Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Autonomna vozila na britanskim putevima već ove godine

 

jeep ruka gore.jpg

Fotografija od Element5 Digital sa Pexels

 

Autonomna vozila pojaviće se na britanskim putevima kasnije ove godine, objavilo je britansko ministarstvo saobraćaja. Takva vozila, koja mogu da raspoznaju okolinu u kojoj se nalaze i da se kreću kroz nju uz vrlo malo ili bez ljudskog upravljanja, biće dozvoljena na sporijim putevima i postizaće brzinu do 59 km/h, saopštilo je ministarstvo. Ministarstvo ističe da bi ta tehnologija mogla da poveća bezbednost u saobraćaju jer će biti manje ljudskih grešaka na koje otpada 85% nesreća.

 

Tehnologija za autonomnu vožnju u automobilima, autobusima i vozilima za dostavu bi mogla da smanji i saobraćajne gužve jer će saobraćajna signalizacija i vozila uživo komunicirati, čime će saobraćaj brže teći te će se smanjiti emisije štetnih gasova, tvrdi ministarstvo. ''Ovo je ogroman korak za bezbedno korišćenje autonomnih vozila u Ujedinjenom Kraljevstvu koji će buduća putovanja učiniti zelenijima, lakšima i pouzdanijima'', rekla je ministarka Rachel Maclean.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zastrašujuće je lako prevariti Teslin Autopilot da radi sa praznim vozačkim sedištem

 

213793-tesla sediste.jpg

 

Teslina funkcija autopilota u teoriji zvuči sigurno i uredno. Nažalost, praksa je pokazala da i najsofisticiraniji sistemi ne mogu biti apsolutna garancija da problema neće biti... Kompanija za sad bez komentara. Vozilo ima primarnu dužnost vožnje dok vozač sedi - prisutan i spreman za preuzimanje. Osim što se takođe može naterati da radi bez vozača.

 

Nakon fatalne nesreće u Teksasu 17. aprila, Consumer Reports su odlučili da vide da li bi nešto moglo prevariti Teslu da ostane na autopilotu bez osobe na vozačkom sedištu, s rukama na volanu. Sa težinama koje dodaju mali otpor na upravljaču, i zakopčanim vozačevim sigurnosnim pojasem - vozilo je ostalo na autopilotu i nastavilo je da vozi. ''Prema našoj proceni, sistem ne samo da nije bio siguran da li je vozač obraćao pažnju na vožnju, već takođe nije mogao da utvrdi ni da li je tamo uopšte bio vozač'', rekao je u izveštaju viši direktor auto-testiranja CR-a Jake Fisher, napominjući da druge auto kompanije imaju modele koji mogu da potvrde i pažnju i prisutnost vozača. Tesla nije odgovorio na zahtev CR-a za komentarom - i zapravo je zatvorio svoju kancelariju za odnose sa javnošću krajem 2020. godine - dok izvršni direktor Elon Musk tvrdi da je Autopilot bio isključen u Model S-u koji se slupao u Teksasu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za greške autonomnih vozila krivi su ljudi

 

191901-tesla auto.jpg

 

Elon Musk se još jednom oglasio na Twitteru, a ovoga puta su tema bila autonomna vozila. Očekivalo se da će se nakon nesreće za koju je navodno odgovorno autonomno Tesla vozilo, pozabaviti propustima u radu tehnologije, ali se u fokusu ipak našla ljudska greška.

 

Musk je tom prilikom istakao da je ponašanje autonomnih vozila nepredvidivo iz jednog razloga - zato što dele puteve sa ljudskim vozačima.

Problem je, kako tvrdi, u manama koje ima ljudski mozak, te u nesavršenom čulu vida na koje se obični vozači oslanjaju. Eksperti ističu da je istina da bi se autopiloti bolje slagali jedni s drugima nego što je to slučaj sa ljudskim vozačima, ali da obični vozači ne mogu da služe kao opravdanje budući da će ih na putevima biti bar još neko vreme.

 

Izveštaji o saobraćajnoj nesreći u kojoj je učestvovao i model Tesla Model S iz 2019. godine, ukazuje na to da ni jedan od putnika nije sedeo na mestu koje je predviđeno za onoga koji kontroliše vožnju. Iz kompanije Tesla tvrde da je neko ipak bio za volanom, pa je skoro nemoguće da se utvrdi šta se tačno dogodilo. Jedno je sigurno: Full Self-Driving opcija, koja može da se doda Tesla vozilima za 10 hiljada dolara, ne znači da vozila mogu samostalno da se kreću, pa funkcija vozačima pruža tek lažni osećaj sigurnosti. Nekoliko vozača je ''uhvaćeno'' na delu, a u pitanju su korisnici koji imaju toliko poverenja u Autopilota kompanije Tesla, da mogu da se opuste i zaspu tokom vožnje. Ljudska greška je u tim slučajevima očigledna, a mnogi smatraju da je odgovornost na kompaniji koja bi trebalo da izdaje ozbiljnija upozorenja o tome da Tesla vozila još uvek ne mogu samostalno da voze.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen će proizvoditi vlastite procesore za autonomne automobile

 

162650-vw s.jpg

 

Volkswagen je u sve brojnijoj grupi auto divova koji razvijaju vlastite sisteme autonomne vožnje, ali ne želi da se koristi tuđim čipovima, već će poput Tesle i Applea razviti vlastite. Ovu informaciju koja je krenula kao glasina, potvrdio je u razgovoru za Handelsblatt generalni direktor Volkswagena Herbert Diess, izjavivši da će VW dizajnirati vlastite procesore visokih performansi za autonomne automobile. Diess naglašava da će VW-ova divizija ''Caridad-Automotive Software for Volkswagen'' razviti i dizajnirati procesore, ali proizvodiće se u fabrici nekog drugog proizvođača, što znači da VW nema nameru da gradi fabriku procesora.

 

Ovo je potez koji prilično podseća na Teslu u ranim danima, koji je u sistemima za pomoć u vožnji započeo da koristi kompjuterski hardver Nvidia, ali ubrzo se okrenuo razvoju čipova jer mu to olakšava razvoj vlastitih senzorskih i softverskih rešenja koja se kreiraju prema specifičnim potrebama. Kako će se Volkswagen pokazati kao proizvođač kompjuterskog hardvera nećemo saznati pre 2025. godine, kada bi kompanija najranije mogla da predstavi prvo svoje autonomno vozilo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kina lansirala prvi autonomni taksi u Pekingu koji stiže na poziv korisnika putem aplikacije

 

baidu 2.jpg

 

Kineski tehnološki gigant Baidu specijalizovan za usluge i proizvode povezane sa internetom i veštačkom inteligencijom, pokrenuo je uslugu robotaksija bez vozača u Pekingu, na putevima u i oko parka Shougang. S obzirom na to da je reč o jednom od mesta u Pekingu na kome će se dogodine održavati Zimske olimpijske igre, gosti mogu da očekuju da će ih prevoziti potpuno autonomni taksiji bez vozača.

 

Sa svojim velikim iskustvom u autonomnoj vožnji kineski div je predstavio prvu komercijalnu uslugu koja se naplaćuje - Apollo Go Robotaxi. Korisnici već sada mogu da koriste potpuno autonomna vozila u kojima uopšte nema vozača. Taksi se jednostavno pozove putem aplikacije kao i svaki taksi s vozačem, i onaj slobodan i najbliži stiže na mesto poziva. Ako pritom ne mogu da prepoznaju upravo njihov automobil, korisnici mogu putem aplikacije da daljinski aktiviraju trubu i tako detektuju njihovo vozilo. Za otključavanje je potrebno brzo skeniranje niza QR kodova za proveru identiteta i prevenciju pandemije. Nakon sedanja u taksi na putniku ostaje samo aktiviranje dugmeta - ''započni putovanje''. Nakon toga, automobil se pokreće, ali tak nakon što detektuje da su vrata zatvorena i putnici vezani sigurnosnim pojasevima.

 

baidu 1.jpg

 

''Uvođenje bespilotnih usluga je neophodno stanje za komercijalizaciju autonomne vožnje'', rekao je potpredsednik i generalni direktor Baidu tehnologije autonomne vožnje Yunpeng Wang.

''Danas u Pekingu započinjemo sa uslugom robotaksi potpuno bez vozača, što smo postigli tek nakon što smo sproveli bezbroj testova bez vozača u mnogim gradovima tokom dužeg vremenskog perioda''. Ako još uvek niste uvereni u to da ova tehnologija zaista funkcioniše, primite na znanje da je Guidehouse - globalni konsultantski div - nedavno Baidu proglasio najboljim svetskim dobavljačima usluga autonomne vožnje.

 

Baidu već osam godina ulaže u autonomnu vožnju, uspostavio je vozni park od 500 vozila za testiranje i pritom je kompaniji dodeljeno 2.900 patenata za inteligentnu vožnju i 221 dozvola za probnu vožnju, među kojima 179 za testiranje samovozećih automobile za prevoz putnika.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

VW Grupa će naplaćivati 7 evra po satu za tehnologiju autonomne vožnje 4. nivoa

 

voznja auto.jpg

 

General Motors već naplaćuje pretplatu na njihov poluautonomni sistem vožnje Super Cruise i čini se da će Volkswagen slediti njihov primer. U intervjuu za Top Gear, šef prodaje i marketinga Volkswagena je sugerisao da bi budućnost mogla videti da proizvođač automobila u potpunosti oprema vozila, a zatim naplaćuje vlasnicima da aktiviraju i koriste određene karakteristike. U stvari je slično onome kako BMW nudi bežične karaktersitike poput asistencije za duga svetla.

 

Još je zanimljivije to što je Klaus Zellmer sugerisao da bi kompanija mogla da naplaćuje 7 evra po satu za upotrebu tehnologije autonomne vožnje nivoa 4. Rekao je da je modeliranje troškova kompanije pokazalo da bi ovo bio ''profitabilni poslovni slučaj'' i da bi za potrošače bio mnogo jeftiniji od vožnje vozom. Iako će se mnogi ljudi verovatno namrštiti zbog mogućnosti pretplate po satu, Zellmer je rekao da bi instaliranje tehnologije autonomne vožnje nivoa 4 koštalo ''peto-cifreni evro''. To bi ga stavilo izvan dostupnosti glavnih potrošača. Međutim, opremanje vozila tehnologijom i naplatom samo kada je potrošači koriste, svi mogu teorijski da profitiraju. Zato je je 7 evra za sat po njima poštena ponuda.

 

Za poređenje, GM naplaćuje 25 dolara mesečno za Super Cruise nakon tri godine. Ford nije objavio previše detalja o svojim dugoročnim planovima za BlueCruise, ali softver će koštati 600 dolara i uključivaće podršku mreže servisa u trogodišnjem periodu. Ako troškovi ostanu isti nakon početne tri godine, to bi značilo mesečno nešto više od 16 dolara. Volkswagenovih 7 evra na sat se čini povoljnije u poređenju, ali treba napomenuti da tehnologija autonomne vožnje nivoa 4 ne zahteva nadzor vozača kad se koristi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preokret u istrazi: Tesla Model S u kome su poginula dva putnika nije bio na autopilotu?

 

213378-tesla ap.jpg

 

U najnovijem izveštaju, koji je objavilo američko bezbednosno telo NTSB (National Transportation Safety Board), piše da sve dosadašnje istrage idu u smeru toga da Teslin Model S, koji je učestvovao prošlog meseca u stravičnoj saobraćajnoj nesreći u Teksasu, nije vozio pod autopilot sistemom.

 

Naime, na delu saobraćajnice gde se dogodila nesreća automatsko upravljanje vozila nije dostupno, pa je mogao da bude uključen samo adaptivni tempomat, stoji u preliminarnom izveštaju NTSB-a. Da bi autopilot funkcionisao moraju da budu uključena oba sistema. Izveštaj za sada ne donosi zaključke o uzroku i uslovima nesreće, a istraga se nastavlja. Podsetimo, u policiji su nakon nesreće izvestili da veruju da niko nije sedeo na mestu vozača, što je kao krivca u prvi plan stavljalo autonomni sistem vožnje. Nakon toga se oglasio i Elon Musk, izjavivši da autopilot nije bio uključen. NTSB je u izveštaju izneo podatak da je nadzorna kamera na kući snimila vlasnika kako seda za upravljač, i putnika na suvozačevom mestu. Automobil je sleteo sa puta nakon dvestotinjak metara i zapalio se.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhapšen u Americi jer je Teslu ''vozio'' sa zadnjeg sedišta

 

tesla air.jpg

 

Jedan vozač je uhapšen pošto je tokom putovanja autoputem u zalivu San Franciska sedeo na zadnjem sedištu Tesle, saopštila je kalifornijska policija. Param Šarma (25) je uhapšen zbog nesavesne vožnje i nepoštovanja policije, saopštila je patrolna služba autoputa.

 

U nekoliko telefonskih poziva sa autoputa je u ponedeljak uveče prijavljeno da jedna osoba sedi na zadnjem sedištu Tesle Model 3, a da niko nije na mestu vozača. Policajac na motociklu je našao taj automobil, potvrdio da je u njemu samo jedna osoba i to na zadnjem sedištu, preduzeo akciju da zaustavi automobil i video kako se ta osoba premešta na vozačko sedište pre no što se automobil zaustavio, navodi se u saopštenju patrolne službe CHP.

 

U nizu prilika pre tog hapšenja, građani su snimili nekoga ko liči na Šarmu kako automobilom putuje na isti nepromišljen način, a CHP je 27. aprila već kaznila Šarmu zbog sličnog ponašanja, navodi se u izjavi. Tesla ima sistem ''Autopilot'' koji može da drži automobil u jednoj traci i da održava bezbednu udaljenost od vozila ispred, te je verovatno da je taj sistem, reklamiran kao ''potpuno samovozeći'', radio dok je vozač bio na zadnjem sedištu. Tesla na svom sajtu i u uputstvima za vlasnike kaže da taj sistem nije u potpunosti autonoman i da vozači moraju biti spremni da intervenišu u bilo kom trenutku.

 

Lako prevariti Teslin sistem

Ali, vozači su se više puta udaljavali sa svog mesta što je rezultiralo sa najmanje tri smrtna slučaja u Americi, jer ni sistem ni vozač nisu zaustavili auto zbog prepreka na putu. Da bi osigurao da vozači obraćaju pažnju na vožnju, Tesla ima sistem za nadgledanje vozača otkrivanjem sile pritiska ruku na volanu. Taj sistem će upozoriti i zatim ugasiti motor automobila ako ne prepozna da su ruke na volanu. Ali, kritičari kažu da je lako prevariti Teslin sistem i da može potrajati i minut dok ne isključi motor. Consumer Reports je u aprilu objavio da je Teslu lako prevariti da se vozi u režimu ''autopilota'', a da niko nije za volanom.

 

Prekršilac Šarma je u utorak pušten iz zatvora i izjavio je za jednu televizijska stanicu da putovanje na zadnjem sedištu ''nije opasno'' i da će tako nastaviti. Televizija je prenela da je Šarma rekao za sebe da je iznad radničke klase. ''Ja ne vozim i ja ne sipam gorivo. Ja sam zlatna klasa'', poručio je on.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen ovog leta počinje da testira autonomni kombi

 

vw buzz.jpg

 

Volkswagen planira da lansira autonomni komercijalni taksi i službu za dostavu u Hamburgu u Nemačkoj, putem svoje firme za deljenje vožnje Moia, počev od 2025. godine. Usluga će koristiti autonomne kombije zasnovane na budućem Volksvagenovom električnom kombiju (najavljen konceptom iz 2017. godine), a oslanjaće se na sistem autonomne vožnje nivoa 4 koji je razvio Argo AI, a koji VW Grupa poseduje zajedno sa Fordom.

 

Iako ova komercijalna usluga VW Grupe neće biti dostupna još nekoliko godina, proizvođač automobila će testiranje prototipa autonomnih kombija početi već ovog leta. Prototipovi će se u početku testirati na putevima u blizini aerodroma u Minhenu, ali će se širiti na više područja kako razvoj bude napredovao. VW Grupa razvija sopstveni sistem za autonomnu vožnju putem svog novog softverskog biznisa Cariad, za automobile u privatnom vlasništvu. Biće dostupan svim brendovima VW Grupe, ali tajming je neizvestan. Inače, standardni električni kombi ID.Buzz bi trebalo da stigne u evropske salone 2022. a u Sjedinjene Države tek 2023. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spavao u Tesli na Autopilotu pri 130 km/h: Policajac ga budio sirenom 3 km

 

214547-tesla ap.jpg

 

Zloupotreba Teslinog autonomnog sistema Autopilot je postala učestala tema medija, a ovo je još jedan slučaj gde je policija morala da interveniše. Zamenik okruga Kenosha (SAD) David Gomez je u nedelju primio poziv o Modelu 3 koji vozi autoputem sa vozačem koji spava. Nakon što je pronašao Teslu koja se kreće 130 km/h, nastavio je da sledi auto. Više od tri kilometra je bilo potrebno da Gomez probudi vozača, a navodi i da je ''celo vreme menjao ton sirene''. Tek nakon što je drugi put došao do Tesle, vozač se probudio i pristao uz put.

 

38-godišnji vozač je policajcu rekao da je išao na posao u FedEx, dodavši da ''nije spavao, te da Autopilot zahteva od vozača da povremeno stavi ruke na upravljač''. Zamenik Gomez navodi da ovo nije prvi put da se ovako nešto desilo. Automobil Tesla sa ovom registarskom oznakom je već dva puta zaustavljen iz istog razloga. Međutim, iako vozač nije vozio prebrzo, dobio je kaznu od 187 dolara zbog nepažnje prilikom vožnje. Uz to, Model 3 je odvučen jer Gomez nije smatrao da je 38-godišnjak sposoban za dalju vožnju.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Studija pokazala šta vozači misle o autonomnoj vožnji

 

tesla aa 1.jpg

 

Studija ukazuje na nelagodnost koju imaju brojni vozači pri pomisli na autonomna vozila. Studija koju su zajednički sproveli Harvard i Američka asocijacija automobila (AAA) je otkrila da se 53% vozača oseća manje sigurnim na putu koju koriste samovozeći kamioni, a njih 47% deli isto mišljenje bez obzira na tip samovozećih vozila u saobraćaju. AAA pritom naglašava da se trenutno u 38 država sprovode pilot-projekti sa autonomnim vozilima, a najpoznatiji su oni u Kaliforniji i Nevadi. Za ostale se gotovo i ne zna, pa je tako samo 35% ispitanika izjavilo da u nekim američkim državama sme da se koristi sistem autonomne vožnje.

 

Kad su ti pilot-projekti u pitanju, 34% učesnika u studiji se pozitivno izrazilo o pilot-projektima, 36% se protivi njihovom sprovođenju, a 31% ih nema jasno mišljenje. Od onih koji se protive autonomnoj vožnji i takvim programima, njih 77%, izjavilo je da ih brine bezbednost pri vožnji na putu sa samovozećim vozilima, a 62% ispitanika brine utvrđivanje krivca u slučaju nesreće sa vozilom koje autonomno upravlja na putu. Više od pola ispitanika smatra da javnost mora da sazna kako se optimalno ponašati u blizini takvih vozila. Studija otkriva i da bi se učesnici u saobraćaju osećali bezbednije. Naime, čak njih 62% smatra da bi samovozeća vozila morala da bude jasno označena, a 60% ih zagovara zasebne saobraćajne trake za samovozeća vozila. AAA zato sugeriše da treba definisati smernice za način distinkcije samovozećih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nvidia kupuje DeepMap, kompaniju za razvoj mapa za autonomna vozila

 

deepmap.jpg

 

Nvidia preuzima DeepMap, kompaniju koja proizvodi tehnologiju mapiranja visoke definicije za automobile koji se samostalno voze. Očekuje se da će DeepMap proširiti Nvidia-ine proizvode za mapiranje, pomoći im da prilagode svetske operacije sa mapama i proširiti njihovu uslugu u oblasti autonomne vožnje.

 

DeepMap kao jako oružje u borbi za tržište autonomnih vozila

DeepMap pruža mape visokog nivoa preciznosti. Nvidia ističe da su mape tačne do nekoliko metara dobre za skretanje po skretanje GPS uputstava, ali autonomna vozila zahtevaju veću preciznost. Moraju da rade sa preciznošću na centimetrima radi tačne lokalizacije, tako da ne sme dolaziti do grešaka koje mogu dalje uzrokovati saobraćajne nezgode i nesreće. Česta ažuriranja su takođe ključna, tako da mape odražavaju trenutne uslove na putu, poput radne zone ili zatvaranja trake. Takođe moraju lako da se skaliraju u odnosu na veliku AV flotu i ponude brzu obradu i minimalno skladištenje podataka. Nvidia planira da integriše tehnologiju u svoju Drive platformu kako bi pojačala mogućnosti mapiranja i lokalizacije. Pogonsku tehnologiju trenutno koriste Mercedes, Hyundai, Audi, Volvo i druge firme sa različitim stepenom karakteristika i složenosti. Nvidia je saopštila da očekuje da će završiti preuzimanje u trećem kvartalu 2021. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineska kompanija Pony.ai planira pokretanje robotaksi servisa u Kaliforniji

 

pony a.jpg

 

Pony.ai, robotaksi startup koji posluje u Kini i Americi otpočeo je testiranja vozila bez vozača na javnim putevima u Kaliforniji. Njihov cilj je da obezbede vozila koja će već u toku 2022. godine biti sposobna da funkcionišu kao robotaksiji u ovoj američkoj državi.

 

Potpuno autonomna vozila

Njihova vozila su potpuno autonomna, što znači da nemaju vozača koji sedi na vozačkom sedištu, kako bi eventualno preuzeo kontrolu u slučaju potrebe. Testiranja ovih vozila na javnim putevima se istovremeno vrše na dve lokacije u Americi (Freemont i Milpitas u Kaliforniji), kao i u Guangzhou-u u Kini. Dozvola za testiranje u Americi dobijena je za šest vozila, koja će se kretati na geografskoj površini od 100 kvadratnih kilometara.

 

Inače, do sada je ukupno 55 kompanija dobilo dozvolu za testiranje autonomnih vozila (sa ljudima na vozačkom sedištu), dok je za potpuno robotizovana vozila ovo tek osma dozvola.

Pored Pony.ai kompanije, dozvole imaju još kineske kompanije AutoX, Baidu i WeRide i američke kompanije Cruise, Nuro Waymo i Zoox. Pre nego što započnu sa komercijalnom upotrebom servisa, potrebno je da se dobiju regulatorne dozvole za to. Kompanije koje planiraju da upotrebljavaju potpuno autonomna vozila, bez vozača, i da tu uslugu naplaćuju, moraju da dobiju dozvole od California Department of Motor Vehicles (DMV) i California Public Utilities Commisions (PUC). Do sada je samo Nuro obezbedio obe dozvole.

 

Pony.ai su 2016. godine osnovali bivši Baidu developeri Peng i Lou Tiancheng koji dozvolu za testiranje autonomnih vozila u Americi imaju od 2017. godine. Od 2019. godine autonomna Hyndai Kona vozila opremljena su sa njihovim self-driving sistemom. Do sada je ova kompanija dobila više od milijardu dolara investicija, od čega je samo Toyota uložila 400 miliona dolara. Prošlog novembra vrednost kompanije je procenjena na 4.5 milijardi evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waymo dobio 2.5 milijarde dolara (2.1 milijardi evra) u novom krugu investiranja

 

181407-waymo 01.jpg

 

Waymo, kompanija za samovozeće automobile, prikupila je 2.5 milijarde dolara i izgleda da njihovi investitori nisu zabrinuti zbog promene direktora kompanije. Investicija dolazi otprilike godinu dana nakon što je u prvoj rundi prikupljanja sredstava Waymo dobio 2.25 milijardi dolara.

 

Waymo preusmerava fokus na izradu kamiona na duge rute

Waymo je izjavio da su nova sredstva došla od kompanije Alphabet i da će biti iskorišćena za proširenje tima i poboljšanje tehnologije. Kompanija je radila na komercijalizaciji samovozećih automobila i postigla je mnoštvo dostignuća, poput prve vožnje putnika bez vozača 2015. godine. Takođe je prva pokrenula samovozeću službu za vožnju kolima, koja je danas aktivna u Čendleru u Arizoni. Međutim, Waymo se suočio i sa brojnim nedostacima. Prošlog meseca na putu u Arizoni je samovozeći kombi Waymo ostao nasukan. Neugodni incidenti govore o izazovu izrade samovozećih vozila koja voze graciozno i pouzdano u svim okolnostima.

 

Waymo je, kao i mnoge kompanije za proizvodnju samovozećih vozila, deo svog fokusa preusmerio na kamione na duge rute. Stručnjaci za autonomna vozila tvrde da je mnogo lakše voziti se autoputevima, jer nema pešaka i biciklista. Prošle nedelje Waymo je najavio partnerstvo sa autoprevoznikom JB Hunt za premeštanje robe između Hjustona i Fort Vorta. Waymo će imati dva radnika u kamionu, uključujući jednog na mestu vozača.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozač Tesle treći već put uhvaćen da spava za upravljačem

 

215897-tesla spavanje.jpg

 

Policija okruga Kenosha u Wisconsinu je ponovo primila poziv o čoveku koji spava za volanom Teslinog Modela 3. Sada već rutinski, policajac je upalio rotaciona svetla, a vozač, očekivano, neko vreme nije reagovao i nastavio je da vozi autoputem brzinom od 132 km/h. Nakon 3.5 kilometara vozač se probudio i na kraju se zaustavio.

 

Nakon toga možemo da vidimo razgovor policajaca i vozača, u kome je potonji nekoliko puta negirao da je spavao za volanom, uprkos tome što ga je policajac video, i uprkos tome što je već dva puta kažnjavan za isto delo. Vlasti su potvrdile da je električni automobil imao uključenu ''Navigacija na autopilotu'' funkciju, koja može da vodi automobil od uključenja do isključenja sa autoputa. Uprkos negiranju, vozaču je konačno izdata kazna zbog ''nepažnje u vožnji'', a njegova Tesla je odvučena s obzirom na to da je imao već dve prethodne kazne za isti prekršaj:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslin sistem autonomne vožnje tretira pun Mesec kao žuto svetlo na semaforu

 

tesla mesec.jpg

 

Američki proizvođač električnih automobila se trudi da dokaže da ima funkcionalni sistem autonomne vožnje, odnosno korisnicima nudi da se pretplate na opciju Full Self-Driving za 99 do 199 dolara mesečno. Međutim, ova opcija je daleko od savršene. Nedavno je Teslin vozač podelio svoj praktični primer. Izgleda da sistem registruje pun Mesec kao žuto svetlo na semaforu i usporava vozilo. Treba napomenuti da je Mesec bio u niskom položaju. Teslin direktor Elon Musk se do sada razmetao tehnološkim dometima svoje kompanije, ali na svaku takvu vest i funkcionalnost dolaze desetine problema. Ovo je jedan od njh:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xiaomi osniva zasebno odeljenje za autonomna vozila

 

xiaomi.jpg

 

Xiaomi, jedan od svetskih lidera u proizvodnji pametnih telefona, najavio je osnivanje zasebnog odeljenja za razvoj tehnologije za autonomne automobile. To je najavio izvršni direktor kompoanije Lei Jun u poruci na zvaničnom Weibo nalogu.

 

U kratkoj poruci je naznačeno da kompanija u početnoj fazi namerava da privuče oko 500 tehničkih stručnjaka sa zadatkom razvoja tehnologije za samovozeće automobile četvrte generacije. Na tom nivou automobil vozi bez vozača i sledi zadatu rutu, ali samo u označenom području. Krajem marta Xiaomi je takođe potvrdio planove pokretanja proizvodnje vlastitih električnih vozila. Upravni odbor kompanije je odlučio da osnuje filijalu u 100-procentom vlasništvu koja će se time baviti. U početnoj fazi ulaganja u novo preduzeće bi iznosila 10 milijardi juana (oko 1.5 milijardi dolara), a u sledećih deset godina Xiaomi planira ukupno ulaganje u proizvodnju električnih vozila od 10 milijardi dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maskove nove izjave dodatno dokazuju do koje mere je sjajan manipulator

 

tesla sd.jpg

 

Ljudi koji prate Teslino baratanje Full Self-Driving Beta programom od njegovih početaka, dobro znaju da je autonomna vožnja daleko od toga da je spremna za eksploataciju. Uprkos nekim nedvosmislenim unapređenjima, niko ne može sa sigurnošću reći kada ćemo moći da podignemo noge na armaturnu tablu i čitamo knjigu ili igramo igrice, dok nas naš automobil uz pomoć veštačke inteligencije, sposobne da reši 99.99% situacija u saobraćaju, vozi na odredište.

 

''Ipak, to nije sprečilo Ilona Maska da radi upravo na tome'', rekao bi neko i naravno, bio bi u pravu. Međutim, tu u priču uskaču pravnici, koji će istaći da šef kalifornijske kompanije nikada nije izašao u javnost i rekao ''konačno smo rešili sve, naši automobili su 100% autonomni''. Mask je uvek verbalno manevrisao na takav način da sebi obezbedi prostor za elegantno povlačenje, u slučaju da se dogodi neizbežno, odnosno da ne može da održi obećanje.

 

Istinska autonomna vožnja, ne FSD Beta, uvek je ''nešto što pristiže''. Nikada nije bila ''skoro tu'', niti je bila predmet razmatranja nekog regulatornog tela. Mask se nikada nije kategorički izjasnio da Tesla u ponudi ima sistem autonomne vožnje nivoa 5. On jeste rekao da je dotični sistem sposoban za nivo 5. Nedavna diskusija bila je fokusirana na stvar koja je najvažnija akcionarima - profit. Međutim, spomenut je i čudan citat šefa Tesle, koji će bilo koga ko tvrdi da je FSD Beta spreman za testiranje na javnim putevima, učiniti ''glupim''. ''Moramo da učinimo Full Self-Driving funkcionalnim, da bi on bio ubedljiv vrednosni predlog, jer bi se ljudi u suprotnom kockali s budućnošću. Evo, da li trenutno za bilo koga ima smisla da se pretplati na FSD? Mislim da je to sporno.''

 

Hajde da analiziramo Maskove reči: ''Moramo da učinimo FSD funkcionalnim'', što je drugi način da se prizna da on trenutno ne radi posao. Mi to znamo, svako sa par vijuga u glavi to zna, ali je lepo videti Maska da konačno nešto prizna. Nakon pet godina praznih obećanja, kompanija konačno mora da uradi nešto da bi sistem učinila funkcionalnim. ''Ljudi se, znate, na neki način kockaju sa budućnošću''. To upravo i rade, a oni koriste ''pravi'' novac, i to mnogo novca. Ne samo da je Tesla povećao cenu FSD-a tokom godina, već smo radoznali da saznamo kako bi Mask mogao to da opravda sem da ukaže na ''visoku potražnju''.

 

''Da li trenutno za bilo koga ima smisla da se pretplati na FSD? Mislim da je to sporno.'' Razlika između Maskove javne retorike i onoga što govori investitorima je kao da u jednom slučaju govori stanovnicima Zemlje a u drugom stanovnicima Marsa. ''Čekaj malo'', reći će neko. ''Mask nikada nikoga nije naterao da kupi FSD paket. Ljudi odlučuju svojevoljno da li će to da urade.'' Tačno, ali su to učinili na osnovu besmisleno optimističnih rokova, preuveličavanja opisa vezanog za performanse dotične tehnologije i jasnih insinuacija da je spremna za nivo 5. Nije im stavio ruku u džepove, naravno, jer on nije džeparoš, ali ''švindler'' svakako jeste.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

SAD otvaraju istragu o Teslinom sistemu autopilota

 

tesla sd.jpg

 

Američki regulatori za bezbednost vozila saopštili su danas da su otvorili zvaničnu bezbednosnu istragu o Teslinom sistemu autopilota za podršku vozačima nakon niza saobraćajnih nesreća u kojima su učestvovala i vozila hitne pomoći. Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputevima (NHTSA) saopštila je da je od januara 2018. identifikovala 11 udesa u kojima su Teslini modeli bili odgovorni za udese u kojima je učestvovalo još jedno ili više vozila. Dodali su da je u tim saobraćajnim nesrećama 17 lica povređeno, a jedno je smrtno stradalo. Prema saopštenju NHTSA, od toga su se četiri udesa dogodila ove godine, od kojih je poslednji bio prošlog meseca u San Dijegu, nakon čega je pokrenuta preliminarna procenu autopilota u Teslinim modelima Y, X, S i 3 proizvedenim u periodu 2014-2021. godine.

 

Istraga obuhvata oko 765.000 Tesla vozila u Sjedinjenim Državama, navodi NHTSA. Kako se dodaje, istraga će se fokusirati na ''procenu tehnologije i metode koje se koriste za nadzor, pomoć i vozačevo angažovanje u dinamičkom procesu vožnje tokom rada autopilota''. Autopilot, koji izvršava neke radnje umesto vozača omogućavajući im da u dužem periodu drže ruke dalje od volana, bio je uključen u najmanje tri Teslina vozila koja su učestvovala u fatalnim američkim saobraćajnim nesrećama od 2016. godine, saopštila je Nacionalna bezbednosna služba za saobraćaj (NTSB). NTSB je kritikovala nedostatak sistemske zaštite u Teslinom autopilotu.

 

Američki proizvođač električnih vozila nije odmah odgovorio na zahtev Rojtersa za komentarom. NHTSA je u junu objavila da je uputila timove da ispitaju 30 udesa u kojima su učestvovali Teslini automobili od 2016. godine, a u kojima je bilo 10 smrtnih ishoda, zbog sumnje da su koristili napredni sistem pomoći vozaču.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baidu predstavio robotski automobil i drugu generaciju AI čipa

 

217407-baidu 02.jpg

 

Kineska kompanija Baidu je predstavila drugu generaciju svoj AI čipa (veštačka inteligencija), kao i niz svojih tehnoloških noviteta među kojima je i robotski automobil. Tokom godišnje Baidu World konferencije je predstavljen novi Kunlun2 AI čip. Baidu tvrdi da je dizajniran da pomogne uređajima u obradi ogromne količine podataka te da poveća kompjutersku moć, a koristiće se u različitim oblastima uključujući autonomna vozila. Čip je već u masovnoj proizvodnji te dolazi nakon prve generacije Kunlun čipa koja se pojavila 2018. godine.

 

217406-baidu 01.jpg

 

Pored čipa i drugih noviteta, predstavljen je i robotski automobil, prototip na četiri točka koji ima vrata u gullwing stilu, ali ne i tradicionalne kontrole poput upravljača i papučica. Razlog je to što je potpuno autonoman, a poseduje i tehnologiju za prepoznavanje glasa i lica. Takođe, može da analizira unutrašnje i spoljašnje okruženje i daje predloge kako bi udovoljio putnicima. Da li će ovaj robotski automobil doći do faze masovne proizvodnje, za sada nije poznato. Baidu već testira robotsku taksi uslugu u kineskim gradovima među kojima su Guangzhou i Peking. Ova usluga će biti dostupna javnosti u odabranim gradovima za dve godine. ''Verujemo da su robotski automobili budućnost. Oni će biti samovozeći, delovaće kao inteligentni asistenti i odani saputnici, a takođe će imati mogućnost učenja'', izjavio je suosnivač kompanije Baidu Robin Li.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslin Model 3 udario u policijsko vozilo, vozač tvrdi da je bio uključen Autopilot

 

tesla sudar 34.jpg

 

Saobraćajne nesreće u kojima učestvuju Teslini automobili uvek privlače posebnu pažnju, a tako je i ovog puta u slučaju incidenta koji se dogodio u Orlandu. Javnost i pre zvanične istrage saobraćajnih nesreća u kojima učestvuju Teslini električni automobili često bez dokaza za incident krive Autopilot, vozači neretko tvrde isto, ali mnogo je slučajeva u kojima su optužbe iznete bez dokaza.

 

U Orlandu na Floridi se dogodila nova nesreća u kojoj je učestvovao Teslin Model 3, a koji je udario u zaustavljeno policijsko vozilo. Nesreća se dogodila u vreme kada je kompanija Tesla Motors pod istragom Nacionalne administracije za bezbednost saobraćaja na autoputevima upravo zbog ranijih nesreća. Srećom, policajac čiji automobil je udaren nije povređen, dok su vozač Modela 3 i automobila kome je policajac pomagao zbog kvara, lakše povređeni.

 

AP je saopštio da je u trenutku nesreće bio uključen Autopilot, ali je navodno izvor te informacije bio vozač. Do sada su se takve tvrdnje vozača ispostavile netačnim. U ovom slučaju je Teslin automobil udario u policijsko vozilo sa uključenim rotacionim svetlima i to u njegovu levu stranu, a zatim je nastavio dalje i udario u drugi pokvareni automobil. U prošlosti je bilo slučajeva u kojima je Autopilot bio uključen u vreme nesreće, ali mnogo je više onih u kojima je dokazano da Autopilot nije odgovoran za nesreću te da uopšte nije bio uključen. Najmanje jedna nesreća je rezultirala smrtnim ishodom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozači Tesla automobila su neoprezniji zbog Autopilota

 

218421-autopilot.jpg

 

Naprednija verzija Tesla Autopilot funkcije - Full Self-Driving softver - uskoro stiže do većeg broja vozača. Očekuje se da novo ažuriranje do korisnika dođe 24. septembra, što bi moglo da promeni situaciju na javnim putevima. Nova opcija stiže uz upozorenja, budući da poslednja studija Instituta za tehnologiju u Masačusetsu ukazuje na to da su vozači neoprezniji u situacijama kada se oslanjaju na Autopilot funkciju.

 

Naime, pogled vozača više luta nakon što aktiviraju Autopilota, pa se manje gleda na put, a više na druge stvari koje nisu ni u kakvoj vezi s vožnjom. Eksperti upozoravaju da je promena u ponašanju vozača uslovljena nesporazumima - većina ne razume da sistem i dalje ima ozbiljna ograničenja i da je potrebno da se ruke drže na volanu. To znači da Autopilot i Full Self-Driving mod vozilo ne pretvaraju u potpuno autonomnu mašinu, pa još uvek traže da vozači budu pažljivi i da nadgledaju vožnju.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljudima će 2050. zabraniti da voze?

 

218121-voznja.jpg

 

IAA Mobility u Minhenu 2021. mogla bi se nazvati prvim velikim salonom automobila održanim na tlu Evrope u poslednje dve godine, s obzirom da je zbog pandemije koronavirusa u martu 2020. naprasno otkazan salon u Ženevi, da bi ista manifestacija izostala i ove godine. Međutim to je tek delimično tačno: IAA Mobility nije klasična pozornica za predstavljanje novih modela automobila (iako su izloženi brojni noviteti), već je kako mu i samo ime govori, fokus stavljen na održivu mobilnost i rešenja po tom pitanju. Nedvosimisleno, u budućnosti će se mobilnost kakvu danas poznajemo sasvim promeniti. Tako bi već 2024. godine autonomna vozila mogla nadmašiti vozače po pitanju bezbedne vožnje što bi se uzelo kao referenca za potpuno autonomna vozila do 2040. godine.

 

Mada je zbog krize izazvane pandemijom poslednje dve godine razvoj autonomnih vozila pomalo posustao u poređenju sa početnim najavama i testiranjima, autonomne tehnologije su sve više prisutne u novim vozilima. Na primer, adaptivni tempomat donedavno se smatrao skupom opcijom, a danas je prisutan u gotovo svim klasama automobila i cenovnim razredima. Funkcije poput zadržavanja vozila u saobraćajnoj traci smatrane su revolucionarnima kada su se pojavile na Teslinom Modelu S krajem 2014, a sada su uobičajene.

 

voznja 11.jpg

 

Uz sav ovaj brzi razvoj tehnologije autonomne vožnje, mnogi veruju da je samo pitanje vremena kada će se svi automobili na putevima sami voziti i međusobno komunicirati. U svakom slučaju, tako barem misle u istraživačkoj firmi IDTechEx. U novom izveštaju, koji predstavlja projekciju za period 2022.-2042. IDTechEx daje osvrt na budućnost automatizovane mobilnosti.

 

U dokumentu se navodi da autonomne sisteme tokom vožnje ne ometaju stvari koje mogu uticati na ljude, poput drugih vozača ili smartfona, što je prednost, i očekuje se da će 5G povezivanje omogućiti samovozećim automobilima da u realnom vremenu primaju više informacija o svojoj okolini nego što ih čovek ikad može obraditi. Idu i korak dalje, te u IDTechEx-u procenjuje da bi sa trenutnim razvojem autonomna vozila već 2024. mogla dostići ili premašiti nivo bezbednosti u saobraćaju koji su dostigli ljudi za volanom. Ako se takav rast održi, u izveštaju se navodi da bi do 2046. autonomna vozila mogla zadovoljiti ukupnu tražnju za mobilnošću u Sjedinjenim Državama, odnosno ''pokriti'' 3.000 milijardi kilometara godišnje.

 

U kompaniji IDTechEx dalje tvrde da bi do 2050. autonomna vozila teoretski mogla zadovoljiti sve svetske transportne potrebe, uz manje od jedne saobraćajne nesreće godišnje. Pritom predviđaju i da će u mnogim zemljama ''ljudska'' vožnja javnim putevima biti zabranjena kako bi se izbegle povrede, nesreće i smetnje autonomnim vozilima koja međusobno komuniciraju. Međutim, glavni problem koji predviđaju nije kontinuirani razvoj i poboljšanje autonomnih tehnologija, već zakonska regulativa. Regulatori u raznim zemljama mogli bi da budu biti potencijalna prepreka napretku, a IDTechEx je kao ključni primer naveo Teslin gubitak najbolje ocene za bezbednost Modela 3 i Y od strane Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja na auto-putevima (NHTSA).

 

U svakom slučaju, čini se da ćemo u narednim godinama svedočiti velikim promenama po pitanju mobilnosti i auto-industrije koja već sada u celini ulazi u novu električnu i autonomnu eru i pritom se vrlo lako i brzo odriče tehnologija ''prošlosti''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Toyote upozorio na opasnosti autonomnih vozila nakon incidenta na Paraolimpijskim igrama

 

toyota-e-palette 1.jpg

 

Akio Toyoda, predsednik i izvršni direktor Toyote, izrazio je zabrinutost zbog prebrzog razvoja sistema autonomne vožnje, nakon što je jedno od vozila kompanije e-Palette udarilo sportistu tokom Paraolimpijskih igara 2020. godine. U incidentu, koji se dogodio 26. avgusta, autonomno vozilo je udarilo pešaka oštećenog vida. Srećom, automobil se kretao samo do 2 km/h, pa sportista nije povređen. Toyoda se izvinio nakon nesreće i izrazio suprotno mišljenje o sistemima za autonomnu vožnju.

 

''Mislim da još nije realno da samovozeći automobili mogu normalno putovati običnim putevima'', rekao je Toyoda. Takođe, Toyoda je u pitanje doveo trku u proizvodnji vozila sa potpuno autonomnim sistemima vožnje nivoa 5. ''Postoji pritisak na proizvođače automobila da prvi proizvedu vozila nivoa 5, ali rekao sam da ne bi trebalo da skočimo na taj voz''.

 

Toyota je brzo istražila nesreću, nakon čega je unela brojne promene pre nego što je nastavila sa radom e-Palette. Primera radi, svako vozilo bez vozača je dobilo drugog pomoćnog vozača, a olimpijski i paraolimpijski komitet su povećali broj vodiča na raskrsnicama kroz Olimpijsko selo. Auto News navodi da ovo nije prvi put da se Akio Toyoda kritički osvrnuo na jedan od najvažnijih događaja u automobilskoj industriji. Ranije ove godine se žalio na rastući broj električnih vozila, tvrdeći da će Japan ostati bez električne energije na leto ako su sva vozila u zemlji električna.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda sve intenzivnije radi na autonomnoj vožnji

 

honda aut.jpg

 

Honda je objavila da je započela program testiranja autonomnih vozila, čime će napraviti veliki korak prema poslovanju s autonomnom uslugom mobilnosti vozila (MaaS) u Japanu, koje Honda planira da pokrene u saradnji sa Cruiseom i General Motorsom.

 

Program testiranja tehnologija usluga mobilnosti autonomnih vozila će se sprovoditi u gradu Utsunomiya i gradu Haga. Kao prvi korak u pripremi za temeljito testiranje, napraviće se karta područja visoke definicije pomoću specijalizovanog vozila za mapiranje. Kad karta visoke rezolucije bude spremna, autonomno vozilo, Cruise AV, voziće se javnim putevima radi razvoja i testiranja autonomnih vozila prilagođenih saobraćajnom okruženju i relevantnim zakonima i propisima u Japanu.

 

Honda i Cruise će zajednički raditi na programu testiranja, a biće nastavljen i na novom radnom poligonu koji će biti uspostavljen u sklopu Hondinog pogona u prefekturi Tochigi. Dalje, Honda namerava da pokrene svoje poslovanje s autonomnim vozilima MaaS u Japanu koristeći Cruise Origin, vozilo koje su zajedno razvili Honda, Cruise i General Motors, isključivo za firme koje će nuditi usluge autonomne mobilnosti vozila. Honda Mobility Solutions. Hondina filijala za poslovanje MaaS-a biće operater takvog poslovanja u Japanu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...