Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Teslin Autopilot slova na zastavi tumači kao svetla na semaforu

 

tesla slova.jpg

 

Prošle nedelje je uvedena Teslina potpuno samovozeća beta verzija za nekoliko odabranih vlasnika Tesle. Iako je tehnologija autonomne vožnje nesumnjivo daleko napredovala u poslednjih nekoliko godina, nikada nismo daleko od podsetnika da tehnologija ima još dug put ispred sebe pre nego što postane maksimalno sigurna.

 

Primer je nedavno objavljeni video zapis korisnika jedne društvene mreže koji prikazuje neispravnu interakciju između njegovog Modela 3 i zastave benzinske stanice. Korisnik iz Švajcarske je objavio video koji prikazuje pogled sa unutrašnje strane zaustavljenog Modela 3 dok Autopilot sistem automobila registruje semafore koji se povremeno menjaju iz crvene u žutu i nazad u crvenu. Osoba koja snima video zatim pomera ugao kamere kako bi nam pokazala šta je napolju, tik ispred automobila. Dve zastave s natpisom ''coop'' ispisanom podebljanim crvenim i narandžastim slovima čini se da zbunjuju Teslin sistem Autopilot. Dok zastava vori na vetru, sistem to registruje kao crvenu ili žutu svetlost - dok čita slova ''o''. Zatim se i prikazuje informacija na instrument tabli.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes nije Tesla

 

mercedes logo.jpg


Nemački proizvođač ne želi da njegovi korisnici testiraju sistem autonomne vožnje.

Mercedes je kompanija sa dugom istorijom i imaju veliku želju da u svakom segmentu budu najbolji na svetu, pa tako je i kada se radi o sistemu autonomne vožnje, gde im je jaka konkurencija američka kompanija Tesla. Kako prenosi Automotive News Europe, sprema se pravo rivalstvo između Mercedesa i Tesle u smislu razvoja autonomne vožnje, pošto je Tesla najpoznatiji proizvođač takve vrste tehnologije.

 

Njihova najveća prednost je razumevanje tehnologije i pronalaženje modernih rešenja za probleme, na šta su i navikli svoje kupce, koji često kažu da se njihovi automobili ''apdejtuju'' kao i mobilni telefoni. Tesla je nedavno objavila da njihovi korisnici testiraju nove sisteme autonomne vožnje, dok u Mercedesu imaju potpuno drugačiju strategiju i oni dozvoljavaju samo svojim licenciranim vozačima da testiraju takav sistem. Kako su izjavili, nije im u interesu da neku osobu izlože riziku i da jednostavno nije bezbedno da običan čovek testira nešto sa čim nije upoznat i zbog toga se mogao čuti interesantan komentar: ''Mercedes nije Tesla''.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Mercedesu odustali od razvoja sistema potpuno autonomne vožnje

 

mercedes s 2021 novi.jpg

 

Trenutno se nalazimo i izuzetno teškom periodu, a to na svojoj koži osećaju i proizvođači automobila pred kojim se odjednom nalazi niz pravila i zahteva. O čemu tačno govorimo?

Pre svega, tu su novi (pre)strogi propisi prema kojima se u kratkom periodu od njih traži drastično smanjivanje prosečne emisije CO2 u floti, dok ih u suprotnom čekaju ogromne kazne. Zato je potrebno razvijati nove tehnologije, ugrađivati nove filtere i nuditi sve više hibridnih i električnih modela. Pomenuti modeli naravno koštaju, a uz celu tu novu tehnologiju potrebno je baviti se i pitanjem (polu)autonomne vožnje.

 

Mercedes je među prvima krenuo u razvoj autonomnih modela kada je pre 5 godina predstavljen koncept ''F 105 Luxury In Motion'' koji je prikazivao kako bi mogao da izgleda transport budućnosti. Ipak, čini se da u Mercedesu neće ići u tom smeru. Novi izvršni direktor Ola Källenius veruje da je važnije poslovati profitabilno nego biti prvi po pitanju inovacije što je potvrdio za Redaktionsnetzwerk Deutschland. ''Prelazak u davaoce usluga mobilnosti je stvar prošlosti'', rekao je predstavnik Mercedesa. ''Ponovo ćemo se odmaknuti od toga. Ne možete zaraditi novac ponudama poput deljenja automobila. Naši ulagači ne očekuju samo prodaju, već pre svega dobit. Predstavnik za medije je dodao da Mercedes više nije uključen u trku do autonomije nivoa 5, rekavši - ne takmičimo se ni u jednoj trci koja se više ne može pobediti''. 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda najavila prodaju automobila trećeg nivoa automatizacije

 

honda autonomno.jpg

 

Honda je najavila skoro puštanje u prodaju automobila trećeg nivoa automatizacije, koja podrazumeva vožnju bez vozača, uz određene uslove. Honda namerava da prva na svetu počne prodaju automobila koji zadovoljavaju treći nivo automatizacije prema međunarodnoj klasifikaciji. Japansko Ministarstvo državnog zemljišta, infrastrukture, saobraćaja i turizma izdalo je bezbednosni certifikat za Hondinu limuzinu Legend, opremljenu uređajima za samostalnu vožnju.

Treći nivo automatizacije znači da se automobil može kretati bez učestvovanja vozača pod određenim uslovima, naprimer u saobraćaju autoputem, pri čemu samostalno koči, ubrzava i pretiče sporija vozila. Međutim, vozač još uvek mora da pazi na dešavanja na putu i da bude spreman za reakciju u slučaju potrebe, a ugrađena je i elektronska blokada prekoračenja programirane maksimalne brzine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Udes na autoputu - Teslin autopilot zakazao

 

Video snimak udesa na autoputu u blizini mesta Lafajet u Kaliforniji objavljen je na Twitteru. Na snimku možemo videti automobil marke Tesla koji se kreće srednjom trakom autoputa, dok na drugom možemo videti čudno ponašanje Teslinog autopilota jer je brzina prilikom sudara bila 219 km/h! Dakle, kako smo saznali nakon istraživanja, razlika između kretanja dva automobila je bila ogromna - čak 101 km/h.

 

 

Kako prenosi B92, navedeno je da je došlo do problema i da je autopilot ubrzao, pa se isključio, ali ostaje nejasno zbog čega je vozač samo nastavio da ubrzava jer kako je rečeno, vozač nije ni pokušao da zakoči.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AutoX predstavio prvu kinesku flotu autonomnih automobila

 

auto x.jpg

 

U tehnološki najrazvijenijem gradu na svetu Shenzenu ovih dana startap AutoX je predstavio prvu flotu od 25 autonomnih automobila nazvanih RoboTaxi. Reč je o prvom kontingentu autonomnih automobila koji će voziti kineskim saobraćajnicama. Ovo dostignuće dolazi samo pet meseci nakon što je AutoX, startap koji ima finansijsku podršku Alibabe, postao druga kompanija koja je dobila dozvolu u Kaliforniji da počne s testiranjima autonomnih automobila. RoboTaxis su opremljeni kompanijim vlasničkom upravljačkom jedinicom pod nazivom XCU koja ima bržu brzinu obrade i više računskih mogućnosti za rešavanje složenih drumskih scenarija u najvećim kineskim gradovima. Startap se trenutno priprema za izgradnju test flote u još četiri grada.

 

''To je san'', rekao je izvršni direktor AutoX-a Jianxiong Xiao u intervjuu za CNN. ''Nakon toliko napornog rada toliko godina, konačno smo došli do tačke da je tehnologija dovoljno zrela, da se i sami osećamo samouvereno da zaista uklonimo sigurnosnog pokretača.'' Xiao je rekao da je kompanija osvojila regulatore nakon što je radila na poboljšanju svog softvera i hardvera. ''Imamo više od stotinu vozila koja svakodnevno voze putevima (u Kini) kako bi prikupila podatke'', rekao je Xiao. ''AI softver je sada značajno poboljšan. Sa tehničke tačke gledišta, automobil je spreman'', rekao je Xiao.

AutoX je 2016. godine osnovao Xiao, bivši asistent na Prinstonu koji još uvek voli da ga zovu ''Profesor X''. Kompanija sa sedištem u Shenzhenu je fokusirana na stvaranje tehnologije koja ulazi u samovozeće automobile i sarađuje sa vodećim proizvođačima automobila, kao što je Fiat-Chrysler, kako bi razvila svoj brend.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Volkswagena: Autonomna vozila na tržištu nakon 2025. godine

 

vw diess.jpg

 

Autonomna vozila bi mogla da budu spremna za prodaju između 2025. i 2030. najavio je izvršni direktor Volkswagena Herbert Diess u intervjuu za nedeljni magazin Wirtschaftswoche. Herbert Diess je naveo poboljšanje performansi kompjuterskih čipova potrebnih u autonomnim automobilima, dok razvoj u veštačkoj inteligenciji takođe ubrzava proces. ''Predvidivo je da će sistemi uskoro moći sa savladaju čak i složene situacije autonomne vožnje'', rekao je Diess. Diess je 2015. godine napustio BMW i pomogao Volkswagenu da se reformiše nakon dizelgejta. Sada ima vrlo ambiciozni plan ulaganja u električna vozila u iznosu od 73 milijarde evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla naučio da pretiče, ali nije sve prošlo glatko

 

U oktobru je Tesla predstavio beta verziju svog ''Full Self-Driving'' sistema autonomne vožnje, što je vlasnicima ovih automobila omogućilo da u realnim uslovima vožnje testiraju novu funkciju. Snimak pokazuje šta je ovaj sistem u stanju da uradi.

 

Najnoviji paket tehnologija autonomne vožnje je verovatno nešto najbliže potpuno automatizovanom upravljanju vozila, a da je dostupno u produkcijskom automobilu u svakodnevnoj vožnji. Jedan od vlasnika Teslinog Modela 3 testirao je ponašanje ''Full Self-Driving'' sistema u realnim uslovima saobraćaja. Na snimku se vidi kako automobil otpozadi prilazi kamionu za odnošenje smeća koji sporo vozi i često se zaustavlja. Sistem uskoro odlučuje da bi najbolji način delovanja u datoj situaciji bio preticanje, odnosno obilaženje u trenutku kada se kamion zaustavi. Model 3 se najpre lagano pomera ulevo da bi utvrdio da li ima vozila iz suprotnog smera i da li je bezbedno za preticanje. Ubrzo, Tesla prepoznaje da nema dolazećeg saobraćaja i obilazi kamion.

 

Sa jedne strane ovo je prilično impresivna demonstracija sposobnosti vozila. Međutim, još uvek je to galeko od glatkog preticanja, jer je vozač morao intervenisati u jednoj fazi kada je Model 3 nakon obilaženja pokušao da se vrati u svoju traku prerano. Osim toga, automobil je nakon obilaženja ostao u suprotnoj traci mnogo duže nego što je bilo potrebno. Dakle, iako je zadatak obavljen i dalje ima dosta prostora za unapređenje ovog sistema:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amazon predstavio svoj prvi robotski taksi

 

amazon 1.jpg

 

Prošlo je skoro šest meseci od kada je Amazon kupio startap koji se bavi autonomnim vozilima. U pitanju je Zoox, a zajedno su predstavili svoj prvi robotski taksi.

Umesto da automatizuje neki poznati model koji podrazumeva i ljudskog vozača, Zoox se odlučio za robotsko vozilo koje je potpuno automatizovano i namenjeno vožnji u gradskim gužvama. Novo vozilo meri 3.63 metra u dužinu, te nema prednju stranu koja je u običnim vozilima namenjena sedištima za vozača i suvozača. To znači da nema ni volan, a i sedišta su drugačija, okrenuta jedno drugom kao u kočijama ili vozilima gradskog prevoza. Uprkos veličini vozilo može da postigne brzinu od preko 120 km/h, a napaja se uz pomoć dve odvojene baterije zahvaljujući kojima vozilo može da se kreće više od celog dana po jednom punjenju (jedna baterija traje oko 16 sati). Vozilo se već testira u Las Vegasu i San Francisku, ali se komercijalno lansiranje očekuje tek krajem 2021. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomni sistem prevarila pomorandža

 

volvo orange.jpg

 

Potpuno automona vozila trenutno ne postoje, bez obzira koliko proizvođači poput Tesle tvrdili da je njihov autopilot napredan i sposoban. Zbog toga su vozači koji ne upravljaju vozilom već sve prepuste nesigurnom autopilotu postali izuzetno veliki rizik u saobraćaju i u Arizoni se takvi vozači kažnjavaju sa 250 dolara.

 

Jedan od trikova koji koriste je prevara pametnog sistema pomorandžom kako bi sistem pomislio da su nečije ruke na volanu i to možete videti na priloženom video snimku. Naime, na tržištu postoje proizvodi poput Autopilot Buddy-ja, koji se instalira na upravljač vozila što ''pametni'' Teslin autopilot prepoznaje kao dodir vozača sa upravljačem pa ne oglašava čitav niz upozorenja kojima vozača upozorava da bi ipak trebao imati ruke na upravljaču i oči usmjerene na promet. Autopilot Buddy se od 2018. godine ne sme prodavati u Americi odlukom tamošnjeg nadležnog nacionalnog tela, ali kompanija koja ga proizvodi, bez problema prodaje taj proizvod izvan granica Amerike.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla: Besplatne funkcije za ''potpuno autonomnu vožnju''

 

tesla aa.jpg

 

Full Self-Driving sistem, koji Tesla obično prodaje za 10 hiljada dolara, još uvek nije dostupan svim vozačima, ali ga kompanija koristi kako bi poboljšala prodaju na kraju 2020. godine. Tako će sva Tesla vozila koja do svojih vlasnika budu stigla u poslednja tri dana 2020. godine dobiti tri meseca besplatnog korišćenja Full Self-Driving sistema. U pitanju su napredne opcije za autonomno vožnju, poput navigacije preko Autopilota, automatske promene trake tokom vožnje na autoputu, automatskog parkiranja, ''dozivanja'' vozila sa parkinga i automatskog zaustavljanja na semaforima i raskrsnicama.

Elon Musk je ranije najavio da bi ova ponuda trebalo da bude dostupna početkom 2021. godine, ali je plan promenjen kako bi se do kraja godine dostigli rekordi u prodaji. To ne znači da su ponudom zadovoljni baš svi, najpre zbog toga što Tesla novi sistem reklamira kao mogućnost za potpuno autonomnu vožnju, što nije tačno, pa i na sajtu kompanije, doduše sitnijim slovima, piše da sistem zahteva kontrolu vozača budući da još uvek nije potpuno autonoman.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslin autopilot završio put od San Franciska do Los Anđelesa

 

210178-tesla autopilot.jpg

 

Unapređena verzija Teslinog autopilota nedavno je testirana i pokazala se veoma sigurnom i funkcionalnom. Pojavili su se snimci na kojima se vidi kako Tesla Model 3 kreće u kružno putovanje između San Franciska i Los Anđelesa koristeći svoj režim automatskog upravljanja. Video je stigao od YouTube kanala ''Whole Mars Catalog'', čiji je čitav kanal posvećen testiranju funkcionalnosti Teslinog Autopilot FSD sistema. Prema kanalu, vožnja je omogućena najnovijom Beta verzijom Teslinog softvera, a celo kružno putovanje završeno je bez ikakve ljudske intervencije, osim jednog scenarija kada je đubre izbačeno iz vozila ispred. Tada je vozač tesle morao da preuzme kontrolu na samo jednu sekundu. Osim tog incidenta, Model 3 je zbog svog ograničenog dometa morao je dva puta da se zaustavi zbog punjenja, ali Whole Mars Catalogue je objasnio da je taj proces zapravo dodatno pokazao Teslinu sposobnost da se kreće kroz više ruralnih područja.

U video klipu ispod možete na delu videti kako je to kada vas auto ''sam'' vozi:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Microsoft investira dve milijarde dolara u samoupravljiva vozila

 

gm cube 03.jpg

 

Microsoft se u sklopu novog projekta udružuje sa Cruise - podružnicom kompanije General Motors, koja je zadužena za samoupravljive modele automobila. Cilj je da se ubrza komercijalizacija autonomnih vozila, a Microsoft u projekat donosi i investiciju od dve milijarde dolara. U Cruise su prethodno investirali i Honda i General Motors, pa ukupna vrednost sa investicijom kompanije Microsoft stiže do 30 milijardi dolara. Microsoft i Cruise time ulaze u dugoročno strateško partnerstvo, što je prvi put da se softverski gigant ozbiljno interesuje za tehnologiju samoupravljivih vozila. Cruise će kao deo dogovora koristiti i Azure - cloud computing sistem kompanije Microsoft, a kako bi što pre uvećao prihode od prodaje autonomnih vozila.

 

Iz kompanije Microsoft ističu da je ulaganje u nove tehnologije važno za napredak čovečanstva, pa to važi i za modernizaciju transporta putnika. Cilj je da autonomna vožnja postane mejnstrim, te da samoupravljiva vozila postanu dominantna na putevima širom sveta. Cruise, zajedno sa konkurentskim firmama kao što je Waymo, već radi na tome, pa je već počeo sa testiranima svog prvog potpuno autonomnog modela na ulicama San Franciska. U pitanju je Cruise Origin, automobil bez volana, koji je kompanija po prvi put predstavila 2020. godine. Vozilo je dizajnirano tako da može da poveze više putnika.

 

gm cube 02.jpg

 

Microsoft je do sada odsustvovao iz trke za razvoj novih samoupravljivih modela, ali se to sada menja budući da su u igri velike zarade, i pristup informacijama koje će oblikovati novo doba.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Tesla neće napraviti autopilota koji potpuno sam vozi''

 

tesla sd.jpg

 

Prvi čovek kompanije Waymo smatra da Tesla nikada neće uspeti da napravi automobil koji će samostalno voziti ulicama. Teslin autopilot dobio je dosta kritika, pogotovo u poslednje vreme, najviše zbog poslednje verzije koja ''dozvoljava automobilu da se sam kreće''. Baš taj termin je problematičan, mnogi su bili uvereni da ne moraju uopšte da kontrolišu automobil što zapravo nije tačno.

''To je prevarilo javnost, mnogi su poverovali da je moguće tek tako skočiti jednog dana i imati automobil kojim ne morate upravljati, već autopilot sam vozi. Tako nešto im neće uspeti'', rekao je Džon Krafčik.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen i Microsoft će sarađivati na rešenjima autonomne vožnje

 

vw cloud.jpg

 

Microsoft i Volkswagen već više od dve godine sarađuju na razvoju rešenja za autoindustriju kroz projekat Volkswagen Automotive Cloud. Ovu saradnju će sada proširiti i dodatnim zajedničkim projektom koji će se baviti rešenjima za autonomnu vožnju, koja će biti ugrađena u sve Volkswagenove digitalne usluge i ponude za deljenje rešenja mobilnosti.

 

Na Microsoftovoj platformi Azure Volkswagenova softverska ćerka-firma Car.Software Organisation će praviti Automated Driving Platform, koja će poslužiti kao osnova za razvoj softvera za autonomna vozila. Sličan projekat, podsećamo, Microsoft je nedavno ugovorio i sa General Motorsovom kompanijom koja razvija autonomna vozila, Cruise.

 

''Kombinovanjem naše sveobuhvatne stručnosti u razvoju povezanih rešenja za vožnju sa Microsoftovim cloudom i softverskim inženjerstvom ubrzaćemo isporuku sigurnih i udobnih usluga mobilnosti'', poručili su iz Volkswagena. Napredna ADAS rešenja (aktivni sistemi pomoći vozaču) i AD (autonomna vožnja) biće fokus ove saradnje. Ona imaju potencijal da poboljša bezbednost putnika u saobraćaju, smanje gužve i učine mobilnost još udobnijom. Međutim, za njihov daljnji razvoj je važno imati kompjuterske resurse koji se mogu skalirati, jer je svakodnevno potrebno obrađivati podatke o putu, uslovima vožnje, izbegavanju prepreka i ponašanju vozača. Na bazi tih podataka se treniraju, simuliraju i proveravaju funkcije automatizovane vožnje i sistemi mašinskog učenja koji upravljaju vozilima. Ovo učenje će se unutar Volkswagen Grupe ubuduće obavljati kroz Microsoftovu platformu Azure, koja će moći obraditi velike količine podataka i skrati vreme ciklusa u razvoju na nedelje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda prodaje prvi automobil na svetu s trećim nivoom autonomne vožnje

 

211935-honda legend.jpg

 

Proizvođači automobila godinama teže trećem nivou autonomije, ali još ga niko nije postigao. Nije to uspelo ni Tesli čiji čelnici tvrde da imaju sistem autonomne vožnje, ali u stvarnosti nemaju. Ipak, iznenada je izašla Honda sa unapređenom verzijom svog Honda Sensing naprednog sistema pomoći vozaču (ADAS), nazvanog Honda Sensing Elite, koje će postati prvo komercijalno dostupno vozilo sa trećim nivoom autonomije (SAE Level 3) u Hondinoj limuzini Legend.

 

Nivo 3 se značajno razlikuje od Nivoa 2 po tome što se prelazi sa delimične automatizacije, poput Teslinog autopilota, na uslovnu automatizaciju, što znači da automobil može da čita svoje okruženje i donosi odluke na bazi onoga što vidi. To omogućava automobilu opremljenom sistemom Level 3 poput Honda Sensing Elite da deluje samostalno na bazi trenutne situacije. Takva sloboda se pruža funkcijom Honda Jaming Elite Traffic Jam Pilot, koja daje automobilu kontrolu nad kočnicama, upravljačem i gasom. To omogućava automobilu da zadrži razdaljinu, brzinu i položaj trake, a sve to čini bez ikakvog doprinosa vozača, za kojeg Honda kaže da može da gleda televiziju/DVD na ekranu infotainmenta, ili upravlja navigacijskim sistemom za traženje adrese odredišta.

 

Automobil opremljen Honda Sensing Elite može da vozi iza drugog vozila unapred zadatom brzinom i na bezbednoj udaljenosti. Ako sistem primeti da automobil ispred zaostaje ispod zadate brzine, sistem obaveštava vozača, a zatim pomaže pri prolasku i povratku na prvobitnu traku. Sistem obezbeđuje sigurnu promenu saobraćajne trake, a ako jeste, jednostavni pokret pokazivača smera pokrenuće siguran prolazak vozila ispred. Ako sistem navede vozača da ponovo preuzme kontrolu putem zvučnih, haptičkih i vizuelnih upozorenja, a vozač se ne uključi sa kontrolama, aktiviraće se pomoć u nuždi. To će automobil dovesti do bezbednosg zaustavljanja uz ivicu puta. Honda tvrdi da je Sensing Elite testiran u 10 miliona jedinstvenih simuliranih scenarija i 1.3 miliona kilometara stvarnog testiranja. Za sada će se ova tehnologija pojaviti na ograničenom izdanju limuzine Honda Legend, i samo za Japan. Samo 100 automobila biće dostupno sa ovom tehnologijom u Japanu, a koštaće oko 92.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koje autonomno vozilo pobeđuje u trci Tesle i Waymoa?

 

autonomno.jpg

 

Nešto je uznemirujuće u pogledu na Waymovo (Google) vozilo, koje samo upravlja, okreće upravljač i kreće se u saobraćaju, a putnik sedi na zadnjim sedištima. Ali dobro, kažu da je to budućnost, a YouTube kanal Whole Mars Catalog je testirao dva vozila, Waymo, odnosno modifikovanu Chrysler Pacificu i Teslu Model S FSD Beta.

Cilj je bio što pre doći od hotela u okolini američkog Finiksa do prodavnice mešovitom robom. Tesla i tehnološki milijarder Elon Musk koriste posebne kamere i, pre svega, visoko razvijeni AI softver kako bi električni automobili mogli da kontrolišu potpuno nepoznatu okolinu i rute, dok konkurent bira drugačiji pristup. Googleov izdanak se oslanja na lidarsku tehnologiju sličnu radaru s laserskim senzorima, kao i precizno mapiranje ruta kojima će voziti njegova vozila.

 

 

Šta je pokazala trka?

Waymovom vozilu je trebalo osam minuta, a Tesli s beta verzijom autonomne vožnje tek nešto više od pet minuta. Waymovo vozilo je nevoljko skretalo na raskrsnicama pa je ruta bila mnogo duža. U ovom trenutku ne možemo znati koje vozilo je bezbednije, a to je u ovoj fazi najvažnije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google robotski automobili su bolji vozači od ljudi

 

google cars.jpg

 

Iz Googla godinama govore da su njihovi roboti koji upravljaju automobilima mnogo bolji i sigurniji vozači od ljudi. Pridržavaju se ograničenja brzine, drže razmak između vozila, uvek propuste automobile iz suprotnog smera pre skretanja i naravno, nikada nisu umorni, pod uticajem alkohola ili droge.

 

Svoju tvrdnju su dokazali i na još jedan zanimljiv način. Sproveli su simulacije bazirane na stvarnim događajima, tj. saobraćajnim nesrećama koje su se dogodile na području Arizone. Pri tome su koristili istu platformu za simulaciju koju koriste i pri treniranju svojih autonomnih vozila na virtuelnim ulicama kada ih pripremaju za stvarnost. U simulacijama tih saobraćajnih nesreća u kojima je učestvovao samo jedan automobil, to vozilo su zamenili sa svojim autonomnim automobilima. U saobraćajnim nesrećama u kojima su učestvovala dva vozila, prvo su sproveli simulaciju u kojoj je Google vozilo postavljeno na mesto automobila koji je inicirao nesreću, a u drugoj simulaciji njihovo je vozilo postavljeno na mesto drugog automobila, koji je nije izazvao.

 

Google je kroz 91 simulaciju rekonstruirao 72 nesreće koje su se dogodile na tom području između 2008. i 2017. godine, vodeći brigu da su njihova vozila izložena istoj situaciji kao i automobili u stvarnim nesrećama. Rezultati koje su dobili simulacijom su odlični, pa se pokazalo da bi Google autonomna vozila izbegla ili ublažila saobraćajne nesreće u 88 od 91 simulacije. U onim slučajevima u kojima je vozilo zamenilo automobil koji nije izazvao sudar pokazalo se da bi robot kao vozač u potpunosti izbegao čak 82% saobraćajnih nesreća. Posebno je zanimljivo da u većini slučajeva čak nije bilo potrebno izvesti neki teški manevar ili naglo kočiti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teslin autopilot ne voli policiju

 

tesla police crash.jpg

 

Američka nacionalna agencija za sigurnost u transportu na autoputevima (NHTSA), pokrenula je još jednu istragu oko Teslinog autopilota, zbog nesreće u Mičigenu, u kojoj se Model Y zakucao u zaustavljeno policijsko vozilo. Prema izveštaju policije, policajci su intervenisali na poziv o saobraćajnoj nesreći, odnosno naletu vozila na srnu i po dolasku na mesto nesreće parkirali su vozilo uz kolovoz, pritom delimično blokiravši desnu traku. Ipak, rotacija i svetla su bila upaljena, ali se svakako Teslin Model Y u policijsko vozilo zakucao velikom brzinom.

 

Vozač Modela Y, 22-godišnji mladić, rekao je policiji nakon nesreće da je njegov auto bio na autopilotu. Osim što je ''zaradio'' prijavu policije zbog toga, mladić je prijavljen i zbog vožnje sa suspendovanom vozačkom dozvolom. Ovo je bio već treći slučaj u proteklih mesec dana, da se Teslin autopilot sudario sa policijskim vozilom... Tesla je nedavno počela da oduzima licence za svoj beta softver pune autonomne vožnje (FSD, Full Self-Driving).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbog 23 sumnjive nesreće američke vlasti istražuju Teslin Autopilot

 

191901-tesla auto.jpg

 

Nakon brojnih vesti o problemima sa Teslinim sistemom aktivne bezbednosti Autopilot, koji je u nekoliko slučajeva kritikovan nakon nesreća, pokreće se istraga o njegovim mogućim nedostacima. Proizvođaču električnih automobila iz Kalifornije sada ponovo prete problemi jer prema New York Times-u, američka Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na putevima (NHTSA) istražuje čak 23 nesreće u kojima je Teslin sistem bio uključen ili je mogao da bude aktivan. Ističu se nesreće u kojoj je Model Y naleteo na stacionarni patrolni automobil na autoputu u blizini grada Lensinga u državi Mičigen. Pa slučaj iz februara kada se Tesla zabio u prikolicu kamiona koji je prelazio ulicu u Detroitu.

 

Teslin Autopilot se smatra progresivnim i u jesen prošle godine je osvojio drugo mesto iza Cadillacovog sistema Supercruise na testu američkog potrošačkog časopisa Consumer Reports. Međutim, takvi sofisticirani sistemi imaju problem, a to je da pouzdano preuzimaju jednostavne zadatke, ali ne mogu da upravljaju automobilom samostalno. Teslini sistemi su očigledno dostigli svoje granice. Primera radi, istraga nesreće na Floridi 2016. je otkrila da Autopilot nije prepoznao svetlu prikolicu kamiona po lepom vremenu. Možda bi Tesla trebalo da se ugleda na GM-ov sistem Supercruise koji je pobedio prvenstveno zahvaljujući infracrvenoj kameri koja proverava da li su vozačeve oči usmerene na put. Ako to nije slučaj sistem se sam isključuje, a ako je potrebno i zaustavlja se vozilo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla odlaže Full Self-Driving pristup, Musk obećava promene sledećeg meseca

 

tesla full01.jpg

 

Ranije je izvršni direktor Tesle Elon Musk rekao je da će vozači uskoro dobiti ''dugme'' da zatraže pristup beta verziji Full Self-Driving.

Prošle subote je potpuno promenio priču. Odgovarajući na komentare kada će se FSD dugme za pristup pokrenuti, Musk je rekao da postoji ''ograničena vrednost'' u testiranju trenutne verzije softvera, koja je 8.3. Umesto toga, najavio je proširenje pristupa verzijom 9.0, za koju se ''nada'' da će biti spremna sledećeg meseca.

 

Najnoviji komentari zaista deluju kao zaokret od onoga što je trebalo da bude veliko proširenje broja vozača koji imaju pravo da isprobaju FSD. Mnogi vlasnici Tesle platili su hiljade dolara za pristup obećanoj tehnologiji tokom poslednjih nekoliko godina. Beta je tek prošle godine počela da se pojavljuje u ograničenom broju. Nije jasno šta će tačno sadržati predstojeća verzija FSD-a, ali Musk je rekao da će doći do ''značajnih arhitektonskih promena'', uključujući ''poboljšanja čiste vizije'', odnosno, kako Teslina vozila ''vide'' svet bez upotrebe skupog lidar hardvera. Umesto toga, kamere, radari, senzori i algoritmi stvaraju Teslinu viziju. Svako ko želi pristup FSD-u na kraju mora da plati 10.000 dolara (8.500 evra) za daljinsko instaliranje ove mogućnosti. Musk je nagovestio da ćemo uskoro videti pretplatničku uslugu za FSD, možda ove godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemačka želi da reguliše zakonom autonomna vozila

 

ev-autonomni-autobusi.jpg

 

Berlin želi da progura kontroverzni zakon o samovozećim automobilima u nemačkom parlamentu sa ciljem da postane svetski lider na ovom polju. Aktuelna nemačka vlada namerava da donese sve potrebne zakonske norme o autonomnim vozilima pre kraja svog mandata ovog leta. Međutim, ovaj zakon izaziva zabrinutost stručnjaka iz više aspekata - od bezbednosti, do pravnih pitanja i zaštite podataka. Prvi koraci u oblasti primene autonomnih vozila u javnom saobraćaju već su načinjeni. Tako, na primer, autonomni električni minibus Deutsche Bahn već nekoliko godina vozi redovnom linijom u Bad Birnbahu u Donjoj Bavarskoj. U pitanju je vozilo koje može da preveze 6 putnika, a saobraća na liniji od železničke stanice do centra mesta, dužine oko 2 km.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla Model S bez vozača izazvao nesreću u Teksasu, dvoje mrtvih

 

213378-tesla ap.jpg

 

Električni automobil Tesla koji se kretao saobraćajnicom bez vozača je izazvao tešku nesreću u Teksasu u kojoj su život izgubile dve osobe. Jedna žrtva je pronađena na suvozačkom sedištu modela S iz 2019. godine, a druga je bila pozadi, rekao je policajski službenik okruga Harris Mark Herman u telefonskom intervjuu. Automobil je naleteo na drvo u području Carlton Woodsa nakon što je vozio velikom brzinom i nije uspeo da savlada krivinu. Položaj žrtava, izjave i drugi stvarni dokazi sugerišu da ''niko nije vozio vozilo u trenutku udara'', rekao je Herman. ''Još uvek istražujemo ovaj događaj'', dodao je Herman.

 

Herman je rekao da njegova kancelarija koordinira sa saveznim vlastima, ne navodeći koje i da nije znao da li je uključen Autopilot. Bilo je potrebno više od 30.000 litara vode za gašenje požara koji je goreo četiri sata, dodao je Herman. Tesla nije odmah odgovorio na zahtev za komentar u nedelju. Federalni službenici su kritikovali kompaniju Tesla zbog opasnosti od požara povezanih sa baterijama u njihovim automobilima te zbog toga što nije učinila dovoljno da vozači neprimereno koriste funkciju pomoći vozaču. Na saslušanju prošle godine, predsednik Nacionalnog odbora za bezbednost prevoza je rekao da je ''vreme da se zaustavi omogućavanje vozačima u bilo kom delimično automatizovanom vozilu da se pretvaraju da imaju automobile bez vozača.'' Izvršni direktor Tesle Elon Musk je nedavno izjavio da se Tesla sa uključenim autopilotom sada približava ''deset puta manjoj'' šansi za nesreću od prosečnog vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomna vozila imaju niz problema

 

tesla aa 11.jpg

 

Procenjuje se da će do 2040. godine na putevima biti 33 miliona autonomnih vozila, čime će potencijalno ukloniti neke opasnosti koje predstavljaju greškama skloni ljudski vozači. Međutim, konstruktori i programeri nisu rešili neke od velikih problema...

 

Zakonodavna komisija Velike Britanije je započela je izradu pravnog okvira za uvođenje autonomnih vozila na puteve te države, naglasivši: moguće je da će biti problema sa prepoznavanjem tamnoputih lica u mraku. Izveštaj kaže da su i osobe sa invaliditetom u opasnosti, jer kako navode: sistemi možda ne vide sve vrste invalidskih kolica i pomoćnih vozila. Izveštaj iz 2019. je imao slična saznanja. Naučnici sa Georgia Techa su istraživali osam AI modela koji se koriste u najsavremenijim sistemima za otkrivanje objekata. Testirani sistemi omogućavaju autonomnim vozilima da prepoznaju putokaze, pešake i druge predmete dok se kreću putevima. Oni su testirali ove sisteme koristeći dve različite kategorije bazirane na Fitzpatrickovoj lestvici, koja se obično koristi za klasifikaciju boje ljudske kože. Sveukupno se tačnost sistema smanjila za 5% kada je suočen sa grupama slika pešaka sa tamnijim tonovima kože. Modeli su pokazali slabije performanse kada su se suočili s pešacima sa tri najtamnije nijanse na lestvici.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota preuzima Lyftovo odeljenje za autonomne automobile

 

lyft.jpg

 

Američka kompanija za prevoz putnika Lyft prodaje svoju jedinicu za razvoj automobila za samostalno upravljanje Woven Planet Holdingsu, filijali automobilskog diva Toyota. Posao je vredan 550 miliona dolara. Projekat Woven Planet će okupiti inženjere i istraživače usluga mobilnosti, kao i softver i senzorska sredstva i automatizovane sisteme vožnje za daljnji razvoj tehnologije, tvrdi Toyota.

 

''Ovaj dogovor biće ključan u povezivanju ljudi, resursa i infrastrukture koja će nam pomoći da transformišemo svet u kome živimo kroz tehnologije mobilnosti koje mogu doneti srećniju i sigurniju budućnost za sve nas'', rekao je izvršni direktor Woven Planeta James Kuffner. Woven Planet i Lyft su takođe potpisali komercijalne ugovore o korišćenju sistema Lyft i podataka flote kako bi ubrzali komercijalizaciju tehnologije. Toyota takođe navodi da će sporazum značiti da će Woven Planet imati lokacije u Tokiju, Palo Altu, Kaliforniji i Londonu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...