se precizno podešava u svim osama. Takođe, visina prednjeg dela može lako da se menja zbog načina na koji su torzione opruge pričvršćene za ramena. Fiat 130 je imao servo upravljač, a volan je mogao da se podešava po visini i dubini. Limuzina je prvi Fiatov automobil koji je serijski dolazio sa alternatorom, a ne dinamom. Tekst: Ivan Katunac preuzeto sa - magazinauto.com Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13160 Posted December 20, 2016 Veoma dobro ga se sećam Quote Share this post Link to post Share on other sites
nesa 169 348 Posted December 21, 2016 Uživo sam ga video samo jednom i to u Beogradu sa stranim tablama. Ne znam da li ga je neko ovde uopšte imao. Zašto nije postigao tržišni uspeh? Iz istog razloga zbog koga se recimo ni Opel nije proslavio s Diplomatom/Admiralom. Jednostavno, onaj ko hoće skup i moćan auto želi isto takvo i ime, a Fiat to nije. U to doba to nije bio ni Audi, tako da tih godina nije bio ni blizu da bude egal s Mercedesom, kao što je to sad slučaj. Jedino bitno što bih zamerio ovom autu je što je slab izbor motora, ali to mi je i generalna zamerka Fiatu. Odete kod Nemaca i za svaki model možete birati bar 5 motora. To pridobija kupce, mada poskupljuje proizvodnju. Quote Share this post Link to post Share on other sites
marko.jovanovic 925 Posted December 21, 2016 Hehe, evo ga u filmu "Mrtav Ladan". Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dimitrijus 3 Posted December 30, 2016 Gledao Flojda... kao da je onaj auto što pozajmljuje fiat 130? Quote Share this post Link to post Share on other sites
nesa 169 348 Posted December 31, 2016 Dizajn 132 je očigledno umnogome inspirisan modelom 130, moglo bi se čak reći da je to njegova umanjena verzija. Quote Share this post Link to post Share on other sites
nesa 169 348 Posted December 31, 2016 (edited) Gledam sad nešto oglase, kod nas ga nema, ali u Nemačkoj recimo trenutno se prodaje 10 komada. Ima jedan za manje od 3000, ne izgleda ni tako loše, samo je bio 34 godine u nekoj štali, sad da li to može da ide ne znam. Ovaj je skuplji, ali veoma lep: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=226451379&scopeId=C&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=6&pageNumber=1 Mogu li kod nas nekako da se uvoze oldtajmeri? Edited December 31, 2016 by neshaoct dodao printscreen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Siciliano 1480 Posted December 31, 2016 On 12/21/2016 at 3:18 PM, nesa 169 said: Uživo sam ga video samo jednom i to u Beogradu sa stranim tablama. Ne znam da li ga je neko ovde uopšte imao. Zašto nije postigao tržišni uspeh? Iz istog razloga zbog koga se recimo ni Opel nije proslavio s Diplomatom/Admiralom. Jednostavno, onaj ko hoće skup i moćan auto želi isto takvo i ime, a Fiat to nije. U to doba to nije bio ni Audi, tako da tih godina nije bio ni blizu da bude egal s Mercedesom, kao što je to sad slučaj. Jedino bitno što bih zamerio ovom autu je što je slab izbor motora, ali to mi je i generalna zamerka Fiatu. Odete kod Nemaca i za svaki model možete birati bar 5 motora. To pridobija kupce, mada poskupljuje proizvodnju. Ista je prica sa Cromom....nista losiji ili cak bolji od mnogih u klasi ali kada neko kupuje nov auto D segmenta i zeli da ga plati 25-30 000 EUR, jednostavno Fiat nije u razmatranju:-( Quote Share this post Link to post Share on other sites
nesa 169 348 Posted December 31, 2016 Stvar predrasuda. One određuju mnogo toga. Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9590 Posted July 25, 2018 OktanskiSindrom video: Fiat 130 Coupe Pininfarina Pogledajte priču o jednom jako retkom Fiatu. Bilo je to pre nekih osam godina, kada je za male novce pronašao ovaj 130 Coupe iz Modene, koji je bio oglašen u italijanskim oglasima. Ivica je odlučio uzeti auto na neviđeno i kada je auto došao u Hrvatsku, video je da auto nije kompletan i zahteva puno rada... Quote Share this post Link to post Share on other sites