Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

 
Dino modeli kod Fiata i Ferrarija su nastali kao oblik zajednicke saradnje dve fabrike još pre nego što je Fiat zvanično kupio firmu iz Maranella. Zajednički činilac tih modela je bio vrlo uspešni V6 DOHC motor koji je podjednako uspešno opsluživao Fiat Dino, Ferrari Dino 206/246 i Lancia Stratos. Fiat Dino je predstavljao vrhunac ponude Fiata u periodu između 1966-1972, dok je Ferrari Dino bio početni model Ferrarija, namenjen manje platežnim kupcima (ma kako to cinično zvučalo), i tu je tačka preklapanja ove dve, po imidžu, vrlo različite marke.  
Kod Fiata Dino postoje dve vrste podele u modelima. Jedna je po obliku karoserije - na kupe i kabriolet, a druga je po veličini motora - na verziju sa dvolitarskim motorom i posle nje na verziju sa 2.4 litara. Fiat Dino se obično smatrao ''Ferrarijem za siromašne'', mada uopšte nije bio jeftin. U to vreme koštao je kao najbolji Mercedesov dvosed kabriolet, Pagoda 280SL.  Kabriolet je dizajnirao Pininfarina, dok je za kupe bio zadužen Bertone i po tome se vidi jedan prilično raskalašan pristup konstruisanju ovog auta. 
 
cxca99710.jpg cxca99711.jpg
 
Prve verzije (1966-69) su imale motor od 2 litra koji je bio Ferrarijeva konstrukcija u potpunosti. Imao je dve bregaste osovine po cilindarskom redu, blok od aluminijuma, suvi karter, Ferrarijev menjač sa sportskim prenosom, šper diferencijal... Otac tog naprednog motora je bio legendarni Vittorio Janno. U Ferrariju je razvijao 180KS/8000 rpm. dok je u Fiatu razvijao 160KS/7500 rpm. Fantastični podaci za to vreme, pa čak i danas zavređuju respekt... 
Međutim, taj motor se u svakodnevnoj praksi pokazao kao dosta komplikovan i skup za održavanje. Pored toga, usled žurbe da se počne sa proizvodnjom, početne serije Fiat Dino su imale problem sa korozijom, lošim pritiskom ulja, menjačem...Sve to je kasnije bilo ispravljeno, ali je auto u samom začetku izašao na zao glas kod izbirljivih klijenata za koje je Fiat namenio svoj najbolji model... 
 
Ukupno je napravljeno 1163 Dina sa 2-litarskim motorom i oni su uglavnom prodati u Italiji. Teško je naći neki koji je danas u dobrom stanju što se tiče limarije i celokupnog stanja motora. Interesantna činjenica je da je kod Fiata Dina na tržištu klasičnih autmobila cenjenija verzija sa motorom od 2.4 litra, dok je kod Ferrarija obrnuta stvar - veću cenu dostiže dvolitraš, verovatno zbog ''genetike'' motora... Kupe verzija je imala veće međuosovinsko rastojanje od kabrioleta da bi mogla da primi četiri putnika. Kabriolet verzija je znatno traženija kao klasik nego kupe, mada i kupe sa vremenom stiče sve više poklonika koje oduševljava njegov smireni, gospodski dizajn, kao i skupoceni enterijer ispunjen skupim materijalima i karakterističnim brojnim pokazivačima i satićima... Kupe je imao 130kg više od kabrioleta.
 
cxca99712.jpg cxca99713.jpg  
 
1969. Fiat je koncipirao i ubacio u proizvodnju motor od 2.4 litra koji je pokretao i Ferrarijeve pandane 246 GT/GTS i kasnije Lancia Stratos. Za razliku od agresivnog dvolitraša kome su geni duboko bili usađeni u automotosportu, blok motora od 2.4 litre je bio od sivog liva, više nije bilo suvog kartera, menjač je bio nemački ZF sa sportskim prenosom, ali je najveći napredak ostvaren u zadnjem vešanju gde je postavljena nezavisna zadnja osovina, za razliku od krute osovine kod prethodnika. 
 
Motor je kod Ferrarija razvijao 195KS, dok je kod Fiata razvijao 180KS/6600 rpm. Ovaj agregat je bio 90kg teži od prethodnog što je i logično imajući u vidu izbor materijala za blok motora. Pored toga, napravljene su brojne izmene kod elektrike, kvačila i kočnica, tako da je Dino sa 2400ccm motorom bio znatno kvalitetniji i pouzdaniji automobil. Automobil se ponašao znatno smirenije i predvidljivije u vožnji, mada, mora se priznati, šasija kabrioleta po pitanju torzione krutosti nije bila dorasla zadatku do kraja proizvodnje. Napravljeno je 2400 kupea i samo 420 Dina spidera u periodu 1969-73. 
 
Fiat Dino je poznat kao najekskluzivniji Fiat svog doba i ostao je to i danas po imidžu. Nikada kasnije Fiat nije pokušao da se umeša u toliko ekskluzivni segment tržišta. Međutim, početni problemi sa mehanikom i korozijom su naudili imidžu tokom njegove produkcije, što se osetilo na njegovu totalnu produkciju. Bez obzira na to, kabriolet je danas vrlo tražen na tržištu klasika, dok kupeu takođe konstantno raste vrednost. Predviđanje je da će kabriolet sa vremenom prerasti u vrlo vredan raritet, i da će mu cena biti vrlo visoka, a to će povući i cenu kupea jos više. 
 
Ljubitelji pouzdanosti i rasterećene vožnje biraće verziju sa 2.4 litra, dok čistunci koji žele da osete svaki zupčanik Ferrarijeve mehanike jure za dvolitrašem koji se i dan danas neverovatno vrti. 
Ljubitelji vetra u kosi, 'dolce vita' stila života, zlatnih 60-ih i glasnog zvuka poprečnih Webera, biraće spider, dok će kupe biti izbor gospode kojima je sportska vožnja u duši ispod elegantnog odela, ljudima koji vole lagodne zalaske Sunca kraj jezera Komo uz bocu Kjantija, i koji znaju šta je prikrivena lepota.
 
Kako Italijanke voze Fiat Dino:
 
 
Zvuk Fiat Dino sa 2.0 Ferarijevim benzincem:
 
 
Autor teksta:
Nemanja Mihailović
 
 
Edited by neshaoct
prebacio slike na FLCS server

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dani kada su Fiat modele pokretali Ferrari motori

 

fiat dino 05.jpg

 

Kada pomislite na italijanske kupe modele imena Dino, kompanija Ferrari će gotovo sigurno biti prvo što će vam pasti na pamet. Međutim, ovde se ne radi o slavnom proizvođaču sportskih automobila, već drugom velikom italijanskom brendu Fiat koji je 1967. godine kreirao svoju Dino liniju.

 

fiat dino 04.jpg

 

Smešten na aukcijskoj prodaji kuće RM Sotheby's, koja će se održati kasnije ovog meseca, automobil ove serije nastao je zbog toga što je Ferrari želeo da se takmiči u Formula 2 šampionatu i nije imala kapacitet da kreira 500 motore zahtevane radi homologacije. Kao rezultat, čelnici kompanije Ferrari okrenuli su se brendu Fiat kako bi kreirali potpuo aluminijumske V6 dvolitarske jedinice.

 

fiat dino 03.jpg

 

Naravno, kompaniji Fiat bio je potreban automobil u koji će smestiti svoj motor, nakon čega je rođena ideja za kreiranje Dino jedinice. Zamišljen kao egzibiciono vozilo, ovaj kupe dizajniran je od strane kompanije Bretone i predstavljen na 1967. Geneva Motor Show sajmu automobila. Model je debitovao nekoliko meseci nakon što je Pininfarina dizajnirao Spider liniju i posedovao je 270 mm dužu bazu točkova kako bi omogućili 2+2 konfiguraciju sedišta.

 

fiat dino 02.jpg

 

Pored veće praktičnosti, ovaj kupe je bio veoma lep automobil i posedovao je sportski prednji deo sa kvad farovima i mrežastom prednjom maskom u obliku pčelinjeg saća. Ovom delu dodati su i otvori za vazduh na prednjem braniku, praćeni aerodinamičnom karoserijom i stilskim enterijerom.

 

fiat dino 01.jpg

 

Snagu ovom modelu pruža redizajnirana trkačka jedinica kompanije Ferrari koja je stvarala 160 konja. Ova mašina bila je povezana sa petostepenim manualnim menjačem koji je svu ovu snagu slao na zadnju osovinu putem diferencijala ograničenog proklizavanja.

 

Ovaj posebni Dino bio je podvrgnut potpunoj restauraciji bez ikakvih troškova, u procesu u kom su inžinjeri i mehaničari potpuno rasturili karoseruju i ogolili ga do metala, pre nego što su ga ponovo sastavili i ofarbali prepoznatljivom crvenom bojom. Štaviše, motor i transmisija potpuno su restaurirani takođe, dok su originalni Cromodora točovi dovedeni u stanje u kakvom su bili kada su bili novi. Finiš projekta predstavljalo je redizajniranje enterijera, opremljenog crnom kožom i drvenim akcentima. Automobil je ponuđen bez rezerve i prema listi vožen je svega 40 kilometara nakon restauracije. Glavni rezultat ovog projekta zaista je zadivljujući i za ovaj model se očekuje da će zaraditi između 50.000 i 66.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovaj izgoreli Fiat je "rođak" Ferrarijevom Dinu V6

 

225197-fiat dino 03.jpg

 

Dino je nastao kao partnerstvo između dva italijanska diva, Fiata i Ferrarija. Ferrari je želeo da predstavi manji sportski automobil sa V6 motorom, i odlučio je da traži od Fiata da proizvede motor za njih. U zamenu za izradu motora, Fiatov kraj ugovora mu je omogućio proizvodnju sportskog automobila s prednjim motorom koji je bio ''rođak'' Ferrarijevom Dinu 206 sa centralno smeštenim motorom. V6 je u početku imao zapreminu od 2.0 litra, a korišćenje u trkama Grand Prixa je značila da je motor bio dokazano pouzdan. Proizvodio je zdravih 160 KS i 162 Nm obrtnog momenta. Od 1969. nadalje, ovaj sportski automobil je bio u ponudi sa 2.4 verzijom V6, istom jedinicom koja se može naći u 246 Dinu i Lanciji Stratos.

 

225198-fiat dino 02.jpg

 

Ovaj konkretni Dino iz 1968. je skinut s puta 1977. godine, nakon što je očigledno pretrpeo požar u nekom trenutku svog života. Nažalost, čini se da je vatra teško oštetila veći deo spoljašnjosti, kao i velik deo enterijera. Vetrobransko staklo takođe nedostaje, jer je verovatno puklo zbog vrućine.

 

225199-fiat dino 01.jpg

 

Ovo je jedan od samo 4.833 Fiata Dino Spidera sa 2.0 motorom, što ga čini ređim od kasnijih modela sa većim motorom. Sa samo 108.917 km, sportski kabriolet je prodat na Historics aukciji za 16.800 funti (19.730 evra). Prema rečima stručnjaka koji je ocenjivao vozilo, na njemu se prethodno nije radilo, što ga čini dobrom polaznom tačkom za restauratora. U prodaji su bili i brojni rezervni delovi, što je najvažnije redak fabnički uklonjiv tvrdi krov. Novi vlasnik ima puno posla pred sobom ako namerava da ga vrati u stanje izložbenog primerka, ali na kraju će mu ostati vredan sportski automobil.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...