Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Sudario se Googleov samovozeći automobil

 

Opet je svet autonomnih vozila pogodila vest o nesreći uz kojoj je učestvovalo jedno takvo vozilo, s tim da je ovoga puta reč o vozilu igrača sa najviše kilometara u nogama, Googleove kompanije Waymo. Za razliku od konkurencije, Waymov automobil, koji je bio u samovozećem automobilu nije bio kriv, jer je na njega naletelo vozilo Honda, koja je dolazila iz suprotnog smera, a koja je prešla u traku namenjenoj vožnji u drugom smeru. U samovozećem automobilu se nalazio test vozač, koji je pretrpeo lakše povrede.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potpuno autonomni Audi Aicon na putevima 2021. godine

 

audi aicon 11111.jpg

 

Audi je otkrio da će svoj prvi potpuno autonomni automobil lansirati već 2021. godine, i da će biti baziran na Aicon konceptu, pokazanom prošle godine na sajmu automobila u Frankfurtu. Aicon je električni, potpuno autonomni automobil koji nema upravljač u kabini, kao ni pedale za gas i kočnice, a Audi ga zamišlja u budućnosti kao vozilo koje se može koristiti za deljenje u urbanim okruženjima.

 

audi aicon 11.jpg

 

Prvi autonomni automobili iz Audija će se naći u urbanim okruženjima sa detaljnim mapama, a testiranje prve flote počinje 2021. Audi još uvek nije otkrio na kojim lokacijama će se vršiti pilot testiranje i u kom kapacitetu.  Ako sve krene po planu, Audi će nuditi serijske autonomne automobile već do sredine naredne decenije, izjavio je Audijev sef razvoja, Peter Mertens.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemci i Francuzi ne žele autonomne automobile

 

nissan oxford.jpg

 

Nedavno sprovedeno istraživanje u 15 zemalja pokazalo je da su vozači u Indiji i Kini najviše zainteresovani za kupovinu autonomnog automobila, dok sa druge strane Nemci i Francuzi zaziru od takve ideje. Rezultati istraživanja stručnjake nisu iznenadili, jer smatraju da je i logično da su za autonomne automobila najmanje zainteresovani stanovnici zemalja u kojima je razvijena kultura vožnje i u kojima je saobraćajna infrastruktura značajno iznad proseka. Nemci i Francuzi su najveći protivnici autonomnih automobila, a slede stanovnici Velike Britanije, Kanade i SAD-a.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rolls-Royce: ''Našim kupcima ne treba autopilot jer svi imaju šofere''

 

177055-rolls f 1111.jpg

 

Rolls-Royce ne planira da uvodi sisteme autonomne vožnje u svoje modele. Većina proizvođača automobila širom sveta uveliko radi na razvoju sistema autonomne vožnje koji bi odmenio vozača za upravljačem onda kada on to poželi. Ipak, ima i onih koji ne prate ovaj trend. Među njima je i proizvođač superluksuznih automobila Rolls-Royce. Rolls-Royce ne čini to iz razloga što vlasnici njegovih modela uživaju da lično voze svoj automobil - već upravo suprotno.

Kako kaže direktor te kompanije, Torsten Miler-Otvos, kupci Rolls-Royce automobila pripadaju klasi ljudi koji ili imaju ličnog šofera, ili će ga povremeno angažovati kada požele da se provozaju u svom luksuznom automobilu. Oni koji samostalno voze svoj automobil predstavljaju statističku grešku. ''Važno je razumeti da, ne većina, već svi naši kupci imaju lične šofere'', objašnjava Miler-Otvos. ''Čak i ako vlasnici Rolls-Royce automobila nemaju u svojoj službi stalno zaposlenog šofera, oni će ga angažovati kada, recimo, požele da odu na operu ili na večeru u restoran''. Torsten Miler-Otvos kaže da nema smisla opremati njihova vozila samovozećim tehnologijama koje bi imale ulogu šofera - kad šofer već postoji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porastao strah kupaca od samovozećih automobila

 

volvo auto pilot 11.jpg

 

Ispitivanje koje je ''American Automobile Association'' sproveo među uzorkom punoletnih Amerikanaca pokazalo je da su saobraćajne nesreće samovozećih, autonomnih vozila imale priličan uticaj na pad poverenja potrošača. Uberov robotizovani automobil je nedavno usmrtio ženu u Arizoni, dok je vozač Teslinog Modela X smrtno stradao nakon što je automobil u polu-autonomnom ''autopilotskom'' režimu skrenuo u betonsku ogradu na autoputu, a zatim se zapalio. U odnosu na kraj 2017. nepoverenje prema tehnologiji samovozećih automobila je poraslo za 10 bodova na čak 73 posto. Interesantno je da u anksioznosti predvode mlađe generacije, takozvani milenijalci u dobi od 20 do 37 godina. Čak 64 posto ih je priznalo da se boje robotizovanih automobila, što je 15 posto više nego pre samo šest meseci. 83 posto žena se boji da se vozi u samovozećem automobilu, a 70 posto se boji sa učestvuje u saobraćaju ako s njima put deli i vozilo bez vozača. Zanimljivo je da uprkos nelagodnosti koju osećaju prema robotizovanim vozilima čak 55 posto ispitanika želi autonomnu tehnologiju u idućem automobilu koji će kupiti. Prema pojedinim studijama čak 94 posto saobraćajnih nesreća je izazvano ljudskom greškom. Mada su nesreće u kojima učestvuju autonomna vozila medijski eksponiranije, analitičari tvrde da su ovi automobili već u ovom stadijumu razvoja mnogo bezbedniji od prosečnog vozača na putu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uber napušta testiranja autonomnih vozila u Arizoni

 

Uber

 

Usled nesreće koja je usmrtila ženu u Arizoni marta ove godine, Uber je najavio da obustavlja testiranja svojih autonomnih vozila u toj državi. Kompanija će nastaviti da radi na autonomnim tehnologijama na drugim lokacijama, među kojima su grad Pitsburg  u Pensilvaniji, kao i dva grada u Kaliforniji- verovatno San Francisko i Sakramento, gde već traži dozvole. Jedno od Uberovih autonomnih Volvo XC90 vozila je udarilo i usmrtilo četrdesetdevetogodišnju Elejn Hercberg, koja je gurala bicikl preko puta. Video nesreće koja se dogodila 18. marta je pokazivao da automobil nije odreagovao na pešaka, i da je čovek operater iza upravljača vozila gledao ka dole. Uber je odmah nakon nesreće obustavio sva svoja autonomna testiranja, a guverner Arizone je ubrzo i povukao dozvolu Ubera da testira autonomna vozila. Uber je pre toga premestio svoja autonomna testiranja iz Kalifornije u Arizonu, nakon što je krajem 2016. godine odsek za bezbednost saobraćaja Kalifornije oduzeo sve registracije Uberovim vozilima. To je bio odgovor nakon što je Uber testirao svoja vozila u San Francisku bez potrebnih dozvola. U vreme premeštanja, guverner Arizone je Uber dočekao otvorenih ruku. Sada, kada je verovatno osetio da je iskoristio svoju dobrodošlicu, Uber pakuje svoje Volvo SUV-ove i napušta grad. Bivši zaposleni programa autonomne vožnje će dobiti pomoć u pronalaženju novih poslova, navodi Uberov glasnogovornik.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla Model S udario u parkirano policijsko vozilo

 

tesla police.jpg

 

Još jedan Tesla Model S doživeo je udes usled greške u Autopilot sistemu, udarivši u parkirani policijski SUV. Izgleda da je kompaniju Tesla Motors baš poterao maler, jer nakon finansijskih gubitaka i kašnjenja Modela 3, svakih par dana se u vestima nađe poneki Model S koji je doživeo udes, najčešće zbog greške u autonomnom sistemu vožnje, tzv. Autopilot modu. Najnoviji udes dogodio se u utorak, u Laguna Beach, u Kaliforniji, gde je jedan Model S skrenuo sa puta i udario u parkiran policijski Ford SUV. Naravno, vozač je odmah okrivio Autopilot, koji je, navodno, ''izgubio kompas'' i skrenuo s puta. Istraga će tek utvrditi da li je zaista sistem autonomne vožnje bio aktiviran, ali je interesantno da se udes dogodio gotovo na identičnom mestu gde se pre nekog vremena, slupao već jedan Tesla Model S! Da li na toj lokaciji postoji neki problem, odnosno smetnja koja utiče na Autopilot, ostaje da se utvrdi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaguar Land Rover razvija tehnologiju autopilota za terensku vožnju

 

jlr a 2.jpg

 

Kao i mnogi drugi proizvođači automobila, i Jaguar Land Rover radi na sistemima autonomne vožnje, ali, s obzirom da je ekspert za terence, ova kompanija želi da tehnologiju ''vozila bez vozača'' primeni na ''off-road'' oblast. Projekat samovozećih automobila pod nazivom CORTEX ima za cilj da razvije sisteme neophodne za najviše nivoe automatizacije - 4 i 5, u uslovima terenske vožnje.

 

U odnosu na tehnologije autonomne vožnje na regularnim putevima, ovaj zadatak je nešto složeniji, jer nema pomoći orijentira kao što su horizontalna i vertikalna signalizacija, kao ni digitalnih mapa saobraćajnica koje se koriste prilikom navođenja samovozećih automobila na javnim putevima. Zato će se CORTEX, u koji će JLR investirati oko 5 miliona dolara, fokusirati na podatke koje dobija od kamera, radara i LiDAR sistema prilikom navođenja automobila u terenskim uslovima vožnje. Pri tome, predviđeno je da vozač učestvuje u upravljanju jednog takvog vozila malo ili nimalo. ''Razvoj samovozećih automobila je neminovnost za automobilsku industriju. CORTEX nam pruža mogućnost saradnje sa nekim fantastičnim partnerima čija će stručnost pomoći u ostvarenju vizije autonomnih terenskih vozila u bliskoj budućnosti'', kaže Kris Holms iz JLR. Jaguar Land Rover za sada nije precizirao rokove za implementaciju sistema autonomne vožnje za terence i nije naveo koji će sve modeli biti obuhvaćeni ovim projektom. Očekuje se da bi to mogla da budu praktično sva vozila iz game Land Rovera, kao i SUV modeli Jaguara, F-Pace i E-Pace.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW objašnjava pet nivoa autonomne vožnje

 

bmw autonomna voznja.jpg

 

Mnoge kompanije rade na autonomnim automobilima, ali dan kada budemo žurili u vozilima bez upravljača je još uvek daleko. BMW je u međuvremenu objavio video koji objašnjava pet nivoa mogućnosti autonomne vožnje

 

Što se tiče serijskih automobila, već smo prešli prva dva nivoa: Nivo jedan je osnovni tempomat sa automatizovanim ubrzavanjem i kočenjem, dok Nivo dva dodaje i malo automatizovanog upravljanja. Ono što je značajno je to da oba navedena nivoa zahtevaju punu pažnju vozača u svakom trenutku jer su njihovi funkcionalnosti vrlo ograničene. Naredna prekretnica će biti Nivo tri, za koji se BMW nada da će predstaviti sa svojim iNext električnim automobilom koji stiže 2021. Nivo tri znači da vozač u nizu različitih situacija može da pusti upravljač, pa čak i usmeri pogled ka nečem drugom na duže vreme, ali mora biti spreman da preuzme kontrolu nad vozilom sekundama pred situaciju koja može biti opasna. Zbog ove velike dužnosti od strane vozača, mnoge kompanije biraju da preskoče Nivo tri i pređu direktno na Nivo četiri.

 

Mogućnosti Nivoa četiri su suštinski iste kao i kod Nivoa tri, ali je najveća razlika u tome što vozač može da bude ''odsutan'' na duže vreme, npr. minutima umesto sekundama. Još jedna bitna razlika u prilog Niovu četiri je mogućnost da se vozilo samo zaustavi u slučaju da vozač ne preuzme kontrolu. Iz ovog razloga, BMW tvrdi da bi vozač, u vozilu sa Nivoom četiri, mogao da zaspi za upravljačem. BMW u isto vreme razvija dva poslednje navedena Nivoa autonomne vožnje, ali se ne nada da će regulative i infrastrukture biti spremne do sredine naredne decenije. Međutim, već postoje vozila sa Nivoom četiri autonomne vožnje na putevima. Waymo autonomna vozila su trenutno na Nivou četiri, ali su ograničeni time gde smeju da voze. Waymo planira da koristi ovu tehnologiju u prvom autonomnom taxi servisu krajem ove godine u gradu Feniks u Arizoni. Inženjer će ipak biti u vozilu za praćenje parametara. Krajnji cilj je Nivo pet, gde će vozilo samo upravljati bez potrebe za ljudskim vozačem. BMW smatra da se to ipak neće desiti sve do kraja naredne decenije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cadillac će od 2020. nuditi Super Cruise u svim modelima

 

Cadillac Super Cruise.jpg

 

Dan kada će se automobili sami voziti je još uvek daleko, ali u međuvremenu, Cadillac proširuje horizont kada se radi o polu autonomnoj vožnji. Cadillac će uvesti svoj takozvani ''Super Cruise'' kao opciju na svim modelima od 2020. Američki proizvođač je predstavio Super Cruise prošle jeseni sa modelom CT6 sedan. Super Cruise koristi mape snimljene LiDAR-om uz pomoć senzora, GPS-a, i žive kamere  kontroliše upravljanjem, kočenjem, i ubrzavanjem. Za razliku od Teslinog ''Autopilota'', Super Cruise se definiše kao ''hands-free'' za autoput, što znači da automobil neće tražiti od vozača da stavlja ruke na upravljač sve vreme putovanja. Međutim, vozač i dalje mora gledati na put i ne sme imati tablet, telefon ili nešto drugo u ruci, pošto mu to sistem neće dozvoljavati.

Praćenjem lica vozača, kao i pogleda očiju, automobil može da detektuje gubitak fokusa vozača, u kom slučaju će mu nagovestiti da gleda u put ili da preuzme kontrole. U slučaju da vozač ne odreaguje, automobil će se kontrolisano zaustaviti. Nakon 2020., Super Cruise će se naći i u drugim GM vozilima, mada je još nepoznato kada tačno. Takođe, u predstojećim godinama, Cadillac će predstaviti tehnologiju koja će omogućiti automobilima da komuniciraju sa infrastrukturom saobraćajnica. Ova tehnologija, pod nazivom V2X komunikacije, će stići sa novim Cadillac crossoverom do 2023. Vozila koja podržavaju V2X tehnologiju primaju informacije o semaforima, radovima na putu, i slično.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo želi da trećinu njihove prodaje čine autonomna vozila

 

volvo auto pilot.jpg

 

Kompanija Volvo želi da postane jedan od vodećih igrača u autoindustriji do polovine sledeće decenije. Švedski proizvođač je najavio svoje nove finansijke ciljeve i operacije koje će mu omogućiti da ostvari svoje ambicije, među kojima je i tehnologija autonomne vožnje. Iz Volvoa navode da do 2025. godine očekuju da trećinu njihove prodaje čine autonomna vozila, što je najambiciozniji i ujedno i prvi ovakav cilj u autoindustriji. Ova kompanija takođe želi da potpuno električna vozila čine polovinu njene ukupne prodaje do istog perioda, kao i da polovinu vozila proda preko pretplate.

 

''Ova inicijativa će nam pomoći da transformišemo Volvo iz čistog proizvođača automobila u komapniju koja će direktno pružati usluge svojim klijentima'', naveo je Hakan Samjuelson, izvršni direktor kompanije. Naime, Volvo cilja na cifru veću od 5 miliona prodatih vozila do 2025. godine, a kako bi u tome kompanija uspela, konstruišu se ''premium automobili bolji od ostalih premium automobila'', a i proširuje se njena gama. Kako bi ostvarila svoj cilj da postane jedan od vodećih kompanija kada je reč o tehnologiji autonomne vožnje, Volvo je već neke od svojih modela dao kompanijama koje rade na pružanju usluga vožnje, a koje žele da njihovi automobili koji prevoze ljude sa jednog na drugo mesto nemaju vozače, već da budu potpuno autonomni. Jedna od tih kompanija je i Uber. Kompanija Volvo će troškove razvoja deliti sa kompanijema Polestar i Lync&Co, koje su kao i sam Volvo u vlasništvu Geely grupacije. ''Sve ovo nam stvara put ka tome da Volvo nastavi da raste'', rekao je Samjuelson, i dodao je da je kompanija od 2010. godine transformisana u premium proizvođača automobila, te da je sada vreme da se održi period u kome kompanija ostvaruje veliki profit. Naime, Volvo je tokom prošle godine ostvario rekordnu prodaju i profit, prodavši čak 571.577 vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Test pokazao zašto su samoupravljivi automobili još uvek opasni

 

tesla autopilot.jpg

 

Proizvođači automobila nas ubeđuju da je iza ugla dan kad će nam kompjuter oteti upravljač iz ruke, međutim sudeći po incidentima u kojima učestvuju autopilotski sistemi, izgleda da ćemo još neko vreme morati da držimo volan u ruci i oči na putu. Današnja tehnologija, naime, pre se može svrstati u kategoriju vozačke asistencije nego sistema za samoupravljanje, čemu u prilog govori i video isečak koji možete pogledati u nastavku. Ovi sistemi koriste brojne kamere, senzore i radare kako bi ''osetili'' stanje oko sebe, te zadržali automobil unutar iste trake. Međutim, sistemi poput Teslinog ne raspolažu dovoljno sofisticiranom tehnologijom za registrovanje stanja ispred vozila koje prate. ''Thatcham Research'' je upotrebio upravo ovaj nedostatak kako bi objasnio zašto ne možete prepustiti upravljanje autopilotskom sistemu.

Naime, nakon što vozilo ispred Tesle izbegne ''automobil'' zaustavljen u traci, autonomni sistem ne uspeva da učini isti manevar.

 

 

Možda se i vama desila slična situacija kad vam je pogled opstruirao kombi ili više vozilo. Iz istog razloga potrebno je držati veće odstojanje od vozila ispred, ali i da pratite situaciju što dalje ispred automobila koji pratite. Proizvođači automobila su i sami svesni ograničenja svojih proizvoda, pa jasno ističu da je autopilotskim sistemima potrebna ljudska podrška. Mnogi korisnici ova upozorenja zanemaruju i iznalaze kojekakve metode kojima nastoje da zavaraju sistem, čime ugrožavaju svoju i bezbednost svih ostalih učesnika u saobraćaju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osiguravajuće kompanije: Autonomna vozila su problematičan izraz

 

nissan a 1.jpg

 

Osiguravajuće kompanije upozavaju proizvođače vozila da u oglasima ne bi trebalo da koriste izraz ''autonomna'' vozila jer mogu navesti vozače na pogrešne zaključke, prenose britanski mediji. Opis pojedinih sofisticiranih vozila može navesti vozače na zaključak da su njihova vozila potpuno automatizovana iako nije tako, pojašnjava u izveštaju Udruženje britanskih osiguravajućih kompanija (ABI). Na putevima u Velikoj Britaniji nema potpuno automatizovanih vozila, upozoravaju iz udruženja.

 

Proizvođači poput Tesle, BMW-a i Nissana nude karakteristike koje mogu delimično da automatizuju proces vožnje, uključujući sisteme za održavanje pravca vožnje unutar trake, kontrolu brzine vozila i bezbednu udaljenost od vozila ispred njega. U ''Thatcham Researchu'' koje osiguravajuće kompanije angažuju za testiranje vozila, upozoravaju da proizvođači moraju puno jasnije da definišu razliku između sistema asistencije uvožnji i autonomnih vozila. Izrazi koji navode na pogrešne zaključke, poput ''autopilota'' i ''propilota'', stvaraju kod vozača utisak da njihovi automobili u svim prilikama imaju mogućnost automatskog upravljanja. ''Problem je što proizvođači pokušavaju da uvedu tehnologiju a potrošači za nju nisu spremni jer nisu sigurni da li je automobil automatizovan ili ''moram stalno da pazim'', tumači Matthew Avery iz ''Thatcham Researcha''.

 

''Želimo da stvari budu potpuno jasne - ili vozite uz asistenciju ili ne i vožnja je potpuno automatizovana'', dodaje Avery. Kako bi demonstrirali opasnosti delimične automatizacije, u Thatchamu su izveli Teslu na probnu pistu u Upper Heyfordu. Uključivši sistem autopilota, Model S je vozio unutar trake, usporio i stao kada je automobil koji je pratio stao zbog zastoja u saobraćaju. U drugom testu je automobil pred njim u poslednjem trenutku prešao u drugu traku i Tesla nije uspeo da na vreme zakoči i udario je u vozilo koje je stajalo pred njim. ''To je primer šta se desi kada se vozač previše osloni na sistem'', zaključuje Avery a prenosi BBC. Osiguravajuće kompanije zabrinjavaju planovi proizvođača da na tržište plasiraju automobile s trećim nivom automatizacije koji će vozačima omogućiti da duže vreme ne drže ruke na volanu. Žele da proizvođači odustanu od tog koraka i da sačekaju dok ne budu spremni da direktno pređu u četvrtu fazu potpune automatizacije, navodi BBC.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oni se ne plaše vožnje u automobilu bez vozača, a vi?

 

181407-waymo 1.jpg

 

Skoro 400 stanovnika Arizone svakodnevno se prevozi Guglovim samovozećim automobilima u okviru pilot programa ''Early Rider''. Veruje se da autonomna vozila, koja tokom vožnje ne zahtevaju prisustvo čoveka za upravljačem, predstavljaju budućnost individualnog prevoza. U prilog tome idu tvrdnje da će njihova upotreba poboljšati bezbednost saobraćaja a smanjiti gužve na putevima i utrošak goriva/energije. Ipak, mnogi su skeptični prema upotrebi automobila bez vozača u svakodnevnom saobraćaju. I dok neki nemaju poverenje i novu tehnologiju, drugi su protiv jer uživaju dok voze svoj auto i ne žele da im kompjuter oduzme to zadovoljstvo.

 

Negativnom raspoloženju javnosti prema samovozećim automobilima doprinose i povremeni incidenti ovih vozila tokom testiranja, a najdrastičniji takav slučaj dogodio u martu u Arizoni kada je Uberov testni automobil opremljen autonomnim sistemima vožnje usmrtio ženu koja je prelazila ulicu. Tragični udes desio se uprkos tome što je tokom test vožnje za upravljačem bila žena tehničar čiji je zadatak bio da nadgleda vožnju i preuzme komande automobila u slučaju da nešto pođe naopako. Na kraju, sve je pošlo naopako - sistemi u automobilu nisu registrovali pešaka, a osoba za volanom nije uoošte reagovala. Uber je posle ove tragedije u maju odlučio da ugasi test program samovozećih automobila u Arizoni, ali će ga nastaviti u nekim drugim delovima SAD i Kanade.

 

U Arizoni je aktivan još jedan test program automobila bez vozača. Reč je o Guglovom projektu ''Waymo'' koji za testiranje koristi minivan vozila Chrysler Pacifica. Gugl je jedan od pionira u razvoju autonomnih vozila. Ovaj IT gigant vrši testove samovozećih automobila već skoro čitavu deceniju. Program ''Waymo'' pokrenut je 2016. i nadovezao se na ranija iskustva i rezultate dobijena na testovima dok su vozila još nosima na sebi ounaku Gugla. Najnovijom fazom testiranja u Arizoni obuhvaćeni su obični ljudi, stanovnici ove savezne američke države. Njih više stotina, uzrasta od 9 do 69 godina, prošlo je u poslednjih 12 meseci kroz program ''Early Rider'' kako bi svojim iskustvima i zapažanjima tokom svakodnevnih vožnji u automobilu bez vozača pomogli razvoj ''Waymo'' tehnologije.

 

waymo 11.jpg

 

Inače, za ovaj program prijavilo se preko 20.000 ljudi, što govori da su mnogi spremni da prihvate nove tehnologije i imaju poverenje u samovozeće automobile, a trenutno u njemu učestvuje oko 400 osoba. Oni se svakodnevno prevoze do škole, posla i sl. u testnim vozilima Chrysler Pacifica, u kojima nema nikog osim putnika - test program je stigao do faze kada nije potrebno da neko sedi na mestu vozača i nadzire autonomnu vožnju. U kompaniji Waymo kažu da su im veoma važne reakcije i zapažanja ovih ljudi, koji su praktično pioniri u korišćenju automobila bez vozača. Sva njihova iskustva biće primenjena u unapređenju tehnologije, jer kompanija planira da do kraja 2018. u SAD pokrene komercijalni ''car sharing'' servis za usluge prevoza. Tokom pilot programa ''Early Rider'', Waymo je otkrio da osobe koje se voze u samovozećim automobilima često imaju potrebu da postave neko pitanje tokom vožnje - ali nemaju koga da pitaju, pošto su sami u vozilu. Zato su u kompaniji razvili sistem koji omogućava komunikaciju sa putnicima u automobilu putem smartfon aplikacije. Osim toga, Waymo radi na još jednom problemu - kako da nežno probudi putnike koji su zadremali tokom vožnje. Waymo je samo jedna od kompanija koje rade na razvoju i testiranju samovozećih automobila u SAD. Pored njih, tu su i pomenuti Uber, kao i General Motor sa svojim programom ''Cruise Automation''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samovozeći kombi Nuro menja ''potrčka''

 

nuro.jpg

 

Automobili bez vozača imaće u budućnosti široku primenu - od taksija i ''car sharing'' servisa, pa do vozila za dostavu namirnica. Dok Uber već planira da samovozeće automobile koristi za prevoz putnika, kompanije Kroger i Nuro udružile su snage kako bi razvile servis za dostavu potrepština do domova kupaca. Zajednički pilot program trebalo bi da startuje na jesen u pojedinim američkim gradovima. Pomoću ovog servisa, mušterije trgovinskog lanca Kroger moći će da poruče robu koja im je potrebna putem ''ClickList'' sistema za naručivanje. Kada je naručena roba spremna za isporuku, pakuje se u specijalno autonomno vozilo koje je razvila kompanija Nuro. Mali kombi bez vozača zatim kreće na adresu kupca, a po dolasku na odredište, klijent se obaveštava putem smartfon aplikacije da može da izađe i preuzme svoju narudžbinu. Da bi se vrata vozila otvorila, potrebno je da mušterija unese svoju šifru preko tastature na kombiju.

Kroger je jedan od najvećih američkih trgovinskih lanaca sa 2.800 prodavnica lociranih u 35 savezniih država. Ako se pilot program pokaže uspešnim u praksi, Kroger planira da ga u budućnosti proširi na celo tržište na kome posluje. Na taj način, kompanija će moći da parira Amazonovom ''Prime Pantry'' servisu za dostavu robe kupcima.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes počinje testiranje vozila sa četvrtim nivoom autonomije

 

mercedes-autonomous-prototype.jpg

 

Mercedes je objavio da je dobio dozvolu za testiranju autonomnog vozila baziranog na V klasi na javnim putevima u Kini. Konkretno, nemački proizvođač će svoje testove obavljati u Pekingu. Mercedes navodi da je pomenuto vozilo opremljeno tehnologijom četvrtog nivoa autonomije, i da su nakon ''ekstenzivnih testova u zatvorenom prostoru'' veoma uzbuđeni što izvoze model na javne puteve. Nemačka marka već ima dozvole za testiranje autonomnih vozila u matičnoj zemlji i SAD, ali kako navode Peking će dati bolju sliku o upotrebljivosti ovakvih automobila zbog specifičnosti saobraćaja u kineskoj prestonici.

Što se tiče same specifikacije konkretnog vozila Mercedes je škrt sa informacijama. Zna se da je kineski Baidu pomogao sa dodatnom tehnologijom Nemcima, ali nema više podataka o čemu se tačno radi. Mercedes je nedavno objavio da će zajedno sa Boschom pokušati da početkom naredne decenije predstavi serijski autonomni automobil. Ipak, nemačka marka neće učiniti autonomnu tehnologiju dostupnu svim modelima. Krunski dragulj, S klasa, je prva u redu za dobijanje ovakvog tipa tehnologije, ali je Ola Kalenius, šef razvojnog odeljenja Mercedesa naglasio da ostali mainstream modeli neće posedovati autonomne sisteme kakvi bi bili ugrađivani u S klasu. Kalenius navodi da je pomenuta tehnologija izuzetno skupa, te da ne bi bilo ekonomski racionalno da dođe do postavljanja u modele u gami koji su niže pozicionirani od S klase.

 

preuzeto sa - autorepublika.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prva vožnja autobusom bez vozača u Beču

 

auto bus 1.jpg

 

U okviru programa ''Mobilnost budućnosti'' i projekta ''auto.Bus'' koji je podržalo austrijsko Ministarstvo saobraćaja održana je prva probna vožnja dva gradska samovozeća autobusa. Posle tri meseca intenzivnih priprema u autobuskom pogonu Leopoldbau u Beču prva probna vožnja uspešno je izvedena. Nova bečka linija bez vozača imaće prve putnike na proleće 2019. godine. Dva autobusa bez vozača su prvi put u realnim uslovima uspešno vozili ulicama Beča. Autobusi su u prisustvu operatera prevezli oduševljene putnike rutom od oko 2 kilometra - od stanice metroa U2 do Tehnološkog centra Aspern i nazad.

 

auto bus 11.jpg

 

Do kraja 2018. godine autobusi će biti detaljno ispitivani. Početkom sledeće godine ova linija počinje da vozi svakodnevno i do tada će njena tačna ruta biti poznata. Na liniji će postojati fiksne stanice, a sve vožnje će nadgledati obučeni operater. Predviđeno je da minibus pored operatera može da preveze još 11 putnika. Ukoliko prevoz zbog vremenskih nepogoda ili tehničkih problema izostane, na liniji neće biti zamenskih vozila. Vožnja autobusom biće besplatna, a trenutno iz zakonskih razloga nije dozvoljen ulaz u autobuse sa dečjim ili invalidskim kolicima.

 

Za saradnike projekta ''auto.Bus'' ova probna vožnja je bila odlučujuća za njihov dalji rad - u Austriji je prvi put ostvarena ''komunikacija'' između vozila i semafora na kojima je radila firma Siemens. Siemens je radio i na razvoju komunikacije autobusa sa saobraćajnim znakovima. ''Autonomna vožnja je veliki trend, koji ima potencijal da promeni gradove i učini ih održivim. Kao Gradsko saobraćajno preduzeće bićemo među prvima u tome'', izrazio je svoje zadovoljstvo direktor Bečkog saobraćajnog preduzeća ''Wiener Linien'', Ginter Štajnbauer. Planiranim tehnološkim inovacijama ovaj projekat treba da omogući pomak kada su u pitanju samovozeće autobuske linije. ''Želimo da se poveća efikasnost i bezbednost autonomnih vozila'', naglasio je Štajnbauer. Naselje Aspern je idealno okruženje u Beču za ovakav eksperiment, jer je novo naselje u kome se vozila lakše kreću nego u centru grada. Aspern je na dobrom glasu kao inovativna, urbana i ispitivačka ''laboratorija'' za razvoj Beča kao pametnog grada.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilon Mask obećava asistenta sa veštačkom inteligencijom u modelima kompanije Tesla

 

158929-tesla 3 1.jpg

 

Opšte je poznato da kompanija Tesla već neko vreme radi na tehnologiji veštačke inteligencije koja će se naći u svim njenim modelima, ali do sada o tome nije bilo nikakvih zvaničnih potvrda. Međutim, kao i u 99% slučajeva kada je u pitanju Tesla, nova informacija o veštačkoj tehnologiji je došla preko zvaničnog Twitter profila izvešnog direktora i osnivača te kompanije, Ilona Maska. Naime, jedan od pratilaca profila Ilona Maska je postavio pitanje o tome da li će se u modelima kompanije Tesla naći virtuelni asistent sa veštačkom inteligencijom kao što je bio K.I.T.T. iz čuvene serije osamdeseth ''Knight Rider'', Ilon Mask je odogovotio kratko i jasno sa ''DA''. Prema tome, to bi mogla biti prva zvanična potvrda o ovoj tehnologiji iz kompanije Tesla. U ranijim izveštajima se navodilo da Mask zaista želi da u automobilima koje proizvodi njegova kompanija instalira virtuelnog asistenta sa veštačkom inteligencijom u formi napredno sistema glasovne kontrole. Mask je i sam ranije navodio da će novi sistem omogućiti vozačima da rade uglavnom sve preko glasovnih komandi.

Naravno, to da Tesla radi na sistemu napredne glasovne kontrole ima smisla s obzirom da se u njenim modelima ne nalaze fizičke kontrole osim velikog ekrana koji je osetljiv na dodir. Takođe, kada je reč o vezi sa čuvenim K.I.T.T.-om, to ne bi bilo prvi put da Tesla koristi pop kulturu kao inspiraciju za neke od opcija na svojim modelima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Francuska uvodi na puteve ''visokoautomatizovana vozila'' do 2022. godine

 

renault-ez-go-concept 111111111.jpg

 

Francuska vlada podržava razvoj autonomnih vozila, sa ciljem da se ''visokoautomatizovana'' vozila nađu na putevima između 2020. i 2022. godine. Francuski predsednik, Emanuel Mekron, inače naklonjen visokoj tehnologiji, odredio je An-Mari Idrak, za šeficu nacionalnog strateškog programa za transport bez vozača, uključujući i nove zakone, regulativu vezanu za eksperimente i pilot projekte, kao i probleme vezane za sajber bezbednost i pitanja privatnosti. Prvi pravni predlozi se očekuju do kraja ove godine, a kada budu odobreni, dozvoliće eksploataciju autonomnih vozila nivoa 3 i nivoa 4., masovni prevoz bez vozača, uključujući robotizovana taksi vozila i automatizovana dostavna vozila.

 

Više od 50 test projekata vezanih za autonomna vozila je sprovedeno u Francuskoj od 2014. godine, uključujući robotaksi, autobuse i privatna vozila. Vlada je izdvojila 40 miliona evra da bi subvencionisala nove projekte. Vodeća firma za razvoj robotaksija je Nayva, sa sedištem u Lionu, koja već sada ima na desetine šatlova bez vozača, u okviru pilot projekata širom sveta a nedavno je objavila planove da izgradi fabriku u Mičigenu. Mali minibusevi koje proizvodi Nayva, koju finansijski podržava francuski snabdevački gigant Valeo, između ostalih, operativni su u zatvorenoj mreži puteva u La Defenseu, industrijskoj zoni van Pariza, i to od 2017. Što se proizivođača automobila tiče, PSA grupa je u partnerstvu sa firmom NuTonomy, koja kreira softver za autonomnu vožnju. Peugeot je 3008 krosovere opremio NuTonomy tehnologijom, a oni cirkulišu u industrijskoj zoni u Singapuru. NuTonomy je projekat Masačusests tehnološkog instituta, a u vlasništvu je Aptiva.

 

1-71.jpg

 

Šef Renaulta, Karlos Gon, obećao je da će francuski marka zajedno sa partnerom iz alijanse, Nissanom, imati flotu robotaksija na putevima do 2022. Kao deo tog plana, Renault je predstavio EZ-GO robotaksi koncept u Ženevi ove godine. Glavni dizajner Renaulta, Lorens van den Aker, rekao je da je EZ-GO bio predviđen da bude stilski opozit ''kutijama na točkovima'', što je osnovna forma budućeg urbanog transporta.

 

preuzeto sa - autorepublika.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Tokiju počele test vožnje autonomnim taksijima

 

taxi auto.jpg

 

Kompanije ZMP Inc. koja razvija autonomne tehnologije i Hinomaru Kotsu su prve u svetu koje će ponuditi taksi usluge automobilima sa autonomnom vožnjom. Taksi kompanija je počela probne vožnje autonomnim automobilima sa ciljem da ova usluga bude dostupna svima do 2020. godine kada je Tokio domaćin Olimpijskih i Paraolimpijskih igara. U ovom poduhvatu ZMP-a i kompanije Hinomaru koristi se jedan kombi opremljen senzorima i drugim autonomnim tehnologijama koji čini četiri kružne vožnje dnevno na prometnoj 5.3-kilometarskoj ruti između komercijalnih objekata u okruzima Otemachi i Roppongi.

Autonomna tehnologija će započeti vožnju, zaustaviti i okrenuti vozilo, ali vozač i pomoćnik će biti u vozilu kako bi se pobrinuli za bezbednost vožnje i putnika. Putnici će otključati vrata i izvršiti plaćanje putem aplikacije za smartphone, plaćajući 1.500 jena (oko 11.6 evra) za jednosmernu vožnju. Putnici za testnih 96 vožnji su unapred izabrani. ''To je bila veoma prijatna vožnja da sam skoro zaboravio da se nalazim u autonomnom vozilu. Osetio sam napredak u tehnologiji'', izjavio je 45-godišnji putnik iz Toshima Ward-a u Tokiju, koji je u ponedeljak ujutro ušao u prvi autonomni taksi. Autonomne usluge vožnje se smatraju kao rešenje za nedostatak vozača u Tokiju i povećanu potražnju za taksijima među stranim posetiocima u Japanu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yandex pokrenuo prvi u Evropi samovozeći taksi

 

183523-yandex.jpg

 

Kompanija ''Jandeks'' i vlada ruske republike Tatarstan potpisali su sporazum o razvoju saobraćaja prevoznim sredstvima bez vozača, pa su u skladu sa tim u ''gradu budućnosti'' Inopolisu pokrenuli prvi u Evropi samovozeći taksi. Ovo se navodi u saopštenju za štampu koje je ruski IT gigant ''Jandeks'' uputio medijima. Sporazum su potpisali predsednik Tatarstana Rustam Minihanov i generalni direktor ''Jandeksa'' u Rusiji Jelena Bunjina. Predsednik se potom provozao samovozećim taksi vozilom i rekao: ''Siguran sam da je automobil bez vozača pouzdaniji od vozila kojima upravljaju oni koji su kupili vozačku dozvolu''.

 

Postoji pet mesta na kojima putnici mogu da uđu ili izaću iz vozila u blizini univerziteta, stadiona, medicinskog centra, stambenog kvarta ''Zion'' i poslovnog centra ''Popov''. Građani koji žele da isprobaju taksi bez vozača, treba da pozovu vozilo na jednoj od pomenutih stanica i potom se mogu besplatno dovesti do sledeće stanice. Vreme čekanja zavisi od potražnje, a da bi se brže dospelo do odrednice može se organizovati zajednički prevoz, recimo komšije iz zgrade mogu da se udruže i zajedno krenu na posao u Tehnopark. U automobilu mogu da se smeste do tri putnika, naglašava ''Jandeks'' u saopštenju. Tokom vožnje u automobilu uvek sedi i inženjer koji prati rad vozila.

Iz kompanije ''Jandeks'' još su poručili da su odlučili da pokrenu ovaj projekat u Inopolisu jer je to ''jedan od centara ruske IT industrije'', svojevrsni ''grad budućnosti'' u kome se stvaraju i testiraju informacione tehnologije, a postoji i kompletna gradska struktura. Krajem juna pisano je da je samovozeći automobil ''Яndeks.Taksi'' stigao iz Moskve u Kazanj, prevalivši pritom 780 kilometara. Za to mu je bilo potrebno jedanaest sati, a 99 odsto vožnje odvijalo se u automatskom režimu. U februaru ove godine ''Jandeks'' je testirao samovozeći automobil u Moskvi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Appleov samovozeći automobil imao prvi udes

 

183688-apple 1.jpg

 

Prvi put jedno autonomno vozilo kompanije Apple učestvovalo je u saobraćajnoj nesreći prošle sedmice. Appleovo test vozilo (Lexus RX450h) je udareno odpozadi dok je krećući se sporo čekalo da se bezbedno uključi na autoput u blizini sedišta kompanije u Kaliforniji. Automobil je bio u autonomnom sistemu i kretalo se manje od 1.5 km/h kada ga je sa zadnje strane udario Nissan Leaf. Prema izveštaju Odeljenja za saobraćaj Nissan se kretao 25 km/h, oba vozila su oštećena, ali nije bilo povređenih. Apple je u maju počeo testiranje 55 autonomnih vozila u Kaliforniji, više ih na putevima ima samo GM (104), a njegov tajanstveni projekat naziva se ''Titan''. Tehnološki gigant je 2017. najavio pokretanje sopstvenog sistema autonomne vožnje, a navodno je nedavno prijavio patent kojim vozilo, za razliku od konkurentnih, upozorava unapred vozača o narednoj akciji. Ovaj incident je prvi za Apple i relativno mali u poređenju sa drugim konkurentskim kompanijama, poput Ubera čije je autonomno vozilo tokom testiranja na otvorenom putu u Arizoni pregazilo pešaka, ili Tesle čiji se Model X zakucao u barijeru dok je bio uključen autopilot.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Partnerstvo GM-a i Honde za samovozeće automobile

 

chevrolet bolt ev.jpg

 

Proizvođači automobila General Motors i Honda su ušli u partnerstvo za razvoj samovozećih automobila. Honda će investirati 2.75 milijarde dolara u odeljenje za autonomna vozila kojim će rukovoditi GM. Kompanije su objavile da je cilj razvoj autonomnih vozila koja bi mogla da se proizvode u velikom obimu. Honda će odmah uložiti 750 miliona dolara, a u narednih 12 meseci će dati još dve milijarde dolara za projekat.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen, Intel i Mobileye naredne godine u Izraelu pokreću uslugu samovozećih taksija

 

vw-id-vizzion 7777.jpg

 

Kompanija Volkswagen planira da u saradnji sa kompanijom Mobileye, koja je u vlasništvu Intela, naredne godine u Izraelu pokrene komercijalnu uslugu samovozećih automobila. Radi se o agresivnom potezu Volkswagena koji bi kompaniju mogao da lansira ispred svih kompanija koje rade na komercijalizaciji autonomne vožnje. Volkswagen će prema dogovoru obezbediti flotu električnih automobila, Mobileye će se pobrinuti za autonomnu tehnologiju, dok će ''Champion Motors'', drugi najveći izraelski uvoznik i distributer obavljati operacije upravljanja flotom. Sva vozila će biti opremljena Mobileyevom AV opremom, projekat će startovati početkom 2019. godine, a broj automobila će se vremenom povećavati do 2022. godine. Za sada nije poznato u kom gradu će usluga samovozećih taksija biti dostupna.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spremite se - Srbija pravi automobil bez vozača

 

Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija radi na pripremi projekta za kretanje automobila bez vozača, u saradnji sa kolegama iz Grčke i Bugarske.

 

5g mreza.jpg

 

To je ono što nam omogućava 5G mreža, za koju se Srbija već godinama priprema, izjavila je pomoćnica ministra Irina Reljin. Na telekomunikacionom forumu Telfor, Reljinova je istakla da očekuje da će se krajem sledeće ili najkasnije početkom 2020. godine u Srbiji obaviti aukcija za spektar 5G sistema. ''Postavlja se pitanje zašto je 5G mreža aktuelna. Zato što 5G mrežom dobijate bezbroj servisa. Evo na primer, Ministarstvo trenutno radi na pripremi jednog projekta za kretanje automobila bez vozača i to u prekograničnom procesu. Mi to radimo sa Bugarskom i Grčkom, jer želimo da se Srbija kao prva zemlja van EU uključi u takve projekte'', rekla je Reljinova. S obzirom na to da 5G mreža zahteva veću infrastruktru i izgradnju novih baznih stanica u urbanim i ruralnim sredinama, Reljinova ističe da Ministarstvo trenutno sa mobilnim operaterima iz Srbije, a pre svega sa Telenorom, radi merenje koje će pokazati da li ta mreža šteti životnoj sredini. ''Merenje će nam pokazati da li je zaista štetnost 5G sistema i novih sistema toliko velika. Mi mislimo da nije i da ona donosi mnogo koristi našem građanstvu'', podvukla je Reljinova. 

Ističe da su se merenja priliom dolaska novih sistema uvek radila, te da je to slučaj i sada sa 5G mrežom, koja donosi nove antene i da merenja zbog toga mora biti urađeno prezicno. Reljinova navodi da će izgradnja infrastrukture za 5G mrežu početi u ruralnim sredinama, duž auto-puteva. Prema njenim rečima, smanjenje zračenja tih antena opada sa kvadratom rastojanja i dodaje da je opasnost od baznih stanica manja nego opasnost od mobilnih telefona, koja često koristimo pogrešno ili ih dajemo deci. 

 

Direktor Telekoma Srbija Predrag Ćulibrk je istakao da su se proteklih godinu dana desile velike promene kako na domaćem, tako i na globalnom telekomunikacionom tržištu, jer je, kaže, došlo do pomeranja granica između tradicionalnih telekomunikacionih kompanija i ostalih bliskih ili manje bliskih industrija. Kaže da se to najbolje vidi kroz kupoprodaju aktivnosti u Evropi i Americi, ali i kroz aktivnosti velikih kompanija koje ne pripadaju telekomunikacionoj industriji, kao što su Amazon, Fejsbuk i Gugl, koje se sve više okušavaju u segmentu video-distribucije. ''Sve se to dešava sa ciljem - osvojiti korisnika, posesivno ga čuvati za sebe, zadovoljiti sve njegove potrebe i stvoriti mu sliku da zaista sve što mu je potrebno dobija'', rekao je Ćulibrk. Ističe da Telekom Srbija, takođe, nije pasivna kompanija u tom pogledu, jer je njen cilj, kaže, da očuva i ojača lidersku poziciju. Navodi da je u toku realizacija strateške inicijative ''milion plus'' koja podrazumeva dostizanje više od milion korisnika interneta i televizije u narednom periodu, a to, kaže Ćulibrk, kompaniji postavlja zadatak da bude ''investiciono agresivnija''. Najavio je da će do kraja godine Telekom Srbija pustiti u rad i novu platformu za distribuciju televizije putem satelitskih tehnologija.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...