Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Volkswagen udružuje snage sa Qualcommom

 

vw id buzz ad01.jpg

 

Volkswagen je objavio da ulazi u drugoročno parterstvo s američkim proizvođačem čipova Qualcommom radi razvoja tehnologije automatizovane vožnje. Qualcommov integrisani čip će se koristiti u novim Volkswagenovim modelima ''od sredine decenije'', saopštava Volkswagenovo softversko odeljenje Cariad. Finansijski detalji sporazuma nisu objavljeni.

Izvršni direktor Volkswagena Herbert Diess je rekao da će sva vozila grupe sa standardizovanim Cariadovim softverom biti opremljena tehnologijom američke kompanije. U januaru je VW objavio da će podršku u razvoju softvera za autonomnu vožnju tražiti od Bosch-a.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nivo 3 autonomije za Mercedes EQS i S-Klasu košta oko 5.000 evra u Nemačkoj

 

mercedes drive eqs 03.jpg

 

Već je poznato da je Mercedes prvi proizvođač koji je u serijsku proizvodnju stavio poluautonomni sistem vožnje nivoa 3 sa ''međunarodno valjanim sertifikatom''.

Poznat kao Drive Pilot, sistem će biti dostupan u Nemačkoj od 17. maja gde će koštati 5.000 evra za S-klasu i EQS. Međutim, to od kupaca zahteva da kupe i paket pomoći vozaču Plus za 2.430 evra. Iako sistem nije jeftin, Drive Pilot omogućava ''uslovnu automatizaciju'', a to znači da ''sistem rešava sve aspekte zadatka vožnje dok ste vi, kao vozač, dostupni za preuzimanje vožnje ako se to zatraži''. Što je još važnije, kako napominje SAE International, od vozača se više ne traži da stalno nadziru vozilo pod određenim uslovima.

 

mercedes drive 02.jpg

 

Ti uslovi se pojavljuju u ''situacijama gustog saobraćaja na odgovarajućim deonicama autoputa u Nemačkoj do brzine od 60 km/h''. To su obično neke od najstresnijih situacija u vožnji, ali vlasnici EQS-a i S-Klase će moći da se u njima opuste, igraju igrice ili čak rade dok automobil sam vozi. Kako bi ovo bilo moguće, sistem uključuje LiDAR, kamere, radare i ultrazvučne senzore, kao i visokopreciznu kartu. Sve ove informacije omogućavaju EQS-u ili S-Klasi da tačno zna gde se nalazi i koje prepreke su im u blizini.

 

224612-Mercedes Drive Pilot 01.jpg

 

Budući da je bezbednost najvažnija kada su u pitanju visoko automatizovana vozila, postoji višestruka redundancija za rešavanje mogućih kvarova. Mercedes je posebno rekao da ''suvišna arhitektura uključuje kočioni sistem, upravljanje, napajanje kao i delove senzorske tehnologije kao što su oni za svest o okolinu i procenu dinamike vožnje''. Drugim rečima, ako i dođe do kvara, sistem i dalje može bezbedno da preda kontrolu nad vozilom vozaču. Ako vozač ne odgovori u roku od deset sekundi, sistem će automatski zaustaviti automobil na način koji je bezbdan za vozača i ostale učesnike u saobraćaju. Reč je o zaista revolucionarnom sistemu, ali Mercedes navodi da on funkcioniše na nešto više od 13.000 kilometara nemačkih autoputeva. To nije puno, ali će se njegove mogućnosti verovatno proširiti u budućnosti, a Mercedes je istakao da im je sledeći cilj dobijanje regulatornog odobrenja za korišćenje Drive Pilota u Kaliforniji i Nevadi do kraja godine.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslin Autopilot ponovo pod istragom nakon saobraćajne nesreće sa smrtnim posledicama

 

tesla pilot.jpg

 

Američki regulatori za bezbednost ponovo istražuju Teslin sistem Autopilot nakon nesreće u kojoj je učestvovao električni automobil Model S, a u kojoj su poginule tri osobe. Nacionalna administracija za bezbednost saobraćaja na autoputevima (NHTSA) sprovodi istragu koja obuhvata ukupno 30 incidenata povezanih s Teslinim Autopilotom, a poslednji se dogodio 12. maja u Newport Beachu.

 

Električni automobil je udario u ivičnjak, pa se zabio u građevinsku opremu, a sva tri putnika su poginula. Takođe, povređena su tri građevinska radnika koji su prevezeni u bolnicu, ali njihove povrede nisu opasne po život. Tesla je jedan od nekoliko proizvođača automobila koji su na tržište plasirali Level 2 pomoćne sisteme za vozača koji su dizajnirani da pomognu u vožnji. Ovi sistemi su daleko iza od Level 4 i 5 koji znače potpuno samovozeću tehnologiju, a iz Tesle jasno savetuju vozačima da u svakom trenutku prate dešavanja na putu i da drže ruke na upravljaču. NHTSA je u avgustu prošle godine saopštila da otvara istragu o Autopilotu nakon 11 saobraćajnih nesreća od 2018. koje su uključivale i parkirana vozila hitne pomoći, a u kojima je poginula jedna a povređeno je 17 osoba.

 

I NHTSA je kritikovana jer nije osigurala da proizvođači uključe korektne funkcije u svoja Level 2 autonomna vozila. Predsednica Nacionalnog odbora za bezbednost transporta Jennifer Homendy je rekla da je korišćenje termina ''full self-driving'' za najnoviji sistem Autopilot ''obmanjujuće i neodgovorno''. Dodala je da je to definitivno obmanulo brojne ljude zbog čega su oni pogrešno koristili i zloupotrebljavali tehnologiju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cruise počinje naplatu u robotaksiju bez vozača

 

225527-cruise 01.jpg

 

Samovozeća kompanija ''Cruise'' dobila je dozvolu od Kalifornijske komisije za javna komunalna preduzeća (CPUC) da naplaćuje vožnje bez vozača, što je prekretnica za koju kompanija tvrdi da je čini ''prvom i jedinom kompanijom koja upravlja komercijalnom uslugom vožnje bez vozača u važnom gradu SAD.'' Cruise od februara testira besplatne vožnje bez vozača za javnost u San Francisku, a sada će moći da ponudi plaćene karte.

 

Za ovu plaćenu uslugu, Cruise koji podržava GM i Honda će moći da upravlja sa svojih 30 potpuno električnih vozila noću od 22:00 do 6:00 u ''odabranim ulicama'' u San Francisku, a vozila neće moći da idu brže od 48 km/h, prema nacrtu rezolucije. Cruise će takođe moći da ponudi vožnje samo ako vremenski uslovi ne uključuju ''jaku kišu, jaku maglu, jak dim, grad, susnežicu ili sneg'', prema saopštenju CPUC-a. Cruise-ova usluga robotaksija bez vozača je već dugo čekana. U jednom trenutku kompanija je imala cilj da ga lansira 2019. i prvi put je počela da testira automobile bez vozača u San Francisku 2020. Ali, Cruise nije jedina kompanija koja gradi robotaksi usluge u potpunosti bez vozača. Google spinoff Waymo, naprimer, testira vožnje bez vozača u San Francisku i nudi svoju uslugu Waymo One autonomnih vozila u Arizoni. A Argo AI, koji podržavaju Ford i Volkswagen, upravo je najavio da testira potpuno vozila bez vozača u Majamiju, Floridi i Ostinu u Teksasu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai u Seulu testira autonomne taksije

 

hyundai robo 01.jpg

 

U užurbanoj gradskoj četvrti Gangnam, u glavnom gradu Južne Koreje, Hyundai počinje s testiranjem usluge robotaksija na zahtev, RoboRide Service. Ona će se odvijati u četvrti Gangnam u Soulu, kao prvi takav projekat na toj lokaciji, inače poznatoj po veoma gustom i ponekad zagušenom saobraćaju. Na testiranju usluge autonomnih taksija dostupnih na zahtev, koju su nazvali RoboRide Service, za početak će raditi dva njihova električna SUV-a Ioniq 5, s tehnologijom autonomne vožnje 4. nivoa. Za ovaj projekat Hyundai je dobio saglasnost vlasti i nadležnih regulatora.

 

hyundai robo 02.jpg

 

Autonomnu vožnju omogućava sistem veštačke inteligencije južnokorejskog startapa Jin Mobility, dok je za ostvarivanje vožnji putnika na zahtev zaslužna taksi platforma i.M. Uz daljnji razvoj tehnologije autonomne vožnje, Hyundai najavljuje da će raditi i na proširenju ovog pilot-projekta. Primarni cilj projekta je da se prikupi što je više moguće podataka iz stvarnih uslova gustog urbanog saobraćaja, kako bi sistem autonomije mogao sa se unapredi te kako bi postao još bezbedniji i fleksibilniji u gradovima. Kako bi test bio izveden uspešno, u njemu učestvuju i gradske vlasti Seula, koje su uspostavile sistem komunikacije između semafora i automobila. Hyundaijeve robotaksije će kontinuirano nadgledati i osoba koja će sediti na vozačevom sedištu i koja moći da preuzme kontrolu nad vozilom, u slučaju da se za tako nešto pokaže potreba. Autonomni SUV-ovi Gangnamom će saobraćati od 10 do 16 sati radnim danima, a moći će da prevozi do troje putnika. Za početak će ovakav oblik autonomnog prevoza biti dostupan odabranim korisnicima, a zatim će svi koji to žele biti u mogućnosti da naruče taksi vožnju bez vozača.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samovozeći automobili će smeti da idu 130 km/h i da menjaju trake

 

volvo auto pilot 01.jpg

 

Međunarodni ekspertski panel pri Ekonomskoj komisiji Ujedinjenih nacija za Evropu složio se da poveća maksimalnu brzinu za samovozeće automobile u određenim situacijama. Prema toj odluci, ograničenje brzine za autonomna vozila biće podignuto sa 60 km/h na 130 km/h. Promena trake bi takođe bila dozvoljena. Predlog tek treba da odobri UNECE Svetski forum za harmonizaciju propisa o vozilima, koji se sastaje od 21. do 24. juna, ali se taj potez smatra formalnošću.Pravilo bi tada stupilo na snagu nakon otprilike šest meseci.

 

Više od 50 zemalja širom sveta su članice sporazuma, uključujući 27 zemalja EU. Sjedinjene Države, Kina i neke druge zemlje regulišu autonomnu vožnju prema sopstvenim standardima. Trenutno je automatizovana vožnja ograničena na određene situacije na auto-putu, kao što su saobraćajne gužve. U situacijama kao što su tuneli ili led na kolovozu, koje automobili automatski detektuju preko kamera i senzora, vozači se upozoravaju i autonomna vožnja se isključuje. Tehnologija autonomne vožnje ne znači jednostavno ulazak u automobil i prepuštanje vožnje kompjuteru. Međutim, prema UNECE, i industrija i stručni panel rade na takvim mogućnostima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslina vozila sa sistemom autopilota učestvovala u najviše nesreća u SAD

 

tesla montaza.jpg

 

Najviše udesa među vozilima sa sistemom autopilota u Sjedinjenim Američkim Državama u prošloj godini zabeleženo je kod vozila kompanije Tesla. U izveštaju koji je objavila Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputu (NHTSA) navodi se da su vozila Tesla učestvovala u 273 od ukupno 367 nesreća u kojima su učestvovala vozilima sa sistemom autopilota od jula 2021. godine. Posle Tesle, slede vozila Honda sa ukupno 90 nesreća, pa Subaru, čiji su automobili sa sistemom autopilota učestvovali u deset nesreća.

 

Tri američke savezne države sa najviše nesreća su Kalifornija (125), Florida (34) i Teksas (33). U SAD-u se trenutno koristi oko 830.000 Teslinih vozila sa sistemom autopilota, kao i oko šest miliona Hondinih vozila u istoj kategoriji. U nesrećama u kojima su učestvovala ova vozila, pet osoba je izgubilo život, a šest osoba je teže povređeno. Autopilot izvršava neke radnje umesto vozača, omogućavajući im da u dužem periodu drže ruke dalje od volana.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla otpušta 200 radnika zaduženih za razvoj Autopilota

 

192647-tesla pilot.jpg

 

Kompanija Tesla je najavila otpuštanje oko 200 ljudi koji su radili na sistemu autonomne vožnje. Prema neimenovanim izvorima, Tesla je smanjio broj ljudi u timu koji se bavi razvojem Autopilota u pogonu ove kompanije u Kaliforniji.

 

Većina otpuštenih je radila privremeno i plaćena je po satu, rekli su medijima ljudi iz fabrike koji nisu želeli da otkriju svoj identitet. Elon Musk, izvršni direktor Tesle, prošle nedelje je najavio planove za otpuštanje 10% stalno zaposlenih, ali i da će se otvoriti veći broj radnih mesta za radnike po satu. Timovi zaposleni u San Mateu su angažovani na ocenjivanju podataka o vozilima korisnika funkcije Autopilot Drive Assistance. Mnogi članovi tima su stručnjaci za obradu podataka, a sve te pozicije plaćaju se po satu, rekao je jedan neimenovani izvor. Ukupno je otpušteno oko 200 radnika, a pre toga je ovde radilo oko 350 ljudi, iako su neki proteklih nedelja prebačeni u obližnje Tesline pogone.

 

Tesla se još nije izjasnio o ovom pitanju, a kompanija koja ima sedište u Teksasu ima oko 100.000 zaposlenih širom sveta. Elon Musk je neprijatno iznenadio mnoge radnike ranije ovog meseca kada je najavio da će otpuštanja biti neophodna u ovom nestabilnom privrednom okruženju. U razgovoru za Bloomberg je izjavio da će oko 10% stalno zaposlenih u sledeća tri meseca ostati bez posla, ali i da bi do kraja godine posao moglo dobiti još više radnika.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robotaxiji se ''pobunili'' i blokirali saobraćajnicu

 

robotaxi 1.jpg

 

U pitanju su robotaxiji Cruise koji saobraćaju ulicama San Franciska. Kako pokazuju fotografije objavljene na Reddit-u, nekoliko autonomnih robotaxi vozila se grupisalo iz nepoznatog razloga i zatim se zaustavilo na raskrsnici. Zaustavili su se tako da je saobraćaj bio blokiran, a olakšavajuća okolnost je da se to dogodilo oko ponoći kad je saobraćaj osetno ređi.

 

20 minuta kasnije na lokaciju su stigli zaposlenii kompanije, koji su zatim morali da pomere svako pojedinačno vozilo. Portparol kompanije je za Tech Crunch izjavio: ''Imali smo ranije ovog vikenda slučaj da su se naša vozila grupisala. Sve je rešeno i niko nije povređen, pa se izvinjavamo svima za ovu neprijatnost.'' Ovo nije prvi slučaj da su robotaxi vozila otkazala poslušnost. Pre nekoliko nedelja jedan robotaxi je nakratko blokirao vatrogasno vozilo na intervenciji. Cruise u saobraćaju ima 30 robotaxija, limitirani su na maksimalnu brzinu od 48 km/h, a saobraćaju između 6 ujutro i 10 uveče. Ne smeju da se kreću autoputem, kao ni u uslovima smanjene vidljivosti. Cruise već godinama testira autonomna vozila na ulicama američkog grada, a odnedavno nudi i komercijalnu uslugu prevoza. Radi se o robotaxi vozilima koja potpuno samostalno upravljaju, bez odgovorne osobe za upravljačem koja bi pratila kretanje vozila sa mogućnošću da odmah koriguje neku grešku.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomna vozila uskoro i na putevima EU

 

159964-bmw 5.jpg

 

U Americi se putnici već voze u autonomnim taksijima u nekim gradovima (s vozačem kao osiguranjem), a čini se da i Evropska unija nema nameru da previše zaostaje. EU planira da odobri prodaju autonomnih ili samovozećih automobila.

 

Evropska komisija će do kraja septembra predložiti prvi zakonodavni okvir u svetu koji će omogućiti zemljama članicama da svake godine odobre registraciju i prodaju do 1.500 vozila po modelu, sa instaliranom naprednom tehnologijom za samostalnu vožnju, rekao je za Politico činovnik EU-a uključen u izradu pravila. Takva vozila, kod kojih vozači više ne moraju da nadgledaju vožnju, još su u fazi razvoja, a cilj je da se evropskim proizvođačima osigura tehnološku prednost u odnosu na ostale. Zakon će uključivati 17 zasebnih tehničkih pravila koja će izmeniti način na koji zemlje EU-a odobravaju vozila za prodaju.

 

Šest je stepeni autonomnih automobila (od 0 do 5).

Nivo 5 je kada je automobil potpuno autonoman i ljudski vozač uopšte nije potreban. EU trenutno radi na dozvoli prodaje automobila trećeg nivoa. Nakon toga, Komisija želi da EU bude prvo tržište na svetu koje će zakonski dozvoliti prodaju autonomnih vozila nivoa 4. Vozila nivoa 4 mogu da rade u samostalnom načinu rada. Dok se zakonodavstvo i infrastruktura ne razviju, to mogu da čine samo unutar ograničenog područja (obično urbana sredina). To je poznato kao geofencing.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pešak napao autonomno vozilo

 

226372-waymo 01.jpg

 

Stanovnici grada Tempe u Arizoni baš ne vole autonomna vozila kompanije Waymo. Netrpeljivost je otišla toliko daleko, da je jedan pešak pre nekoliko dana napao samoupravljivi automobil nasred ulice.

Pešak je u ranim jutarnjim satima istrčao pred vozilo koje je bilo u autonomnom modu, da bi potom napao osobu koja se nalazila u vozilu, te vršila ulogu kontrolnog vozača. Na Twitteru se nakon toga pojavio snimak oštećenog vozila, a ovaj slučaj se pridružio seriji nesreća u kojima su učestvovali autonomni automobili. Pretpostavlja se da građani autonomna vozila ne vole jer se u njihovoj blizini ne osećaju bezbedno. Valjda je to bio razlog i ovog napada, mada nije najjasnije na koji način agresija usmerena ka automobilu i sigurnosnom vozaču poboljšava bezbednost u saobraćaju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla zbog manjkavog Autopilota mora da platiti odštetu

 

210869-tesla x 2021 rst07.jpg

 

Sud u Minhenu je presudio da Tesla zbog manjkavog Autopilota mora da platiti odštetu. Sud je svoju odluku doneo nakon što je proučio izveštaj veštaka koji je potvrdio da veliki Model X na Autopilotu nije u stanju da prepozna prepreke i detalje na putu kao što su vozne trake koje se sužavaju zbog gradilišta. Takođe automobil je često potpuno bespotrebno kočio, a sud je obrazložio da to može da predstavlja ''ogromnu opasnost'' od naleta drugog automobila pozadia, posebno u gradskom saobraćaju. Teslu je zbog svega toga tužila jedna vlasnica Modela X, a sud je odlučio da američki proizvođač zbog manjkavosti sistema mora da joj plati odštetu u iznosu gotovo pune cene novog automobila koji je vlasnica platila 112.000 evra. ''Još jednom se pokazalo da Teslin autopilot ne može sve što proizvođač tvrdi'', rekao je Christoph Linder, advokat koji je na sudu zastupao vlasnicu. Iz Tesle stiže najava da će se žaliti na ovu odluku suda.

 

210870-tesla x 2021 rst06.jpg

 

Ovo je samo jedan od slučajeva kad vlasnici nisu zadovoljni Autopilotom. U SAD-u je Tesla trenutno pod istragom zbog mnogih nesreća koje su se dogodile dok je Autopilot bio aktivan i zbog nepotrebnog kočenja kojeg su prijavile stotine vozača. Takođe već godinama sa mnogih strana stižu pritisci na Teslu da promene naziv svog sistema jer on zbunjuje kupce. Autopilot je daleko od potpuno samostalne vožnje, to je samo još jedan (veoma napredni) sistem za pomoć u vožnji. Tesla s druge strane ne odustaje od razvoja Autopilota. Elon Musk je najavio da će do kraja godine i u Evropi lansirati Full Self-Driving funkciju Autopilota koja omogućava još napredniju samostalnu vožnju. Ipak, Musk je priznao da će to biti veoma izazovno zbog velikih razlika među putevima i saobraćajnim propisima u Evropi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi samovozeći taksi Baidu Apollo RT6

 

baidu rt6 4.jpg

 

Kineski tehnološki gigant Baidu je predstavio vozilo koje će se priključiti njegovoj taksi usluzi Apollo Go.

Reč je o novom samovozećem modelu pod nazivom Apollo RT6, koji ''poseduje veštine vozača s iskustvom od 20 godina na putu''. Prema kineskim propisima, u autonomnim automobilima i dalje mora da bude prisutan čovek zbog bezbednosti, međutim, iz Baidua kažu da će odvojivi upravljač modela RT6 jednog dana biti zamenjen dodatnim sedištima, stolovima, igračkim konzolama itd.

 

baidu rt6 3.jpg

 

Svaki Apollo RT6 će koštati nešto više od 36.000 evra, znatno manje od prethodnih modela. ''Ogromno smanjenje cena će nam omogućiti da rasporedimo stotine hiljada automobila širom Kine. Koračamo u budućnost u kojoj će robotizovani taksi biti upola jeftiniji od današnjeg'', rekao je osnivač i direktor Baidua Robin Lee.

 

baidu rt6 2.jpg

 

Baidu želi da se RT6 priključi postojećoj floti u drugoj polovini 2023. godine kako bi se obavila testiranja, a cilj je da na putevima bude 100.000 primeraka. Vozilo je opremljeno s 30 senzora među kojima je osam senzora za otkrivanje svetlosti te LiDAR senzori, jedan 6 mm talasni radar, 12 ultrasoničnih senzora i 12 kamera.

 

baidu rt6 1.jpg

 

Robototizovana taksi vozila, koja se koriste u deset kineskih gradova među kojima su Šenžen, Šangaj i Peking, obavili su više od milion vožnji od pokretanja usluge 2020. godine. Baidu nije jedina kompanija u Kini koja koristi robotizovane taksije, tu je AutoX koji podržava kineski tehnološki gigant Alibaba, kao i Pony.ai koji su osnovali bivši inžinjeri Baidua i Googlea uz podršku Toyote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uznemirujuć test Teslinog auto-pilota, ne prepoznaje decu na putu

 

227197-tesla kids.jpg

 

Profesionalni test-vozač isprobao je na poligonu u Kaliforniji najnoviju verziju Teslinog auto-pilota i rezultati su, najblaže rečeno, uznemirujući.

 

Grupa za bezbednost saobraćaja ''Dawn Project'' tvrdi da najnovija verzija Tesline samovozeće tehnologije nije bezbedna za upotrebu, nakon što automobil u nekoliko navrata nije prepoznao dete na putu i udario u lutku bez stajanja. Tvrdnje da tehnologija očigledno ima problema u prepoznavanju dece na putu deo su kampanje na američki Kongres da zabrani korišćenje Tesline tehnologije auto-pilota. U nekoliko testova, profesionalni test-vozač utvrdio je da softver, pušten u upotrebu u junu, nije uspeo da prepozna lutku deteta prilikom prosečne brzine od 40 km/h, niti pri većim. Osnivač grupe ''Dawn Project'', Den O'daud, nazvao je rezultate ''duboko uznemirujućim'', dodajući da tvrdnje Tesle da je novi softver ''neverovatan'' nisu tačne i predstavlja smrtonosnu pretnju po ljude. ''Više od 100.000 ljudi vozi tesle i na javnim putevima koristi softver za samovozeći mod i tako u rizik stavlja decu širom zemlje'', istakao je O'Daud.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kina priprema pravila za autonomna vozila

 

baidu rt6 2.jpg

 

Kina se sprema da usvoji pravila o autonomnim vozilima u putničkom saobraćaju, saopštilo je Ministarstvo saobraćaja. Ministarstvo će podsticati upotrebu autonomnih vozila kao taksija u situacijama koje se lako kontrolišu i u situacijama manjih gužvi u saobraćaju, navodi se u izveštaju.

 

''Prevoz autonomnim vozilima kao prioritet treba da ima bezbednost'', navodi Ministarstvo saobraćaja. Kina i SAD su u trci za komercijalizaciju autonomne vožnje, od najsavremenijih tehnologija sa senzorima i mapiranjem do propisa koji balansiraju između razvoja i bezbednosti. Američke države poput Arizone dozvoljavaju kompanijama za samovozeće kamione da rade bez ljudi. Kalifornija je odobrila General Motors-ovu robotaksi jedinicu Cruise LLC u junu. Američka kompanija počeće da naplaćuje putnicima vožnju iako fizički nema vozača u vozilu. Kompanije Baidu i Pony.ai dobile su dozvole za korišćenje i voznju robotaksi vozila u ograničenim zonama u Kini, Pekingu, Šangaju i Šenženu. Baidu je saopštio da je dobio dozvole za upravljanje prvim robotaksi vozilima bez vozača na otvorenim putevima u dva kineska grada. Kompanija navodi da su dozvole koje su izdale jugozapadna opština Chongqing i centralni grad Wuhan označile ''prekretnicu'' u donošenju nove politike ka autonomnoj vožnji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamborghini će poslednji ponuditi bilo kakav vid autonomnih tehnologija

 

216037-lamborghini 05.jpg

 

Pored sve popularnijih električnih pogonskih sistema, hibrdnih modela, različitih gorivnih ćelija i baterija, određeni proizvođači poseduju veliku tradiciju koja ne može biti olako promenjena.

Velika briga o održavanju životne sredine zdravom i nezagađenom, dovodi do stvaranja motora koji poseduju minimalne ili nulte emisije izduvnih gasova, ali te jedinice nažalost, nikada neće posedovati zvuk, onaj zvuk koji je karakterističan za automobilsku industriju, vibraciju koja je više od jednog veka palila vatru u žilama mnogih generacija. Pored toga, dolaze nam i različiti nivoi automomnosti automobila, a kao i u slučaju elektrifikacije, kompanija Lamborghini dosta kasni za trendovima i teško usvaja nove tehnologije, nastale rapidno tokom poslednje dekade.

 

lamborghini huracan 20k 01.jpg

 

Isto kao što struja uništava prelepi zvuk benzinskog motora, vatra, u slučaju automomnih tehnologija, gasi se u oku svakog vozača koji podigne ruke sa volana svog Lamborghini modela, koji sam po sebi predstavlja pojam uživanja u vožnji. Na primer, najnovije tehnologije posebno kasne u polju ponude transmisija duplih kvačila italijanskog brenda, koji bi tek trebalo da predstavi svoj hibridni model i uprkos tome što su njegovi rivali to već učinili. A, kada autonomna vožnja postane norma, Lamborghini smatra da će opet biti daleko iza krivine. Tokom jednog intervjua, direktor razvoja i istraživanja kompanije Lamborghini, Mauricio Regini, izjavio je da brend nastavlja da se takmiči u sferi kreiranja vozila namenjenih vozačima i ni po koju cenu neće žuriti prilikom usvajanja autonomnih tehnologija.

''Ukoliko kupite Lamborghini, vi kupujete automobil koji je zabavan za vožnju i pruža uživanje. Ako govorimo o pravim autonomnim sistemima vožnje, ja smatram da ćemo mi biti poslenji brend koji će ih ponuditi'', izjavio je Regini.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla povećava cenu softvera za FSD

 

tesla full.jpg

 

Trenutna cena od 12.000 dolara važiće za porudžbine pre 5. septembra.

 

Nekada 5.000 sada 15.000 dolara

Po drugi put ove godine, Tesla povećava cenu za svoju funkciju ''potpune samovožnje'' (FSD). Elon Musk je kao i obično u tvitu naveo da će se početni troškovi softvera za FSD povećati na 15.000 dolara 5. septembra. Trenutna cena od 12.000 dolara važiće za porudžbine pre tog datuma, ali će se ta vozila isporučiti kasnije. ''Imajte na umu da možete nadograditi svoj automobil na FSD za 2 minuta preko aplikacije Tesla'', dodao je Musk. On nije rekao da li će Tesla povećati cenu svojih pretplatničkih programa za FSD. U zavisnosti od trenutnih mogućnosti autopilota određenog vozila, dodavanje softvera trenutno košta čak 199 dolara mesečno.

Kompanija je tokom godina konstantno povećavala cenu za FSD. Kada je kompanija prvi put počela da nudi FSD kao odvojenu opciju od Autopilota, potrošače je to koštalo 5.000 dolara za dodavanje softvera tokom konfiguracije i 7.000 dolara nakon isporuke. Početkom godine, cena FSD-a je porasla sa 10.000 dolara na 12.000 dolara. Međutim, Musk je još u julu najavio povećanje cene za FSD. Tada je rekao da je cena za softver ''smešno jeftina''. Musk je naveo da je vrednost FSD-a izuzetno visoka i ''da je većina ljudi je ne razume dobro''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Većina vozača još uvek zbunjena oko samovozećih automobila

 

baidu rt6 2.jpg

 

Istraživanje je pokazalo da potrošači imaju malo tačnog znanja o samovozećim vozilima i većina njih nije spremna da oni postanu stvarnost.

 

Studija američkog Indeksa poverenja u mobilnost (MCI) J.D. Power-a za 2022. otkrila je da 65% potrošača ne može da tačno definiše potpuno automatizovana vozila koja se sama voze, a 56% njih klasifikuje trenutne tehnologije za pomoć vozaču kao sisteme za samostalnu vožnju. Studija koju su sproveli J.D. Power, Partners for Automated Vehicle Education (PAVE) i MIT Advanced Vehicle Technology (AVT) Consortium je takođe otkrila da svi potrošači koriste izraze potpomognuta vožnja, pomoć vozaču i poluautonomna kada opisuju nivo 2 i nivo 3 tehnologije.

 

''Naša poruka je ostala dosledna'', rekla je Lisa Boor, viša menadžerka za uporednu analizu automobila i razvoj mobilnosti u J.D. Poweru. ''Učesnici u industriji moraju da sarađuju da bi obezbedili jasne i dosledne poruke, a korišćenje terminologije usmerene potrošačima je deo toga. Razumevanje reči i fraza koje odjekuju kod potrošača može pomoći u upravljanju pogrešnim predrasudama i poboljšati potrošačevo razumevanje AV-a, što je zajednički cilj''. Spremnost potrošača za samovozeća vozila je ocenjena sa 39 na lestvici od 100 bodova, što predstavlja pad od tri boda u odnosu na 2021. godinu. Studija je otkrila da potrošači imaju posebno nizak nivo udobnosti vožnje u potpuno automatizovanom, samovozećem vozilu i koristeći potpuno automatizovani, samovozeći javni prevoz. Uz to, 55% ispitanika je reklo da bi bilo spremno da završi obuku za bezbedno upravljanje autonomnim vozilom. 87% onih koji kažu da znaju ''puno'' o autonomnim vozilima reklo je da su spremni da završe obuku za upravljanje njima. 26% kaže da koriste karakteristike aktivne pomoći u vožnji, a od njih 41% kaže da su trenutni sistemi maksimalni nivo automatizacije koju im je prijatno koristiti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen će uložiti milijarde u veštačku inteligenciju za automobile u Kini

 

vw id buzz ad 02.jpg

 

Volkswagen je najavio da planira veliko ulaganje u razvoj vlastite tehnologije za autonomnu vožnju u Kini, najvećem svetskom tržištu automobila. Volkswagenovo softversko odeljenje Cariad i njegov budući kineski partner Horizon Robotics su potvrdili da će osnovati zajedničko ulaganje koje će biti fokusirano na softver i specijalizovane mikročipove za autonomnu vožnju.

 

162650-vw s01.jpg

 

Nemci žele da ulože oko 2.4 milijarde evra u projekat kao celinu i da imaju 60% udela u novoj firmi. Ako vlasti odobre, novi poduhvat bi trebalo da startuje u prvoj polovini 2023. Horizon Robotics, sa sedištem u glavnom gradu Kine, prvenstveno se bavi veštačkom inteligencijom, mašinskim učenjem i mrežnim platformama za saobraćajne sisteme.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford i Volkswagen zatvaraju odeljenje autonomnih vozila

 

ford fusion a.jpg

 

Dugo je priča o autonomnim automobilima ''zabavljala'' javnost. Po nekim gradovima čak i voze autonomna taksi vozila, ali to je Amerika, sa širokim putevima, bez malih uličica kao u Evropi. Profitabilnost je pod znakom pitanja, a to je najvažnije.

 

Argo AI, kompanija za tehnologiju autonomnih vozila koju podupiru Ford i Volkswagen, gasi se jer proizvođači menjaju svoje strategije za autonomne automobile. Ford je odlučio da ulaže u tehnologiju za pomoć vozaču (ADAS) koja je kratkoročnije ostvariva, a ne Argov cilj za vožnju s malo ljudske interakcije, kaže se u saopštenju proizvođača automobila. Prevedno, tehnologija nije i ne može sa bude dugoročno profitabilna. VW je takođe potvrdio da više ne ulaže u Argo AI i planira da usmeri svoje napore u automatizovanoj vožnji na svoja postojeća partnerstva sa kompanijama Bosch i Horizon Robotics u Kini. Ford i VW nastavljaju saradnju na električnim i privrednim vozilima u SAD-u i Evropi. ''Teže je konstruisati autonomni automobil sposoban za navigaciju u gustom urbanom okruženju nego poslati čoveka na Mesec'', rekao je Doug Field, Fordov glavni inženjer za napredni razvoj proizvoda i tehnologiju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla: Vozila koja sama voze dok vozač posmatra

 

tesla fsd.jpg

 

Full Self-Driving set opcija je dostupan vlasnicima Tesla vozila na području Sjedinjenih Američkih Država, a nakon što ga je Elon Musk najavio pre nekoliko dana.

 

Iako je zauzet haosom na platformi Twitter, Musk ima vremena i za svoje druge kompanije. Tako je pre samo par dana najavio da je Full Self-Driving Beta dostupan Amerikancima koji su prethodno platili za ove funkcije, što košta - trenutna cena je 15.000 dolara, a neophodan je i odgovarajući hardver. Ako su svi uslovi ispunjeni i sve funkcije kupljene, vlasnici Tesla vozila lako mogu da aktiviraju Full Self-Driving. U pitanju je set funkcija koji Tesla automobile približava potpuno autonomnoj vožnji. Radi se o tome da vozač unosi destinaciju koju želi, nakon čega vozilo kreće ka cilju, a ističe se da je potrebno da se bude spremno na preuzimanje kontrole u svakom trenutku. Autonomna vozila dakle nisu iza ćoška, ali je izvesno da će jednog dana postati realnost za sve, ne samo za bogate.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uber predstavio svoj robotaxi

 

uber robotaxi.jpg

 

Uprkos brojnim problemima, pa i padu interesa javnosti za samovozećim automobilima, u Uberu ne odustaju od ideje potpuno automatizovane usluge prevoza.

Uber se sada udružio sa firmom Motional koju su zajednički pokrenuli Hyundai i Aptiv, a sve kako bi u Las Vegasu pružili uslugu automatizovanog prevoza putem samovozećih vozila. Lansiranje robotaxi usluge je deo 10-godišnje saradnje u kojoj će se kombinovati Motionalovi samovozeći automobili, Hyundai Ioniq 5, sa Uber platformom za uslugu prevoza. Dva subjekta su još u maju odradila test fazu za Uber Food, i to u Santa Moniki u Kaliforniji. Sada uslugu vožnje u samovozećem automobilu mogu da iskuse korisnici Uber platforme u Las Vegasu. Iz kompanije izveštavaju da će se projekat robotaxi usluge proširiti i na Los Anđeles. 

 

Podsetimo, Uber je pre dve godine prodao svoje odeljenje za autonomna vozila, a poslednji potez govori da nisu odustali od ideje. To je posebno značajno jer su daljnji razvoj autonomnih vozila na led stavili brojni drugi giganti. Ford i Volkswagen su zaustavili projekat Argo AI, a nedavno je i Apple objavio da pomera rok za razvoj električnog vozila, kao i da odustaje od sistema autonomne vožnje nivoa 5. ''Autonomna vozila su još uvek stvarnost koju možemo očekivati, ali to se neće dogoditi preko noći'', rekao je u intervjuu Noah Zych, globalni šef autonomne mobilnosti i dostave u Uberu. ''Način na koji mi u Uberu gledamo na to, biće to hibridna mreža sa mešavinom automobila bez vozača i ljudskih vozača, i to još jako, jako dugo'', rekao je. Podsetimo, Uber i Lyft su pomerili svoje planove za lansiranje flote potpuno autonomnih vozila. Obe kompanije trenutno sarađuju sa Motionalom, specijalistom za tehnologiju autonomne vožnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Vuhanu proradio noćni taksi bez vozača

 

vuhan taxi.jpg

 

Kineski tehnološki gigant Baidu objavio je da je proširio komercijalno operativno područje i radno vreme taksi službe bez vozača u gradu Vuhan, u centralnoj Kini.

Autonomna platforma za vožnju Apollo Go po prvi put je lansirala noćni robo-taksi u Vuhanu i time označila novu fazu komercijalnog poslovanja autonomne vožnje u Kini. Trenutno, sa više od 50 taksi vozila bez vozača u opticaju, Apollo Go pokriva operativnu oblast veću od 130 kvadratnih kilometara u Vuhanu. U međuvremenu, vreme rada u Junšan Novom gradu u zoni ekonomskog i tehnološkog razvoja produženo je od 7 do 23 časa kako bi se zadovoljile potrebe građana za noćnom vožnjom. Noćni period oduvek je predstavljao jednu od ključnih tehničkih poteškoća u tehnologiji autonomne vožnje jer je vozilima teško da procene prepreke i pešake pri slabom svetlu.

 

Baidu je pokrenuo pilot servis na Apollo Go u više kineskih gradova poput Pekinga, Šangaja, Guangdžoua i Šenžena. Kina je poslednjih godina uvela niz politika za promovisanje razvoja i komercijalizacija tehnologije vozila bez vozača.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeekr M-Vision Concept

 

zeekr m04.jpg

 

Zeekr (deo kompanije Geely) predstavlja robotaksi M-Vision Concept, električno vozilo bazirano na novoj SEA-M arhitekturi.

 

zeekr m03.jpg

 

Kako se najavljuje, M-Vison će biti deo Vaymo flote, nudeći autonomne usluge prevoza u SAD.  Minivan je inače dizajnirao Zeekr u Švedskoj, a dolazi sa kompletom velikih kliznih vrata koja omogućavaju lak pristup kabini u kombinaciji sa nedostatkom B stubova.

 

zeekr m02.jpg

 

Kada se putnik približi automobilu, ručice na vratima svetle, a vrata se otvaraju jednim dodirom. Unutra nema volana, pa je svih pet sedišta za putnike. Instrument tabla ima futuristički izgled sa velikim ekranom u sredini, zvučnicima sa strane i skrivenim otvorima za vazduh, dok su sedišta presvučena vunom i tkaninom.

 

zeekr m01.jpg

 

Prednja sedišta mogu da se rotiraju za 180 stepeni stvarajući atmosferu dnevne sobe u kombinaciji sa sklopivim stolovima i velikim ekranima. Zeekr navodi da je ovo mesto za zabavu prijatelja, posao, sastanke, završavanje domaćih zadataka, gledanje emisije, opuštanje ili čak spavanje. Geely ističe da je SEA-M platforma prefinjena verzija arhitekture održivog iskustva (SEA) koju već koriste Volvo, Polestar, Lotus i Smart. Ova je ipak posebno razvijena za ''robotaksi, MPV i logistička vozila'' sa međuosovinskim rastojanjem između 2.700 mm i 3.300 mm. Za sada nema tehničkih specifikacija o elektromotorima ili baterijama, uz najavu da će to biti objavljeno kasnije.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovako izgleda robotaksi u vožnji

 

hyundai robotaxi 01.jpg

 

Hyundai i Motional će do kraja godine pokrenuti uslugu robotaksija. Izbor je pao na Las Vegas. Dve kompanije su ranije najavile dolazak na ulice američkog velegrada do kraja godine, a zatim bi istu uslugu trebalo da ponude u Los Anđelesu. Testiranja se sprovode u još nekim američkim gradovima, poput Bostona. Prvi primerci robotizovanog Ioniqa 5 su već na putevima. Radi se o posebno pripremljenim vozilima opremljenima s tridesetak različitih senzora koji omogućavaju kompleksnom navigacijskom sistemu bezbedno kretanje javnim saobraćajnicama.

 

Posebno je važno snalaženje u nepredvidivim situacijama, a u slučaju Las Vegasa to bi mogli da budu ''susreti'' sa velikim limuzinama, kao i kamionima koji nose džambo oglase. Ioniq 5 mora da predvidi ponašanje i svih pešaka uključujući i one posebno kostimirane koji izvode ''čudne'' stvari. Potonje je posebno važno, a Hyundaijev video prikazuje upravo jednu takvu situaciju u kojoj pešak ispušta predmet na put. Robotaksi prepoznaje takvu situaciju i odmah se zaustavlja. Naravno, vozilo mora da bude sposobno da prepozna naručioca usluge vožnje i da ga na jednostavan način pokupi. U tome će od pomoći biti i partnerstvo s Lyftom. Do kraja godine na prednjim sedištima će biti i dva operatera koji će reagovati ako nešto krene po zlu. Od sledeće godine automobili će saobraćati bez vozača i operatera. 

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...