Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Dakar 2017. / 2018. / 2019. / 2020. / 2021. / 2022.

Recommended Posts

Dakar reli 2020. - 4. etapa

 

jcw-x-raid-team-stephane 02.jpg

 

Posle skoro 700 kilometara pobedio Peterhansel, Sajnc prvi u generalnom

 

Četvrta etapa Dakar relija 2020. bila je  posebno naporna, vezni deo 219 kilometara, a specijalni brzinski ispit 453 kilometara. Do cilja je među automobilistima prvi stigao trofejni Francuz 54. godišnji Stefan Peterhansel u Miniju, ispred Al Atije u Toyoti (+2.26 min) i Karlosa Sajnca sa MINIJEM (+7.18 min). U generalnom poretku Sajnc je i dalje prvi, ali sasvim mu se približio Naser Al Atija. On je dobio penalizaciju jer nije poštovao zvučni signal kojim se vozač upozorava da ga neko pretiče, a taj koji ga je sustizao bio je glavom i bradom njegov najveći rival Karlos Sajnc.

Među poznatijima, Nani Roma je stao, a Fernando Alonso polako uviđa koliko je Dakar drugačiji od Formule 1. Alonso je u generalnom na 20. mestu sa skoro tri sata kašnjenja, a odmah iza njega su poznati blizanci - braća Tom i Tim Koronel.

 

U kategoriji motociklista Honda za sada prednjači. Čileanac Ignacio Cornelo, koji ima visinu od samo 1.6 m i težinu od 67 kilograma, dobio je specijal 35 sekundi ispred Benavidesa takođe sa Hondom. Amerikanac Riki Brabek sa Hondom vodi u generalnom plasmanu.

 

monster-energy-honda 01.jpg

 

Naš Gabor Sagmajster izgleda ne može brže i verujemo da mu je jedini cilj da stigne do cilja. Trenutno je na 113. mestu, a četvrtu etapu je završio sa velikim zaostatkom za pobednikom, + 3 sata, 49.14 minuta.

Od favorita, Tobi Prajs je na mestu 4 sa zaostatkom +12.09 minuta.

Poredak motociklista posle pomenutog četvrtog mesta:
5. Kintanila +17.52 min.
6. Sanderlend +19.11

.
24. Liai Sanc +1.48 sata

.
41. Emanmuel Đeneš (Sagmajsterov timski kolega) +3.43.23

.
91. Simon Marčić (Slovenija) +8.43 22

.
113. Gabor Sagmajster +11.53.34

 

Vozač kvada Ignacio Kasale i dalje je vodeći u svojoj kategoriji.

Među vozačima kamiona danas je Kamaz ostvario veliki trijumf, trostruku pobedu na specijalnom ispitu. Pobedio je Šibilov, ispred Karginova i Sotnikova, a u generalnom je najbolji Andrej Karginov sa +10.43 minuta ispred Viazoviča sa MAZ-om.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dakar reli 2020 - 5. etapa

 

karginov-stage-3.jpg

 

Hiljadu konja je hiljadu konja, pa i zbog toga, a i zbog svog umeća sjajne ekipe Kamaz, Rusi i na ovom Dakaru voze superiorno i zauzimaju prva dva mesta u generalnom poretku. Andrej Karginov ima prednost od skoro 15 minuta, a pomažu mu u kabini Mokeev i Leonov. Da vas podsetimo, Andreju je ovo osmi Dakar, a 2014. godine je pobedio u Južnoj Americi. Petu etapu je dobio njegov timski rival Sotnikov. U klasi automobilista Španac Karlos Sajnc sa Mini Bagijem i pored poodmaklih godina prikazuje svoje raskošno znanje. Gospodin Sajnc će u aprilu napuniti 58 godina, a evo u Saudijskoj Arabiji vozi kao momak. Ne znamo da li znate, Karlos Sajnc je 2 puta bio WRC šampion (pobedio na 757 brzinskih ispita), 2 puta je pobedio na Dakaru, a bio je šampion bliskog istoka i poznate ''trke šampiona''. Na ovogodišnjem Dakaru pobedio je u petoj etapi i tako još bolje učvrstio vodeću poziciju sa skoro 6 munuta prednosti u odnosu na asa iz Katara, 49. godišnjeg Nasera Al Atijaha sa Toyotom. Trofejni Francuz Stefan Peterhansel zaostaje skoro 18 minuta, a svi ostali su daleko i po svemu sudeći ovaj trio će nam otkriti pobednika 42. Dakar relija.

 

U klasi motociklisa brzinac je dobio perfektni Australijanac Tobi Prajs, a u generalnom Amerikanac Riki Brabek sada ima 9 munuta prednosti. Naš Gabor Sagmjster je na petoj etapi preživeo nekoliko padova, a danas je u plasmanu na 103. mestu. Sledi veoma teška šesta etapa, vezni deo 353 kilometra, a specijal ima čak 477 kilometara - ukupno 830 km. Od cilja do bivaka (takmičarskog sela) voziće se i po mraku.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dakar 2020 - 6. etapa

 

dakar2020 zene03.jpg

 

Priča o ženama na kraju arabijskog poluvremena...

 

Posle 6 teških etapa priveden je kraju prvi deo 42. Dakar relija. Svi učesnicu su imali priliku da se uvere koliko je nezgodno juriti predelima Saudijske Arabije i da nije reč samo o pustinji i pesku, već i o nepristupačnim zemljanim i stenovitim predelima gde lako stradaju i najbolji pneumatici, gde se vrlo lako dešavaju prevrtanja i teški padovi motociklista. Dakar 2020 je u već u svom prvom delu pokazao elstremnu teškoću po čemu je karakterističan u celom svetu. Mnogi su već odustali, neki su posle incidenata zatražili medicinsku pomoć, bilo je havarija, a nažalost i nekoliko izgorelih vozila. Kada se Dakar posmatra sa daljine, pokraj TV-a ili kućnog kompjutera i interneta, skoro redovno se nameće pitanje: ''Zar je kod svih tih ljudi zavisnost od adrenalina i nenormalno napornih avantura baš toliko izražena?''

 

Možemo nekako razumeti muškarce željne velike brzine u uslovima van puteva, motocikliste, automobiliste, vozače kvadova, bagi vozila i kamiona...muškarce koji su za upravljačem po celi dan i koji u većini noćivaju u malim improvizovanim šatorima, pod vedrim nebom. Većina medija javlja i informiše o podvizima muškaraca, novinari kao po pravilu pišu o Karlosu Sajncu, Peterhansleu, Alonsu, ili o fantastično brzim motociklistima koji voze kao da su na asfaltu, o Tobi Prajsu, Rikiju Brabeku. Neizostavno se govori o gladijatorima teške kategorije, o strašnim Rusima u Kamazima i njihovim rivalima sa Mazom, Ivekom i drugim gromadama od po čak hiljadu konja.

 

Ali, šta reći o ženama, damama 42. Dakar relija koje su opet zarad nekih svojih poriva i tradicije stigle u Saudijsku Arabiju... Često su u tek nekom trećem planu. Mi pokušavamo upravo sada da ih izvučemo iz zaborava. Na ovom 42. Dakar reliju u takmičarskoj opciji pojavilo se šest hrabrih žena. Četiri su u najtežoj klasi - među motociklistima, a dve sačinjavaju posadu u klasi SSV (lagana bagi vozila). Tu nežnu Dakar elitu predvodi Španjolka 34. godišnja Laia Sanc koja je bez premca najveći profesionalac i fabrički vozač firme KTM. Trenutno zauzima vrlo dobro 18. mesto u generalnom plasmanu među muškarcima (Laia je višestruki nacionalni, evropski i svetski šampion u ''trial'' moto takmičenjima gde se vozi po stenama).

 

dakar 2020 zene02.jpg

 

U istoj klasi, pod punom ''ratnom opremom'' sa kacigama, rukavicama, čizmama i specijalnim odelima hrabro voze, Mirjam Pol iz Holandije, sada je na 54. mestu, zatim Taye Perry iz Južne Afrike, na 61. poziciji i Sara Garsia iz Španije, koja je na 93. mestu posle prvog dela i šest etapa.

 

dakar 2020 zene01.jpg

 

U kategoriji SSV, koja zapravo okuplja vozače i posade u specijalno konstruisanim i vrlo laganim bagi vozilima, odvažno savladjuju sve prepreke Italijanka Kamelija Liparoti i njena suvozačica, Nemica Anet Fišer. Liparoti je već 12. put na Dakaru. To je simpatična plavuša, sitna da sitnija ne može biti. Visoka je 1.6 metara, a teška samo 46 kilograma. Godinama se tamičila na kvadu, a evo sada je u bagiju sa svojom drugaricom iz Nemačke Anet Fišer. Teško je zamisliti kako je uopšte Kamelija Liparoti završila čak 10 Dakar relija i da je odustala samo jednom na svom debiju 2009. godine u Južnoj Americi. Na ovom 42. Dakar reliju kao suvozač u klasi automobila bila je prijavljena i fantastična Andrea Majer, odnosno Andrea Peterhansel od nedavno supruga Stefana Peterhansela. Nažalost, nije učestvovala jer su joj na lekarskom pregledu ustanovili srčane probleme. Andrea je žena koja je na Dakar relijima vozila u svim kategorijama, među motociklistima, automobilistima, a kao i članica posade kamiona. Andrea Majer je učestvovala devet puta na Dakaru, dva puta je pobedila u konkurenciji dama sa motociklima, a kao član posade Mitsubishija u kategoriji automobila osvojila je peto mesto u generalnom.

 

Eto, za sad toliko o pripadnicama nežnijeg pola. Veliki broj muških takmičara nerado priča o njima. Sujeta je čudna i često neizlečiva bolest, a kada nekom reli asu spomenete kraljicu relija francuskinju Mišel Muton, koja je na četiri relija svetskog šampionata pobedila u generalnom plasmanu, među najkvalitetnijim muškarcima planete - onda svi ućute.

Za kraj ovog teksta recimo da u generalnom poretku automobilista vodi Karlos Sajnc sa prednošću od 7.48 minuta. Među motociklistima je i dalje na čelu Riki Brabek sa zalihom od velikih 20.56 minuta, dok Rus Andrej Karginov čuva lidersko mesto među kamionima, ispred zemljaka Šibalova koji zaostaje 19.14 minuta. Naš šampion Gabor Sagmajster se dobro drži, ne jurca, ali završava etape - sada je 100. mestu u generalnom plasmanu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poginuo motorista Gonkalves na 7. etapi

 

Portugalac Paulo Gonkalves je imao 40 godina, ovo mu je bio 13. Dakar reli po redu, 2015. je bio drugi, dok mu je pre nekoliko godina u samom finišu maratona izgoreo kompletan motocikl.

 

dakar2020 s3.jpg

 

Danas je imao težak pad na polovini specijalnog ispita broj 7, nažalost okončan je smrću poznatog motocikliste. Gonkalves je helikopterom vrlo brzo prebačen u bolnicu ali za njega nije bilo spasa.

Najuspešniji motociklista Slovenije, danas župan opštine Log Dragomer kod Ljubljane, 55. godišnji Miran Stanovnik STANOVNIK pomno prati dešavanja na 42. Dakar reliju. ''Baš sa razočaran vešću o pogibiji Gonkalvesa, upoznao sam ga još u Africi. Bio je uvek među najbržima, često je i rizikovao, eto to je Dakar, opasan, najopasniji. Iza mene je 18 teških Dakara, uvek je naravno bilo ekstremno teško, pogotovo ako se vozite maksimalno brzo. Tada je rizik baš veliki, a ja sam nažalost platio visoku cenu za moje dobre plasmane. Jeste da sam kao privatnik tri puta bio na cilju na sjajnom 13. mestu, ali imao sam teške padove i brutalne povrede. Shvatio sam na vreme da je momenat za odlazak sa staze. Takvu odluku svako mora doneti u određenom trenutku. Na ovom Dakaru se vozi duplo brže nego što smo mi to činili na relijima u Africi. Dobar je ovaj maraton u Saudijskoj Arabiji, sviđa mi se, ali daleko je do kraja i može se svašta dogoditi.''

 

U klasi motociklista 28-godišnji Amerikanac Riki Brabek sa Hondom za sada vozi odlično. Brabek bukvalno leti, jak je i fantastično fizički pripremljen, pa je stekao veliku prednost u generalnom plasmanu. Specijal je dobio Bareda Bort, ali Brabek ima prednost od 24.48 minuta u odnosu na Kintanilu. Svi koji prate ovaj najpoznatiji maraton treba da znaju da je to susret malog broja profesionalaca i velikog broja odvažnih amatera.

 

dakar2020 s02.jpg

 

Brabek je totalni profesionalac, vozač tima ''Monster Energy'' sa fantastičnom Hondom. On svakako ne spava na zemlji i u šatoru, oko sebe ima ''armiju'' mehaničara u odnosu na našeg Gabora Sagmajstera koji je samo 20 godina stariji i samo minimum 30 kilograma teži. Sagmajster je na poslednjem specijalu bio 90., a prema sadašnjim podacima je 86. u generalnom plasmanu.

Mnogi misle da je najneizvesnija situacija u klasi automobila gde za sada sve ide po planu Karlosu Sajncu u njegovom Mini Bagiju. Sajnc ima punih 10 minuta prednosti, međutim i on i njegov prvi pratilac Naser Al Atija sa Toyotom vrlo dobro znaju da je to dostižno. Na trećem mestu u generalnom je trofejni Peterhansel, ali zaostaje 19.3 minuta.

 

dakar2020 s01.jpg

 

U kategoriji kvadova ubedljivo vodi Čileanac Ignacio Kasale sa Yamahom, a u kategoriji malih bagi vozila u klasi SSV, prvi je posle 7 etapa Lopez Kontardo.

Među teškašima Kamaz dominira. Andrej Karginov je dobio sedmu etapu i povećao prednost na prvom mestu generalnog plasmana na ozbiljnih 21.24 minut. Prati ga timski kolega Šibalov, a treći je Belorus Viazovič.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U spomen ''Brzom Gozalesu'', 8. etapu nisu vozili motociklisti

 

gonkalves 01.jpg

 

Da, tako su ga zvali - ''Brzi'', po poznatom junaku crtanih filmova Brzom Gonzalesu. Pogibija veterana, 40. godišnjeg motocikliste iz Portugala, Paula Gonkalvesa, izazvala je pravi talas emocija među učesnicima 42. Dakar karavana, naročito među neustrašivim motociklistima. Paulo Gonkalves je bio veoma poštovan i svi su mu se divili. Bio je svetski šampion reli krosa, bio je 2015. godine vicešampion Dakara, vozio je u timovima KTM, Honda, Husqvarna, Hiro. U znak žalosti zbog odlaska svog asa, tim Hiro se povukao sa ovogodišnjeg Dakara, a organizator je priredio ''In memoriam brifing'' povodom nesreće portugalskog motocikliste.

 

Ceo Portugal je u žalosti zbog svog junaka. Predsednik Portugalije, Morselo Rebelo Do Sousa je rekao: ''Poginuo je veliki motociklista koji je uvek dostojanstveno predstavljao Portugaliju. Njegov san je bio osvajanje Dakara za svoju zemlju.'' Na samom početku ovog Dakara u Saudijskoj Arabiji, Paulo Gonkalves je morao da stane zbog kvara svog motora sa brojem 8, i pokušao je da ga popravi. Desetak sati je čekao dolazak svog tima, promenio ceo motor, a onda je nastavio.

 

dakar rally 2020 01.jpg

 

U kategoriji automobilista na 8. etapi je pobedio Francuz Mathieo Serradori sa bagijem Centyru (broj 315), ispred Fernanda Alonsa i Orlanda Teranove. Vodeći u generalnom plasmanu su ''vozili glavom'' i samo vodili računa o međusobnim brzinama i razlikama. Sajnc čuva vođstvo, a prate ga Al Atija (+6.40 minuta), i Peterhansel (+13.09 minuta).

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trostruko prevrtanje Fernanda Alonsa i Marka Kome

 

alonso coma dakar 2020.jpg

 

Vest dana sa 10. etape Dakar relija je spektakularno prevrtanje Toyote sa brojem 310 u kojoj su šampion Formule1 39. godišnji Fernando Alonso i petostruki moto šampion Dakara, takođe Španac, 43. godišnji Mark Koma. ''Doleteli'' su pri punoj brzini na široku dinu oko koje su se poređali gledaoci, a onda je as najbržih bolida pogrešio i tri puta se prevrnuo. U takvim situacijama, kada nema udarca u neku čvrstu prepreku i sa profi rol barom, luping dođe kao neka igra, i jedno pravo uzbuđenje. Sa posadom je sve ok. Jedino je Toyota ostala bez šoferke i morala je da se malo sredi za nastavak maratona. To je naravno uticalo i na plasman, pa je sada popularni Alonso na 14. mestu u generalnom plasmanu.

 

199884-alonso dakar 2020.jpg

 

U kategoriji automobila se posrećilo veteranu Karlosu Sajncu, čoveku koji je već dva puta pobeđivao na Dakaru (sa VW 2010. i sa Peugeotom 2018.). Sjajni as je bio najbolji na specijalu i povećao je svoju lidersku prednost na vrednih 18.10 minuta, što će mu najverovatnije doneti i treći Dakar trijumf. Iza Sajnca je Al Atija na 18 minuta i 10 sekundi zaostatka.

 

199885-alonso dakar2020.jpg

 

U klasi motociklista Amerikanac Riki Brabek hrabro juri ka cilju i skoro je sigurno da će prvi put pobediti na ovom maratonu i tako posle puno godina Hondi doneti istorijsku pobedu. Naš Gabor Sagmajster je na 90. mestu u generalnom poretku. U kategorijama kvadova, SSV klasi i među kamionima sve je po starom. Sledeća etapa je pretposlednja sa specijalnim ispitom od 379 kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Četvorostruka pobeda strašnih Kamaza

 

kamaz 2020 01.jpg

 

Sve grmi, zemlja se trese, oblaci peska prave gustu zavesu, a sredinom dina propinje se plavo čudovište sa oznakom Kamaz (Kamskiy Avtomobilsky zavod). Sa brojem 511 prema cilju 42. Dakar relija bez greške i bez zastoja napreduje sjajna posada iz Rusije, vozač Amdrej Karginov, kopilot Andrej Mokeev i mehaničar Igor Leonov. Četiri posade Kamaza danas su osvojile i prva četiri mesta. Karginov, 43. godišnji vozač iz Jakutije, iza sebe ima zaista blistavu karijeru. Dobitnik je mnoštva priznanja i medalja, a ima i osam pobeda na teškim reli maratonima. Na Dakar reliju je trijumfovao 2014. godine, a pobedio je i na relijima Silk Way 2018, Africa Eco Race 2017, Khazay Stepps 2006, na Ruskom šampionatu 2011, na reliju Kagan Gold, Great Kalmykiya 2006, Grand Steppe 2015.

 

kamaz 2020.jpg

 

Mnogi pratioci Dakar relija vrlo dobro se sećaju prošlog Dakar maratona u Južnoj Americi kada je Andrej Karginov diskvalifikovan. On je tada svojim Kamazom u punoj brzini po peščanim dinama kada se njegov kamion od oko 1.000 konja i desetak tona propinjao i ljuljao, naleteo na neoprezne gledaoce i jednog je zakačio i povredio zadnjim točkovima. Odlukom organizatora Karginov je diskvalifikovan jer nije stao da pogleda šta je sa publikom, međutim u toj jurnjavi po neravnom terenu kada se borio da svog Kamaza održi na točkovima, iskusni vozač sa mesta za upravljačem i na bar 4 metra udaljenim od tla nije ni mogao primetiti šta je pored zadnjih točkova Kamaza u pešćanoj prašini. Mnogi su zamerili organizatorima zbog takve odluke, a ekipa Kamaza je uložila protest pitajući odakle publika na samoj putanji karavana.

 

Andrej Karginov je rođen u mestu Mirni u Jakutiji na krajnjem istoku Sibira gde se često mere temperature u rasponu od minus 40, pa sve do minus 55 stepeni. Kada se pomene Jakutija onda je skoro nemoguće ne navesti nekoliko fantastičnih i nezamislivih podataka. Jakutija je najveća i najslabije naseljena republika Rusije, prostire se na preko 3 miliona kvadratnih kilometara (skoro 40 puta veća od Srbije). Poseduje veliki hidrografski potencijal jer ima 700.000 reka i 800.000 jezera. Na istoku se graniči sa poluostrvom Čukotka gde je dva puta boravio višestruiki reli šampion Jugoslavije, naš sjajni as i strastveni lovac Branko Bata Nađ. Bata nam je svojevremeno satima pričao o Čukotki gde je bio u lovu na losa (o tome je i napisao zanimljivu knjigu pod naslovom ''lov iznad polarnog kruga''). Od Moskve do mesta Bilibina putuje se manjim avionom 15 sati, a posle do centra lovišta sa dva tenkakoji su adaptirani u kuće na točkovima. Čukotka je poređenja radi tri puta veća od teritorije nekadašnje SFRJ.

 

Ali, nastavimo sa pričom o 42. Dakar reliju o pretposlednjoj 11. etapi. Pobednici su čini se već poznati u svim kategorijama. Najmanju prednost nad rivalima ima iskusni Španac Karlos Sajnc sa Mini Bagijem. Stekao je 10.17 minuta zalihe, pa iako ne valja prognozirati unapred kad je bilo koji reli u pitanju, čini se da stari Sajnc ima glavu za novu Dakar pobedu.

 

stephane-peterhansel.jpg

 

U klasi motociklista i dalje je lider Amerikanac Riki Brabek sa Hondom, a naš Gabor Sagmajster je sada na 88. mestu. Među vozačima SSV vodi Kurie, a kod kvadova je najbolji Kasale.

17. Januara je poslednja etapa 42. Dakar relija od 374 kilometara specijalnog ispita.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Matador'' Karlos Sajnc pobedio po treći put, slavili Brabek, Karginov, Kasale i Kurie

 

carlos-saiz dakar 2020.jpg

 

Završen je i 42. Dakar reli. Održan je u Saudijskoj Arabiji na 7.500 kilometara u 12 etapa.

U najpopularnijoj kategoriji automobila slavio je čuveni Španac, 57. godišnji Karlos Sajnc sa Mini Bagijem, ispred Nasera Al Atije sa Toyotom, i Stefana Peterhansela sa takođe Mini Bagijem.

U kategoriji motociklista pobedio je 28. godišnji Amerikanac Riki Brabek sa Hondom, ispred Kintanile sa Husqvarnom. Naš 49. godišnji Gabor Sagmajster je po deveti put završio Dakar maraton. U finišu relija je imao težak pad, povredu i lom nekih vitalnih delova motocikla, ali stigao je u cilj. Osvojio je 90. mesto u generalnom plasmanu.

Među kamiondžijama je dominirao ruski Kamaz. Kargionov i Šibalov su ostvarili dvostruku pobedu.

U klasi kvadova je pobedio dvostruki šampion Dakara, Čileanac Kasale, a u katergoriji malih bagi vozila Amerikanac Kesi Kurie.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alonso: Vratiću se na Dakar samo da pobedim

 

199885-alonso dakar2020.jpg

 

Dvostruki šampion Formule 1 Fernando Alonso rekao je da veruje da će u budućnosti moći da se bori za trijumf na Dakaru, ali nije siguran da li će se vratiti reliju. Alonso se otkako je napustio Formulu 1 takmičio u brojnim drugim kategorijama, a svoje debitantsko učešće na najtežem reliju na svetu je završio na 13. mestu. Španac je bio drugi na prvoj etapi Dakara u Saudijskoj Arabiji, ali je zbog popravki na drugoj etapi i okretanja na desetoj izgubio mnogo vremena. Uprkos tome, Španac je bio impresioniran koliko se njegova Toyota pokazala konkurentnom.

 

''Ako odlučim da ponovo vozim Dakar, to će biti sa velikim očekivanjima. Ne želim da razmišljam o tome sada. Srećan sam kako je sve prošlo. Logično, posle ovog iskustva i pošto sam bio konkurentan, ako se budem trkala u budućnosti, pokušaću da bih pobedio i dodao važan trijumf svojoj karijeri. Ali, ima vremena za takvu odluku. Morao bih da imam preciznije i detaljnije pripreme, kao i najbolju opremu. Ako volite trkanje, dobra opcija je da odmore provedete u automobilu, ali videćemo'', rekao je Alonso.

 

Alonso je istakao da je na poslednjoj etapi bio izuzetno blizu prvom etapnom trijumfu, ali ga je pucanje gume onemogućilo u tome. Njegov timski kolega Naser al Atija, koji je tri puta slavio na Dakaru, otkrio je da je Španac pokazao da brzo uči, ali je istakao da nije siguran da li bi mogao da dođe do pobede već iz drugog pokušaja. ''Moramo da poštujemo samu trku. Kada sam ja stigao na Dakar imao sam mnogo iskustva. Posle šest-sedam godina sam pobedio. Karlos Sains je bio sjajan u Svetskom reli šampionatu, došao je i tu je već sedam-osam godina. Tu je i Sebastijan Loeb koji je jedan od najboljih, ali nije mogao da pobedi. Potrebno je vreme. Moramo da poštujemo ovaj reli jer uopšte nije lak'', istakao je katarski automobilista.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edvin Straver preminuo od povreda zadobijenih na Dakaru

 

edvin straver.jpg

 

Holandski motociklista Edvin Straver preminuo je od posledica povreda zadobijenih 16. januara kada je vožena 11. etapa na ovogodišnjem Dakaru. On je na 124. kilometru 11. etape imao udes nakon čega je doživeo i srčani udar. Lekarima je bilo potrebno deset minuta da ga ožive pre nego što je helikopterom prebačen u bolnicu. Pregledi su pokazali da ima i prelome kičme u predelu vrata. Osam dana su se lekari borili za njego vživot pre nego što je ta bitka izgubljena. Straver je druga žrtva ovogodišnjeg Dakara, a ukupno 30. trkač koji je izgubio život od 1979. na ovom takmičenju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poznati detalji Dakar relija za 2021. godinu

 

dakar-reli 2021.jpg

 

Drugu godinu zaredom Dakar reli će se održati u Saudijskoj Arabiji, a planira se da traje od 3. do 15. januara naredne godine. Uprkos tome što se ponovo vozi u istoj zemlji, reli će se voziti potpuno novom rutom i trajaće 12 dana. Takmičari će krenuti iz Džede, krećući se na jugoistok, pre nego što naprave krug oko saudijske prestonice Rijada, a zatim će krenuti na sever. Sledi dan odmora koji je planiran za 9. januar. Timovi i vozači će odsesti u Hailu, da bi se potom zaputili na zapad do Crvenog mora. Potom je na programu put ka jugu i povratak u Džedu, gde je cilj.

 

Nakon nekoliko ozbiljnih padova i smrtnih slučajeva na prošlogodišnjem događaju (Paulo Gonsalveš i Holanđanin Edvin Straver su nastradali nakon udesa), organizatori relija žele da 2021. uđe u istoriju kao jedno od najsigurnijih izdanja kultnog događaja. Tokom trke svi takmičari na motociklima će biti prinuđeni da nose prsluke sa vazdušnim jastucima, dok će se zvučna upozorenja koristiti kako bi se takmičari obavestili da se približavaju potencijalno opasnim delovima. U ovim tzv. ''sporim zonama'', brzina kretanja motocikala će biti ograničena na 90 km/h. Vozači će mape dobijati neposredno pre početka etape (a ne kao do sada, noć pred start). Nedovoljno poznavanje terena bi trebalo da ih natera da opreznije voze.

 

Postoje i neke konkretne promene za motocikle u 2021, a čiji cilj je da uspore vozače i nateraju ih da više vode računa o sebi i svojim mašinama. Organizatori će uvesti ograničenje broja guma koje vozač ima na raspolaganju, što bi trebalo da ih natera da malo više vode računa o pneumaticima. Motocikli kojima je potrebna druga promena klipa - što je uobičajeno u teškim okruženjima - dobijaće vremensku kaznu. Do sada je samo promena celokupnog agregata povlačila kaznu. Popravka motocikla tokom zaustavljanja za sipanje goriva će takođe biti zabranjena.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reli Dakar ide po planu od 3. do 15. januara

 

jcw-x-raid-team-carlos-saiz.jpg

 

Reli Dakar bi trebalo da se sprovede po planu sledeće godine, rekao je David Kastera, direktor jednog od najtežih sportskih takmičenja na svetu. Dakar Reli 2021 biće zapravo 43. izdanje i drugo u Saudijskoj Arabiji, gde je preseljeno 2020. godine, nakon što je Južna Amerika bila domaćon od 2009. do 2019. godine.

 

''Razgovarali smo sa vlastima. Prihvatiće sve, ali uz uslove - biće potreban PCR test. Sigurnosna kontrola je takođe potrebna zbog pandemije'', rekao je Kastera. Prema njegovim rečima, bivak će biti zatvoren za posetioce svih 15 dana. ''Nećemo primati goste ni VIP posetioce''. Po mišljenju Kastere, u ovom slučaju, Reli Dakar bi mogao da ima koristi od drugih trka. ''Sve vreme učesnici će nositi kacige, a noću ćemo imati bivak sa dobrom kontrolom - niko neće ući, ni izaći.''

 

Dodao je da u isto vreme nijednom nije sumnjao u odražavanje relija Dakar. ''Trka će započeti 3. januara u drugom po veličini gradu Saudijske Arabije - Džedi, gde će se i završiti, 15. januara.'' Na taj način Džeda će 2021. godine biti domaćin dve najveće automobilske trke na svetu, nakon što je pre dve sedmice najavljeno da će ovaj grad biti domaćin prve Velike nagrade Saudijske Arabije u Formuli 1, krajem novembra. U prvom izdanju Dakar relija u Saudijskoj Arabiji, pobedu među automobilistima ostvario je Karlos Sainc sa Minijem, što je za dvostrukog šampiona sveta u reliju, bio treći trijumf na ovom prestižnom takmičenju. Španac će i 2021. godine nastupiti u svom Miniju. Kod motociklista, poslednju titulu ugrabio je Amerikanac Riki Brabek na Hondi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi se vraća na reli Dakar sa elektrifikovanim SUV-om

 

audi dakar.jpg

 

Kompanija Audi izlazi iz Formule E i namerava da se ponovo ''zaprlja'', što znači da će nastupiti na reliju Dakar 2022. godine. Audi je objavio prvi teaser vozila koje će koristiti na legendarnom reliju i savladavati izazove u pustinji. Takođe, najavljen je i povratak na Le Man.

 

Informacije o Audijevom automobilu za Dakar su još uvek misterija, poznato je da će koristiti električni pogon, ali će imati nešto što kompanija naziva ''konverter energije'' u formi SUS motora sa turbom. Čini se da će to biti hibridni SUV sa turbo-benzinskim motorom koji će poslužiti za produžavanje dometa i za punjenje baterija kada je to potrebno. Dakle, ne radi se o ''potpuno'' električnom automobilu. Nemačka kompanija tvrdi da je cilj unaprediti performanse električnog pogona i baterija u godinama koje dolaze, što nagoveštava da Audi neće učestvovati na Dakaru samo 2022. godine.

 

''Iskustvo koje se stekne u ovom procesu treba da se implementira u dalji razvoj budućih elektrifikovanih produkcijskih modela. Analiziramo i druga moguća polja aktivnosti u međunarodnom motosportu. Naša strategija je fokusirana na elektrifikaciju i karbonski neutralnu mobilnost. Zbog toga se intenzivno pripremamo za ulazak u novu kategoriju sportskih prototipa LMDh'', saopšteno je iz Audija. LMDh se odnosi na Le Mans Daytona hibrid, novu endurance klasu trka. Prema pravilima, minimalna težina automobila iznosi 1.030 kg, a maksimalna snaga 671 KS. Hibridni sistem treba da pokreće zadnje točkove. Prva ovakva vozila će početi da se takmiče u Evropi 2022. godine, a u SAD-u 2023. godine. Što se tiče Formule E, Audi iz ovog takmičenja izlazi nakon 2021. godine. Ipak, ostaće dobavljač pogona.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gabor Sagmajster otputovao na svoj 14. maraton

 

209977-sagmajster 02.jpg

 

Naš najpoznatiji motociklista i višestruki moto kros šampion Srbije, 49. godišnji Subotičanin Gabor Sagmajster, krenuo je put Saudijske Arabije, gde će iz grada Džede u nedelju 3. januara 2021. startovati na 43. Dakar reliju, najvećem maratonu sveta. Sa Sagmajsterom su krenuli i njegovi prijatelji, novinar RTS-a Predrag Milinković i novinar RTV-a Mark Zakinski, a po običaju ga je iz Subotice do beogradskog aerodroma dopratio stari drug Risto Radulović.

 

209976-sagmajster 01.jpg

 

Gabor Sagmajster će voziti za svoj Sagmajster tim. Biće sa motociklom KTM u kategoriji Male Moto, gde nije dopušteno asistiranje mehaničara. Predstojeći 43. Dakar reli biće sastavljen od 12 etapa i biće dugačak 6.200 kilometara sa čak 4.767 kilometara brzinskih ispita. Biće podeljen na dva dela, a posle prvih 6 etapa uslediće dan odmora. Taj najveći maraton sveta biće izuzetno težak, kao i minulog puta, takmičare očekuju paščane dine, ali i vožnja po teškim zemljanim i kamenitim predelima. Naš Gabor Sagmajster će nositi broj 89.

 

Podsetimo da je Gabor Sagmajster jedini motociklista Srbije koji je uspeo da stigne na cilj tog najvećeg maratona današnjice, koji je prvi put održan u Africi 1979. godine. Godine 2008. reli je otkazan zbog pretnji terorista i preseljen u Južnu Ameriku gde je održavan zaključno sa 2019. godinom, a potom je opet prebačen na drugu lokaciji, u Saudijsku Arabiju. Sagmajster je uspeo da stigne do cilja Dakar relija 9 puta, a 3 puta je odustao. Želimo mu da i ovom prilikom stigne do cilja, a svojim navijačima je poručio:

 

''Hvala svima koji su mi pomogli da evo i po 14. put dodjem na veličanstveni auto moto maraton, najveći i najteži na svetu. Daću sve od sebe, imam zaista veliko iskustvo i ničega se ne plašim. Samo da me motocikl posluži i verujem da ću na cilju, 15. januara raširiti opet zastavu Srbije''. Poklonici brzine i Dakar relija imaće priliku da na ovom mestu prate najzanimljivija dešavanja na 43. Dakar reliju u Saudijskoj Arabiji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Debituje nezadrživi Kris Mik, učenik Kolina Mek Rea

 

mik 2.jpg

 

Svi koji bar malo vole Svetski reli šampionat dobro znaju ko je Kris Mik. Taj danas 41. godišnji profesor brzine i neverovatno hrabri majstor volana iz Severne Irske vrlo brzo je stekao ogroman broj navijača, baš zbog svog odvažnog i neustrašivog stila vožnje sa ni malo kalkulisanja i taktiziranja. Kris Mik je danas takav jer je učio od sigurno najekstremnijeg reli vozača u istoriji - od legendarnog Škotlanđanina Kolina Mek Rea, svetskog reli prvaka iz 1995. nezaboravnog asa koji je je doživeo bezbroj izletanja, prevrtanja, havarija...ali i prave ovacije hiljade navijača. Poginuo je u blizini svoje kuće u helikopterskoj nesreći 2012. godine a tom prilikom su stradala njegova dva prijatelja i Kolinov sin. Bio je to užasan dan za celokupni sportski svet.

 

Za nekoliko dana će Kris Mik krenuti maratonskim stopama svog idola Kolina Mek Rea (dva puta vozio na Dakar reliju), svog učitelja, prijatelja i čoveka koji mu je u životu neizmerno puno pomogao. Posle sjajnih WRC šampiona, kao što su bili Ari Vatanen (4 puta pobedio na Dakar reliju ), Karlos Sajnc (3 puta pobedio na Dakar reliju i učestvovao čak 14 puta), Juha Kankunen (jednom pobedio na Dakaru), Bruno Sabi (jednom pobedio na Dakaru), Sebastien Loeb (vozio 4 puta na Dakaru, bio 2. i 3.), zatim Federiko Vilagra (6 puta na Dakaru) i Martin Prokop (5 puta na Dakaru), evo i Kris Mik stiže na neverovatni 43. Dakar maraton.

 

U tom debiju biće za volanom prototip vozila PH Sport Zefir, a suvozač će mu biti iskusni kopilot, 37. godišnji Holandjanin Vouter Rosegar, učesnik na 13 izdanja Dakara (sa automobilima i kamionima), koji je 11 puta stigao na cilj. Kris Mik je diplomirani mašinski inžinjer, sin je Sidnija Mika nagradjivanog stručnjaka za pripremu reli automobila. Počeo je da se takmiči 2000. godine i vrlo brzo počeo da pokazuje karakter i talenat. Osvojio je dva puta britanski juniorski šampionat a 2002. je startovao u Svetskom reli šampionatu. Kris Mik je u svojoj karijeri postigao puno, učestvovao je na 104 relija Svetskog reli šampionata i pet puta je pobeđivao, uspeo da u generalnom plasmanu nadvisi sve najbolje na planeti. Bio je 13 puta na podijumu, a ostvario je 94 trijumfa na brzinskim ispitima u borbi sa najboljima.

 

mik 1.jpg

 

Povodom predstojećeg 43. Dakar relija izneo je svoje utiske:

''Krećem prvi put na ovaj maraton. To je novi izazov i nova avantura, zaista sam uzbudjen. Dolazim iz WRC-a gde se misli samo na brzinu. Na Dakaru je najvažnije dobro gledanje unapred, na put ispred i prilagođavati brzinu, morate misliti na puno stvari, na putnu knjigu, navigaciju, puno momaka iz WRC-a je bilo na ovom maratonu. Karlos Sajnc je legenda bio je na Dakaru čak 13 puta. Uvek su me fascinirale vožnje van puteva. Voleo bih da sam u vrhunskoj kategoriji, ali evo stižem vrlo skromno. Suvozača Voutera sam prvi put sreo pre mesec dana, znam da ima iskustvo sa navigacijom, a snalazio se i sa automobilima i sa kamionima...ako se zaglavimo u pesku biće nam lakše sa ovim našim Zefirom''.

 

Tako govori sjajni majstor Kris Mik. Moraće da se prilagodi sasvim drugačijem stilu vožnje u odnosu na njegovo jurcanje po WRC krivinama, a svi njegovi navijači veruju da će popularni Irac ipak stići na cilj u Džedi, 15. januara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

17 žena krenuće na 12 etapa, na oko 7.000 km

 

dakar 2021 02.jpg

 

Žene, naše dame ili kako se neki put kaže pripadnice nežnijeg pola, uvek su predstavljale značajan faktor u svetu automobilskog i motociklističkog sporta. Na predstojećem Dakar maratonu očekuje se pojavljivanje 17 žena u nekoliko kategorija, a najuspešnija je na ovom događaju 34. godišnja svetska, evropska i nacionalna prvakinja u moto trialu, veoma brza Špankinja Laja Sanc, takmičarka Honde i KTM-a na ovom Dakaru sa modelom ''gas-gas 450 rally''.

 

Laja je svaki put stigla cilj ovog maratona, 10 puta je završila Dakar reli i 10 puta je bila prva u konkurenciji žena. 2015. godine ostvarila je svoj najbolji rezultat, 9. mesto u generalnom plasmanu, zajedno sa muškarcima. Uoči najnovijeg Dakara, Laja je kazala i ovo:

''Moram priznati da mi je 2020. bio najgori Dakar u poslednjih nekoliko godina. Na početku drugog dana imala sam veliki pad, izgubila sam puno vremena u etapi u prvom delu, i nadala se da ću se popraviti u nastavku. Međutim, druga polovina relija bila je toliko brza, toliko različita od prethodnih izdanja da nije bilo načina da se pokuša vratiti izgubljeno vreme. Ipak sam uspela da dođem na 18. mesto. Dakar sa tako brzim profilom nije za mene. U ovoj nesreći na Dakaru pokidala sam ligamente na obe ruke, ali to nismo znali. Mislila sam da sam povredila samo jednu ruku. Kad sam se vratila jako me je bolelo i tada su primetili povredu koja je zahtevala operaciju. Na kraju mi je trebalo oko 5 meseci da se oporavim. A onda da bih nastavila ovu strašnu godinu, doživela sam pad na početku relija u Andaluziji. Radilo se o opekotini izazvanoj trenjem podlaktice i klizanjem po tlu. Na kraju je i rana zaražena. Uz sve ovo, jasno je da na ovaj 43. Dakar neću stići u najboljoj formi. Cilj? Ne želim previše razmišljati o tome, iako uvek kažem da želim biti među prvih 15''.

 

Tako priča sjajna motociklistkinja iz Španije, 34. godišnja Laja Sanc (na slici sa španskim moto asom Danijem Pedrosom):

 

dakar 2021 01.jpg

 

U narednim tekstovima imaćete priliku da saznate nešto više i o mnogim drugim, zaista fantastičnim damama koje su po mnogo čemu nadvisile muškarce, a među njima su italijanska suvozačica Fabricia Pons, najuspešniji ko-pilot na WRC relijima (vozač je bila Mišel Muton) i učesnica ranijih Dakar relija, zatim i pored teških povreda neustrašiva Šveđanka Eni Sil, odlična na Dakaru i svetska rekorderka u usponu na najvišu visinu, motociklom (Mont Everest, 5.305 metara na motociklu Honda XL 250), jedina žena pobednik Dakara Nemica Juta Klajnšmit, talentovana Nemica Andrea Majer koja je vozila motocikle, automobile i kamione, danas supruga Stefana Peterhansela i mnoge, mnoge druge...

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sagmajster prošao Kovid test i spreman je za start

 

gabor-sagmajster 2021.jpg

 

Iz tople Džede u Saudijskoj Arabiji samo za Vas, javlja se novinar Predrag Pedja Milinković:

''Gabor Sagmajster dobio je rezultat PCR testiranja u Džedi i prema očekivanju je negativan, tako da može da se takmiči''. Motociklista iz Subotice bio je negativan i na testiranju 25. decembra u Srbiji pre puta na Dakar reli. Sagmajster je preležao korona virus početkom decembra kad je imao blaži oblik i lečenje je sproveo kod kuće u karantinu. Nakon dobijenog negativnog PCR testa Gabor može da podigne motor iz luke u Džedi i da ga preveze u bivak kako bi nastavio sa pripremama za tehnički pregled.

 

''Očekujem težak reli. Dosta ćemo voziti u pustinji, a biće i četiri dana u nekim kamenjarima koliko sam gledao itinerer relija. Imam iskustva iz ovog dela sveta jer sam godinama učestvovao na Abu Dabi reliju i prošle godine na Dakar reliju u Saudijskoj Arabiji. Moramo paziti motor jer svaki pad može dovesti do oštećenja.'' Prolog će biti održan 2. januara na stazi dužine 129 kilometara i specijalnim ispitom od 11 kilometara. Dan kasnije, 3. januara voziće se prva etapa od Džede do Biše koja se nalazi na jugu zemlje i udaljena je 627 km (specijalni ispit 277 km).

 

''Želim da istaknem i ove godine izuzetnu pomoć ministra omladine i sporta Vanje Udovičića. On je kao vrhunski sportista prepoznao značaj prisustva Srbije na jednom ovakvom događaju i svake godine Ministarstvo omladine i sporta me podržava. Prošle godine država mi je pomogla da kupim nov KTM motor i sa njim se takmičim i ove godine. Sekretarijat za sport i omladinu Vojvodine takođe me podržava i uz ostale moje sponzore uspeo sam 13. put da učestvujem na reliju. Do sada sam 9 puta stigao do cilja i to je opet moja želja - da završim reli. Bio sam prijavljen za Dakar i 2008. ali je tada takmičenje otkazano zbog pretnji terorista u Africi.''

 

dakar mapa 2021.jpg

 

Prošle sezone na najtežem auto-moto takmičenju na svetu pobedili su Karlos Sainc sa Minijem (automobili), Riki Brabek sa Hondom (motori), Andrej Karginov sa Kamazom (kamioni), Ignacio Kasale sa Yamahom (kvadovi) i Kari Kejsi sa Kan-amom (UTV). U male moto kategoriji (Original by Motul) trijumfovao je rumunski motociklista Emanuel Đeneš, klupski kolega Gabora Sagmajstera. Naš moto kros šampion je u svojoj klasi zauzeo 24. mesto.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obavljen tehnički pregled, start u nedelju

 

sebastien-loeb dakar.jpg

 

Nestrpljivi su učesnici najvećeg svetskog maratona na točkovima. Blizu 500 vozača, plus blizu 200 suvozača imaće 7.646 kilometara i 12 etapa, a od toga 4.767 kilometara su brzinski ispiti. Svetska elita vanserijskih majstora volana je na okupu. Biće ovoga puta raspoređeni u sedam kategorija. Motociklisti, kojih po običaju ima najviše (preko 100), zatim automobilisti, kamiondžije, vozači kvadova, bagija, lakih vozila i najzad kategorija Klasik. Među asovima u automobilima pažnju verovatno najviše privlači prava zvezda današnjeg sveta brzine, posada Sebastien Loeb/Daniel Elena, prvi put za volanom specijalno pripremljenog čuda od 3.500 kubika 4×4, vozilo ''Hunter BRX''. U toj klasi su i Stefan Peterhansel, Karlos Sajnc, Naser Al Atija, Nani Roma, Siril Depre, De Vilier, Teranova, braća Koronel...

Među motociklistima favoriti su Brabek, Prajs, Kintanila, Sanderlend, Gonkalveš… U klasi ''male moto'' gde nije dozvoljena asistencija mehaničara, Srbiju predstavlja Gabor Sagmajster.

 

210093-kamaz dakar.jpg

 

Kod kamiondžija poglede mame fantastični Rusi sa Kamazima, među bagi vozilima je Kris Mik, Injacio Kasale, trostruki pobednik sa kvadovima sada je u kamionu, i naravno tu je i 17 pripadnica nežnijeg pola na čelu sa Lajom Sanc.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sajncu pukla guma, najbrži Al Atija, kod motociklista Brabek, brz i Kris Mik

 

x-raid-mini-jcw-team-carlo.jpg

 

Na startu prve etape 286 vozila sa 499 takmičara (računajući i suvozače).

''Prolog'' vožnja na stazi od 11 kilometara, koja je odlučila redosled na startu prve etape, bila je odlična za sjajnog majstora iz Katara, Nasera Al Atiju. Sa svojom Toyotom je bio najbrži. Loeb je osvojio 11. mesto, Peterhansel 14., Roma 15., dok je dvostruki šampion WRC-a i trostruki pobednik Dakara 58. godišnji Španac Karlos Sajnc, u svom Miniju imao peh i stigao je kao 28. Potom je kratko izgovorio: ''Nažalost, to nije najbolji način za pokretanje Dakara. Na samo 1.5 kilometar od starta imali smo bušenje jedne zadnje gume. Još nismo proverili, ali morali smo voziti vrlo sporo. Nije fantastično, ali važan je konačni rezultat.'' U kategoriji motociklista najbolje se snašao Amerikanac Brabek sa Hondom, ispred Barede Borta takođe sa Hondom, i Sandersa sa KTM-om. Tobi Prajs je bio 9. a Sanderlend tek 26. Laja Sanc je osvojila 32. poziciju za start na prvoj etapi.

 

U klasi motociklista ''male moto'' gde se takmiči naš Gabor Sagmajster, najbrži je bio Gaborov prijatelj Rumun Emanuel Djeneš, dok je naš šampion ostvario 22. vreme.

U klasi lakih bagija odlično se snašao debitant, Severni Irac Kris Mik, as iz WRC serije i osvojio prvo mesto. Kod vozača kvadova najbolji je bio Francuz Žiro.

Među kamiondžijama je na prologu najbrži bio Belorus Viazovič sa MAZ-om, a trojka Rusa sa Kamazima, Šibalov,Karginov i Mardeev ostvarila je 4. 11. i 17 poziciju za start na prvoj etapi.

Inače, prvi put u istoriji Dakara putne knjige se dodeljuju takmičarima samo 10 minuta pre starta na etapama.    

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

43. Dakar reli (prva etapa)

Strašni Sajnc, zalutali Loeb i pobeda žene posle 15 godina

 

dakar456.jpg

 

Za Dakar reli bi izgleda mogla da se primeni izreka: ''Nekom majka a nekom maćeha.''

Prva etapa najvećeg maratona sveta, od 623 kilometra i sa 277 kilometra specijala bila je za mnoge teška, ali za neke je predstavljala sjajnu priliku za prikazivanje i veliki trijumf. Najstariji favorit Dakara, 58. godišnji Španac Karlos Sajnc je izuzetan i čovek i sportista. Zapravo, zbog svojih briljantnih kvaliteta je i stekao veliki svetski ugled. Na Dakar reliju je sve neizvesno do samog kraja, do poslednjih metara ''itinerera'', međutim, Karlos Sajnc je pokazao da ima energiju kao mladić, a upornost za svaku pohvalu. Zbog gumi defekta na prologu startovao je tek sa 28. pozicije, a to je značilo da će u napredovanju prema vrhu morati da kroz prašinu obilazi mnoge. Uspeo je u tome, a onda je od polovine staze vodio ''rovovsku bitku'' sa timskim kolegom, ništa manje dobrim i talentovanim Francuzom 55. godišnjim Stefanom Peterhanselom, obojica sa Minijima. Obilazili su se nekoliko puta, a na kraju je pobedio ''El Matador'' sa prednošću od 8 sekundi.

 

dakar457.jpg

 

Najpoznatiji reli vozač sveta, 46. godišnji Francuz Sebastien Loeb, sa svojim vernim suvozačem Danijel Elenom, nije imao ni malo sreće. Tri puta problem sa gumama, traženje pravog puta i na kraju 22. mesto sa zaostatkom za Sajncom 24.14 minuta. Evo šta je rekao na cilju: ''Naša je strategija bila napadati od početka i oporaviti se neko vreme, ali nakon 15 kilometara smo se izgubili'', rekao je Sebastien Loeb pri dolasku u bivak u Bishi. ''Počeli smo se penjati i spuštati tražeći pravi put tokom 15 minuta. Zapeli smo na planinskoj stazi kad smo imali intuiciju zaokrenuti i krenuti ponovo. Bilo je frustrirajuće, ali isplatilo se. Kad smo pronašli pravi put bili smo u prašini ostalih automobila. Bilo je komplikovano, pa smo se i drugi put izgubili. Mislim da nas je Peterhansel nadmašio. Bili smo tada na 10. mestu'', priznao je Francuz.

 

Ali, najgore je tek dolazilo. Morali su se nositi sa stenama koje su prošle godine već zakomplikovale život svih učesnika. ''Iznenadio sam se sa prva dva gumi defekta jer smo vozili glatko u poređenju sa tempom koji sam imao na bagiju koji sam vozio na Dakaru u Južnoj Americi, ali imali smo i treće bušenje gume 80 k dilometaraalje. Teren je bio rizičan, usput su bile ogromne stene.''

 

dakar 458.jpg

 

Među automobilistima je frapirao poznati Čeh, Martin Prokop. Bio je izvanredan sa Fordom, model ''Raptor RS Cross'', i to mu je bio verovatno najbolji dan u karijeri. Osvojio je treće mesto sa +2.59 minuta u odnosu na Sajnca, zaista odlično. Kod motociklista je takođe bilo napeto. Posle prologa, Brabek, Bareda Bort i Sanders su startovali na početku, ali tokom etape i specijala bljesnuo je odlični Australijanac Tobi Prajs sa, ispred Benavidesa sa Hondom, Volknera i Sanderlenda sa KTM-om. Bio je to odličan dan za austrijski gigant KTM.

 

Nažalost, naš predstavnik, uporni Subotičanin Gabor Sagmajster je veoma teško savladao ovu etapu i na kraju se našao na 89. mestu, sa zaostatkom u odnosu na pobednika 3 sata, 10 minuta, 45 sekundi. Na cilju je rekao nešem saradniku i novinaru RTS-a, Peđi Milinkoviću: ''Prvih 75 kilometara je bilo dobro, pesak, krivine a posle toga sam naišao na kamenit teren. Bilo je velikog kamenja, morao sam da pazim. Posle su me stigli automobili i bio sam stalno usporen.'' Valja reći da je Špankinja Laja Sanc bila, 34. a njena zemljakinja Sara Garsija 67. Slovenac Marčić je zauzeo 50. mesto.

 

U klasi kvadova pobedio je Francuz Aleksandr Žiro.

Među takmičarima sa ''lakim bagi vozilima'' uzbuđenja su se ređala od starta do cilja. Poveo je poznati WRC as Kris Mik, najbrži na prologu. Bio je perfektan i prvi sve do više od polovine staze, a onda je stao i nema ga u konačnom plasmanu na cilju. Ovaj reli će sasvim izvesno zauvek pamtiti lepa Špankinja Kristina Gutierez Herero. Pobedila je među mnogim rivalima vozeći svoj bagi sa brojem 387, i tako posle čak 15 godina zabeležila pobedu jedne dame (posle Jute Klajnšmit 2015. godine.

U kategoriji teškaša ruski Kamaz je pokazao dobro poznatu moć. Tu grdosiju na točkovima koja predstavlja pravu noćnu moru onima koje prestiže prvi je doveo do cilja Sotnikov, sa svoja dva druga, iza je sa +7.56 bio Čeh Lopre,sa Pragom, a treći opet Rus sa Kamazom i Šibalov.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

43. Dakar reli (etapa 2)

Jurnjava po dinama, virtuozi na motociklima

 

dakar 2021 002.jpg

 

Bila je to veoma naporna etapa sa specijalnim brzinskim ispitom od 457 kilometara, a po običaju najteža motociklistima koji u toku vožnje moraju da prate oznake u putnoj knjizi (kniga je u obliku rolne papira koja se nalazi na upravljaču), a ujedno da kontrolišu i navigacioni uređaj koji im pomaže da pronađu skrivene tačke, postavljene zarad obaveze prolaske pored njih (par grešaka povlači diskvalifikaciju). Uz sve to koncentracija mora biti maksimalna kako bi se blagovremeno uočile opasne prepreke, rupe, kamenje, dine sa mekanim peskom. Često su motociklisti na nogama, uspravljeni i naučeni da im je tako vidik bolje uočljiv, ali za takvu vožnju morate imati snažne mišiće. Netremice prate i tragove svojih predhodnika u pesku jer je to jedan od pokazatelja da su na pravom putu, a ko zna možda i ne. U svakom slučaju vrlo kompleksna i opasna priča.

 

Među motociklistima na drugoj etapi dominirao je i pobedio 37. Španac Huan Bareda Bort sa Hondom. Vozio je najbolje od svih, a krenuo je sa 20. pozicije. Bareda Bort je prvi i u generalnom plasmanu, sa +6 minuta prednosti, ispred Amerikanca Brabeka, pošto je lider posle prve etape Tobi Prajs bio tek na 28. mestu. Prvih desetak u kategoriji motociklista voze za najviši plasman, a reč je o profesionalcima iz fabričkih ekipa KTM, Honda, Yamaha, Husqvarna, Gasgas. Reč je o fantastičnim majstorima na dva točka, fizički odlično pripremljenim, sa iskustvom na niz ''enduro'' i ofr-road trka, i o mladim vozačima u punoj snazi. Raspon godina favorita je od 30 do 37 godina, a ima i nestandardno odvažnih debitanata koji voze sa totalnim rizikom. Baš takav je ''novajlija'' iz daleke Australije, 26. godišnji Daniel Sanders koji je australijski šampion u trkama van puteva i majstor za enduro trke. Idol mu je zemljak Tobi Prajs. Mladi Daniel je perfektan za sada, izjavio je da ništa ne zna o Dakaru, da mora puno da uči, ali, krenuo je kao pravi šampion i u početku je bio među prvom trojicom, sa minimalnim zaostatkom. U cilj je stigao kao 9. sa +16.31 minuta, za debitanta izvanredno.

 

Daniel-Sanders dakar 2021 01.jpg

 

Među motociklistima na ovom 43. Dakaru je i Joakim Rodrigez, takmičar iz Portugalije. Želja mu je da se domogne cilja i da na poseban način pozdravi prošle godine na ovom reliju stradalog Paula Gonkalveša, sjajnog moto asa koji je oženio njegovu sestru. Austrijanac Matijas Volkner spada među ekstremno brze. Ima 34 godine i veoma uspešnu karijeru. Ovo mu je sedmi Dakar na kojem ima jednu pobedu i dva druga mesta. Vozi za profi ekipu, Red Bul KTM Factory team, ali i najboljima se dešavaju pehovi. Zbog kvara menjača morao je već na početku specijala da stane, pa je izgubio 2 sata i 15 minuta za popravku. Uspeo je da nastavi.

 

Za razliku od upravo pomenutih profesionalaca koji imaju overene ugovore i naravno debelu materijalnu nadoknadu za angažovanje, naš motokros šampion iz Subotice 49. godišnji Gabor Sagmajster je privatnik i amater, koji ima svoj biznis, a početkom godine kada prikupi sredstva kreće na najveći maraton na svetu. Gabi je vrlo svestan i zna da ne može očekivati senzacionalne plasmane. Njegov plan je da dođe do cilja, a to mu je do sada uspelo već 9 puta. Tada je uvek na velikom podijumu podizao zastavu naše zemlje i punim plućima uzvikivao: Srbija.

 

sagmajster podijum.jpg

 

Gabor Sagmajster je završio specijalni ispit od 457 kilometara na 82. mestu sa kašnjenjem u odnosu na pobednika od 3 sata i 3 sekunde. Na motociklu je u toku specijala proveo 7 sati i 17 minuta. U generalnom je 83. a u svojioj klasi ''male moto'' je 24. Moguća su minimalna pomeranja kada svi stignu na cilj.

 

Među automobilistima je opet došlo do velikog duela dvojice timskih rivala sa Minijima, a u borbu za pobedu na specijalu umešao se sasvim očekivano i odlični Naser Alatija iz Katara sa Toyotom, i uspeo da pobedi. Na drugoj etapi Peterhansel je bio brži od Sajnca, ali legendarni Francuz je prvi u generalnom poretku sa prednošću od 6.37 minuta ispred Sajnca, dok je na trećem mestu posle dve etape Naser Al Atija. Za razliku od prvog dana, najtrofejniji reli vozač sveta Sebastien Loeb se znatno popravio i specijal okončao na 6. mestu, uz zaostatak od 16.53 minuta u odnosu na pobednika specijala, Nasera Al Atiju. Loeb je u generalnom na 7. mestu sa +36.40 minuta.

 

U klasi kvadova na specijalu je pobedio Amerikanac Pablo Kopeti, a u generalnom je prvi Francuz Žiro. Kod lakih vozila specijal je dobio domaći vozač Saleh Alsaif, a u generalnom vodi Čileanac Lopez Kontardo. Lepa vest sa Dakara stiže za ljubitelje WRC serije i popularnog Severnog Irca Kris Mika. Posle prve etape kada je među poslednjima ipak stigao na cilj uz dobijanje 12 časova penalizacije, Mik je na drugoj etapi bio 20. a u generalnom je na 38. mestu. Podsetimo, to je njegov debi na Dakaru sa suvozačem kojeg je upoznao pre desetak dana.

Najzad, u kategoriji kamiondžija zabeležen je dvostruki trijumf posade Kamaza. Sotnikov i Mardeev su prvi i drugi na specijalu, s tim da je Sotnikov zadržao mesto lidera u generalnom.

Treća etapa je dugačka 629 kilometara, sa 403 kilometra specijalnog ispita.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etapa 3

Rus Satnikov u juri ka svojoj prvoj pobedi i 18. za Kamaz

 

210159-kamaz dakar.jpg

 

Ovom prilikom najviše pažnje posvećujemo pravim ratnicima u kabinama teških krstarica od oko 10 tona, sa oko 15.000 kubika i čak sa oko 1.000 konjskih snaga. Kažu učesnici Dakara da je ''pravi smak sveta'' kada vas sustiže kamionska grdosija pri punoj brzini i upotrebljava zvučni signal ''sentinel'' kao upozorenje takmičarima, a to je znak da počinje preticanje. U takvim trenucima je najbezbednije rešenje što pre skrenuti sa putanje, stati i sačekati da se prašina slegne. Kamiondžije na pravcima voze i preko 150 km/h, a na ovom Dakaru najbrži kamion ima istu prosečnu brzinu kao i najbrži motocikl.

 

U prve dve etape domirao je 34. godišnji Dmitri Sotnikov u Kamazu sa brojem 507, uz pomoć svojih kolega u kabini - suvozač Ruslan Akhmedev i mehaničar Ilgiz Akhmetzianov. Sotnikovu je ovo 8. Dakar, a dva puta je bi drugi na najvećem maratonu sveta. Pobednik je i maratona ''Silk Way'' i ''Afrika Eko''. Na cilju treće etape u kojoj je pobedio, rekao je novinarima: ''Bila je to prava mora, ceo dan u prašini a morali smo da vozimo među automobilima i zaostalim motociklistima. Bilo je puno kamenja. Sada sam lider, međutim ovo je tek početak. Moj cilj je da pobedim i da budem sedmi Rus koji će trijumfovati na Dakar reliju''.

 

Na Dakar reliju je Kamaz bio prvi 17 puta. U svojoj zemlji imaju ogromnu podršku predsednika Vladimira Putina, u a gradu Nabrežni Čelni gde je rođen Dmitri Sotnikov, nedavno je izgrađena nova fabrika Kamaz, gde se proizvodi i najnoviji model tog komercijalnog kamiona koji može da stane rame uz rame sa evropskim krstaricama, i koji se nudi za oko 93.000 evra. Do sada su na Dakar reliju pobeđivali Rusi, Moskovski, Čagin, Kabirov, Nikolaev, Karginov i Mardeev. Najtrofejniji je sa 7 Dakar pobeda je 50. godišnji Vladimir Čagin, danas šef tima.

 

''Ove godine svi smo se pojavili u novoj situaciji. Nije bilo mogućnosti uneti nove inžinjerske prepravke na kamione, kako bismo ih poboljšali i kao što smo to radili prethodnih godina. Pandemija uticala je na sport, kulturu i sva događanja odložena ili otkazana. Ali, ipak smo dobre volje. Svi vozači su jednakog nivoa. Za Dakar smo morali odabrati četiri posade (Sotnikov, Mardeev, Šibalov, Karginov) koje će braniti naše boje. Odluka nije bila laka. Ove će godine Eduard Nikolaev privremeno napustiti točak trkačkog kamiona. Eduard će mi pomoći u trci u donošenju organizacionih i tehničkih odluka. Mislim da će mu pomoći njegovo dugogodišnje iskustvo mehaničara i vozača. Dakar zahteva izuzetno brzo donošenje ispravnih odluka, samo ćete tada biti prvak.“

 

Danas je među kamiondžijama za 18 sekundi na specijalu pobedio Belorus Siarhei Viazovič sa ''manom'', a u generalnom je i dalje prvi Sotnikov sa prednošću od 16.56 minuta. Među motociklistima je kao i uvek bilo uzbudljivo. Najžešće je krenuo Australijanac Tobi Prajs, sa KTM, koji je posle druge etape bio tek na 15. mestu. Vrlo brzo je prestigao Benavidesa sa Hondom a onda nastavio jakim tempom i u cilju je bio prvi ispred Benavidesa i Matijasa Valknera koji je morao da vozi sa puno rizika zbog velikog kašnjenja u drugoj etapi. Elem, u generalnom je sada lider Amerikanac Skyler Howes, sa KTM, a samo 33 sekunde ima zaostatak Argentinac Kevin Benavides, sa Hondom. Debitant, 26-godišnji Australijanac Danijel Sanders je odličan, na specijalu 8, a u generalnom na mestu 16.

 

Špankinja Laja Sanc, sa Gasgasom je 29. u generalnom a naš Gabor Sagmajster koji je juče bio 81. u generalnom, danas je sa KTM bio 77. na specijalu (uz zaostatak od 2.13.09 časa za pobednikom, na motoru je proveo 5.46.32 sati), dok u generalnom zauzima 79. mesto uz moguća pomeranja na bolje kada se svi rezultati obračunaju. Na cilju je rekao novinaru Predragu Milinkoviću: ''Išao sam solidno, duvao je jak vetar i to pravi problem na dinama jer se zbog peska i jakog sunca ne vidi kraj dine i onda kad treba prelomiti vrh dine, može da se padne. A motor je težak sa gorivom skoro 180 kg i nije ga lako podići na dini. Tada je najbolje skinuti naočare dok se ne sidje sa dine, pa ih posle vratim. I tu se gubi malo vremena, ali je i to bolje nego pasti sa motora. Sad idem u ''bivak'', imam dosta posla. Mašina u kojoj se nalazi rodbuk ne radi dobro, otišla je elektronika, morao sam ručno da vrtim itinerer. Potrebno je to popraviti ako mogu. U suprotnom, kupiću drugi aparat. Rodbuk mašina nova košta 600 eura.''

 

sagmajster 40.jpg

 

Automobilisti su i danas muku mučili sa navigacijom. Najbolje se snašao Naser Al Atija. Pobedio je na specijalu sa svojom Toyotom Hilux. Drugi je bio Lategan, 3. Peterhansel 4. Loeb 5. Prokop a 9. Karlos Sajnc. U generalnom poretku Stefan Peterhansel drži prvu poziciju sa MINI-jem, ispred Nasera Al Atije, koji zaostaje 5.09 minuta. U klasi kvadova specijal je dobio Argentinac Nikolas Kaviljiaso, dok je u generalnom vodeći Čileanac Djovani Enriko. Najzad u kategoriji lakih vozila, na današnjem specijalnom ispitu od 403 kilometra, pobedio je Lopez Kontardo koji je i vodeći u generalnom, dok je Kris Mik na samom začelju. Četvrta etapa je duga 813 kilometara i to je najduža etapa na ovom 43. Dakar reliju, sa brzinskim ispitom od 337 kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etapa 4

Čast zvezdama, ali debitanti oduševljavaju

 

210185-dakar moto.jpg

 

Stara izreka ''na mladima svet ostaje'' ima pravu potvrdu na najnovijem izdanju najvećeg maratona sveta, u Saudijskoj Arabiji. Karavan avanturista se sasvim približio ''bivaku'' (taboru učesnika) koji je nadomak grada Rijada, i tu će se komentarisati sve ono najbitnije i najzanimljivije na četvrtoj etapi od 813 kilometara, sa 337 kilometara brzinskog ispita. Biće svakako reči o zvezdama i najtrofejnijima, o vozačima koji su po desetak i više puta stigli na Dakar, ali sasvim sigurno će se pomenuti i ''klinci'', brzi mladići koji su prvi put kročili na velike dine i teške putanje.

 

Biti debitant na Dakaru i nije neko ogromno iznenadjenje, ali kao ''ruki'' stići do mesta na podijumu već na samom početku, biti brži i snalažljiviji sa navigacijom od najiskusnijih vozača, to je već za maksimalne pohvale i za zvučne novinske naslove. Maksimalno su iznenadila dvojica mladića sa po 26 godina. O motociklisti iz Australije, vozaču ekipe KTM, Danijelu Sandersu smo već pisali. Prvi put je na Dakaru, a na protekla 4 specijala zauzeo je 25./9./8./3. mesto. Često je bio na nogama dok je vozio svoj motocikl (na slici) a upisao je svoj najbolji plasman - treće mesto, iza pobednika Barede Borta i drugoplasiranog Branča. U generalnom plasmanu kod motociklista vodi Francuz Sultre. Prati ga Španac Bareda sa zaostatkom od 15 sekundi, dok je ''klinac'' Danijel Sanders na mestu 14 sa 14.08 minuta zaostatka. Kod neustrašivih dvotočkaša će tek biti prave bure jer su vrlo blizu Benavides, Branč, Prajs, Kintanila...

 

Naš Gabor Sagmajster polako napreduje. Specijal je završio kao 76. a u generalnom je 78. U svojoj kategoriji gde nije dozvoljena pomoć mehaničara stigao je na 21. mesto. Čim dođe u ''bivak'' obavlja potpunu kontrolu motocikla, proverava vitalne delove, menja ulje, kontroliše kočnice, proverava vodu, briše naočare i najzad postavlja mali plastični šator u kojem svakog januara spava već 13 godina, toliko je naime vozio na Dakar reliju. Zovu ga ''Big men'' i verujte da je na Dakar reliju jedan od najupornijih Da ne ureknemo, verujemo da će naš ''Gabi'' stići i po deseti put na cilj, ovom prilikom u Džedi.

 

Drugo ''Dakar čudo'' je 26. godišnji Henk Lategan iz Južne Afrike, vozač Toyote Hilux. Kod nas još niko nije čuo za njega... Odrastao je u sportskoj porodici i od malena je počeo da uči na motociklu i sa automobilom. Ostvario je uspehe u uglednim kros takmičenjima u Africi, a uoči starta 43. Dakar relija rekao je novinarima: ''Trka na Dakaru za mene je san. I posle dva osvojena prvenstva u Južnoj Africi učešće u najtežoj svetskoj trci zastrašujuća je perspektiva. Ne znam šta očekivati. Bio sam na Dakaru jednom, ali samo kao gledalac. Znam da ima puno dina i peska i to mi je najveći upitnik. Idem na ovaj Dakar prve godine samo da naučim i primim što više informacija. Puno je novih stvari na koje se treba naviknuti. To je uzbudljivo. odlazak u nepoznato. Mislim da je to pravi duh Dakara. Drago mi je samo što imam mog suvozača Breta koji je već dva puta učestvovao na Dakaru. Ne mogu da verujem da ću biti i pored mog idola Sebastiena Loeba, sa kojim sam 2015. godine bio na čuvenom WRC reliju Monte Karlo, kada sam u WRC 2 klasi vozio Škodu''.

 

210186-toyota dakar.jpg

 

Eto, danas je u četvrtoj etapi Henk Lategan (na slici u oblaku peska), na specijalu bio brži od svog idola devetostrukog reli šampiona sveta Sebastiena Loeba, više od jednog minuta. Čuda su retka….ali ipak ih ima. U kategoriji automobilista sjajni Naser Al Atija je pokazao šta zna sa Toyotom. Nije mu bilo lako, pobedio je na specijalu, a samo 11 sekundi slabije vreme je zabeležio vodeći u generalnom, trofejni Francuz Stefan Peterhansel sa Minijem. Loeb je bio 4. a Karlos Sajnc je specijal okončao kao peti. Generalni poredak posle 4 etape izgleda ovako: 

  1. Al Atija
  2. Peterhansel (+4.58 minuta)
  3. Sajnc (+36.19 min.)
  4. Loeb (+48.14 min.)
  5. Henk Latigen (+48.44 min.)

Među kamiondžijama su pojurila dva Kamaza na četvrtoj etapi. Pobedio je Sotnikov sa samo 10 sekundi ispred svog timskog prijatelja Karginova. Odlična posada Belorusije sa Mazom i Serhei Viazovič imala je mnogo problema, izgubili su i više sati u pustinji. Za njih je ovaj Dakar prava katastrofa. U generalnom je sada još ubedljivija prednost Sotnikova, a drugi je Čeh Martin Macik sa Ivecom sa zaostatkom od 26.22 minuta. U klasi kvadova specijal je dobio Argentinac Andujor, a u generalnom je prvi njegov zemljak Kaviljiaso sa samo 9 sekundi ispred Francuza Žiroa. U klasi lakih vozila na specijalu je pobedio Poljak Domzala, a u generalnom je prvi Čileanac Lopez Kontardo.

Peta etapa ima 624 kilometra sa 419 kilometra specijalnog brzinskog ispita.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...