Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Vlasnici Tesle su sa Autopilotom napravili milijardu kilometara

 

168190-tesla pilot.jpg

 

Svih pola miliona električnih automobila Tesla prodatih u poslednje tri godine je opremljeno hardverom koji prati funkciju Autopilot. Tesla je objavio podatak da su njihova električna vozila prešla čak milijardu kilometara sa uključenim Autopilot načinom vožnje. Radi se o 10 posto kilometraže koju su vlasnici Tesli napravili sa svojim vozilima. To je 10 posto od ukupne kilometraže Tesline flote, uključujući i vozila koja nisu opremljena hardverom koji omogućava Autopilot funkciju, a ne samo ona koja su opremljena. Nedavno je objavljeno da je Tesla dostigao 10 milijardi kilometara sa svojih pola miliona vozila.

Elon Musk je ranije pomenuo prekretnicu u kompaniji koja bi nakon što njihova vozila pređu milijardu kilometara moglo doći do promene statusa ove funkcije iz beta faze u regularnu karakteristiku. Autopilot tokom vožnje prikuplja podatke o ponašanju vozača i okolini u kojoj se vozilo vozi čime se prikupljaju podaci, čak i bez aktiviranja te funkcije od strane vozača. Naime, radi se o tome da autonomni način tokom vožnje radi u pozadini, u senci (''shadow mode''), ali ne može imati nikakav uticaj na vožnju. Podaci su korisni pa bi Tesla kroz kontinuirani razvoj autonomnu vožnju do kraja 2019. godine mogao da dovede do funkcionalnog korišćenja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samovozeći automobili moraće da nauče da predvide ponašanje pešaka

 

186834-pesak.jpg

 

Postavlja se pitanje kako će kompjuter u vozilu razlikovati pešaka koji samo stoji pored kolovoza od onog koji zaista namerava da pređe preko ulice. Uprkos svakodnevnim testiranjima samovozećih automobila na javnim saobraćajnicama i miliona pređenih kilometara u realnim uslovima saobraćaja, još smo daleko od trenutka kada će se takva vozila kretati ulicama samostalno, bez intervencije čoveka za upravljačem. Pred inženjerima i tehničarima je još dosta posla kako bi stvorili bezbedan ''auto bez vozača''.

 

Jedna od najvećih nepoznanica i izazova za kompjutere koji će u budućnosti upravljati automobilima jesu pešaci i njihovo, ponekad nepredvidivo ponašanje. Vozači ''od krvi i mesa'' u stanju su da na osnovu držanja tela i kontakta očima sa pešakom procene da li on namerava da pređe ulicu, ili samo dokono stoji pored kolovoza dok mu misli lutaju ko zna gde. Takođe, vozač zna da prepozna nameru bicikliste da započne kretanje kada vidi da je ovaj stavio nogu na pedalu, pa može unapred da reaguje. Kompjuterima na današnjem nivou razvoja veštačke inteligencije teško je da takve probleme rešavaju jer ima previše varijabli. ''Jasno je da ne možete da programirate samovozeći automobil da svaki put stane kada primeti pešaka koji se nalazi pored puta, ali takođe morate da obezbedite da se vozilo na vreme zaustavi kada pešak odluči da ipak pređe preko ulice'', objašnjava henrik Grin, šef razvojno-istraživačkog odeljenja Volvoa, jednog od brojnih proizvođača automobila koji rade na tehnologiji autonomnih vozila.

 

Na ovogodišnjem sajmu automobila u Los Anđelesu, Volvo i kompanija Luminar predstavili su naprednu LiDAR tehnologiju koja je u stanju da prepozna pešaka, pa čak i da razazna njegove pojedinačne udove na razdaljinama i do 250 metara. Međutim, čak i ovako pouzdani sistemi za detekciju ljudskog pokreta nisu u stanju da sa potpunom preciznišću predvide ''sledeći korak'' u ponašanju pešaka. Naprimer, ako se osoba koja džogira približava kolovozu, nije dovoljno da kompjuter samo predvidi za koje će vreme ona stići do ulice i da li će se njena zamišljena putanja kretanja ukrstiti sa trajektorijom automobila, već je za računar važno i da prepozna da li je ona uočila automobil koji nailazi i da li će zbog toga možda promeniti brzinu trčanja. Drugi dobar primer u vezi sa problemom predviđanja ponašanja pešaka je osoba koja se nalazi pored kolovoza i gleda u ekran smartfona. U ovakvim slučajevima postoji velika verovatnoća da dođe do nepredvidivog ponašanja, što najbolje znaju vozači ''od krvi i mesa'' koji se svakodnevno u saobraćaju suočavaju sa takvim situacijama. Zbog svega navedenog, timovi koji razvijaju tehnologiju samovozećih automobila pored softverskih i drugih inženjera uključuju i psihologe - stručnjake za ljudsko ponašanje u saobraćaju.

 

Eksperti za autonomna vozila ističu da kompjuterski sistemi koji kontrolišu vožnju ''ne mogu sebi da dozvole luksuz'' da ne ''pročitaju'' tačno ponašanje prešaka. ''U slučaju da sistem nije u stanju da predvidi sledeći potez pešaka, postoje dve opcije, a nijedna od njih nije dobra za dalji razvoj tehnologije samovozećih automobila - ili ćete igrati na kartu potpune bezbednosti i dobiti previše ''oprezna vozila'' čije će kretanje biti presporo i nepraktično, ili će se ''vozila bez vozača'' kretati brže ali će morati da ''zakoče u mestu'' kada to bude neophodno i tako učine vožnju neprijatnom po putnike'', objašnjava Pit Render iz kompanije Argo AI.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljudi hladnim i vatrenim oružjem napadaju samovozeće taksije

 

185428-waymo 1.jpg

 

Googleov Waymo je najdalje stigao po pitanju razvoja autonomne automobilske tehnologije, ali izgleda da napredak ne usporavaju samo ograničenja u hardveru i softveru. Waymo na ulicama Arizone testira samovozeće Chrysler Pacifice od 2016. Sa vremena na vreme kompanija nas obavesti o napretku, pa smo tako imali priliku da vidimo projekat samovozećih taksija na delu. Ono što su u Waymu propustili da napomenu, jeste da su njihova vozila pod stalnim napadima.

 

''The New York Times'' piše da je u poslednje dve godine zabeleženo najmanje dvadesetak incidenata u kojima su građani napali samoupravljiva vozila. Fizički napadi uključuju bušenje guma, kamenovanje, pa čak i pretnje vatrenim oružjem. Pojedinci su pokušali da osujete efikasnost veštačke inteligencije uletanjem u traku ispred samovozećih monovolumena, kao i naglim kočenjem ili stajanjem ispred vozila i blokiranjem puta. Waymo, navodno, izbegava da preduzme pravne korake kako bi zaštitio svoju imovinu, ali američki gigant nema nameru da zaustavi razvoj flote. Štaviše, Chryslerovim Pacificama su nedavno pridruženi i električni Jaguarovi crossoveri I-Pace. Waymo u sledećih nekoliko godina planira da poveći flotu na 20.000 I-Pacea i 62.000 Pacifica.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

AAuE7mCZYLM3-Uti7uZ7QZtHcdgmraP--0HS3FDy Autogefühl video - Objašnjenje nivoa autonomne vožnje

 

  • Nivo 0 - nema autonomnih sistema asistencije vozaču bilo koje vrste.
  • Nivo 1 - auto poseduje sistem koji pomaže vozaču u ''jednoj dimenziji'' kretanja - npr. adaptivni tempomat, ili sistem za iznenadno kočenje. Sistemi za autonomno ubrzavanje i kočenje (dimenzija kretanja napred/nazad).
  • Nivo 2 - auto poseduje, pored sistema iz nivoa 1, sisteme koji pomažu vozaču kad je u pitanju i bočno kretanje, a ne samo kretanje napred/nazad. Dakle, u ''dve dimenzije''. To je npr. asistencija vozaču da ostane u istoj traci, ali se od vozača i u tom nivou zahteva da drži ruke na volanu iako auto može autonomno da ga drži u istoj saobraćajnoj traci (najveći broj automobila danas je stigao do ovog nivoa).
  • Nivo 3 - ništa posebno drugačije od nivoa 2 po pitanju toga šta sve auto može sam da uradi, ali najveća razlika je što se u ovom nivou ne zahteva od vozača da drži volan, već je sam sistem odgovaran za bezbednost u saobraćaju. Vozač je ovde kao ''back-up'', nije više primarno odgovaran.
  • Nivo 4 - ful autonomna vožnja, ali u ograničenim delovima teritorije. Npr. samo na određenom autoputu, ili samo u gradu i sl., jer ovaj sistem zahteva detaljnije mape i uopšte bolje infrastrukturne uslove da bi sistem radio potpuno sigurno. Vozač više nije ni u statusu ''back-up'' opcije. Ovaj nivo ima prototip Mercedesa S klase sa video klipa dole.
  • Nivo 5 - potpuno (ful) autonomna vožnja bez ikakvih limita. Nivo gde auto bukvalno više ne mora ni volan da ima, niti pedale gasa/kočnice. Auto na svim terenima u svim uslovima sve radi sam.
     

Sve se radi kombinacijom raznih senzora, zavisno od nivoa. Ili samo kamere, samo radari, ili kombinacija kamera i radara, ili radar, kamera, laser i GPS senzori zajedno.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amazon nakon letećih dronova testira i isporuku drumskim autonomnim robotima

 

amazon scout.jpg

 

Kada naručite neku robu sa Amazona obično vam je na vrata donesu poštari ili dostavljači raznih kurirskih službi. Amazonova ideja je da jednom u budućnosti isporuku do kućnih vrata obavljaju njihovi autonomni leteći dronovi, ali pre nego što taj san postane stvarnost okrenuli su se isto tako autonomnim, ali ipak kopnenim vozilima. U američkoj saveznoj državi Vašington, Amazon je počelo testiranje robota nazvanog ''Amazon Scout''.

 

Ovaj potpuno električni robot je veličine pokretnog frižidera, a napravljen je da bi mogao da se samostalno vozi trotoarima i da prevozi pakete do kuća ljudi koji su ih naručili. U sklopu ovog pilot projekta Amazon će koristiti flotu od šest Scouta koje će na počektu u radu pratiti Amazonovi radnici, kako bi mala autonomna dostavna vozila sigurno i kvalitetno obavljala svoj posao, izbegavala prepreke i isporučila sve pakete kako treba. Kako bi isporuka ovakvim sistemom funkcionisala Amazon će morati da u svaki kvart pošalje kamion sa robom i ljude koji će pakete tovariti u Scoute. Ovi roboti verovatno nemaju autonomiju za prelazak velikih udaljenosti, pa će njihov zadatak biti da obavljaju samo tzv. ''last mile'' isporuku. Pritom, za razliku od dronova, oni ne mogu da paket ostave u dvorištu ili pred vratima, nego (bar prema prikazanome u videu), kupac mora da dočeka svog Scouta i da iz njega sam preuzme paket. Amazon je bio škrt na detaljima kada je reč o ovom testiranju, a moramo da napomenemo da ovakvi roboti nisu neka novost. Slične već neko vreme proizvodi kompanija ''KiwiBot'' i koristi ih za slične poslove.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo dobio dozvolu da testira vozila bez vozača u Švedskoj

 

volvo auto pilot.jpg

 

Volvo je u saradnji sa partnerskom kompanijom ''Veoneer'', pokrenuo je projekat ''Zenuity'' u okviru koga će testirati tehnologije za autonomnu vožnju na autoputevima u toj zemlji. Podesećamo, 4. stepen autonomne vožnje podrazumeva da se na mestu vozača nalazi čovek koji po potrebi može da preuzme komande u automobilu, dok su kod najvišeg, 5. stepena vozila lišena mauenlnih komandi i putnici su u potpunosti prepušteni kompjuteru koji samostalno upravlja automobilom. Kako kažu u kompaniji ''Veoneer'', za testiranje softvera za 4. stepen autonomne vožnje (od mogućih 5) koristiće se Volvo vozila u kojima će se nalaziti specijalno obučeni vozači. Vozači, međutim, neće upravljati automobilima, već će samo nadzirati vozila koja će se kretati po švedskim putevima maksimalnom brzinom od 80 km/h.

 

Zajednički projekat dve kompanije pokrenut je sa ciljem da se održi korak sa konkurentima u trci za razvoj samovozećih automobila. Kompanije iz SAD predvodnici su u razvoju tehnologija za autonomnu vožnju, a među njima je i Google Waymo već testira ''automobile bez vozača'' na javnim putevima u Kaliforniji. Osim toga, i odeljenje ''Cruise'' za autonomna vozila kompanije General Motors navodi da je spremno uvesti u saobraćaj samovozeći test automobil, dok su nemački BMW i Audi takođe osigurali prava na testiranje. Dobijanje ovih dozvola otežano je nakon prošlogodišnje nesreće kada je vozilo marke Volvo koji je Uber koristio za testiranje sopstvenog softvera za autonomnu vožnju usmrtilo ženu koja je prelazila ulicu van pešačkog prelaza. Uber je zatim suspendovao testove sve do decembra, kada je nastavio sa ograničenim testiranjem na javnim putevima.

U okviru projekta Zenuity sprovode se testovi za prikupljanje podataka za razvoj autonomne vožnje, dok je Volvo još ranije samostalno sproveo slična ispitivanja kako bi prikupio podatke i proučio ponašanje vozača. Jedan od partnera u zajedničkom projektu, Veoneer, navodi da je još rano spekulisati o tome kada će početi testiranja potpuno autonomnih vozila, bez vozača koji bi nadgledao kretanje ovih automobila. Projekat Zenuity Volvo i Veoneer pokrenuli su 2017. godine. Volvo planira da prve potpuno autonomne automobile ponudi kupcima posle 2021, a predviđa da će do 2025. svaki treći prodati Volvo biti opremljen sistemom za ''vožnju bez vozača''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako će policajci zaustavljati samovozeće automobile?

 

waymo 11.jpg

 

Tehnologija koju koriste autonomna vozila konstantno se usavršava, ali proći će još neko vreme pre nego što ''automobili bez vozača'' u potpunosti zamene čoveka za volanom. Jedan od nasloženijih zadataka koji stoji pred proizvođačima automobila i kompanijama angažovanim na polju tehnologije autonomnih vozila jeste da ''nauče'' samovozeće automobile da imaju jednaku interakciju sa okolinom kao ljudsko biće za volanom. Zaustavljanje na crveno svetlo na semaforu i prepoznavanje saobraćajnih znakova je relativno lak zadatak, ali problem nastaje kada sistem treba da ''pročita'' namere pešaka ili da ''posluša'' ako policajac signalizira da se takvo vozilo zaustavi.

 

Kompanija Waymo, koju je Google osnovao za potrebe razvoja i testiranja tehnologija samovozećih automobila, radi upravo na rešenju ovog problema. Cilj je da njihova autonomna test vozila najpre prepoznaju da se radi o policajcu, a zatim i da adekvatno reaguju na njegovu komandu. U januaru je Waymo samovozeći automobil uspešno prošao test interakcije sa policajcem. Nakon što je na jednoj raskrsnici u predgrađu Finiksa u Arizoni došlo do kvara na semaforu, kretanje vozila je regulisao saobraćajac koji je stajao na sredini raskrsnice i davao znak automobilima da se zaustave ili da mogu da prođu. Prototip samovozećeg automobila kompanije Waymo zaustavio se na znak policajca kako bi propustio vozila koja ulaze u raskrsnicu iz drugog pravca, a zatim je, opet na znak saobraćajca, krenuo i bezbedno prošao kroz raskrsnicu.

 

google w 1.jpg

 

Waymo je takođe razvio softver koji omogućava autonomnom vozilu da se automatski zaustavi sa strane kada detektuje policijski automobil sa upaljenom rotacijom iza sebe.

Sposobnost samovozećeg automobila da pravilno odreaguje na signalizaciju saobraćajca ili osoblja javnog preduzeća koje zbog radova na putu zaustavlja vozila, od presudne je važnosti da bi se autonomna vozila bezbedno kretala saobraćajnicama.

 

Koliko je ovo značajno, najbolje svedoči slučaj koji se dogodio u novembru na jednom autoputu u Kaliforniji. Kako je izvestio ''Blumberg'', policajcu koji je patrolirao putem bilo je sumnjivo što se jedan Tesla Model S već izvesno vreme kreće brzinom od 110 km/h sa uključenim desnim migavcem. Nakon što je auto prošao pored par isključenja a nije izašao sa autoputa, policajac je krenuo u obilaženje, kada je video da se vozač onesvestio i da leži naslonjen na volan. Kako je autopilot bio aktiviran, Model S je nastavio da se kreće u okvirima saobrćajne trake brzinom na koju je bio podešen. Teslini automobili za sada nemaju opciju da se automatski zaustave kada se iza njih nađe policijsko vozilo sa uključenom rotacijom, ali zahvaljujući autopilotu mogu postepeno da uspore i zakoče ako se ispred njih kreće drugi, sporiji automobil. Zato je saobraćajac pozvao još jedno patrolno vozilo kao podršku - jedan policijski automobil kretao se iza Modela S, kako bi upozorio ostale vozače na opasnost, a drugo patrolno vozilo je preteklo Teslin automobil i postepeno usporavalo dok se Model S sa vozačem bez svesti nije u potpunosti zaustavio. Nakon ovog incidenta, koji se srećno okončao, prvi čovek Tesle, Ilon Mask, rekao je da njegova kompanija radi na rešenju da se ''vozač koji zaspi (ili se onesvesti) za volanom probudi i shvati da ga je njegov automobil samostalno i bezbedno odvezao do prethodno zadate destinacije''. Kako je Mask saopštio, ova funkcija trebalo bi da bude dostupna vlasnicma Tesla automobila do kraja 2020. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haotično tržište posebne vrste senzora usporava razvoj samovozećih automobila

 

168190-tesla pilot.jpg

 

Proizvođači automobila i tehnološke kompanije koje se utrkuju u razvoju autonomnih vozila suočeni su sa velikim problemom - automobili koji mogu da ''razmišljaju'' neupotrebljivi su bez cenovno prihvatljive i pouzdane tehnologije koja im omogućuje da vide.

 

Većina proizvođača - uz izuzetak Tesle - najavljuje da će se njihovi autonomni automobili oslanjati na sistem detekcije poznat kao LIDAR. Reč je o najsavremenijim senzorima koji koristi pulseve laserskog svetla za precizno prikazivanje okruženja automobila. Teslin izvršni direktor Elon Musk naglašava da njegov sistem ''Autopilot'' ne treba LIDAR već se oslanja na kombinaciju radara, kamera i softvera. Pritisak što skorijeg lansiranja autonomnih vozila tera mnoge proizvođače da se oslone upravo na LIDAR. Očekuje se da će General Motors, Ford i BMW u iduće dve godine u automobile ugraditi senzore dobro finansiranih inovativnih tehnoloških kompanija Velodyne i Innoviz. U protekle tri godine 50-ak proizvođača LIDAR-a privuklo je više od milijardu dolara korporativnih i privatnih ulaganja, uključujući rekordnih 420 miliona dolara u 2018. godini, pokazuje ''Rojtersova'' analiza javno dostupnih podataka o ulaganjima. Američki Velodyne i švedski Veoneer Inc isporučiće sredinom 2021. LIDAR Fordu za prvo automatizovano vozilo, navodi izvor upoznat sa projektom. Velodyneov LIDAR HDL-64E prodaju se po ceni od 75.000 dolara i već se može videti na krovovima mnogih prototipova autonomnih vozila.

 

Proizvođači i veliki dobavljači još nisu odlučili koja će tehnologoija prevladati, što znači da zasad ne postoje standardi definisani u realnom sektoru koji bi podstakli masovnu proizvodnju i smanjili troškove. Zarada ulagača i proizvođača u početnoj se fazi čini prilično mršavom. Tako se očekuje da će LIDAR za automobile do 2025. godine generisati samo 2.5 milijardi dolara prihoda, prema savetodavnoj kompaniji ''IHS Markit''. ''Neke stvari možete rešiti dodatnim kapitalom, ali ne možete zaobići fiziku kako biste što pre razvili, upakovali i ugradili najsavremeniju tehnologiju LIDAR-a'', naglašava Ostin Rasel, izvršni direktor i koosnivač Luminara, koji je sa Volvo Carsom sklopio sporazum o finansiranju te ugovore o razvoju s Toyotom i Audijem.

''To je glavna prepreka koja koči veliku većinu industrije'', zaključuje Rasel. Sektor LIDAR-a bi mogao na kraju da bude sveden na pet do šest ključnih igrača, kao što se to dogodilo i sa tehnologijom radarskih senzora. Ali, ne pre 2025. godine, a možda i ne pre 2030, kazali su izvršni direktori i istraživači ''Rojtersa''. ''Biće to duga trka'', smatra viši analitičar IHS-a Džeremi Karlson.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anketa: 71 odsto ima strah od samovozećih automobila

 

waymo 11.jpg

 

Jedna od tema koje su sve prisutnije u automobilskoj industriji je uvođenje u saobraćaj vozila sa auto-pilotom, kojima će u potpunosti upravljati kompjuteri. Ipak, nisu svi srećni zbog toga. I dok stručnjaci navode brojne prednosti samovozećih automobila, u najnovijem istraživanju koje je sprovela Američka automobilska asocijacija (AAA), 71% ispitanika izjavilo je da bi se plašilo vožnje u jednom potpuno autonomnom automobilu. U anketi je učestvovalo oko 1.000 vozača iz SAD, uzrasta preko 18 godina, a poređenja radi, u prošlogodišnjem istraživanju koje je takođe sproveo AAA, strah od vožnje u automobilu kojim bi upravljao isključivo kompjuter imalo je 73% anketiranih.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai u partnerstvu sa Yandexom razvija autonomna vozila

 

161296-hyundai s 1111.jpg

 

Ruska internet kompanija Yandex i korejski proizvođač automobilskih delova Hyundai će sarađivati na izradi programskih i hardverskih rešenja za autonomna vozila razvijena na osnovu Yandexovih tehnologija. Yandex i Hyundai su potpisali pismo o namerama o realizaciji tog projekta, unutar kojeg se planira razvoj hardverskog i softverskog sistema za vozila bez vozača sa nivoom autonomije od 4 i 5. Nivo 4 pretpostavlja visok stepen automatizacije kada sistem može da preuzme kontrolu nad vozilom, a učestvovanje vozača nije potrebno osim u posebnim okolnostima. Vozilo bez vozača sa petim nivoom autonomije može da samostalno vozi od jedne tačke do druge, ako to nije suprotno zakonu, a osoba mora samo da pokrene sistem i upiše cilj. U okviru saradnje, Yandex će pružiti svoju stručnost u mašinskom učenju (machine learning) i ''kompjuterskom vidu'', a Hyundai će isporučivati delove i obezbediti rad odgovarajućeg softvera.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford gradi novo postrojenje za autonomna vozila

 

ford fusion a.jpg

 

Automobilska kompanija Ford gradiće novo postrojenje u Mičigenu za autonomna vozila. Kompanija reorganizuje pojedine fabrike kako bi se fokusirala na svoju buduću liniju samouslužnih i električnih automobila. Novi objekat za proizvodnju autonomnih vozila, koji bi trebalo da počne sa radom kroz dve godine, deo je investicije vredne 900 miliona dolara koju je Ford najavio još 2017. godine s ciljem restrukturiranja svoje proizvodnje u Mičigenu. Očekuje se da kroz najnoviju investiciju biti otvoreno 900 novih radnih mesta do 2023. godine. Njujorška agencija ''Blumberg'' prenosi i da će Ford proizvodnju malih komercijalnih kombija prebaciti iz Evrope u Meksiko. Najave iz Forda su usledile samo nekoliko dana nakon što je američki predsednik Donald Tramp kritikovao rivalsku kompaniju General Motors zbog zatvaranja fabrike u Lordstaunu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW poručuje - Ne bojte se autonomne vožnje!

 

BMW, a i drugi proizvođači, smatraju da je budućnost auto industrije, između ostalog, i u autonomnoj vožnji. Proizvođači su svesni da u velikom delu populacije postoji određeni strah od takve tehnologije, odnosno od prepuštanja upravljanja samom vozilu tj. vozilima. Kako bi uverila svet da je autonomna vožnja pravi put, pred celom auto industrijom je veliki zadatak. Za početak ovaj nemački proizvođač je objavio vrlo domišljat i zabavni video zapis sa kojim nam poručuje da nema nikakvog razloga za strahovanje od ove tehnologije. Takođe, BMW je objavio najnovija dostignuća svog rada na razvoju autonomne tehnologije. Trenutna faza je Data-Driven Development (D3) u kojoj se prikupljaju informacije o real-world uslovima vožnje širom sveta. Tačnije, Bavarci će lansirati flotu autonomnih vozila koja će prikupiti podatke sa oko 5 miliona pređenih kilometara, a zatim će na bazi tih podataka simulirati još dodatnih 240 miliona kilometara vožnje. Drugim rečima, BMW će prikupiti oko 1.5 terabajta podataka svaki dan. Za potrebe istraživanja u BMW-u su osnovali sistem za podatake sa kapacitetom od preko 230 petabajta. Dakle, puno podataka.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomni Volkswagenovi e-Golfovi na ulicama Hamburga

 

Volkswagen e-golf aut.jpg

 

Volkswagen Grupa je po prvi put započela testiranja gotovo potpuno autonomnih automobila u urbanoj sredini. Pet prototipa, od kojih su svi bazirani na e-Golf električnom hatchbacku, izašli su na ulice Hamburga, koristeći sve mogućnosti četvrtog nivoa autonomnosti. A obzirom da je ova tehnologija još uvek u razvoju, ljudski operator se nalazi za upravljačem svakog test vozila. Vozila sa četvrtim nivoom autnomije su u stanju da rade pod zadatim uslovima, s tim da se od vozača očekuje da upravlja van pomenutih uslova.

 

Volkswagen e-golf aut 11.jpg

 

Peti nivo je krajnji cilj. Ovaj nivo autonomnosti omogućava automobilu da upravlja u istom opsegu kao i čovek. Volkswagenove prototipe karakteriše 11 laserskih skenera, 7 radara i 14 kamera koji skupljaju oko 5 gigabajta podataka za svaki minut vožnje, koji obrađuje softver sa veštačkom inteligencijom. U kabini se nalazi ekran koji pokazuje statične i pomerajuće objekte, kao i granice saobraćajnih linija i predviđene pokrete ostalih učesnika saobraćaja. Sistem je dizajniran da predvidi sve moguće scenarije 10 sekundi u budućnosti kako bi se najbolje pripremio. Sistem takođe više puta procenjuje situaciju u svakoj sekundi. Test vozila za sada pokrivaju rutu od samo tri kilometra. Razlog je istraživanje tehničkih mogućnosti, kao i utvrđivanje svih zahteva infrastrukture u cilju maksimalne bezbednosti, objasnio je šef za istraživanje u Grupi, Axel Heinrich.

 

''Kako bi vožnja bilo još bezbednija i udobnija u budućnosti, vozila ne samo da moraju da postanu autonomna i inteligentna, već i gradovi moraju pružati digitalni ekosistem koji omogućava vozilima da komuniciraju sa semaforima i sistemima za upravljanje saobraćajem, kao i međusobno'', rekao je Heinrich. Ruta od devet kilometara se planira za 2020. godinu, a zvaničnici Hamburga će pomoći u postavljanju potrebne infrastrukture, kao što su semafori koji komuniciraju sa automobilima. Cilj je da Hamburg postane ''model grad'' za autonomne automobile do 2021.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford je precenio kada dolaze autonomni automobili

 

191363-ford fusion a.jpg

 

CEO Forda, Jim Hackett, rekao je na ''Detroit Economic Club'' događaju da je proizvođač ''precenio'' koliko brzo će potpuno autonomni automobili biti dostupni, preneo je ''Bloomberg''. Hackett je dodao da Ford i dalje planira lansiranje potpuno autonomnog automobila u 2021. Američki proizvođač je 2016. godine obećao da pomenuti automobil neće imati upravljač, papučicu gasa ili papučicu kočnice. CEO je dodao da će autonomni automobil koji dolazi 2021. biti korišćen u vrlo uskom krugu i ograničen na delove sa geo-ogradom. Ford je u martu rekao da planira da proizvodi autonomna vozila u Mičigenu i najavio investiciju vrednu 900 miliona dolara za fabriku u blizini Detroita. Proizvođač je napomenuo da autonomni automobili neće biti dostupni kupcima, već da će biti korišćeni kao deo servisa za mobilnost. Hackett je rekao da će probijanje današnjih barijera za autonomna vozila revolucionirati putovanje. CEO Forda predviđa redizajniranu logistiku i strukture gradova, ali ističe da su te promene verovatno decenijama ispred nas. ''Ja neću biti šef Forda kada se ovo desi'', izjavio je Hackett.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najavljen Tesla ''robotaksi'' servis sa samovozećim automobilima

 

191901-tesla auto.jpg

 

Ilon Mask je objavio da će 2020. godine u SAD lansirati takozvani ''robotaksi'' servis sa samovozećim automobilima kojima će umesto čoveka od krvi i mesa upravljati kompjuter. Govoreći na manifestaciji ''Tesla Autonomy Day'', Mask je rekao da će se autonomna taksi vozila naći na ulicama određenih gradova širom Sjedinjenih Država, ali i najavio da će ''najverovatnije za 2 godine'' Tesla napraviti samovozeći auto koji neće imati ni volan, ni papučice nožnih komandi.

Prvi čovek Tesle kazao je da će se njegova kompanija fokusirati na sisteme ''potpuno autonomne vožnje'', u čijem srcu se nalazi novi kompjuter. Ovaj kompjuter se od 20. marta već ugrađuje u automobile Model S i Model X, a od polovine aprila i u Model 3. Kako je saopšteno, novi čip koji proizvodi kompanija Samsung u Teksasu omogućiće Teslinim automobilima najviši stepen autonomije u vožnji. Podsećamo, američki proizvođač luksuznih električnih automobila ranije je najavljivao da će njegova vozila biti opremljena sistemom za potpuno autonomnu vožnju do 2018, ali nije uspeo da realizuje ovaj plan u zacrtanom roku. Pogledajte kako ovaj sistem funkcioniše u Modelu 3:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nissan najavio unapređenu verziju ProPilot sistema

 

nissan ProPILOT2.0.jpg

 

Nissan je najavio unapređenu verziju svog ProPilot sistema za autonomnu vožnju koja će omogućiti vozačima ''hands-free'' putovanja na autoputu.

ProPilot omogućava vozilu da se kreće u pojedinačnoj saobraćajnoj traci i kontroliše ubrzavanje, kočenje, i upravljanje. Međutim, ovaj sistem zahteva od vozača da drži ruke na upravljaču kako bi radio. Ovo nije slučaj kod unapređene verzije, nazvane ProPilot 2.0, što u teoriji znači da možete putovati od ulaza na autoput do izlaza bez da pipnete upravljač.

 

nissan-propilot-2-0 11.jpg

 

Ipak, vozač mora obraćati pažnju na put. Kada sistem primeti promenu na putu ispred, ili sporije vozilo koje se može obići, on će obavestiti vozača na vreme koristeći zvučna i vizuelna obaveštenja da preuzme kontrolu nad vozilom. U kabini se nalazi kamera koja prati pažnju vozača. ProPilot 2.0 je u stanju da pomogne i prilikom promene trake. U pomenutom slučaju, obe ruke moraju biti na upravljaču, a pokazivač pravca uključen. Kada sistem detektuje da je promena saobraćajne trake moguća, vozilo će automatski promeniti traku. ProPilot 2.0 se oslanja na mnoštvo senzora i kamera, kao i mape u visokoj definiciji i navigacioni sistem vozila, kako bi funkcionisao. Da bi ga aktivirao, vozač mora uneti rutu u navigacioni sistem. Kada se vozilo približi delu puta na ruti gde sistem može da funkcioniše, vozač će biti obavešten zvučno i vizuelno. ProPilot 2.0 je, za sada, najavljen samo za japansko tržište. Tamo će biti dostupan od jeseni ove godine u Nissan Skyline sedanu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla prilagodila Autopilot opciju evropskim zakonima

 

192647-tesla pilot.jpg

 

Tesla je za evropsko tržište pripremila ažuriranu verziju Autopilot funkcije, koja je prilagođena tako da je u skladu sa novim regulativama. Promene zahtevaju veću brzinu pri prelasku iz jedne trake u drugu, te ograničavaju razdaljine koje mogu da se pređu nakon što se volan prebaci na ''Autosteer''.

 

O evropskim regulativama koje utiču na Tesla Autopilot je prvi put moglo da se čuje kada je pre nekoliko meseci utvrđeno da su Tesla Model 3 vozila koja su isporučena na evropsko tržište stigla sa deaktiviranom Autopilot opcijom, te se nakon istrage utvrdilo da je tako zbog UN/ECE Regulation 79. Kada je Tesla u pitanju, promene danas utiču samo na Model S i Model X vozila, dok se Model 3 sada uklapa u nove regulative. Regulative se najpre odnose na funkciju Auto Lane Change, te promena trake mora da dogodi pet sekundi nakon što se da signal za skretanje, dok je sistem ''Remote Controlled Parking'' ograničen na šest metara, a kako bi korisnik koji pokušava da ''dozove'' svoje vozilo bio dovoljno blizu da može da reaguje u slučaju nekih komplikacija. Uprkos visokoj ceni, te kašnjenjima prilikom isporuka, Tesla vozila su popularna u Evropi, pa je Model 3 po popularnosti prevazišao mnoge modele evropskih proizvođača. Ipak, to bi moglo da se promeni ukoliko se kompanija i ubuduće bude susretala sa novim regulativama koje zahtevaju modifikovanje postojećih opcija, budući da bi to moglo da utiče na procese proizvodnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huawei radi na autonomnim automobilima

 

193461-huawei.jpg

 

Huawei, po novim izveštajima, razvija autonomne automobile u partnerstvu s raznim proizvođačima automobila kao deo veštačke inteligencije. Kineski tehnološki div pruža AI softver brojnim značajnim proizvođačima automobila, uključujući Volkswagenov Audi i zajednički poduhvat između japanske Toyote i kineskog GAC-a, rekao je izvršni direktor kompanije za ''Financial Times''. Dve druge kineske kompanije, Beijing New Energy Automobile i Changan Automobile, takođe sarađuju sa tom kompanijom, piše list. Dang Wenshuan, glavni arhitekta Huaweijeve strategije, izjavio je novinama da kompanija i njeni partneri rade na izgradnji automobila koji se može otpremiti već 2021. godine. Rekao je da će automobil biti dostupan u Evropi i Kini. Industrijski standardi za vozila koja se sami voze identifikuju nivoe autonomije koju automobil može da postigne. Za Huawei, to bi bio Nivo 4, koja je drugi najviši standard u okviru. Iz FT-a kažu da je u sedištu kompanije u Šangaju prikazan video zapis vozila marke Audi s pogonom na Huaweijevu AI tehnologiju. Vozilo je sadržavalo vozača, ali su volan i kontrole bili netaknuti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaspao za volanom Tesle, auto-pilot vozio 45 kilometara

 

tesla spavanje.jpg

 

Vozači u Kaliforniji ostaju šokirani na auto-putevima, jer je proteklog vikenda prijavljeno nekoliko slučajeva vozača koji su spavali za volanom Tesle, dok su kolima upravljali auto-piloti. Jedan od snimaka pre par dana pokazuje kako se beli automobil Tesla polako kreće drumom, dok njegov vozač čvrsto spava. ''Nisam mogao da verujem. Spavao je tokom špica u Zalivskoj oblasti San Franciska'', napisao je korisnik koji je napravio snimak. Kaže da su ostali vozači uporno trubili pokušavajući da ga probude i da su uspevali par puta, ali bi odmah utonuo nazad u san.

 

Da je ovo problem koji nije ograničen na jednog neodgovornog vozača pokazalo se ponovo tokom vikenda, kada je Šon Miladinovič snimio još jednog vozača kako spava u Tesli na auto-putu 405. Miladinovič kaže da je primetio vozača u okrugu Orandž i zvao saobraćajnu policije. Oko 45 kilometara kasnije na putu iz San Klementeo ka San Pedru, Miladinovič ističe da je vozač i dalje spavao. ''Shvatio sam da je čvrsto spavao. Zatvorene oči, ruke ni blizu volana'', rekao je Miladinovič za NBC. Uprkos tome što sistem auto-pilota ima napredne bezbednosne opcije, iz Tesle ističu da to nije ''samovozeći sistem''. ''Auto-pilot je namenjen za korišćenje kada je vozač u potpuno budnom stanju, koji drži ruke na volanu i spreman je da preuzme vožnju u svakom trenutku. Dok koristite auto-pilota, vaša je dužnost da ostanete oprezni i imate kontrolu nad automobilom'', saopštili su iz kompanije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pice će raznositi automobili bez vozača

 

193683-nuro.jpg

 

Startap kompanija ''Nuro'' udružila se sa lancem picerija ''Domino's'' kako bi do kraja godine u Hjustonu počeli da raznose pice samovozećim automobilima. Nuro, koji proizvodi mala dostavna autonomna vozila, već je ranije ove godine pokrenuo servis za dostavu životnih namirnica na adrese kupaca u Skotsdejlu, u Arizoni, a uskoro će ovi četvorotočkaši bez vozača saobraćati i u Teksasu. Autonomno vozilo R1, upola manje od prosečnog kompaktnog putničkog automobila, dostavljaće Domino's pice do klijenata ovog lanca picerija u Hjustonu. Nuro vozila jesu potpuno autonomna, ali se u ovoj fazi kompanija još koristi pomoćno vozilo sa tehničarem koje nadzire vožnju i isporuku. Proizvođač je do sada napravio šest primeraka robotizovanog automobila R1, a u planu je izrada većeg broja vozila, kao i unapređenog modela R2, čim se obezbede nove investicije od oko milijardu dolara koje je najavila japanska kompanija ''SoftBank''. Inače, ovo nije prvi put da Domino's pokušava da započne dostavu pica vozilima bez vozača, s obzirom da je sličan pilot program sproveden u saradnji sa Fordom 2017. godine.

Startap ''Nuro'' osnovala su dvojica inženjera koji ranije radili za kompaniju Google na programu samovozećih automobila, a početkom 2019. osigurali su investiciju SoftBank-a u vrednosti od skoro milijardu dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kia dodatno investira u Auroru i razvoj autonomnih vozila

 

193685-Aurora.jpg

 

Kia i ''Aurora Innovation Inc.'' nedavno su potpisali dogovor da će kompanije sestre Hyundai i Kia dodatno investirati u Auroru kako bi ubrzali razvoj tehnologija namenjenih autonomnoj vožnji. Dodatna investicija će osnažiti strateško partnerstvo koje traje od 2018. godine, kada je započela saradnja u razvoju tehnologije autonomne vožnje modela NEXO sa pogonom na gorive ćelije. Sa ovom novom investicijom su se partneri obavezali da će raširiti istraživanja na različite modele kako bi što pre nastala optimalna platforma za autonomna vozila. ''Aurora je vodeći inovator na području razvoja tehnologije za autonomnu vožnju i radujemo se još boljoj saradnji sa njima'', rekao je Jangčo Či, predsednik odeljenja za inovacije u grupaciji. ''Zajednički rad sa svetskim liderom na tom području će nam pomoći da razvijemo potpuno autonomna vozila, koja su bezbedna i inovativna za naše kupce.''

 

Od osnivanja je Aurora brzo postala vodeća kompanija na području razvoja tehnologije za autonomna vozila. Njen sistem ''Aurora Driver'' čine lidar, radar i kamere, koje prepoznaju svet oko vozila, a tu je i računar koji pokreće module softvera, što omogućava logično shvatanje sveta i planiranje bezbednog putovanja. Ugradnjom Aurora Drivera će Kia vozila unaprediti sposobnost praćenja, odazivanja i prilagođavanja različitim okruženjima. Kijino partnerstvo sa Aurorom je deo napora grupacije da postane lider na području autonomnih vozila. Grupacija je 2017. uspešno predstavila delovanje tehnologije za autonomna vozila na području Las Vegasa. 2018. godine su na zimskim olimpijskim igrama u Pjongčang (J. Koreja) predstavili flotu autonomnih vozila 4. stepena autonomne tehnologije.

Kia namerava 2021. godine početi sa komercijalnom upotrebom autonomnih vozila 4. stepena sa probnom flotom autonomnih robotskih taksija u pametnim gradovima. Sa savladavanjem trenutnih ograničenja vozila i vozača Kia će obogatiti živote svojih klijenata i omogućiti im pravu slobodu mobilnosti.

 

Aurorina misija je nuditi prednosti tehnologije za autonomna vozila bezbedno, brzo i široko. Platforma ''Aurora Driver'' kombinuje softver i hardver sa ciljem omogućavanja transporta budućnosti. Aurora, koju su 2017. godine osnovala tri lidera sa područja autonomne vožnje - Kris Urmson, Sterling Anderson i Dru Begnel, ima kancelarije i testira vozila u američkim gradovima Palo Alto, San Francisko i Pitsburg. Investitori u Auroru su i neke najveće kompanije i fondovi na svetu, kao npr. Amazon, Sekvoja, Grejlok i drugi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozač Tesle aktivirao autopilot, pa prespavao narednih 50 km

 

193823 autopilot.jpg

 

Sve više novih modela opremljeno je sistemima za poluautonomnu vožnju, a Tesla je jedan od proizvođača koji su najdalje odmakli na polju tehnologija ''automobila bez vozača''. Ipak, nijedan model, uključujući i Tesline, u ovom trenutku nije u stanju da se kreće u potpunosti bez nadzora vozača, što znači da osoba za volanom uvek mora da bude na oprezu i da drži ruke na upravljaču kako bi u svakom trenutku bila spremna da preuzme kontrolu nad vozilom. Iako su vlasnici Tesla automobila upoznati sa ovim činjenicama, mnogi od njih previše se oslanjaju na samovozeće tehnologije rizikujući tako svoje i živote drugih učlesnika u saobraćaju. Najnoviji primer takvog neodgovornog ponašanja zabeležen je u Kaliforniji, kada je vozač jednog Modela 3 snimljen kako spava za volanom, dok njegov Tesla u autonomnom režimu vožnje juri autoputem brzinom od oko 105 km/h:

 

 

Vozač drugog automobila koji je snimio ove kadrove i koji je slučaj prijavio policiji, navodi da je nakon toga pratio Model 3 narednih 30-ak milja (oko 50 km) i da je vozač Tesle sve to vreme i dalje spavao. Takođe je primetio da ima nešto vezano oko upravljača kako se sistem autopilota automobila ne bi isključio tokom vožnje. Naime, Tesla je predvideo da, preventive radi, vozač mora sve vreme da ovlaš drži ruke na volanu, inače se ovaj sistem automatski isključuje. Ovo nije prvi slučaj da je kamera snimila nekog vozača Tesle kako drema tokom vožnje autoputem. Slični incidenti zabeleženi su u Kaliforniji prošle godine u junu i novembru, a u jednom od tih slučajeva za volanom je bila osoba koja je zaposlena u kompaniji Tesla.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trgovački lanac Walmart se uključuje u razvoj samovozećih vozila

 

193886-walmart.jpg

 

Diskontni lanac koji je veoma popularan u SAD-u uključuje se u razvoj samovozećih vozila.

Naime, Walmart finansijski stoji izuzetno dobro pa su njegovi vlasnici prepoznali priliku za ulaganje u autonomnu tehnologiju. Samovozeće automobile će razvijati u saradnji sa Fordom. Naravno, Ford će biti zadužen za standardne tehnikalije vezane za sam automobil, dok će se Walmart uključiti u razvoj logističkog softvera sa ciljem da se uspostavi sistem samovozećih dostavnih vozila koji će dodatno unaprediti njihovo poslovanje. Stručnjaci procenjuju da je trenutno u SAD-u oko 60.000 dostavnih vozila na neki način involvirano u transportne puteve Walmarta. Što kroz isporuku proizvoda u njihove trgovine, što kroz dostavnu mrežu njihovim onlajn kupcima. Obzirom na tu brojku, jasno je kolika bi bila finansijska ušteda Walmarta prelaskom na samovozeća dostavna vozila pa zato ne čudi velika želja za partnerstvom i spremnost za ulaganje ozbiljnih sredstava u razvoj.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota testira autonomna vozila na evropskim putevima

 

5d2dacff4e1e3_toyotatest11.jpg.227221df8e9731e764da848469e361eb.jpg

 

Automatizovano vozilo sa vozačem će za početak voziti po gradskom centru Brisela kako bi se sistemi prilagodili evropskim uslovima i navikama vozača. Toyota Motor Europe je objavila da započinje probnu fazu automatizovane vožnje na javnim putevima u Evropi. Nakon uspešnih simulacija i ispitivanja na zatvorenim stazama, Toyota sada izlaže svoje interno razvijene sisteme stvarnim gradskim uslovima, i to u živom gradskom centru Brisela, gde će jedan Lexus LS neprestano voziti nepromenljivom rutom sledećih 13 meseci.

 

5d2dacfe3a4f7_toyotatest1.jpg.afedd26565cb2a7a4fe72fe4e04d28dc.jpg

 

“Toyotin krajnji cilj je potpuno izbegavanje žrtava u saobraćajnim nesrećama. Zbog toga je ključno razumeti ljudsko ponašanje kako bi sistem mogao da odgovori na složenost i raznolikost stanovništva urbanog okruženja kao što je Brisel, evropska prestolnica u kojoj žive građani 184 različite države. Nakon uspešnih ispitivanja na javnim putevima u Japanu i SAD, razumevanju sistema sada dodajemo i evropske uslove”, kaže Gerald Killmann, potpredsednik za istraživanje i razvoj pri Toyota Motor Europe.

 

Bezbednost pre svega

Ovaj Lexus LS je vozilo iz redovne, serijske proizvodnje i voziće na običnim, otvorenim putevima. Jedina razlika je paket senzora postavljen na krov, koji uključuje LIDAR, radare, kamere i sistem određivanja položaja velike preciznosti. U automobilu će se nalaziti i vozač, koji može da u bilo kom trenutku interveniše i zaobiđe upravljački sistem autonomnog vozila, kao i operator koji će nadgledati celi sistem. Toyota izlazi s ovim automobilom na otvorene puteve nakon meseci temeljitih priprema vozila: provere sistema autonomne vožnje, obuke vozača, analize rute i pregovora s vlastima radi dobivanja neophodnih odobrenja.

 

Projekat L3Pilot

Ovo automatizovano vozilo će se koristiti i za prikupljanje podataka u sklopu Toyotinog učestvovanja u evropskom projektu L3Pilot, zajedno s 34 druga partnera, uključujući najveće proizvođače automobila, dobavljače u automobilskoj industriji, istraživačke institute i javna tela. L3Pilot je četvorogodišnji evropski projekat pokrenut 2017. godine, a delimično ga finansira Evropska komisija. Ovaj projekat utire put za terenska ispitivanja sistema autonomne vožnje većih razmera koja će obuhvatati oko 1.000 vozača u 100 automobila, u 10 zemalja u Evropi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korišćenje autonomne vožnje utiče negativno na vozačke sposobnosti

 

5d2f7684297c8_bmwautonom.jpg.67a641354e3e0af8aa19e671c8d82e03.jpg

 

Korišćenje vozila sposobnih za autonomnu vožnju utiče negativno na vozačke sposobnosti lica iza upravljača, pokazuju rezultati novog istraživanja, a prenosi SRNA. Studiju je obavio Univerzitet u Notingemu, a obuhvaćeni su automobili koji su u stanju da se samostalno kreću autoputevima i kroz saobraćajne gužve, koji će biti dostupni na britanskom tržištu za nekoliko godina. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 49 osoba različite starosti i pola, koji su koristili simulator vožnje na po sat vremena tokom pet dana. Učesnici bi počeli vožnju manuelno, ali bi tokom simulirane deonice autoputa dobili priliku da predaju kontrolu vozilu, prenela je agencija PA. Posle dvadesetak minuta, rečeno im je da ponovo treba da voze automobil manuelno i dobili bi upozorenje od 60 sekundi da se pripreme.

 

Profesor Geri Burnet i doktor Dejvid Lardž, autori studije, utvrdili su da su vozačke sposobnosti posle ponovnog preuzimanja kontrole nad vozilom bile veoma loše i da su automobili krivudali po putu, dok im je brzina varirala u periodu od deset sekundi posle vraćanja kontrole. Tokom prvog dana istraživanja, vozači su u proseku krivudali po dva metra. Istraživači su rekli da su se vozačke sposobnosti poboljšavale tokom sedmice i da su vozači postajali zadovoljniji. Međutim, na kraju sedmice, skoro polovina vozača morala je da pogleda u pod da bi bili sigurni da su im stopala na pravim papučicama kada bi dobili obaveštenje o preuzimanju kontrole nad automobilom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...