Jump to content
FAS Goran
etibor

Fiat 500L / Nuova Tipo 1.4 - razrađivanje novog motora

Recommended Posts

Ovo je jako interesantna tema.

Sećam se upustva za upotrebu za volvo 244 (dakle, jako davno je to bilo).

Za period razrade za svaki stepen prenosa je bila napisana maksimalna brzina.

I to posebno za prvih 1.000 km (tada ja najveća dozvoljena brzina u četvrtom stepenu bila 110 km/h), a posebno za drugih 1.000 km ( npr. u četvrtoj najviše 130 km/h, što je bilo malo ispod 4.000 rpm,pri čemu je taj motor najveću snagu razvijao na 5.250 rpm).

Za neka vozila za koja sam kasnije čitao upustva za upotrebu, nisu postojale baš upute takve vrste, sa fiksnim brzinama kretanja za pojedine stepene prenosa, već, više uopšteno (npr, ne voziti stalno u konstatnom režimu, već, povremeno menjati ritam, ne opterećivati dugotrajno i sl. ).

Teza o tome da nov motor dolazi "razradjen" iz fabrike (i to "na stolu"), a sve to za velikoserijska vozila, je priča za malu decu.

Motor treba "razraditi". A ne odmah forsirati. Po mom mišljenju.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/19/2020 at 10:26 AM, moron said:

dakle, jako davno je to bilo

sam si rekao...tako da to danas ne vazi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod novih automobila, tj. kod vecine koji spominju period razrade da generalizujem preporucuju da se auto vozi normalno, uz ogranicenje, koje opet nije striktno, da se izbegava davanje vise od 2/3 gasa i voznja na vise od 2/3 maksimalnih obrtaja motora, takodje i da se izbegava tempomat, tj. duza voznja na istim obrtajima motora dok se ne razradi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verovatno da je potrebno neko vreme da sve legne na svoje, sigurno prvih par hiljada km.

 

Takođe, svi motori bi trebalo da su prvo neko vreme testirani na probnom stolu, ali to nije dovljno, jer se tu verovatno testira kratko, tj. uključi se, vrti se neko vreme normalno, neko vreme na maksimumu, isprate se parametri da li ima većih odstupanja u smislu pregrevanja, potrošnje, curenja tečnosti i to je to.

 

Mislim da je pametno, kada se preuzme nov auto, da se ne vozi na maksimalnom broju obrtaja, da se često menja režim vožnje, tj da se ne vozi konstatno u nekom broju obrtaja i naravno, kao i uvek, ne terati u visoke obrtaje dok se ne zagreje.


Ono što većini promiče, to je zamena ulja. Recimo, cena ulja i filtera nije velika, a posle prvih 1500 - 2000 km, to ulje može da nakupi te mikronske delove koji se pojave od naleganja delova i već posle te zamene, može se manje više voziti normalno. Posle 5000 km šta je lego, leglo je, šta nije i neće :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji će ovlašćeni servis hteti danas da ti na novom vozilu zameni ulje i filter posle prvih 1.500-2.000 km? To je vreme prošlo pre par decenija. Ja sa jednim vozilom pokušao pre 10-ak godina posle prvih oko 4-5 kkm i vratili me sa prijema u servisu kao ludog ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaki ce hteti, porse ns, stojanov, bmw radulovic, reno sekulic itd.

Napomenuce da nema potrebe, ali na insistiranje da uradis i platis svi provereno pristaju bez problema.

Cak i da navodno neki od ovlascenih nece, odes u neovlasceni da samo zamene ulje i filter ulja, u ovlascenom nece ni znati :)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@moron

 

Svaki će uraditi, ako ćeš da platiš. Njima je bitno da se plati i da se kod njih kupe delovi, a ako si blesav, neće imati problem da ga menjaju na 500 km :) sve što rade, upišu u knjižicu i teraj. 

 

U krajnjoj liniji, što kaže @vagenovac kako će da znaju da li si negde privatno zamenio filter i ulje !? Da ne stavljaju plombu na filter? Treba samo pronaći origanalan, da je fizički isti, a to ne bi trebalo da bude problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neće svako, Grand motors npr ne. I za Italiju znam da je na nekoliko mesta odbijen čovek sa zahtevom za kraći interval.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

U neka davna vremena, na tom prvom servisu, na 1.500-2.000 km su, osim zamene ulja i filtera ulja, proveravali zategnutost glave motora, pa i zazore ventila. Ali, to su davno prošla vremena. Taj prvi servis je davno ukinut kod svih.

Meni "Verano" nije hteo prevremeno da uradi prvi servis i od tada sam svaki drugi radio sam i tako prepolovljavao interval.

Ali su me dobri drugovi posle i pitali kome time činim uslugu. Sebi, ili sledećem vlasniku tog vozila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za češćom zamenom ulja od jedne godine nema potrebe. Osim ako se ne prelazi baš nešto mnogo, tipa 50 000 km godišnje ali, ko vozi do 35 000 km, ništa mu neće biti ako se ulje zameni jednom godišnje, najbolje pred zimu.

Nova ulja, novi kvalitetniji materijali delova, čistije gorivo, tako da, češće od jednom godišnje je bacanje novca i bezpotrebno prljanje životne sredine. 

Svaki taj motor će preći u nekoj normalnoj upotrebi 200 - 300 000 km a verovatno i više. Posle toga, ako se i pokvari, svakako će biti čišćenje, ribanje itd pa i nije bitno da li su se nakupile gareži i talog od istrošenog ulja.

Moj opel sa fiat motorom (1,3jtd) prešao je 300 000 km i donjem delu motora nije bilo ništa. Gore sam imao problem, tačnije, usinsa grana je bila prljava, egr, gumice ventila, vođice, dihtung glave, ali to svakako nema veze sa uljem a prema servisnoj istoriji, ulje je menjano jednom godišnje, nekad na 24 000 km nekad na 35 000 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne bih ni na tudjim kolima držao ulje 35 kkm. Nikako. Čak ni da kola vozim samo van grada.

 

Primera radi, na jednim kolima sam tokom prethodnih pet godina imao prosek brzine oko 60, što znači da 10 kkm predje za oko 167 "radnih časova", pri čemu sa jednim paljenjem motora u proseku verovatno nisam prelazio manje od 60-70 km, a kada ga "ujutro upalim", jednom zagrejanim motorom nisam prelazio rute kraće u proseku od 150 km.

 

U istom periodu, na drugim vozilu sam imao prosek brzine od 37 km/h (vožen otprilike "pola grad-pola oko grada"), što znači da on 10 kkm predje za oko 270 radnih časova, ali je taj motor imao i dosta gradske vožnje, sa baš dosta hladnih startova (često za kratke deonice, i po samo 1-2 km), a i uopšte baš dosta startova (za istu kilometražu možda i 10-ak puta više nego vozilo iznad ).

 

Sad, zamisli ako neko pretežno vozi po gradu, kada mu je prosek brzine samo oko 20-25 km/h (kome za 10 kkm treba 400-500 radnih časova).

 

Čitao sam u upustvu za nova kola da se "otežanim uslovima eksplotacije" (koji traže da se interval zamene ulja "prepolovi" ) smatra i korišćenje vozila za deonice kraće od 8 km. 

 

Elem, štednja na motornom ulju je za mene potpuno "pogrešno mesto za štednju" (osim ako vozite neko tudje vozilo "u raspadu", a na vama su troškovi održavanja tog tudjeg vozila), a posebno bih to smatrao "zločinom", ako bi to vlasnik radio prema svom novokupljenom vozilu. Naravno, svako ima pravo da za svoje pare radi šta hoće  :) Pa i da "ne razradjuje" nov motor i/ili da ga održava kako god on to misli da treba.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naravno, ne kažem ja da treba nešto posebno da se štedi, ali nema potrebe ni za "razbacivanjemˇ. Automobil je stvar, treba ga održavati, da bude ispravan, ali, generalno, već posle 10 ak godina je poželjno osvežiti motor, gumice ventila, barem. I šta si uradio ako si menjao ulje 2 puta godišnje? Ništa. A već kada se skida glava, onda se sve te naslage od ulja operu, motor se dovede u neko normalno stanje i teraj dalje. Ili ga ne popravljaš, već otpišeš, baciš, recikliraš. Da ne pričamo šta se dešava sa ostalim sklopovima, šasijom itd. 

Poenta je da ako imaš mogućnost, menjaš auto nakon 10 - 12 godina i u tom periodu je potpuno normalno menjati ulje jednom godišnje. Pritom, svakako sam za to da se zameni prvi put ulje posle 1500 - 2500 km, da bi se eventualno nešto ako je i bilo od naleganja delova izbaci sa starim uljem.

Ko ima vozilo starije od 12 godina, kakvu logiku da menja češće ulje jer je taj auto već odavno prešao u neku drugu kategoriju održavanja!? 

To sad zvuči glupo, ali nije, jer trošak održavanja automobila starijeg od 12 godina je vrlo često veći od vrednosti vozila. A opet, ako taj automobil prelazi godišnje do 15 000 km, kakve veze ima da li će menjati jednom ili dva puta godišnje ulje !? Za neke veće km godišnje sigurno nije vozilo starije od 10 ak godina.

Kvalitet ulja i delova, pa i goriva je danas sigurno bolji nego pre 20 - 30 godina, u to nema sumnje. 

Ne govorim o ekstremima, gde ljudi voze automobil na ivici izdržljivosti, visoki obrtaji itd. ili o ljudima koji voze automobil samo po sunčanom danu, pišem o normalnoj upotrebi, do nekih 35 000 km za godinu, mešovite vožnje u ovim našim klimatskim uslovima. 

Meni je mnogo veći problem to što se staro ulje ne reciklira, što se to baca na neodgovarajući način i sad, zamisli broj vozila, pa duplo češća izmena ulja ... Nema potrebe za tim, siguran sam,ali, svako drži do sebe, pa onda i radi kako misli.

Ja pišem iz svog iskustva, znači, video sam kako je održavam motor i kako izgleda posle 300 000 km, kao i prethodni, 1.2 - 16V benz (opel) na kom je takođe sve rađeno jednom godišnje i kod mene je završio sa 190 000 km, uglavnom gradske vožnje. Ni jedan ni drugi nisu imali oštećenje motora. Ovaj dizel, posle 300 000 km je imao zaprljanu usisnu granu, propale gumice ventila i prljav EGR, MAF i sve to što je gore u glavi. Kada je rasklopljen, pregledani su cilindri, skinuto korito (naravno, tada je i oprano sve to) i nije bilo potrebe ni za zamenom prstenova na klipu (karike). E sad, taj dizel je vožen uglavnom na auto putu, jer je za 6 - 7 godina prešao tih 300 000 km a ovaj benz po gradu.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pošto mi novo vozilo nema fiksan servisni interval, već sam računar "procenjuje" koliko mu još ima života, ja pre par dana tokom vožnje slučajno kliknem u meniju na opciju za preostali period do zamene motornog ulja.

Pokazao je do zamene ulja "da imam još" 8.100 km, a sve to sa predjenih tek 2.300 km ( i prosečnom brzinom 54 km/h).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na osnovu čega to procenjuje računar? Da li je to neka "predefinisana" vrednost, odnosno, da se ulje menja na 10 ak hiljada ili ima neki sensor koji procenjuje gustinu, kvalitet ili nivo ulja u motoru pa na osnovu toga "zaključuje" kada treba da se menja?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam stručnjak da objasnim detalje, ali, koliko znam, postoje neki senzori koji mere neke parametre i onda računar to "obradjuje" i kaže koliko tu još ima života ...

Inače, po upustvu za upotrebu, ako računar ne bi rekao da se ulje ranije zameni, interval zamene je najviše 20 kkm ili godinu dana. Ulje je, naravno, neko "savremeno", 0W-20 ...  :)

Edited by moron

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, moron said:

Pošto mi novo vozilo nema fiksan servisni interval, već sam računar "procenjuje" koliko mu još ima života, ja pre par dana tokom vožnje slučajno kliknem u meniju na opciju za preostali period do zamene motornog ulja.

Pokazao je do zamene ulja "da imam još" 8.100 km, a sve to sa predjenih tek 2.300 km ( i prosečnom brzinom 54 km/h).

Bi li mogao... da se raspitaš, tokom servisiranja, ili posete salona..., po kojim parametrima se ovo meri, senzori za br obrtaja, prosečna brzina...ili sl... Sumnjam da ima ikakve tehnike koja zaista meri kvalitet ulja, viskoznost...ili sl....

 

baš me interesuje kako to funkcioniše....

 

 

takođe, da li ako odeš na neku dalju vožnju, otvoren put, da li se taj interval poveća... (manje opterećen motor)

....da li radi kao procena Koliko još KM se može preći sa ostatkom goriva, gde se prati prosečna potrošnja u npr zadnjih 50km...

Edited by shuxx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veruj da i mene intersuje kako radi taj sistem. To vozilo ima ukupno 100 km gradske vožnje i mislim da je tih 2.300 km prešao u idealnim uslovima, pa je i mene malo iznenadio taj podatak. Ali i jednog hondistu, kada sam mu to rekao, jer je njemu računar taj interval zamene procenjivao i na oko 18 kkm ( i toliko je i "držao" ulje). Mislim da mu se do sada taj interval zamene i kretao u rasponu od 13 do 18 kkm. Što znači da tu računar ipak procenjuje neke parametre.

Videću šta će da pokazuje u nastavku života.

A da postoje i neki senzori koji "ispituju ulje", postoje. Ima ih i 500L. Ima posebna kontrola sijalica za "degradaciju motornog ulja", a ako se ona upali, obavezna je zamena za najviše 500 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bas pomislih da je sve gradska voznja. Koliko bi pokazao da je Sve u gradu.... Cca zamena na 8K km...
 

Ovo sto si napisao za 500L... Ne mora da bude zbog merenja kvaliteta ulja, vec racunski.. Npr br startova, max br obrtaja... Duzine voznje... Itd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taj motor je (po nekima) bio malo "na zlu glasu", na početku karijere ( čuveni "oil dilution honda" ), mislim da je zbog toga za 2016. i 2017. godište u USA bila produžena garancija, iz marketinških razloga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...