Jump to content
FAS Goran
sErGiO-AR

Koliko novca je država dala Fiatu - Insajderovo istraživanje

Recommended Posts

Mislim da je ovo zanimljiva tema za ovaj forum iako je možda malo teška i nezgodna ali treba pogledati ovaj video.

 

 

Nije mi namera da se ovde započinje rasprava političke prirode i zato vas molim da ne idemo u tom pravcu. Ako administratori smatraju da je tema neprikladna za ovaj forum neka je slobodno obrišu.

Edited by sErGiO-AR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko hoće da gleda samo deo o Fiatu, neka prebaci odmah na 10. minut, pre toga idu neke druge priče.

A, od 10. minuta uglavnom idu gluposti, špekulacije, nagađanja, poluistine.

 

Npr. u tom nabrajanju gluposti lik (Bogdan Petrović) kaže:

''SRB ne pravi nijedan ključni deo za automobil'', pa nabraja ''motor, menjač, karoserija, elektronika...ništa''.

 

Lik ili ne zna, ili zna ali neće da kaže (maliciozna namera), da nijedan proizvođač automobila na svetu ne pravi motore/menjače u svakoj svojoj fabrici gde vrši kompletiranje automobila, nego da ima posebne fabrike koje prave samo motore i menjače, a onda se oni šalju po ostalim fabrikama gde se vrši ugrađivanje. Tako radi Fiat, tako radi VW, tako rade svi. Neće da kaže da je tako radila nekada i Zastava, tj. nije se u Kragujevcu pravio motor za Yuga, nego se u nekadašnjoj livnici na NBGD (bivši FOM/FOB) odlije blok motora, pošalje u Rakovicu, tamo se uradi glava motora i kompletira, zapakuje i šalje motor za ugradnju u KG. Time se postiže niži trošak proizvodnje i još važnije - ujednačeni kvalitet motora/menjača. Lik neće da kaže da ni Turci ne prave motore i menjače u Fiat fabrici u Turskoj u kojoj se sklapa novi Tipo, neće da kaže i da Poljaci ne prave motore i menjače u svojoj fabrici Fiata gde sklapaju Fiat 500, nego zlonamerno predstavlja kao da je to (da se motori i menjači ne prave u SRB u fabrici gde se pravi 500L), nekakav aranžman posebno napravljen za Srbiju.

 

Lik kaže da Fiat kupuje delove od sebe.

Opet, ili ne zna, ili zna ali neće da kaže (maliciozna namera), da Fiat ima svoje kooperante, kao što ih je imala i Zastava. Jedini od kooperanata u vlasništvu Fiata je Magneti Marelli, koji ima svoj pogon u okviru fabričkog kruga Fiata u Kragujevcu (naravno, ni to nije spomenuo, ali je potrčao da izlupeta kako se elektronika uvozi). Svi ostali kooperanti su samostalni od Fiata, kako rade delove za Fiat, tako rade i za ostale proizvođače automobila po svetu. Lik neće da kaže koliko takvih kooperanata je otvorilo svoje pogone u SRB zbog dolaska Fiata, zato da bi njega snabdevali delovima. Lik to neće da uračuna u efekat koji ima ova država od dolaska Fiata, nego broji samo radnike direktno zaposlene u Fiatu kao jedinu korist za SRB.

 

Lik kaže da se karoserija uvozi.

Svi koji ste bili u fabrici videli ste da se sve pravi u Kragujevcu, prvi pogon koji smo posetili prilikom svake posete je baš taj. Onaj pogon gde hodaš po 50 metara dok ne vidiš jednog čoveka, pa sve tako...jer je rad sa limovima, presama, njihovom zavarivanju, spajanju, visoko automatizovan, ljudi su tu samo da kontrolišu rad robota koji nose limove, presuju, vare. Svi ste mogli da vidite slike (deo posete u Muzeju) prilikom izgradnje fabrike na kojima se vidi kopanje dubokih temelja za nove prese koje su sada u KG. Šta se to presuje ako se karoserija uvozi iz inostranstva...

Lik je verovatno hteo da kaže da se lim za karoseriju uvozi. To je zato što u SRB ne postoji železara koja može da pravi auto limove. Prilikom svake priče o investicijama u Sartid se pomene ta opcija, videćemo hoće li novi vlasnici Sartida (kinezi), konačno uložiti u proizvodnju auto limova jer znaju da kupca imaju odmah tu u Kragujevcu.

 

Lik neće da kaže da Fiatu, kao i svakome, odgovara što veća lokalizacija proizvodnje jer mu je ona ovde najjeftinija. Fiat bi prvi voleo da još delova za njegov auto pravi u SRB jer ga nigde ne može kupiti jeftinije. Dakle, nema nikakve zavere, uvoze se motori i menjači, kao i ono drugo što mora da se uvozi. Fiat bi voleo da samo motore i menjače uvozi, a da sve ostalo može da kupi u SRB, ali naša privreda to još uvek ne može da obezbedi. Naravno, ponovo kažem...voleo bi to Fiat ali ne naravno zbog nekakve ljubavi prema nama, nego zato što bi tako još više smanjio troškove proizvodnje i podigao marginu profita za taj model.

 

Priča je zlonamerno montirana, predstavlja samo jednu stranu medalje (a, osnova objektivnog novinarstva je da se gledaocu predstave obe strane), a onda se i ta jedna strana nafiluje sa što glupostima, što poluistinama, što potpunim nagađanjima. I, najvažnije od svega (a što opet pokazuje zlu nameru), priča o Fiatu gde država ima 33% vlasništva se trpa u isti koš sa subvencijama u one firme gde država ima 0% vlasništva. Treba neko da kaže Brankici da nije izmišljen kapitalizam u kome si vlasnik 33%, a ne ulažeš. Takav vlasnik bi svi voleli da budemo, tj. da nemamo nikakve obaveze koje iz vlasništva proističu, ali takav kapitalizam još nije izmišljen nigde osim u ovako montiranoj emisiji Insajdera.

 

Isto tako bi neko mogao da podseti Bogdana Petrovića (lika koji se najviše izlupetao u prilogu), da npr. sutra neko stavi katanac u Kragujevac, ne ostaje 0 kako on kaže, nego ostaju sve one hale, instalacije, roboti i ostale mašine, prese...a, to je imovina koja vredi. Niko to ne može da odnese jer SRB ima svoj deo vlasništva u tome. Uostalom, ''zaboravili'' su reći u prilogu da postoji jednostavan lek za investicije Srbije u Fiat Srbija (ako već guraju priču o tome kako su one nepotrebne) - prodaja tih 33% vlasništva. Nek' onda ponudi Srbija svojih 33% na prodaju, verujem da FCA ima pravo preče kupovine i da će to lagano otkupiti. Onda više SRB nema tih 33%, nema obavezu da ulaže iz budžeta. Gospoda bi da se igraju kapitalizma sa kompanijom koja za jednu godinu prihoduje onoliko novca koliko ova država prihoduje za 10 godina.

Jednostavan je lek u kapitalizmu za neželjene investicije - prodaj svoj deo vlasništva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zar FAS nema na tlu Srbije više komponentaša? 

Treba samo videti koliki je uvoz Fiat-a i koliki je izvoz. To i novi model su za sada najbitniji. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiat ima više desetina komponentaša na teritoriji Srbije. Faktički nema nijedne fabrike auto delova/komponenti koja trenutno radi u SRB, a da nema deo svog plasmana i za Fiat u SRB.

 

34 minutes ago, ivan.ik said:

Treba samo videti koliki je uvoz Fiat-a i koliki je izvoz.

 

Da, ali to autore ovog priloga ne zanima jer im brojevi ne idu u prilog tezi koju guraju. U ''najboljem'' slučaju će uzeti cifru kompletnog uvoza za ceo automobilski sektor u SRB, i sve to pripisati da je uvoz za potrebe proizvodnje Fiata 500L u SRB. A, ustvari čak i od dela koju uveze ''FCA Srbija'', treba onda da izdvoje deo koji ide za potrebe održavanja postojećeg voznog parka u Srbiji čije održavanje radi ''FCA Srbija'' kao ovlašćeni. Svi delovi, ulja i maziva za Fiat/Lancia/Alfu/Jeep. Kad se to odvoji, ono što ostane je onda uvoz isključivo za potrebe proizvodnje Fiata 500L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ali dobili su ogromno zemljište,infrastrukturu,a dal plaćaju komunalije ili ne to je tek pitanje.Onda subvencije od kojih mogu da jednom radniku obezbede platu za naredne skoro pa 3 godine,ili da imaju platu za jedan mesec za 33 radnika,a da nikakv promet nemaju.

 

A da ne pričamo o tim komponentašima bar u Kragujevcu ko je tu zapošljen na rukovodećim mestima i kako se zapošljavalo,kakvi su sulovi rada,a kakve plate.

 

Fiat je doveden iz čiste političke koristi,a na štetu Srbije,nego kao i za sve u Srbiji treba vremena da se ovaj narod opameti ili da ga udari nešto po glavi,a ovaj Dinkićev legat ima da nas zvekne samo tako.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drzava ce i dalje dizati kreite i zaduzivati se ne bi li dovela "investitore". Profit stranih kompanija ne ostaje u zemlji.

Onu mizernu crkavicu sto radnici na kraju meseca dobiju je najniza u Evropi i to je jedan od glavnih razloga dolaska takozvanih investitora!

 

Poceli smo davno da tonemo i tonemo i dalje dok jednom neka nova vlada ne skupi hrabrosti pa javnosti prizna da smo izgubili drzavu odnosno da nam je ova ili ona banka vlasnik svega sto imamo.

Kakve veze ima MMF sa cenom struje u Srbiji? A struja se prizvede u (valjda) u nasim elektanama od (valjda) naseg uglja, vode...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima veze jer si mu ti dužan,a kad si se zaduživao potpisao si da ako nemaš kako da vratiš da dopuštašnjemu da on određuje kako mu vraćaš.

 

Ti investitori su tu da bi kupovali socijalni mir,ogroman broj kragujevana se zaposlio u Fiatu,a da nema blage veze o materij,rade frizeri,mesari,pekari,ali ima platu i ćuti da je ne izgubi.Ne mogu oni da shvate da će kasnije da vraćaju tu platu,ako ne oni onda njihova deca,bitno je trenutno stanje.

 

I nije tu krivac Fiat,isto bi bilo i da je BMW,Mercedes,Audi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zvezdo @Kaniđa

 

Nemojte pričati napamet i floskule.

- Po prvi put posle duuuugo vremena učešće javnog duga u odnosu na BDP pada. SRB se ne zadužuje da bi bilo kome davala platu ili penziju.

 

09.02.2016.

Quote

Zaduženost zemlje je u 2015. dostigla nivo od 77% BDP-a.

Fiskalni savet > Fiskalna kretanja: Godišnji izveštaj za 2015. godinu i analiza tekućih trendova
 

13.05.2016.

Quote

Dug opšte države na kraju aprila iznosio je gotovo 75.3% BDP-a i smanjen je u odnosu na kraj 2015. za oko 570 mln evra.

Fiskalni savet > Fiskalna kretanja u martu i aprilu 2016. godine

 

- Nije niko dobio zemljište jer je Zastava već bila tu. Šta da se dobije kad je već bilo njeno? Nije Fiat izabrao neku golu livadu za fabriku, pa umesto da je kupi dobio je besplatno, nego je i sadašnja fabrika na mestu gde je i stara bila, i vrednost toga se računalo kao ulaganje SRB.

- MMF nema veze sa cenom struje u SRB, ali ima veze sa tim koliko para iz budžeta ide za EPS. Zašto ti, ja ili bilo ko dva puta da plaćamo struju? Jednom kroz račun za nju, drugi put kroz pokrivanje minusa toj firmi iz budžeta, tj. opet od naših para. MMF kaže da to ne može, nego ili učinite EPS efikasnijim, ili povećavajte cenu struje, ali minus mora da se pokrije. Onaj ko je pametan bi učinio EPS efikasnijim, smanjio lopovluke u njemu i povezanim mu firmama, smanjio iznos struje koji se godišnje ukrade (u pitanju su desetine miliona evra...mi tako na svakih 10 godina izgubimo po jednu solidnu novu elektranu), itd, itd. I, naravno, MMF sve to kaže samo ako prethodno tražiš pare od njega....a, ne moraš da tražiš. Traži se jer on daje po 10 puta povoljnijim uslovima nego što bi dala bilo koja druga Banka...ali kada daje pare, onda i uslovljava.

 

39 minutes ago, Zvezdo said:

Onu mizernu crkavicu sto radnici na kraju meseca dobiju je najniza u Evropi i to je jedan od glavnih razloga dolaska takozvanih investitora!

 

Po kojoj logici je bolje imati 0 evra mesečno, nego imati 300 evra mesečno?

Malo je 300? Ok, malo je, ali čekaj...pričamo za poređenje između 0 i 300 evra...a, ne između 300 i 1.000 evra. Dakle, po kojoj logici je bolje imati gomilu ljudi sa 0 evra mesečno od istih tih ljudi sa 250-300 evra (neto) mesečno? Kada jednog dana stopu nezaposlenosti spustiš na neku normalnu meru, onda ide priča oko podizanja plata. Ali, moraš prvo da imaš zaposleno stanovništvo da bi im podizao tu platu koju imaju. Ne može se podići jednog dana ono čega uopšte nema.

SRB treba da pazi da tamo iza 2020. godine ne upadne u tzv. klopku srednje razvijenosti. Proguglaj malo o tome ako možda do sada nisi čitao o toj temi. U njoj se dostigne dobra stopa zaposlenosti, ali generalno sa malim primanjima. Ali, potpuna je iluzija reći da je klopka srednje razvijenosti bolja od klopke nerazvijenosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A da zaboravio sam da nam ide mnogoo dobro.

 

Pa šta kao je Zastavino zemljište,ne znai da je i Fiatovo,Fiatove su bile samo mašine koje su završile u starom gvožđu ili su pokradene.Dakle Fiat je uzeo ogroman deo Kragujevca bez da je dao dinar,samo zato što je to bilo Zastavino,zanimljivo.Opet da ne pominjemo kooperante koji su zauzeli prostor bivše kasarne opet za dž.

 

Znači država ulaže zemljište,da sredi infrastrukturu i da da subvencije,a šta je uložio Fiat?

 

Evo ja ću da pokrenem zastavu ako mi daju subvencije od 10k € i zemljište i infrastrukturu.

 

Opet čista demagogija bitan je kvantitet,a ne kvalitet dakle važno je da nije 0 nego 300€ :rolleyes: a to što im radnici padaju od umora u trećoj smeni,što 70% visi u ambulanti i žali se na to kako ga bole noge jer nose cipele u kojima je neprijatno i da se sedi,a tek da stojiš za trakom i da cupkaš u mestu.Što na parking ne daju radnicima koji ne voze vozila iz njihove grupacije,nego se parkiraju po livadama pa svako jutro bar 10-oro nađe auto na ciglama,sve je to nebitno bitno je tih 300€ koje smo im mi dali,a ne Fiat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha!

Dakle za 2 godine ce nam biti bolje!

Nesto mi to  poznato zvuci Kao da sam vec pre par godina to negde cuo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@neshaoct

Da budemo ipak precizni. Poljaci rade neke motore i blokove. Motori su TwinAir i 1.3 JTD. No interesantno je da se trenutno niti jedan gusani blok za FCA ne radi u Italiji, a tamo se rade motori.

Isto tako sam siguran da ako ikada dođe još koji model, a vjerujem i nadam se da hoće, da bi tada vjerojatno bilo i više kooperanata u Kragujevcu i okolici.

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, N.N. said:

Da budemo ipak precizni. Poljaci rade neke motore i blokove. Motori su TwinAir i 1.3 JTD.

 

Napisao sam gore:

 

4 hours ago, neshaoct said:

...ni Turci ne prave motore i menjače u Fiat fabrici u Turskoj u kojoj se sklapa novi Tipo, neće da kaže i da Poljaci ne prave motore i menjače u svojoj fabrici Fiata gde sklapaju Fiat 500

 

Kao što znaš, Fiat u Poljskoj faktički ima dve fabrike. Tychy i Bielsko-Biała. U toj drugoj ''Fiat Powertrain Technologies'' pravi još kako motore, i šalje ih onda za ostale svoje fabrike po Evropi gde se sklapaju automobili, pa tako i u Srbiju. Ali, ta fabrika je nezavisna od one gde se sklapa, odnosno pravi Fiat 500. Isto tako može Fiat da otvori još jednu fabriku, ali ovog puta ''Fiat Powertrain Technologies'' u Srbiji, ili u Rumuniji ili sl., pa da odatle neke motore šalje u ITA, TUR ili gde već treba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teško da FCA Srbija može biti profitabilan sa samo jednim modelom.

Ali, ako dođe još jedan model, to je već neka druga priča.

Izgleda da u dobrom pravcu ide FCA, a o tome svedoči činjenica da je preuzeo 4 poziciju u EU po prodaji automobila (nadmašio Ford i Opel).

Izvor:
http://en.europeonline-magazine.eu/eu-car-sales-up-91-per-cent-in-april-fiat-overtakes-ford-and-opel_455248.html
Trebali bi iskoristiti tu potencijalnu šansu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, Kaniđa said:

A da zaboravio sam da nam ide mnogoo dobro.

 

A, da ti zaboraviš tog lika i počneš da komentarišeš bez političke ostrašćenosti? Samo činjenice.

Ako možeš tako možeš, ako ne, reci da ne možeš, pa da se ne zamlaćujemo dalje jer nije moguće voditi bilo kakvu smislenu diskusiju sa politički ostrašćenim ljudima. ;)

 

59 minutes ago, Kaniđa said:

Pa šta kao je Zastavino zemljište,ne znai da je i Fiatovo,Fiatove su bile samo mašine koje su završile u starom gvožđu ili su pokradene

 

Nije bilo Zastavino nego državno. A, država onda odlučila da to što je imala uloži u nastanak nove firme koja se danas zove ''FCA Srbija'', i to joj je računato u iznosu od 50 miliona evra.

Koje Fiatove mašine?

Ako misliš na liniju za Zastavu 10 (Punto Classic), ona je i dalje u KG, samo naravno rasklopljena, nije u hali.

Ako misliš na Fiatove mašine iz vremena Tita, to je izraubovano dok je još Tito bio živ. Uostalom, od pravljenja automobila po licenci sa Fiatovim kalupima, Zastava je još u vreme 70-tih krenula da pravi svoje modele, pa je imala i svoju tehničku bazu.

 

59 minutes ago, Kaniđa said:

Opet da ne pominjemo kooperante koji su zauzeli prostor bivše kasarne opet za dž.

 

Nije prvobitno bila planirana ta lokacija za kooperante, kao što znaš. Bila je planirana druga lokacija, država htela da otkupi parcele od privatnih vlasnika, ali pojedini bili alavi i zacepili cenu za zemljište želeći da ucenjuju državu. Posle natezanja sa njima odluka je promenjena, i država je uzela zemljište koje je ionako već bilo njeno (dakle, bez potrebe da troši pare kao u prvoj varijanti), i njega namenila za kooperante.

 

59 minutes ago, Kaniđa said:

Znači država ulaže zemljište,da sredi infrastrukturu i da da subvencije,a šta je uložio Fiat?

 

Ništa. Sve ono što vidiš, svih onih milijardu evra ''spucanih'' u fabriku je ustvari dala država Srbija. Kakav Fiat, kakvi bakrači...:wallbash:

Kako je moguće da pitaš kada očima vidiš šta postoji u Kragujevcu. Jedino je moguće da pitaš ako misliš da je to SRB platila sve...

 

59 minutes ago, Kaniđa said:

Evo ja ću da pokrenem zastavu ako mi daju subvencije od 10k € i zemljište i infrastrukturu.

 

Ovo čak ne može ni da se komentariše.

Ono za parking je normalno, nema ulaska u fabrički krug bilo čega što nije Fiat grupacija (i Zastava kada je KG u pitanju). Tako je i po drugim Fiat fabrikama, nije samo u SRB.

Ono oko radnika...svako može da ode, da kaže neću više da radim i da otkaz. Činjenica da ljudi ne daju otkaze, odnosno da ih se uvek mnogo više prijavi za pozicije nego što ih primaju, govori mi da nešto nije tako kako ti pišeš. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neso, korisne si informacije podelio, pa i pokazao da postoji ne cenzura nego autocenzura u novinarstvu pa cak i u ovom segmentu i cini mi se da bi pre ti sredio drugi model za Fiat nego i jedan politicar ;) mada to nam ostaje jos da vidimo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nisam odgledao video, ali imam pitanje.

Da li drzavi ide 33% dobiti, da li Fiat Srbija posluje sa dobitkom?

Kakvog udela imamo u odlucivanju?

Da li je sve ovo moglo da prodje sa manje ulaganja Srbije?

Da li je moglo da prodje uz uslovljavanje Fiata o najnizim platama?

Da je proslo sa ulaganjem Srbije od 0 dinara, da li bi nam bilo losije?

Zasto meni ili bilo kom srpskom preduzecu ne daju 10.000 po radniku? Dati stotinama manjih ili jednom vecem, isti broj zaposlenih.

Zasto meni ne daju zemljiste i infrastrukturu?

Lepa je ta prica bolje 300 nego nista, nego sta smo mi, vecito da se zadovoljavamo time sto dobijemo? S sto ne 500?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovde je suština u tome što je država (čitaj političari) nesposobna da stvori povoljnu privrednu atmosferu koja bi na pravi način, ne samo privukla strane investitore, nego i omogućila da domaći preduzetnici mnogo lakše posluju. Radi se o udvoričkom ponašanju države prema stranim investitorima i to uz pomoć naših para. Pritom, a to naglašava i sagovornik u emisiji, do danas nije napravljena nijedna analiza koja bi pokazala da li i koliko su se isplatile subvencije. To je suština, ulaže se ogroman novac građana Srbije a nema nikakve kontrole niti analize koja pokazuje rezultate tog ulaganja što samo dalje navodi da to nije u interesu političara odnosno da se radi o političkom marketingu a ne o zdravoj ekonomiji.

A ta logika bolje 300€ nego 0€ je u samoj svojoj suštini pogrešna jer se tako stvaraju robovi a ne radnici i Srbija se već pretvara u zemlju jeftine radne snage a kada se jednom stekne taj status onda se on teško uklanja. Evo ja kao inženjer sa 11 godina radnog iskustva radim za 300 i kusur evra, šta je to ako ne jeftina radna snaga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne možeš ti da stvoriš povoljnu privrednu atmosferu kad domaće privrednike gušiš porezima i nametima a gušiš ih jer tim porezima i nametima finansiraš čitavu javnu i državnu administraciju. Kad bi počeo da stvaraš povoljan privredni ambient, morao bi da otpustiš 50% državne i javne administracije a niko neće da seče granu na kojoj sedi.

 

Moje mišljenje je da su subvencije totalna debilana! 

Strani investitori i jačanje privredne aktivnosti se privlači tako što se spuste porezi (na profit, na dobit, na zemljište) i nameti u odredjenom delu zemlje kako bi kapital počeo da se seli i dolazi, tu još dolaze i investicije u infrastrukturu (saobracajnu pre svega) od strane države i to je to. Nikakve crne subvencije!

Ovim Dinkić sistemom su samo višak para preusmerili na dodvoravanje kako bi čitav taj parazitski sistem mogao dalje da živi.

Edited by srdjos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...