Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Alko-test postao obavezan

Recommended Posts

Kraj klasičnih alkotestova za vozače

145216-alkotest.jpg

Veliki broj vozača zna šta znači ''duvati u cevčicu'' kada ga zaustavi saobraćajna policija. Nemačka firma ''Dreger'' konačno prestaje sa proizvodnjom tih kobnih cevčica, jer sada se isključivo koriste elektronski aparati.
''Pa da počnemo s ovom poslednjom serijom. Potrebno je samo pritisnuti ovo dugme i cevčice će odmah početi da iz mašine ispadaju na traku.'' Radnik Hauke Girc pokreće mašinu u fabrici u Libeku koja je već decenijama strah i trepet vozača širom sveta - naročito onih koji znaju da cene dobru kapljicu. I zaista, kratke staklene cevčice ubrzo počinju da ispadaju iz prve mašine i kreću prema drugoj: ''Tamo se u njih stavlja preparat kojim se meri količina alkohola u okolini.'' Cevčice se pune sumpornom kiselinom i hemikalijom koja izgleda kao žuti pesak: to je kalijumdihromat. Kada on dođe u dodir sa alkoholom, dobija zelenu boju. To je izum upravo te nemačke fabrike i to je doslovno bila ''pijana ideja'', objašnjava nam portparol firme Herbert Glas. ''Priča o tim cevčicama je sledeća: početkom pedesetih u fabrici se održavala proslava radnika iz laboratorije, a sledećeg dana su se neki od njih upustili u raspravu o tome ko od njih najviše bazdi na alkohol. Iz te rasprave nastale su cevčice koje mere količinu alkohola u dahu i taj proizvod pušten je u prodaju već 1953. godine.''

Dosta je orgija po putevima
Ma koliko se to danas činilo nezamislivo, vozačima nije oduvek bilo zabranjeno da vozi nakon (čak i poprilične) konzumacije alkohola. Doduše, prvi vozač koji je kažnjen jer je pijan pokušao da vozi bio je jedan taksista u Velikoj Britaniji još 1897., ali dugo je policajcima bio jedini kriterijum pijanstva to da li vozač može da hoda pravo po crti ili može li zatvorenih očiju da pronađe gde mu je uvo (što u suštini nije nimalo lako nakon par čašica). Pedesetih godina prošlog veka automobila je bilo sve više - i sve više mrtvih u saobraćajnim nesrećama. Tada je počeo opšti progon pijanih i pripiti vozača. Proizvod je došao je u pravom trenutku. Cevčice je nemačka firma isporučivala policijama širom sveta, a u Nemačkoj su se koristile sve do devedesetih godina prošlog veka. ''Sada kontrolišemo cevčice. Najpre bi trebalo proveriti da li je staklo ostalo čitavo, ima li u njima dovoljno kristala i jesu li tu svi potrebni sastojci. Poredim ih sa uzorkom koji stoji ovde''.

''Pa to je naša najpoznatija cevčica!''
Svi njegovi pokreti su veoma uvežbani, to je radio bezbroj puta. Ipak, kod ove poslednje serije, i kod Girca se budi nostalgija. Šef smene Andreas Miler nam priznaje: ''To je bio prestižni proizvod firme i naravno da smo pomalo nostalgični. Pa to je najpoznatija cevčica koju smo ikad ovde proizvodili!'' Naime, takve hemijske probe alkohola nemačka policija već dugo ne koristi i čitava proizvodnja odlazila je u izvoz, objašnjava portparol Herbert Glas. ''Poslednja mušterija koja je kupila veću količinu bila je policija Šri Lanke. Ali poslednjih godina se naručuje sve manje tako da ćemo i tu poslednju seriju da stavimo u magacin, pa ćemo da vidimo ko će da je kupi.'' Mnoge vozače možda će obradovati ova vest, ali loša vest glasi: danas postoje novi, elektronski uređaji koji su mnogo precizniji. Samo stariji vozači još se sećaju straha ''da li će da pozeleni'' i kako su kolali saveti o tome kako da se prevari saobraćajna policija. Žvakaća guma, mentol-bombone, grickanje zrna kafe...Bilo je i egzotičnih saveta, na primer staviti u usta malo ugljene prašine. Ma koliko da je zvučalo odvratno, taj savet u stvari i nije bio loš, ali je spuštao količinu alkohola u dahu samo za promil-dva. Dakle, ako ste popili čitavu bocu rakije - nema nikakve nade.

''Duvajte ovde...''
Takvi trikovi nemaju šanse pred današnjim uređajima. ''Senzor u aparatu meri isključivo količinu alkohola u dahu i potpuno je neosetljiv na druge elemente. Tako se dobijaju i mnogo precizniji rezultati od onih koji su se dobijali cevčicom.'' Uređaj za alkotest standardna je oprema Karola Asmann. Ona je policajka u Libeku i crni aparat veličine mobilnog telefona sa samo tri dugmeta uvek je u njenom službenom vozilu. Upotreba je sasvim jednostavna, objašnjava policajka: ''Cevčica za usta je u kesici i to se, nakon upotrebe, baca. Ona se vadi i stavlja na aparat. Čuli ste ''klik''? To znači da je učvršćena. Uređaj pokrećete ovim dugmetom'', kaže Asman, a ztim izgovara onu strašnu rečenicu: ''Duvajte ovde dok vam ne kažem stop. Još, još, još... Stop!''
I zaista, na ekranu uređaja odmah se pojavila vrednost. U zakonima mnogih zemalja još uvek postoji mogućnost da vozač zatraži dodatnu lekarsku kontrolu i utvrđivanje doze alkohola u krvi, ali policajka iz svog iskustva zna: nemate šanse, aparat je dovoljno precizan i praktično se nikada ne događa da vrednost krvi pokaže drugi nivo alkohola. A tu su i tajne o kojima policajka nerado govori. Nemačka firma proizvodi i aparate koji kod vozača i sumnjivih osoba mogu da pronađu i druge, još opasnije opijate i narkotike.

Vremena se menjaju...
Karola Asman počela je da radi u policiji još dok su se koristile legendarne cevčice. I ona je pomalo nostalgična kad se seti tih dana: ''Još imam u ušima onaj zvuk dok režete staklenu cevčicu malim nazubljenim skalpelom, jer cevčice moraju da se otvore pre upotrebe. Još mi je u prstima taj osećaj dok stružete. Da, nostalgija. Ali Bože moj, vremena se menjaju i sigurno da zbog toga neću da ronim suze.'' Mašina za proizvodnju hemijskih alkotestova već narednih dana će biti rastavljena i odlazi u staro gvožđe. Cevčicama je definitivno došao kraj, ali mora se reći i to da su one zaista ispunile svoju dužnost. Broj poginulih u saobraćajnim nesrećama u Nemačkoj počeo je da pada već kad je uvedena zabrana vožnje pod uticajem alkohola. Taj broj je u suštini neprestano padao, sa izuzetkom godina nakon ujedinjenja Nemačke - sve do prošle godine. Nakon dugo vremena, 2015. je u Nemačkoj ponovo zabeležen mali, ali ipak porast broja poginulih u saobraćajnim nesrećama. Ali danas je mnogo češći razlog za saobraćajnu mobilni telefon, a ne to što je vozač bio pijan.

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehnologija otkrivanja pijanog vozača

 

alkohol v01.jpg

 

Vaš automobil će uskoro možda imati zadatak da utvrdi da li ste dovoljno trezni da vozite - ali kako?

 

Zakon o infrastrukturnim ulaganjima i poslovima (u Americi) koji je potpisan 15. novembra 2023. dao je NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration)  godinu dana da uvede standard koji obavezuje nova vozila da ili ''pasivno prate performanse vozača'' da bi otkrili da li su oštećena ili ''pasivno i tačno otkriti'' da li je nivo alkohola u krvi vozača iznad zakonske granice, a zatim ''sprečiti ili ograničiti rad motornog vozila''. Navedeni standard bi mogao da stupi na snagu 2026.

 

Nivo alkohola u krvi je zlatni standard, ali uslov ''pasivnosti'' isključuje duvanje u epruvetu, hodanje po pravoj liniji, recitovanje abecede unazad i druge metode ispitivanja trezvenosti pored puta su podjednako nepraktične. Ali test oka za proveru nistagmusa izgleda prilično praktično, tako da nekoliko dobavljača usredsređuje napore na ovaj pristup. Ovde policajac zahteva od subjekta da prati njegov prst koji se kreće levo-desno bez okretanja glave i proverava da li se trzaju ili poskakuju pokreti očiju neposredno pre nego što oči dostignu ugao od 45 stepeni. Još uvek svako može da nagađa kako najbolje otkriti upotrebu/zloupotrebu kanabisa.

Bosch trenutno fokusira napore na detekciju pokreta oka, ali u saradnji sa Univerzitetom u Bernu i Centrom za digitalne zdravstvene intervencije (CDHI) na ETH Cirihu i Univerzitetom u Sent Galenu, Bosch IoT Lab istražuje druge moguće metode pomoću kojih vožnja u pijanom stanju može biti otkrivena iz današnjih tokova podataka senzora vozila u realnom vremenu koji su dostupni na mreži kontrolera (CAN magistrala). Jedno trenutno ograničenje je da dobijanje dovoljno podataka o kretanju očiju može potrajati nekoliko minuta, a do tada potencijalno oštećeni vozač verovatno već vozi. Šta onda?

 

Magna koristi pristup pojasa i tregera, pri čemu tokom vremena koje je potrebno vozaču da uđe, sedne, veže pojas i pokrene vozilo (možda 10-15 sekundi), normalno disanje usmerava dovoljno vazduha ka volanu da mala disalica sa ventilatorom za prikupljanje uzorka i skeniranje CO2 i alkohola. U međuvremenu, kamera potvrđuje da dah dolazi od vozača, a ne potencijalno treznog putnika koji duva prema stubu upravljača. Sistem takođe beleži pozadinske nivoe vazduha (i eventualno alkohola ako je, na primer, neko prosuo sredstvo za dezinfekciju ruku ili votku po tepihu) radi poređenja. Ako se alkohol otkrije na nivoima koji se približavaju nivou od 0,08 g/dl, sistem tada traži od vozača da pogleda direktno u kameru za nadzor vozača, koja zatim traži nistagmus. Ne bi bilo potrebno mnogo lažnih pozitivnih zaključavanja paljenja da bi razbesneli kupca, pod pretpostavkom da se otkrivanje desi pre nego što krene. Isto tako i automobil koji odluči da se parkira jer misli da ste možda pijani kada ste u pokretu, takođe predstavlja bezbednosne probleme.

 

Možda bi rešenje bilo vidljivo upozorenje da je automobil otkrio potencijalno pijanog vozača i da tu činjenicu beleži u crnu kutiju koja se može ispitati u slučaju nesreće bilo dovoljno da uplaši vozača da stane.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...