Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Grupa teksaških policajaca tužila Teslu

 

tesla pilot.jpg

 

Privatnu zajedničku tužbu protiv Tesle je podiglo pet teksaških policajaca koji su žrtve Autopilota.

Naime, 27. februara ove godine je u istočnom Teksasu došlo do nesreće zbog koje su na lice mesta pozvane hitne službe, a među njima i petoro policijaca koji su parkirali svoja vozila u zaustavnoj traci Eastex autoputa i uključili rotaciona svetla. Moguće je da je upravo ovo poslednje bilo razlog da se Tesla Model X s uključenim Autopilotom i svim njegovim dotadašnjim nadogradnjama zabije u njih i pri tome svima nanese teške telesne povrede, ali, srećom, bez mrtvih.

 

Prema tužbi, kompanija neodgovorno promoviše svoj sistem pomoći u vožnji kao ''autopilot'' i namerno kod korisnika stvara utisak da je sposobniji za autonomnu vožnju nego što stvarno jeste. Ovo je verovatno i dovelo do toga da vlasnik i vozač automobila, izvesni Michael Minh Le, koji je bio pijan kao letva, ipak sedne za volan i uključi ''Autopilot'' smatrajući da će ga ovaj odvesti kući bez ikakvih problema. Uprkos pijancu za volanom, privatna tužba njega uopšte ne pominje, ali je zato u njoj optužen i vlasnik obližnjeg restorana koji je pijancu dao da pije. Tužioci ukupno potražuju 20 miliona dolara, navodeći kao razlog teške telesne povrede i trajne, doživotne posledice i invalidnost. Naime, u trenutku udara u zaustavljeno, osvetljeno i rotaciniim svetlima dodatno istaknuto policijsko vozilo, Tesla je išao brzinom od 70 mph (112 km/h), tako da je pravo čudo da nema mrtvih.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozači Tesla automobila mogu da zatraže pristup beta testiranju autonomne vožnje

 

191901-tesla auto.jpg

 

Tesla je počeo sa uvođenjem Full Self Driving beta testa koji omogućava korisnicima da isprobaju autonomnu tehnologiju pre njenog šireg objavljivanja. Kompanija će nedelju dana procenjivati ponašanje u vožnji kako bi smanjile šanse za sudar.

Ovaj potez mogao bi povećati pojavu beta verzija za punu samoupravljačku vožnju i pomoći Tesli da poboljša sistem za šira izdanja. Upravo pokrenuti FSD 10.1 beta stigao je kao proba, ali budući softver bi mogao biti unapređeniji ili pre doći do šire javnosti. Novi vođa Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja, Jennifer Homendi, nedavno se pridružila kritičarima optužujući Teslu za neodgovoran marketing za FSD tehnologiju koja bi mogla dovesti do opasne zloupotrebe. Takođe je tvrdila da Tesla ne reaguje na zvanične preporuke za poboljšanja. Beta zahtevi mogu pomoći Tesli da postigne svoje ciljeve ranije, ali neće rešiti pitanje bezbednosti FSD-a i da li bi kupci trebalo da testiraju polu-autonomne funkcije na javnim putevima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomna platforma Citroen Urban Collectif

 

citroen urban04.jpg

 

U saradnji sa kompanijom Accor i reklamnom firmom JCDecau, Citroen je predstavio svoju viziju budućnosti urbane mobilnosti. Koncept Urban Collectif je u suštini električna i potpuno autonomna platforma koja vozi na sferama.

 

citroen urban03.jpg

 

Urban Collëctif je dugačak 2.60, širok 1.60 i visok 0.51 metar. Točkovi (odnosno sfere) sposobni za sve smerove pod nazivom Eagle 360 je razvio Goodyear. Oni koriste elektromotore i omogućavaju upravljivost od 360 stepeni, a hidraulični jastuci su zaduženi za udobnost.

 

citroen urban02.jpg

 

U zavisnosti od okruženja, električna platforma je sposobna za maksimalnu brzinu od 5 km/h ili 25 km/h. Ovo možda zvuči sporo, ali Citroën navodi da bi njegov koncept ''poboljšao fluidnost saobraćaja za najmanje 35% ako se vozi po namenskoj saobraćajnoj traci''.

 

citroen urban01.jpg

 

Glavna karakteristika je mogućnost smeštaja različitih ''kabina'' koje mogu da se zamene za 10 sekundi. Citroen je za sada predstavio tri različite verzije, a u budućnosti bi moglo da se ponudi mnogo različitih dizajna. Citroen navodi da je sve moguće sa ''open-source'' pristupom njihove tehnologije, što daje mogućnost trećoj strani da razvije kompatibilni pod. Očigledno, projekat je još daleko od mogućeg lansiranja na tržište, ali nam daje dobar uvid na pitanje šta budućnost sprema po pitanju urbane mobilnosti.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

VW radi na ID Buzz autonomnim ambulantnim kolima

 

vw-id-buzz 02.jpg

 

Volksvagen je u poslednje vreme zauzet radom na nekoliko novih električnih vozila, a među njima je i serijska verzija modela ID Buzz. Električni minibus će se sledeće godine pretvoriti iz koncepta u model za masovnu proizvodnju i u prodaji će se naći već krajem 2023. Međutim, pažnju je privukao još jedan prototip koji se malo razlikuje od svih prethodnih koncepata Buzz-a. Tokom ITS svetskog kongresa u Hamburgu, Volkswagen komercijalna vozila predstavila su autonomni prototip ambulante zasnovan na ID Buzz-u. Očigledno, nedostaje mu vozač, a prednja sedišta su okrenuta prema specijalizovanoj medicinskoj opremi. Nažalost, nisu dostupne dodatne informacije, iako je VW objavio video zapis koji daje lepu vizualizaciju kako bi trebalo da izgleda autonomna vožnja ovog vozila.

 

vw-id-buzz 01.jpg

 

Uz video je prikazano i nekoliko drugih autonomnih koncepata, uključujući taksi bez vozača, dostavni kombi i neku vrstu mobilne kancelarije na točkovima. Nemački proizvođač automobila naglašava da su ovi koncepti opremljeni enterijerom napravljenim uglavnom od recikliranih materijala, poput industrijskog otpada, ribarskih mreža... Oni se koriste za tepihe i podne prostirke, kao i za stakla i komponente na instrument tabli.

 

 

Odeljenje komercijalnih vozila kompanije takođe se ponosi dizajnom sedišta u ovim autonomnim prototipima. Sedišta u samovozećim šatlovima tapacirana su materijalom bez životinjskog porekla, lako se čisti i udoban je. Međutim, VW priznaje da su usluge deljenja vožnje koje trenutno koristi u Hamburgu premale i preskupe da bi ''zaista dosegle široke segmente stanovništva za svakodnevnu mobilnost''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen OnePod robotaxi

 

vw pod 02.jpg

 

Volkswagen se priključio sve većoj grupi proizvođača koji urbanu mobilnost u budućnosti vide kroz autonomne višenamenske kapsule na električni pogon. Autonomna vozila na električni pogon koja će saobraćati gradskim ulicama u narednim godinama i decenijama bi trebalo da budu osnova urbane mobilnosti. Tako misle Mate Rimac i Gordon Murray, tako misle u Citroenu, Hondi i General Motorsu, a čini se da su u to uvereni i u Volkswagenu, koji je na događaju DRIVE. Volkswagen Group Forum predstavio koncept autonomnog robotaksija OnePod.

 

vw pod 01.jpg

 

Primarna svrha je da bude autonomno vozilo dostupno na zahtev. Ovaj koncept se ne razlikuje preterano od nekih već viđenih, a trebalo bi da posluži kao platforma s mogućnošću raznovrsne konfiguracije unutrašnjosti. Tako bi OnePod mogao da bude shuttle za do četiri putnika, prevozno sredstvo za porodicu s decom ili za osobe s invaliditetom, kao i za prevoz svih drugih osoba (dece, penzionera…) koji inače ne mogu da se sami kreću gradom. OnePod se ističe velikim staklenim površinama koje omogućavaju razgledanje okoline, ali i velikim ekranima u unutrašnjosti koji putnicima pružaju sve potrebne informacije i omogućavaju upravljanje vožnjom. Praktičnost vozila se pokazuje i mogućnošću spuštanja ili dizanja podvozja, čime ono može da se automatski prilagodi visini trotoara - kako bi putnici u kolicima, ali i svi drugi, mogli da ualze i izlaze kroz velika klizna vrata. Na zadnjoj strani OnePoda se nalazi se i mesto za bicikle. Ovaj koncept je razvijen u Volkswagenovom razvojnom i dizajnerskom centru Future Center Europe u Potsdamu, a biće do kraja godine izložen u Berlinu na izložbi Go.City - The Future of Urban Mobility.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemi sa autonomnom vožnjom: Teslin softver povučen nakon samo jednog sata

 

tesla 10 3.jpg

 

Kompanija Tesla je u nedelju poništila najnoviju verziju svog beta softvera Full Self-Driving (FSD), manje od jednog dana nakon objavljivanja, nakon što su se korisnici žalili na lažna upozorenja o sudaru i druge probleme. Ovaj neuspeh dolazi jer je Tesla pod povećanim nadzorom američkog regulatora u pogledu bezbednosti svoje tehnologije poluautonomne vožnje, koju naziva FSD.

 

''Vidimo neke probleme sa novim softverom 10.3, pa se privremeno vraćamo na 10.2 - rekao je izvršni direktor Elon Musk u objavi na Twitteru. Teslini automobili sa najnovijim softverom 10.3 su u više navrata davali upozorenja o opasnosti ispred vozila kad nije bilo neposredne opasnosti dok su neka vozila automatski kočila bez razloga, rekli su korisnici na objavama na društvenim mrežama. Neki korisnici su rekli da su čak potpuno izgubili FSD beta softver nakon što su imali problema sa poslednjom iteracijom. Nacionalna uprava za bezbednost u saobraćaju na autoputevima SAD-a (NHTSA) u avgustu je otvorila zvaničnu istragu Teslinog sistema autopilota kod 765.000 američkih vozila nakon niza nesreća u kojima su učestvovali Teslini modeli i vozila hitne pomoći.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla i dalje ignoriše zahteve u vezi autopilota

 

218421-autopilot.jpg

 

Nacionalni odbor za bezbednost u saobraćaju nije zadovoljan Teslinim uspehom da odgovori na bezbednosne preporuke date pre četiri godine u vezi sa kontroverznom funkcijom pomoći vozaču takozvanim autopilotom. NTSB je 2017. preporučio da Tesla i pet drugih proizvođača automobila instaliraju sisteme za nadzor vozača u svoja vozila kako bi osigurali da vozači ostanu na oprezu čak i kada su aktivni bezbedonosni sistemi uključeni. Odbor je takođe zamolio proizvođače automobila da ograniče upotrebu funkcija pomoći vozaču na autoputevima. Preporuke su date kao odgovor na istragu o nesreći u kojoj je poginuo vlasnik Tesle kada je njegov automobil udario u kamion koji je prelazio autoput. Ostalih pet proizvođača automobila zvanično je odgovorilo na preporuke u roku od 90 dana koji je propisao bezbednosni odbor, a NTSB je zvanično označio te odgovore kao prihvatljive. Ali dok je Tesla povećao učestalost upozorenja kada vozači skinu ruke sa volana dok koriste autopilot, nikada nije zvanično odgovorio na preporuke.

 

Odbor nije zadovoljan

Odbor je ''duboko zabrinut'' zbog Tesline neaktivnosti u odgovoru na preporuke, navodi NTSB. U stvari, Teslin propust da reaguje doveo je do dodatnih sudara i daljih bezbednosnih propusta, rekla je predsednica NTSB Jennifer Homendy u pismu generalnom direktoru Tesle Elon-u Musk-u.

 

''Izjavili ste da je bezbednost uvek primarni zahtev za dizajn Tesle'', rekla je Homendy u pismu, pre nego što je nastavila da se žali zbog nedavnog izdanja beta softverskog ažuriranja kompanije Full Self-Driving koje omogućava nekim vlasnicima Tesle da koriste napredniju verziju autopilota na gradskim i lokalnim ulicama. ''Ako ste ozbiljni u vezi sa stavljanjem bezbednosti ispred i u centar dizajna Teslinog vozila, pozivam vas da dovršite akciju u vezi sa bezbednosnim preporukama koje smo izdali pre četiri godine'', rekla je Homendy.

 

NTSB može da sprovodi istrage i daje preporuke, ali nema ovlašćenje za hapšenja. NTSB nije regulatorna agencija i kao takva, nema mogućnost da primora Teslu. Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputu, koja ima mogućnost da izdaje opoziv, trenutno istražuje moguće kvarove na autopilotu koji mogu da izazovu skoro desetine sudara. Ovo nije prvi put da NTSB proziva Teslu zbog neuspeha da odgovori na preporuke. Prošle godine, bivši predsednik NTSB-a Robert Sumvalt izneo je slične kritike o Teslinoj neaktivnosti tokom saslušanja o fatalnom udesu 2018. koji je uključivao korišćenje autopilota. Ranije ove godine, Homendy je rekla da Tesla treba da se pozabavi ''osnovnim bezbednosnim pitanjima'' pre nego što proširi beta verziju Full Self-Driving na više kupaca. Ona je Teslinu odluku da svoje ažuriranje softvera nazove Full Self-Driving nazvala ''obmanjujućom i neodgovornom'', dodajući da je Tesla ''očigledno zavela brojne ljude da zloupotrebe tehnologiju''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda AWV može samostalno da obavlja poslove na gradilištu

 

honda awv 02.jpg

 

Simpatično vozilo iz priloženog videa i foto galerije je najnovija generacija Honda AWV (Autonomous Work Vehicle) prototipa. Kompanija je mesec dana testirala ovu malu samovozeću mašinu na građevinskoj lokaciji gde je Black & Veatch gradio 120-megavatni solarni park na površini od 1.000 jutara (malo preko 400 hektara) u Novom Meksiku. AWV je baziran na Honda Pioneer UTV šasiji, a ovo malo vozilo može da nosi teret do 721 kilograma i može da vuče prikolicu od 750 kiloegrama. Kada je u potpunosti opterećen, ovaj mini teretnjak ima maksimalnu autonomiju od 45 kilometara. Punjenje baterija iziskuje šest sati sa priključkom od 120V.

 

honda awv01.jpg

 

Honda AWV može funkcionisati ili kao daljinski kontrolisano ili kao autonomno vozilo. U samovozećem režimu, operater uz pomoć tableta upućuje informaciju mašini kuda treba da se uputi, a vozilo određuje kako tamo da stigne. Za ''vid'' su zaduženi prednja kamera, 3D kamere, GPS tragač, lidar i radar. Građevinska kompanija Black & Veatch je koristila AWV za prenošenje opreme u okviru lokacije izgradnje solarnog parka. Vozila su oslobodila osoblje koje bi obično prevozilo teret, tako da su ti ljudi mogli da obavljaju druge poslove. Ovo nije prvo realno testiranje AWV-a, ali je prvi put da je Honda u isto vreme angažovala nekoliko primeraka. Kompanija je inicijalni prototip predstavila na CES-u 2019. Honda kaže da još uvek nije spremna da AWV stavi u komercijalnu proizvodnju, jer želi da nastavi da razvija ovaj proizvod. Japanska kompanija je u potrazi za više partnera kao što je Black & Veatch, koji bi bili zainteresovani za testiranje mašine. Postoji plan da se ovom vozilu dodaju priključci i alati koji bi u još većoj meri bili od pomoći radnicima.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte kako se Tesla snalazi na ''Full Self-Driving'' načinu po Njujorku

 

tesla self.jpg

 

CNN Business je objavio video u kojem njihov urednik Michael Ballaban pokušava da koristi Teslin napredni FSD sistem asistencije vozaču na ulicama Njujorka. U nekoliko navrata je bio prisiljen da preuzme kontrolu jer je sistem donosio neodlučne i naizgled opasne odluke. Iako je sistem još uvek u svojem beta obliku, široko se tvrdi da ime nadmašuje proizvod. Iako je on sposoban da preuzme mnoge odgovornosti u vožnji, naziv ''Full Self-Driving'' bi mogao da dovede vozača u zabludu.

 

Zaista, test prikazuje dobro funkcionisanje FSD kada je put prazan, al' u složenim situacijama, kada je Tesla okružena vozilima, pešacima i biciklistima, često je bila potrebna ljudska intervencija. U jednom trenutku, u kojem je ispred Tesle bio biciklista, sistem je pokušao da nepotrebno izbegne biciklistu i skrenuo na put jednom kamionu za dostavu. U drugoj situaciji, Tesla nije prepoznala ograde koje blokiraju trake s druge strane raskrsnice, nakon čega je agresivno skrenula u sledeću traku. U trećem scenariju, Tesla se zaustavila na zelenom svetlu.

 

''Znate, čini se da to uzrujava druge vozače'', rekao je Ballaban za upravljačem Tesle, priznavši da je njegova nelagodnost sistemom možda uticala na rezultate. Ipak, snimak sugeriše da je bilo situacija u kojima je do nesreće moglo doći bez njegove intervencije. Iako je vožnja kroz Njujork izazovna i za ljudske vozače, Ballaban je istakao da je nazvati ovaj sistem ''potpuno samovozećim'' jednostavno netačno.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeleno svetlo za Mercedesov poluautonomni sistem vožnje

 

206478-mercedes s w223 01.jpg

 

Nemački nadzorni organ za automobiski sektor dao je zeleno svetlo Mercedesovom poluautonomnom sistemu vožnje, čime je otvoren put ovoj kompaniji iz sastava Dajmlera da krene sa ponudom svog Drajv Pilot sistema na globalnom nivou. Visoko automatizovani sistem omogućava vozaču da se fokusira na druge aktivnosti pošto je automobil opremljen tehnologijom za autonomno kretanje u gustom saobraćaju ili na zakrčenim autoputevima, saopštio je Mercedes.

 

Nemački regulator KBA odobrio je sistem na osnovu tehničkih zahteva navedenih u propisima Ujedinjenih nacija, piše Tanjug. Pored uredbe UN-a o tehničkim zahtevima, zemlje takođe moraju da donesu zakone koji pojašnjavaju gde i kako se takvi sistemi mogu koristiti, kao i pitanja odgovornosti.

 

Markus Šefer, direktor za tehnologiju u Dajmleru izjavio je da će Mercedes, čim u Kini i Sjedinjenim Državama stupe na snagu odgovarajući zakoni, ponuditi sistem Drive Pilot na tim tržižtima. Odobrenje dobijeno u Nemačkoj znači da Mercedes može da ponudi S-klasu automobila s Drajv Pilotom domaćim kupcima u prvoj polovini 2022. Prema analizi kompanije, u Nemačkoj postoji više od 13.100 kilometara autoputa pogodnog za sistem Drive Pilot. KBA je odobrio ovaj sistem za brzinu vožnje do 60 km/h. Za sada još nije odlučio da li ga odobri za brzine do 130 km/h, ili pomoćnu funkciju za promenu saobraćajne trake koji bi omogućila automatizovao preticanje drugog automobila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bivši inženjeri Tesle tvrde da je snimak mogućnosti Autopilota 2.0 montaža

 

tesla montaza.jpg

 

Poznati rani video zapis Tesle, u kojem kompanija promoviše svoj samovozeći sistem Autopilot 2.0 bez ikakvog ljudskog uticaja i koji je objavljen 2016. godine je prema grupi bivših zaposlenih izmontiran.

Naime, dva bivša člana tima ''Autopilot'' su progovorila anonimno za New York Times, da je automobil koristio trodimenzionalnu digitalnu kartu rute koja je bila unapred planirana, što je karakteristika nedostupna vozačima koji koriste komercijalnu verziju sistema. Još alarmantnije je da je navodno u jednom trenutku snimanja automobil prilikom korišćenja autopilota udario u ogradu uz put na imanju Tesle, pa je morao da bude popravljen, tvrde osobe koje su radile na videu. Video zapis je montiran da bi se uklonili snimci nesreće, i nastavlja da se koristi za promovisanje sistema do danas.

 

2016. godine, kada je Autopilot 2.0 predstavljen, Elon Musk je na konferenciji rekao da svi novi Teslini automobili koriste kamere, kompjutere i sav drugi hardver koji će im biti potreban za ''potpunu autonomiju''. I zaista, video zapis je objavljen pod nazivom ''Autopilot Full Self-Driving Hardware (Neighborhood Long)''.

 

Muskove tvrdnje na toj konferenciji 2016. godine su iznenadile njegov inženjerski tim, s nekim osećajem da obećava nešto što nije moguće. Oni ga optužuju da je godinama ignorisao zabrinutost vlastitih inženjera i preprodavao mogućnosti Teslinih naprednih pomagala za vozače, u izveštaju za koji je New York Times razgovarao s ukupno 19 ljudi koji su u to vreme radili za kompaniju. ''Kamere nisu oči! Pikseli nisu mrežnjače! F.S.D. kompjuter nije ništa slično vizuelnom korteksu!'' rekao je Schuyler Cullen, koji je nadgledao Samsungov tim za autonomnu vožnju. Amnon Shashua, izvršni direktor Mobileyea, u međuvremenu optužuje Teslu da je više vođen prodajom nego činjenicama. ''Ne treba biti zaokupljen onim što Tesla govori. Istina nije nužno njihov krajnji cilj. Krajnji cilj je izgraditi posao''.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cadillac InnerSpace Concept

 

Cadillac InnerSpace 06.jpg

 

Cadillac je proširio svoju viziju buduće lične autonomne mobilnosti, i to konceptom InnerSpace - dramatičnim, električnim i autonomnim luksuznim vozilom za dva putnika.

Koristeći najsavremenije tehnologije dizajnirane da poboljšaju iskustvo putnika zajedno sa povećanim ličnim vremenom koje omogućava potpuno autonomna mobilnost, InnerSpace spada u vozila zamišljena ne samo da prevoze putnike u luksuznom okruženju već i da poboljšaju njihovo blagostanje. Koncept predstavlja buduće mogućnosti sa nizom ličnih autonomnih opcija i naprednih funkcija povezanih vozila.

 

Cadillac InnerSpace 05.jpg

 

Kroz softverski definisane funkcije i naprednu povezanost vozila, koncept može da svakom putniku ponudi zaista personalizovano iskustvo koje je omogućila GM-ova softverska platforma Ultifi.

 

Cadillac InnerSpace 04.jpg

 

Rano u istoriji Cadillaca, kompaktni i lični Runabout modeli su omogućili kupcima da istraže nove i šire horizonte. Novi InnerSpace Concept ponovo zamišlja tu viziju, sa potpuno autonomnim iskustvom koje omogućava dvojici putnika da se fokusiraju na svoje putovanje, a ne na vožnju.

 

Cadillac InnerSpace 03.jpg

 

Potpuno autonomna sposobnost znači da bi mogli da više istražuju svet oko sebe, kao i unutar vozila, uz više ličnih i prilagođenih iskustava koja dodaju nove dimenzije Cadillacovom prepoznatljivom luksuznom iskustvu. AI biometrijski ulaz i interfejsi, dostupni preko velikog, impresivnog i panoramskog SMD LED displeja, omogućavaju putnicima da biraju između tema proširene realnosti, zabave i oporavka zdravlja za svoju vožnju. Zahvaljujući Ultifi-u, Cadillacovi inženjeri i ovlašćena treća lica će moći da inoviraju dodatne teme i funkcije koje se mogu dodati bežično.

 

Cadillac InnerSpace 02.jpg

 

Moduli baterija su rašireni po konceptnom vozilu, što je omogućilo dizajnerima da optimizuju kabinu za prostranost i spokoj. Ova sloboda dizajna je takođe omogućila niskoprofilni pod, pružajući izuzetno nisku poziciju sedenja nalik sportskom automobilu.

 

Cadillac InnerSpace 01.jpg

 

Na spoljašnjosti, dramatično dizajnirani InnerSpace ima panoramsko staklo na krovu i delu bočnih strana karoserije za skoro neometan pogled. Krov se otvara sa vratima za udobniji ulazak i izlazak, a sedišta se takođe okreću ka spolja kada se vrata otvore, poboljšavajući efekat. I pošto autonomna vožnja oduzima deo veze vozača sa putem, Goodyear SightLine, Goodyear tehnologija za pneumatike, prenosi važne informacije o pritisku, temperaturi, opterećenju i drugim faktorima performansi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla povećava cene Full Self Driving-a

 

tesla sd.jpg

 

Kao i obično, saopštenje je stiglo preko Musk-ovog Twitter naloga.

Teslina funkcija ''potpune samovožnje'' (FSD) je imala burnu istoriju, najblaže rečeno. Bilo je dosta problema, najpre problemi sa greškom na softveru i zatim niz nadzora od strane mnoštva regulatornih tela. Takođe, sada će autonomna vožnja koštati još više. Dodatnih 2.000 dolara koje se nadovezuju na ne tako malu cenu, ukupno 12.000 dolara. Ovo nije ni prvi put da je FSD poskupeo. U 2020.godini Musk (opet, na Twitter-u) je najavio povećanje cene za otprilike 2.000 dolara.

 

Ovo najnovije povećanje, pojasnio je Musk, važiće samo u SAD. Takođe je dodao da će ''cena ove funkcije rasti kako se budemo približavali izdavanju FSD proizvodnog koda''. Da li to znači da postoje planovi za još dalja povećanja cena, može se samo nagađati. Tesla je slavno raspustio svoje odeljenje za korporativne komunikacije otprilike u isto vreme kada je FSD dobio cenu od 10.000 dolara. Primetno je da kupovina funkcije ''potpune samovožnje'' zapravo ne rezultira automobilom koji se sam vozi. Ovo je uglavnom razlog zašto su senatori Markey i Blumenthal pozvali FTC da istraži Teslu i Musk-a zbog, između ostalog, ''precenjivanja sposobnosti njihovog vozila''. Prema jednom istraživanju, samo oko 11% vlasnika Tesle odvaja novac da bi se imali opciju FSD, i teško je zamisliti kako bi povećanje finansijskog opterećenja kupaca moglo da preokrene taj trend.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozač Tesle pred sudom zbog smrti dve osobe koje je udario na autopilotu

 

tesla pilot.jpg

 

Sud u Kaliforniji je pokrenuo dve odvojene tužbe protiv vozača Tesle, koji je prošao kroz crveno svetlo na autopilotu i zabio se u drugo vozilo, pri čemu su dve osobe poginule. Okružni tužioci Los Anđelesa su podneli dve prijave protiv vozača Kevina Georgea Aziza Riada za nesreću iz 2019. u kojoj su poginule dve osobe. Dvadesetsedmogodišnji godišnji vozač automobila je tada tvrdio da je nevin. Iz pritvora je pušten uz kauciju do suđenja. Navedeno je da predmetni slučaj nije prva optužba koja se odnosi na automatski sistem vožnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla ne zna šta je Stop

 

tesla sudar.jpg

 

Saobraćajni znak stop ima univerzalno značenje u celom svetu, ali ne i u kompaniji Tesla

Prema zakonu, ispred znaka stop potrebno je potpuno zaustaviti vozilo, ali u Tesli misle drugačije, piše Politika. Ovaj američki proizvođač u svoje automobile ugrađuje sistem ''Full Self-Driving'' koji im omogućava da prolaze pored znaka za zaustavljanje - bez zaustavljanja. Iako spornim programom svesno krše zakone mnogih država, Tesla tvrdi da nije reč o kršenju zakona već o normalnom, logičnom prolasku pored znaka ukoliko sistem proceni da u blizini nema ostalih učesnika u saobraćaju. Pored znaka stop, bez ugrožavanja ostalih, Teslino vozilo može ds prođe brzinom od najviše 9 km/h.

 

Iako sve to Teslinim inženjerima a i zdravorazumskim vozačima zvuči kao razumno objašnjenje, posle dva održana sastanka sa stručnjacim Nacionalne uprave za bezbednost na putevima (NHTSA), Tesla je naterana na brisanje spornog programa. Američki proizvođač električnih automobila u servis je pozvao više od 60.000 vozila sa spornim softverom koji vozačima nudi tu opciju prolaska kroz raskrsnicu uprkos znaku stop. Prepravka uključuje modele S i X, proizvedene u periodu od 2016. do 2022. Modele 3 od 2017. do 2022. i modele Y od 2020. do 2022. Profesor Filip Kupmen komentarisao je da se znakovi za zaustavljanje postavljaju da zaštite pešake i naročito decu: ''Teslin program može pogrešno da identifikuje objekte. Što ako sistem proceni da dete koje prelazi ulicu nije ''relevantno'' i ne stane? Program je nesiguran i nikada nije trebalo da bude ubačen u automobile.'' Ova kontradiktorna opcija, kada je obelodanjena, uzvitlala je prašinu na društvenim mrežama. U Tesli su istakli da nisu dobili informacije o zahtevima za odštetom, sudarima, povredama ili smrtnim slučajevima povezanim sa spornom opcijom ''usporavanja''.

 

To nije jedini Teslin problem. Kompanija je primorana i da pozove na servis više od 800.000 vozila u Americi zbog problema sa upozorenjem za nevezivanje pojasa. Reč je pojavi da se zvuk upozorenja ne oglasi kada automobil krene, a vozač nije vezao pojas, navodi se u objavljenim dokumentima Uprave za bezbednost saobraćaja. Kontrola i promena tog dela softvera obuhvata modele Si X iz 2021. i 2022. godine, kao i Model 3 proizveden od 2017. do 2022. i model Y od 2020. do 2022. godine. Prema federalnim zakonima o bezbednosti motornih vozila, zvuk upozorenja mora da se oglasi kada vozilo krene ako pojas nije vezan. Problem je otkrio južnokorejski Institut za testiranje i istraživanje automobila, posle čega je kompanija Tesla sprovela istragu i utvrdila da je potrebna dorada softvera na tim vozila.

 

Pre toga je Tesla, krajem prošle godine, na više od 475.000 električnih automobila Model 3 i Model S morao da servisira sistem zbog problema sa prtljažnikom i kamerom koja snima okolinu iza vozila, što povećava rizik od sudara. ''Nedostupnost prikaza sa zadnje kamere može da utiče na vozačev pogled unazad i poveća rizik od sudara'', navelo se tada u saopštenju. Ova kompanija koja je na berzama vrednija od svih auto-kompanija, i čiji su profiti enormni, sve češće je na udaru stručnjaka za bezbednost i medija. Svaka od ovih akcija prepravki na berzama joj obori vrednost. A i svaka izjava i svaki postupak njenog vlasnika Ilona Maska izaziva najveću moguću medijsku pažnju.. Vest da Tesla neće predstaviti nijedan novi model u 2022. godini, odjeknula je baš tako jako. Maskov fokus sad su softver i roboti, a stižu pitanja šta je uzrok ovom zaokretu, da li Mask odustaje od električnih četvorotočkaša ili uzima predah da bi opet s novim idejama i rešenjima ''zapalio'' svet.

 

Tesla u rekordnoj 2021. godini prodao je 936.172 električna vozila, što je gotovo dvostruko više od prethodnog rekorda iz 2020. od 499.647 komada. Tesla je osnovana 2003. godine. U početku se kompanija specijalizovala za proizvodnju električnih vozila, a kasnije se uključila i u izradu solarnih panela i drugih sistema za skladištenje energije. Tesla će preseliti svoje sedište iz Palo Alta u Ostin u Teksasu, rekao je jesenas Elon Musk na godišnjem sastanku akcionara kompanije koja će nastaviti da širi svoju glavnu fabriku u Fremontu, gde ima oko 10.000 radnika. U oktobru 2021. tržišna vrednost Tesle prvi je put premašila hiljadu milijardi dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zanimljiv sigurnosni dodatak za autonomna vozila

 

nuro 123.jpg

 

Autonomna vozila kompanije Nuro već dve godine služe za isporuku u određenim delovima Sjedinjenih Američkih Država, a nedavno su dobila zanimljiv bezbednosni dodatak. Kompanija još od 2019. godine razvija tehnologiju autonomne vožnje u vozilima koja se koriste za dostavu robe, a treća generacija ovih automobila ima jastuk na zadnjoj strani. Prvi zadatak je bila isporuka pizze u Hjustonu, a od tada su sklopili ugovore sa nekoliko lanaca supermarketa i restorana brze hrane. Roba se isporučuje do vrata kupaca. Vozila mogu da rade potpuno samostalno, bez nadzora ljudi, a najnovija generacija je sigurnija i bolja za životnu sredinu - napaja se isključivo strujom iz obnovljivih izvora. U jednoj turi može da dostavi i do 250 kilograma tereta. Budući da najčešće prevozi hranu, ima i sistem za hlađenje, te za grejanje koji temperaturu može da spusti do -5, te da je podigne do 47 stepeni Celzijusove skale, u zavisnosti od toga da li su namirnice zaleđene ili skuvane.

 

Najnovija generacija je dobila i značajnu sigurnosnu nadogradnju u obliku vazdušnih jastuka, ali se ne nalaze unutar vozila (jer nema putnika), već na spoljašnjoj strani (jer ima pešaka). Tako su u slučaju nezgode više zaštićeni svi oni koji se nađu u blizini.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

GM-ov taksi bez vozača na puteve stiže početkom sledeće godine

 

gm cube 03.jpg

 

Kompanija Cruise, filijala za autonomna vozila u većinskom vlasništvu General Motorsa, podnela je zahtev Nacionalnoj agenciji za bezbednost u saobraćaju na autoputevima (NHTSA) za proizvodnju i primenu robotaksija (shuttlea) na saobraćajnicama. U zahtevu se navodi da je model Cruise Origin ''električno vozilo s nultim emisijama koje je dizajnirano za vožnju bez potrebe za intervencijom ljudi, odnosno vozača''.

Kompanija takođe navodi da je proizvodnja predviđena za američko tržište i da bi se ovakvim transportom pomoglo onima koji ne znaju da voze ili nemaju lak pristup prevozu poput starijih ili slepih osoba. Proizvodnja bi trebalo da krene ove godine u Mičigenu, a prve isporuke se očekuju početkom 2023. godine. NHTSA ima ovlašćenja da odobri zahteve kompanijama za privremeno korišćenje ograničenog broja vozila bez kontrole vozača za prevoz putnika na američkim putevima. Američki zakon naime, dozvoljava kompanijama da traže privremena izuzeća od sigurnosnih pravila za 2.500 vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla otpustio zaposlenog koji je objavio video sudara na Autopilotu

 

tesla screen.jpg

 

Iz Tesle je nedavno saopšteno da su otpustili svog zaposlenog Johna Bernala nakon što je na YouTube objavio iskrenu video recenziju kompanijinog Full Self Driving sistema u stvarnom svetu. Kompanija mu je takođe opozvala mogućnost korišćenja sistema, uprkos tome što do sada nije imao nikakve prekršaje i opomene na svom računu.

 

 

Tesla nije zvanično saopštio zašto je Bernal dobio otkaz, ali zapisi koji su došli do CNBC-a pokazuju da je Bernal otpušten u drugoj nedelji februara nakon što je napredovao u ulogu testnog operatera naprednih sistema pomoći vozaču. Bernal je rekao da je pokrenuo svoj YouTube kanal početkom 2021. jer je FSD Betu gledao kao na ''tehnologiju koja može da spasi živote''. Njegov kanal je krajem prošle godine objavio tri videozapisa koji prikazuju tri verzije FSD Beta sa problemima. U prvoj nedelji februara, međutim, Bernal je objavio video njegovog vozila kako se vozi oko San Hozea u Kaliforniji i udara u stubić prilikom uključenog FSD sistema. Iako je priznao da videozapisi prikazuju neke probleme, rekao je da je uvek bio transparentan u vezi sa svojim kanalom i da to nije nikada krio od svog poslodavca.

 

 

Teslina politika društvenih medija ne precizira direktno kako bi njihovi zaposleni trebalo da se ponašaju u YouTube videozapisima, ali precizira da se ''oslanja na zdrav razum i dobru procenu svojih zaposlenih da bi se uključili u odgovorne aktivnosti društvenih medija''. Iako odluka kompanije nije previše čudna, došla je samo nekoliko dana pre nego što je njen izvršni direktor Elon Musk na Twitteru rekao da Starlink neće blokirati ruske izvore vesti, nazivajući sebe ''apsolutistom slobode govora''. Otpuštanje zaposlenog na bazi transparentnosti nije u potpunosti podržavanje slobode govora. Bernal je, međutim, rekao da mu je i dalje stalo ''do Tesle, bezbednosti vozila te pronalaženju i popravljanju bagova'', uprkos očiglednim naporima kompanije da ga u tome spreči.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes autopilot i saobraćajne gužve

 

Mercedes drive pilot.jpg

 

Izgleda da autopilot funkcija više nije simbol samo za kompaniju Tesla, budući da i drugi proizvođači imaju sopstvene - Mercedes naprimer.

 

Novi Mercedes S-Class je stigao sa naprednijim asistentom koji se aktivira tokom vožnje. Tu je ''Drive Pilot'' opcija koja može da se koristi u saobraćajnim gužvama, dakle kad vozilo kreće, te se zaustavlja, u kratkim vremenskim intervalima. Sistem je još uvek u fazi testiranja, tako da vozač mora da drži ruke na volanu - sve legalne verzije autopilota traže isto. Oni koji su testirali najnoviju verziju Mercedes asistenta (koji još uvek ne može da se koristi) tvrde da vozač može da skloni ruke s volana i da se fokusira ne nešto drugo - dakle, ne mora da gleda šta se dešava na putu. U pitanju je takozvana ''Level 3'' autonomna vožnja (Mercedes je prvi koji je dobio dozvolu za testiranje), a to znači da vozilo zaista samostalno vozi, ali samo u određenim uslovima. Kada je Mercedes S-Class u pitanju, to znači da auto mora da se nađe na autoputu i da se kreće brzinom koja ne prelazi 65 km/h:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

SoftBank prodao svoj udeo u Cruise-u General Motorsu

 

gm cube 03.jpg

 

General Motors kupuje SoftBank-ov udeo u Cruise-u i ulaže još više novca u samovozeću jedinicu koju je kupio 2016. Kompanija se obavezala se da će uložiti dodatnih 1.35 milijardi dolara u Cruise kako bi zamenila finansiranje koje je SoftBank obećala u februaru nakon što je počela da nudi vožnje robotaksijima u San Francisku.

 

Cruise dobio dozvolu za robotaksije uz prisustvo vozača

SoftBank se, u međuvremenu, nedavno borio sa dugim i naglim padom vrednosti svoje imovine. U februaru, izvršni direktor SoftBank-a naveo je da će kompanija prodati veći deo svoje imovine nakon što je ARM-ova višemilionska prodaja NVIDIA-i propala. GM je takođe mogao da kupi SoftBank kao korak ka izdvajanju Cruise-a. Iz GM kompanije navode da će proizvođač automobila razmotriti sve mogućnosti da stvori vrednost za svoje akcionare. Komisija za javna komunalna preduzeća Kalifornije je nedavno odobrila Cruise-u dozvolu da naplaćuje vožnju robotaksija u državi, sve dok je za volanom čovek. Cruise je već podneo zahtev za dozvolu za raspoređivanje bez vozača, ali agencija još uvek razmatra njenu prijavu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samovozeći automobil ''zbunio'' američkog policajca koji je pokušao da ga zaustavi

 

cruise police.jpg

 

Od februara, GM-ova flota Cruise nudi usluge javnog taksi prevoza u San Francisku, a reč je o samovozećim automobilima koji nisu imali nikakvih većih problema. Međutim, pomalo čudna situacija se dogodila kada je policija pokušala da obavi rutinsko zaustavljanje i kontrolu. Video je snimljen početkom aprila, ali je tek sada postao popularan nakon što se pojavio na Twitteru.

 

U videu je prikazana policija koja u San Francislu pokušava da zaustavi samovozeći auto u distriktu Ričmond. Policajac je na semaforu tokom crvenog svetla izašao iz svog vozila i došao do automobila, pa je ustanovio da nema nikoga unutra. Pokušao je da otvori vrata, ali je odustao. Kada se upalilo zeleno svetlo na semaforu, samovozeći automobil se samo odvezao dalje, dok su prolaznici ostali u neverici. Međutim, narednog dana je stiglo objašnjenje iz kompanije u kojem je navedeno da se vozilo zaustavilo na najbližoj sigurnoj lokaciji.

 

''Policajac je kontaktirao zaposlene Cruisea, a mi sarađujemo sa policijom te radimo na tome kako vršiti interakciju s našim vozilima, ukljuujući poseban telefonski broj koji mogu da pozovu u ovakvim situacijama'', navodi se u saopštenju. Zašto je policija zaustavila vozilo, za sada nije zvanično poznato, ali se čini da svetla nisu bila upaljena.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

GM-ov autonomni sistem vozila dizajniran za obuku novih vozača

 

chevrolet bolt ev.jpg

 

Pre par dana General Motors je podneo zahtev za zaštitu patenta za autonomni sistem vozila dizajniran za obuku novih vozača. Tehnologija autonomne vožnje će se koristiti za obuku novih vozača dok uče osnove vožnje na javnim putevima, ali i za njihovo ocenjivanje. Upotreba tehnologije autonomne vožnje će se koristiti za obuku vozača, a ne za njihovu zamenu.

 

GM definiše autonomno vozilo kao ''vozilo koje je sposobno da oseti svoje okruženje i da se kreće se uz vrlo malo doprinosa vozača''. U prijavi patenta, GM navodi da bi moglo da bude trenutaka kada će vozač morati da preuzme kontrolu i vozi bez autonomne pomoći. Kako bi pripremili ljude za budućnost u kojoj će morati da rade zajedno sa svojim autonomnim vozilima, stvoren je GM-ov autonomni ''trener, odnosno instruktor za vozače''. Njegove prednosti su, između ostalog, smanjeni broj instruktora, niži troškovi obuke i veća dostupnost vozačima. Uspeh učenika će se meriti različitim senzorima koje autonomno vozilo koristi za vožnju, tako da će svi detalji biti precizno izmereni. Na bazi tih podataka, auto može da pruži povratne informacije o korišćenju papučice gasa, kočnice i upravljača u stvarnom vremenu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontroverzni zakon: Vozači samovozećih automobila neće biti odgovorni u slučaju nesreće

 

Autonomni automobili 01.jpg

 

Vozačima u autonomnim vozilima, odnosno samovozećim automobilima, od sada će biti dozvoljeno da tokom vožnje gledaju televiziju na ugrađenim ekranima, predloženo je novim izmenama zakona o saobraćaju u Ujedinjenom Kraljevstvu. Međutim, korišćenje smartfona u vožnji i dalje će biti zabranjeno. U promenama zakona je takođe naznačeno da vozači moraju u svakom trenutku biti spremni preuzeti kontrolu nad vozilom, saopšteno je iz vlade.

 

Tehnologija autopilota u automobilima najverovatnije će se prvo koristiti prilikom sporih vožnji na auto-putevima, naprimer u kolonama, kad je saobraćaj veoma gust. Samovozećim automobilima trenutno nije dozvoljena vožnja po britanskim putevima, ali bi prvi takvi automobili mogli biti spremni za drumski saobraćaj kasnije ove godine, objavilo je Ministarstvo saobraćaja te zemlje. Očekuje se da će planirane promene zakona stupiti na snagu tokom leta. U novom zakonu piše i da korisnici samovozećih automobila neće biti odgovorni u slučaju eventualne nesreće. Umesto njih, u takvim udesima nastalu štetu će pokrivati osiguravajuće kuće. Prema novim pravilima, vozači bi trebalo da budu spremni da ponovo preuzmu kontrolu nad vozilom od autonomnog sistema onda kad je potrebno, recimo u trenutku isključivanja sa auto-puta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla robotaxi biće jeftiniji od vožnje autobusom

 

224192-tesla musk.jpg

 

Elon Musk, ponovo je svojom izjavom privukao pažnju javnosti. Ovog puta tema je bila Tesla robotaxi. Prva predviđanja su bila da će se robotaxi naći na ulicama još 2020. godine, ali je sada taj rok pomeren za 2024. godinu, do kada Musk smatra da će se obezbediti dovoljno velik obim proizvodnje.

 

Smete li da sednete u Tesla taxi bez vozača?

Međutim, izjava koja je privukla pažnju ne odnosi se na to, već na cenu vožnje robotaxi-jem. Naime, Musk je naveo da smatra će biti u mogućnosti da omogući najjeftiniju vožnju taksijem do sada. Na osnovu projekcije troškova, on očekuje da će vožnja Tesla robotaxi-jem biti jeftinija od najjeftinijih (subvencionisanih) autobuskih ili metro karata. On je naveo i da će ova vozila biti potpuno optimizovana za autonomnu vožnju, što znači da neće imati volan ili pedale gasa i kočnice. A pošto neće biti vozača, dobiće se još jedno mesto za putnike, pa se i time ostvaruje dodatna ušteda. Ako uspe u ovoj nameri, Musk će obezbediti mirnu budućnost za Tesla automobile, jer će definitivno promeniti percepciju javnog transporta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bolid bez vozača jurio preko 300 km/h

 

polimove.jpg

 

Prošle srede u NASA svemirskom centru Kennedy u Cape Canaveralu, bolid koji je kreirao italijanski PoliMOVE oborio je svetski brzinski rekord za potpuno autonomno vozilo. Tim Politecnico je postigao rekord dan ranije, ali je odlučio da podigne lestvicu i poboljša svoju maksimalnu brzinu. Dakle, sutradan, njihov bolid je nadmašio vlastiti rekord i dostigao brzinu od neverovatnih 309.3 km/h. Ova brzina je dobijena kao prosek u dva uzastopna pokušaja u suprotnim smerovima (da bi se eliminisao uticaj vetra). Dosadašnji rekord je držao Roborace (282.42 km/h).

 

''Videli smo šta donosi budućnost za autonomna vozila i zasluge pripadaju celom PoliMOVE timu'', rekao je prof. Sergio Savaresi, šef tima Politecnico di Milano. ''Automobil je radio samo na algoritmima, gde je preciznost najvažnija, a najmanja greška u predviđanju mogla je da napravi potpuno drugačiji ishod. Ova vožnja je bila uzbudljiva, oduševljeni smo svetskim rekordom, ali i uzbuđeni činjenicom da će ti podaci biti dostupni svima. Svi će imati koristi od našeg rada'', završio je Savaresi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...