Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Auto kralj Italije 60-ih: Fiat 130

 

fiat%20130%201.jpg

 

Kada neka fabrika napravi automobil koji ne deli mehaniku ni sa jednim drugim modelom iz game i odskače od ustaljenog imidža, kada taj auto unapređuje svake govine i kada ne zaradi na njemu, može se reći da ga je pravila iz ljubavi i inata. Krajem šezdesetih godina prošlog veka, Fiat je napravio najveći udarac nemačkim premijum proizvođačima limuzinom i kupeom 130. Nije tajna da su prilikom konstruisanja ovog modela ''na nišanu'' imali pre svega Mercedes i BMW. Po mnogim tehničkim karakteristikama, a mnogi kažu i dizajnu su ih prevazišli, pa opet, taj veliki Fiat nije doživeo komercijalni uspeh. Do prestanka proizvodnje 1976. godine prodato je oko 15.000 limuzina i samo 5.000 kupea. Fiat, nažalost, više nikada nije napravio auto ovakvog kalibra.

 

Fijat je imao vrlo ambiciozne planove sa limuzinom 130

 

Priča o 130 počinje još 1963. godine kada je doneta odluka da se zameni već tada zastarela limuzina 2300. Industrija i ekonomija u Italiji je u tom periodu bila u zamahu i odlučeno je da se prilikom konstrukcije nove perjanice ne štedi. Karoserija limuzine dizajnom podseća na manji model 125, s time što je puna hroma i glamuroznija. Interesantno je da se fabrika odlučila da kupe ima potpuno drugačiji dizajn.

 

Kupe varijantu je dizajnirao studio Pininfarina

Kupe varijanta

 

Kupe je dizajnirao studio Pininfarina, konkretno njihov tadašnji dizajner Paolo Martin. On je za svoj rad dobio nagradu. Kritike tadašnje stručne štampe najviše su bile upućene na dizaj kabine limuzine, koja je imala zastarele instrumente i previše plastike na centralnoj konzoli. To je ispravljeno 1971. godine, kada je limuzina restilizovana. Pored većeg motora, limuzina je dobila i unutrašnjost kupea koja je bila moderna. Kuriozitet je da su prekidači osvetljeni pomoću optičkih vlakana, što je nečuveno za to vreme.

 

Restilizovana limuzina je dobila instrumente iz kupea

 

Nekada je reč komfor imala potpuno drugačije značenje nego danas

 

Motor je specijalno razvijen za Fiat 130. U pitanju je moderni V6 benzinac sa bregastim osovinama u glavi. Prva verzija je imala zapreminu od 2.86 litra i snagu od 140 konja, a druga je povećana na 3.2 litra i 165 KS. Kolege koje su testirale auto bili su oduševljene uglađenošću i snagom, ali su zamerile fabrici što su upotrebili tri dvogrla karburatora, umesto ubrizgavanja goriva. Zbog karburatora, motor je ponekad umeo da bude ''jogunast'' prilikom startovanja, naročito kada je bio topao.

 

Dopao se svima koji su ga vozili

 

Snaga se na zadnje točkove prenosi preko petostepenog manuelnog menjača, ili preko trostepenog automatika firme ZF i diferencijala sa zaustavljačem. I ostatak automobila je bio prilagođen nameni. Tako su sva četiri točka imala nezavisno oslanjanje i kočili su pomoću diskova.

 

Kupe sa manuelnim menjačem je retkost

 

Interesantno je da prednje ''mekferson'' ogibljenje nije imalo spiralne, već torzione opruge, kako bi mogao da stane veliki V6 motor opremljen kompresorom klima uređaja. Zadnji točkovi su vođeni preko dijagonalnih ramena. Svi testovi hvale upravljivost i stabilnost i navode na je veliki Fiat mnogo bolji od nemaca. Iako nije imao dobar tržišni uspeh, 130 je uspeo da lansira Fiat na scenu velikih proizvođača sposobnih da naprave auto koji se nalazi na vrhu prestižnog D segmenta.

 

Tri dvogrla karburatora činili su motor pomalo nepredvidivim

 

Jedinstven motor
Kolike su bile ambicije sa prestižnim modelom 130 govori i podatak da je specijalno za njega razvijen motor koji se nije koristio ni u jednom drugom modelu. Veliki V6 ne treba pomešati sa ferarijevim V6 koji se ugrađivao u Fiat Dino. Ipak, poreklo mu je više nego plemenito. Razvio ga je Aurelio Lampredi, legendarni Ferarijev konstruktor. On je kao osnovu iskoristio detalje koji su pripremljeni za tada revolucionarni motor iz Fiata 128.

 

maxresdefault

 

Prva verzija ima zapreminu 2.86 litara i snagu od 140 KS. Godinu dana kasnije, ovaj motor je pojačan na 160 KS upotrebom većih karburatora i drugačije izduvne grane. Konačno, 1971. godine napravljena je druga verzija V6 motora. Povećanjem prečnika klipa zapremina je porasla na 3.2 litra, a snaga na 165 konja. Ovaj motor je najelastičniji i najuglađeniji od svih.

 

Marema, vizija šuting brejk kupea

Marema, vizija šuting brejk kupea

 

Iz iste kuhinje
Italijani ne bi bili ono što jesu, da nisu eksperimentisali sa specijalnim verzijama 130-ke. Napravljan su dva zvanična i jedan nezvaničan prototip. Karavan sa dvoja vrata, ''šuting brejk'' nazvan je ''marema'' i predstavljen je 1974. godine.

 

Opera, limuzina dizajnirana u stilu kupea

Opera, limuzina dizajnirana u stilu kupea

 

Limuzina sa četvora vrata sa specifičnim dizajnom preuzetim sa kupea nazvana ''opera'' predstavljena je 1975. godine. Posle više decenija, opstao je i vrlo lepi prototip karavana koji je nastao na bazi limuzine.

 

Fiat-130-Familiare-2

 

Zanimljivost...
Geometrija zadnjih točkova koje vode dijagonalna ramena može da se precizno podešava u svim osama. Takođe, visina prednjeg dela može lako da se menja zbog načina na koji su torzione opruge pričvršćene za ramena.

 

200912221653_DSC01461BERLINA

 

Fiat 130 je imao servo upravljač, a volan je mogao da se podešava po visini i dubini. Limuzina je prvi Fiatov automobil koji je serijski dolazio sa alternatorom, a ne dinamom.

 

autowp.ru_fiat_130_berlina_5

 

Tekst: Ivan Katunac

 

preuzeto sa - magazinauto.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uživo sam ga video samo jednom i to u Beogradu sa stranim tablama. Ne znam da li ga je neko ovde uopšte imao. Zašto nije postigao tržišni uspeh? Iz istog razloga zbog koga se recimo ni Opel nije proslavio s Diplomatom/Admiralom. Jednostavno, onaj ko hoće skup i moćan  auto želi isto takvo i ime, a Fiat to nije. U to doba to nije bio ni Audi, tako da tih godina nije bio ni blizu da bude egal s Mercedesom, kao što je to sad slučaj.

Jedino bitno što bih zamerio ovom autu je što je slab izbor motora, ali to mi je i generalna zamerka Fiatu.  Odete kod Nemaca i za svaki model možete birati bar 5 motora. To pridobija kupce, mada poskupljuje proizvodnju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dizajn 132 je očigledno umnogome inspirisan modelom 130, moglo bi se čak reći da je to njegova umanjena verzija.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gledam sad nešto oglase, kod nas ga nema, ali u Nemačkoj recimo trenutno se prodaje 10 komada. Ima jedan za manje od 3000, ne izgleda ni tako loše, samo je bio 34 godine u nekoj štali, sad da li to može da ide ne znam. Ovaj je skuplji, ali veoma lep:

 

sad001.jpg

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=226451379&scopeId=C&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=6&pageNumber=1

 

Mogu li kod nas nekako da se uvoze oldtajmeri?

 

 

Edited by neshaoct
dodao printscreen

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/21/2016 at 3:18 PM, nesa 169 said:
Uživo sam ga video samo jednom i to u Beogradu sa stranim tablama. Ne znam da li ga je neko ovde uopšte imao. Zašto nije postigao tržišni uspeh? Iz istog razloga zbog koga se recimo ni Opel nije proslavio s Diplomatom/Admiralom. Jednostavno, onaj ko hoće skup i moćan  auto želi isto takvo i ime, a Fiat to nije. U to doba to nije bio ni Audi, tako da tih godina nije bio ni blizu da bude egal s Mercedesom, kao što je to sad slučaj.
Jedino bitno što bih zamerio ovom autu je što je slab izbor motora, ali to mi je i generalna zamerka Fiatu.  Odete kod Nemaca i za svaki model možete birati bar 5 motora. To pridobija kupce, mada poskupljuje proizvodnju.


Ista je prica sa Cromom....nista losiji ili cak bolji od mnogih u klasi ali kada neko kupuje nov auto D segmenta i zeli da ga plati 25-30 000 EUR, jednostavno Fiat nije u razmatranju:-(

Share this post


Link to post
Share on other sites

ACSszfFiUw76NPJ9Sji98wp_mpW-9eUa3Io2xpok OktanskiSindrom video: Fiat 130 Coupe Pininfarina

 

Pogledajte priču o jednom jako retkom Fiatu. Bilo je to pre nekih osam godina, kada je za male novce pronašao ovaj 130 Coupe iz Modene, koji je bio oglašen u italijanskim oglasima. Ivica je odlučio uzeti auto na neviđeno i kada je auto došao u Hrvatsku, video je da auto nije kompletan i zahteva puno rada...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...