Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Deset saveta za sigurnu vožnju u zimskim uslovima

Recommended Posts

zima%20gume.jpg

 

Pred početak zime koja sa sobom donosi nepredvidive situacije u saobraćaju Goodyear je pripremio nekoliko korisnih uputstava pomoću kojih ćete lakše savladavati eventualne neprijatnosti na putevima zimi.

 

1. Posebnu pažnju poklonite pneumaticima.

U zimskim uslovima je optimalno prianjanje od ključne važnosti za sigurnu vožnju, zato se potrudite da vaše vozilo bude opremljeno odgovarajućim zimskim pneumaticima sa dovoljno dubokim gazećim slojem. Po zakonskim propisima dubina gazećeg sloja mora biti najmanje 4 milimetra, a treba da je izmerite kako na unutrašnjem tako i na spoljašnjem rubu gazećeg sloja. Takođe, posvetite pažnju i pritisku u pneumaticima; proverite ga barem jednom mesečno i po potrebi podesite, a redovno pregledajte i pneumatike da biste otkrili eventualna oštećenja i neravnomerno habanje.

 

2. Pre vožnje očistite sneg i led sa automobila. Pre nego što sednete za volanom uzmite malo vremena da temeljno očistite eventualan sneg i led sa vozila, pri čemu nemojte zaboraviti sneg na krovu, poklopcu motora i gepeku. Temeljno očistite kako vetrobransko, tako i ostala stakla kao i retrovizore, time obezbeđujete optimalnu vidljivost tokom vožnje. Ne zaboravite da očistite i farove. Vetrobranska stakla se zimi češće zamazuju prljavštinom, zato vodite računa da uvek imate dovoljnu količinu tečnosti za pranje stakla koja ne sme da se zamrzava na niskim temperaturama, a proverite i u kakvom su stanju brisači.

 

3. Obezbedite veće rastojanje za kočenje. U zimskim uslovima planirajte početak kočenja ranije nego uobičajeno jer je na snegu i ledu zaustavni put vozila duži. Takođe je preporučljivo da papučicu kočnice pritiskate manjom snagom.

 

4. Kada skrećete nemojte nikad istovremeno i da ubrzavate ili kočite. Ako od vozila zahtevate dve radnje istovremeno, npr. kočenje i skretanje ili ubrzavanje i skretanje, to može da ugrozi vašu kontrolu nad vozilom. Bolje je, ako je moguće, da brzinu vozila prilagodite pre skretanja.

 

5. Izbegavajte iznenadne i oštre manevre. Iznenadni manevri kao što su naglo kočenje, brzo okretanje volana ili iznenadno ubrzavanje mogu negativno da utiču na dinamiku automobila i dovedu do gubitka kontrole nad vozilom.

 

6. Budite vrlo obazrivi na mostovima i nadvožnjacima. Na njima postoji veća mogućnost poledice, zato pri vožnji kroz takva područja vozite sa posebnom pažnjom i smanjenom brzinom.

 

7. Ako se zaglavite u snegu ne preteravajte sa pritiskanjem papučice za gas. Ako preterano pritiskate papučicu za gas postoji opasnost da se samo još dublje ukopate u sneg.

 

8. Ne zaboravite na lance za sneg. Ako živite na području na kome često vozite u teškim zimskim uslovima, i na putevima često nailazite na sneg i poledicu, ne zaboravite na lance za sneg. Oni će u pomenutim situacijama vašem vozilu obezbediti bolje prianjanje na zasneženim i zaleđenim putevima.

 

9. Posebnu pažnju obratite na druge vozače. Drugi učesnici u saobraćaju možda ne voze tako pažljivo kao vi, zato vam Goodyear-ovi stručnjaci preporučuju da držite veće sigurnosno rastojanje od zahtevanog, da izbegavate stvari koje vam odvlače pažnju, da vozite predvidivo i pre svakog skretanja ili promene vozne trake to jasno pokažete.

 

10. Ne zaboravite ni korisnu pomoćnu opremu. Dobro je da u vozilu imate pri ruci paket pomoćne opreme koji će vam olakšati nepredvidive situacije na putu. U paketu su dobrodošli flaša vode, ćebe, punjač za telefon, topla zimska obuća i slično. U gepeku neće biti na odmet ni lopata za skidanje snega.

 

PR saopštenje - Goodyear Dunlop Sava Tires d.o.o.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emisija SAT: Saveti za zimsku vožnju

 

Vožnja u zimskim uslovima, kada su putevi okovani snegom i ledom može biti veoma teška, ali i rizična jer je put kočenja duži, a automobil slabo sluša. Međutim, postoje trikovi koji olakšavaju život, pa ni sneg ne mora biti bauk. Pogledajte koji vam, to mogu olakšati vožnju, ali i koje su to situacije najopasnije i čega se treba čuvati.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pet najčešćih grešaka koje pravimo u vožnji u zimskim uslovima

 

zima01.jpg

 

Zima nam ove godine još nije pokazala zube, ali vremenski uslovi mogu da se promene u trenutku. Nije naodmet sa vremena na vreme razmisliti o vožnji u ozbiljnim zimskim uslovima. Iako svi mi vozači mislimo da nas ništa ne može iznenaditi i da znamo sve o vožnji na snegom i ledom pokrivenim putevima, evo pet najčešćih grešaka koje činimo, svesno ili nesvesno.

 

1. Prebrza vožnja

Prebrzom vožnjom u komplikovanim uslovima rizikujete gubitak kontrole nad vozilom. Ne zaboravite, prilikom kočenja na putu prekrivenom snegom ili ledom zaustavni put se drastično povećava. Dobro je to imati na umu zimi i prilagoditi svoj stil vožnje u skladu s tim. Uskladite svoju brzinu s brzinom drugih vozila na putu. Za sigurnu vožnju u zimskim uslovima, pronađite brzinu na kojoj se osećate ugodno, imate kontrolu nad vozilom, uskladite se sa drugim vozilima. Ubrzavajte polako kako biste bili sigurni da imate kontrolu nad prijanjanjem. U skladu s tim, kočite umereno, bez naglih manevara. Ne vozite prebrzo, nikada ne znate kako će vaše vozilo reagovati u složenim uslovima na putu tokom zime.

 

2. Prespora vožnja

Nije samo prebrza vožnja rizična na zimskim putevima, jednako opasna može biti i prespora. Takvom vožnjom ćete usporavati saobraćaj iza sebe, što će povećati nervozu i izazvati bes drugih učesnika saobraćaja, a što može da dovede do njihovih rizičnih manevara. Naravno, ukoliko ste potpuno sami na putu, vozite se sporo koliko hoćete, ali pazite na neočekivan nailazak drugih vozila iza vas sa većom brzinom kretanja. Određena inercija kretanja vam je potrebna kada se vozite uzbrdicom na snegom i ledom pokrivenim putevima.

 

3. Vožnja bez zimskih guma

Osim što je u Srbiji obvezna upotreba zimske opreme od 1. novembra do 1. aprila, zimske gume su dizajnirane tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod 7 stepeni Celzijusa. One imaju veći udeo prirodnog kaučuka koji ne postaje tvrd, krut kad temperatura padne ispod tih, famoznih 7°C te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama. Osim toga, struktura i uzorak gazećeg sloja na najboljim zimskim gumama za puteve dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i "pretvori" ih u najbolje vozne karakteristirke u mokrim, ledenim ili sneženim uslovima na kolovozu.

Naprimer, dodatni kanali, žlebovi i lamele pomažu u prijanjanju i zaštiti od ''akvaplaninga'' (kada vozilo svojom težinom ne može da istisne vodu na putu ispod gume). Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prijanjanje kad guma vozi po snegu. Kada to ne bi bilo tako dobili bismo, uslovno rečeno, ravnu klizavu površinu gaznog sloja gume i upravljanje u ovakvim složenijim uslovima ne bi bilo optimalno. Kod zimskih guma prag sigurnosti u kritičnim situacijama znatno je viši: pri 0°C i 90 km/h kočioni put letnje gume povećava se za 5.40 metara na mokrim putevima. Na snegu i brzini od 80 km/h automobil sa letnjim gumama kočenjem se potpuno zaustavi 42 metra kasnije nego vozilo sa zimskim gumama.

 

zima02.jpg

 

4. Automobil nije očišćen od sneg i leda

Iako mnogo vozači to nikako da shvate, jedan od ključnih faktora bezbednosti u zimskim uslovima je očišćen automobil od snega i leda. Osim što rizikujete da budete kažnjeni od saobraćajne policije (bar na papiru postoji ta mogućnost), nekupljen sneg i led smanjuju vidljivost i sprečavaju vozača da ima optimalan pregled okoline. Pored toga, sa automobila će padati ledene i snežne gromade na put, a time ugrožavate i ostale učesnike u saobraćaju. Dovoljno je strujanje vazduha prilikom kretanja vozila da sneg sa vašeg automobila nanese na vetrobran drugog automobila i tako mu zakomplikujete vožnju.

 

5. Pritisak vazduha u gumama

Proizvođači automobila preporučuju vozačima da proveravaju pritisak vazduha u gumama jednom mesečno. To je moguće učiniti besplatno, lako i brzo na svakoj benzinskoj pumpi, a sigurno bar jednom nedeljno svratite na jednu da naspete gorivo. Budući da su mnogi automobili ne tako retko sa prevelikim, ali u najčešćem slučaju sa premalim pritiskom vazduha u gumi, to može da utiče na optimalno ponašanje u vožnji u ekstremnim situacijama (potpuno kočenje, izbegavajući manevri). To se najviše oseti na novčaniku samog vlasnika vozila, jer ako gume imaju prenizak pritisak vazduha, zagrevaju se više, povećava se otpor kotrljanja- a sa time i potrošnja goriva. Često je kod vozača ustaljen mit da se u vožnji po snegu treba smanjiti pritisak vazduha u gumama, jer će to kao pomoći boljem prijanjanju na snegu. Ne zaboravite, vaše gume su dizajnirane da funkcionišu pod određenim pritiskom i drastično odstupanje od propisane norme bi moglo da bude opasno.

 

Za kraj, ne zaboravite da spremite svoje vozilo za zimske uslove vožnje, što uključuje, između ostalog, antifriz u sistamu za hlađenje motora, tečnost za pranje stakala koja se neće smrzavati na niskim temperaturama. Neka vam akumulator bude u optimalnom stanju, a metlice brisača ispravne. Stavite u prtljažnik lance za sneg i alat za čišćenje snega i leda, rukavice...

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zimske muke

 

poledica zima2021.jpg

 

Kada je put zaleđen, a još ste pritom i na nizbrdici morate da budete izuzetno oprezni. Odnosno, najbolje je odložiti put za neka srećnija vremena. Ako baš morate na put, u ovom slučaju sa Teslinim Modelom 3 u škotskom Glazgovu, grčevito stiskanje kočnice nije dobar izbor jer gripa nema dovoljno, odnosno ABS kočnice su neefikasne.

Da je vozač umesto kočnice pokušao da se spušta sa minimalnim gasom možda bi imao mogućnost upravljanja i izbegao bi sudar, ali bi bilo problema sa zaustavljanjem. Uglavnom, lošu odluku je doneo na vrhu brda kada je odlučio da krene u ovu avanturu. Po izjavama očevidaca još nekoliko vozila se zabilo u parkirani SUV.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najčešće greške vozača u zimskim uslovima i saveti za bezbednu vožnju

 

zima02.jpg

 

Najbrže se stiže polako. To je mudra izreka koju vozači treba da imaju na umu naročito tokom zimskih meseci kada uslovi na putu značajno otežavaju upravljanje vozilima. Sneg, led, smanjena vidljivost i nepreglednost puta znače da vozači treba da povećaju oprez u saobraćaju. Mnogi se pouzdaju u svoje vozačke sposobnosti, ali na zaleđenom kolovozu zaustavni put je mnogo duži i na to teško možete uticati, bez obzira na to koliko ste dobar vozač. Ono što svakako možete da učinite kako biste izbegli sudar sa vozilom ispred vas je da držaite veće rastojanje nego kada vozite leti i po suvom kolovozu. U nastavku donosimo još korisnih saveta za bezbednu zimsku vožnju i upozoravamo na najčešće greške koje vozači čine zimi (a koje vi svakako želite izbeći i stići bezbedno na cilj).

 

1. Vožnja na neadekvatnim gumama

Da li znate u kakvom su stanju zimske gume na vašem vozilu? Ako ih koristite već nekoliko sezona, proverite dubinu šare odnosno je li veća od 4 mm - sve ispod toga predstavlja veliku opasnost pa je potrebno kupiti nove zimske gume. Osim toga, barem jednom mesečno proveravajte pritisak u gumama jer niža temperatura uzrokuje njegov pad, što dovodi do slabijeg prijanjanja pneumatika. Najbolje zimske gume su one o kojima vozač redovno vodi brigu.

 

2. Automobil nije spreman za zimske uslove

Pre početka zime uglavnom smo fokusirani na odgovarajuće pneumatike, a često zaboravljamo da proverimo u kakvom su stanju brisači stakala, da li (možda) treba da promenimo ulje u motoru ili rashladnu tečnost, da li se akumulator puni kako treba... Po hladnom vremenu vaše vozilo zahteva dodatnu pažnju jer i najmanji problem može uzrokovati veliku štetu ako se ne reši na vreme. Redovni servis vozila pre početka zime prioritet je svim ozbiljnim vozačima.

 

3. Prebrza vožnja

Ograničenja brzine na putu važe kada je kolovoz suv i vidljivost dobra. Kada padnu kiša ili sneg, prva stvar koju treba da uradite je da dodatno usporite bez obzira na to šta piše na znakovima za ograničenje brzine. Sporija vožnja možda jeste frustrirajuća, ali je jedini način za zadržati kontrolu nad vozilom. Naravno ne treba ni ići u krajnost i voziti presporo. Ako vozimo drastično sporije od ostatka saobraćaja, drugim vozilima biće teško da se prilagode pa su povećane šanse da dođe do sudara.

 

4. Premalo rastojanje između vozila

Na mokrom i ledom prekrivenom kolovozu zaustavni put automobila se produžava i zato je potrebno držati veći razmak između vozila nego inače. Izuzetno je važno i da pazite šta se dešava iza vas - najčešće nezgode zimi se događaju tako što vas neko udari otpozadi.

 

5. Vožnja u zimskoj odeći

Perjana zimska jakna, kapa, šal i rukavice čuvaće vas od hladnoće dok ste napolju, ali u automobilu imate grejanje i nema potrebe za debelim slojevima. Opasnost leži u tome što zimska odeća otežava vašu pokretljivost i pogled na saobraćaj, dok zbog zimske obuće sa debelim đonom nećete dobro osetiti papučice gasa, kočnicu i kvačilo pa možda nećete moći dovoljno brzo da reagujete kada to bude potrebno.

 

6. Vožnja u automobilu prekrivenom snegom i ledom

Tek kada sastružete sav led sa svih prozora i uklonite sneg sa čitavog vozila možete bezbedno krenuti u vožnju. Vožnja sa snegom na automobilu je kažnjiva jer tokom vožnje sneg i led sa vašeg automobila može odleteti na drugo vozilo i izazvati štetu ili čak saobraćajnu nezgodi. Nikako ne zaboravite da očistite svetla na vozilu. Ako su prekrivena ledom ili snegom (u kombinaciji sa vremenskim uslovima koji utiču na lošu vidljivost na putu), drugi vozači vas možda neće dobro videti kada usporavate pa bi vas mogli udariti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vežbajte vožnju po snegu - pre nego što bude kasno!

 

snežni put.jpg

 

Pisali smo više puta o tome kako treba voziti po snegu i ledu, ali iskustvo stečeno u praksi ništa ne može da zameni. Vozač početnik ili vozač bez iskustva sa vožnjom po snegu i ledu jednostavno mora da nauči da vozi u tim uslovima. Zato što postoji ogromna verovatnoća da će se za volanom u tim uslovima naći kad-tad, silom prilika, pa će tada predstavljati ogroman rizik:

  • po sebe
  • po svoje saputnike
  • po sve ostale učesnike u saobraćaju

Dakle, najgori scenario je da u slučaju nužde bez ikakvog iskustva izađe na put gde se vozi većim brzinama i u gustom saobraćaju. Praksa nam govori da će svako kad-tad da se nađe u situaciji da mora da vozi u snežnoj mećavi, kada neće imati pojma kako da koči, skreće, kako da se popne na parking mesto sa zakošenim ivičnjacima, itd. Takvi vozači predstavljaju veliku opasnost i po sve ostale učesnike u saobraćaju. Ne valja ni ako voze previše sporo zbog preteranog opreza, a ne valja ni ako voze suviše brzo zbog prevelikog samopouzdanja. Voze li pažljivo i previše sporo, drugi vozači će da im ablenduju i trube zato što voze sporo, preticaće ih i gde je bezbedno i gde nije, a biće i mnogo drugih rizičnih situacija. Kao i mnoge druge ''komplikovane'' situacije u saobraćaju, vožnja po snegu i ledu se ne pokriva u auto-školama. Nije lako naučiti ni osnove, tako da odgovornost za sticanje iskustva na snegu i ledu ostaje na samim novopečenim vozačima.

 

Praksa ispred teorije
Naravno da treba znati teoriju da biste znali zašto npr. točkovi proklizavaju ili blokiraju u određenim situacijama, kako rade ABS ili ESP, zašto ovo, zašto ono... Ali, džaba svo teoretsko znanje kada se nađete u škripcu, a nemate praktično iskustvo.Zato vežbajte vožnju u snežnim uslovima - ali na bezbednim mestima pogodnim za takvu vožnju - npr. na širokim praznim parkinzima.

 

Ne morate da vozite brzo!
I pri malim brzinama na nekom praznom parkingu oštrim kočenjem i oštrim skretanjem, naročito uz istovremeno dodavanje gasa možete da steknete osećaj kako bi se vaš auto ponašao pri visokim brzinama uz mnogo blaže kočenje, okretanje volana i slično. Simulirajte naglo kočenje. Krenite lagano, pa zakočite svom snagom. Zatim postepeno povećavajte brzinu i svaki put oštro zakočite – kao da je pešak iznenada istrčao ispred vas. Takođe pratite kojom ste se brzinom kretali pre kočenja, a zatim zamislite da ste na putu i da se krećete dva, tri ili četiri puta većom brzinom.

 

Radite i skretanje u više kombinacija:

  • bez dodavanja ili oduzimanja gasa i pritiskanja kočnice.
  • sa dodavanjem gasa.
  • sa oduzimanjem gasa.
  • sa pritiskanjem kvačila i blagim, pa zatim oštrijim pritiskanjem kočnice.

Možda ćete biti iznenađeni kako se vaš auto sa novim zimskim gumama iznenada pretvorio u neupravljivu gomilu gvožđa. Takođe vežbajte i kočenje motorom po snegu i ledu - suviše brzo puštanje kvačila može da dovede do gubitka kontrole, a naročito ako to uradite u krivini.

 

ABS produžava put kočenja po snegu
Iako se ABS masovnije koristi već decenijama, mnogi vozači i dalje ne znaju gotovo ništa o njemu. Zato naglašavamo - ABS sprečava blokiranje točkova prilikom kočenja - i ništa drugo! To je korisno iz više razloga, što smo detaljno objasnili u tekstu: Kako radi ABS i zbog čega je važan? Ali, kada je vožnja po snegu u pitanju, ABS može vaš auto da pretvori u sanke koje nemaju nameru da se zaustave koliko god vi pritiskali kočnicu. Pošto točkovi prilikom kočenja po snegu veoma lako blokiraju, ABS će da ublažava silu kočenja kako bi omogućio da točak nastavi da se okreće.

 

Kod auta bez ABS-a točkovi se blokiraju, gomilaju sneg ispred sebe i ''ukopavaju'' se, dok kod onih sa ABS-om nastavljaju da se okreću i znatno produžavaju zaustavni put. Ova tema je veoma komplikovana, pošto zavisi od površine po kojoj vozite (mokar neutaban ili suv utaban sneg, led...), od vrste/kvaliteta guma, generacije i sofisticiranosti ABS sistema i raznih drugih faktora. Postoje i prilagodljivi ABS sistemi, koji ''prepoznaju'' podlogu i u skladu s tim menjaju svoju reakciju. ABS možete ''isprobavate'' i bez snega ili leda - iskoristite vlažan asfalt nakon kiše. Zakočite oštro na zemljanom putu ili po makadamu.

I najvažnije - ne plašite se da pritisnete kočnicu toliko snažno da se aktivira ABS. Ništa neće da se slomi ili pokvari bez obzira na ''lupanje''.

 

ASR (ili TCS) - kontrola proklizavanja pogonskih točkova
Ovaj sistem se još naziva:

  • kontrola proklizavanja pogonskih točkova
  • kontrola trakcije
  • ASR (na nemačkom Antriebsschlupfregelung)
  • TCS (Traction Control System)

On sprečava proklizavanje pogonskih točkova, što je najkorisnije prilikom kretanja na klizavoj podlozi. Može da prikoči točak koji se uzalud vrti na klizavoj podlozi kako bi se snaga i obrtni moment prebacili na drugi točak koji ima bolju trakciju, a može i da „zaguši“ motor koliko god vi pritiskali papučicu gasa. ASR sistem pomaže i ukoliko vozač pretera sa gasom u krivini, naročito po klizavoj podlozi. Ukoliko jedan ili oba točka počnu da proklizavaju, ASR će ''prigušiti'' motor i istovremeno prikočiti odgovarajući točak. Naravno da reakcija sistema zavisi od brojnih faktora. Naglašavamo da ovaj sistem nipošto nije zamena za ESP, iako u određenoj meri može da spreči da sletite s puta. Isprobajte ga na suvom, na mokrom, na snegu, na ledu - da biste osetili koliki gas možete da date u određenim situacijama pre nego što gume počnu da proklizavaju.

 

ESP na snegu - koliko pomaže?
Pomaže onoliko koliko mu omogućava dobar kontakt guma i podloge. Ukratko - ESP (ili ESC, VDC, DSC i slično u zavisnosti od marke) nije od velike pomoći na klizavom putu, naročito ako vozite brzo, oštro ulazite u krivinu i slično. Ako nema dovoljno trenja između podloge i guma, ESP će bezuspešno pokušavati da vas vrati na željenu putanju dok auto proklizava. Zato savetujemo da se na nekom bezbednom mestu bar malo upoznate sa radom ESP-a na vašem autu. Veliki prazan parking ispred nekog tržnog centra je idealno mesto za većinu vozača. Ali, naglašavamo da je bezbednost na prvom mestu! Testiranje ESP-a može da bude opasno i pri manjim brzinama.

 

Steći iskustvo vožnje po snegu
Veliki problem predstavlja to što početnici ne uče da voze po snegu i ledu u bezbednim i kontrolisanim uslovima, već bukvalno budu bačeni u vatru kada su prinuđeni da negde hitno voze u snežnim uslovima.

Stoga roditelji početnika ne treba da ih drže pod staklenim zvonom i da im brane da sedaju za volan u snežnim uslovima. Moraju da shvate da će se njihova deca kad-tad naći u situaciji da jednostavno moraju da voze u takvim uslovima. Zato je bolje da iskoriste priliku kada padne sneg da ih koliko-toliko nauče kako se vozi po snegu i da im dozvole da steknu bar malo iskustva.

 

Naravno - bezbednost na prvom mestu!

Zato savetujemo da se ''prvi koraci'' započnu npr. na parkingu ispred zgrade ili po ulicama sa što slabijim saobraćajem. Čak i veoma spora vožnja po snegom pokrivenom dvorištu je bolja nego nikakva vožnja po snegu. Naravno da nakon kraće vožnje bez iole većih brzina nećete steći ni približno dovoljno iskustva, ali to ne treba da vas brine pošto se iskustvo za volanom stiče ceo život. Važno je da napravite prve korake, kako biste svaki sledeći put mogli bolje da se upoznate sa time kako se automobil ponaša na snegu i ledu.

 

Zaključak
Kao što vožnju bicikla niste naučili čitajući knjige, tako ni bezbednu vožnju auta na putu pokrivenom snegom i ledom nećete naučiti samo čitajući ove savete. Upravo zato vas ohrabrujemo da u bezbednim uslovima naučite kako automobil reaguje prilikom kretanja, skretanja, oštrijeg ubrzavanja, usporavanja, kočenja, istovremenog skretanja i kočenja...

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta imati na umu i kako se pripremiti za zimu

 

skoda zima 01.jpg

 

Zima donosi izazovne vremenske uslove na putevima. Zbog toga treba imati na umu određene proverene savete i sigurnosna pravila. Putevi u zimskim uslovima su test i za automobile i za vozače. Da li je vaš automobil dobro pripremljen za zimske mesece?

Znate li čega treba da se pripazite i gde vrebaju opasnosti? Sledeći saveti, preporuke i pravila Škoda stručnjaka mogu vam dobro doći i svakako treba razmisliti o njima.

 

Promenite gume i način razmišljanja

Prvo opalo lišće, poledica na putevima, mračna jutra, magla i slaba vidljivost, a zatim i sneg u svim oblicima. Zima je vreme za koje se treba pripremiti, a to uključuje i vaš način razmišljanja. Posebno u zemljama u kojima je obavezno, zimska sezona trebalo bi da počne zamenom guma - rezervišite servis na vreme i nemojte da čekate poslednji trenutak jer bi moglo biti prekasno. Bolje je nekoliko toplih nedelja voziti auto sa zimskim gumama nego da vas s letnjim gumama uhvati jutarnji mraz. Da li ste znali da nije dobro istrošiti zimske gume nakon sezone i da zimske gume morate imati i na automobilima sa pogonom na sve točkove?

Održavate li svoje prozore čistim, bez prašine i masnoće sa unutrašnje strane? Nije loše obrisati i unutrašnju stranu prozora jer se tako smanjuje zamagljivanje. Kako se nosite sa zaleđenim prozorima?

Rade li vam sva svetla ispravno? Sada je najbolje vreme da ih proverite i zamenite. Šta je s brisačima: jesu li u dobrom stanju nakon leta? Zimi će se koristiti mnogo više nego leti i moraju savršeno da rade.

Barem kada se vozite van grada, lanci za sneg su vrlo korisni - dobar savet je vežbati (ili osvežiti pamćenje) stavljajući ih na suvom, na parkingu ili u garaži. Ne zaboravite zimsku tečnost za pranje stakala. Znate li zašto je nakon dodavanja zimske tečnosti potrebno pričekati nekoliko sekundi pre uključivanja brisača zadnjeg stakla?

 

Šta treba imati u automobilu?

Tokom zimskih meseci trebalo bi poneti nekoliko dodatnih stvari u automobilu. Zašto je dobro imati vreću peska, lopatu, rezervnu majicu i prekrivač? Zašto biste više nego ikad trebali da pazite na svoj rezervoar za gorivo i ne dopustite da padne na rezervu? Kad se zimi uveče vratite kući i ostavite auto napolju, dobro će vam doći još nekoliko saveta. To će vam olakšati suočavanje sa zaleđenim automobilom ujutro. Čak i ako nemate grejana sedišta ili volan, uvek skinite jaknu pre vožnje. S jedne strane, sigurnije je, ali u smislu dugoročne toplotne udobnosti takođe će biti korisno, iako vam može biti hladno prvih nekoliko kilometara.

 

Simply Clever i dobro pripremljeno

Proveravate da li je vaš auto već topao kad uđete? Strugač za led i kišobran uvek spremni? Pametan način da nosite skije prekrivene snegom u automobilu?

Čak i najkraća zimska putovanja mogu biti iznenađujuće teška i nepredvidiva. Stoga je dobro biti dobro pripremljen, i to ne samo kada je u pitanju oprema automobila. Sada je pravo vreme da proverite svoje osiguranje i usluge asistencije. Možete da saznate šta imate u telefonu i zašto biste trebali da ostavite nešto novca u autu za svaki slučaj, saznajte kakva su pravila u inostranstvu i koje bi vas razlike tamo mogle zateći. Nema sumnje da je dobro znati da se kapacitet baterije i performanse smanjuju na hladnoći. Zato je takođe dobra ideja proveriti akumulator pre zime, čak i za automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Zimski rad električnih automobila još je specifičniji.

 

Toplotna pumpa za električne automobile

Idealna spoljašnja temperatura za optimalnu efikasnost vozila je između 20 i 30 stepeni Celzijusa. Zimi je domet električnih vozila neznatno smanjen, uglavnom zato što sofisticirani sistem upravljanja toplinom mora održavati bateriju u optimalnom rasponu temperature. Za to se koristi energija iz baterije, kao i za grejanje unutrašnjosti. Za razliku od modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni automobili u tu svrhu ne mogu da koriste višak toplote iz motora. Idealno rešenje je ipak toplotna pumpa, koja je opcija za ENYAQ iV i koja proizvodi topli vazduh komprimiranjem CO2. To automobilu omogućava zagrejavanje unutrašnjosti bez trošenja baterije.

 

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...