Jump to content
FAS Goran
trciskoci

Punto mk.2 1.2 8v / Punto mk.1 1.2 75 - parametri tokom rada motora

Recommended Posts

Malo trosi ulje ali nista strasno. Dospem litru od zamene do zamene, s tim sto menjam mozda malo cesce nego sto treba. Da li baca ulje na cep, nisam probao ali probacu sutra. Kad je hladan hoce da se davi kad turiram al to sam smatrao normalnim. Izgleda da nije? Inace nedavno sam isao na duzi put, sipao pun rezervoar i stavio onaj aditiv za ciscenje ubrizgavanja, nisam osetio apsolutno nikakvu razliku, ali tad se prvi put upalila lampica. No sad vec treci tank trosim od onda...

Kako mogu da :

 

proverim dizne

 

proverim/sredim klapnu za protok gasa

 

ocistim lambde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

E prijatelju izgleda da mnogi Puntici imaju manu sa tim. Mog Puntica prevashodno je vozio deda I njega mnogo nije zamaralo to sto secka kad je hladan itd.

Klapnu mozes da ocistis akselom, skines poklopac filtera drzi se koliko se secam na 4 mesta I odmah ispod ti je klapna, kad je pretisnes iskrivi se I upadne unutra, nju regulises pritiskom na gas. Motor ugasen, uzmes cetkicu neku, naprskas aksel sacekas malo, dobro izglancas I obrises. Upalis tako auto posto je aksel mozda zapaljiv pa da sagori odmah sve. Pranje dizni u nisu sa skidanjem ti je 1.500dinara, pranje u ultra zvucnoj kadi. Za lambda sonde ne znam, mislim da se one menjaju, za puntice oko 2000dinara. Secakanje kad je hladan I kao da se davi ja sam bar resio zamenom filtera za vazduh kako sam stavio nov tako se vise to ne desava. Pozdrav :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na savetu. Kontam da odradim sve to plus da skinem i ocistim lambdu jer kolko sam video 6500 je nova a kazem nije ni pokvarena. Neki majstor mi spominjao da je potreban poseban alat za skidanje lambde. Zar nije to samo kljuc odvrnes i cao?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas sam ocistio klapnu gasa, i skinuo lambdu sondu, ocekivajuci da ce biti sva od garezi. Ja ne znam dal je to samo meni tako, al ono je bilo cisto skroz ni traga ikakvoj garezi. Imala je sloj neceg sto lici na so. Tako belo tanko, zrnasto, to sam skinuo, vratio i naravno nista se nije promenilo i dalje daje istu gresku. Auto identicno radi identicno trosi identicno ide kao i prethodnih 6 godina koliko je kod mene...

 

S obzirom da nema sta drugo da se radi, ostaje mi samo da je promenim pretpostavljam...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji lambdu si skidao, 1 ili 2? Kako se krecu vrednosti? Kakvi su prelivi na diznama? Vrednosti bobina? Svecice, kablovi? Sta kazu knock senzori? Ako javlja samo grejac sonde a ovi parametri su ok , onda je verovatno samo do grejaca - cele sonde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovi parametri na slikama pokazuju da ti motor radi u otvorenoj petlji,sto ce reci da motorni racunar ne dobija podatke od lambda sonde,nego organizuje rad motora prema drugim parametrima.Dabi racunar koristio podatke od lambda sonde ona mora da bvude zagrejana na 350 c,zato ima grejace da bi se brze zagrejala i da bi motor radio u zatvorenoj petlji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skidao sam gornju lambdu, pre katalizatora. Vrednosti lambde se krecu izmedju 0.1 i 0.9 V, sto je po propisanom. Svecice su ok, njih sam menjao nedavno. A za ostale parametre koje si me pitao, nisam ih iscitavao, jer ni ne znam sta znace tacno... E vidis nisam to znao @petarcirjanic, moracu da ga ocitam posle neke jace voznje kad je full vruc, da vidim da li se zatvorila petlja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netreba ti duza voznja,lambada sonde se relativno brzo zagreju zato sto ih zagrevaju vreli izduvni gasovi.mislim da je dovoljno da ti auto radi 10 tak minuta.Ako i onda radi u otvorenoj petlji nesto nije uredu.Cinimi se da ti ove vrednosti  lambda sonde nevaljaju.Videcu ti tacan napon za obe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lambda sonda posle katalizatora(ako je imas) mora da daje napon od 0,8-0,9v(kad je motor zagrejan u leru) mislim da bi ovaj napon trebao da varira a ne da bude konstantan(vazi za obe sonde).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za lambdu posle katalizatora nisam gledao, ali ova pre katalizatora varira stalno...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ako varira to je ok,i treba da ti se menja rich lean(bogato,siromasno)nesme da stoji konstantno jedno od ta dva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E da Mislim da se i to menja. Jedino sto ak ose dobro secam stalno je u otvorenoj petlji... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonda ispred katalizatora mora da pokazuje od 1.1-0.9v  sa oscilacijom od do. to ti je ovaj ocilograf na zadnjem linku pri kraju,znaci napon raste i smanjuje se u jedinici vremena i dobija se srednja vrednost od 450 mv.tu nema nikakve dileme.Za sondu posle katalizatora cu da proverim mozda je greska u programu,za nju bi trebalo da bude srednja vrednost 500mv stime sto su gornja i donja granica pomerene prema sredini.Provericu .


pogresio sam  nije 1,1-0.9 nego 0,1-0,9

Share this post


Link to post
Share on other sites

AUTOMOTIV – OSNOVE

 

Lambda sonda

 

Lambda sonda – senzor kiseonika u izduvnim gasovima

Senzor lambda u vozilima  sluzi za merenje kolicine kiseonika u izduvnim gasovima. Postavlja se na izduvnoj grani ispred i iza katalitickog konvertora (katalizatora). Signal sa sonde sluzi za korekciju smese goriva i vazduha koja treba da bude  u granicama 0,97 – 1,03  –  tzv.“sistem rada u zatvorenoj petlji”.

Obelezava se kao O2S – senzor bez grejaca i HO2S – senzor sa grejacem.

Tipovi O2S:

Cirkonijumske sonde (ZnO2) – daju na izlazu 100 mV (0,1 V) – (siromasna smesa)  do 1 V –  (bogata smesa)zirconium-lambda1.jpg?w=372&h=135

 

(bogata smesa)

 

zirconia.png?w=600&h=384

 

O2S moze imati 1,2,3 ili 4 provodnika.Sonda sa jednim vodom – za signal, spoj sa masom ostvaren preko kucista sonde.

Sonda sa dva voda – za signal i spoj sa masom.

Sonda sa tri voda – signal, napajanje grejaca, spoj grejaca sa masom preko EKM

Sonda sa cetiri voda – signal, spoj sonde sa masom, napajanje grejaca,spoj grejaca sa masom preko EKM.

 

 

Titanijumske sonde – rade na principu promene otpornosti (sto uzrokuje promenu frekvencije),

 

Imaju brzi odziv signala (brzina rada) i signal je stabiniji u vecem opsegu temperatura. Signali se krecu od 0 V do 5 V.

 

 titania.jpg?w=200&h=300a)bez kucista  b)sa kucistem

 

titania.png?w=614&h=389

 

Rad sonde

U rezimima hladnog starta i velikog  ubrzanja zanemaruje se signal sa O2S (jer umanjuje performanse motora) –  to je rad u “otvorenoj petlji”. Tada je potrebno da smesa bude bogata, sto bi signali sa sonde ka EKM (racunaru vozila) i pokazao, a EKM bi dala  povratnu informaciju da se smanji dotok goriva, a to ne bi bilo dovoljno da motor ubrza i gasio bi se , odnosno ne bi mogao da upali. Cim se uspostavi odgovarajuca radna temperatura motora (min. 60 C) ili po prestanku ubrzanja ponovo se uspostavlja rezim rada u “zatvorenoj petlji”.

Druga lambda sonda se postavlja iza katalizatora za dodatnu kontrolu sastava smese  i kontrolu rada katalizatora (dijagnosticka sonda).

 

katalizator.jpg?w=600&h=481

 

Lambda sonda sa grejacem (HO2S)

Minimalna radna temperatura pri kojoj O2S daje signal je 300 C;  za to se koristi grejac  pri startu i  u rezimu praznog hoda, radi  brzeg uspostavljanja rada u “zatvorenoj petlji”. Napajanje grejaca ide sa prikljucka pumpe za gorivo (da se izbegne ukljucenje grejaca pri iskljucenom motoru).

Ispitivanje O2S oscioloskopom

Motor treba da radi na 2000 – 3000 ob/min oko 30 sec da bi se sonda zagrejala.

Provera se vrsi na:

PRAZNOM HODU

-motor radi 30 sec na 2000 ob/min, a zatim na praznom hodu (idle).

Napon signala i frekvencija (prva sonda):

0,2 – 0,8 V  (cirkonijumska)

0,3 – 4,3 V (titanijumska)

f=0,2 – 0,4 Hz kod SPI

f=0,4 – 0,6 Hz kod MPI

PRI  2000 ob/min

-motor radi na 2000 ob/min.

Napon signala:

0,2 – 0,8 V  (cirkonijumska)

0,3 – 4,3 V (titanijumska)

f=0,75 – 1,5 Hz kod SPI

f=1,5 – 2,5 Hz kod MPI

Kod cirkonijumskih O2S:

-nizak napon 0,2 V ukazuje na  siromasnu smesu, a uzroci mogu biti : paljenje, dodatni ulazak vazduha u usisnu granu,losi izduvni ventili,mali pritisak goriva, zapusen brizgac(i)…

-kada se naglo dodaje gas, napon ispravne sonde raste

-visok napon  iznad 0,8 V pojavljuje se kod prebogate smese; moguci uzroci: previsok pritisak goriva, propustljivost brizgaca, smanjen protok vazduha u usisnoj grani,los protokomer ili senzor pritiska u  usisnoj grani,…

-izostanak signala ukazuje na neispravnost sonde

-ako je napon konstantno 0,45 V  moguce je da EUJ kompenzuje signal (sonda iskljucena)

-neodgovarajuca frekvencija dovodi do neravnomernog rada motora pri manjim opterecenjima i ubrzanju. Ako je frekvencija manja nego sto treba naponski signal je „trom“ tj. siri nego sto je uobicajeno.

 

Signal normalnog rada sonde

 

21112precataftercat.jpg?w=600&h=345

 

Gornji oscilogram prikazuje normalan rad sonde pre katalizatora: granicne vrednosti osciluju izmedju o,1 i 0,8 V; srednja vrednost oko koje se vrsi promena signala od siromasne ka bogatoj smesi i obrnuto  je  0,45 V sto je vrlo bitno jer je ta vrednost 0,45 V ekvivalent vrednosti lambda = 1 sto znaci da smesa osciluje izmedju bogate i siromasne smese, a to je osnovni zahtev za pravilan rad katalizatora.

 

220px-02-sensor-vs-voltage.jpg?w=600

 

Drugi oscilogram sonde posle katalizatora  vec ne pokazuje dobar signal jer je pomeren ka bogatoj smesi – osciluje oko srednje vrednosti 0,815 V . U ovom slucaju mora da postoji i trajna adaptacija smese koja se izrazava u procentima i fiksna je (memorise se). Dobar signal bi oscilovao (vrlo malo) oko 0,45 V sto bi znacilo da je katalizator odradio svoju ulogu i iz izduvne cevi izlaze H2O, CO2 , O2 i N2, odnosno molekuli koji se prirodno nalaze i u atmosferi. Znaci nema zagadjenja. Ako bi signal pratio oscilacije prve sonde pre katalizatora i po frekvenciji i amplitudi, to je pokazatelj da katalizator ne vrsi svoju funkciju (zapusen ili „pregoreo“).

 

los-katalizator.jpg?w=300&h=281

 

1 – regulaciona sonda

2 – dijagnosticka sonda – ovakav signal pokazuje neaktivnost katalizatora.

Oblik naponskog signala regulacione sonde (ispred katalizatora)

-rastuci napon i frekvencija odgovaraju povecanju broja obrtaja motora, a opadajuci smanjenju broja obrtaja

-spojiti sonde oscioskopa izmedju referentnog voda  i mase

-motor treba da radi na radnoj temperaturi

-podesiti vremensku osu (f) na odgovarajuci opseg (200 ms/div)

-prema obliku signala pratiti stanje:

 

o2-sensor-analisy.jpg?w=600

 

1)ako nema talasnog oblika, nego se pojavljuje ravna linija u nivou   0,45V ili 0,465 V sonda je iskljucena, EKM daje kompenzovan signal

2)ako je napon oscilujuci ispod 0,45 V do 0,1V ukazuje na siromasnu smesu
3)ako je napon oscilujuci od 0,6 do  1V, ukazuje na bogatu smesu;

4)ako je oblik talasni na praznom hodu, kratko nekoliko puta za redom otvarati leptir – talasni oblik treba da pokaze ciklicni signal u granicama priblizno 0 – 1 V.

 

 

ps

 

Senzori

 

Сензор запреминског протока ваздуха- VAF

 

Сензор масеног протока ваздуха – MAF

 

Сензор потпритиска у усисној грани – MAP

 

Сензори температуре

 

Ламбда сензор

Edited by kičerica

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slazem se sa svime sto je napisano i to mi je poznato,mada ce nekog drugog mozda da zbuni. Kao sto sam rekao moguce je da je greska u programu.ovo sto je navedeno o vrednostima voltima ima i na ove dve slike sto sam postavio,vrednost prilikom dodavanja gasa oduzimanja gasa itd. Druga stvar nemoze napon da bude isti na prvoj i drugoj sondi  jer izduvni ngasovi nisu isti pre i posle katalizatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Signal sa sonde sluzi za korekciju smese goriva i vazduha koja treba da bude  u granicama 0,97 – 1,03  –  tzv.“sistem rada u zatvorenoj petlji”.Sta znaci ovo 0,97-1,03?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.0 predstavlja odnos 14,7 delova vazduha prema 1 delu goriva. To je tzv lambda odnos i pri sagorevanju takve smeše ima kompromisno najmanje štetnih materija.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasno to bi u stvari trebalo da bude lambda =1 ali su da lineku toleranciju pa su dodali decimale.To verovatno vazi za sondu pre katalizatora?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kad je sve jasno , još malo pojašnjenja

 

Ideal_stoichiometry_2.jpg Ideal_stoichiometry_3.jpg Ideal_stoichiometry_a.jpg Ideal_stoichiometry_b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...