Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Autonomni automobili - kome to treba? Vozači ih jednostavno ne žele

Recommended Posts

Amerikanci spremni da plate 5.000 dolara za samovozeći paket opreme

 

google%20w%20111.jpg

 

Kako to obično biva u proizvodnom procesu, kada je tehnologija dovoljno zrela kreće ispitivanje tržišta kako bi se videlo koliko su je korisnici uopšte spremni da plate. Najnovije u nizu takvih istraživanja vezano je za paket dodatne opreme koji bi omogućio samovožnju vozila. Kompleksnim istraživanjem na uzorku od 1.200 ljudi istraživači su zaključili da je tržište veoma polarizovano. Osobe koji samovozeću tehnologiju vide kao prednost spremni su da za nju izdvoje čak 5.000 dolara. S druge strane, veliki broj korisnika spreman je da uloži isti iznos da njihov automobil ne bi postao samovozeći.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

--------------------------------------

 

Nemačka odobrila zakon vezan za autonomna vozila

 

101722-bmw%2011.jpg

 

Nemačka je dala ''zeleno svetlo'' domaćoj automobilskoj industriji da testira autonomne automobile. Naime, gornji dom parlamenta je odobrio zakon koji određuje pod kojim uslovima takva vozila mogu da se nađu na nemačkim putevima. Po dotičnom zakonu, o kojem je debatu vodila Angela Merkel prošle godine, vozač mora da sedi za volanom u svakom momentu i bude spreman da preuzme kontrolu u slučaju potrebe. Kao što je poznato, Nemačka je dom automobilskih giganata poput Volkswagen grupe, Daimlera i BMW grupe. Svi oni investiraju ogromne sume u tehnologiju, koju je nemački ministar saobraćaja, Aleksander Dobrint, nazvao ''najvećom revolucijom u transportu još od pronalaska automobila''. Nova pravna regulativa dozvoljava testiranje autonomnih vozila na javnim putevima, gde će vozačima biti dozvoljeno da sklone ruke sa volana, kao i pogled sa puta. Oni će moći da surfuju po internetu i proveravaju elektronsku poštu dok vozilo autonomno upravlja i koči.

Zakon takođe nalaže prisustvo ''crne kutije'', koja beleži sve podatke s puta, registruje kada vozilom upravlja osoba a kada se ono samostalno kreće itd. Ovo je neophodno radi određivanja uzroka potencijalnog incidenta. Vozač će snositi odgovornost za incidente koji se dese pod njegovim nadzorom, ali ukoliko je sistem autonomnog kretanja aktiviran a sudar se desi krivicom automobila, odgovornost preuzima proizvođač. Zakon će biti revidiran za dve godine zbog tehnološkog napretka, s tim što će biti primenjena zaštita podataka i korišćenja podataka sakupljenih tokom vožnji, što je zapravo ključno u svemu. Kompanije širom sveta rade na autonomnim prototipovima, ali što se dolaska takvih automobila na tržište tiče, to se neće desiti pre 2020. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte kako se odvozi smeće u Švedskoj

 

smece.jpg

 

Ako se ovaj projekat pokaže uspešnim, u Švedskoj će posao prevoz otpada biti većim delom automatizovan. Projekat implementacija autonomne vožnje su zajednički pokrenuli Volvo Trucks i Renova, a rezultat je autonomno vozilo za sakupljanje otpada. Kamion Volvo FM 330 koristi GPS i nekoliko senzora kojima skenira okolinu oko vozila, pozicionira ga i upravlja u skladu sa zahtevima. Kada se prvi put proveze novim regionom, kamionom upravlja vozač, a ruta se mapira i snima. U drugom prolazu radnik mora samo da zaustavi vozilo, uključi sistem autonomne vožnje i kamion će ga pratiti. Za sada kamion autonomno vozi isključivo unazad kako bi radnik mogao da prati njegovo kretanje dok obavlja posao. Rezultati su fascinantni, osim što je sada dovoljan samo jedan radnik, posao je značajno brži i bezbedniji, a primetna je i manja potrošnja goriva. Testiranje sistema sprovodiće se do kraja godine, a u obzir će se uzimati utisak radnika, ali i lokalnog stanovništva. Ako lokalna zajednica dodeli prolaznu ocenu ovakvi samovozeći kamioni bi mogli ući u širu primenu u najkraćem roku.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opel priprema autonomni prototip za sledeću godinu

 

163702-opel%20i%20111.jpg

 

Opel planira da krajem sledeće godine počne s testiranjem u potpunosti autonomnog test prototipa koji će na kraju omogućiti razvoj i proizvodnju, kao i lansiranje u potpunosti autonomnog produkcijskog vozila. Ovaj prototip bi trebalo da počne sa svojim testiranjima u septembru sledeće godine, a navodno će se bazirati na Insigniji. Opel je deo projekta Ko-HAF (Kooperatives hochautomatisiertes Fahren), a reč je o nemačkom projektu koji je počeo još 2015. i završiće do kraja 2018. Opel bi dakle pred sam kraj ovog projekta trebalo da predstavi svoja dostignuća u vidu pomenutog prototipa i nakon toga da nastavi dalji razvoj kako bi pripremio konačni proizvod za svoje kupce. Opel konkretno sada radi na razvoju kompjuterizovanih mapa i procesu preuzimanja kontrole nad automobilom od strane vozača. Dalje, razvija se softver i sistem senzora koji će nadzirati potencijalne inpute vozača za vreme autonomnog upravljanja. Stručnjaci iz Riselshajma razvijaju i sistem automatskog uključenja na autoput i vožnju po njoj uključujući preticanja i isključenje iz saobraćaja. Mnoga testiranja će se odraditi u stvarnom saobraćaju, ali veliki deo će se rešiti i putem kompjuterskih simulacija. Takođe, Opel je sada deo Grupe PSA, koja takođe radi na razvoju sistema autonomnog upravljanja pa se veruje da će nemački proizvođač podeliti iskustva sa francuskim vlasnicama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi: autonomni automobili od 2021. godine

 

Audi%20Urban%20Concept%204.jpg

 

Audi je obećao i svi u kompaniji potrudiće se da obećanje bude ispunjeno: prvi, pravi, autonomni automobil sa četiri prstena pojaviće se 2021. godine! ''Samovozeći automobil'' iz Audija, prema najavama, biće mali gradski automobil koji će se proizvesti u ograničenoj seriji i služiće, uglavnom za testiranja, pre nego za prodaju. Kako tvrde ''insajderi'', novi model ličiće na ''urban koncept'', predstavljen na Salonu u Frankfurtu 2011. godine. U Audiju neće čekati da svoje potencijale u ovoj oblasti prikažu tek za četiri godine - za jun je najavljena promocija restilizovanog modela A8 koji će biti sposoban za ''nivo 3'' autonomne vožnje, što znači da će u određenim situacijama automobil biti sposoban da samostalno krstari putem, da da vozač tom rilikom ne mora da drži ruke na upravljaču ili pogled na putu ispred. Autonomni automobil za 2021. godinu biće sposoban za ''nivo 4'' - uz pomenute mogućnosti, ovo vozilo biće u stanju da se samostalno zaustavi, ako vozač to ne učini. Glavni cilj je, međutim ''nivo 5'' - razvoj automobila kojima vozač nije potreban.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte kako će do 2020. izgledati autonomna vožnja

 

bmw%20autonom.jpg

 

Automobili još nisu sposobni sami da voze bez uticaja i pomoći vozača, ali proizvođači nas uveravaju da će to vreme brzo doći.

Autonomna vožnja današnjice je de facto - poluautonomna, bez pomoći i stalnog posezanja vozača za upravljačima automobili ne mogu voziti sami. Osim toga, potrebno im je lepo vreme i dobro obeleženi putevi kako bi mogli uključiti autopilot. Dakle, danas smo na drugom nivou autonomne vožnje. Testiranja će krenuti već 2020. godine, a kada će u potpunosti biti komercijalizovana i dostupna u drumskim automobilima možemo samo da pretpostavljamo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Rusi rade na samovozećem automobilu

 

yandex.jpg

 

Ruski internetski gigant Yandex, koji je poznat kao ruska verzija Google-a, ovih dana je objavio da se ubacio u trku za razvoj samovozećih automobila. Tehnologiju testiraju pomoću prototipa koji je ugrađen u automobil Toyota Prius V. Yandex tehnologiju razvija potpuno samostalno, a krajnji cilj je razviti modul kojim će svaki automobil moći da pretvore u samovozeći. Poslovni planovi kompanije uključuju i nuđenje usluge automatskog taksija, po uzoru na Waymo, Lyft i Uber.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvi samovozeći BMW u prodaju stiže 2021.

 

166441-bmw%207%20a.jpg

 

BMW je udružio snage sa kompanijama Mobileye i Intel po pitanju razvoja prvih potpuno autonomnih automobila. Samovozeći BMW zvaće se iNext, a nudiće nivo 4 i nivo 5 autonomne vožnje. Što to zapravo znači?

Prema navodima razvojnih inženjera već nivo 3 nudi samovozeće karakteristike, ali vozač mora da sedi budan za volanom, kako bi preuzeo kontrolu u slučaju iznenadne situacije. Nova tehnologija će se testirati u BMW-u Serije 7 na javnim saobraćajnicama Nemačke, SAD-a i Izraela, a prema prvim kalkulacijama biće potrebno da se pređe oko 240 miliona kilometara testiranja u realnim uslovima kako bi se savladale sve moguće kombinacije scenarija u saobraćaju. Trenutno pojedini proizvođači, uključujući i BMW nude nivo 2 samovozećih mogućnosti u sklopu koje vozač periodično mora da dotakne volan (najčešće svakih 60 sekundi), dok će u automobilu nivoa 4 i 5 moći i da spava tokom vožnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autonomna vozila - biznis milenijuma ili šarena laža?

 

nissan%20a%201.jpg

 

Potpuno autonomna vozila stižu. Ako ne baš 2020, a ono sigurno do 2025. - 2030. biće redovna pojava na ulicama širom planete. Auto industrija danas ulaže mnogo da bi sutra zaradila nenormalno mnogo, ali već sama ideja i cilj o nula udesa i nula mrtvih u saobraćaju zvuči monumntalno ako se zna da prema podacima svetske zdravstvene organizacije, svake godine u saobraćaju pogine 1.23 miliona ljudi. Međutim, proizvodnja automobila, autonomnih ili ne, je pre svega biznis, i postoje struje analitičara i savetnika koji smatraju da se prodajom podataka koje će prikupljati autonomni automobili može mnogo zaraditi. Jako mnogo, kažu čak da je u opticaju brojka od jedne trilijarde dolara.

 

tesla%20aa.jpg

 

U čemu je stvar?

Savetnici koji vide profit u podacima smatraju da se prodajom ovih podataka Googlu Appleu može jako mnogo zaraditi. A razlog da dva softverska giganta kupe podatke je da putem saznanja gde ide putnik, šta mu je interes, koje su mu potrebe i sve to da putem povezanosti koja se planira otvori nesagledivo velike mogućnosti. Govori se da će ovi podaci prikupljeni u vozilima biti vredni kao nafta ili zlato. Međutim, postoji i struja koja sasvin drugačije posmatra stvari i kaže da će pokušaj prodaje ovih podataka biti isto što i prodaja zamrzivača eksimima. Zbog čega? Pa zbog toga što Google i Apple već raspolažu tim podacima. Jedan od najharizmatičnijij vođa u autoindustriji predsednik ''Fiat Chrysler Automobiles'' Sergio Marchionne misli da treba biti jako oprezan u stvaranju poslovnog modela koji će se se bazirati na prodaji podataka. On je izjavio da savetnici kažu da Googlu i Appleu treba tražiti milijarde, a da na istu ponudu za iste podatke dva elektronska giganta kažu da to već imaju. Prema svemu ovome, izgleda da će se u autoindustriji otvoriti još jedan ljuti front, koji neće imati veze sa volanom i točkovima, niti ekologijom, nego sa nulama i jedinicama u digitalnom svetu podataka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apple napokon priznao: ''Radimo na sistemu autonomnog upravljanja''

 

apple%20233.jpg

 

Priča o Apple automobilu, odnosno o električnom automobilu sa sistemom autonomnog upravljanja, jedna je od najvećih javnih tajni tehnološkog sveta. Podsetimo, Projekat Titan je navodno naziv pod kojim se vodi navodni projekat razvoja autonomno upravljivog električnog automobila, ali Apple to nikada nije priznao. Do sada. Tačnije, sam Projekat Titan, u smislu vlastitog automobila je mrtav, ali u Apple-u su odlučili da na tržište lansiraju sistem autonomnog upravljanja. To je potvrdio Apple-ov šef Tim Cook koji je u intervjuu Bloombergu rekao da Apple-ovi stručnjaci i dalje rade na razvoju ove tehnologije i da ju u ovom američkom elektronskom gigantu vide kao veoma važan sastavni deo budućnosti. Štaviše, Cook autonomno upravljanje naziva ''majkom svih AI (veštačka ineligencija) projekata'' i ''verovatno najzahtevnijim AI projektom na kome danas možete raditi.'' Cook za sada nije ulazio u detalje vezane za ovaj projekat, ali izgleda da je ideja o vlastitom automobilu odbačena pa bi Apple, pretpostavljamo, na tržištu želeo da se pozicionira kao dobavljač nekom proizvođaču automobila. Takođe, za sada nije poznato ni kada Apple planira da počne testiranja, a nepoznanica je i kada bi taj sistem mogao da se pojavi na tržištu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finski samovozeći minibus

 

 

Posle serije uspešno izvedenih probnih vožnji u Helsinkiju, uprava glavnog grada Finske najavila je da će minibusevi bez vozača početi redovno da saobraćaju kao deo sistema javnog transporta. Proizvođači automobila već godinama u svoja vozila postepeno uvode sisteme za autonomnu vožnju, koji će jednog dana omogućiti da se na ulicama nađu potpuno samovozeći modeli u kojima će i ''vozač'' biti samo običan putnik.

U poslednje vreme, slične tehnologije testiraju se i u teretnim vozilima i u autobusima. Finska će biti jedna od prvih zemalja u kojoj će se putnici u javnom gradskom prevoziti u minibusevima bez vozača. Vozila na autobuskoj liniji RoboBusLine počeće da saobraćaju od jeseni u Helsinkiju, čime će biti označen prelazak sa eksperimentalne faze, na redovnu vožnju minibuseva bez vozača. U dosadašnjim probnim vožnjama učestvovala su dva samovozeća električna minibusa EasyMile EZ10, a vožnja se odvijala na kratkim deonicama od oko pola kilometra u helsinškoj četvrti Hernesaari. Tokom testiranja, u minibusu se ipak nalazio vozač koji nije upravljao vozilom, već je bio prisutan kako bi reagovao u slučaju nepredviđenih okolnosti. Vlasti Helsinkija za sada nisu predvideli da RoboBusLine bude zamena za standardne, velike gradske autobuse koji saobraćaju na dužim linijama, već će se koristiti na kraćim relacijama u užem gradskom jezgru, nakon što se putnici dovezu u centar drugim sredstvima javnog saobraćaja. Druga funkcija koju bi minibusevi bez vozača mogli da imaju jeste da prevoze putnike od regularnih autobuskih stanica, do njihovih domova u određanom delu grada ili kvartu, čime bi se lokalno smanjila potreba za korišćenjem automobila. Na taj način, ova električna vozila predstavljaće nadogradnju postojećeg sistema javnog prevoza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupci mrze polu-autonomne sisteme u automobilima

 

sistemi.jpg

 

Dok se proizvođači automobila utrkuju u disciplini ko će više nakrcati svoj novi automobil polu-autonomnom tehnologijom, kupci kojima su ti isti automobili namenjeni, navodno, gube živce.

J.D. Power je sproveo svoje godišnje istraživanje kvaliteta u kojem je, između ostalog, saznao da su kupci ''sve nezadovoljniji polu-autonomnim sistemima koji se pojavljuju u vozilima''. Amerikance, koji i inače pokazuju izuzetnu nesklonost prema samoupravljim vozilima, navodno ljute konstantni znakovi upozorenja u obliku zvukova, svetlosnih signala i vibracija. Analitička kuća nažalost nije navela profil ispitanika, pa je tako možda većina anketiranih vozača svakodnevno u saobraćajnim krkljancima, odnosno situacijama gde se bezbednosni sistemi lako i često aktiviraju. Problem za proizvođače automobila leži u činjenici da su sve ove tehnologije - poput automatskog kočenja s prepoznavanjem pešaka, ili adaptivnog tempomata i sistema za upozorenje prilikom nesvesnog prelaska iz jedne u drugu traku, neophodni za implementaciju potpuno autonomne tehnologije upravljanja u kojoj će vozač postati gotovo suvišan. Većina proizvođača je zato obećala da će ove tehnologije učiniti standardnom opremom na svim novim automobilima.

Nismo sigurni kako će se ovo odraziti na prodaju automobila, ali jedan od osnovnih ekonomskih zakona kaže da morate da proizvodite ono što kupci žele da kupe, a ne ono što znate da proizvedete.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polovina Srba misli da bi autonomna vozila mogla biti predvidljivija od vozača

 

Goodyear_ThinGood%20Mobility.jpg

 

Kompanija Goodyear je u saradnji sa LSE (London School of Economics and Political Science) pokrenula istraživanje o mišljenjima i stavovima vozača o autonomnim vozilima (AV) budućnosti. U istraživanju je učestvovalo 11 zemalja Evrope: Španija, Češka, Nemačka, Italija, Srbija, Francuska, Poljska, Belgija, Holandija, Švedska i Velika Britanija.

 

Ovo istraživanje posmatra saobraćaj kao društveni prostor i u tom kontekstu zanimljivo je saznati da su se Srbi našli na trećem (48%) mestu u Evropi zastupajući stav da je većina saobraćajnih nesreća izazvana ljudskom greškom i da bi autonomna vozila bila bezbednija opcija, dok ispitanici iz Poljske i Francuske dele prvo mesto (51%). Istraživanje je sprovedeno u sklopu platforme Goodyear ThinkGood Mobility, kombinacijom socioloških alatki: fokus grupa u 4 zemlje i onlajn anketa u 11 zemalja sa oko 12.000 ispitanika. Obuhvaćene su teme iz sledećih oblasti: bezbednost, ponašanje u saobraćaju, udobnost, socijalizacija, kontrola, inovacija i razonoda. Mišljenje da su formalna, odnosno pisana pravila najbitniji faktor koji utiče na ponašanje učesnika u saobraćaju, zastupa najveći procenat ispitanika iz Italije (76%), dok su se na drugom i trećem mestu našli ispitanici iz Srbije (74%) i Španije (70%). Formalna pravila su dovoljno detaljna i samim tim ukazuju na ponašanje vozača u svakoj situaciji u saobraćaju, smatra najveći broj ispitanika iz Španije (77%), Italije (75%) i Srbije (72%).

 

U poređenju sa ostalim zemljama koje su učestvovale u anketi, najveći broj ispitanika iz Srbije (97%) složilo se sa konstatacijom da vozači treba da pomognu da se saobraćaj bolje odvija. Takođe, ispitanici iz Srbije (96%) smatraju da vozači treba da sarađuju međusobno. Srbi so pokazali najniži nivo slaganja sa stavom, da se nepropisno uključuju u drugu traku kada se nalaze u koloni - samo 2% njih je odgovorilo da to uvek radi, a čak 57% ispitanika je istaklo da to nikad ne radi. Srbima su važna pravila o saobraćaju i smatraju da vozači moraju biti kooperativni, ali 50% njih zastupa mišljenje da bi autonomna vozila mogla biti predvidljivija od vozača, zbog čega su se našli na drugom mestu u Evropi, dok se 41% slaže sa izjavom da mašine nemaju emocije, pa bi mogle biti bolji vozači od ljudi. Na osnovu pokazatelja ovog istraživanja, zaključujemo da su ispitanici iz Srbije svesni opasnosti na putu koju najčešće izaziva ljudska greška, a autonomna vozila se nameću u budućnosti kao prihvatljiva opcija u sprečavanju saobraćajnih nesreća i veće bezbednosti. 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

PR saopštenje - Bosch

 

''Samo vožnja'' je stvar prošlosti - lični asistent je budućnost

 

167587-bosch%202.jpg

 

Moj dom, moje radno mesto, moj automobil: umreženost pretvara automobile u treći čovekov životni prostor, pored njegovog doma i kancelarije. Bosch svojim novim demo vozilom pokazuje šta to tačno znači i kako će izgledati vožnja automobila u budućnosti - intuitivno upravljanje, uvek je online, povezan sa svojom okolinom i sam se kreće. ''Povezanost automobila sa njegovom okolinom i internetom je ključni izazov buduće mobilnosti'', izjavio je dr Dirk Hohejzel, član upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH. Autonomne i umrežene funkcije u vozilu ne samo da čine putovanje bezbednijim i udobnijim već pretvaraju automobil i u ličnog asistenta. ''Na ovaj način, umreženost postaje lično iskustvo i daje ljudima vreme za druge stvari, čak i tokom vožnje svog automobila'' rekao je Hohejzel.

 

159688-bosch%201.jpg

 

Pametni ekrani i korisnički interfejsi

Više individualnosti i jednostavnije upravljanje postaju očigledni čim se uđe u demo vozilo. Kamera sa vozačeve strane prepoznaje vozača i podešava volan, retrovizore i temperaturu u skladu sa njegovim navikama. U stvari, kao magijom, automobil podešava boju ekrana i automatski učitava sastanke, omiljenu muziku, najnovije video sadržaje i destinaciju na navigaciji, koju je vozač programirao dok je još bio za kuhinjskim stolom. Kamera je uvek u pripravnosti tokom vožnje, posedno kada vozaču počnu da se sklapaju oči. Prepoznaje umor i znake pospanosti za volanom, a koji su najčešći uzroci ozbiljnih nezgoda. Sistem prepoznaje položaje očnih kapaka čime određuje sposobnost vozača za koncentraciju ili stepen umora i izdaje upozorenje ukoliko je potrebno, što čini vožnju bezbednijom. Štaviše, sistem za prepoznavanje umora kod vozača stalno posmatra vozačevo ponašanje pri upravljanju kako bi intervenisao direktno u slučaju naglih pokreta.

 

Interfejs između mašine i korisnika (eng. HMI, ''Human machine interface'') pretvara automobil u ličnog asistenta na četiri točka. Ovaj interfejs pruža vozačima bitne informacije kada je to potrebno i pažljiv je pratilac u svakoj situaciji. U budućnosti, zahvaljujući sve personalizovanijoj komunikaciji, autonomne i umrežene funkcije će nuditi intuitivno, udobno i bezbedno upravljanje i vozači će moći da zadovolje svoje lične prohteve - bez obzira da li su u saobraćajnoj gužvi, u gradskom saobraćaju ili na porodičnom putovanju. U tom cilju, demo vozilo prikazuje gestovne kontrole sa haptičkim odzivom. Vozilo koristi ultrazvučne senzore koji proizvode primetan otpor kad god vozač gestikulira u vidokrugu kamere, što čini kontrolu pokreta jednostavnijom za upotrebu i manje ometajućom za vozače, koji mogu promeniti informacije na ekranu, primiti dolazeći poziv ili pustiti novu plejlistu bez dodira uređaja. Inovativni ekran osetljiv na dodir u demo vozilu takođe čini korišćenjem prsta bezbednijim i udobnijim. Ekran sa ugrađenim haptičkim odzivom vibrira svaki put kada ga vozač dodirne prstom. Ovo znači da vozači mogu osetiti različite strukture nalik na prave dugmiće na površini koja je zapravo ravna. Na taj način mogu jednostavno pronaći željenu funkciju na ekranu, na primer za promenu jačine zvuka muzike, bez potrebe da skreću pogled sa puta.

 

167588-bosch%2022.jpg

 

Mobilnost sa inteligentnom umreženošću: Automobili postaju čovekov treći životni prostor

Demo vozilo takođe prikazuje kako automobili postaju treći čovekov životni prostor zahvaljujući autonomnosti i umreženosti. Prema studiji kompanije Bosch ''Efekat umreženog automobila u 2025. godini'', autonomna vožnja bi mogla da omogući vozačima bolje iskorišćenje do 100 sati godišnje. Kada automobil detektuje da je autonomna vožnja moguća i kada vozač dopusti, automobil preuzima kontrolu nad vozilom – jednostavno i glatko. Pošto je demo vozilo aktivan deo interneta stvari (IoT), vozači mogu preneti svoj digitalni deo života u svoj automobil, kao na primer da pošalju mejl kolegi sa posla ili da razgovaraju preko kamere sa prijateljem. Sve je ovo moguće u vreme koje Vam uštedi autonomna vožnja. Fleksibilni koncepti ekrana dolaze do izražaja u ovom slučaju. Vozači mogu jednostavnim pokretima, poput magije menjati prikaze mejlova, ćaskanja, video snimaka, kao i funkcija autonomnosti i umreženosti.

 

Umreženi sa pametnim domom, servisnom radionicom i celim svetom

Šta je sa planiranjem Vaše večere dok ste u putu? Umreženost Vam i u ovome može pomoći - ovog puta sa pametnim domom. ''Mykie'' - kuhinjski asistent kompanije Bosch, Vam može preporučiti onlajn recepte u vozilu. Pogled u umreženi frižider iz automobila može prikazati šta Vas sve od namirnica čeka kod kuće. Umreženost automobila i pametnog doma dolazi do izražaja i pre nego što putovanje počne. Čim vozač uđe u automobil, ekran prikazuje stanje njegovog doma. Da li je prozor ostao otvoren? Da li su ulazna vrata zaključana? Dovoljan je samo pokret ili dodir na ekranu kako biste automatski zaključali vrata i pregledali stanje Vašeg doma. Osim toga, umreženi automobil je takođe povezan sa servisnom radionicom. Obaveštava vozača da se približava rok za pregled vozila, na zahtev zakazuje termin u auto-servisu i može obezbediti da potrebni rezervni delovi budu na stanju kada automobil dođe u servis. Ovaj nivo udobnosti se proširuje i na parking - u Bosch usluzi parkiranja zasnovanoj na globalnim podacima, automobili koriste senzore parking asistenta kako bi pronašli slobodna mesta za parkiranje. Informacija se prosleđuje preko cloud-a do digitalne parking karte i time se stavlja na uslugu drugim vozilima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kenguri zbunjuju automatska vozila koja razvija Volvo

 

volvo%20kengur.jpg

 

Švedski proizvođač automobila Volvo saopštio je da njegov ''Sistem za detektovanje velikih životinja'' u vozilima bez vozača može da primeti i izbegne na putu jelena, losa i irvasa, ali da prvi probni testovi pokazuju da ima problem sa kengurima. Automatski automobil kompanije Volvo za sada nije u mogućnosti da primeti kengura pošto njegov jedinstven način kretanja, odnosno skakanje, zbunjuje postojeći softverski sistem. Direktor kompanije Volvo u Australiji Kevin Mek Kan rekao je da se do tog otkrića došlo u okviru razvoja tehnologije bez vozača i da će problem biti rešen do 2020. godine, kada će se automatska kola te kompanije pojaviti u prodaji. ''Doveli smo naše inženjere u Australiju da počnu sa prikupljanjem podataka o mogućem kretanju i ponašanju životinja kako bi kompjuteri to bolje razumeli. Autonomna kola, bez vozača, još ne postoje. To je tehnologija u razvoju, mi razvijamo automobil koji će moći da prepozna i kengure'', rekao je Mek Kan.

 

Tehnički direktor kompanije Volvo u Australiji Dejvid Piket rekao je ranije ovog meseca za ABC da su se ti problemi pojavili pošto sistemi za detektovanje objekata koriste zemljino tlo kao referentnu tačku, pa zbog kengurovog skakutanja ne mogu da procene njegovu udaljenost od vozila. ''Kada je (kengur) u vazduhu, zapravo deluje kao da je dalje, a kada doskoči, deluje bliže'', rekao je Piket. Sistem za detektovanje osmišljen je u Švedskoj, gde je testiran u oblastima sa losovima, a potom su probe u Australiji otkrile problem s kengurima. Kenguri učestvuju u oko 90 odsto sudara vozila sa životinjama u Australiji, navodi Gardijan.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porsche uči od najboljih

 

155769-porsche%20gt3%201.jpg

 

Nemački proizvođač je objavio da će uskoro krenuti sa instalacijom posebnog softvera u svoje trkačke modele. Njegov zadatak će biti snimanje svih komandi vozača, uključujući i menjanje brzina, ubrzavanje, kočenje, okretanje volana. Tako prikupljeni podaci biće ulazni podatak za učenje naprednih algoritama, koji će se koristiti u samovozećim automobilima. Na taj način Porsche će navike vozača preslikati u računarski softver, koji će zatim moći samostalno da upravlja vozilom.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izleteli sa puta, krive Teslinog autopilota

 

168190-tesla%20pilot.jpg

 

Kako prenosi B92, Teslin autopilot je označen kao krivac u još jednoj saobraćajnoj nesreći, a vozač tvrdi da je automobil odjednom sam ubrzao i zbog toga sleteo sa puta u jarak. Automobil je sleteo sa puta u Kandijohi kauntiju u Minesoti, završio je u jarku na krovu, a pet osoba u vozilu je prošlo sa lakšim povredama. ''Vozač Dejvid Klark je izjavio da je vozilo, kada je upalio autopilot, iznenada ubrzalo i izazvalo izletanje automobila sa puta i prevrtanje. Klark i četvoro odraslih putnika su zaradili lakše povrede'', navodi se u policijskom izveštaju. Prema dostupnim informacijama, automobil je nailazio na račvanje puta i umesto skretanja, nastaivo je pravo i pao u malu močvaru.

Iz Tesle poručuju da im je ''drago što su vozač i putnici dobro'' i da rade na utvrđivanju svih činjenica. ''Još nismo ustanovili da li je autopilot zaista korišćen i nemamo razloga da verujemo da je naš Autopilot, koji prema istraživanjima smanjuje broj nesreća za 40 odsto, radio bilo kako drugačije od onoga kako je dizajniran'', navode iz Tesle. Takođe, iz kompanije podsećaju da vozači imaju odgovornost da sve vreme budu uključeni u vožnju i spremni da preuzmu kontrolu. ''Vozači moraju da prihvate tu odgovornost pre nego što upale autopilot'', kažu iz Tesle. Naravno, vredi istaći da Tesla zaista upozorava vozače da je njihov sistem autonomne vožnje na nivou dva, odnosno da je vozač i dalje potpuno odgovoran za to da ima kompletnu svest o tome šta se dešava na putu. Istraga je u toku, a biće zanimljivo videti da li je Teslin autopilot zaista zakazao, ili je Dejvid ipak malo dodao gas pred prijateljima i nije uspeo da kontroliše vozilo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mask: Automobil bez autonomije, kao da imate konja

 

tesla%20musk.jpg

 

Vlasnik Tesle Ilon Mask veruje da će oni koji za dvadesetak godina budu vozili automobil bez potpune autonomije biti ''zastareli'' kao da u današnje vreme za transport koriste konja. Milijarder, vizionar i čovek koji nas upozorava na opasnosti veštački inteligencije, govorio je pred američkim guvernerima na Roud Ajlendu o tome kako vidi budućnost auto industrije. ''Za dvadeset godina stvari će ogromnom većinom biti električne i autonomne. Govorimo o potpunoj autonomiji, bez volana. Ljudi i sada imaju konje, to je kul, pa će i za dvadeset godina biti onih koji imaju vozila koja nisu potpuno autonomna. Kao što sada neki imaju konje. Biće neobično da se to koristi kao sredstvo prevoza'', rekao je Mask. Brojna predviđanja američkog biznismena su se dosad ostvarila, šta vi mislite, da li je i ovde na dobrom tragu?

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi A7 bez ruku 130 km/h

 

audi%20a7%20130.jpg

 

Audi je na predstavljanju A8 pokazao svoje ambicije po pitanju autonomije u vožnji i poručio da će vozači sa ''nivoom tri'' moći da gledaju film dok idu na odredište. Ova test vožnja modela A7 prikazuje šta su stvarno mislili. Ostali proizvođači insistiraju na tome da su autopilot sistemi i dalje samo podrška vozačima i da je neophodna pozornost čoveka za volanom sve vreme, ali Audi želi da se odvoji od takvog razmišljanja. Audi će u narednih šest nedelja voditi odabrane pojedince na jednočasovno ''autonomno'' putovanje po nemačkim putevima u vozilu koje se zove Džek i koji je prilično samostalan za jednu ''sedmicu''.

 

168374-audi%20a7%2011.jpg

 

Putovanje počinje od minhenskog aerodroma, a zatim se drastično ubrzava na putu A9. Kako se tvrdi, automobil će bez ruke na volanu ili stopala na papučicama razvijati brzinu do 130 kilometara na čas. Objavljene su i fotografije jednog putovanja, Audijevo odeljenje za marketing radi punom parom i organizuje specijalne izbore za srećnike koji će se provozati Džekom, a pitanje ostaje koliko smo spremni za potpuno samovozeće automobile.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Putin se složio sa predlogom da njegova Volga bude samovozeći auto

 

gaz%2021.jpg

 

Radi se o automobilu GAZ-21 Volga koji pripada lično Putinu i koji je kupio 2005. godine. Predsednik Rusije Vladimir Putin se složio sa idejom polaznika obrazovnog centra Sirijus da od njegovog automobila Volga naprave samovozeće vozilo, ali je tražio da se dogovore o njenom daljem korišćenju. ''Dobro, hajde'', odgovorio je on na ovaj predlog, ali je pitao da neće mladić da razbije njegov automobil. Uverili su ga da će auto ostati neoštećen. On je takođe pitao kako će se njegov automobil koristiti posle modernizacije, pitajući sa osmehom da ne planiraju da ga koriste kao taksi. ''Ako to budete hteli, može'', odgovorio mu je inicijator ideje, na šta je Putin odgovorio da će u tom slučaju rezultat biti zajednički. ''Volga je moja, a bespilotni mehanizam vaš'', predložio je on i pozvao da se razmisli o tome kako će se automobil koristiti. Radi se o automobilu GAZ-21 Volga, koji pripada lično Putinu. On ga je kupio 2005. godine, a iste godine je u njemu provozao tadašnjeg predsednika SAD DŽordža Buša Mlađeg, pri čemu je automobil vozio američki predsednik.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indijci zabranjuju samovozeće automobile kako bi zaštitili radna mesta

 

image.png

 

Samovozeći automobili su tehničko i tehnološko čudo, a demonstriraju stvarni napredak i primenu masovne tehnologije. Međutim, potencijalna opasnost krije se i u tome da jedan deo tih automobila može da zameni ljude na njihovim radnim mestima, što će dovesti do drugog problema, odnosno povećanja nezaposlenosti. U tom duhu, Indijska vlada se izjasnila i odlučila da samovozeći automobili neće dobiti dozvolu za rad u Indiji, jer bi mogli da zamene ljudsku radnu snagu, što je u toj zemlji, s ionako visokom nezaposlenošću, potpuno neprihvatljivo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je bzvz kao kada bi zabranili traktore da bi sačuvali radna mesta, jer jedan traktor + traktorista može da pokosi trave kao 20 kosača. Sem ukoliko nije u pitanju samovozeći traktor. U tom slučaju "strada" 21 radno mesto :D

Edited by Deda Jung

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes planira uvođenje autonomnih sistema 5. stepena

 

mercedes%20s%202222.jpg

 

Direktor razvoja i istraživanja kompanije Mercedes otkrio je neke nove detalje o planovima ovog brenda koji se tiču tehnologija autonomne vožnje. U jednom razgovoru sa medijima, Ola Kalenius izjavio je da 2018 S-Class nudi drugi nivo autonomne vožnje, ali ukoliko u kompaniji uklone inhibitore, onda bi čitava linija mogla da preuzme treći stepen u mnogim situacijama. Izvršni direktor potvrdio je da kompanija već razvija iskonski sistem autonomne vožnje trećeg nivoa, ali je takođe dodao da su regulatorna ograničenja ovakvih vozila i dalje u neodređenom položaju, tako da moraju da sarađuju sa vlastima kako bi stvorili homogeni komplet zahteva. Ovo bi moglo da se dogodi kasnije, ali je Kalenius izjavio da veći nivoi autonomije zahtevaju više senzora kao i suvišne kočione i upravljačke sisteme. Po pitanju senzora, šef kompanije izjavio je da "ovakva tehnologija budućnosti uklapa kamere, radare i detekcije različitih vrsta. Ova tri sistemska sloja u suštini predstavljaju oči i uši vozača.

 

Što je najinteresantnije, Kalenius je uz razgovor predstavio 4 i 5 nivo autonomne vožnje, a objasnio je da kompanija trenutno razvija ove tehnologije kako bi ih uključila u taksi službe koje postoje u Nemačkoj. Kako je direktor dalje objasnio, ove karakteristike u vozilima predstavljaju pravo bogatstvo, a mogu da koštaju i po nekoliko desetina hiljada evra onda kada uđu u proces proizvodnje. Direktor kompanije Mercedes naglasio je da ih ''robotska tehnologija'' donekle ostavlja bez posla u ovom slučaju, jer prevelika cena sistema autonomne vožnje ostavlja veoma malo prostora za realno zapošljavanje i čini ljudski faktor bezvrednim. Kada u bliskoj budućnosti ovaj sistem postane čest, Kalenius veruje da bi Mercedes mogao da dostigne visoke ekonomske standarde, kako bi potpuno autonomne tehnologije učinio daleko povoljnijim i stvorio relalan sistem koji će biti ponuđen u modelima orijentisanim ka širokom potrošačkom auditorijumu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

FCA, BMW i Intel se udružuju u razvijanju autonomnog sistema vožnje

 

142684-bmw%20a.jpg

 

Kako prenosi Beta, kompanija Fiat-Chrysler udružuje se sa BMW-om i Intelom u razvijanju autonomnog sistema vožnje. Kompanije su saopštile da će taj sistem za samovozeća vozila koristiti proizvođači širom sveta, a biće dovoljno fleksibilan da se mogu zadržati identiteti brendova. Ovaj potez je poslednji u nizu kupovina i partnerstava automobilskih i tehnoloških kompanija u trci za razvojem autonomnih vozila. FCA je u partnerstvu i sa Guglom, a kompanija kaže da će se to nastaviti. Proizvođač kompjuterskih čipova Intel je nedavno kupio izraelsku firmu Mobilaj, lidera u razvoju softvera sa integrisanim autonomnim automobilskm senzorima. BMW, Intel i Mobilaj su partnerstvo objavili 2016. Finansijski detalji dogovora FCA, BMW i Intela nisu saopšteni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...