Jump to content
FAS Goran
marko.jovanovic

Mitovi i legende u Srbalja u vezi automobila

Recommended Posts

Uglavnom je opravdanje kod malih zapremina motora i male snage "mali potrošač i mala registracija..Nema veze što se jadan uplaši kad vidi neko brdo..

Još jedan mit kad oće da dočara snagu motora..Čoveče moj auto svuda izlazi petom bez problema.

I još jedna vezana za dizele nebitno dal je golf 2 ili neki drugi..Pet litra dizela ne prelazi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko je u Jugoslaviji moralo da se radi za kupovinu automobila?

 

wqwqa188.jpg

 

Mnogi se danas sa nostalgijom prisećaju minulih vremena i bivše države, čak i kad su automobili u pitanju.

 

wqwqa187.jpg

 

Čak ni u sutonu bivše države kada su jugoslavenskim putevima kolale stotine hiljada Zastavinih vozila vozni park nije bio mlad, a bezbednost saobraćaja na putu na zavidnim granama. Činjenice govore da je ponuda bila daleko oskudnija, a za taj, najjeftinijih od svih jugića, Yugo Koral 45, moralo je da se radi 30 meseci. I pritom je to bio drugi najjeftiniji automobil na tržištu.

 

wqwqa186.jpg

 

Jedini dostupniji auto je bio Fiat 126, poznatiji kao ''peglica'', za ovaj auto je naime bilo dovoljno ''tek'' 19 prosečnih plata.

 

wqwqa185.jpg

 

Jedan mesec više radnik je morao da se ''strpi'' ako je umesto Yuga želeo Škodinu limuzinu 120L, a ukupno 35 prosečnih plata je trebalo izdvojiti za Renault 4.

 

wqwqa184.jpg

 

Najdostupniji kompaktni porodični automobil je bila Zastava 101 za 38 plata, a zatim su sledili ruski ponosi, Aleko za 42 i Lada Samara za 54 plate.

 

wqwqa183.jpg

 

Srednja klasa je ipak tražila nešto više, recimo Yugo Floridu, za koju je trebalo prosečno raditi 75 meseci ili VW Golf II dizel za koji je bilo potrebno raditi 96 meseci ili punih osam godina. Renault 19 i Fiat Tipo su bili još koju platu skuplji.

 

wqwqa182.jpg

 

I polako dolazimo do gornjeg doma, automobila koje nismo baš često mogli da viđamo na putevima. Priču otvara italijanska lepotica Alfa 164 sa fantastičnim V6 motorom i cenom u protivvrednosti 322 prosečne plate. Još skuplja je bila Opel Omega, kao i francuski Renault 25 sa takođe slavnim V6 motorom. Za 25-cu je jugoslovenski radnik morao da izdvoji 404 mesečne plate, ili gotovo sve što zaradi u svom radnom stažu. A već koju godinu kasnije 25-ica je izgubila drastično na ceni.

 

wqwqa181.jpg

 

A na samom vrhu dve nemačke krstarice. Za BMW 750iL, odnosno produženu verziju sa V12 motorom, bilo je potrebno izdvojiti 912 prosečnih plata, ili tačno 76 godina radnog staža.

 

wqwqa180.jpg

 

Konačno, najskuplji automobil na tadašnjem tržištu je bila preteča S klase Coupe, Mercedes 560 SEC za koji je trebalo izdvojiti 1231 mesečnu platu, odnosno trebalo je raditi nešto više od 102 godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li neko ima/poznaje nekoga ko bi mogao da se okarakteriše kao automobilski sektaš?

Stara je to priča kod nas, uglavnom se misli na Hondaše, Alfiste i BMW fanove.

Jedan kolega sa posla je u teškim mukama. Hondaš u srcu, benzin u krvi, a poslednjih 7-8 godina vozio je Alfu 147 1.9JTD, koju je hvala Bogu prodao jer je počela da truli, turbina joj se čuje kao vatrogasna sirena....

E sada, kupuje drugi auto, prvo je zacrtao samo Hondu Civic 1.8vtec, negde 2006-2008g. Ima ih jako malo, i sve su kante što su u oglasima, bez obzira na cenu. Video je da to teško ide, pa se kao prešaltao na, jelte, racionalan izbor, Renault Clio 1.5dci, tipa 2010g. Ne lezi vraže, i to su ono, kantice, u oglasima piše prešao 167000, proverom preko broja šasije ispada da imaju bar po 300.000km, bez obzira na stanje na slikama. Eno danas se prebacio i na Alfe 159.

E sada, ja mu povremeno kažem, evo sedi i provozaj mog Golfa, da imaš sa čime da uporediš, možda ti se i svidi. Ladno lik neće da sedne u auto, kaže mrzi vagene i seljačine koje to voze. Ne može više da sluša priče tipa:

VW.jpg

Vagene voze par članova njegove porodice i ne može više da ih sluša. Reko čoveče, pusti ti seljačine, nego sedni i probaj, i ladno neće. Ne kapiram u čemu je stvar, u mentalnoj higijeni, principima, traumama od VW....

Edited by marko.jovanovic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskreno ne mogu da kazem da bas poznajem (dobro) nekoga takvog posto se ne slazemo :D Ali definitivno VW i Opel sektasi su cesto takvi da se razgovor zavrsio nakon par recenica... Mada bih rekao da su ljudi sve manje sektasi prema brendu i da se jedino isticu dizelasi u globalu :D Kad neko vozi dizelasa od mojih drugova, tema motora se debelo izbegava od strane mene :D I Wintera sektasi xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sadašnje vreme je bolje, sada za BMW treba izdvijiti samo 269 plata (leba da se ne jede, ....) :) 

Edited by Milutinac

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.5.2019. at 2:59 PM, neshaoct said:

wqwqa187.jpg

 

Eeeeeeejjj, pogledajte kakvu smo auto 'industriju' imali  :wub:  TAS, IDA, Cimos, IMV...

Jesu to bili uglavnom 'sklapači' automobila, ali povlastice su bile odlične i sve to je moglo da postane prava auto industrija... Da se nismo sjebali '90ih  :X

Edited by PremieRacing

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, marko.jovanovic said:

Da li neko ima/poznaje nekoga ko bi mogao da se okarakteriše kao automobilski sektaš?

Stara je to priča kod nas, uglavnom se misli na Hondaše, Alfiste i BMW fanove.

Jedan kolega sa posla je u teškim mukama. Hondaš u srcu, benzin u krvi, a poslednjih 7-8 godina vozio je Alfu 147 1.9JTD, koju je hvala Bogu prodao jer je počela da truli, turbina joj se čuje kao vatrogasna sirena....

E sada, kupuje drugi auto, prvo je zacrtao samo Hondu Civic 1.8vtec, negde 2006-2008g. Ima ih jako malo, i sve su kante što su u oglasima, bez obzira na cenu. Video je da to teško ide, pa se kao prešaltao na, jelte, racionalan izbor, Renault Clio 1.5dci, tipa 2010g. Ne lezi vraže, i to su ono, kantice, u oglasima piše prešao 167000, proverom preko broja šasije ispada da imaju bar po 300.000km, bez obzira na stanje na slikama. Eno danas se prebacio i na Alfe 159.

E sada, ja mu povremeno kažem, evo sedi i provozaj mog Golfa, da imaš sa čime da uporediš, možda ti se i svidi. Ladno lik neće da sedne u auto, kaže mrzi vagene i seljačine koje to voze. Ne može više da sluša priče tipa:

 

Vagene voze par članova njegove porodice i ne može više da ih sluša. Reko čoveče, pusti ti seljačine, nego sedni i probaj, i ladno neće. Ne kapiram u čemu je stvar, u mentalnoj higijeni, principima, traumama od VW....

 

Nemas potrebe da ispravljas krive drine, lik je ocigledno zatucani kompleksas, ali ti ga promeniti neces. U njegovoj glavi ga smara neki lik sa posla da provoza golfa dizela da mu pokaze sta je auto, kapiras kako izgleda sa strane :D

 

Ima itekako i dobrih 147jtd koje nisu trule i ne zavija im turbina, ima i dobrih civica svemiraca 1.8 koji su kupljeni novi u srbiji sa ful servisnom, a i clia ima dobrih, samo ih treba platiti malo vise od raspalih lesina (cak nije ni toliko znacajna razlika u ceni uglavnom).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, PremieRacing said:

Jesu to bili uglavnom 'sklapači' automobila, ali povlastice su bile odlične i sve to je moglo da postane prava auto industrija... Da se nismo sjebali '90ih  :X

Bili sklapaci ili ne, ali '91. se pripremalo cak i prosirenje TAS-ovih pogona za dolazak tek predstavljenog Golfa 3, tada jednog od najmodernijih kompakta i najprodavanijih modela generalno... Stariji ce se verovatno setiti fotki predserijskih verzija trojke, sa proizvodnih traka u Vogosci: 

 

699446_golf-tas-01_f.thumb.jpg.d54437feecf56847810bc70cf85bdbb0.jpg 699447_golf-tas-02_origh.thumb.jpg.c8ba424348016f9d430e0a317941acca.jpg 699449_golf-tas-04_origh.thumb.jpg.25b3ed0d13122f703d401ba5cd4386a4.jpg 699448_golf-tas-03_origh.thumb.jpg.dba4971135de305441dd1ae97cef0b97.jpg

 

Start je bio planiran za 1992., maltene u isto vreme kada se model pojavio u Evropi, ali desilo se to sto se desilo... Na sve to, TAS je vec imao tradiciju izrade njihovih modela od '69. - tj. od legendarne Bube, preko Golfa 1 i 2. Dalje, vlasnistvo UNIS-a je bilo 51%, naspram 49% VW....

A znamo sta je VW napravio npr. od Skode. Pa bivsim Cehoslovacima sa Skodama 120, 125 i kamp kucicama smo se maltene smejali po Jadranu krajem 80-ih. Na istom mestu sam bio par puta posle nepunih 30 godina i lako se vidi gde je ko sada, na nasu zalost...

A bivsa Juga je imala pogone Zastava Kragujevac (saradnja sa FIAT), IDA Kikinda (Opel), TAS Sarajevo (VW), Cimos u Kopru (Tomos+Citroen), IMV u Novom Mestu (Austin, pa Renault), naravno sa pratecom industrijom...

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gledao sam skoro negde te fotke iz TAS-a,pisalo je da su odradili nekih 100-ak Golfa 3 tih predserijskih verzija 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, marko.jovanovic said:

Da li neko ima/poznaje nekoga ko bi mogao da se okarakteriše kao automobilski sektaš?

Stara je to priča kod nas, uglavnom se misli na Hondaše, Alfiste i BMW fanove.

Jedan kolega sa posla je u teškim mukama. Hondaš u srcu, benzin u krvi, a poslednjih 7-8 godina vozio je Alfu 147 1.9JTD, koju je hvala Bogu prodao jer je počela da truli, turbina joj se čuje kao vatrogasna sirena....

E sada, kupuje drugi auto, prvo je zacrtao samo Hondu Civic 1.8vtec, negde 2006-2008g. Ima ih jako malo, i sve su kante što su u oglasima, bez obzira na cenu. Video je da to teško ide, pa se kao prešaltao na, jelte, racionalan izbor, Renault Clio 1.5dci, tipa 2010g. Ne lezi vraže, i to su ono, kantice, u oglasima piše prešao 167000, proverom preko broja šasije ispada da imaju bar po 300.000km, bez obzira na stanje na slikama. Eno danas se prebacio i na Alfe 159.

E sada, ja mu povremeno kažem, evo sedi i provozaj mog Golfa, da imaš sa čime da uporediš, možda ti se i svidi. Ladno lik neće da sedne u auto, kaže mrzi vagene i seljačine koje to voze. Ne može više da sluša priče tipa:

VW.jpg

Vagene voze par članova njegove porodice i ne može više da ih sluša. Reko čoveče, pusti ti seljačine, nego sedni i probaj, i ladno neće. Ne kapiram u čemu je stvar, u mentalnoj higijeni, principima, traumama od VW....

Zaboravljate na Toyotobotove! Svaka vest na B92 ih je prepuna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@totti

Bese prvo Pretis sklopio saradnju sa NSU i sastavljao cuvenog Princa tamo? Pa kada je Vagen preuzeo NSU, sa Pretisom prave UNIS, pod njim TAS, gde je drzava imala pomenutih vecinskih 51% vlasnistva, Vagen 49%? Ako nisam negde spojio licnu :lol: .

1 hour ago, dach@ said:

Gledao sam skoro negde te fotke iz TAS-a,pisalo je da su odradili nekih 100-ak Golfa 3 tih predserijskih verzija 

Mislim da je pomenutih 100 komada bilo samo dopremljeno za sastavljanje, ali da je do kraja marta '92. bilo zavrseno svega nekoliko predserijskih primeraka. Paralelno se krenulo sa prosirenjem proizvodnih pogona, planiralo se povecanje broja za izvoz, a vrlo bitno za domace komponentase - planiralo se jos vece ucesce jugoslovenskih delova (za prethodne Golfove je to bilo oko 20%). Takodje, koliko se secam, Caddy za Evropu je radjen samo u TAS-u. Ali je sve otislo niz vodu, procitao sam negde pre par godina vrlo interesantne price ljudi koji su radili na projektu. Nazalost, na kraju se ispunila njihova interna sala "Ein gebaut, zwei geklaut".

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAS Golf, nemački auto na jugoslovenski način

 

TAS Golf, nemaÄki auto na jugoslovenski naÄin

 

Iako su i Fića i Stojadin, a kasnije i Yugo bili pompezno predstavljani kao nacionalni automobil Jugoslavije, čini se da je Volkswagenov Golf ipak mnogo veći deo narodnog folklora od pomenutog trojca iz Kragujevca.

Razlog za to verovatno leži u činjenici da je automobil iz Nemačke uvek smatran superiornim proizvodom, pa makr došao iz sarajevske Vogošće i pogona TAS-a – Tvornice automobila Sarajevo.

Licencna proizvodnja Volkswagenovih proizvoda u sarajevskim postrojenjima može se povezati sa fabrikom PRETIS (Preduzeće Tito – Sarajevo), ali je TAS-ova proizvodnja Bube i Golfa dovela kult Volkswagena na prostore bivše Jugoslavije.

 

golf_2.jpg

 

TAS nije bio jedini pogon koji je prosečnom Jugoslovenu nudio proizvod zapadnih automobilskih kompanija, ali je bez obzira na to sarajevski VW ipak zauzimao posebno mesto u pomenutoj hijerarjihi.

 

Revolucionarni automobil


Nevezano za folklor bivše države, Volkswagen Golf prve generacije uistinu jeste bio revolucionarni automobil. Naime, Golf je bio prvi moderni hečbek sa velikim uspehom na evropskom (ali i severnoameričkom) tržištu. Ideja koja je stajala iza njega bila je dosta slična Bubi, ali prilagođena modernijim vremenima, pa je Golf zato bio automobil sa troja ili petora vrata sa pogonom na prednjim točkovima i poprečno postavljenim motorom.

Zahvaljujući jednostavnosti, praktičnom dizajnu i visokom kvalitetu izrade, Golf je brzo osvojio celu Evropu, a Volkswagen je pametnim marketingom uspeo da osvoji i svoj udeo na severnoameričkom tržištu koje je u tom periodu bilo u velikoj krizi i pod napadom japanskih brendova.

 

Auto po meri običnog čoveka


Uz to što je bio globalni hit na tržištu dostupnih porodičnih automobila, Volkswagen Golf je demokratizovao brzinu i performanse kroz verziju GTI. Bio je to automobil koji je pružao zabavnu vožnju po meri običnog čoveka, što ga čini klasikom za sva vremena i jednim od najtraženijih upotrebljivih oldtajmera današnjice.

 

golf_3.jpg

 

U Jugoslaviji, Golf 1 je počeo da se proizvodi 1976. godine, kroz sklapanje automobila od originalnih komponenti, ali kako je potražnja rasla, TAS je ubrzo otpočeo sopstvenu proizvodnju. Kao i u slučaju Zastave ili CIMOS-a, proizvodnja Golfa nije bila moguća bez podugovarača koji su proizvodili komponente širom Jugoslavije, a Golf je tako dobio i status jugoslovenskog proizvoda.

Jugoslovenski TAS je osim Golfa proizvodio i teretni model Caddy, i to za ceo kontinent, tako da je svaki proizvedeni komercijalni Golf prodavan u Evropi dolazio upravo iz Sarajeva. Civilni Golfovi bili su jasno označeni kao domaći proizvodi, pa je svaki od njih imao prefiks J. Različite verzije tako su se zvale J, JL, JX, JD, JLD i JGL, čime su nedvosmisleno asocirali na državu proizvodnje.

 

TAS pravio i Golf 3


Golf prve generacije proizvođen je do 1985. godine, kada ga je zamenio jednako legendarni Golf 2. Used ratnih dešavanja, TAS je prekinuo proizvodnju Golfa 1992. godine nakon nekolicine sklopljenih Golfova 3, a saga o jugoslovenskom Golfu time je završena. Ipak, TAS-ov Golf nikad nije izgubio svoj status kultnog vozila u celoj bivšoj Jugoslaviji.

Kao domaći proizvod, Golf 1 je mogao biti kupljen pod povlašćenim uslovima, što je dovelo do toga da mnogi Jugosloveni izaberu upravo ovaj automobil kao svog člana porodice. Takav je slučaj bio i sa jednim uglednim doktorom iz Obrenovca čiji se Golf sada prodaje na našim oglasnim stranama. U razgovoru sa majstorom koji ovaj auto godinama održava, saznali smo da je žuti Golf 1 JGL u porodici tokom njegovog čitavog veka.

Budući da je pomenuti doktor sada zašao u devetu deceniju života, te da je od sina nedavno dobio moderan automobil u kom se ponekad vozi, porodica je teška srca odlučila da se odvoji od Golfa koji je od prvog dana kod njih. Poslednjih godina, ovaj Golf je provodio mesece u garaži i vožen je veoma retko, što je doprinelo tome da je danas jako dobro očuvan za razliku od mnogih njegovih parnjaka koji su do sada više puta vratili kilometar satove na nulu.

 

Savršeno očuvan


Ono što je kod ovog Golfa posebno zanimljivo jeste da je u pitanju atraktivnija karoserija sa troja vrata, te da je njegova limarija gotovo savršeno očuvana. Majstor je pomenuo da je Golf većim delom u prvoj boji, ali da je tokom godina bio farban samo manji deo limarije. Kako je Golf uvek bio pažen, on danas nema korozije niti ikakvih velikih oštećenja, što ga ponovo čini izuzetno retkim primerkom svoje vrste na ovim prostorima.

 

golf_4.jpg

 

Letimični pogled u unutrašnjost takođe govori da je ovaj Golf bio pažen tokom svih godina. Naime, ispod iscepanih presvlaka prednjih sedišta nazire se netaknut originalni tapacir, a jedino odstupanje od fabričkog izgleda jeste u lako zamenjivom audio sistemu koji se nalazi na gredi iza zadnje klupe.

Kao i enterijer i eksterijer, jednostavna i pouzdana mehanika uvek je održavana na najbolji način, pa ovaj Golf i funkcioniše onako kako izgleda: bez ikakvih problema i mana koje će budućem vlasniku donositi glavobolje.

Bilo da je sarajevski ili nemački, Volkswagen Golf je jedan od automobila koji je dugo uziman zdravo za gotovo, što je učinilo da je veliki broj primeraka otišao u prevremenu penziju ili je danas daleko od reprezentativnog stanja. Upravo zbog toga, jedan obični Golf koji umesto tražene GTI nosi običnu TAS oznaku pravo je osveženje na domaćim oglasnim stranama. U pitanju je jednostavan klasik koji može doneti mnogo lepih kilometara, praćenih nostalgijom i sećanjem na vremena kada je Golf bio deo jugoslovenske pop kulture.

 

 

Preuzeto sa: polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...