Jump to content
FAS Goran
neshaoct

13 najpopularnijih automobila u bivšoj Jugoslaviji

Recommended Posts

Automobilii.jpg

 
Kada bi nekoga pitali koji mu automobil pada na pamet kao jedinstveni simbol bivše Jugoslavije verovatno bi mnogi rekli da je to Yugo 45. On se tokom osamdesetih izvozio u SAD, a tamo je doživeo, blago rečeno, neuspeh i bio jedan od onih automobila na koje su svi gledali s podsmehom. Nije to jedini automobili koji će starijim generacijama pasti na pamet kada se spomenu legendarna vozila popularna u bivšoj državi. Trabant, Varburg, Zastava 750, Zastava 101, samo su neki od automobila koji su se mogli svakodnevno viđati na putevima. O popularnosti ovih legendarnih automobila govori i činjenica da su nekima od njih pojedini bendovi posvetili pokoji stih, a ponekad i celu pesmu.
Kragujevac je slovio kao centar automobilske industrije bivše Jugoslavije, a mnoge firme širom bivše države počele su polako da otvaraju pogone stranim proizvođačima pa su tako saradnju s njima ostvarile kompanije poput slovenačkog Tomosa u Kopru ili IMV-a u Novom Mestu. Ekipa Telegrama je izabrala listu najpopularnijih automobila koji su se vozili u Jugoslaviji.
 
YUGO 45
Yugo 45 se proizvodio od 1981. godine u fabrici ''Zastava Auto'' iz Kragujevca. Fiat je dizajnirao Yugo za Zastavu, a nacrt za automobil napravljen je po šasiji Fiata 127 koji je bio drugačiji po izgledu. Na evropskim tržištima Yugo 45 je dobio ime Yugo Koral, a tokom osamdesetih se izvozio u SAD gde je proglašen i najjeftinijim autom za kupovinu. Proizvodnja Yuga obustavljena je u novembru 2008. godine.
 
ZASTAVA 750
Zastava 750 bio je popularan po nazivu fića. Radi se o legendarnom simbolu Jugoslavije koji se počeo proizvoditi u pogonima Crvene zastave 1962. godine po licenci Fiata 600. Ovaj automobil proizvodio se sve do 1985. godine. Zastava 750 se koristila u brojnim službama bivše Jugoslavije pa je tako bio vozilo nekadašnje milicije, auto-škola i auto-klubova.
 
CITROEN 2CV
Citroen 2CV ili ''Spaček'' osmislio je Francuz Pjer-Žul Bulunže. Na prostorima Jugoslavije ''Spaček'' se proizvodio u slovenačkoj fabrici Tomos koja se nalazila u Kopru. 1964. godine Citroen i Tomos se udružuju pa nastaje firma Cimos u kojoj su proizvedeni Citroen Ami, Ajkula, GS, AX, BW, CX,Visa i Dijana.
 
LADA 1300
Lada 1300 nastala je na osnovi Fiata 124. Ona se proizvodila u bivšem SSSR-u, a model 1300 bio je jedan od najpoznatijih modela automobila u Jugoslaviji. Lada 1300 slovila je kao nepoderiv automobil, kao i svaki Ladin model, ali se radilo samo o propagandi jer je kvalitet Lade često dovođen u pitanje.
 
VARBURG
Varburg je dobio ime po dvorcu Varburg u Ajzenahu. Automobil se proizvodio u fabrici ''Fahrcugfabrik Ajzenah'' u Istočnoj Nemačkoj od 1966. do 1988. godine. On je bio relativno brz i prostran, a jedna od vrlina mu je bila i pouzdanost jer se nije previše kvario.
 
TRABANT
Trabant se proizvodio u fabrici ''VEB Zahsenring'' u istočno-nemačkom gradu Cvikau od 1958. godine. Jednako kao i Varburg, prodaja Trabanta u Jugoslaviji bila je zastupljena još na početku 60-ih godina. Ono što se posebno isticalo kod Trabanta bila je njegova izrada jer je on napravljen od plastificiranog pamučnog otpada što ga je činilo laganim, ali i jeftinim.
 
RENO 4
Reno 4 se proizvodio od 1973. pa do 1992. godine u fabrici IMV u Novom Mestu u Sloveniji koja je danas u vlasništvu Renoa. Radi se o automobilu koji je bio česta pojava na putevima Jugoslavije. U Sloveniji je proizvedeno 575.960 Renoa.
 
NSU Prinz
NSU Prinz se od 1965. godine sklapao u sarajevskoj fabrici Pretis (Preduzeće Tito Sarajevo) koja je bila jedna od najvećih fabrika namenske industrije koja je poznata po ekspres loncu za ubrzano kuvanje, a u njoj je sklopljeno oko 15 hiljada automobila.
 
ZASTAVA 101
Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, proizvodio se od 1971. godine u fabrici Zastava u Kragujevcu. Stojadin je napravljen prema modelu Fiata 600D i proizvodio se sve do 2008. godine. Osim u Jugoslaviji, Stojadin je bio popularan u Egiptu gde se automobil sklapao na osnovi gotovih delova koji su stizali iz Srbije.
 
MERCEDES W123
Mercedes W123 su obožavali taksisti i gastarbajteri koji su svoj poslovni uspeh u inostranstvu iskazivali njime.
 
OSTIN
Slovenačka firma IMV 1967. godine počela je sklapati Ostin modele poput I300, Ostin Maksi 1500 i Maksi 1750, ali i čuveni Mini 1000.
 
VW GOLF
Volkswagen golf se proizvodio u TAS-u (Tvornici automobila Sarajevo) od 1976. godine i u Sarajevu je proizvedeno 150 hiljada automobila. Golf je bio naročito popularan u Jugoslaviji, pogotovo Golf dvojka koji je počeo da se proizvodi 1985. godine.
 
OPEL KADET
Opel automobili su se počeli proizvoditi 1977. godine u IDA-i (Industrija delova automobila) u Kikindi, a među njima se nalazio i Opel Kadet koji je zbog svoje pouzdanosti i dostupnosti postao popularan.
 
preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Au brate sto ja volim ovakve vesti, zasnovane na praznim pricama sa interneta ali valjda ne znaju kako da zapocnu vest kad nema silikona i tangi. Mnogi proizvodjaci i dan dan se muce da dospeju na americko trziste, ako se nevaram, cak ni Fiat nije uspeo kada je Zastava uspela da plasira Yugo. Kako moze biti neuspesan kad je proizvedeno 800.000 a prodato 150.000 u SAD? Postao je podsmeh poboljsanjem ekonomije i sa dolaskom novih automobila, kao i ostali auti tog doba sem njihovih Mustanga i ostalih besnih V8 motora koji po litri zapremine imaju manje ks nego Yugov motor :laughing:

 

I otkad je Stojadin napravljen prema modelu Fiat 600D? Valjda 128 :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nedostaju i Taunusi. Inače, ne piše se Varburg nego Wartburg.

 

Objašnjenje za njihovu popularnost je vrlo jednostavna, svi do jednog (osim Mečke, koju su i onako samo gastosi dovozili) su mogli da se kupe za dinare a pošto devize nisu mogle da se kupe u slobodnoj prodaji naš čovek je bio "osuđen" na ove modele, osim ako nije imao rođake u inostranstvu da mu prodaju devize da kupi neki drugi auto van ove liste.

 

Moj ujak je radio u Nemačkoj i pozajmio nam je 6000 DEM da kupimo Ford Taunusa 1975. što je bila fabrička cena, Interkomerc je direktno uplaćivao tu sumu Fordu u Nemačkoj i onda smo čekali auto 2-3 meseca. Kad je stigao u Ljubljanu onda smo platili carinu, PDV i ostalo u iznosu od 89 % fabričke cene u dinarima, tako da smo faktički kupili još jedan auto državi, za ove koji se bune da su dažbine sad visoke.

 

zza231.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tristać! Moji kupili 1979. Sa motorom od 1500 kubika 74ks, visokim sedištima i naslonom za ruke nazad! Moj prvi auto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stojadini su krajem '70-ih bili sa 3 verzije motora - standardni i svima poznati, pa onda 1.1 Super (i Super Confort) sa 64 ks i Specijal koji je YUgisa naveo - sa obrtaljkom i Cromodora felnama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa i taj 1.1 sa 55ks nije tako strasan, cale ima Renol 11 iz 86te, 1.4 motor sa dvogrlim karburatorom i celih 60ks na 900kg :turned: Taj 1.1 sa 55ks je slabasan, ali ove verzije sa 60+ks idu vec puno lepse... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam odrastao u tom autu... i kad sam polozio njega sam vozio... kako je radio kao satic... mediteran.. mozda je isao bolje ...jer jer kupljen kad sam se ja rodio...

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja sam isto odrastao, moji su imali keca, mislim iz 78me da je bio, sve do 2001 godine, karoserija je popustila zbog ulice u kakvoj smo pre ziveli, pa smo motor prodali automehanicaru koji je kupio novu karoseriju od Yuga :D Jugo je u porodici od 2007me, tako da u mojoj porodici otkad imamo aute, samo 6 godina smo bili bez Zastave mada je sestrin muz imao 45icu :D I pokusavam da nagovorim svoje roditelje da Renol prodaju i kupe Yuga :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebao jaci motor!? Karoserija popustila zbog ulice!? Na stojadinu!?

Ta ajte molim vas

Aj ozbiljno, ne zezajte. Kakav jaci motor kad su pucali kosevi i sa onom napravom od motora :D To i yugo, pogotovo yugo florida...po meni nema gore nista da je sklepano ili ja nisam video. Lada je bre za njih Majbah u svakom smislu :D

Za yugo cu da se ogradim, da su tada nekada davno, fino poceli ali je na tome i ostalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ulica nije bila asfaltirana a kad je radjena kanalizacija, digli su svu zutu zemlju gore i cim padne kisa, strugao si podom a takvi su i krateri bili kad se osusi, tamo su kamioni i bageri zapadali nekoliko puta, cistoca cesto nije prolazila kad je kisa, ulica je bila ko kroz uzoranu njivu da vozis, tako da zastita nije ostaja dugo na podu, a mislim da 23 godine nije lose za auto ;) Komsija je imao Moskvica, on je vozio kramponke pozadi da bi mogao proci ulicom :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gde je pezejac  :thumbdown: Deda kupio novog '80,vozio ga do 2000,kolko meni bio interesantan onaj cajger  :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Americi se obračunali sa Trabantom

 

157796-trabant%201.jpg

 

U Americi su posebno netrpeljivi sa svim što nosi prefiks komunizma, pa čak i ako se radi o dobrim stvarima. Legendarni Trabant definitivno spada u red takvih proizvoda. Automobilska ikona jedne epohe koja je na ovaj ili onaj način pokretala bar jednu naciju stare Evrope zaslužila je spokoj u istoriji autoindustrije. Ali ne, Ameri su se setili da taj automobilčić dignu iz mrtvih kako bi još jednom mogli da mu se narugaju. Autor videa Doug DeMuro je uspeo da pronađe jedan primerak Trabanta sa početka 1980-tih u Americi. Njegov vlasnik ga je kupio jer voli čudne automobile i pritom svestan njegove male ili velike vrednosti nije oklevao da ga plati čak 3.000 USD. Pošteno.

 

DeMuro nas tako u videu na poseban način upoznaje sa Trabantom koji nikada pre nije ni video. Ne uzimajući u obzir da je najbolje što je u okviru svog vremena mogao da ponudi industrijski kapacitet DDR-a, kao i da je to bilo ranih 1960-tih, američki novinar se obračunava sa Trabantom pronalazivši mu slabe tačke. Ručno pokretanu pumpicu za špricanje vetrobranske tečnosti nikada pre nije video, ogoljeni enterijer mu je jednako čudan, a zazori između (plastičnih) delova karoserije mu nikako nisu jasni. Hej, radi se o preko 30 godina starom automobilu razvijenom nakon Drugog svetskog rata, koji se bukvalno pravio od smeća. Da, tamo neki pogon u Istočnoj Nemačkoj reciklirao je više nego što oni recikliraju danas. Trabant može da pojuri do 100 km/h sa svojih nepunih 30-ak konja gotovo kao i neki američki automobili tog godišta, a pritom godišnje potroši goriva koliko i Lincoln tog doba u jednom danu. Teško je shvatiti da sa istim resursima američki auto proizvođači verovatno ni danas ne bi sastavili bolji automobil, automobil na koji su Nemci čekali godinama i koji im je obezbedio koliku toliku slobodu kretanja. Dragi DeMuro, problem nije u Trabantu već u sistemu u kome je stvoren. Za tebe i tebi takve s ograničenim pogledima koji prefiks komunistički stavljate pred svaki mehanički deo automobila pomoći nema. Možda samo da se zamisliš da ti je ovaj masno preplaćeni Trabant u jednom danu pružio više veselja od bilo kog novog automobila, pa i legendarnog Ferrarija koji si stavio u istu rečenicu uporedivši ga u neku ruku sa Trabantom. Podsetimo, Trabant P601 se proizvodio od 1957. do 1991. godine. Proizvedeno je oko 3,7 miliona primeraka. Krajnje jednostavnu konstrukciju pokretao je maleni 0,6 litarski dvocilindrični dvotaktni motor sa 26KS i 53 Nm. Poslednjih godina proizvodnje Trabant je dobio moderniji četvorocilindarski motor iz Pola, ali to je bilo premalo da se modernizuje svojevremeno napredan automobil.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

AAuE7mB-Ti4NcFAkEysIojYZ6QFLRbbd5gnoFWk0 Kurir Auto video: ''Ajkula''

 

Citroen DS 20 ili po ''naški'' Ajkula, jedan je od simbola Francuske i smatra se za prvi cool auto na svetu. Kod nas je imao kultni status, sedamdesetih godina prošlog veka. U jednu takvu Ajkulu, staru pedeset godina, za vas, seo je i naš V.Dj. I odmah se pretvorio u francuskog šansonjera!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cimos Dak: Autentični jugoslovenski Citroen koji je naljutio Francuze

 

cimos_dak 1.jpg

 

Mnoge francuske kompanije, naročito automobilske, pokušale su da pronađu mesto pod suncem na istoku Evrope u vreme blokovske podele sveta. Tako se i Citroen okušao u bivšoj Jugoslaviji koja je imala poseban položaj među socijalističkim zemljama. Maršal Tito je vodio politiku ''nesvrstavanja'' što je bio dobar mamac za zapadne industrijalce.

 

1959. godine je potpisan sporazum između koparske firme Tomos i Citroena o CKD montaži automobile za jugoslovensko tržište. U Kopru - u fabrici koja će ulaskom Iskre u posao 1972. godine promeniti ime u Cimos - proizvodiće 2CV (Spaček), ali i neke kopije ID-a i DS-a (pogotovo u break verziji za ambulante). Modernizacijom game Citroena proširena je ponuda ''jugoslovenskih verzija'' koje su bile slične francuskim (osim GS-a koji će imati okrugla prednja svetla). Godine 1981. Cimos je počeo da proizvodi specifičan model po imenu Dak, sličan francuskom Citroenu Acadiane. Jugosloveni su napravili svoju van verziju Dyane, a Citroen je čak otišao toliko daleko da je obećao otvaranje globalne mreže ovom modelu.

 

cimos_dak 11.jpg

 

U cilju smanjenja troškova za uvozne komponente, Cimos Dak je imao ručno pravljenu karoseriju tovarnog dela. Pokazalo se da je Citroen potcenio svog jugoslovenskog partnera: Dak je bio bolji, praktičniji i tehnički moderniji od francuske verzije dostavne Dyane. Uskoro je francuska centrala zabranila izvoz jugoslovenskom Daku što je automobil ograničilo na prostor od Triglava do Đevđelije. Ne samo to, Citroen je uskoro jugoslovenskom partneru prestao da isporučuje rezervne delove za Dak.

 

cimos_geri 1.jpg

 

I pored toga, Cimos je uspevao da do 1985. godine proizvodi svoj Dak, čak i da konstruiše još jedan privredni model - pickup Geri (takođe na bazi Dyane).

 

cimos_geri 11.jpg

 

U periodu između 1981. i 1985. je napravljeno oko 2.200 primeraka Daka i 900 Gerija, autentičnih jugoslovenskih Citroena.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kao i sve revolucionarno dobre stvari....i ovaj auto je zavrsio u corsokaku.Danas samo kao donor resenja za sisteme vesanja i sve manje dizajna. Seciran i prodavan na grame. Nikad ga nisu usavrsili iz osnovne verzije...jer onda ne bi nastalo ovoliko klasa automobila. Ajkula je mogla sve, osim da leti...ali to nije dokazano.

Kad bi mogao da biram auto po zelji, ona bi bila moj broj 1

 

 

 

 

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moj isto!
Apsolutno najnapredniji auto u epohi i oupšte. Nastao 1959. ni 15 godina posle ww2

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odličan video, može mu se.

Devedesetih se moglo videti ajkula u jadnom stanju, tada dok sam bubu vozio imala je taj statusni simbol, one održavane su plenile poglede.

Ova na snimku je baš u fulu, a vozio sam se u jednoj "običnoj" i meni je tada izgledala kao logičan nastavak spačeka u luksuzu.

Drugar sa sporta je imao spačeka, pa leti kad 4 košarkaša sednu, krov mora da siđe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...