Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Šta uraditi kad čujete sirene?

Recommended Posts

157515-ambulance.jpg

 

Da li se zaustaviti ili usporiti? Gde se skloniti u slučaju saobraćajnog kolapsa? Da li se popeti na ivičnjak? I najvažnije – kako ne odmoći?

 

Saobraćajne gužve su veoma frustrirajuće, naročito kada žurite negde. Zamislite onda kako se osećaju vozači Hitne pomoći dok transportuju pacijenta koji se bori za život. Stoga smo se pozabavili problematikom propuštanja vozila sa prvenstvom prolaza, u koja spadaju i policijska vozila, vatrogasci, vozila BIA i Vojske Srbije – u daljem tekstu zvaćemo ih VPP (Vozila sa Prvenstvom Prolaza).

 

Locirajte vozilo!

Čim čujete sirenu, pokušajte da otkrijete odakle dolazi. Isključite muziku i spustite prozore. Logično, ukoliko se zvuk pojačava, znači da vozilo ide ka vama, ali morate da utvrdite da li dolazi iza vas, spreda ili možda bočno.

 

Analizirajte situaciju!

Ponekad se nalazite u gustom saobraćaju, bez mesta za sklanjanje. Upravo zato bi trebalo da počnete da analizirate situaciju čim čujete sirenu. Vaša reakcija zavisi od mnogo faktora, uključujući udaljenost VPP, brzinu prilaska, ponašanje drugih vozača, vrstu puta, prostor za sklanjanje, mogućnost penjanja na ivičnjak... Na vama je da napravite pravu odluku u pravom trenutku. Ovde nije u pitanju zakon ili neki pravilnik. Vašom reakcijom možete da spasite život nečijem detetu, sestri, majci, ocu...

 

Odreagujte!

Ako se nalazite na otvorenom putu, bez mnogo saobraćaja, dozvolite VPP da vas lakše obiđe tako što ćete usporiti i maksimalno se pomeriti udesno. Ukoliko je saobraćaj gust, pokušajte da nađete mesto da stanete sa strane. Međutim, u gradskim gužvama situacija je neuporedivo komplikovanija - ne postoji univerzalan savet. Morate da odreagujete u skladu sa okolnostima. Uradite šta god je potrebno da propustite VPP, a da pritom ne ugrozite sebe i druge učesnike u saobraćaju i ne napravite težak saobraćajni prekršaj: popnite se na ivičnjak, stanite privremeno na mesto na kojem je zabranjeno parkiranje, skrenite u bočnu ulicu... Na auto-putu samo oslobodite levu traku – to će biti dovoljno.

 

Gledajte vozača i pratite njegove signale!

Kada se nađete u situaciji da ne znate kako da odreagujete pri susretu sa VPP, uspostavite vizuelni kontakt sa vozačem i pratite njegova uputstva.

 

Šta ne raditi?

- Bez oštrog kočenja! Kada uočite VPP iza sebe, najgore što možete da uradite jeste da iznenada zakočite, što se neretko dešava, kako su nam rekli u Hitnoj pomoći. Tako rizikujete da izazovete udes, a istovremeno usporavate VPP.

- Bez iznenadnih manevara! Ponašajte se kao i u svim drugim situacijama u saobraćaju – dajte migavac na vreme ili uključite sva četiri ukoliko planirate da stanete. Vozač VPP će znati da ceni pravovremeno obaveštenje o vašim namerama, šta god planirate da uradite.

- Ne paničite! Panika može samo da pogorša situaciju. Stoga, kada čujete sirene iza sebe, duboko udahnite i procenite situaciju. Ukoliko možete da pomognete VPP da prođe, uradite to – ukoliko ne možete, ostanite staloženi i čekajte prvu priliku da to uradite. Da se ne biste našli u situaciji koja će izazvati paniku, pratite pravila iz prvog dela ovog teksta – uz glasnu muziku nećete čuti sirenu na vreme, već ćete iznenada u retrovizoru videti vozilo Hitne pomoći ili vatrogasce kako bezuspešno pokušavaju da vas obiđu.

- Ne pravite novi problem! Uz svu dobru volju, postoji verovatnoća da u nameri da propustite VPP, izazovete udes i tako, umesto da pomognete, dodatno zakomplikujete situaciju. Zato se potrudite da sve što uradite bude apsolutno bezbedno, čak i ukoliko to znači da ćete usporiti VPP. Naprimer, automobil stoji na semaforu sa crvenim svetlom, iznenada se iza njega pojavi Hitna pomoć, vozač se uspaniči, prođe kroz crveno i izazove udes. Takođe, ukoliko na otvorenom putu bez mesta za sklanjanje i prilike za preticanje počnete da vozite suviše brzo kako biste došli do mesta na koje možete da se sklonite, postoji mogućnost da precenite sopstveno vozačko umeće ili mogućnosti automobila...

 

I centimetar znači

Vozači Hitne pomoći su prekaljeni borci koji će znati da iskoriste svaki centimetar koji im obezbedite pomeranjem svog vozila. Ako ste u mogućnosti da im obezbedite taj centimetar, uradite to. Saobraćajne trake na većini saobraćajnica su dovoljno široke da bi se sabijanjem svih vozila na njima obezbedila još jedna traka po sredini za vozilo Hitne pomoći ili vatrogasce.

 

Apel sa terena

Razgovarali smo sa vozačima Hitne pomoći, koji kažu da ih vozači neretko ignorišu ili čak dovode u opasnost neočekivanim reakcijama. Oni apeluju da im pomognete, a to možete da uradite čak i ako ''milite'' u koloni u ulici sa po dve trake u istom smeru (npr. u Beogradu Bulevar despota Stefana/bivša 29. novembra ili Kneza Miloša). Pomerite se desno do samog ivičnjaka (ukoliko ste u desnoj traci), tako da vozilo do vas može da vam se približi i ostavi nešto slobodnog prostora. Kada to uoče automobili iz suprotnog smera, trebalo bi i oni da se pomere udesno i ostave na sredini dovoljno prostora da prođe vozilo Hitne pomoći. Nažalost, vozači se u praksi najčešće zbune, prate reakciju drugih vozača (koji su se takođe zbunili i ne pomeraju se) i čekaju da ta famozna sirena nekim čudom ode. Vozači Hitne pomoći imaju poruku za nas, obične vozače: zamislite da se u njihovom kombiju nalazi neko od vaših najbližih, dok pokušavaju da mu zaustave teško krvarenje i stignu do Urgentnog centra.

Možda ova poruka deluje suviše dramatično, ali da li biste se i onda ponašali kao da ne čujete sirenu?

 

Šta kaže Zakon?

Zakon kao zakon – nejasan i dvosmislen. Nadležni, nažalost, zaboravljaju da građani nisu pravnici, te dolazi do raznih problema. Kontaktirali smo MUP kako bismo razjasnili nedoumice koje imaju mnogi vozači:

- Da li je dozvoljeno ući u žutu traku kako bi se propustilo vozilo sa prvenstvom prolaza?

- Da li je dozvoljeno delimično ući u raskrsnicu kroz crveno svetlo na semaforu kako bi se propustilo vozilo sa prvenstvom prolaza?

- Da li je dozvoljeno preći punu liniju...?

 

Nažalost, kao odgovor dobili smo samo ''isečak'' iz Zakona:

''Vozač koji na putu susretne ili ga sustigne vozilo, odnosno vozila sa prvenstvom prolaza, dužan je da propusti ta vozila, da im omogući mimoilaženje i preticanje, odnosno obilaženje, i po potrebi da ukloni vozilo sa kolovoza ili se zaustavi, kao i da se pridržava naredbi koje mu daju lica iz pratnje, odnosno da kretanje nastavi tek pošto ova vozila prođu. Kada vozilo sa prvenstvom prolaza obezbeđuje prolaz vozilima koja se kreću iza njega, ostali učesnici u saobraćaju imaju obavezu postupanja prema tim vozilima kao prema vozilima sa prvenstvom prolaza. Lice koje upravlja vozilom sa prvenstvom prolaza dužno je da vodi računa o bezbednosti ostalih učesnika u saobraćaju. Pešaci ne smeju da stupe na kolovoz, odnosno dužni su da se sklone sa kolovoza da bi omogućili nesmetan prolaz vozilima sa prvenstvom prolaza. U pogledu međusobnog prava prvenstva prolaza vozila iz stava 1. ovog člana važe opšte odredbe ovog zakona o prvenstvu prolaza. Kada policijsko vozilo sa prvenstvom prolaza daje istovremeno i svetlosni znak upozorenja iz člana 60. ovog zakona, vozač vozila koje se kreće neposredno ispred policijskog vozila koje daje te znake, mora odmah bezbedno da zaustavi svoje vozilo uz desnu ivicu kolovoza, a po mogućnosti van kolovoza. Vozač vozila koje se kreće neposredno iza policijskog vozila koje daje posebne zvučne i svetlosne znake, dužan je da postupi po znacima i naredbama policajca, odnosno da prati policijsko vozilo do pogodnog mesta i da se bezbedno zaustavi iza policijskog vozila''.

 

Zloupotrebe

Zloupotreba ima, to je priznao i sam predsednik Srbije. Rotaciona svetla i sirene dobili su pojedini predsednici opština, poslanici, direktori nekih agencija, stranački lideri... Zato ni ne čudi što su mnogi vozači ogorčeni, te ignorišu kolonu crnih Audija pod rotacijama, koja želi po svaku cenu da se probije kroz saobraćajnu gužvu. Sa druge strane, vozači Hitne pomoći kažu kako nije retkost da se nađu pod optužbom da su neopravdano koristili sirenu i rotaciju. Na primer, vozilo Hitne pomoći ide normalno ispred vas, iznenada upali rotaciju i sirenu, te odjuri preko pune linije ili kroz crveno svetlo. Mnogi tada pomisle kako je reč o zloupotrebi. U Hitnoj pomoći nas uveravaju da se ovakve stvari strogo kažnjavaju i objašnjavaju kako vozilo u svakom trenutku može da dobije poziv iz baze i bude upućeno na intervenciju. I sami vozači kažu da ih policija kontroliše – dešava se da policijska patrola prati vozilo Hitne pomoći pod rotacijom kako bi proverili da li se u vozilu zaista nalazi pacijent ili se nekome žurilo na doručak.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

emisijaSATyoutubelogonovi.jpg EmisijaSAT: Šta (ne)treba raditi kada naiđe Hitna pomoć?

 

Kako da ubrzamo hitnu pomoć? 
Na praktičan način proveravamo koliko tačno može da se uštedi u vremenu dolaska ekipe hitne pomoći i koliko vozači na to mogu da utiču. Simulirali smo nekoliko različitih situacija i uključili štopericu. Rezultati su iznenadili sve učesnike testa:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...