Jump to content
FAS Goran
djordjes

Poziciona, parkirna i stop svetla?

Recommended Posts

Da li neko može da objasni u čemu je razlika izmedju pozicionih, parkirnih i stop svetla kod automobila?

 

Da li su poziciona isto što i parkirna? Ako je to tačno onda u čemu je razlika izmedju pozicionih (parkirnih) i stop svetala?

 

 

Postoji prikaz iz skripte odakle učim pitanja za teorijski deo ispita, ali i dalje mi nije jasna razlika:

 

https://www.dropbox.com/s/23d8u4a77c706c9/svetla.jpg?dl=0

 

Hvala unapred na odgovoru.

Edited by djordjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preko telefona sam pa me mrzi da otvaram ovu skriptu, a i nisam polagao po tom novom pa ne znam sta se trazi i kako je to opisano u teoriji.

U praksi, stop svetla se nalaze na zadnjoj svetlosnoj grupi i signaliziraju kocenje automobila. Nagazis kočnicu - pale se stop svetla, koja su uvek crvene boje.

Parking svetla koristis kada parkiras vozilo na nekom neosvetljenom ili nepreglednom mestu. Recimo parkirao si se tako da ti jedna strana auta 'strci' na put i upalis parking svetla da bi te ucesnici u saobracaju uocili.

Ovo je zapravo najslicnije pozicijama, samo sto se koriste kada je vozilo ugaseno, parkirano.

Poziciona svetla svetle uvek kada su upaljena kratka, duga ili svetla za maglu.

Nadam se da ti je ovo pomoglo da razjasnis dilemu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kao što reče majkicbane, parking svetla shvati kao poziciona svetla kada motor ne radi. Obično može da se upali samo jedna strana tih svetala, npr. parkirao si auto paralelno sa ulicom, na trotoar, ali tako da ti je jedna strana auta ipak ostala da ''visi'' na ulici. Upališ parking svetla, povučeš ručicu žmigavaca za tu stranu koja ti je ostala da visi (npr. levu), i onda će sijati pozicije samo na levoj strani auta (napred/nazad).

Može kod Stila, može sigurno i kod gooomile drugih automobila...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Razlika između pozicionih,parkirnih od stop svetla je što se ova prva dva aktiviraju na ručni prekidač a stop svetlo na nožni...

Parkirna i poziciona svetla su po spoljnim osobinama na vozilu, ista s tim da se koriste u drugačije svrhe na zasebnim prekidačima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodao bih samo da su stop svetla daleko jaceg inenziteta. zarulja je u njima snage 21W dok su poziciona-parkirna 5W pozadi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Vam na odgovorima majkicbane, neshaoct, Mijailović P., i Zvezdo.

 

 

U praksi, stop svetla se nalaze na zadnjoj svetlosnoj grupi i signaliziraju kocenje automobila. Nagazis kočnicu - pale se stop svetla, koja su uvek crvene boje.

Parking svetla koristis kada parkiras vozilo na nekom neosvetljenom ili nepreglednom mestu. Recimo parkirao si se tako da ti jedna strana auta 'strci' na put i upalis parking svetla da bi te ucesnici u saobracaju uocili.
Ovo je zapravo najslicnije pozicijama, samo sto se koriste kada je vozilo ugaseno, parkirano.

Poziciona svetla svetle uvek kada su upaljena kratka, duga ili svetla za maglu.

 

Da vidim da li sam Vas dobro razumeo:

a ) kad je vozilo ugašeno, parkirano (ali ne i zaustavljeno?) pale se parkirna svetla - ukoliko se vozilo nalazi na neosvetljenom ili nepreglednom mestu.

b ) kada se vozilo kreće, poziciona svetla su uvek upaljena.

Da li sam ovo dobro razumeo?

Edited by djordjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne, parking svetla - kada je ugaseno, parkirano i zaustavljeno, ali tako da recimo deo automobila stoji na putu... Upalis parking svetla da bi te lakse uocili drugi ucesnici u saobracaju :)

Znaci bitno je ovo "zaustavljeno" :)

Edited by majkicbane

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ne, parking svetla - kada je ugaseno, parkirano i zaustavljeno, ali talo da recimo deo automobila stoji na putu... Upalis parking svetla da bi te lakse uocili drugi ucesnici u saobracaju %29.gif
Znaci bitno je ovo "zaustavljeno" %29.gif

 

Dakle, ako je auto ugašen ili parkiran na način da se nijedan njegov deo ne nalazi na putu, ne pale se parking svetla?

Edited by djordjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sto volim ovaj nas zakon, komplikujemo i izigravamo strucnost oko najbanalnijih stvari. Parkirno i poziciono svetlo je jedna te ista stvar (isti prekidac i sijalice), jedino sto se parkirnim smatra u uslovima kad je vozilo zaustavljeno tj parkirano a poziciom se smatra kad vozis. Pozicija sama po sebi ne igra neku ulogu u voznji, jer ako svetla nisu obavezna ne koriste se poziciona svetla u voznji, a ako je zakon kao nas da moras stalno koristiti svetla onda pri upaljivanju kratkih svetala, pozicija je istovremeno ukljucena, tj ne mogu da gore kratka svetla a da ne radi pozicija, to je tako tehnicki reseno na svim standardnim vozilima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Vam na odgovoru Yugisa,

jedino sto se parkirnim smatra u uslovima kad je vozilo zaustavljeno tj parkirano

 

Da li to znači da se uvek pri zaustavljanju ili parkiranju pale sva četiri parkirna svetla?

Ili ne?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije automatsko ako na to mislis, moras sam da ih ukljucis po potrebi. Mada ne znam da li nas zakon to prepoznaje kao prekrsaj jer se to kod nas vise koristi u fazonu ako jako volis svoj auto, onda ces ih ukljuciti jer mnogi to ne koriste cak i kad ostave usred noci auto na putu van grada...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdravo svima,

 

I dalje mi nije jasno: kada treba upaliti parkirna svetla, a kada ne.

 

Pronašao sam nekoliko stranica koje detaljno govore o upotrebi svetala u saobraćaju, i većina ima tekst ove sadržine:

 

Zaustavljeno ili parkirano vozilo na kolovozu, noću i u uslovima smanjene vidljivosti, mora imati uključena poziciona, odnosno parkirna, svetla.

 

U naselju je dovoljno da zaustavljeno – parkirano vozilo ima upaljena poziciona, odnosno parkirna svetla na onoj strani vozila koja je okrenuta prema sredini puta.

 

Poziciona svetla ne moraju biti uključena ako se vozilo nalazi na delu puta gde je ulično osvetljenje takvo da je vozilo dovoljno vidljivo, na za to posebno obeleženom mestu (parking na ulici).

 

Dakle da li ovo znači da prilikom zaustavljanja ili parkiranja vozila:

 

1) ukoliko je dan, i u uslovima dovoljne vidljivost (recimo postoji ulična rasveta):

vozač nije obavezan da koristi parkirna svetla niti na putu u naselju, niti na putu van naselja?

 

2) ukoliko je noć ili u uslovima smanjenje vidljivosti:

a ) na putu u naselju, vozač je dužan da u upali parkirna svetla samo na strani koja se nalazi ka sredini kolovoza.

b ) na putu van naselja: vozač je dužan da u sva četiri parkirna svetla.

 

Da li je ovo suština korišćenja parking svetala?

Hvala na odgovoru unapred.

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) ukoliko je dan, i u uslovima dovoljne vidljivost (recimo postoji ulična rasveta):

vozač nije obavezan da koristi parkirna svetla niti na putu u naselju, niti na putu van naselja?

 

Nije.

 

2) ukoliko je noć ili u uslovima smanjenje vidljivosti:

a ) na putu u naselju, vozač je dužan da u upali parkirna svetla samo na strani koja se nalazi ka sredini kolovoza.

 

Da.

 

b ) na putu van naselja: vozač je dužan da u sva četiri parkirna svetla.

 

Da.

 

Da li je ovo suština korišćenja parking svetala?

 

Da, u teoriji.

U praksi ih skoro nikada nećeš uključivati, kao ni niko drugi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Vam na odgovoru Neshaoct.

Da li mogu samo da pitam za pojašnjenje ovog dela:

 

 

 

1) ukoliko je dan, i u uslovima dovoljne vidljivost (recimo postoji ulična rasveta):
vozač nije obavezan da koristi parkirna svetla niti na putu u naselju, niti na putu van naselja?

 
Nije.

Ovo "Nije" znači potvrdu gornjeg pitanja?

Dakle u toku dana i u uslovima dovoljne vidljivosti, vozač nije dužan da koristi parkirna svetla niti na putu u naselju, niti na putu van naselja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treba da pokušaš da razumeš napisane formulacije iz pravnih akata tako što ćeš odvojiti osnovno pravilo od razrade tog već napisanog osnovnog pravila. U protivnom se zbunjuješ.
Npr. ovde:
 

Zaustavljeno ili parkirano vozilo na kolovozu, noću i u uslovima smanjene vidljivosti, mora imati uključena poziciona, odnosno parkirna svetla....

 
Ovo je osnovno pravilo.
Iz njega lako izvlačiš zaključke:
- Kad je auto u pokretu ništa od parking svetala, nikada i nigde.
- Kad je dan ništa od parking svetala, nikada i nigde.
 
Sledeća dva reda su samo razrada, dodatno preciziranje već postojeće osnovne odredbe:
 

U naselju je dovoljno da zaustavljeno – parkirano vozilo ima upaljena poziciona, odnosno parkirna svetla na onoj strani vozila koja je okrenuta prema sredini puta.
Poziciona svetla ne moraju biti uključena ako se vozilo nalazi na delu puta gde je ulično osvetljenje takvo da je vozilo dovoljno vidljivo, na za to posebno obeleženom mestu (parking na ulici).


Kad je noć, u naselju, može samo jedna strana auta da bude obeležena parking svetlima.
Kad je noć, u naselju, ne moraš paliti uopšte parking svetla ako je auto na parkingu ili je ulična rasveta prisutna.
 
Čak, ono gore napisano pravilo:
 

noću i u uslovima smanjene vidljivosti...

 
...znači da treba da se ispune oba uslova. Ne samo jedan od njih. Dakle, mora da bude noć plus npr. magla na putu.
Ne piše ''noću ili u uslovima smanjenje vidljivosti'', nego piše ''noću i u uslovima smanjenje vidljivosti'', što znači da obe stvari (uslova) treba da se ispune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na odgovoru.
 


 

noću i u uslovima smanjene vidljivosti...

 
...znači da treba da se ispune oba uslova. Ne samo jedan od njih. Dakle, mora da bude noć plus npr. magla na putu.
Ne piše ''noću ili u uslovima smanjenje vidljivosti'', nego piše ''noću i u uslovima smanjenje vidljivosti'', što znači da obe stvari (uslova) treba da se ispune.

 

Dakle to može biti i noć plus ne postoji ulična rasveta (ili nije upaljena) u naselju?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na odgovoru.

 

 

noću i u uslovima smanjene vidljivosti...

 

...znači da treba da se ispune oba uslova. Ne samo jedan od njih. Dakle, mora da bude noć plus npr. magla na putu.

Ne piše ''noću ili u uslovima smanjenje vidljivosti'', nego piše ''noću i u uslovima smanjenje vidljivosti'', što znači da obe stvari (uslova) treba da se ispune.

 

 

Dakle to može biti i noć plus ne postoji ulična rasveta (ili nije upaljena) u naselju?

Da, može da bude i to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bas probao ovu foru, dao migavac, stavio svetla na poziciju ali nece da se upali nista :D kako to funkcionise kod punta kad bez kontakta ne rade svetla uopste?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...