Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Spašavanje legende: Kako izgleda obnova BMW-a 2002

 

142404-bmw%202002.jpg

 
Ako ste ljubitelji TV emisija kao što su "Wheeler Dealers" i imate dovoljno slobodnog vremena, ovaj video će vam ulepšati dan. BMW 2002 jedan je od najprepoznatljivijih klasičnih modela iz istorije bavarskog proizvođača. S obzirom da se proizvodio u periodu od 1963. do 1977, vreme je učinilo svoje pa su neki od preostalih primeraka zreli za totalnu restauraciju. Temeljna obnova jednog BMW 2002 zahteva i potpunu obnovu enterijera, a nakon završenog tretmana ovaj prelepi automobil izgleda kao da je tek izašao iz fabričke hale...
 
preuzeto sa - Auto Blog
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW 2002 Turbo - san svakog kolekcionara

 

169149-bmw%202002%201.jpg

 

Odmorite od svega što radite i obratite pažnju na ovaj prelepi BMW 2002 Turbo model. Ovaj model je kreiran 1974. godine i predstavlja deo flote od 1.672. jedinice koje su sišle sa proizvodne trake od 73. do 75. godine, kao deo  homologacionog specijal izdanja i prvi je ulično legalni automobil koji je prvi posedovao prednosti dva turbo punjenja.  

 

169150-bmw%202002%2011.jpg

 

BMW 2002 Turbo definiše kompaniju BMW i pomogao je da ona postane glavni igrač na tržištu, a uprkos tome što je kreiran pre tačno 40 godina i dalje je veoma impresivan. Ovom modelu je potrebno 7.5 sekundi za sprint od 0 do 100 i može da dostigne maksimalnu brzinu od 210 km/h. Automobil je napajan dvolitarskim motorom koji stvara 170 ks i 240 Nm obrtnog momenta.

 

169151-bmw%202002%20111.jpg

 

Ovo je primerak koji nas može naterati da ga poželimo istog momenta, ali nažalost, samo će nekoliko najsrećnijih moći da ga priušte kada dođe pod čekić na SilverstoneAuctions, drugog septembra tokom Salon Prive aukcijske prodaje.

 

169152-bmw%202002%201111.jpg

 

Ništa više nije poznato o njemu, do pisanja ovog članka, jer aukcijska kuća nije objavila bilo koji detalj osim toga da je volan na levoj strani i da je njegova procenjena vrednost između 60 i 70.000 funti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Restaurirani BMW 2800 CS

 

180490-bmw-2800cs 1.jpg

 

BMW 2800 CS poseduje ikonični dizajn koji je izdržao test vremena, međutim kompanija ''Gas Motor Cars'' ponudila je unikatnu reinterpretaciju ovog klasičnog kupea.

 

180491-bmw-2800cs 111.jpg

 

Uprkos ekstremno dobrom poznavanju ovog modela unutar BMW zajednice, vozilo je navodno provelo poslednje četiri godine u ekstenzivnom projektu restaruracije i procesu modifikacije. Svi zahvati na automobilu, koštali su više od 42.769 evra.

 

180492-bmw-2800cs 1111.jpg

 

Prodavac nije rekao preterano mnogo vezano za ovaj model, pošto njegove modifikacije dolaze na podužoj listi, dok mi na fotografijama možemo primetiti da je uglavnom zadržao fabrički izgled, a jedine vidne promene predstavljaju HRE točkovi i spušteno vazdušno vešanje.

 

180493-bmw-2800cs 11111.jpg

 

Veće promene su se dogodile u enterijeru putničke kabine koja je kompletno redizajnirana, sa glavnim fokusom na prilagođavanju. Vozač će se naći iza velikog drvenog volana i popuno nove kontrolne table sa metalik AutoMeter brojačima.

 

bmw-2800cs 111111.jpg

 

Originalni centralni deo i konzola, zamenjeni su specijalnom jedinicom koja poseduje Kenwood uređaj, dodatne satove i srebrni šalthebl. Takođe, možemo videti aluminijumske pedale, udobna kožna sedišta i masivni subwoofer sistem u gepeku.

 

bmw-2800cs 1111111.jpg

 

Iako je prodavac bio veoma škrt po pitanju informacija, znamo da automobil poseduje restaurirani motor zapremine 2.8 litara, spojen sa petostepenim manualnim menjačem...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

50 godina: BMW 2002 (1968. - 1975.)

 

181241-bmw 2002.jpg

Sa 100 KS bio je strašan auto, koji je do stotke ubrzavao za 10.6 s i postizao 176 km/h. Sa nezavisnim vešanjem napred i pozadi, 4-stepenim menjačem i prednjim diskovima bio je ''zakon na putu''

 

''Dveiljadedva'', tako se tada govorilo, bio je auto snova krajem 1960-ih i početkom 1970-ih. Da, reč je o kultnom modelu BMW 2002, preteći Serije 3 i sigurno najupečatljivijem sportskom automobilu koji se pojavio na ovim prostorima. Njegova sportska verzija Alpina žarila je i palila prvenstvima sportskih turističkih automobila širom Europe, stvarna ili fingirana, bio je zaštitni znak brojnih kružnih trka na ovim prostorima. Broj 2002 dobio je kultno značenje... Izvorno, taj je model predstavljen početkom marta 1966. godine na salonu u Ženevi kao BMW 1600. Atraktivna sportska limuzina srednje klase, dugačka 423, široka 159 i visoka 141 cm (danas bi to po dužini bila kompaktna, a po širini gradska klasa), postavila je nove standarde na tržištu. Koliko su klase u pola veka narasle, pokazuje što je bavarski jurišnik merio samo 250 cm između ose prednjih i zadnjih točkova. Pokretao se motorom serije M10, najslavnijim iz BMW-ove istorije. Iz zapremine od 1574 ccm razvijao je 86 KS što mu je omogućavalo ubrzanje do stotke u 13.3 sekunde i najveću brzinu od 161 km/h. Danas to ne izgleda nešto posebno, ali evo poređenja, ne sa Volkswagen Bubom 1200 (31.5 s i 115 km/h), nego uglednim modelima toga doba - Ford Taunus 12M sa 50 KS je do stotke ubrzavao za 21.9 sekundi i mogao uhvatiti 130 km/h, a Opel Rekord B 1500 sa 60 KS bio je tek nešto življi (19.8 s i 134 km/h).

 

39656_0.jpg

Automobilska ikona sa kraja 1960-ih za mnoge je najbolji sportski automobil za široke mase svih vremena, koji je otvorio put uspeha Seriji 3, a bavarsku fabriku uzdigao u sam vrh proizvođača na svetu. Gume su bile asimetrične Michelin XAS 165 SR 13, ''balonke'' po sadašnjim kriterijima, sa visinom boka 85% širine (podrazumevala se, pa se nije pisalo 165/85 x 13). SR značilo je Speed Radial (do 180 km/h), pa je ''2002 ti'' imao gume 185 HR 13, High Speed Radial (do 210 km/h)

 

Dakle, auto-vihor, a BMW se izgovaralo sa strahopoštovanjem. Prva serija E10 tek je postala hit početkom 1968. godine kad je predstavljena snažnija verzija - 2002 sa 100 KS pri 5500/min i 157 Nm pri 3500/min, o kojem je i reč u ovom tekstu. Prvi su primerci na naše puteve došli pred leto 1968., dakle pre tačno pola veka. Bio je to već strašan auto, koji je, po fabričkim podacima, do stotke ubrzavao u 10.9 sekundi i postizao 170 km/h. No, u praksi je bio još žešći (na testu Auto Bilda 10.6 s, 176 km/h). Prosečna potrošnja od 11 litara tada je, za auto tih performansi bila OK. U Nemačkoj je koštao tadašnjih 12.300 DM. Sećam se, početkom 1970-ih u magazinu Start, koji je u sredini imao poster gole devojke (po tome se proslavio), objavljen je feljton ''Što voze zvezde''. Mišo Kovač se hvalio Citroënom SM, super atraktivnom i luksuznom verzijom ''Žabe'' sa motorom Maserati Meraka sa 170 KS, a Ljubljančanin Miroslav Cerar, sportski heroj bivše države i dvostruki olimpijski pobednik na konju sa hvataljkama pričao je o svome Renaultu 16. Na kraju je dodao da mu je san voziti BMW 2002 i već sledeće nedelje objavljeno je da mu je slovenački ''Tehnounion'', tadašnji uvoznik BMW-a za celu Jugoslaviju, odlučio pokloniti novi primerak. Automobil je bio izvaredno upravljiv, temperamentan i stabilan, jer je pozadi imao nezavisno vešanje, a ne ''kamionski'' kruti most kao većina automobila tog doba. Sportski stil naglašavala su prednja vrata bez okvira stakla. Još oštriji, sa 120 KS, bio je 2002 ti (touring international). No tada su mnogi lažirali model 2002 tako što su na 1600 (tek u februaru 1971. dobio je oznaku 1602) pozadi stavljali oznaku 2002. Prevaru je otkrivala maska - 2002 je imao sa dve horizontalne lajsne te ''bogatije'' ratkapne. No, ako bi se to i zamenilo teže je bilo sa brzinomerom koji je kod 1600 bio graviran do 160, a kod 2002 do 200 km/h! Na zahtjev kupaca kojima je u 1600 falilo malo živog duha, a 2002 bio preoštar, početkom 1971. godine uveden je međumodel sa 1766 ccm i 90 KS, za 11.8 s do stotke i 165 km/h. Kako je oznaku 1800 već koristio model sa četvora vrata (1963. - 1972.), verzija modela 1500, poznatijeg kao New Class iz 1962. (preteča Serije 5), uveli su oznaku 1802. Zato su istovremeno 1600 preimenovali u 1602, a početkom 1975. godine poslednje tržišne godine, po toj je formuli imenovan i ''štedljivi'' 1502 sa 75 KS.

 

39656_1.jpg

Jednostavan kokpit bio je primer sportske funkcionalnosti, sa tri okrugla instrumenta, uključujući obrtomer koji je tada bio ''wow''. Precizan menjač imao je četiri stepena (u verzijama ''ti'' i ''tii'' pet), u prvoj brzini je postizao 49, u drugoj 91, a u trećem stepenu prenosa 139, a pri najvećih 176 km/h u četvrtoj brzini motor se vrteo blizu 6000 obrtaja u minuti. Falila je peta brzina...

 

Snaga je povećana dvostrukim karburatorom, sportskim klipovima koji su povećali stepen kompresije i dvostrukim izduvom (po istoj je formuli 1967. godine predstavljen ''1600 ti'' sa 105 KS. Dalji razvoj usledio je 1971. godine među-modelom 1802 sa 90 KS. Tada su nestala zanimljiva zadnja svjetla, te je dobio tada moderna pravougaona. A oznaka 02 postala je zaštitni znak za sve modele iz serije, te je 1600 postao 1602. Te je godine stigao i najuzbudljiviji visokoserijski model ''2002 tii'' sa 130 KS. Treće je slovo skraćenica od ''injection'' (ubrizgavanje), a koristio je mehanično ubrizgavanje Kugelfischer (poznatije kao Schäfer pumpa), sa mehaničkom pumpom promenjivog protoka, koji se podešavao na temelju protoka zraka. Najveća je brzina povećana na 190 km/h, a ubrzanje do stotke skraćeno na 9.5 sekundi. Početkom 1975. godine pri kraju veka serije 02, predstavljen je štedljiviji model 1502, sa motorom iz modela 1602 prigušenim na 75 KS. Bila je to zasluga krize, a taj je model u proizvodnji ostao do 1977. godine, mada je u avgustu 1975. godine stigao službeni naslednik i prva Serija 3 (E21). Izvrsne su performanse bile zasluga i mase od 990 kg, te ''školski'' preciznog i brzog 4-stepenog menjača. Tada izvrsna vozna svojstva temeljila su se na nezavisnom oslanjanju mapred i pozadi, sa stabilizatorima, u vreme dok je većina automobila srednje klase (Opel Rekord, Ford Taunus) pozadi imala kruto vešanje sa mostom. Kočnice su napred bile disk, a pozadi doboš, što je tada bilo super.

 

39656_2.jpg

4-cilindarski benzinac serije M10, koji se proizvodio od 1962. do 1988. sa 1.499 do 1.990 ccm, i 80 do 170 KS (turbo) imao je jedno bregasto vratilo, pokretano Duplex lancem i osam ventila. Za (tadašnji) sportski motor bio je vrlo pouzdan i dugovečan

 

Pedesetih je koncern iz Münchena bio na kolenima, jer se ''barokna'' serija 501 i 502 prodavala loše, a bolje sreće nisu bile ni sportske verzije 503 i 3200 CS. Izuzetak od toga, zbog zanimanja američkih kupaca, bio je roadster 507, ali to su bile skromne serije i da nije bilo malene Isette, BMW bi bankrotirao. Preokret je napravila limuzina 1500, koja je bila temelj za seriju ''02''. Uvela je motor M10 koji je imao 1.499 ccm i 80 KS, a bio je podloga za verzije 1600, 1800, 2000. Iz tog je modela izvedena serija 02. U septembru 1973. godine predstavljen je ''2002 turbo'', koji je uz ubrizgavanje Kugelfischer imao i turbopunjač KKK, te mu je snaga porasla na 170 KS. Po uzoru na bolide F1 dobio je samoventilirajuće diskove napred, upravljački mehanizam Gemmer sa kuglastim upravljačkim reduktorom. Do 100 km/h je ubrzavao za 7.2 sekunde i postizao 212 km/h. Dolaskom prvih kompakata, u Münchenu su odlučili ponuditi svoj adut, te je 1971. godine predstavljen model Touring, sa ukošenim zadnjim dijelom i trećim vratima. Kupci ga nisu prihvatili te je do 1974. godine proizvedeno samo 24.847 primeraka. Još su u manjim serijama proizvedene otvorene verzije, prvo klasični kabriolet, a kasnije Baurov model sa targa krovom.

BMW 2002 bio je posebno uspešan u moto sportu u klasi turističkih automobila, a za sportske prerade su bili zaduženi tuneri Alpina, Schnitzler, Koepchen, GS-Tuning. Otprilike u isto vreme, dakle tačno pre pola veka, predstavljen je još jedan slavni bavarski model, BMW 2500, prethodnik Serije 7.

 

image_58588.jpg

 

preuzeto sa - autoportal.hr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ETA 02 Convertible: Reinkarnacija BMW-ovog klasika

 

190695-eta 1.jpg

 

BMW-ova serija 02 spada u red najpoželjnijih BMW-ovih klasika, a sada nam se predstavlja u modernoj interpretaciji. Još prošle godine nemački ''Everytimer Automobile'' je predstavio prototip kabrioleta na osnovi BMW-ove Serije 1 koji se dizajnerski itekako oslanja na legendarni 2002. Prepoznatljiva okrugla svetla napred i pozadi, uz bucmasti izgled i posebne naplatke, prvo su što upada u oči na modelu ETA 02 Convertible. I da, bubrezi su se vratili u normalu.

 

eta 11.jpg

 

Preciznije rečeno, osnova je BMW 135i pa je jasno da je ispod poklopca 3.0 litarski redni šestocilindraš sa više od 300KS. A odelo automobila je u potpunosti napravljeno od ugljeničnih vlakana i izloženo u Štutgartu na odlično posećenom salonu ''Retro Classics''. Prerada se sada nalazi u slobodnoj prodaji i u njoj možete da jurite sve do 250 km/h uz ubrzanje do 100 km/h za oko 5 sekundi. Naravno, pod uslovom da ste pre izdvojili oko 70.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW Serija 02 - model koji je stvorio BMW kult

 

190964-bmw 2002.jpg

 

Tokom pedesetih godina, BMW je bio na rubu propasti zahvaljujući seriji nepromišljenih poteza koji su se završili tržišnim neuspesima na unosnom severnoameričkom tržištu. Luksuzni kupei i kabrioleti 503 i 507 nisu se pokazali kao isplativ model poslovanja, kao ni 502 limuzina koja je polako gubila od sve snažnije konkurencije. U tom trenutku, činilo se da će BMW zatvoriti svoja vrata, ali zahvaljujući malenoj Isetti, kompanija je uspela da se zadrži u životu dovoljno dugo da predstavi revolucionarnu gamu modela koja će je izvući iz problema. U pitanju su bili Neue Klasse, ''Nova Klasa'', serija automobila modernog izgleda i tehničkih rešenja predstavljena 1962. godine. Činile su je sportske limuzine solidnih performansi za period, atraktivni 2000CS kupe i jedan poseban automobil koji je promenio čitav imidž kompanije.

 

BMW_2002_2.jpg

 

U pitanju je bio model koji se originalno zvao 1600, i bio je kompaktna limuzina sa dvoja vrata i 1.6-litarskim M10 motorom sa 4 cilindra. Još u samom startu, 1600 je plenio svojim šarmom, te kombinacijom oštrih ''kutijastih'' oblika sa okruglim stop svetlima i hromiranom maskom sa dva okrugla fara. Iza njegove lepote stajali su čuveni Đovani Mikeloti i Vilhelm Hofmajster, tvorac BMW-ovog prepoznatljivog C stuba koji je i danas glavno dizajnersko obeležje brenda. Više od svega, novinari i javnost su cenili njegovu brzinu, budući da je pomenuti motor imao 85 konjskih snaga, što je u lakoj karoseriji davalo fantastične performanse za period.

 

Revolucija
Revolucija je stigla uz model 2002, kada su inženjeri BMW-a uvideli da ovaj motor uz povećanje zapremine može da pruži mnogo više. BMW 2002 je tako postao neraskidivi deo automobilske istorije i BMW kulta. Daljim razvojem oprobanog koncepta nastali su snažniji 2002ti sa duplim karburatorima i 2002tii sa direktnim mehaničkim ubrizgavanjem, a ti modeli su danas posebno traženi. Tokom 1973. godine, BMW E10 je restilizovan uz bitne vizuelne promene spolja i iznutra.

 

BMW_2002_4.jpg

 

Hromirana prednja maska zamenjena je crnom, dok su okrugla stop spetla ustuplila mesto većim četvrtastim. Enterijer je takođe modernizovan, što je podmladilo BMW Serije 02 do pripreme prve Serije 3 pod oznakom E21. Tada, BMW je stvorio najsnažniju i danas najcenjeniju verziju ovog modela - 2002 Turbo sa čak 170 konjskih snaga.

 

Auto za sportsku vožnju i celu porodicu
Pred kraj proizvodnog veka, BMW je 1975. predstavio 1502 kao bazni model koji se čak paralelno prodavao sa prvom Serijom 3 sve do 1977. On je imao manje hromiranih lajsni, te 1.6l M10 motor sa slabijom kompresijom i manjim karburatorom. Iako je bio slabiji od ostatka game, 1502 je i dalje imao dovoljno snage da svojim vlasnicima ponudi zabavnu sportsku vožnju uz dovoljno mesta za celu porodicu. Danas sve ređe viđamo ove automobile na oglasima i ulicama, a posebno u reprezentativnom stanju. Upravo zbog toga, jedan subotički 1502 je privukao našu pažnju. Ono što je posebno zanimljivo jeste činjenica da je ovaj BMW 1502 u prvoj boji, i to u retkoj ''Sierra'' braon koja je tipična nijansa za sedamdesete godine. Kako na fotografijama deluje ovaj BMW je prava vremenska kapsula sa svim originalnim delovima spolja i iznutra.

Za razliku od većine automobila Serije 02, ovaj subotički primerak ima krem enterijer, što mu u kombinaciji sa drvenom dekoracijom oko instrument table daje malo luksuzniji izgled. Za BMW, Serija 02 i prva Serija 3 nikada nisu bile luksuzni automobili, stoga je su i dodaci mnogo češće bili okrenuti prema sportskoj vožnji. Sliku automobila u originalnom stanju upotpunjuje i BMW Bavaria radio, dodatna oprema iz perioda koja je naknadno kupljena i ugrađena u auto.

 

BMW_2002_3.jpg

 

Od dodataka fabričkom izgledu, na njemu se nalaze žute Sebring maglenke, a vlasnik navodi da uz čelične felne sa ratkapnama dolaze i felne u Alpina dizajnu koje su takođe jedan od popularnih dodataka iz perioda. Razgovarajući sa vlasnikom, saznali smo da je on pasionirani ljubitelj klasika koji se njma bavi već dve i po decenije, te veliki ljubitelj BMW-a: ''Jedan od auta koje sam želeo je Serija 02, a inače sam fan BMW-a. Redovno vozim BMW kao svakodnevni auto, ali i BMW motocikl.''

 

BMW se prodaje zbog kupovine nekog drugog oldtajmera, a njegov vlasnik ističe da je on tehnički ispravan, utegnut i samim tim potpuno spreman za putovanja ukoliko novi vlasnik izrazi želju da se upusti u avanturu.

Auto je uvezen iz inostranstva u odličnom stanju i sa pravom kilometražom od 111.000km. Auto kuća gde je kupljen 1975. godine i dalje postoji i bila je u Austriji, a automobil i danas poseduje kompletnu papirologiju. ''Gospođa koja je prva i jedina vlasnica automboila pre mene se posle preselila u Švajcarsku odakle je auto i uvezen'', naveo je vlasnik. Kako on dalje govori, na automobilu po kupovini nije urađeno ništa osim jednog poliranja i obaveznog servisa, a automobil je vožen lepim vikendima. Što se same vožnje tiče, vlasnik navodi da godine ovom autu gotovo da ne mogu ništa: ''On može da se poredi sa bilo kojim modernim automobilom i da mu parira. Udoban je, startan, pregledan, ima sasvim korektne performanse, nezavisno vešanje i ništa mu ne predstavlja problem.''

 

Tekst: Đorđe Sugaris - Autoslavia

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gruppe5 Motorsport BMW 2002 sa 803KS

 

Gruppe5-BMW-2002.jpg

 

Nemački trkački tim AC Schnitzer je 1970-ih napravio BMW 2002 Turbo kako bi učestvovali u trkačkoj klasi Grupe 5. Danas novoosnovana kompanija iz američke savezne države Indijane, Gruppe5 Motorsports pokušava da učini nešto zaista nezamislivo - da spoji maleni kultni BMW 2002 sa ogromnim pogonskim agrgatom ispod haube.

 

192280-bmw 2002 1111.jpg

 

Već fabrički BMW 2002tii je sam po sebi zahtevan automobil za vožnju, okretan, lagan i osetljivih komandi. Naravno, snaga u fabričkoj formi mu nije ni blizu suludih cifri koje Gruppe5 ekipa planira da izvuče iz njega. Ipak, za ovu svrhu su odlučili da ne koriste originalne motore iz 2002-ke. U ovog malog BMW-a žele da ugrade V10 motor u dve verzije, slabiju i onu snažniju za totalne zavisnike o adrenalinu.

 

192278-bmw 2002 11.jpg

 

Ona manja ima 5.8 litara radnog volumena dok veća ima 5.9 litara, a snaga između ove dve verzije se razlikuje za 59KS. Slabiji motor naime razvija 744KS, dok je 803KS najveća snaga 5.9 litarske V10 mašine.

 

192279-bmw 2002 111.jpg

 

Ovo je ozbiljan projekat iz kojeg stoji dugogodišnji BMW entuzijasta i bivši vozač trka tokom 1980-ih, naravno u BMW-u 2002tii, Tom Zajac. Uz ugradnju monstruoznog motora Tom se odlučio i na jednako ekstremni aero paket, koji bi prema informacijama iz Gruppe5 trebalo da razvija nešto manje od 1.100 kilograma potiska na put, s time da treba reći da će sam automobil imati smešnih 998 kilograma. Ova blago rečeno ekstremna interpretacija BMW-ove ikone očekivano ima i odgovarajuću cenu. S obzirom da ukupno planiraju da naprave 300 komada, stvari stoje ovako. Sa slabijim motorom će ih biti 200, jer ipak je više vozača sa tek prosečnim veštinama, koji će moći da se nose sa 744KS. Tom automobilu će cena iznositi 875.000 dolara. Snažnijih automobila će biti 100, za one veštije ''šofere'' pa će mu i cena biti viša - 975.000 dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novo odelo Nove klase

 

bmw-2002 welt 005.jpg

 

Muzejska kolekcija gospodina Predraga Obradovića od skoro je i zvanično bogatija za još jednu legendu bavarskog automobilizma. Nakon kraće, ali veoma detaljne restauracije, jedan BMW 2002 iz 1968. godine ponosno pozira pod svetlima reflektora među svojom velikom braćom. Razgovarajući sa gospodinom Obradovićem saznali smo kako je ovaj tamnozeleni Bavarac uvršten u kolekciju, šta je njegov značaj za istoriju kompanije i ličnu BMW istoriju koja se prožima kroz celokupnu muzejsku postavku ovog jedinstvenog mesta.

 

1968-bmw-2002-bmw-welt 004.jpg

 

BMW-ova serija 02 predstavljena je 1966. godine kao kompaktni i okretni model 1600. Ova limuzina sa dvoja vrata brzo se pokazala kao najbolje prodavani model u gami, te je interesovanje za nju donelo i druge, snažnije verzije. Najbitniji korak u razvoju pomenutog modela bilo je predstavljanje modela 2002. On je svoj život započeo kao lični projekat nekolicine inženjera koji su uspeli da ubede čelnike da je konstrukcija BMW-a E10 spremna da izdrži M10 motor sa zapreminom od dva litra i 100 konjskih snaga. Tako, legenda je rođena, a 2002 je potom dominirao na brdskim i kružnim trkama širom Evrope.

 

1968-bmw-2002-bmw-welt 003.jpg

 

U vreme kada se ovaj automobil pojavio gospodin Obradović je završio studije i dobio svoj prvi posao, a tada je novi BMW 2002 je bio nedostižan:

''Kad sam bio mladić to je bio pojam. U tom smislu mi auto znači iako sam i tada čeznuo za drugim modelima. Tada sam počinjao da radim i nov auto je koštao dvadeset ili trideset mojih pripravničkih plata. Tu su još bile i čuvene trke oko Ušća koje su bile bodovane za evropsko prvenstvo. Tada su dolazili i neki ozbiljniji trkači sa svojim automobilima.'' U to vreme gospodin Obradović je postavljao osnove svoje kolekcije. Naime, tada je vozio BMW 502, a nekoliko godina kasnije je došao do svog prvog BMW-a 503 kog je dugo godina kasnije restaurirao. Iako konceptom odskače od kolekcije velikih kupea, BMW 2002 se našao među njima zbog svoje istorijske važnosti: ''Uvek mi je bila želja da ga uvrstim u kolekciju jer je to automobil koji je podigao, da ne kažem povratio sportski imidž BMW-u. Uzimali su mere na trkama masovno i tako su značajno podigli imidž kompanije. Sa luksuznim automobilima su bili na ivici propasti i manji sportski modeli su ono što ih je izvuklo.''

 

1968-bmw-2002-bmw-welt 002.jpg

 

Ovaj BMW 2002 je standardni model sa 100 konjskih snaga i jednim karburatorom, a posebnim ga čini odlično stanje koje duguje činjenici da je prešao 130.000 km i da je tokom svih godina pažen u jednoj porodici: ''Auto je kupljen od prvog vlasnika, odnosno od njegovog sina koji ga je držao u garaži u Banji Koviljači petnaest godina. On za to vreme nije bio vožen i njegovo stanje je bilo zdravo sa nešto malo korozije.'' Jedno vreme, ovaj BMW je stajao izložen u muzeju, ali kako je Predraga kopkalo to malo rđe rešio je da ipak započne radove na njemu. Uskoro, pokazalo se da će restauracija biti sveobuhvatna, čime je još jedan automobil doveden do savršenstva: ''Rešio sam da otvorimo radove, a kad otvoriš radove, otvori se i malo više. Bilo je još malo rđe oko A stubova, stavljena su nova prednja krila i to je bilo to. Mehanika je bila dobra, ali smo sve pretresli - silent blokove, manžetne, gumice kočnica i slično. Stavili smo nove amortizere, glavu smo skinuli, zatekli cilindre u odličnom stanju i samo predihtovali motor. Enterijer je bio dobar i ostao je u originalu.'' Mimo fabričkog izgleda, ovaj BMW jedinstvenim čini par diskretnih dodataka - Cibie maglenke, te dodatni obrtomer, merač temperature vazduha u kabini i merač nagiba.

 

1968-bmw-2002-bmw-welt 001.jpg

 

Povratkom ovog BMW-a 2002 u muzejsku halu, kolekcija Predraga Obradovića sada priča o još jednom delu slavne istorije brenda. Model 2002 zaista je bio revolucionaran korak koji je omogućio tada još uvek nesigurnom brendu da učvrsti svoju budućnost i identitet. Ako ste zaljubljenici u automobile i filozofiju ove bavarske kompanije, sada imate razlog više da posetite kolekciju Predraga Obradovića i doživite emociju koja isijava iz svakog od ovih remek dela automobilizma.

 

2002 001.jpg2002 003.jpg2002 002.jpg

 

Autor teksta: Đorđe Sugaris
Autor fotografija: Miloš Nikodijević

 

preuzeto sa - autoslavia.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

U potrazi za blagom - BMW 2002 Automatic

 

201993-bmw 2002 004.jpg

 

Jedan od najtraženijih ''vintage'' automobila na svetu, pravi kolekcionarski primerak i sportski automobil uređen kao limuzina - BMW '02 je stvarao istoriju tokom 1960-ih i 1970-ih. Danas je BMW E10 pravi klasični primerak BMW vozila i favorit mnogih kolekcionara, među kojima je Sebastijan Frenkel. Koliko je zajednica ''02'' rasprostranjena na svetu govori to da je sam Frenkel svoj BMW 2002 Automatic kupio preko oglasa koji je na FB-u stranicu postavio oglašavač iz Bejruta. ''Fotografija me je potpuno oduševila, nisam mogao da prestanem da razmišljam o njemu''. Sebastijanova povezanost sa Serijom ''02'' datira još iz 1972. godine kada je rođen i kada je njegov otac počeo zlatnu medalju kao učesnik na Olimpijskim igrama u Berlinu. Te godine je trku od 20 km predvodio narandžasti BMW 1602, prvi BMW sa elektro motorom.

 

201994-bmw 2002 003.jpg

 

Ova cela priča savršeno se uklapala sa njegovom strašću za Serijom 02. Ovaj model je bio u proizvodnji od 1966. do 1977., a nastao je iz BMW modela New Class 1600. Sportski automobil srednje klase imao je agregat tipa M10 sa 4 cilindra. Imao je dvoja vrata i otuda i naziv modela koji se završavao na 02, baš kao i kod modela proizvođenih od 1971. godine: BMW 1502, BMW 1602, BMW 1802, BMW 2002.

 

201995-bmw 2002 002.jpg

 

Prva dva broja u nazivu su se odnosila na kapacitet motora M10 (sa izuzetkom 1602 koji je imao ekonomični 1.6 motor).

 

201996-bmw 2002 001.jpg

 

BMW 2002 je sa kapacitetom od 2 litra i između 100KS (BMW 2002 Automatic) i 170KS (BMW 2002 Turbo) ušao u serijsku proizvodnju 1968. godine. BMW Serija 3 zamenila je seriju ''02'' 1975. godine, a danas je tradicija ''02'' nastavljena kroz Seriju 2 coupe modele. Nakon ujedinjenja Nemačke, Frenkel je radio za marketinšku agenciju i vozio Trabanta. Njegov kolega je imao BMW 02 Touring i preporučio mu je garažu koja je restaurirala ''02'' modele. Tamo je Frenkel kupio mint zeleni BMW 1502 sa 75KS 1990. godine i sređivao ga sa svojim prijateljem. Platio ga je samo 2.000 nemačkih maraka jer u to vreme modeli ''02'' nisu bili popularni. Danas koštaju čak 10 ili 20 puta više.

 

Uskoro stiglo je još modela ''02'', a od kada je Frenkel osnovao svoju agenciju pa sve do 2001. godine vozio je Atlantic Blue model. Zatim je usledilo nekoliko godina bez modela ''02''. ''Zaključio sam da je to jednostavno pravi automobil za mene. Dizajn je bio sjajan, imao je uske ''bubrege'', okrugle zadnje farove. Stajao mi je kao saliven''. Ubrzo nakon što je na Fejsbuku ugledao oglas za BMW 2002 Automatic ispostavilo se da njegov prijatelj putuje poslovno u Liban, te ga je zamolio da umesto njega pogleda stanje automobila. Prijatelj je procenio da je veoma dobar, vozio ga je stariji gospodin duže od 20 godina. Diler ga je zatim otkupio, malo doterao i oglasio na FB-u.

 

Frenkel je odmah zatim otputovao u Bejrut i kupio automobil. Organizovao je transport svog ''zlatnog primerka'' u Nemačku. Iako je sam proces uključivao mnogo papirologije i troškova, nije morao da plati carinu na njega jer se automobil vodio kao nemačko kulturno nasleđe. Frenkelu je ostalo da doradi neke detalje na svom najnovijem E10, a kaže da mu je važno da delovi budu dobri kao originalni, ne moraju izgledati kao da su upravo izašli iz fabrike, ali moraju biti iz istog perioda kao ovaj klasični primerak. Posvećen sređivanju detalja koji su preostali, Frenkel zaključuje: ''Uvideo sam da smo BMW 02 i ja stvoreni jedno za drugo.''

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrelegume.jpg VreleGume video: 1971. BMW 1802

 

BMW Serija 02 je preteča današnje Serije 3, tj. dugo vremena je ovo bio ulazni model BMW-a. Motor ispod haube ovog oldtajmera ima 90 konja:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prodaju jedan od samo 1.672 proizvedena BMW-a 2002 Turbo

 

212207-bmw 2002 03.jpg

 

Koje su to najpoznatije nalepnice na automobilima? Orao raširenih krila na haubi Pontiaca Trans Am, natpis Porsche na bokovima prvog modela 911 ili nalepnica 2002 Turbo na BMW-u 2002?

Svet automobila je dao nekoliko zaista nezaboravnih natpisa, a poslednji pomenuti je možda i najlegendarniji. Razlog: natpis 2002 Turbo na prednjem spojleru je bio ispisan naopako kako bi vozač u automobilu ispred u svom retrovizoru jasno video da je iza njega 2002 Turbo i da je vreme za sklanjanje. :D

 

212208-bmw 2002 02.jpg

 

BMW Motorsport trake u tri boje su takođe doprinosile utisku jednog pravog bavarskog sportiste 1970-ih. Legendarni BMW 2002 Turbo je predstavljen na salonu automobila u Frankfurtu 1973. godine kao prvi evropski serijski automobil sa turbom, godinu dana ranije od takođe legende Porschea 911 Turbo. Ispod haube je 2.0 benzinac sa KKK turbo punjačem od 170 KS/244 Nm koje je na zadnju osovinu i gume širine 185 prenosio 5-stepeni ručni menjač.

 

212209-bmw 2002 01.jpg

 

Velika snaga i masa od 1 tone, BMW 2002 Turbo su pretvorili u bolid koji je vozio do 209 km/h i koji je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 7.3 sekunde. Respektabilni podaci za sredinu 1970-ih. Između 1973. i 1974. su napravljena samo 1.672 primerka, svi sa volanom na levoj strani.

 

Primerak koji se sada našao u ponudi na aukciji Mecum's Glendale (koja će se održati 18. marta u Glendaleu u Arizoni), jedan je od tek 52 isporučenih u Veliku Britaniju, a koji je 1986. godine uvezen u Ameriku i u savršenom je stanju, sa svim sertifikatima i sa manje od 60.000 pređenih kilometara. Očekivana cena: od 115.000 do 140.000 evra, što priznaćete još uvek nije astronomski iznos za prvi Turbo BMW, ako pogledamo kakvim sve drugim modelima automobila rastu cene iz godine u godinu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

automarkethr.jpg AutoMarket.hr: BMW 2002

 

Jura se smestio za volan još jedne legende - pionir današnjeg BMW-a:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klasični BMW 2002 sa Honda motorom

 

217311-bmw 2002 04.jpg

 

BMW 2002 predstavlja jedan od najcenjenih modela bavarskog proizvođača, ali ponekada, ljudima ništa nije sveto i mogućnosti ove serije, čak i u najboljem izdanju, njima nisu dovoljne. Vlasnik ovog posebnog 2002 modela, zamenio je originalnu mašinu legendarne BMW linije i ispod njegove haube postavio turbo jedinicu iz Honda F-Series automobila. Ova mašina trenutno se nalazi u prodaji, ali ostaje da vidimo da li će dostići neku ozbiljniju cenu zbog ovog poteza koji ga je svetlosnu godinu udaljio originalnog izdanja.

 

217312-bmw 2002 03.jpg

 

1976. BMW 2002 postavljen je na prodajnu listu kompanije Bring A Trailer, sa Honda motorom koji ispod svog kaiša ima 175.418 pređenih kilometara, mada prodavac dodaje da je ukupna kilometraža na odometru nepoznata. Automobil je kupila jedna tjuning radionica iz Kalifornije, CATuned, 2010. godine, koja je izvršila brojne modifikacije, uključujući i najveću pomenutu, dok je turbo punjač dodat nakon što je prešao u ruke poslednjeg vlasnika četiri godine kasnije.

 

217313-bmw 2002 02.jpg

 

Tada je eksterijer dobio trenutnu crvenu boju, koja je vidno izbledela tokom godina. Automobil je postavljen na petnaestoinčne Rota točkove, opremljene 195/55 Michelin Premier A/S gumama, iza kojih se mogu videti Wilwood disk kočnice.

 

217314-bmw 2002 01.jpg

 

U putničkoj kabini, automobil poseduje postavljena Recaro sportska sedišta i panele vrata preuzete sa E21 linije, zajedno sa petnaestoinčnim Alpina volanom, iza kog se nalaze Honda S2000 instrument satovi. Dodatna oprema ovog modela uključuje Pionir uzvučenje, AEM merač pritiska i AEM merač odnosa između vazduha i goriva. Donji delovi enterijera ostali su nedovršeni jer je prodavac želeo da poseduje mašinu orijentisanu ka vožnji, umesto da brine o estetici, što je ujedno i bila glavna stavka raskola između njega i njegove žene, zbog koje je i morao da ga proda, na prvom mestu.

 

Konačno, vreme je napomenuti najistaknutiju modifikaciju ovog modela. Ispod njegove haube sada se nalazi dvolitarski Honda F20C inlajn četvorocilindraš praćen keramički obloženim Garrett GTX2867 turbopunjačem, novim izduvnim sistemom sa trkačkim katalizatorom, AEM Series 2 sistemom za upravljanje motorom. Dino testovi izmerili su 275KS i 247Nm obrtnog momenta, koji odlaze na zadnju osovinu putem šestostepenog manualnog menjača i diferencijala ograničenog proklizavanja. Ovo je značajno povećanje po pitanju snage, od bilo čega što je ovaj model mogao da ponudi kada je bio nov, ali se uprkos tome, prebacivanje Honda jedinice u BMW klasik kao što je ovaj, bez preterivanja može smatrati pravim svetogđem.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pionirska turbo mašina i predivni BMW klasik

 

220519-bmw 2002 03.jpg

 

Svako ko traga za klasičnim BMW modelom za kojim će svako okrenuti glavu, gde god da se pojavi, onda je ova klasična sprava bavarskog brenda definitivno prava stvar. Ono što vam sada predstavljamo jeste BMW 2002 Turbo model iz 1974. godine, tačnije jedan od svega 1.672 jedinice ikada kreirane. Ova mašina trenutno se nalazi na aukcijskoj prodaji koja, a do vremena pisanja ovog članka ona je dostigla cenu od 57.186,02 evra.

 

220521-bmw 2002 02.jpg

 

Eksterijer ovog predivnog klasika krasi Chamonix White boja, zajedno sa velikim fabričkim rubovima točkova i BMW Motorsport šarama i Turbo oznakama. Ova mašina smeštena je na originalnim hromiranim i srebrnim točkovima, opremljena je izraženim spojlerom na zadnjem delu, sportskim crnim oznakama, hromiranim zadnjim branikom i hromiranim retrovizorima. Gledan spolja, ovaj automobil deluje u izvanrednom stanju, ali to uopšte zapravo ne predstavlja nikakvo iznenađenje, jer je ovaj model vožen svega 38.000 kilometara od kada je izašao iz fabrike, pre gotovo pet decenija.

 

220520-bmw 2002 01.jpg

 

Pogled u etnerijer putničke kabine otkriva nam predivna kožna prednja sedišta i zadnju klupu, a unutra se takođe nalaze i neverovatni crveni instrument satovi, originalne patosnice i belo nebo. Snaga standarne BMW 2002 jedinice dolazi iz dvolitarskog četvorocilindrdičnog motora, sposobnog za razvijanje 99 ili 118 konja. Tokom 1973. godine, 2002 Turbo je predstavljen kao prvi proizvodni automobil sa turbo-punjenjem ovog proizvođača, razvijajući veoma impresivnih 168KS pri 5.800 obrtaja i 240 Nm obrtnog momenta. Collecting Cars aukcijska kuća istakla je putem listinga da je ova jedinica kao nova isporučena prvobitnom vlasniku u Švedskoj, a do pre nekoliko meseci nalazila se u Francuskoj, odakle je otišla u SAD kako bi bila prodata.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW 2002 Targa ide na aukciju

 

bmw targa 03.jpg

 

Veoma retki primerak starog BMW-ovog modela 2002 Targa biće prodat na aukciji u avgustu.

Ovaj BMW 2002 je proizveden 1973. godine, a njegova karoserija koju je proizvela kompanija Baur iz Štutgarta je ofarbana u zelenu boju. Automobil će biti prodat na aukciji koja će biti održana narednog meseca.

 

bmw targa 02.jpg

 

Baur je kao bazu iskoristio 2002, a kreirao je veoma upečatljiv gornji deo. Ispod linije pojasa je klasični 2002, ali je gornji deo krova odsečen, pa je tako nastao kabriolet, ali krov postoji i može se izvući po potrebi.

 

bmw targa 01.jpg

 

Proizvedeno je svega 2.317 primeraka, a sve je pokretao 2.0 četvorocilindrični motor koji razvija 100 konja. Snaga se prenosi na zadnje točkove putem četvorostepenog manuelnog menjača. BMW je prešao 62.229 kilometara i u savršenom je stanju. Procenjuje se da će novi vlasnik izdvojiti između 55.000 i 65.000 evra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...