Jump to content
FAS Goran
sErGiO-AR

Koliko novca je država dala Fiatu - Insajderovo istraživanje

Recommended Posts

@YUgisa

 

Moguće je da 1/3 jedne od najmodernijih (jer je skoro napravljena) fabrika automobila u Evropi ne vredi stotine miliona evra. Ono, za celu fabriku uloženu preko milijardu, ali eto trećina nje ne vredi par stotina miliona. Čak neki kažu da je sama Srbija uložila tu milijardu...ono, došli siromašni italijani da opljačkaju bogate Srbe preko fabrike u KG, pa tako iz budžeta otišlo milijardu a da nigde nema trag o tome.

Isto tako, sve te mašine, roboti, farbare, prese...tj. 1/3 svake od njih ne vredi jer one izgleda mogu da se koriste samo za proizvodnju 500L-a, i ničega drugoga sutra kad bi Fiat rešio da zatvori fabriku u Srbiji... :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa i u moj auto je ulozeno 10.000 evra pa vredi mozda 1000e, sem ako ne bi rasprodali  u delovima drugima, u takvom sastavu kakvom je sada, ne vidim ponudu i potrazu koja bi odrzala cenu tako visokom ;) A nece nasi politicari staviti katanac i reci Fiatu ovo je nas deo, ne mozete ga koristiti pa da pokusaju da ga prisile da otkupe za tipa 90% cene kako im se ne bi isplatilo da naprave sve od nule ;) A kad bi Fiat zatvorio, opet ostaje to da li bi neko otkupio njihov deo i kako se nas deo tu uklapa.

 

A sad nemojmo se bas praviti toliko naivni, ne idu siromasni da pljackaju bogate, nego danas bogati pljackaju siromasne. Jos manje se nemojmo praviti kako je Fiat savrsenstvo jer svuda po svetu se zale na grupaciju kako postupaju sa svojim musterijama, kao da prioritet nije iskljucivo profit. Naravno ne kazem da su jedini ili najgori od svih proizvodjaca...

 

U svakom slucaju, ne ulazim previse u to da li su pare nestale da li smo na nuli ili u plusu i ko sta tvrdi, nego samo prostu cinjenicu da znam kakvu potraznju je imala Zastava da pokrene nov model a nije da nemamo sposobne ljude da naprave auto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, YUgisa said:

Ne verujem da je Fiat previse zainteresovan da otkupi ostatak a drugi proizvodjac nece uzimati :D

Treba i ti više da čitaš Forum, da budeš informisan. :):thumbup: 

 

U Ugovoru je definisano: ako SRB odluči da iskoristi svoje pravo da proda 33% vlasništva posle desetogodišnjice, FCA će morati da kupi, tj. ima ''neopozivu i bezuslovnu obavezu'' da otkupi ceo deo vlasništva od SRB. Dakle, samo treba da odluči Vlada Srbije i eto joj para u budžetu. Isto postoji i u obrnutom smeru, tj. u Ugovoru piše: 

''U periodu koji počinje na desetu godišnjicu i završava se na petnaestu godišnjicu od Dana zaključenja transakcije, FCA će imati pravo, ali ne i obavezu da kupi od RS, davanjem pismenog obaveštenja RS o ovom postupku, ceo udeo (i to ne manje od celog udela) RS u ZPD. Ukoliko FCA odluči da iskoristi svoje pravo koje se pominje u članu 44, RS će imati neopozivu i bezuslovnu obavezu da proda FCA u roku od 10 poslovnih dana od dana prijema pismenog obaveštenja od FCA svoj udeo u ZPD...''

 

Ko hoće da čita tekst Ugovora o zajedničkom investicionom ulaganju između Republike Srbije i Fiat Group Automobiles S.p.A., dokument može besplatno da preuzme sa FLCS servera:

klik OVDE

24 minutes ago, YUgisa said:

...znam kakvu potraznju je imala Zastava da pokrene nov model a nije da nemamo sposobne ljude da naprave auto.

Što smo i pokazali od nastanka Zastave do njenog nestanka, jer tokom tog perioda nismo napravili nijedan svoj model automobila. Svo to znanje da napravimo model automobila smo pokazali - u vidu 0 takvih modela.

Kao što znamo, ono što se pravilo u Zastavi su bile aktuelne licence Fiata, ili stare licence Fiata, ili odbačena rešenja Fiata (Florida je bila jedna od Fiatovih ranih verzija za Tipo, ali je Fiat odbacio to rešenje i izabrao drugo...znamo kako je Tipo na kraju izgledao).

 

 

Edited by neshaoct
izmena / dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, knezevic76 said:

Lično bih spalio tu fabriku do temelja. Radnicima su mogli dati otpremnine po 70-80000€, koliko su do sad upucali para u veštačko održavanje i punjenje mabarima džepova.

 

51 minutes ago, knezevic76 said:

Da je ta ista fabrika negde u Beogradu, odavno bi bila pretvorena u građevinsko zemljište. Ovako služi za održavanje socijalnog mira međ sirotinjom, kupovinu glasova.

A, zamisli ovu fabriku:

 

- jedan proizvođač automobila želi da pravi fabriku u tvojoj državi, pokaže prstom lokaciju.

Nemaš tamo traženu parcelu od 100 hektara u državnom vlasništvu, pa uzmeš iz budžeta milione evra da otkupiš zemlju od privatnih vlasnika i tako formiraš jednu parcelu od 100 hektara u državnom vlasništvu, baš tamo gde je pokazano prstom.

- onda uzmeš još para iz budžeta, sad već par desetina miliona evra, da potpuno infrastrukturno opremiš tu parcelu (dovedeš asfalt, struju, gas, vodu, prugu).

- onda takvu potpuno sređenu parcelu, pogodnu odmah za gradnju pokloniš tom proizvođaču automobila.

- zatim uzmeš iz onog istog državnog budžeta još 150 miliona evra i bespovratno pokloniš tom proizvođaču automobila, da mu se nađe za izgradnju fabrike automobila. Zauzvrat dobiješ 0% vlasništva te fabrike automobila.

Na to, taj proizvođač doda još 350 miliona svojih para, a još 500 miliona uzme kredit od Banke tako što zaduži fabriku koju će tek da napravi. Tako je skupljena milijarda za izgradnju te fabrike.

- zatim odobriš poreske podsticaje u visini oko 230 miliona evra, odrekneš se toliko para u budžetu države kad fabrika počne da radi, tj. godinama i godinama im obračunavaš poreze ali ih ne naplaćuješ.

- tražiš da fabrika ima 3.100 zaposlenih, iako je proizvođač automobila planirao da mu fabrika ima 2.400 zaposlenih. Složi se proizvođač automobila sa tvojom željom da fabrika bude veća, da ima više zaposlenih, ali ti traži podsticaje za svako to dodatno radno mesto koje želiš. I, isplatiš mu malo preko 190.000 evra podsticaja za svako od tih 700 ekstra radnih mesta. Znaš ono kad kod nas kukaju kad neko dobije par hiljada, do plafon 10k evra podsticaja za jedno radno mesto....e, ovi su dali preko 190.000 evra za jedno radno mesto. Mogao bi neko da pomili da jesu dali toliko, ali ne za svih 3.100 radnih mesta, nego samo za onih 700 što se htelo dodatno. Ok, čak i kad se taj iznos dat za 700 podeli na svih 3.100 radnika, dobija se preko 40.000 evra podsticaja za svako radno mesto u toj fabrici automobila.

 

Da li znaš na koju fabriku automobila u Evropi se odnosi ova priča?

 

Ovo pitanje je tu da se bolje vidi kako priča o podsticajima/subvencijama nije izmišljena u SRB, nego je neminovnost u situaciji kada drugi po Evropi daju iz svojih budžeta mnogo više za fabrike automobila...i zauzvrat dobiju 0% vlasništva tih fabrika. Možda bi i oni trebali sve takve fabrike da spale do temelja... :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, za Srbiju pričam I treba je sravniti. Kako to da ne nađoše nekoga za onoliki infrastrukturu u rakovici? 100 puta bolja od Kragujevca i zastave. Kako to da onolika infrastruktura u luci Pančevo i Luci BG odjednom nije podobna pa hoće da grade na novu Luku tamo gde nema 100m bilo kakve infrastrukture?
Kako to da jedan gigant kao PKB na 10km od centra Beograda koji po svim procenama stranih stručnjaka može opstati samo uz malo subvencije države i da vrati uloženo u rekordnom roku, al eto, arapima je prodat sa svom infrastrukturom, najplodnijim zemljištem za šaku dolara.

Pitanje je prosto, zašto se fiat veštački održava?

Zašto BIP sa vrhunskim lokalitetom, infrastrukturom u zemlji pivopija nema podršku države kao Fiat? Koja pivara je propala u svetu? Srpska?

I samo jedna digresija, da li su sve te moderne mašine u Fiatu, fiatovo vlasništvo ili su rentirane ili na lizing?

Nema šanse da me bilo ko ubedi da je Fiat mudar potez vlade Srbije. On nikad neće doneti profit državi, već žabarima i prividan mir za par hiljada porodica.
Da se ta ista infrastruktura nalazi u Beogradu, rasturili bi je kao rakovicu, kao PKB, kao železničku stanicu i nikli bi šoping molovi, BG H2O itd. Dakle, nešto što donosi profit!

Zna se koje zemlje mogu imati granu autoindustrije, konkretno proizvodnju automobila, dal svog brenda ili tuđeg, nije bitno.
Sigurno ne zemlja u kojoj ne postoji kupovna moć građana, ne zemlja kojoj šiptarske sankcije poljujaju ekonomski sistem, ne zemlja koja više uvozi nego što izvozi.


Taj silni novac da je ubrizgan u poljoprivredu, em bi rekordno bio vraćen, em bi se povećao izvoz, em bi imao jeftiniju hranu, skočila bi kupovna moć zbog nižih cena i samo stanovništvo bi imalo najveći benefit pored države.
Od fiata nemamo NIŠTA ni ti ni ja ni bilo ko, sem 3000 porodica u Kragujevcu i okolini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nešo, nemam sad vremena opširnije da pišem, samo jedni kratko pitanje, da li je tačno ono što stoji u naslovu, da je neto dobit 1.5 milijardu dinara a subvencije države 2.75 milijardi dinara? U linkovima koje si postavio nisam mogao da nađem podatke o tome. Odgovorio si na sporedno a na glavno ne. Ljubodrag je ipak profesor sa pedigreom, nije doktorirao u poseldnjih 5-6 godina nego u vreme dok smo još uvek bili ozbiljna država.

I kad već spominješ KIA fabriku u Slovačkoj kao reper (podatke o njihovim državnim ulaganjima sam, koliko se sećam, prvi ja postavio na forum), pogledaj gde je danas ta a gde naša fabrika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Woodoo said:

...da li je tačno ono što stoji u naslovu, da je neto dobit 1.5 milijardu dinara a subvencije države 2.75 milijardi dinara? U linkovima koje si postavio nisam mogao da nađem podatke o tome. Odgovorio si na sporedno a na glavno ne.

Nisam ni odgovarao na to, već na laži koje su napisali u tom tekstu.

Mislim da je ono što je laganje uvek glavno za odgovoriti, nikako ne može biti sporedno odgovaranje na laži. Mislim na laži oko izmišljanja kredita od 500 miliona i ostalih stvari...

 

A, oko dobiti - ona je onolika koliko piše u bilansu, koji je javno dostupan na sajtu APR-a. Nisam proveravao da li su cifre sa APR-a ispravno preneli u tekstu. Nek' bude da su ih ispravno preneli.

Mislim da je to dobar rezultat imajući u vidu koliko dana fabrika nije radila jer se 500L prodaje sve manje. Ako sa toliko neradnih dana u toku godine fabrika bude u minusu samo oko 10 miliona evra na kraju godine...to je po mom mišljenju i više nego dobro. Kažem ''u minusu'' jer da nije bilo subvencije od 23.1 milion evra (2.75 milijardi RSD), ne bi bilo dobiti od 12.6 miliona evra (1.5 milijardi RSD), nego bi na kraju godine bio minus od 10.5 miliona evra. Sve to za fabriku koja blago rečeno ''radi u leru'' jer je prodaja 500L mnogo manja nego pre 4-5 godina.

 

Glavni problem Fiata u KG je nedostatak novog modela, a o tome sam otvorio temu na Forumu davnih dana:

https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/76394-šta-će-se-posle-500l-a-praviti-u-kragujevcu/

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Woodoo said:
Nešo, nemam sad vremena opširnije da pišem, samo jedni kratko pitanje, da li je tačno ono što stoji u naslovu, da je neto dobit 1.5 milijardu dinara a subvencije države 2.75 milijardi dinara? U linkovima koje si postavio nisam mogao da nađem podatke o tome. Odgovorio si na sporedno a na glavno ne. Ljubodrag je ipak profesor sa pedigreom, nije doktorirao u poseldnjih 5-6 godina nego u vreme dok smo još uvek bili ozbiljna država.
I kad već spominješ KIA fabriku u Slovačkoj kao reper (podatke o njihovim državnim ulaganjima sam, koliko se sećam, prvi ja postavio na forum), pogledaj gde je danas ta a gde naša fabrika.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Woodoo said:

I kad već spominješ KIA fabriku u Slovačkoj kao reper (podatke o njihovim državnim ulaganjima sam, koliko se sećam, prvi ja postavio na forum), pogledaj gde je danas ta a gde naša fabrika.

Ovo si dodao u međuvremenu...

 

Kakve veze ima ko je prvi preneo na Forum javno dostupne informacije? Evo, sad ću ja okačiti kako je JLR odlučio da pravi fabriku u Slovačkoj, pa nemam valjda sada tapiju na to: :) 

https://www.ft.com/content/4ec6972c-73db-11e5-bdb1-e6e4767162cc

Dve evropske države, obe članice EU, ''ratuju'' pre par godina oko toga ko će dobiti fabriku automobila JLR. Kao glavno oružje u tom ratu dve države članice EU koriste pare iz budžeta, tj. subvencije i podsticaje. Premijer jedne od njih ide u Hotel da priča sa čelnicima JLR, daje im svoj lični broj telefona da mu se jave ako im nešto treba. Na kraju, poražena strana (Poljska) kaže da oni nisu mogli da daju toliko podsticaja iz svog budžeta koliko je Slovačka odlučila dati. JLR planira da tek u sedmoj godini od početka rada fabrike ona dostigne maksimalni kapacitet.

Kamo lepe sreće da su naši otišli u isti hotel i ponudili JLR još više para nego Slovačka...

 

Suština primera Kie, ili JLR, ili PSA, ili Audija u Mađarkoj još od 1993. godine, itd, itd...je da ljudi razumeju da svi daju isto što i SRB, samo mnogo više novca daju za svaku pojedinačnu stavku jer i imaju u budžetu mogućnosti da mnogo više daju za zaposlene, za oslobađanje od poreza, za gradnju fabrika, itd, itd. Npr. ovde može da se pogleda na strani 6 kako Mađarska poziva da se investira kod njih, tj. šta sve daju iz budžeta:

http://www.investhipa.hu/images/hipa_kiadvany_intro_manufacturing_web_201808.pdf

 

Suština zato nije u pukom navođenju informacije da se nešto dalo, nego šta se dobija zauzvrat.

 

Smatram da je SRB imala dobru situaciju sa Fiatom u vreme dok se 500L pravio u oko 100.000 komada godišnje. Odnos uloženog/dobijenog je bio dobar, plus ima 1/3 vlasništva nad fabrikom koje može da unovči. Mada, ti si i tada pričao da to sve ne valja. Nekako mislim da ćeš to pričati i kada bude opet bilo 100.000 godišnje, i kad bude bilo 150.000...videćemo. :D 

Situacija se poslednjih par godina menja jer se pravi sve manje, sada negde na pola od tog broja godišnje, a daje se i dalje. Možda je neko već sračunao da je 20-tak miliona evra godišnje ok za posao par hiljada ljudi, jer oni koštaju i kad su na birou. A, možda SRB može da ''pogura'' Fiat iskazivanjem svoje zainteresovanosti za novi model kako bi se ubrzali Fiatovi globalni planovi. Ne može SRB da kreira te planove, ali može da utiče da brže idu u realizaciju, pa sve možda i do ''pretnje'' da će iskoristiti svoje pravo iz Ugovora da proda ka FCA 1/3 fabrike i tako vrati pare koje je davala, plus da prestane da daje ubuduće jer eto više neće da daje za proizvodnju od 40-tak hiljada komada godišnje. Realno, mislim da se još uvek ne ide u ''zatezanje'' sa Fiatom jer su i u Vladi svesni, kao i mi, da šanse nema da ta fabrika pravi 500L zauvek, tj. da će globalna ekonomija mnogo bolje naterati FCA da tu počne proizvodnju nekog novog modela, nego što može na to da ih natera bilo ko iz SRB...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opet iste novine - ''Danas'', ali dva dana kasnije drugačiji tekst.

Kad se prvo 03.07. u najvećem delu teksta objave lagarije, pa se tako možda može ''popiti'' tužba zbog objavljivanja laži, eto odmah 05.07. u istim novinama drugačijeg teksta:

 

''Kompletnija proizvodnja automobila u jednoj fabrici dosad nije izmišljena''

 

fca kg.jpg

 

Mediji su ovih dana objavili rezultate prošlogodišnje poslovanja kompanije ''Fiat-Krajsler automobili Srbija'', iz kojih se vidi da je ta Fiatova fabrika lane dobila čak 2.75 milijardi dinara subvencija, odnosno oko 970 miliona dinara više nego 2017, te da je ta kragujevačka fabrika, uprkos tome, u 2018. zabeležila gubitak od 64.3 miliona dinara. Prošlogodišnji bilansi Fiatove fabrike u centru Šumadije takvi su kakvi su prikazani u medijskim informacija, i činjenica su, uzrokovana sve drastičnijim padom proizvodnje i plasmana jedinog šumadiskog modela Fiat 500L, koju trebaju najozbiljnije da razmotre vlasnici fabrike - Grupcija ''Fiat Krajsler automobili'' (FCA) sa 67 odsto kapitala, i država Srbija sa učeščem u kapitalu od 33 odsto.

 

Ono što u infomaciji o prošlogodišnjem poslovanju kompanije FCA Srbija, pored iznosa subvencija kojom je država u 2018. podržala poslovanje Fiata i uprkos tome zabeleženom gubitku, upućenom delu javnosti takođe ''bode oči'', jeste način na koji domaći analitičari tumače situaciju u fabrici u Kragujevcu, a koji se (način), i mimo njihove volje, najverovatnije, svodi na omalovažavanje fabrike čiji su suvlasnici građani Srbije (sa onih 33 odsto), i što je još gore, na svojevrsno vređanje i ponižavanje kragujevačkih radnika koji godinama unazad, za male novce, proizvode (baš tako proizvode, a ne montiraju ili sklapaju) automobile prema najsavremenijoj svetskoj tehnologiji. Najgore je što to čine sa ''akademskih visina'', sa kojih su, gotovo je izvesno, fabriku za proizvodnju bilo čega videli jedino na televiziji. Otuda, valjda i ona maltene skojevska čvrstina u stavu (''Nisam pročitao knjigu, ali znam šta u njoj piše'').

 

Tako jedan od poznatijih domaćih analitičara navodi da dolazak Fiata u Srbiji, prema njegovim rečima nazvan ''posao veka'', postaje ''fijasko vek''. Da li je posao Fiata i države Srbije ''fijasko veka'', kako se javlja uglednom analitičaru, još je čini se rano za konstatovanje. Fiatova proizvodnja u Kragujevcu počela je tek pre sedam godina (početkom jula 2012.), što je za ocenjivanja (ne)uspešnosti jednog velikog poslovnog poduhvata u oblasti automobilske industrije vrednog blizu milijardu i po evra, ipak kratak period.

 

Ugledni analitičar dr Ljubodrag Savić, sa beogradskog Ekonomskog fakulteta, je, međutim, kako se čini, pomešao ''poslove veka''. Dolazak Fiata u Kragujevac, koliko je šumadijskim hroničarima znano, nikada nije nazivan ''poslom veka'', već se, manje više, smatralo da se Fiat, prema čijem konceptu i uz čiju finansijku podršku je od kraja 50-tih do početka 70-tih prošloga veka, izgrađena Zastavina Fabrika automobila, vratio u ''svoju'' fabriku. Epitet ''posla stoleća (ili veka)'', odnosio se na izvoz Zastavinog Yuga u Ameriku,započet u avgustu i prekinut krajem 1990., uoči ratnog raspada bivše Jugoslavije.

 

''Naoružan'' izraženom samosvešću o sopstvenoj veličini i nepogrešivosti, te nadsve apsolutnim nepoznavanjem onoga o čemu govori, ugledni analitičar potom konstatuje: ''Naši ljudi su tamo isključeni iz bilo koje važne delatnosti u proizvodnji automobila. Svodi se sve na sklapanje delova, tako da nema ni mnogo koristi od toga što je fabrika tehnološki napredna. Ako je cilj zapošljavanje ljudi, možda se moglo naći neko jeftinije rešenje.'' Predstavnici zaposlenih u kragujevačkom Fiatu i poznavaoci ove problematike, najblaže rečeno, zatečeni su rečenom konstatacijom, odnosno javnom demonstracijom nepoznavanja onoga o čemu se priča, što bi, da nije šire javnosti, bio ekskluzivni problem analitičara. Ali, zarad te šire (i mahom neupućene javnosti) mora najpre da se kaže da je Fiatova fabrika automobila u Kragujevcu, fabrika sa ''najvišiom stepenom obrade'' u proizvodnju putničkih vozila.

 

Fiatova fabrika automobila, sa pogonima Preseraj, Karoserija, Lakirnica i Montaža, kompletna je koliko i glavna Fiatova fabrika (''Mirafjori'') u Torinu, ili kao svaka fabrika General Motorsa, Toyote, Volkswagena, Peugeota, Renaulta, BMW-a, Mercedesa i bilo koje druge svetske kompanije. Otuda se i u kragujevačkoj, kao i u svim ostalim svetskim fabrikama koje imaju četiri navedena pogona, automobili ne montiraju, niti sklapaju, već - proizvode.

Pojednostavljeno, u Preseraj kragujevačke Fiatove (i svake druge fabrike kompletne automobila na svetu) uđe rolna lima od koje, nakon obrade (skalapanja šasije i školje u Karoseriji), iz Lakirnice izadje obojena i lakirana školjka, koja odlazi u Montažu, iz koje na kraju proizvodnog proseca, izlazi gotov automobil za tržište. Kompletniju proizvodnju automobila u jednoj fabrici automobila do sada nisu izmislili ni Amerikanci, ni Japanci, ni Britanci, ni Nemci, ni Kinezi, ni Čerkezi, ni Zulu pleme...

Deo javnosti ne zna da gotovo nijedna nijedna fabrika automobila na svetu ne proizvodi i delove koji se u pogonu Montaža ugradjuju u onu ofarbanu i lakiranu školjku. Naprotiv, delovi i pozicije za ugradnju u automobile, među kojima su i motor i menjač, redovno stižu sa strane od kooperanstkih firmi, ili jedne centralne fabrike koja proizvodi određene agregate (motore i menjače), na primer ne za samo za fabrike iz cele svoje grupacije, već i za duruge kompanije. Toyota tako u pojedine svoje modele ugradjuje Peugeot/Citroen motore.

 

U konkretnom slučaju, Fiat ima dve fabrike motora, jednu na jugu Italije i drugu u Poljskoj, iz kojih tim agregatom snabdeva sve svoje fabrike u Evropi, na Mediteranu, Bliskom istoku i severu Afrike (tzv. Emea grupa). Slično je i sa ostalim pozicijama, pa ''Grupa Sidžit'' delovima od plastike snabdeva sve Fiatove fabrike iz EMEA grupe. ''Fiat plastic'' je proizvođač prednjih i zadnjih branika za sve Fiatove fabrike. Fiat je svoje glavne dobavljače (''Manjeti mareli'', ''Džonson kontrols'', ''Sidžit'', ''PMC'', ''Denso'', ''Fiat plastik'' i još neke) doveo u Kragujevac i locirao ih u fabričkom krugu FCA Srbija, ili u obližnjoj Industrijskoj zoni u naselju Grošnica. Najveći deo pozicija za ugradnju u Fiat 500L ipak stiže iz Italije, ali za to nije odgovoran samo Fiat, već i država Srbija koja ništa ne čini da poreskom politikom i subvencijama, koje strancima deli kapom i šakom, podstakne razvoj malih i srednjih preduzeća u domaćem metalskom sektoru kako bi mogla da konkurišu Italijanima. Bilo bi jeftinije i jednostavnije i Fiatu, čije su kriterujume i standarde, koliko je javnosti poznato, do sada ispunile tek dve, tri domaće firme. Lokacija kooperantskih firmi u svetu automobilske industrije razlikuje se od kompanije do kompanije. Ima kompanija (BMW, na primer), kod kojih su dobavljači najvećim delom locirani na ulazima fabrike, dok su kooperanti bivše Zastavine fabrike automobila, koja je bila jugoslovenski koncipirana, bili locirani u Kranju, Splitu, Prištini, Peći, Banja Luci, Ohridu, Surdulici, Pančevu, Beogradu i mnogim drugim mestima širom bivše Jugoslavije, odakle su stizali delovi za ugradnju u Fiću, Tristaća, Stojadina, Yuga, Floridu i druge modele koji su se u Zastavi - proizvodili, kao što se u rekonstruisanim i savremeno opremljenim Zastavinom pogonima od jula 2012. proizvodi Fiat 500L.

 

preuzeto sa - danas.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

S obzirom da je ovaj gore tekst potpisao drugi novinar i da u njemu nema nijednog stručnog mišljenja osim njegovog, sam tekst mi više deluje kao neko PR saopštenje nego argumentovan odgovor. S druge strane, ako Danas služi da pogrešno informiše građane i radi kako mu gazda kaže koji je to gazda u pitanju jer su oni bivši otvorili fabriku a ovi sadašnji nastavili da sipaju u nju. Tu je i suština, ja ne kritikujem FCA nego vlast, a i FSA je za kritiku, jer pumpa rashode tako što prikazuje manju zaradu i iznosi profit u svoju matičnu zemlju. Razlog za to je da bi se opravdale visoke subvencije. I tu dolazimo do toga zašto sam "protiv" fabrike, a u stvari nisam protiv fabrike već protiv "dinkićevskog" načina vođenja ekonomije i na ovaj način favorizovanje stranih ulagača u odnosu na domaće. Ti to pravdaš jer je u pitanju Fiat fabrika a ovo FLCS forum.

 

U vezi KIA fabrike u Slovačkoj, nisam ono napisao da bi se hvalio već da napomenem da si od tog trenutka počeo to da koristiš kao argument i opravdanje za naše subvencije, a pri tom, Srbija i Slovačka ne mogu da se porede, KIA fabrika i naša u Kragujevcu takođe. Vidi se gde su sada oni a gde smo mi. Kod njih na istoj proizvodnoj traci može da se proizvodi 8 modela,  proizvodi se 3 (Sportage, Ceed i Venga) u preko 300.000 primeraka a prosečna plata u fabrici je 1.458 €.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Woodoo said:

I tu dolazimo do toga zašto sam "protiv" fabrike, a u stvari nisam protiv fabrike već protiv "dinkićevskog" načina vođenja ekonomije i na ovaj način favorizovanje stranih ulagača u odnosu na domaće. Ti to pravdaš jer je u pitanju Fiat fabrika a ovo FLCS forum.

Nije tačno. Ja pravdam subvencije jer vidim svet oko sebe i ne pravim se ćorav na to što vidim.

A, vidim da svi ostali po istoku Evrope odavno to daju, daju i nakon što su ušli u EU, i ako jedna SRB želi da ima investicije mora i ona da daje jer se bori sa njima za investicije. Zabluda je da SRB može imati ekonomiju bez podsticaja, a da istovremeno to ni dan danas nemaju ni jedna Poljska, Slovačka ili Mađarska (verovatno tri istočnoevropske države koje su najbolje sprovele tranziciju). Oni su za nas danas Amerika kad je ekonomija u pitanju, pa i oni moraju subvencijama da privlače investicije, čak se tako i međusobno bore, a kamoli jedna Srbija.

12 minutes ago, Woodoo said:

Srbija i Slovačka ne mogu da se porede, KIA fabrika i naša u Kragujevcu takođe. Vidi se gde su sada oni a gde smo mi. Kod njih na istoj proizvodnoj traci može da se proizvodi 8 modela,  proizvodi se 3 (Sportage, Ceed i Venga) u preko 300.000 primeraka a prosečna plata u fabrici je 1.458 €.

Ta fabrika radi skoro 15 godina. Kolike su im prosečne plate bile u prvih 5 godina?

Ili, kolika je prosečna plata bila u PSA fabrici u Slovačkoj (otvorena negde skoro u isto vreme kad i Kia fabrika)? Da li je bila toliko mala (manja nego tada prosečna plata na nivou cele Slovačke) da su u parlamentu Francuske čak razmatrali to pitanje jer je neke parlamentarce bilo sramota koliko manje plaćaju u Slovačkoj za iste poslove kao u Francuskoj...

Naravno da je drugačije jer je Kia tražila jednu lokaciju za jedinu svoju fabriku u Evropi, i naravno da će tamo sada praviti mnoštvo svojih modela jer su tako i planirali. Fiat pored KG, kao što znaš, ima još dosta fabrika po Evropi i Turskoj. Baš je realno očekivati da bilo koja Fiatova fabrika u Evropi pravi po 5, 6 ili 8 modela istovremeno...tj. to porediti sa fabrikom kojoj je i jedini cilj da pravi sve na jednom mestu za evropsko tržište.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puno je stvari tu isprepleteno. Medju najvaznijim to sto Kii mnogo bolje ide kao brendu, ne zahvaljujuci Slovackoj drzavi, nego prosto im ide prodaja, dok Fiatu stvarno sve gore i gore (ocajnicki fale novi modeli). Da postoji potraznja za 300.000 500L-ova godisnje, verujem da bi citava prica izgledala potpuno drugacije. Ali ipak je i u Dinkicevo vreme Fiat bio logican partner za ovako nesto, sto zbog velikog duga Zastave (odn. drzave Srbije) prema Fiatu, sto zbog vec postojece saradnje iz proslosti. 

 

Po meni, idealna prica bi bila otvaranje nekakvog razvojnog odeljenja u Srbiji, koje bi takodje doprinelo smanjenju troskova razvoja (jer bi radili za manje pare nego italijani) a mozda bi mogli nesto i uticati oko toga sta bi se pravilo u Kragujevcu (valjda se tih 33% pita nesto?). Nesto poput Dacie u Rumuniji, poput Tofasa u Turskoj. Po mom misljenju, to je 'the way to go'...

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Woodoo said:

...sam tekst mi više deluje kao neko PR saopštenje nego argumentovan odgovor.

A, meni deluje kao lizanje gov*na koje su objavili pre neki dan jer im je bolje tako nego da na Sudu dobiju papir da plate mnooooogo para za lagarije koje su objavili pre neki dan.

 

23 minutes ago, Woodoo said:

S druge strane, ako Danas služi da pogrešno informiše građane i radi kako mu gazda kaže koji je to gazda u pitanju...

Oni bivši, kao što su ovi današnji na vlasti gazde Informeru, Pinku, Hepiju i gomili drugih.

Ne boje se bivši da se objavi tekst pun laži o Fiatu (izmišljanje kredita od 500 miliona evra kod EIB koji je uzela Srbija i svašta nešto još), jer je njima cilj da se objavljuje kako je sve nikad gore i najgore i sad će smak sveta samo što nije. Mala digresija, pre neki dan čitam N1 aplikaciju sa fona, i glavni naslov kako se uvodi novi namet na struju, kako će biti veći računi. Pomislim nije valjda da poskupljuje struja, krenem da čitam, kad ono...biće račun veći za 5 dinara zbog neke takse šta li već. Zaslužuje li dodatnih 5 dinara na račun od 2.500 dinara udarni naslov? Naravo da ne...osim ako nisi N1 koji ima za cilj da predstavi kako je sve najgore, nikad lošije, sutra popodne će smak sveta.

Gade mi se jednako Informer/Pink/Happy/Danas/N1...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, horvat said:

Ali ipak je i u Dinkicevo vreme Fiat bio logican partner za ovako nesto, sto zbog velikog duga Zastave (odn. drzave Srbije) prema Fiatu, sto zbog vec postojece saradnje iz proslosti. 

Nešto treba da se razjasni, Dinkićevo vreme nije ono nego je i ovo, on je i dalje konsultant, i dalje glavni za privatizaciju iako je u skupštini prećeno u ono opoziciono vreme zatvorskim odelom sa njegovim imenom. On je najveća štetočina srpske privrede u istoriji.

 

Druga stvar, zbog čega se istorijska veza sa Fiatom dovodi u vezu sa novom fabrikom? Kakve veze ima jedno sa drugim kada je zastava fabrika bila propala skroz. Nije postojao nikakav kontinuitet. Mogla je bilo koja druga fabrika da se napravi od nule, isto kao što je ova. Sa mnogo manje subvencija, gde strani principal takođe podnese teret gubitka a ne samo budžet države Srbije.

19 minutes ago, horvat said:

Po meni, idealna prica bi bila otvaranje nekakvog razvojnog odeljenja u Srbiji, koje bi takodje doprinelo smanjenju troskova razvoja (jer bi radili za manje pare nego italijani) a mozda bi mogli nesto i uticati oko toga sta bi se pravilo u Kragujevcu (valjda se tih 33% pita nesto?). Nesto poput Dacie u Rumuniji, poput Tofasa u Turskoj. Po mom misljenju, to je 'the way to go'...

Odličan predlog i sugestija, samo što je to ovde izostalo, ne postoji.

19 minutes ago, neshaoct said:

A, meni deluje kao lizanje gov*na koje su objavili pre neki dan jer im je bolje tako nego da na Sudu dobiju papir da plate mnooooogo para za lagarije koje su objavili pre neki dan.

Čekaj malo, gore sam te pitao, jer ja nemam vremena da pratim redovno kao ti, da li je istina za gubitak i subvencije, napisao si da nisi gledao ali sad kažeš da su napisali lagarije. Jesi li proverio u međuvremenu ili po automatizmu braniš FAS?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Woodoo said:

Mogla je bilo koja druga fabrika da se napravi od nule, isto kao što je ova. Sa mnogo manje subvencija, gde strani principal takođe podnese teret gubitka a ne samo budžet države Srbije.

Koja se druga fabrika javila i odbijena je? 

Gde se to dogodilo da je strani principal preuzeo i gubitke propale firme? Npr. šta je uradila Amerika sa dugovima Chryslera kada ga je spajala sa Fiatom? Verujem da ti je poznato da je prvo osnovana nova firma ''New Chrysler'' i onda ta nova firma bez dugova spajana sa Fiatom?

Mislim da je izrazito nerealno tvoje očekivanje da Srbija može da radi ono što ni Amerika nije mogla, odnosno da principalu prebaci i dugove svog propalog proizvođača automobila...

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, neshaoct said:

Mala digresija, pre neki dan čitam N1 aplikaciju sa fona, i glavni naslov kako se uvodi novi namet na struju, kako će biti veći računi. Pomislim nije valjda da poskupljuje struja, krenem da čitam, kad ono...biće račun veći za 5 dinara zbog neke takse šta li već. Zaslužuje li dodatnih 5 dinara na račun od 2.500 dinara udarni naslov? Naravo da ne...osim ako nisi N1 koji ima za cilj da predstavi kako je sve najgore, nikad lošije, sutra popodne će smak sveta.

Gade mi se jednako Informer/Pink/Happy/Danas/N1...

Preteruješ Nešo, stavljaš u isti koš poskupljenje struje za 5 dinara i najavu državnog udara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za pocetak, ja ne tvrdim da je dil sa Fiatom ni dobar ni los. Nisam ekonomista po struci, niti sam dovoljno duboko izucio detalje toga (sto kod nas sto u inostranstvu) pa da mogu da kazem 'e tako je' ili 'e nije tako'. A ono sto zelim da porucim je da mislim da takodje mnogi nisu strucni, a donose zakljucke o dilu. 

 

Takodje, ako je neka osoba stetocina (Dinkic svakako jeste), ne znaci nuzno da je svaki posao sklopljen pod rukovodstvom te osobe isto stetan. Svaki posao je zasebna stvar, a pogotovo ovaj. 

 

Samo pokusavam da razmisljam otvoreno i racionalno. 

 

Zatim, mislim da je stvarno nerealno reci da istorijska saradnja nema ama bas nikakve veze. Pogledaj malo kako se to u svetu radi. Ne kazem da se potpuno nove saradnje uopste ne desavaju, ali u vecini slucajeva, raznorazna spajanja, medjusobne kupovine i slicno se upravo desavaju izmedju strana koje su saradjivale prethodno. A u nasem kontekstu, opet ponavljam, ne moze da se zanemari i izignorise dug drzave prema Fiatu. Ok, moglo je to da se izmiri drugacije, ali sve to utice na kontekst price. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, neshaoct said:

Koja se druga fabrika javila i odbijena je? 

Gde se to dogodilo da je strani principal preuzeo i gubitke propale firme? Npr. šta je uradila Amerika sa dugovima Chryslera kada ga je spajala sa Fiatom? Verujem da ti je poznato da je prvo osnovana nova firma ''New Chrysler'' i onda ta nova firma bez dugova spajana sa Fiatom?

Mislim da je izrazito nerealno tvoje očekivanje da Srbija može da radi ono što ni Amerika nije mogla, odnosno da principalu prebaci i dugove svog propalog proizvođača automobila...

Opet u kontekst uvlačiš nešto što nisam ni napisao ni naveo. Nisam mislio na fabriku automobila, mogli su da otvore i fabriku pečuraka (karikiram). Možda bi ta neka druga fabrika uposlila mnogo više ljudi, isisla mnogo manje državnih para... Dogovor sa FAS-om je sklopljen neposredno pre izbora, a kad jedna vlast očajna zbog verovatnog gubitka vlasti sklapa dogovore za ostanak na vlasti ti dogovori nikako ne mogu da budu dobri po narod i državu. Ja nikako ne bih voleo da priča sa Fiatom propadne, sad kad smo već ušli u nju, samo zbog naroda dole, a da li će da opstane ovakva kakva je ili će da je kupi neki drugi proizvođač svejedno mi je. Samo da se napravi iole zdrava priča.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Woodoo said:

Čekaj malo, gore sam te pitao, jer ja nemam vremena da pratim redovno kao ti, da li je istina za gubitak i subvencije, napisao si da nisi gledao ali sad kažeš da su napisali lagarije. Jesi li proverio u međuvremenu ili po automatizmu braniš FAS?

Ako nemaš vremena da pratiš šta sam pisao, onda nemoj da učestvuješ u diskusiji. :) 

Tačno sam naveo na šta sam odgovarao i rekao da su lagarije, a šta uopšte nisam ni komentarisao. Oko lagarija, imaš ovde nabrojano po redu.

Posle toga si tražio da odgovorim ''na glavno'' (bilans), jer si odgovore na lagarije smatrao ''sporednim''. I, evo šta sam ti ranije danas onda napisao oko bilansa:

9 hours ago, neshaoct said:

A, oko dobiti - ona je onolika koliko piše u bilansu, koji je javno dostupan na sajtu APR-a. Nisam proveravao da li su cifre sa APR-a ispravno preneli u tekstu. Nek' bude da su ih ispravno preneli.

Mislim da je to dobar rezultat imajući u vidu koliko dana fabrika nije radila jer se 500L prodaje sve manje. Ako sa toliko neradnih dana u toku godine fabrika bude u minusu samo oko 10 miliona evra na kraju godine...to je po mom mišljenju i više nego dobro. Kažem ''u minusu'' jer da nije bilo subvencije od 23.1 milion evra (2.75 milijardi RSD), ne bi bilo dobiti od 12.6 miliona evra (1.5 milijardi RSD), nego bi na kraju godine bio minus od 10.5 miliona evra. Sve to za fabriku koja blago rečeno ''radi u leru'' jer je prodaja 500L mnogo manja nego pre 4-5 godina.

Dakle, ništa se nije u međuvremenu promenilo. :thumbup: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, neshaoct said:

- Treba da se dogovore sa kolegama iz insajdera, jer su oni svojevremeno u svojoj posebnoj emisiji (''istraživanju'') rekli da Fiat plaća poreze i doprinose...i to već imamo u temi na kojoj smo.

"FAS je odlukom države 2009. oslobođen poreza i doprinosa za sve zaposlene, zatim poreza na dobit u trajanju od 10 godina od prve godine kada je ostvarena oporeziva dobit, oslobađanje od poreza na nekretnine, poreza za sprovođenje urbanističkog plana, poreza na prikazivanje zaštitnog znaka…"

 

https://insajder.net/sr/sajt/tema/964/

6 minutes ago, neshaoct said:

Ako nemaš vremena da pratiš šta sam pisao, onda nemoj da učestvuješ u diskusiji. :) 

Naravno da pratim šta se ovde piše. Valjda je jasno da nemam vremena da pratim izveštaje i vesti sa drugih portala, skupštine Srbije itd.

17 minutes ago, neshaoct said:

Mislim da je izrazito nerealno tvoje očekivanje da Srbija može da radi ono što ni Amerika nije mogla, odnosno da principalu prebaci i dugove svog propalog proizvođača automobila...

Ni za ovo se nismo razumeli, naravno da nemam očekivanja da Fiat preuzme dugove nekadašnje Zastave, mislio sam na prošlogodišnji minus, nove fabrike.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minutes ago, Woodoo said:

"FAS je odlukom države 2009. oslobođen poreza i doprinosa za sve zaposlene, zatim poreza na dobit u trajanju od 10 godina od prve godine kada je ostvarena oporeziva dobit, oslobađanje od poreza na nekretnine, poreza za sprovođenje urbanističkog plana, poreza na prikazivanje zaštitnog znaka…"

Klip Insajdera kojim je otvorena ova tema na kojoj smo, premotaj na 14:52, i čućeš:

''Fiat je ugovorio 10 godina oslobađanja poreza i doprinosa na plate. Kako se to realizuje? Tako što na kraju godine Fiat podnese izveštaj koliko je uplatio poreza i doprinosa za radnike, i država mu refundira.''

Dakle, Fiat kao i svi drugi poslodavci u Srbiji, ne može da isplati platu bez da uplati poreze i doprinose na platu. Uplaćuje tako poreze tokom cele godine, a onda u Decembru dobije nazad ono što je platio na ime poreza i doprinosa. Pisali smo to i ranije...

 

Fiat uzme te pare nazad i onda podeli 13. platu radnicima (nijedne godine do sada se nije dogodilo da Fiat poslednjih dana Decembra ne isplati dve plate odjednom), obezbedi tokom cele godine radnicima niz pogodnosti besplatno ili sa nekim smešnim plaćanjem, dugo vremena su radnicima isplaćivali 100% plate kada odu na (prinudni) odmor po nedelju-dve dana jer je manja potražnja za 500L-om... Suprotno mišljenju da italijan uzme to što mu država refundira na ime uplaćenih poreza i doprinosa i odnese u Italiju, očigledno da je trošeno na radnike te iste fabrike. Sve je ostalo tako i danas kada više nemaju taj povraćaj novca, osim što im sada plaćaju manje od 100% kad su na prinudnom odmoru, tj. plaćaju im samo onoliko koliko zakonski moraju u tim situacijama jer je sada već previše takvih dana u toku jedne godine da bi i dalje davali 100% plate u danima kada ne rade...

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dakle, pored toga što je Srbija manjinski vlasnik i oslobodila Fiat plaćanja svega prema Srbiji, naravno pored subvencija koje im plaćamo mi kao građani, poklonjeno im je minimum oko 30m € za ovih 10godina na osnovu doprinosa! A gde je sve ostalo što svaki privredni subjekt plaća u Srbiji.

Tekst iz Danasa što je ubačen naknadno se vidi da je urađen po direktivi sa vlasti.

Ajde sad Nešo, ne bilo ti zapoveđeno, sračunaj sve subvencije što je dala Srbija FCA grupi, na to dodaj sve olakšice počevši od poreza, doprinosa, plus vrednost cele infrastrukture za sve ove godine postojanja FCA u Srbiji, pa da vidimo na čemu smo!

Da uporedimo koliko je uložila Država a koliko Fiat i koliko će još uložiti.
Jer kako sam skapirao mi upumpavamo non stop a FCA je donela mašine i brend jednokratno.
I pošto si rekao da ti sagledavaš situaciju ŠIROKO, molim te iznesi tvoje mišljenje za koliko decenija će Fiat u Srbiji početi da ostvaruje prihod i kad će Srbija imati neke koristi u finansijskom smislu od celog ovog posla.





Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka

Sad sam video Nešin poslednji post, ubačen je dok sam pisao.
Da, 13. plata je osnovica, bez toplog obroka, prevoza, regresa, bonusa za podsticaj proizvodnje itd. Dakle može biti minimalac.
Po zakonu koji je država donela, na poslodavcu je da odluči dal će isplati 13 platu, dal će plaćati Smenski rad, ne noćni, već Smenski. Dakle može Fiat kako hoće, tj kako je regulisano kolektivnom ugovorom koji podložan menjaju a ugovara se sa sindikatom. Svi znamo kako funkcioniše sindikat, pogotovo ako ih ima više u jednoj firmi.



Poslato sa POT-LX1 pomoću Tapatoka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...