Jump to content
FAS Goran
kolega.jankovic

Zvuk elektromobila

Recommended Posts

Ko kaže da električni automobili moraju da budu nečujni?

 

Najveća mana električnih automobila, to će vam reći svaki entuzijasta, jeste u zvuku koji njihov pogon proizvodi. Tačnije, u nedostatku istog. Električni pogon je, naime, praktično potpuno nečujan što otvara mnoge probleme, između ostalih i onaj sigurnog prelaska preko ulice slepim osobama. Ovde na scenu stupa Fatih Sahin, nemački beatboxer koji je Volkswagen u svrhu promocije električnog up!-a strpao na zadnje sedište i uvalio mu mikrofon u ruke. Nećemo vam otkriti sve detalje, ali recimo samo da je ovako opremljeni Up! itekako privlačio poglede.

Poznavajući nemačku politiku formiranja cena dodatne opreme, strah nas je uopšte i da pitamo koliko bi trebalo doplatiti za jednog Fatiha...

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Edited by neshaoct
update

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha hahaahhaha recite , vozite se sa devojkom, ženom nije bitno u kolima, a ovaj sedi pozadi i kenja sve vreme hahaha, ja bi ga baš stavio u svog dizela, i zajedno u grad :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednom sa nekim drustvom stojimo na trotoaru i pricamo nesto i pored bas stoji prius, "ugasen" i dok smo pricali samo se bez zvuka katapultira...svi skocismo jer je bas ruzan osjecaj kad se necuje a ide...


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Renault: Kupci nezainteresovani za elektromobile

 

renault%20kangoo%20ev.jpg

 

Nažalost, cene, radijus kretanja i infrastruktura još uvek nisu na nivou koji bi ohrabrio širi krug kupaca da se opredeli za električna vozila. Renault je zbog toga prinuđen da promeni planove kada je reč o razvoju novih automobila na struju. Jedan od čelnika kompanije, Jerome Stoll, izjavio je za Blumberg da se tržište električnih automobila ne razvija onako kako je to Renault predviđao kada je pravio svoje planove za ovu vrstu vozila. On objašnjava da kod kupaca mora da postoji želja za električnim modelima automobila, da bi se oni prodavali u većem obimu.

 

Stoll je saopštio da Renault ipak neće odustati od električne verzije modela Twingo, ali će početak njegove proizvodnje morati da bude odložen. Renault ovaj automobil razvija uz pomoć Daimlera, sa kojim sarađuje na novim generacijama modela Twingo i Smart, a predviđena je i električna verzija Smarta ForFour. Renault i Nissan svojevremeno su planirali da u razvoj i proizvodnju električnih automobila ulože 4 milijarde evra. Međutim, izvršni direktor oba proizvođača, Carlos Ghosn, saopštio je 2013. da alijansa neće uspeti da ostvari zacrtani cilj za 2016. koji je predviđao prodaju 1.5 miliona električnih vozila godišnje.  Gamu električnih Renault modela trenutno čine ZOE, Fluence i Kangoo, kao i mali gradski dvosed, Twizy. U 2013. prodato je svega 19 hiljada automobila na struju, dok je Renault širom sveta kupcima ukupno isporučio 2,63 miliona vozila.

 

preuzeto sa - b92.net

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elektrifikovani automobili u Americi više ne smeju da budu nečujni

 

nissan leaf 34.jpg

 

Električna i hibridna vozila imaju rok do septembra 2020. godine da se prilagode zakonskoj regulativi američkog ministarstva saobraćaja, a to znači da više ne smeju da budu nečujna. Prema tom zakonu ''tihi automobili'' na američkim pitevima moraju da emituju neki zvuk, a sve kako bi upozorili ostale učesnike u saobraćaju, posebno pešake, bicikliste i slabovidne osobe. Automobili poput Teslinog Modela 3 ili Nissana Leaf moraće da emituju veštački zvuk do brzine od 30 km/h, piše ''Insurance Journal''. Mišljenje je da pri većim brzinama gume, otpor vazduha i ostali faktori anuliraju potrebu za dodatnim izvorom zvuka. Procenjuje se da će ova odluka proizvođače godišnje stajati dodatnih 40 miliona dolara, na koliko se procenjuje ugradnja dodatne opreme u vidu vodootpornih zvučnika i generatora zvuka. Sa druge strane, procene kažu kako će se osetno smanjiti broj nesreća, a to znači godišnje uštede od maksimalno 320 miliona dolara. Podsetimo, verovatnoća da hibridni auto naleti na pešaka je čak 19% veća u odnosu na automobil s klasičnim pogonom. Slična inicijativa je pokrenuta još 2014. godine u Evropskoj uniji, a na kraju je rok za primenu postavljen za 2021.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od jula će svi novi električni automobili morati da emituju neki zvuk

 

audi e tron gt avengers.jpg

 

Brojni su bili na premijeri Marvelovog blokbastera ''Avengers Endgame'' u kome se može videti i prelepi Audi e-tron GT koncept koji bi trebalo da stigne na tržište 2021. godine. Ipak, mnogi su primetili da se čuje zvuk klasičnog V8 motora nespojiv sa ovim potpuno električnim automobilom. Mnogi su odmah pomislili da je reč o nekoj filmskoj greški koja se potkrala za vreme snimanja, ali to ovde nije slučaj. Naprotiv, zvuk je namerno veštački i to je mešavina zvuka motora sa unutrašnjim sagorevanjem i elektromotora za koji Audi kaže da je stvoren kako bi se dobilo na emocionalnom zvučnom efektu za potrebe filma.

 

audi e tron gt 564.jpg

 

Još 2014. godine Evropski parlament je u okviru Saveta odlučio da Uredbom pod brojem 540/2014. naloži da svi novi električni i hibridni automobili moraju da budu opremljeni veštačkim zvukom (motorom), koji skreće pažnju na njihov pristup. Pozadina toga je činjenica da se slepi ljudi oslanjaju isključivo na svoj sluh. U drumskom saobraćaju se obično baziraju na buci motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Buke u radu elektromotora kod električnih automobilima u osnovi nema, pa je njihova najveća prednost u isto vreme i njihov veliki nedostatak. Američko odeljenje za bezbednost puteva i automobila (US Department of Road and Vehicle Safety ili NHTSA) utvrdilo je da su električni automobili 37 odsto više uključeni u nesreće sa pešacima nego automobili sa klasičnim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

Kako bi se to promenilo, novi električni i hibridni automobili moraće da budu opremljeni sistemom AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System ili akustični sistem za upozoravanje na vozila) u EU od jula 2019. A u SAD-u tek od 2020.

U Članu broj VIII. stoji da proizvođači moraju da ugradei sistem AVAS koji zadovoljava zahteve utvrđene u čl. VIII. u nove tipove hibridnih električnih i potpuno električnih vozila do 1. jula 2019. Proizvođači moraju da ugrade sistem AVAS u sva nova hibridna električna i potpuno električna vozila do 1. jula 2021. Pre tih datuma, ako proizvođači odaberu da ugrade sistem AVAS u vozila, oni obezbeđuju da ti sistemi budu u skladu sa zahtevima iz čl. VIII.

 

Sistem AVAS mora automatski da generiše kontinuirani zvučni signal u rasponu brzina između pokretanja i brzine od približno 20 km/h. Isto važi i za vožnju unazad. Pri većim brzinama od 20 km/h, veštački zvuk za električne automobile više nije potreban jer je buka nastala kotrljanjem guma po podlozi veća od zvuka generatora zvuka ili konvencionalnog motora. Zanimljivo, u SAD-u je ta brzina određena na 30 km/h. Zanimljivo je i to da mora da postoji lako dostupan prekidač koji omogućava aktivaciju ili deaktivaciju. Ono što je važno je da se AVAS mora automatski aktivirati kada se vozilo ponovo pokrene. Istovremeno, sistem može da reaguje pojačanim zvukom u zavisnosti od porasta brzine.

 

Ko se ponadao da će njegov električni automobil uskoro zvučati kao da ispod haube ima V8 motor, kao u primeru filma sa početka ovog teksta, biće jako razočaran, jer veštački zvuk mora da bude uporediv prema EU regulativi sa zvukom motora sa unutrašnjim sagorevanjem iste klase vozila. Ipak, tonovi će varirati od proizvođača do proizvođača. Kako će tačno zvučati vozila od jula 2019. godine, još nije jasno. Važno je da njihov zvuk bude u srednjem frekvencijskom rasponu, jer starije osobe ne percipiraju visoke frekvencije. Prema istraživanjima američkog ministarstva saobraćaja, Avasova tehnologija sprečava 2.400 nesreća koje uključuju pešake svake godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi električni automobili u Evropi emitovaće veštačke zvuke tokom vožnje

 

ev zvuk.jpg

 

Počev od 1. jula 2019., nova električna vozila u Evropskoj uniji moraće da emituju zvuk prilikom spore vožnje (na brzinama ispod 19 Km/h). Sistem koji će biti ugrađivan u vozila naziva se AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) i aktiviraće se automatski kada brzina padne ispod navedene. Na taj način će se pešaci i biciklisti obaveštavati da im se približava električno vozilo.

Razlog za ovakvu odluku je što su električna vozila, naročito pri malim brzinama, gotovo nečujna. Veštački generisani zvuci neće biti zvuci motora sa unutrašnjim sagorevanjem, ali će biti dovoljno glasni i jasni da upozore druge učesnike u saobraćaju da obrate pažnju na njih. Sva nova električna vozila imaće AVAS sistem implementiran do 2021. godine. Vozila koja se već nalaze u upotrebi moraće u tom periodu da ugrade ovaj sistem. Pojedina udruženja nisu zadovoljna ovom odlukom. Oni se zalažu da električna vozila emituju zvuk na svim brzinama kretanja, jer smatraju da veća opasnost dolazi od vozila koja se kreću većim brzinama. Iako bi ovo označilo kraj sna o smanjenju buke na ulicama, definitivno bi povećalo sigurnost učesnika u saobraćaju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poslušajte kako će zvučati auto u budućnosti

 

199155-vw id3 zvuk.jpg

 

Nema sumnje, pred autoindustrijom i drumskim saobraćajem su veliki izazovi i još veće transformacije, kako u tehnološkom smislu pokretanja vozila tako i kada govorimo o samom načinu korišćenja automobila. Popularizacija elektromobilnosti donosi nove trendove i u pogledu dizajna. Izostanak klasičnog motornog prostora i smeštaj baterija u podu otvaraju nove mogućnosti u osmišljavanju samog oblika automobila, a time i daju nadu da će automobilski dizajneri izaći iz stvaralačke krize u kojoj su se našli u ovom milenijumu.

 

Međutim, ono što novi trendovi donose, a o čemu se toliko ne govori je zvuk, odnosno buka pogonskih motora. Već sada simfoniju V12 ili grmljavinu rasnog V8 teško možete uhvatiti uživo, a u budućnosti to ćete moći da slušate samo putem zvučnika. Isto važi i u pogledu manjih motora pogonjenih fosilnim gorivima koji danas i zvukom zagađuju okolinu, posebno u urbanim područjima. Struja je gotovo pa nečujna, ali je ujedno i problem zbog kojeg dolazimo do svojevrsnog paradoksa.

 

Zbog bezbednosti električni automobili moraju da generišu veštački zvuk, i to od jula ove godine. Volkswagen je upravo objavio kako će zvučati njegov električni ID.3, prvi pristupačni porodičui automobil sa električnim pogonom, a verovatno i svi budući električni Volkswageni. Budući da Volkswagen želi da postane svetski predvodnik u elektrifikaciji, to postaje važno. Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) sistem generisanja veštačkog zvuka vožnje koristiće se do brzine od 30 km/h te u vožnji u rikverc, a sve kako bi se smanjio rizik naleta na pešaka ili biciklistu. Zvuk Volkswagena je nastao je u saradnji s kompozitorom i muzičkim producentom Leslijem Mandokijem.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električna budućnost treba da ima zvuk prošlosti

 

zvuk ev02.jpg

 

Generalno, ima puno stvari koje nam se mogu svideti kod modernih električnih automobila: oni su vrlo startni i brzi, pametni, sjajni po gradu i sa njima je lakše živeti nego ranije. Ali, i dalje smatram da postoji jedna vrlo bitna stvar koja sprečava mnoge ljubitelje automobila da ih poseduju.
 

Uzmite za primer Porsche Taycan. Prvi Porsche na struju je dobio mnoštvo superlativa i to zasluženo. Jednostavno rečeno, taj auto pruža najveći nivo zabave u vožnji koji je uopšte moguće imati u jednom električnom automobilu. To je auto na struju koji može stati na crtu pravim sportskim automobilima bez ikakvih problema, ali ne samo u pogledu ubrzanja na pravcu, već i u pogledu upravljivosti. Ipak, fali mu ono nešto. Verovatno pogađate na šta mislim... Veliki broj električnih automobila ima veštački zvuk koji prave, ali svi emituju poprilično isti zvuk, neku vrstu zujanja, neki sci-fi zvuk koji se smatra pogodnim da naglasi njihovu modernu tehnologiju. Zvuk koji generiše Taycan nije posebno izražen, dobro je pa se nisu u Porsche-u neprijatno zaigrali sa tim, ali sve više sam ubeđen da brendovi moraju ''prelomiti'' da je skroz ok da njihovi moderni električni automobili imaju zvuk automobila sa motorima SUS. 

 

zvuk ev01.jpg

 

Pretpostavljam da će mnogi u jednom trenutku razmotriti to ''svetogrđe'': zašto motoru veštački dati zvuk kad ga inače nema?

Naravno, mnogi više vole tu ''jezivu'' tišinu modernih električnih automobila. Ali, pretpostavljam da ako se posao veštačkog dodavanja pravog zvuka uradi kako treba (uz mogućnost da se isključi kada želite), to bi moglo da oživi element poznatog vozačkog iskustva u automobilima sa SUS motorima, a za čije postojanje smatram da je od vitalnog značaja za ''petrolheads''-e kako bi razmotrili da voze auto na struju. Ako ide brzo, ako je upravljiv, i ako se čuje kako treba - to je već sve što jedan auto treba da ima, zar ne?

 

Nije da se to već nije radilo u autoindustriji.

Renault je to učinio sa modelom Clio RS prethodne generacije: mogli ste da odaberete da se motor preko zvučnika u kabini čuje poput onog u Nissanu GT-R ili Renault 8 Gordini. Ali, nije to urađeno kako treba jer je sam zvuk bio veran originalu kao da igrate neku igricu iz 90-tih, i nije bio baš dobro sinhronizovan sa obrtajima.

 

Ali, danas smo debelo u 21. veku i mnogo je lakše napraviti to sve da valja. Zamislite šta bi uz malo finansija mogle da urade kompanije koje se već bave prenošenjem pravog zvuka u današnje video igrice poput npr. Gran Turismo. Možda bi Audi mogao tako da održi zvuk V10 atmosferca dugo nakon što taj motor prestane da ugrađuje, ili zamislite još bolji zvuk koji pravi Ferrari V12 atmosferac dok se vozite preko Pirineja u nekom budućem najnovijem Ferrari potpuno električnom modelu...eto, može da bude i da se spolja ne čuje ništa kako bi meštani bili srećni. :) 


Lako bi taj zvuk mogao biti ne samo u kabini preko zvučnika, nego i spolja kako bi se ispunili propisi EU koji traže da svaki električni mora da emituje zvuk na manjim brzinama (dok nema dovoljno buke od guma) zbog bezbednosti pešaka. Kad je već tako, kad je već obaveza....zašto da auto pravi neki bezveze sintetički zvuk ''fancy'' zujanja ovakvog ili onakvog, kada može da ''zareži'' zvuk npr. nekog V8 motora? Sve je to zabavno, a zabava je ono što obično nedostaje u brojnim električnim automobilima. Tesla automobili danas mogu da prde tj. da prave i razne druge tupave zvuke, pa šta je loše ili smešno u tome da možete da preuzmete sa fabričkog servera zvuk nekog petaka, ili nekog turbo motora...da npr. imate zvuk BMW M3 CSL u BMW i4?

 

Kada govorimo o Tesli, danas već postoji aftermarket prepravka jedne nemačke firme koja upravo dodaje zvuk preko generatora zvuka: 

 

 

rsz_flcs_logo.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hans Zimmer komponuje zvuk vožnje za elektrifikovane BMW M modele

 

hans zimmer.jpg

 

BMW-ova saradnja sa kompozitorom i oskarovcem Hansom Zimmerom će se proširiti i na proizvode van BMW ''i'' game. BMW M je naime objavio da su Hans Zimmer i Renzo Vitale, kreativni direktor zvuka u BMW grupi proizveli prepoznatljiv zvuk vožnje posebno za električne automobile M.

 

''Svaki BMW ima svoj karakter, koji se ogleda u zvuku koji stvara'', kaže kreator filmske muzike i dobitnik Oskara Zimmer. ''Tako smo za modele BMW M sa električnim pogonom razvili zvuk vožnje koji posebno živo naglašava njihovo emocionalno iskustvo vožnje i osigurava da se njihove performanse mogu osetiti sa još većim intenzitetom.'' Prvi M model koji je dobio poseban zvuk je budući BMW i4 M50, vrhunski model nove serije i4 električnih modela. BMW navodi da zvuk u vožnji prepoznaje situaciju u vozilu i lične želje vozača. Takođe se može aktivirati pritiskom na taster. U režimu Comfort, zvuk stvara prijatnu atmosferu u automobilu. Ali kada je u Sportu, isporučeni zvuk je snažniji i dominantniji. Samo kada je vozilo u režimu Eco Pro, zvučne povratne informacije se smanjuju na nulu.

 

Pored toga, BMW napominje da zvuk u i4 M50 ima više tehnički profil i da je mnogo privlačniji. ''Kada pritisnete pedalu automobila M, iznenada se naježite po celom telu'', kaže dizajner zvuka Renzo Vitale. ''Preveli smo ovaj osećaj u pogonski zvuk koji izražava spoj vrhunske snage i protočne energije.'' Hans Zimmer i Renzo Vitale su zajedno već razvili zvuk vožnje za BMW Vision M NEXT prikazan 2019. godine i BMW Concept i4. IconicSounds Electric dolazi standardno za BMV iX i može se dobiti kao opcija za BMW i4. Budući automobili BMW M sa električnim pogonom će takođe dobiti posebne zvukove.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla Model 3 sa lažnim izduvom i generatorom zvuka

 

215671-tesla m02.jpg

 

Pre nekoliko dana, na Reddit-u je osvanula fotografija crvenog Teslinog Modela 3 koji je opremljen ogromnim zadnjim krilom i četvorostrukim izduvnim cevima. Izgleda da je taj Model 3 već pre bio tema jednog holandskog YouTube kanala prošle godine, što nam daje detaljni pregled ovog EV-a. Osim što je omotana u hromiranu zelenu nijansu, najviše se ističe masivno zadnje krilo, koje nije jedini aerodinamični dodatak - tu je i novi razdelnik prednjeg branika te jedinstveni pragovi. Model 3 je takođe opremljen crnim alu-felnama, rešetkama od ugljeničnih vlakana preko zadnjih bočnih stakala, jedinstvenim zadnjim svetlima, dok napred ima dodatan par. Uz to, ugrađen je i vazdušni sistem oslanjanja. Na Instagramu vlasnika može da se vidi da je i enterijer preuređen, uključujući trkačka Sparco sedišta, sportski kavez, detalje od ugljeničnih vlakana, a ugrađen je i sistem ambijentalnog osvetljenja. 

 

215672-tesla m01.jpg

 

Međutim, možda najčudnija modifikacija su četvorostruke izduvne cevi koje su, s obzirom na to da je Model 3 čisti EV, potpuno besmislene. Vlasnik je zaista bio spreman da potroši veću sumu novca kako bi postigao autentičan osećaj automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, pa je Model 3 opremio lažnim generatorom zvuka, a tačnije čini se da je reč o Milltek Sport sistemu, koji uključuje par zvučnika ispod karoserije i omogućava upravljanje zvukom ''izduva'' preko mobilne aplikacije.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes EQS zvuči kao trkačka letelica iz Ratova Zvezda

 

220249-mercedes eqs 1.jpg

 

Prema mnogima, kompanija Mercedes poseduje neke od najlepših tonova motora sa unutrašnjim sagorevanjem na svetu, ali je sa elektrifikacijom i pred nju postavljen problem sa kojim se suočavaju brojni proizvođači širom sveta. Sa primoranim prelaskom na elektrifikaciju, sve kompanije na svetu pred sobom imaju jedan od najvećih problema koji moraju rešiti. Kako bi trebalo električni automobili da zvuče i kako će pokret biti detektovan kada standardni motori više nisu ispod haube?

 

Mercedes je prošlog marta objavio da će njegov EQS biti nuđen sa dve zvučne opcije kada su opremljeni Burmaster zvučnim sistemom, dok ono što možete čuti na snimku ispod teksta predstavlja opciju koja se zove Vivid Flux. Dizajniran kako bi ispratio akciju i pokret, zvuk koji možemo čuti neodoljivo podseća na trkačke letelice iz Star Wars Episode 1 - The Phantom Menace naslova i kada uporedimo zvuk iz scene ovog filma i ton mašine kompanije Mercedes, potpuno nam je jasno zbog čega ljudi povlače paralelu između njih.

 

Mercedes opisuje svoj Vivid Flux zvuk kao nešto što direktno cilja ka ljubiteljima električnih mašina. Krtistalan, sintetički, ali ipak čovečno topao, ovaj zvuk cilja ka stvaranju emotivne veze između čoveka i mašine, istovremeno motivišući ljude da ih kupuju. Zvuk je interaktivan, kao što možemo čuti, a odgovara na nekoliko bitnih parametara, uključujući poziciju papuče gasa, brzinu ili oporavak. Na ovaj zvuk takođe utiče i odabrani mod vožnje, tako da u Sport modu, na primer, on pruža dinamičnije tonove, unoseći daleko više efekata. Inteligentno dizajnirani zvučni algoritmi u međuvremenu, proračunavaju zvukove unutar pojačala Burmester saraund sistema u realnom vremenu i koriste zvučnike kako bi ih emitovali.

 

Vlasnici Mercedes EQS modela, vozačku dinamiku svojih ljubimaca mogu poboljšati i Silver Waves zvukom, koji je nešto čistiji i čulniji. Sa druge strane Raring Pulse zvučni pejzaž može biti aktiviran nakon bežičnog ažuriranja softvera i inspirisan je moćnim mašinama. Direktor zvučnog dizajna kompanije Mercedes, dr Tomas Kupers, izjavio je u martu da njegova kompanija takođe razmatra i dodavanje zvuka AMG V8 motora ovoj listi, kao opcioni zvučni pejzaž, ali je ipak odlučio da odustane od toga jer bi predivna pesma ovog V8 motora bez promena brzina zvučala potpuno neprirodno.

 

 

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zvučnik umesto auspuha

 

techart taycan02.jpg

 

Tihi električni automobili opasni su za neoprezne pešake, a sportske verzije bez zvuka su izgubile osnovu za povišeni adrenalin… Ali, rešenje je na pomolu. Eri moćnih benzinskim motora nazire se kraj što ne mora u bitnom da pokvari uživanje ljubiteljima sportskih automobila. To što će oni biti električni u dizajnerskom smislu ne menja mnogou praksi, baš kao i kod performansi jer je već dokazano da električni automobili postižu impresivnije obrtne momente i ubrzavaju poletnije od klasičnih. Ono što će nedostajati je miris benzina što je ipak manji problem i karakteristični zvuk koju svaku ''marku'' koja drži do sebe na neki način izdvaja kao unikat.

 

Sportski automobili nisu izmišljeni i konstruisani da bi bili ekonomični, da budu racionalno rešenje za ono što zovu prevoz od tačke A do tačke B. Kod sportskih automobila važne su uglavnom emocije i adrenalin, od dizajna, preko ''muzike'' koju postižu snažni motori do ljudskih slabosti kao što je želja za pokazivanjem statusnih simbola. Glasna ''rika'' iz auspuha nekome je samo nesnosna buka, ali za zaljubljenike u sportske automobile to su note za uši, milina zbog koje zaljubljeno gledaju svog lepotana na četiri točka.

 

Iako je tehnologija oponašanja zvukova na većini električnim automobila možda i suvišna, kod automobila kao što je Porsche ili Ferrari ona je nužna jer je specifičan zvuk smisao i simbol sportskih vozila. Previše tiha električna vozila su bezbednosni problem, ne čuju ih pešaci koji zakorače na put, ne čuju ih drugi vozači, pa ispada kao da se prikradaju. Zato već postoje i zakonske odredbe na nivou EU da vozila moraju emitiovati određenu buku kako bi ih pešaci i ostali u saobraćaju mogli da čuju. Propisani decibeli su vrsta zaštite a papučica gasa je dirigentska palica.

 

Pitanje je kako nadoknaditi zvuk iz auspuha koji više ne postoji, a da to ne bude puštanje nasnimljenih zvukova kroz zvučnike na nekom skrivenom mestu na karoseriji. O tome intenzivno razmišljaju u gotovo svim kompanijama koje proizvode sportske automobile, čemu svedoči sve više prijavljenih patenata na tu temu. Među njima je i Porsche koji je ovih dana patentirao tehnologije generisanja zvuka za oponašanje ''brundanja'' motora i auspuha.

 

''Zvučnici koji se nalaze iza branika su ograničeni u svojoj glasnosti i kvalitetu zvuka. Emocije se tako ne stvaraju'' - napisali su inženjeri Poršea u opisu patenta. Ako se motor sa unutrašnjim sagorevanjem više ne koristi kao ''instrument'', izduvni sistem treba alternativne izvore. U slučaju patenta Porschea, to su fino podesivi zvučnici. Barem jedan, po mogućnosti nekoliko, ali to nije toliko važno. Mnogo je važniji izbor rezonantnih materijala i kućišta oko njega.

 

Prema Porscheu, ovaj sistem mogao bi da izgleda kao izduvni prigušivač, idealno bi trebalo da bude izrađen od titana i da bude postavljen tačno tamo gde je oduvek i pripadao, na zadnjem delu automobila. A kako zvuk ne bi dopirao samo do unutrašnjosti, već dao do znanja okolini da putem jezdi jedan Porsche, dva izlazna otvora usmeravaju zvuk ka napolju, nešto baš kao klasični auspuh, imitirajući ga. Iako je ovakva stvar na većini električnim automobila možda i suvišna, kako primećuje nemački časopis Auto Motor Sport, kod automobila kao što je Porsche ona je nužna jer je specifičan zvuk utkan u DNK sportskih vozila. Ideja visokokvalitetnog stvaranja zvuka motora zapravo je vrlo logična, tvrde, kod budućih električnih sportskih automobila koji će zameniti svoje benzinske pretke.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ferrari prijavio patent koji električnim automobilima daje zvuk ''pravog'' motora

 

ferrari patent 1.jpg

 

Budući Ferrarijevi električni superautomobili bi mogli da imaju zvuk motora s unutrašnjim sagorevanjem prema novootkrivenim patentima. Proizvođač automobila zna koliko je zvuk važan ne samo za uživanje u vožnji njegovih automobila, već i za način na koji vozač aktivno upravlja automobilom. Kako bi rešio problem, želi da pojača stvarne zvukove električnih motora.

Pomenuti patent se odnosi na ''drumsko vozilo opremljeno uređajem za reprodukciju zvuka koji može da se poveže sa električnim motorom''. Kako bi se postigao cilj, čini se da planira da pojača zvuk iz jednog ili više električnih ugrađenih motora iz zadnjeg dela vozila. Uređaj za reprodukciju zvuka izgleda kao jedan zvučnik u blizini zadnje osovine. Zvuk koji koji se reprodukuje može da potiče od komponente elektromotora ili nečeg sasvim drugog. Bez obzira na to, čini se da je cilj povezati ono što se fizički dešava u pogonskom sklopu sa samim zvukom. Za sada je tehnologija eksperimentalna, ali Ferrari već dobija različite zvukove na bazi brzine motora. Pored toga, trebalo bi da bude u okvirima mogućnosti proizvođača automobila da ugodi zvuk.

 

Međutim, zbog čega sva ta muka?

Ferrari je to u dokumentaciji takođe objasnio. U sportskom automobilu visokih performansi, zvuk koji proizvodi motor je važan, za značajan deo ''užitka u vožnji''. ''Zvuk koji motor stvara omogućava vozačima trenutnu povratnu informaciju o uslovima vozila i o tome šta treba učiniti kako bi se postigle zadate performanse.'' Oni koji voze električne automobile verovatno će razumeti da nedostatak zvuka motora može da bude izazov. Taj zvuk motora s unutrašnjim sagorevanjem može vozaču reći puno o stanju vozila. Treba napomenuti da je dodavanje buke električnim vozilima nešto na čemu radi više marki.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamborghini želi da patentira zvuk svojih vozila za električno doba

 

lamborghini revuelto 01.jpg

 

Lamborghini već testira svoj budući elektrifikovani model. To će biti naslednik Aventadora, sa V12 motorom, ali i hibridnim sklopom koji bi mu omogućio vožnju gradom, samo na struju. Nedavno je jedan prototip takvog vozila snimljen ispred njihovog pogona, sa debelim slojem kamuflaže. Lamborghini planira da ovaj model opremi manjom baterijom hibridnog sklopa, ali ona bi trebalo da bude dovoljna za kraće gradske vožnje.

 

Ipak, prepoznatljivi zvuk Lamborghinija bi tada izostao, a toga se Italijani ne žele odreći. Prijavili su zato evropskom EUIPO patent kojim žele da zaštite svoje zvukove, koje bi budući hibridni V12 trebalo da veštački proizvodi dok se kreće polako i isključivo na struju. Zvukovi su zaslugom CarBuzz-a procurili u javnost, a možete da ih poslušate u niže postavljenom videu. Čini se da je reč o tri zasebna zvuka, možda rezervisana za tri različita načina vožnje - lagano kretanje stabilnom brzinom, ubrzavanje do trenutka kada se uključuje benzinski motor i vožnju unazad. Zvukovi su kombinacija prijatnih muzičkih harmonija sa zvukovima Lamborghinijevih automobila, a svrha im je upozoriti pešake da im se približava tiho vozilo (što je zakonska obaveza proizvođača električnih vozila). Međutim, autori zvukova sigurno su na umu imali i to da se Lamborghini mora istaknuti od ostalih, kako izgledom tako i zvučnom slikom.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Savez slepih protiv nečujnih automobila

 

skoda zvuk.jpg

 

Sve je više električnih automobila na ulicama i putevima. Oni ne samo da su ekološki prihvatljiviji, već su i mnogo tiši. Ali, za jednu grupu ljudi to može da predstavlja problem.

 

Gotovo nečujno kretanje modernih automobila na električni pogon je za korisnike, ali i za životnu sredinu isto tako pozitivan aspekt, kao i nulta emisija zagađenja izduvnim gasovima. Jednino što je preostalo jeste zvuk koji stvaraju točkovi u kontaktu sa podlogom. To, međutim, za ljude koji se više oslanjaju na sluh nego na vid, može da bude veliki problem. Mnogi električni automobili zato poseduju uređaje koji emituju veštački zvuk motora, ali taj zvuk ne odaje mnogo, recimo to koliko snažno automobil ubrzava. Na to je nedavno ukazalo i Nemačko udruženje slepih i slabovidih osoba.

 

''Kod automobila s unutrašnjih sagorevanjem može se čuti koliko vozač snažno daje gas, da li ubrzava snažno ili blago'', kaže predsednik Udruženja Hans-Verner Lange. Kod sistema koji stvara veštačke zvukove vožnje ''Avas'', zvukovi međutim ne odaju baš mnogo. ''Bilo bi dobro kada bi se industrija orijentisala prema poznatim zvukovima motora s unutrašnjim sagorevanjem'', kaže Lange. Kako je objasnio Savez nemačke automobilske industrije (VDA), sistem ''Avas'' (Acustic Vehicle Alerting System) je od 2021. obavezan u svim električnim automobilima. Ali, taj sistem se isključuje kod brzine od 20 kilometara na sat. Lange objašnjava da se slepe osobe u saobraćaju oslanjaju na zvuk koji dolazi od automobila: koliko snažno vozač pritiska papučicu za gas i da li je to dovoljno da na vreme pređem ulicu?

 

Snažniji zvukovi za bolje prepoznavanje

Jedno istraživanje je pokazalo da slepe osobe ubrzanje električnih automobila procenjuju mnogo niže nego kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem. ''To može da dovede do pogrešnih i fatalnih odluka u saobraćaju kod slepih'', kaže Lange. VDA međutim navodi da su međunarodni standardi za upotrebu zvukova doneseni u saradnji sa udruženjima slepih. Proizvođači mogu unutar zadatih vrednosti sami da odrede koji zvukovi ulaze u nove automobile. Ponekad se čak i svesno imitiraju zvukovi koje proizvode motori s unutrašnjim sagorevanjem. Naučnici, koji su po nalogu osiguravajućih društava istraživali taj sektor, 2022. su preporučili promene ''Avasa'' sa težištem na lakšem prepoznavanju ubrzanja. Takođe se preporučuje aktiviranje ''Avasa'' i kod brzina većih od 20 km/h. ''Kod brzina iznad 20 km/h je teško samo na osnovu zvuka točkova proceniti brzinu vozila'', zaključuje Lange.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...