neshaoct 9592 Posted November 27, 2016 Ukoliko se usvoji i ovaj predlog u okviru novih izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, vlasnici automobila starijih od 15 godina moraće dva puta godišnje da idu na tehnički pregled - jednom prilikom registracije i drugi put nakon šest meseci. Ovaj novi udar na džep vozača ne bi bio toliko strašan da se istovremeno ne najavljuje: - Zabrana ''gratis'' tehničkih pregleda ukoliko istovremeno kupite i polisu osiguranja na istom mestu - Uvođenje minimalne cene tehničkog pregleda - Poskupljenje tehničkog pregleda Kolika će biti minimalna cena tehničkog pregleda? Prema sugestiji Udruženja osnivača tehničkih pregleda (UOTP), minimalna cena tehničkog pregleda za automobile trebalo bi da bude 2.500 dinara plus PDV, tj. 3.000 dinara. To znači da bi vlasnik automobila starog 16 godina, koji je do sada dobijao besplatan tehnički, trebalo godišnje da plati 6.000 dinara u istu svrhu. Automobili kojeg godišta se smatraju rizičnim? Na primer, ako bi se ova obaveza uvela od 1. januara sledeće godine, to bi značilo da bi se na njenom udaru našla sva vozila proizvedena pre 1. januara 2002. godine. Međutim, to nije slučaj - ova obaveza će biti uvedena kasnije. Kada će biti uvedena ova obaveza? Naglašavamo, obaveza tehničkog pregleda dva puta godišnje za vozila starija od 15 godina neće biti uvedena istovremeno sa usvajanjem izmena Zakona o bezbednosti u saobraćaju, već nakon toga treba da se usvoji poseban Pravilnik o tehničkim pregledima. Kada će taj Pravilnik biti usvojen, za sada se ne zna, ali ukoliko nadležni požure, možda već tokom sledeće godine. Zašto se uvodi pregled dva puta godišnje? Zato što predlagači izmena zakona smatraju da su automobili stariji od 15 godina skloniji kvarovima vitalnih sistema koji utiču na bezbednost, te da će se njihovom češćom proverom preduprediti moguće saobraćajne nezgode i nesreće zbog tehničke neispravnosti. Da li su polovni automobili stariji od 15 godina zaista skloniji kvarovima? Generalno jesu, ali nemoguće je dati konkretan odgovor kada je u pitanju kompleksna mašina kakav je automobil i tu može mnogo da se diskutuje. Naravno, ovde se misli na kvarove sistema koji se kontrolišu prilikom tehničkog pregleda Razgovarali smo sa nekoliko servisera, koji uglavnom smatraju da ispravnost vozila više zavisi od vlasnika nego od starosti, marke ili modela. Kočnice - kod njih ima potrošnih delova (diskovi, pločice, doboši, paknovi...) koji jednako stradaju i na novim i na starijim vozilima, ali i drugih komponenti (cilindri, servo, klješta, creva...) kod kojih je veća mogućnost da će se pokvariti na starijima, mada nije nikakva retkost da se pokvare i na novijima usled velikog broja pređenog kilometara u gradskim uslovima. Takođe, ako na starijem automobilu kvalitetno sredite kočioni sistem, on će možda biti bezbedniji od znatno novijeg, sa velikom kilometražom, čiji vlasnik uopšte ne zna da se kočiona tečnost menja. Vešanje i upravljanje - svaki put kada pređete preko udarne rupe, upalog ili izbočenog šahta, a i generalno kada vozite po našim putevima, stradaju svi elementi oslanjanja i upravljanja, pa npr. neki službeni auto iz 2013. kojeg koristi više vozača može da bude u katastrofalnom stanju po tom pitanju. Možemo da govorimo i o drugim delovima/sklopovima, ali pitanje je da li se oni uopšte i kako kontrolišu na tehničkom pregledu. Koliko ljudi je poginulo zbog tehničke neispravnosti vozila? Nomenklaturom MUP-a za period od 2011. do 2015. godine definisano je 115 ''uzroka i grešaka'' koje se mogu podeliti u 13 kategorija. Ova nomenklatura je preuzeta od MUP-a iz uviđajne dokumentacije saobraćajnih nezgoda, na osnovu procene policijskog službenika saobraćajne policije koji vrši uviđaj saobraćajne nezgode. U tabeli ispod možete da vidite najčešće ''uzroke i greške'' koje dovode do smrtnih posledica na našim putevima za period od 2011. do 2015. godine: Sada bi bilo lako zaključiti da su automobili iz 9. stavke bili tehnički ispravni, bilo bi spašeno 70 života. Međutim, nemamo nikakvih dodatnih saznanja o tim slučajevima, te ostaje pitanje da li je uzrok nesreće bila isključivo tehnička neispravnost ili je bilo i drugih faktora, kao npr. neprilagođena brzina ili psihofizičko stanje vozača? Ko nema još 3.000 godišnje, ne treba ni da poseduje auto? Neko će se verovatno voditi i ovakvom logikom, ali ne zaboravite da je ovo samo delić ukupnih troškova posedovanja automobila u Srbiji. Trenutno za automobil iz 2001. godine sa motorom od 1.6 litara i 109 KS za registraciju svake godine treba izdvojiti oko 19.000 dinara, plus troškovi tehničkog pregleda i provizija banke ili pošte za svaku uplatnicu. Tu je i menjanje motornog ulja i raznih filtera, nove gume (koje po našim putevima prilično brzo stradaju), popravke elementata vešanja (koji takođe ''ne vole'' naše puteve), centriranje, gorivo sa visokim akcizama, velike i male popravke, pranje i gomila drugih sitnica o kojima ne razmišljamo, ali koje nam izvlače dinar po dinar iz džepa. Automobil nije luksuz, on je mnogima životna potreba Ne žive svi u beogradskom ''krugu dvojke'' ili malo šire, pa ne mogu da koriste GSP ili da prošetaju ''dve autobuske stanice'' do posla ili prodavnice. Velikom broju građana Srbije automobil je od životne važnosti, naročito onima po manjim mestima, gde ni ne postoji javni prevoz, a dobro znamo kakav je tamo obično životni standard. Zaključak Nije nam namera da na putevima bude više neispravnih automobila. Naprotiv, protiv toga se borimo, ali takođe postavljamo pitanje zašto svako navodno unapređenje bezbednosti saobraćaja mora da udari po novčaniku prosečnog građanina? Može li to da se reši na neki drugi način? Na primer, takvim kaznama za vlasnike tehničkih pregleda i njihove zaposlene da im ni po koju cenu ne padne na pamet da prekrše pravila, ali da se pritom prvo zaustavi korupcija kako se ne bi jednima gledalo kroz prste, a drugi zatvarali? preuzeto sa - Auto Blog Quote Share this post Link to post Share on other sites
knezevic76 7018 Posted November 27, 2016 A da vlasnici "starijih" automobila imaju popust pri registraciji ?Ili je bolje da im poskupi registracija, bar 100% !Sent from 640 Quote Share this post Link to post Share on other sites
igor0511 2881 Posted November 27, 2016 Uz ovo u nekim zemljama idu debele subvencije na kupovinu novog Quote Share this post Link to post Share on other sites
Easy Rider 14 Posted November 27, 2016 1 hour ago, igor0511 said: Uz ovo u nekim zemljama idu debele subvencije na kupovinu novog kljucni deo tvoje recenice : " u nekim zemljama " ... eeeeeee Quote Share this post Link to post Share on other sites
@bane@ 102 Posted November 27, 2016 To je sve zarad nase bezbednostiAli ajde i to prezivećemo i taj trošak,smisliće oni još neki novi.Ali bi trebali biti dosledni u sprovodjenju zakona a ne kao sada mene njakaju na tehničkom zbog ručne a pripadnici romske manjine teraju kojekave šklopocije u saobraćaju.Primer ono ćereslo za seču drva Quote Share this post Link to post Share on other sites
Easy Rider 14 Posted November 27, 2016 zarad koje bezbednosti ?! moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasni Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mel 59 Posted November 27, 2016 A kako ce da naterjau ljude da idu na tehnicki posle 6 meseci, ako je auto dobio registraciju na godinu dana, na toliko i osiguran... Kad saobracajac zaustavi, trazice potvrdu sa tehnickog? Znaci, bice obavezna potvrda da se nosi pored saobracajne i vozacke i nalepnice... Ali ni to ne bi bio problem, kad bi trziste tehnickih predmeta kontrolisano u smislu kvaliteta a ne cene. Naravno, minimalna cena ne garantuje nista, kao sto automobili nece biti ispravniji ako donesu uredbu da je minimalna cena polovnog automobila 3500e. Quote Share this post Link to post Share on other sites
YUgisa 2528 Posted November 27, 2016 Ne vidim ni jedan razlog zasto bi se tehnicki placao dva puta cak i da moras da ides... I sta ako padnes za 6 meseci? Odlucis da neces da popravljas jer se ne isplati i onda ce ti vratiti polovinu novca od osiguranja itd? Ocigledno je to mogucnost kad ocekuju da za 6 meseci prosecan auto moze tako jako da propadne... Kad bi jedan tehnicki pregled godisnje redovno odradio posao onda bi bilo puno veceg efekta... Neka tehnicki pregledi lepo uvedu treskalice za amortizere, nove valjke za automobile, a ne one iz 80ih za kamione gde ti treba klirens od 20cm da bi naterao, da onu spravu za proveru farova ne izvlace iz supe nego da drze tamo gde joj je mesto, da radnici budu tehnicki obrazovani, a ne priuceni "majstori" iz ficok brigade... 6000din za 15min posla, takvu zaradu nemaju ni u Nemackoj... Quote Share this post Link to post Share on other sites
dj90 5 Posted November 28, 2016 On 27.11.2016. at 11:54 AM, Easy Rider said: moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasni servo pojačavač, auto isto koči i bez njega samo jače da stisneš Quote Share this post Link to post Share on other sites
Siciliano 1482 Posted November 28, 2016 zarad koje bezbednosti ?! moj punto star 16g koci u mestu, bre, ceo kocioni sistem sa sredio, a juce popodne na parkingu, dvojica pricaju i ovaj kaze : Nece da mi koci nesto ako ne nadrukam, ne smem brzo .... Pasat mu 2008god ... Idi bre u qrac krasniSada bi ti pola Srbije reklo da lazes: Pasat i to 2008. i nesto mu fali....nemoguce Quote Share this post Link to post Share on other sites
nesa 169 348 Posted November 28, 2016 Ja svakako idem 2 puta godišnje, ali ovo s cenama je gadno, jer dosta poskupljuje. Quote Share this post Link to post Share on other sites
beli_Punto 123 Posted November 28, 2016 23 hours ago, YUgisa said: Ne vidim ni jedan razlog zasto bi se tehnicki placao dva puta cak i da moras da ides... I sta ako padnes za 6 meseci? Odlucis da neces da popravljas jer se ne isplati i onda ce ti vratiti polovinu novca od osiguranja itd? Ocigledno je to mogucnost kad ocekuju da za 6 meseci prosecan auto moze tako jako da propadne... Kad bi jedan tehnicki pregled godisnje redovno odradio posao onda bi bilo puno veceg efekta... Neka tehnicki pregledi lepo uvedu treskalice za amortizere, nove valjke za automobile, a ne one iz 80ih za kamione gde ti treba klirens od 20cm da bi naterao, da onu spravu za proveru farova ne izvlace iz supe nego da drze tamo gde joj je mesto, da radnici budu tehnicki obrazovani, a ne priuceni "majstori" iz ficok brigade... 6000din za 15min posla, takvu zaradu nemaju ni u Nemackoj... Tvoj auto je svakako tehnički neispravan, ne vidim razlog žašto se buniš... Quote Share this post Link to post Share on other sites
YUgisa 2528 Posted November 28, 2016 A tu informaciju si bazirao na kojim tacno podacima? Voleo bih da vidim javno postavljen dokaz za tvoju izjavu u sklopu ove teme ako je moguce. Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13165 Posted November 28, 2016 Pa realno, dokaze si sam postavljao u svojoj temi. To što ti misliš da je auto sklopljen od 10 drugih bolji od izvornog je potpuno irelevantno za tehničku ispravnost u očima zakona. A pitanje i u praksi. Jbg, nisi ti razvojni ing u Mercedesu, pa da sve te modifikacije imaju makar i minimalnu težinu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
beli_Punto 123 Posted November 28, 2016 Postoji i onaj snimak iz kule, gde se vidi dovoljno, još ako uzmemo u obzir da ništa od ugradjenog nije atestirano, mislim da bi i tehnički pregled na 3 meseca za neke bio potreban. Postoje čak i delovi koje si sam pravio, misliš da to zadovoljava neke standarde? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mijailović P. 3447 Posted November 28, 2016 E jesi mu rek'o. Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted November 28, 2016 Je l uvedeno da svaka izmena na autu van fabrike mora proći proceduru homologacije? Ono tipa ako se stave drugi točkovi i ostalo? Koliko znam još to nije uvedeno, još se te modifikacije ne upisuju nigde...samim tim, zašto bi bio ''tehnički neispravan''? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7732 Posted November 28, 2016 Bolji je svakako od fabrickog juga Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted November 28, 2016 3 minutes ago, beli_Punto said: još ako uzmemo u obzir da ništa od ugradjenog nije atestirano TNG i folije. Koliko znam, jedino te naknadne modifikacije u SRB moraju da budu atestirane. Plin znamo da nema... 1 minute ago, MS PK said: Bolji je svakako od fabrickog juga Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13165 Posted November 28, 2016 Dobro je Nešo... Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted November 28, 2016 @totti A, šta znači sad taj komentar? Auto koji onako ide na karting stazi ispade neispravan, a Yugići koji su već do pola istrulili i imaju nalepnicu u ćošku šoferke su kao ispravni, šta li... Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13165 Posted November 28, 2016 A ko za njih kaže da su ispravni? Ovako nešto prolazi još jedino na Kubi i u pojedinim afričkim zemljama Ako svi težimo da jednog dana postanemo normalni, onda je i ovo neprihvatljivo. Nemam ja ništa protiv hobi automobila i uživanja u njima na karting stazama, ali ne i u javnom saobraćaju Quote Share this post Link to post Share on other sites
zunto 517 Posted November 28, 2016 Pa moj Mikisav ima 13 godina u sa sigurnoscu tvrdim da je od velike vecine novijih ispravniji i bezbedniji...glupost sta radi drzava Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9592 Posted November 28, 2016 @totti Dokle god se ne traži papir za svaku modifikaciju koja izlazi iz okvira fabričkog rešenja, svaki auto koji sadrži takve modifikacije je ''realno'' tehnički ispravan. Jer...ako ćemo tako da gledamo, kad si ti tražio i dobio papir od Citroena da je skidanje DPF-a ok, da je proizvođač saglasan sa tim skidanjem i da je sve tehnički ok sa autom posle toga... Tako daaaaaa Alviroviću... Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13165 Posted November 28, 2016 Dobro je Nešo... Quote Share this post Link to post Share on other sites