Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Inovacije u bezbednosti saobraćaja

Recommended Posts

Honda Jazz je prvi automobil u svojoj klasi sa centralnim vazdušnim jastukom

 

202740-Honda_Jazz centralni jastuk 02.jpg

 

Honda Jazz je postala prvi automobil japanskog proizvođača, ali i prvi u svojoj klasi u koji će se standardno ugrađivati centralni vazdušni jastuk.

 

202741-Honda_Jazz centralni jastuk 01.jpg

 

Cilj je bio dodatno poboljšanje bezbednosti za vozača. Ugrađen je u naslon vozačevog sedišta i to na strani bližoj suvozaču. Zadatak mu je da deluje preventivno u slučaju bočnog udara, kako ne bi došlo do povrede vrata. Osim toga, bočni vazdušni jastuk štiti vozača i suvozača od njihovog međusobnog kontakta prilikom bočnog udarca. Na taj način vozača štite prednji vazdušni jastuk u volanu, dva bočna u sedištima i onaj za kolena. Vazdušne zavese obezbeđuju sve putnike, dok oni na zadnjim sedištima imaju i bočne vazdušne jastuke koji ih štite od deformacije vrata i C stuba:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kada čovek pogleda cene novog (hibridnog) Jazz-a, može samo da se smrzne  :)

Za sada može da "uživa" samo u cenama za inostranstvo, npr. Nemačka ili Slovenija, pri čemu je u Nemačkoj čak i jeftnijiji.

 

https://www.honda.de/content/dam/local/germany/cars/pdf/download-broschueren/allgemein/Preisliste_Gesamtprogramm Automobile-2020-05.pdf

 

https://honda.si/wp-content/uploads/2020/06/Informativni maloprodajni cenik_JAZZ Hibrid_17.6.2020.pdf

 

Po ovim cenama, ja ne znam kome bi se to moglo prodati u Srbiji, pri čemu su Honde u Sloveniji obično jeftinije nego u Srbiji ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes prvi uvodi vazdušne jastuke za zadnja sedišta

 

mercedes jastuk.jpg

 

Mercedes S-klasa je poznata po udobnosti i luksuzu, ali je ujedno i pionir u pogledu bezbednosti. Mercedes je potvrdio da će ovaj model imati ''prvi vazdušni jastuk na svetu za putnike na zadnjim sedištima'', tako da će ovo verovatno postati standard koji će se primenjivati u svim vozilima. Kompletni detalji biće objavljeni sledeće nedelje, ali Mercedes je rekao da su vazdušni jastuci na zadnjim sedištima dizajnirani da zaštite putnike u slučaju frontalnog udara. Čini se da su vazdušni jastuci montirani na zadnjem delu prednjeg sedišta i aktiviraju se prilikom sudara. Očigledno imaju U-oblik i to im verovatno omogućava da deluju kao rukavica i da bezbedno zaštite glavu suvozača na zadnjoj klupi.

 

Mercedes nije rekao mnogo o vazdušnim jastucima, ali napomenuo je da imaju ''potpuno drugačiji koncept u odnosu na prednje vazdušne jastuke.'' Kompanija je posebno rekla da će se vazdušni jastuci moći prilagoditi dečijim sedištima i da će biti bezbedni za sve. Pored novih vazdušnih jastuka, Mercedes je nadogradio funkciju Pre-Safe Impulse Side i koristi radarske senzore za otkrivanje neposrednog bočnog udara, a zatim naduvava vazdušne jastuke sedišta kako bi vozača i suvozača zaštitio sa boka. Nova Mercedes S klasa trebalo bi da bude premijerno predstavljena 2. septembra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Već sledeće godine bi mogla da se promene sva 4

 

zmigavci.jpg

 

Svetlo za upozorenje i hitne situacije, poznatije kao ''svemoguća 4 žmigavca'', uskoro bi moglo da se drastično promeni. Prekidač za istovremeno aktiviranje sva četiri žmigavca u automobilima postoji od 1951. godine kada je prvi put predstavljen na automobilu. Od tada se nije menjao, odnosno nije se menjala matrica aktiviranja svetla pokazivača smera.

 

Jedna kompanija je stava da bi taj način upozorenja trebalo promeniti. Emergency Safety Solutions (ESS) se bavi brojnim sigurnosnim pitanjima, a kod ovog tvrde da bi promena frekvencije paljenja i gašenja svetla drastično poboljšala vidljivost. Njihov predlog je 4 Hz, odnosno četiri puta u sekundi, što je frekvencija koju čovek najbolje percipira. Za veću brzinu bi trebalo pritisnuti prekidač dva puta, a sva 4 pokazivača bi se automatski aktivirala u svim opasnim situacijama, kao što se to danas dešava pri naglom kočenju.

 

Ovu inicijativu podržava i NFL igrač Chris Smith, čija verenica je poginula u saobraćajnoj nesreći kada je na njeno vozilo parkirano uz put naletelo drugo vozilo. Ovu ideju je poduprla i NHTSA, američka krovna organizacija iz polja bezbednosti na putevima, te je odlučila da će se u narednom periodu pozabaviti ovom tematikom. Ako sve prođe u redu i ako birokratija odradi svoj posao u pristojnom roku, povećanje frekvencije bi moglo da postane pravilo na američkim putevima.

 

Zakon za sada ne poznaje termin brzine kojom se svetla pale, već samo uslove u kojima se koristi. I za kraj ponovimo da paljenje sva četiri pokazivača smera ne znači da možete da stanete bilo gde i iz bilo kog razloga. Ne čini vas svemogućim. Svi pokazivači smera uključeni istovremeno se koriste za opomenu ili upozorenje drugim vozačima, a moraju da budu uključeni u određenim situacijama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford će deliti podatke o nezgodama sa drugim automobilskim kompanijama

 

ford quantum.jpg

 

Bilo bi manje nesreća kada bi vozači mogli jedni drugima da pričaju o nezgodama i drugim potencijalno opasnim preprekama. Zbog toga je Ford počeo da deli svoje podatke o automobilima, što uključuje aktiviranje vazdušnih jastuka, kočenje u nuždi i korišćenje svetla za maglu, sa drugim proizvođačima.

 

U teoriji, ovi signali su dobar pokazatelj nečega što je problematično na putu. Jednom kada se te informacije pošalju u ''cloud'', mogu se distribuirati drugim vozačima koji idu sličnom rutom. Prema Fordu, ova upozorenja takođe se mogu proslediti hitnim službama, povećavajući njihovu opštu svest i skraćujući vreme odziva. Ford već neko vreme radi na ovoj usluzi. Pre dvanaest meseci Ford je na svojoj tada novoj Pumi lansirao Local Hazard Information, koji prikuplja i deli potrebne podatke sa drugim Fordovim vozilima. Kompanija je takođe obećala da će više od 80% njene linije putničkih vozila dobiti uslugu razmene podataka do kraja godine.

 

Informacije su korisnije, međutim, ako se dele sa drugim kompanijama. Tu dolazi inicijativa Podaci za bezbednost na putevima. Podržana od strane Evropske komisije, ima za cilj da stvori ekosistem povezan sa bezbednosnim informacijama o saobraćaju, koji koristi svim vozačima. Prošlog meseca inicijativa je objavila da je postignut petogodišnji sporazum između više proizvođača automobila, dobavljača komponenata, organa za drumski saobraćaj, država članica EU i dobavljača tehnologije lokacije. Ako se posao nastavi, to bi svetsku mrežu puteva moglo učiniti dramatično sigurnijim mestom. Nešto poput Vaze-ove funkcije prijavljivanja nezgoda, ali bez potrebe da vozači ručno podnose ili verifikuju incidente. Biće zanimljivo videti kako će sve funkcionisati u praksi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ducati predstavio prsluk sa integrisanim vazdušnim jastukom

 

Ducati-Smart-Jacket 02.jpg

 

Kako bi poboljšao bezbednost vozača, Ducati je u saradnji sa kompanijom Dainese predstavio novi, revolucionarni proizvod. U pitanju je Ducati Smart Jacket. U pitanju je prsluk bez rukava sa integrisanim D-air vazdušnim jastukom.

 

Ducati-Smart-Jacket 01.jpg

 

U slučaju sudara ili bilo kakve druge nezgode, prsluk se čitavom svojom površinom naduje, stvarajući štit oko tela vozača i tako nudeći izuzetan stepen zaštite. Kako navodi Ducati, prsluk nudi zaštitu kao sedam štitnika za leđa. Ipak, ne radi o običnom komadu odeće. Smart Jacket u sebi ima elektronsku kontrolu jedinicu, sposobnu da podatke ''čita'' 1.000 puta u sekundi. Elektronska jedinica detektuje opasne situacije, poput pada, udarca otpozadi, sudara sa parkiranim vozilom ili vozilom u pokretu i aktivira vazdušni jastuk. Prsluk je dostupan u muškoj i ženskoj varijanti, lako se skladišti. U njemu se nalazi baterija sa autonomijom od 26 sati, koja se lako puni preko USB ulaza.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automobili pomoću svojih senzora javljuju o rupama ili gužvama

 

italija put.jpg

 

Italijanski autoputevi i firma Mobileye će iskoristiti senzore i radare na automobilima kako bi poboljšali puteve i ubrzali saobraćaj. Sistemi senzora u automobilima pomažu u postizanju viših standarda aktivne bezbednosti automobila, popust sistema koji automatski koče vozilo u slučaju opasnosti ili sistema za održavanje vozila u saobraćajnoj traci. Međutim, svi ti senzori su delimično i neiskorišćeni, odnosno imaju mnogo veći kapacitet, a sada će ga optimizovati CAV (firma koja ima koncesije na autoputeve u italijanskoj pokrajini Venetto), visokotehnološka firma Mobileye i Intel.

 

Senzori u automobilima će uz pomoć veštačke inteligencije biti korišćeni za nadgledanje, mapiranje i poboljšanje puteva i autoputeva. Podaci o kvalitetu površine puta, saobraćaja i signalizacije će se ažurirati u stvarnom vremenu. U praksi, sporazum predviđa da vozni park CAV-a može da u stvarnom vremenu prikuplja podatke o stanju na autoputu A4 Passante di Mestre i na obilaznici Mestre, autoput A57. Geolocirani podaci prikupljeni i poslati Mobileyeu na vlasničkoj ESRI platformi se tada obrađuju kako bi se odmah otkrili problemi s saobraćajem, asfaltom ili signalizacijom. Na primer, ako neobrađeni podaci ukazuju na usporavanje bez očiglednih razloga na određenoj tački puta, CAV može da odluči da interveniše promenom signalizacije. Razmena podataka sa vozila i kompanija koje održavaju puteve je bliska budućnost, odnosno sa ovim projektom ona već započinje. Svaka rupa ili problem na putu biće otkriveni gotovo u trenutku nastanka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED svetla ispred pešačkih prelaza upozoravaju na dolazak biciklista

 

bicikle led.jpg

 

Još 2016. godine Holanđani su počeli da ispred pešačkih prelaza ugrađuju LED svetla da bi vozače automobila i drugih vozila upozorili na dolazak biciklista. S

istem drumske bezbednosti, koji je dizajnirala firma Heijmans, koristi tehnologiju senzora za kontinuirano merenje i analizu promenjivog položaja pojedinih biciklista udaljenih i do 50 metara od prelaza. Zatim računa vreme njihovog pristupa na bazi njihove brzine i udaljenosti. Kad je dolazak biciklista neizbežan vozači dobijaju upozorenje treperećim LED svetlima ugrađenima u put. Pilot projekat je počeo pre pet godina, a sad se ovaj sistem masovno ugrađuje u pešačke prelaze. Pre par dana je ugrađen uz kružni tok u gradu Woerdenu:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Belgijska policija brzim vozačima šalje pisma drugih vozača koji su skrivili nesreće sa poginulim osobama

 

212667-voznja.jpg

 

Svako ko prebrzo vozi u Belgiji i bude uhvaćen, uz novčanu kaznu, dobija i pismo vozača koji je skrivio nesreću s poginulim osobama, piše Gazet van Antwerpen. U tom pismu se, naravno, izražava kajanje i tuga. ''Ako želimo da nešto preduzmemo u vezi sa drumskom bezbednošću, nisu samo u pitanju novčane kazne'', rekao je ministar pravosuđa Vincent Paul Marie Van Quickenborne. ''Uglavnom se radi o tome da ljudi razmišljaju o posledicama opasnog ponašanja u vožnji. Ovo lično pismo sa novčanom kaznom je direktan način da se to učini.''

 

Emotivni pristup je delo Flamanskog fonda za saobraćajnu nauku. Naručeno je i istraživanje putem Katoličkog univerziteta u Leuvenu kako bi se utvrdilo da li ovaj pristup deluje. Bez tog pisma, novčana kazna nema previše uticaja na ponašanje u vožnji, pokazuje studija. Čak četvrtina vozača je nakon pisma, uz kaznu, promenila svoje ponašanje u saobraćaju. Samo sa kaznom, odnosno bez pisma, taj procenat je mnogo niži.    

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi tip raskrsnica:

Nije kružni tok, a ni vozačima nije jasno kako ga proći

 

212955-raskrsnica.jpg

 

Na jednoj raskrsnici u predgrađu Liverpula su se pojavili čudni znakovi na putu, neki kružni elementi, koje vozači ne mogu da protumače ispravno. Iskreno, gledajući ih čovek se i sam zapita šta napraviti, pogotovo što i na tri prilazna puta raskrsnice nema nikakvih znakova. Sami vozači javljaju da na raskrsnici neki voze u krug misleći da se radi o nekom modernijem izdanju kružnog toka, neki ga prolaze vozeći pravo, a treći u strahu čekaju na prolazak daleko duže nego što bi to običaj u većini drugih situacija.

 

Objašnjenje je stiglo od gradskih vlasti - radi se o raskrsnici u kojoj ni jedan pristupan put nema prednost prolaska, vozači moraju sami da se snađu, a cilj je usporavanje saobraćaja. Dakle, ispred njega će svi stati i dobro razmisliti. Cilj je ostvaren, ali vozači naglašavaju da je pitanje dana kada će se desiti saobraćajna nesreća...

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Španiji radikalna ograničenja brzine

 

214204-30 kmh.jpg

 

Maksimalna brzina na većini španskih ulica biće 30 km/h. Prema proceni Državne uprave za saobraćaj, nova mera će uticati na gotovo 70% gradskih ulica, mada će se taj procenat naravno razlikovati od grada do grada. Navedena brzina će se primenjivati na putevima koje imaju po jednu traku u svakom smeru. Putevi koje imaju jednu traku u jednom smeru nosiće ograničenje 20 km/h, dok će one koje imaju dve ili više traka u imati ograničenje 50 km/h.

 

Kako vam ovo zvuči?

Gotovo kao poziv da automobil ostavite u garaži i krenete biciklom tamo gde ste naumili ili da do radnog mesta prošetate svog kućnog ljubimca puža. Međutim, šalu na stranu, ovaj paket prate jednostavni i egzaktni brojevi. Nove mere na putevima su usmerene na smanjenje broja smrtno stradalih u saobraćaju. U 9 od svakih 10 incidenata u kojima je brzina vozila veća od 50 km/h, ranjivi učesnici u saobraćaju poput biciklista i pešaka gube život. Ako je brzina 30 km/h, to se dešava u samo jednom od deset slučajeva nesreća.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za najteže saobraćajne prekršitelje Nemci imaju društveno degradirajući ''Idiotentest''

 

idiotentest.jpg

 

U Nemačkoj problema sa uterivanjem pravde nema jer su stvari od prvog dana rigorozne, a i sa pravosuđem nema šale. Ako vas uhvate sa većom količinom alkohola u krvi za volanom ili pod uticajem droga sledi vam privremeno oduzimanje vozačke dozvole, a zatim i takozvani Idiotentest (da, zaista test za idiote, a zvanično MPU). Test je dobio takav kolokvijalani naziv jer u Nemačkoj kršenje saobraćajnih propisa odavno nije kul. Radi se o psihofizičkoj kontroli sposobnosti vozača i samo ako pokažete dobar rezultat dobićete svoju vozačku dozvolu nazad.

 

Nećete samo zbog alkohola i droge na Idiotentest, takva vas sramota čeka i ako imate mnogo kazni za parkiranje na mestu na kome je to zabranjeno. Ako to uporno radite Nemci smatraju da ste savršeni kandidat za Idiotentest, koji nije jeftin. Gradacijom saobraćajnih prekršaja se dolazi do iznosa pa ako brižljivo skupljate kaznene bodove psihofizička procena će vas koštati 350 evra, a ako je u pitanju alkohol ili droga cena raste na 750 evra. Dvorskih luda više nema, ali ako vas poteraju na Idiotentest, stigma će ostati.  Inače, na Idiotentestu u proseku pada gotovo 35% onih koji moraju da ga polažu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Smederevu će onog ko prekorači brzinu dočekati crveno svetlo na sledećem semaforu

 

Prvo kamera meri brzinu i ako je snimila prekoračenje, onda semafor (koji se nalazi nekih 100-tinjak metara posle kamere) pali crveno svetlo i zaustavlja vozača.

Nema kazne jer je cilj ove inovacije da se vozač zaustavi/uspori...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Britanci sprečavaju oštećenje puteva leti posipanjem solju i kamenom prašinom

 

215713-putevi.jpg

 

So je, osim brojnih drugih načina korišćenja, poznata i kao sredstvo za posipanje puteva zimi, ali ona ima funkciju i leti. U Velikoj Britaniji, na mnogim mestima, ona se koristi da bi se sačuvale saobraćajnice tokom velikih vrućina. Kada su na površini puteva temperature veće od 50 stepeni postoji mogućnost da bitumen u njima omekša i da dođe do ozbiljnijih oštećenja. Ako teško vozilo prelazi preko meke površine puta, to može dovesti do udubljenja i oštećenja asfalta. Zbog toga putari posipaju puteve solju, ali sa posebnim dodatkom. Zrno koje se koristi leti često se sastoji od kamene prašine koja upija višak bitumena i na taj način stabilizuje površinu puta. So iz vazduha izvlači vlagu koja barem delimično hladi asfalt.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nove Mazde će biti sposobne da se samostalno zaustave u slučaju zdravstvenog problema vozača

 

mazda co pilot.jpg

 

Automobili već sada znaju da se sami parkiraju, upozore vozače na pospanost, vrate se samostalno u voznu traku i predlože rute ka željenoj destinaciji. Vozila koje Mazda ima u planu za japansko tržište znaće da prepoznaju situacije u kojima dolazi do srčanog ili moždanog udara vozača. Do 2025. automobili će čak znati da predvide da li postoji potencijalni zdravstveni problem, i u skladu s tim obaveste vozača, kaže japanski proizvođač automobila. U čitav proces su uključeni podaci prikupljeni iz kamera unutar automobila, bez pribegavanja laserskim senzorima ili nekoj drugoj ekstremnijoj tehnologiji. Samim tim, sistem će biti dostupan i u jeftnijim modelima, ne samo luksuznim. Nova tehnologija će sigurno biti od koristi u jednom od najnaprednijih i u proseku najvremešnijih društava na svetu.

 

Mazda je saopštila nedavno da sarađuje sa medicinskim stručnjacima, uključujući Univerzitetsku bolnicu Cukuba, istražujući podatke uz pomoć kojih se utvrđuje izgled zdravog vozača u poređenju s onim koji je kolabirao i iznenada se nagnuo preko volana. U momentu kada prepozna problem, Co-Pilot Concept, koji tek treba da dobije zvaničan naziv, preuzima kontrolu i zaustavlja vozilo na bezbednom mestu, što je pre moguće. U isto vreme oglašava se sirena, kao i sva četiri pokazivača pravca, mada još uvek nije odlučeno o egzaktnim signalima upozorenja. Automatski poziv hitnoj pomoći i policiji je takođe uključen u sistem.

 

Drugi proizvođači automobila, uključujući nemački Volkswagen i japansku Toyotu, rade na sličnoj tehnologiji. Mazda planira da novi sistem nakon Japana ponudi u Evropi. Ova japanska marka želi da pričeka i uvidi da li da tehnologiju plasira u SAD, jer veruje da ostaju nerešenja pitanja u vezi s društvenom prihvaćenošću, mada su slični sistemi rivalskih brendova, sposobni da zaustave vozilo, već u ponudi. Što se tiče zabrinutosti u vezi s privatnošću, lični podaci ne napuštaju automobil, kažu u Mazdi.

 

Takahiro Točioka, inženjer zadužen za projekat, kaže da Mazda radi na načinima koji bi mogli da predvide postojanje zdravstvenog problema u najavi, čak i pre nego što je vozač toga svestan. Ono što će automobil pratiti je sposobnost ljudi da fokusiraju pogled, eventualno ljuljanje glave, neznatna odstupanja u navikama tokom vožnje i drugim suptilnim promenama. ''Upozoriće vozače čak i pre nego što se simptomi pojave'', kaže Točioka. ''Međutim, razumevanje i saradnja drugih vozača će biti ključna da ova tehnologija ima smisla.'' Mazda se nada da će ljudi zapaziti vozača u nevolji i pomoći mu, budući da je solidarnost te vrste karakteristična za Japance. Ova tehnologija će omogućiti da ljudi voze i u poznijoj životnoj dobi, što će i članove porodice i prijatelje učiniti opuštenijim, smatra Točioka. Pored toga, ovaj sistem će omogućiti Mazdi da dobije povratne informacije od korisnika iz stvarnog života.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedesov patent: Gume na automobilu će se same izduvati u slučaju potrebe za naglim kočenjem

 

gume mercedes.jpg

 

Mercedes želi da se gume automobila ispumpaju ''brzinom munje'' u slučaju nužde. Sistem bi se koristio samo ukoliko se glavni sistem kočnica pokvari. U opisu patenta navodi se da je ova tehnologija dizajnirana pre svega za električna vozila i hibride, ali da se može koristiti i u automobilima s motorima SUS.

 

Razlog zašto Mercedes uglavnom misli na električne automobile je taj što električni automobili ne koče preko mehaničke sajle ili hidrauličkog sistema, već koriste tehnologiju ''drive-by-wire'', baš kao u avionima. To znači da se njima upravlja pomoću električnog impulsa, ali ako sistem ''drive-by-wire'' zakaže, posledice bi mogle biti katastrofalne. Kako bi zaobišao ovaj problem, Daimler je osmislio novi sistem. Međutim, problem može biti adekvatno doziranja ispuštanja vazduha iz guma. Ako se pritisak u pneumatiku previše snizi, guma lako može da se skine sa felne tokom zaustavljanja automobila. Izduvane gume takođe mogu da utiču na upravljanje vozilom. Inače, sistem je povezan na sva četiri točka, a nakon smanjenja pritiska u gumama najveća brzina automobila je ograničena i uključuje se sistem upozorenja koji obaveštava vozača.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

EU: Inteligentno prilagođavanje brzine obavezno na svim novim vozilima

 

brzina adaptivni tempomat sign reco.jpg

 

Potvrđeno je da će svi novi automobili u Evropskoj uniji biti opremljeni tempomatom od jula 2022. što je obaveza koja će uticati na sve nove automobile od 2024. Ovaj sistem koji može da se deaktivira, može da ima nekoliko oblika, uključujući autonomni limitator brzine. Evropska komisija je usvojila nacrt uredbe kojom se utvrđuje obavezna prisutnost uređaja za inteligentno prilagođavanje brzine (Intelligent SpeedAssistance - ISA) na svim novim vozilima (automobili, privredna vozila, teška teretna vozila) od 6. jula 2022. Za modelske generacije vozila koje će biti u prodaji pre jula sledeće godine oprema će biti neophodna od početka 2024. godine.

 

Da bi se defnisala najveća dozvoljena brzina na pojedinim delovima puta, ISA se može bazirati na kartografskim podacima navigacijskog sistema vozila i/ili na kamerama vozila koje omogućavaju prepoznavanje saobraćajnih znakova. Kombinacija ova dva izvora informacija nudi najbolju efikasnost, tvrdi EK. Proizvođači moraju da obezbede pouzdanost određivanja brzine (na primer putem ažuriranja karte navigacije) tokom 14 godina od proizvodnje vozila. Takođe, EK podstiče države EU da u svrhu boljeg funkcionisanja sistema vode brigu o saobraćajnim znakovima ograničenja brzine i njihovoj vidljivosti na putevima.

 

U svim slučajevima ISA mora da obavesti vozača vozila o brzini koju treba da poštuje. Ove informacije moraju da budu dopunjene, prema izboru proizvođača, zvučnim ili haptičkim signalom ako je definisana najveća brzina prekoračena, odnosno funkcijom automatske regulacije brzine koja ima za cilj sprečavanje bilo kakvog prekoračenja. Uvek će biti moguće ''zaobići'' limiter, na primer snažnijim pritiskom papučice gasa. Predviđeno je da vozač može da potpuno ili delimično deaktivira sistem. Osnovno načelo treba da bude da je vozač uvek odgovoran za poštovanje važećih saobraćajnih pravila - ističe se u uredbi. Međutim, ISA se automatski ponovo aktivira svaki put kada se uključi kontakt ili se vozilo otključa. ISA prikuplja informacije koje se šalju nadležnim telima na analizu. One bi zvanično trebalo da budu anonimne i nisu povezane s motornim vozilom ili pojedinim vozačem.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Građani sami sastavili nekoliko saobraćajnih kamera za merenje brzine i postavljali ih po gradu

 

222574-kamere.jpg

 

Društvene mreže danas omogućavaju razne oblike udruživanja, a nama je posebno zanimljiv onaj koji se dogodio u Litvaniji. Naime, kamere za merenje brzine su postavljene na različitim mestima u Kaunasu u Litvaniji kao deo dogovora nekoliko ljudi na društvnim mrežama. Zastareli i deaktivirani kontrolni uređaji su otkriveni kada su policijski patrolni timovi naišli na njih dok su kružili stambenim područjima drugog najvećeg grada u zemlji. U jednom slučaju, uočene su dve kamere postavljene na stativ uz put. Lažne kamere su uočene u različitim prilikama, a jednog dana policija je naišla na četiri kamere.

 

Vlasti su počele da istražuju ko stoji iza čudnog društvenog eksperimenta. Policija je pritom priču prenela na društvenim mrežama, uz šalu i preporuku vozačima da budu oprezni jer ih još neko snima. Ubrzo su počinioci otkriveni. Pokazalo se da su se četiri građanina dogovorila i odlučila da sprovedu eksperiment s ciljem otkrivanja uticaja kontrolnih uređaja na ponašanje vozača. Grupa je sastavila nekoliko rastavljenih kamera za kontrolu brzine i postavila ih na različite deonice puteva širom Kaunasa. Zatim su prijatelji snimali reakcije vozača kada bi ugledali kamere. Na kraju su četvorica počinioca dobro prošla, odnosno nisu kažnjeni jer nije zabeleženo nikakvo kršenje javnog reda i mira.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aplikacije za bezbedniju i jeftiniju vožnju

 

telefon auto.jpg

Fotografija od ArtHouse Studio sa Pexels

 

U situaciji u kojoj se trenutno nalazimo vozačima je najvažnija cena goriva, kako da smanje potrošnju, kojim putevima da se kreću ne bi li uspeli da naprave neku uštedu. S obzirom na okolnosti, štednja će možda postati najčešća reč u periodu koji dolazi, jer cene ne miruju i očigledno se neće zaustaviti tektonski poremećaji na domaćem, ali i svetskom tržištu. Jedno od rešenja za racionalnije korišćenje automobila su aplikacije na pametnim telefonima. Možda ih domaći vozači, posebno stariji, ne koriste često, ali one itekako mogu biti od pomoći. Izdvojili smo nekoliko aplikacija koje poboljšavaju kvalitet vožnje, štede vreme i novac.

 

- Waze je jedna od osnovnih aplikacija koje svaki vozač treba da ima, jer postaje sve korisnija u zavisnosti od toga koliko ljudi u vašoj oblasti je koristi. Naime, pored trenutnog stanja u saobraćaju Waze korisnicima aplikacije omogućava da daju korisna upozorenja o zatvaranju puteva, gde se nalaze radari, radovi na putu… Takođe, uz pomoć ove aplikacije možete saznati cene goriva na benzinskim pumpama.

- Zatim, tu je aplikacija Fuelio, nama možda trenutno najzanimljivija jer daje podatke o potrošnji goriva. Pokazuje potrošnju na mesečnom nivou u odnosu na pređenu kilometražu, a korisnici u svojim recenzijama kažu da su veoma zadovoljni. Osim ove, možete koristiti i aplikaciju My Car - Car Management koja je slična prethodnoj i prati potrošnju goriva, kilometražu i kako da na najbolji način održavate svoj automobil.

- Aplikacija HereWeGo je glasovna navigacija i ima više od 70 stranih jezika, a među njima je i srpski. Njena prednost je što se može koristiti i offline.

- Jedna od aplikacija koja je takođe neophodna, posebno ako vam zafali keš, jeste AdriaATM preko koje možete pronaći bankomate pojedinih banaka.

 

- ''Find my parked car'' pomoći će vam da brže pronađete svoj auto, posebno ako je na parkingu velika gužva.

- Tu je i aplikacija koja može da ukaže na probleme sa automobilom Car Problems & Repairs. Pre nego što to uradi majstor, možete i sami da dijagnostifikujete svoje vozilo.

- Od važnih aplikacija može se pronaći i pomoć na putu, zatim kakvo je stanje na putevima, o pripremi za polaganje vozačkih ispita, ali i First Aid, aplikacija koja će vam pomoći kako da ukažete nekome prvu pomoć ukoliko dođe do nezgode.

 

Aplikacija je puno, a jednostavnom pretragom u Play Store možete pronaći onu za koju mislite da vam može biti od koristi. Svakako je pre dužeg puta (posebno odlaska na odmor) najbolje proveriti vozilo, redovno ga servisirati i uložiti koji evro više radi sigurnosti i bezbednosti, bez obzira na to koliko i da li koristite aplikacije na pametnom telefonu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na australijske puteve ide boja koja svetli u mraku

 

put farba.jpg

 

Vožnja noću može da bude izazovna, pogotovo kada su vremenski uslovi zahtevni. Posebno se to odnosi na vožnju u kišnim uslovima ili kada se spusti magla. Vidljivost je minimalna, a tada je najbolje usporiti i voziti najopreznije što možete. Australijci su pronašli rešenje da oznake na putu postanu vidljivije noću. Ofarbaće ih fotoluminiscentnom bojom.

 

Boja će se nanositi na odabrane puteve u državi Viktorija (Australija) kao deo programa bezbednosti na putevima Regional Roads Victoria. Tarmac Linemarkings je kompanija izabrana za nanošenje fotoluminiscentne boje. U nedavnom postu na FB-u, Tarmac Linemarkings je najavio da će boja biti nanesena po celom Džipslendu od ostrva Filip do granice. Koliko god korisna bila, boja koja svetli u mraku nije prihvaćena bez kritika. Neki se boje da će troškovi biti previsoki jer je potrebno da se često osvežava. Drugi se boje da bi mogla da sadrži opasne, radioaktivne materijale. Neki to čak smatraju opasnim jer bi ljudi mogli da požele da ugase prednja svetla da vide kako je kul.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford testira tehnologiju koja automatski usporava automobile na ograničenje brzine

 

225147-ford sistem.jpg

 

U ne tako dalekoj budućnosti automobili bi vozačima mogli pomoći da izbegnu kazne zbog prebrze vožnje. Ford testira tehnologiju koja automatski prilagođava brzinu vozila onoj koja je dozvoljena u određenim zonama i to bez ''čitanja'' saobraćajnih znakova ili inputa vozača.

 

Tehnologija pod nazivom Geofencing Speed Limit Control se oslanja na nekoliko sistema kako bi funkcionisala. Pre svega, potrebno je vozilo sa naprednim povezanim sistemima i određeni nivo pomoćnih sistema. Takođe, deo ''slagalice'' je i specijalni softver koji koristi geofencing sistem za GPS praćenje. U teoriji, informacije o ograničenjima brzine u određenim zonama prima vozilo, a kada ono uđe u specifičnu zonu, brzina se automatski prilagođava tako da odgovara ograničenju. Za razliku od nekih automobila koji mogu da ''čitaju'' saobraćajne znakove i prilagođavaju svoju brzinu, Fordov sistem se oslanja na uspostavljanje virtuelne zone i identifikaciju pozicije vozila putem GPS-a.

 

Sistem se trenutno testira u Kelnu u Nemačkoj, a Fordovi stručnjaci i zvaničnici Kelna i Ahena zajednički obavljaju taj posao pomoću dva Fordova E-Transit kombija. Kada se približi zoni, vozač dobije notifikaciju na klaster te softver prilagođava brzinu kretanja vozila. Ipak, vozač ima mogućnost da premosti sistem u svakom trenutku te da postavi vlastite zone u određenim područjima. Tehnologija bi mogla da uključuje faktore poput doba dana i građevinskih zona. Testiranje tehnologije će trajati do marta 2023. godine.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Australijanci će od 2023. godine proveravati bezbednost automobila ''pod vodom''

 

tesla voda test.jpg

 

Svi koji su imali nesreću da se nađu u poplavi ili u automobilu koji tone znaju koliko je to užasavajuće iskustvo, a beg iz takvih situacije nije lagan. Zbog toga australijski program procene novih automobila ANCAP uvodi promene te će ocenjivati i bezbednost vozila pod vodom. Od 2023. godine ANCAP će uključivati testiranje pod vodom koje postaje deo ukupnog novog sistema ocenjivanja automobila. Biće grupisano s drugim ocenama u ANCAP sistemu koje se odnose na pristupačnost vozilima nakon sudara s fokusom na spašavanje putnika zarobljenih u vozilu. Proizvođači moraju dokazati da se vrata mogu otvoriti u periodu od najmanje deset minuta pod vodom bez baterijskog napajanja, kao i da električni prozori i dalje mogu funkcionisati.

 

Ukoliko se ne zadovolje ovi zahtevi, onda proizvođači moraju omogućiti putnicima način da otvore ili razbiju bočne prozore, a sve informacije o tome moraju biti u priručniku koji dolazi uz novo vozilo. Bez tih koraka nova vozila od 2023. godine neće moći dobiti maksimalnu ANCAP ocenu. Iako se specifični razlog za nove kriterijume ne navodi, ANCAP je ipak pomenuo nedavne vremenske prilike koje su izazvale poplave. Osim toga, jasno je da novi automobili postaju sve kompleksniji zbog elektronskih sistema. To uključuje elektronski kontrolisana vrata i ručice vrata na nekim vozilima, a informacije o tome kako takvi sistemi funkcionišu u situaciji poplave teško je pronaći. Istraživanja su pokazala da razlika pritiska u unutrašnjosti automobila koji tone i izvan njega može sprečiti otvaranje vrata dok se pritisak ne izjednači. Nažalost, do toga dolazi tek kad se unutrašnjost automobila napuni vodom, tako da putnicima ostaje veoma malo vremena da se spasu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testiraju se vozila sa prednjim STOP svetlom

 

228492-svetlo 01.jpg

 

Jedno od glavnih pravila bezbednosti na putevima je videti i biti viđen. Ovaj moto sledi i Lumaco Innovations AG, koji je osmislio sistem prednjih kočionih svetala. Osnivač kompanije je Lubomír Marjak iz Kysucea u Slovačkoj, koji ima i evropski patent za ovu tehnologiju, a koji očekuje da će prednje stop svetlo smanjiti broj saobraćajnih nesreća i ublažiti njihove posledice.

 

Sistem radi pomoću zelene LED trake koja se nalazi na prednjem delu automobila, a svetli zajedno sa zadnjim stop svetlima kada se pritisne papučica kočnice. Zelena boja je odabrana jer je nedvosmislena i brzo prepoznatljiva. Prednje kočiono svetlo će biti namenjeno pešacima na prelazima, kao i biciklistima te drugim vozačima, koji će biti sigurni da vozač automobila koji im se približava zna za to i koči zbog toga. Osim toga, prednje svetlo kočnice bi moglo da postane koristan asistent u budućnosti u kojoj će s vremenom verovatno biti uključena i autonomna vozila. Međutim, da bi prednje svetlo kočnice moglo da se primeni u praksi, predstavnici Evropske komisije i Evropskog parlamenta zahtevaju rezultate testova u upotrebi. Glavno testiranje će se održati u regiji Trenčin i delimično u regiji Žilina. Zelenim prednjim stop svetlima biće opremljeni autobusi, vozila drumske uprave (automobili, komercijalna vozila i kamioni) ili automobili regije ili njenih predstavnika. Sveukupno će biti nekoliko stotina vozila. Testiranje, koje je započelo 22. septembra i trajaće do 22. juna, finansiraju i okrug i Lumaco Innovations AG. Osim toga, u međunarodni projekat su uključeni i saobraćajna policija i univerziteti u Bonu i Žilini.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...