Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Inovacije u bezbednosti saobraćaja

Recommended Posts

Robot u Italiji pomaže pešacima da pređu ulicu

 

ipa robot.jpg

 

Italijani su se setili kako pomoći pešacima, malim i velikim. Njihov pomoćnik zove se IPA2X i radi se o robotu koji pomaže starijima i deci da bezbedno prođu pešački prelaz. IPA2X je eksperimentalni projekat razvijen u Milanu da bi se demonstrirala efikasnost robota u saobraćajnoj bezbednosti.

Opremljen kamerom i različitim senzorima za navigaciju, detektuje prisutnost dece i sposoban je da komunicira s onima za volanom automobila da bi ih obavestio o prisutnosti ranjivih učesnika u saobraćaju. IPA2X šalje optičke signale pešacima i vozačima, tako da svaki od njih dobije ispravnu poruku, baš kao što to već biva sa semaforima. Razvijen na evropskom nivou i finansiran od strane Eit Urban Mobility, robot je pratio učenike četvrtih i petih razreda škole Arcadia, koja se nalazi u kvartu Gratosoglio. Ovaj robot se postavlja između vozila i pešaka, obezbeđujući im bezbedan koridor.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Zmajevi zubi'' stigli na puteve

 

zmaj 02.jpg

 

Saobraćajni stručnjaci su sve inovativniji u osmišljavanju novih načina kojima bi vožnju saobraćajnicama učinili bezbednijom. Kad je u pitanju horizontalna signalizacija, poslednjih godina ima brojnih novosti.

Sada se mogu videti neke nove. Španci su ih već uveli na puteve, a zovu ih ''zmajevi zubi''. Radi se o belom bojom iscrtanim površinama u obliku trougla, koje se postavljaju sa unutrašnje strane saobraćajne trake. Time vozač u nailasku ima utisak da se put sužava te instinktno usporava automobil. Postavljaju se u uzdužne izlomljene linije, koje takođe upozoravaju na usporavanje.

 

zmaj 01.jpg

 

Izgleda da stvar funkcioniše. Naime, špansko ministarstvo saobraćaja je objavilo tvit u kojem kažu da su nove oznake postavljene na pozicije gde su se ranije dešavale saobraćajne nesreće. Otkako su oznake postavljene, nije zabeležena nijedna nova nesreća.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evropska komisija: Broj poginulih na putevima je previsok

 

ford fiesta crash test.jpg

 

Postpandemijski rast broja smrtno stradalih na putevima je podatak koji zabrinjava, objavila je Evropska komisija o bezbednosti na putevima za 2021. Brojke pokazuju da je procenjenih 19.900 ljudi poginulo na putevima u EU-u prošle godine, što je povećanje od 6% u odnosu na 2020. Ovo je usledilo nakon neviđenog godišnjeg pada od 17% između 2019. i 2020. Na brojke u poslednje dve godine je snažno uticao nivo saobraćaja. Znate i sami da je on bio mnogo niži tokom tzv. lockdowna. U nekim državama članicama povećanje broja smrtnih slučajeva u saobraćaju nakon lockdowna je toliko značajno da zahteva dublju analizu i hitno delovanje, poziva Komisija.

 

Širom EU-a bilo je 45 poginulih na putevima na milion stanovnika 2021. Stopa smrtnih slučajeva se kreće od 20/milion u Švedskoj i 22/milion u Danskoj, do 81/milion u Bugarskoj i 92/milion u Rumuniji. Prosečna brojka smrtno stradalih na putevima za celu Uniju je 54 osobe dnevno. Preliminarni podaci za prvih sedam meseci 2022. pokazuju da se broj smrtno stradalih u saobraćajnim nesrećama ponovo povećao, u proseku za više od 10%, u poređenju sa 2021. U nekim državama članicama je zabeležen znatno veći rast. Trenutni ritam promena nije dovoljan za ispunjavanje cilja EU-a da se broj smrtnih slučajeva prepolovi do 2030., ističe Komisija. Komisija blisko sarađuje s državama članicama kako bi obezbedila sprovođenje holističkog pristupa bezbednog sistema - široko prihvaćenog kao najboljeg sredstva za rešavanje problema bezbednosti na putevima - kao deo svojih nacionalnih strategija za bezbednost na putevima za deceniju do 2030. Evropska komisija radi na izradi okvira EU politike bezbednosti drumskog saobraćaja 2021.-2030. kako bi se prepolovio broj smrtnih slučajeva i teških povreda na evropskim putevima do 2030.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U budućnosti bi pešacima mogli da pomažu roboti i pametne rešetke

 

skoda maska 03.jpg

 

Robot na semaforu polako stupa na pešački prelaz. Zaustavlja automobile koji dolaze i pokazuje zeleno svetlo pešacima. Rešetka hladnjaka automobila daje pešacima sličan signal. Naučna fantastika? Ne, ne tako daleka budućnost. Robot rover nazvan IPA2X dizajniran je za pomoć deci, starijim osobama i osobama s invaliditetom pri sigurnom prelaženju puta. Stručnjaci sa Instituta za informatiku, robotiku i kibernetiku Češkog tehničkog fakulteta u Pragu (CIIRC), Tehničkog fakulteta u Minhenu i Škode sarađivali su na razvoju pametnog asistenta, fokusirajući se između ostalog na novu signalnu rešetku hladnjaka za automobile. Projekat, koji je dobio podršku u okviru inicijative Urbana mobilnost Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT), uključuje i brojne druge kompanije koje deluju na području autonomne vožnje, istraživačke institute i proizvođače tehnologije. Prenesena su iskustva i znanje iz oblasti veštačke inteligencije i 5G mobilnih mreža. Rezultat je robot visok preko dva metra koji izgleda kao mobilni semafor.

 

''Robot će se probiti do sredine pešačkog prelaza. Čim stigne tamo, pokazaće zeleno svetlo i pešaci mogu da pređu. Robot neprestano nadzire svoju okolinu, tako da može da detektuje kada se automobil približava prelazu. Njegova prednost je u tome što mu senzori smešteni na visini od dva metra ili više omogućavaju da vidi preko niza parkiranih automobila. Zato izlazi na ulicu kada vidi da je bezbedno'', objašnjava Michal Sojka iz CIIRC-a. Robot prikazuje i informacije za pešake i upozorenja za automobile koji se približavaju - vozačima pokazuje znak stop. Takođe šalje upozorenje samom automobilu, koje se prikazuje kao animacija na ekranu infotainment-a. ''Iskače upozorenje da je ispred pešački prelaz na kom se nešto događa. Nakon što ljudi pređu ulicu, robot se vraća na trotoar. U trenutku kada dođe do ivičnjaka, upozorenje na kontrolnoj tabli nestaje i vozač može da nastavi svojim putem'', dodaje Michal Sojka. Takođe se očekuje da će robot rover emitovati prateće audio signale u kasnijim razvojnim verzijama.

 

skoda ipa 02.jpg

 

Automobili komuniciraju sa pešacima

Još jedan zanimljiv deo projekta - i inovacija koju je posebno razvila Škoda - je signalna rešetka na prednjem delu automobila koja mu omogućava komunikaciju sa okolinom. Prilično je teško slati jasna i nedvosmislena upozorenja pešacima iz daljine, pa su programeri smislili zamenu za rešetku hladnjaka automobila. Rešetka ima ugrađene LED trake koje omogućavaju prikaz piktograma, pa čak i čitavih animacija. ''Ovo je u suštini potpuna zamena za Crystal Face sa pozadinskim osvetljenjem. Napravili smo novo telo sa držačima LED trake. LED diode su programabilne i svakom se može upravljati posebno, što omogućava stvaranje animacija. Poslednji korak bio je lagani difuzioni sloj i pokrivač kako bi se osiguralo da maska izdrži najteže vremenske uslove tokom testiranja'', objašnjava Zdeněk Herda, specijalista za HMI simulacije i automatsku vožnju u Škoda tehničkom razvoju.

 

Ovo je scenario: automobil se približava pešačkom prelazu i dovoljno unapred daje do znanja pešacima da ih je uočio. Zaustavlja se i prikazuje, na primer, zelene strelice koje im govore da mogu da pređu. Kada pešaci pređu i automobil se sprema da krene, ponovo prikazuje znak ''Stop, pomeri se sa pešačkog prelaza''. Drugi scenario je da se automobil koji se približava prelazu ne može zaustaviti iz bilo kog razloga - tada mora da pošalje jasan znak: ''Pažnja, ne mogu da stanem, ne izlazite na prelaz.'' Simboli koji se testiraju uključuju zelene strelice, zelenu figuru čoveka, boje na koje smo svi navikli sa semafora, trougao upozorenja ili crveni trougao sa krstom. To su simboli koje svi razumeju. U ovom trenutku projekat isprobava različite scenarije i mogućnosti koje ove tehnologije dozvoljavaju. Kako objašnjava Zdeněk Herda, u budućnosti bi mogli da postoje i statični elementi - na primer, semafor na pešačkom prelazu bi pratio gde se ljudi nalaze u tom području, koliko ih ima i približavaju li se pešačkom prelazu, ili su već na njemu, i slao bi informacije automobilima koji se približavaju.

 

skoda maska 01.jpg

 

Testiranje u Italiji i Sloveniji

Stručnjaci iz Škode i Češkog tehničkog fakulteta takođe su testirali komunikaciju robota sa automobilima. Testiranje je održano prošle jeseni u tri evropska grada. U Milanu i Modeni robot je testiran u blizini škola, dok je u Ljubljani fokus bio na starijim osobama. Uz povećanje bezbednosti, projekat ima i dodatnu prednost smanjenja buke i zagađenja i smanjenja troškova, budući da uklanja potrebu za ljudima da učestvuju na pešačkim prelazima.

 

 

Razvojni tim dobio je vredne povratne informacije od italijanskih školaraca. ''Od dece smo naučili puno korisnih stvari. Bilo im je čudno da robot ne govori, da nema ruke ili da se kreće presporo. Dali su nam puno ideja kako da unapredimo robota'', kaže Sojka. Školarci u drugim gradovima uskoro bi mogli da vide robote semafore. ''Faza testiranja trebalo bi da bude gotova 2024. godine, s robotima postavljenim na ulice možda već 2025.'', kaže koordinator projekta Andrea Bastoni sa Tehničkog fakulteta u Minhenu.

 

PR saopštenje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pešački prelazi sa ugrađenom LED rasvetom

 

233638-prelaz.jpg

 

Kako učiniti pešake vidljivijim? Čini se da Francuzi imaju dobru ideju i svoje sisteme testiraju od 2017. godine. Sada je i zvanična uredba omogućila da se horizontalna signalizacija sa LED rasvetom omogući na saobraćajnicama ili trotoarima.

 

Kako sve funkcioniše?

Na poznate oznake na tlu, poput pešačkog prelaza, dodaje se dinamička svetlosna signalizacija. Radi se o pločicama debljine 6 mm koje se sastoje od nekoliko slojeva, uključujući LED trake. Ovi objekti su dizajnirani tako da izdrže prolazak mnogih vozila i nisu klizavi. Mogu da se trajno postave u iskopani kolovoz ili jednostavno zalepe na asfalt, oko pešačkog prelaza. Naravno, ideja je da noću ili u uslovima lošeg vremena pešaci ili biciklisti budu vidljiviji. Kompletan sistem je kreirala firma Colas. Zahvaljujući povratnim informacijama prikupljenim tokom testiranja, Colas konstantno unapređuje svoj sistem. Pominje se i veliki napredak po pitanju saobraćajne bezbednosti. Saobraćajna signalizacija sa rasvetom se uključuje kad su blizu nje pešaci i tako signalizira vozačima da uspore ili se zaustave.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nova Porscheova tehnologija će se pobrinuti da vozači ne prolaze kroz crveno svetlo

 

porsche crveno svetlo.jpg

 

Prolazak kroz crveno svetlo na semaforu smatra se ozbiljnim saobraćajnim prekršajem, i može rezultirati sudarom i teškim posledicama, tako da je Porsche osmislio novu tehnologiju koja bi trebala pomoći u rešenju tog problema.

 

Reč je o svetlosnom sistemu u vozilu koji prati promenu svetala na semaforu i tako omogućava vozačima više šanse da ga uoče na vreme i reaguju. Tehnologija bi mogla smanjiti šanse za opasno kočenje u hitnim situacijama kada vozač kasno uoči promenu svetla na semaforu, jer ovaj scenario često rezultira udarom drugog automobila koji prilazi iza. Prema Porscheovom dizajnu, sistem koristi kameru, izvor svetlosti i tehnologiju za kontrolu svetlosti u automobilu. Ova svetla se mogu postaviti iznad instrument table, ali i na druga mesta u unutrašnjosti, a pokazivaće crvenu, narandžastu (žutu) i zelenu svetlost baš kao i semafor.

 

Nemačka kompanija u dokumentaciji navodi da kontrolni uređaj koji prepoznaje boju svetla na semaforu možda neće moći prikazati baš najprecizniju nijansu svetla u unutrašnjosti vozila, ali bi trebao biti dovoljan da vozač lako ustanovi o kojem je svetlu na semaforu reč. Svetlosna linija će biti dovoljno velika da se vidi pod velikim uglom, čak i kad vozač ne gleda direktno u izvor svetlosti. U niskim automobilima kao što je Porsche 911 može biti teško uočiti semafor, zavisno od toga gde se semafor nalazi u odnosu na automobil. Svetlosna linija može biti i zakrivljena kako bi se dizajnerski uklopila u određenu prednju tablu. Primera radi, Porsche Taycan ima širu instrument tablu u odnosu na model 718 Boxster koji poseduje kompaktniju. Postavljanjem izvora svetlosti u poprečnom smeru ili visoko na štitnik od sunca, promena boje se takođe može uočiti kada vozač gleda kroz bočni prozor ili pravo kroz vetrobransko staklo, a ne direktno u instrument tablu.

 

Ometanje vožnje je značajan problem u eri ekrana osetljivih na dodir, tako da ima logike u Porscheovom izumu. Kada se promeni svetlo na semaforu, razlika između vozača koji reaguje sekundu brže nego inače može spasiti život. Porscheov izum je još uvek u fazi patenta, ali ipak predstavlja napredak. Danas postoje sistemi prepoznavanja znakova i kamere, a BMW-ova nova Serija 7 koristi unutrašnju svetlosnu liniju pod nazivom ''Interaction Bar'' za komunikaciju sa vozačem. Jedna od funkcija ove svetlosne linije je povezana sa ''Safe Exit'' funkcijom i obavještava putnike da li je sigurno izaći iz automobila. Porscheov sistem zahteva mnogo brži odgovor i doneće novo iskustvo ukoliko se nađe u serijskom modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neverovatna saobraćajna signalizacija

 

236194-raskrsnica.jpg

 

Bauné je selo u Francuskoj za koji verovatno niste čuli, a sada ćete ga možda zapamtiti. Ovo mesto se nalazi na delu regionalnog puta i kroz njega prolazi 2300 vozila dnevno. Nije puno, ali za jedno malo selo - jeste!

 

Navodno su i brzine bile mnogo veće od ograničenja. Zbog toga su u pomoć uskočili saobraćajni stručnjaci i dosetili se jedinstvene horizontalne signalizacije. Ideja je - što više linija, to bolje! Ima tu raznih linija, pravih, vijugavih, isprekidanih… One se isprepliću pa je ključno pitanje: Kako voziti na ovakvom putu? Ali iza svega ovog stoji jedna ideja - cilj je maksimalno usporiti saobraćaj na raskrsnici, odnosno odgovorni su pokušali da stvore vizuelni poremećaj koji će podstaknuti vozače da uspore. Prvi rezultati pokazuju da su se brzine na ovom delu puta radikalno smanjile.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Južnoj Australiji uvode posebne dozvole za vozače supersportskih automobila

 

Lamborghini-Huracan_Evo 01.jpg

 

Povod je nesreća u kojoj je smrtno stradala petnaestogodišnja devojka.

Bilo je to 2019. godine, dok se Sophia Naismith kretala trotoarom. Pregazio ju je Lamborghini Huracan nakon što je vozač zbog neprilagođene brzine izgubio kontrolu nad automobilom. Vlasti Južne Australije su zato odlučile da uvedu posebne vozačke dozvole za vlasnike sportskih automobila.

 

U pitanju su tzv. UHPV (ultra high powered vehicle) vozila koja se definišu specifičnom snagom. Preciznije, radi se o vozilima lakšim od 4.500 kg čija specifična snaga prelazi 370KS po toni. Autobusi i motocikli su isključeni iz ove odredbe, ali se procenjuje da će se ticati oko 200 modela. Vozači takvih vozila moraće proći posebno testiranje da bi dobili dozvolu. ''Ovaj kurs je trenutno u razvoju i osiguraće da osoba bude svesna rizika povezanih s vožnjom UHPV-a i korišćenjem uobičajenih karakteristika vozila unutar naprednih sistema pomoći vozaču'', rekao je portparol Ministarstva saobraćaja Južne Australije.

 

Dodatno, tokom vožnje javnim saobraćajnicama neće smeti isključivati sigurnosne sisteme asistencije kao što su ESP i TC, odnosno sistemi elektronske kontrole stabilnosti i proklizavanja pogonskih točkova. Ovo pravilo je već na snazi, a prekršitoci u UHPV vozilima se za deaktivaciju ESC-a kažnjavaju sa do 5.000 AUD (2.990 evra). Paralelno su uvedene i strože kazne za prekršioce koji nesmotrenom vožnjom izazovu saobraćaju nesreću s teškim povredama. U tom slučaju kazna zatvora se povećava s postojećih 12 meseci na maksimalno sedam godina. Specijalna vozačka dozvola na snagu stupa 1. decembra 2024. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...