Jump to content
FAS Goran
Milutinac

Inovacije u bezbednosti saobraćaja

Recommended Posts

Ne volite kružne tokove? Ovo u obliku dijamanta je navodno bezbednije

 

182882-saobracaj.jpg

 

Kružni tokovi su dokazano bolje saobraćajno rešenje od raskrsnice sa semaforima, jer obezbeđuju bolji protok i gotovo anuliraju nastanak teških saobraćajnih nesreća. Ipak,  bezbednost i protočnost im značajno opada sa veličinom, pa se inženjeri godinama trude da osmisle bolja rešenja. Jedno od njih je takozvana dijamantna raskrsnica. Ovaj koncept navodno smanjuje udeo saobraćajnih nesreća za 33 posto u odnosu na standardnu raskrsnicu, a fatalni ishod saobraćajnih incidenata za impresivnih 60 posto.

Kako je to moguće? Tako što je uklonjeno skretanje ulevo prilikom kojeg neretko dolazi do oduzimanja prednosti. Manjkavost dijamantne raskrsnice se ogleda u tome što još uvek koristi semafore, ali prednost je što može da ima pešačke i biciklističke staze, dok se gužve rešavaju brojnijim trakama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honde će u budućnosti videti kroz zgrade

 

honda smart.jpg

 

Honda razvija sistem koji omogućava vozaču potpun pregled nad situacijom u saobraćaju. ''Smart Intersection'' je komunikacijski sistem koji Honda razvija u saradnji sa gradskim vlastima Merisvila, a bazira se na tehnologiji komunikacije svih dostupnih sistema s vozilom. Cilj je jasan, a to je da se verovatnoća sudara na raskrsnicama svede na najmanju moguću meru. A to je važno jer statistika kaže da se 40% saobraćajnih nesreća dogodi na raskrsnicama. Neretko su to teške nesreće sa smrtno stradalima, pa tako u Americi na ovaj tip nesreće otpada 20% od 35.000 poginulih u saobraćaju godišnje. Hondin sistem koristi uslugu kamera s raskrsnica koje komuniciraju s vozilom i putem softvera za prepoznavanje omogućuju vozaču da bukvalno vidi kroz zgrade i ostale prepreke. Četiri kamere pokrivaju jednu raskrsnicu, a to omogućava potpun pregled raskrsnice za vozača automobila koji prilazi. U ptičjoj perspektivi pokriva se prostor radijusa do 100 metara.

 

honda smart 11.jpg

 

Za proveru ove tehnologije Honda će koristiti oko 200 test vozila, a ako se sistem pokaže kao efikasan, velika je verovatnoća da će se primeniti i u drugim gradovima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordova ideja o budućnosti bez semafora deluje zastrašujuće

 

ford semafor.jpg

 

Svake godine prosečni vozač izgubi dva dana čekajući u saobraćajnim gužvama na semaforima, kažu u Fordu i navode da se gotovo 60 posto saobraćajnih nesreća dešava upravo na raskrsnicama. Rešenje? Eliminisati semafore.

U Fordu veruju da je tehnologija dovoljno napredovala da ova saobraćajna signalizacija ustupi mesto tehnologiji za komunikaciju između vozila. Protokol IMP (Intersection Priority Management) bi tako omogućio vozilima koja se približavaju istoj raskrsnici da izračunaju optimalnu brzinu kako bi kroz istu prošla bez zaustavljanja. O prednosti prolaska račun bi vodili algoritmi. Na sličan način se ponašaju i ljudi u gužvama. Kada vam neko seče put, umesto zaustavljanja jednostavno - usporite. U Fordu kažu da bi osim uštede na vremenu ovo rešenje doprinelo i značajnom smanjenju potrošnje goriva, budući da se najviše energije troši upravo prilikom ponovnog pokretanja vozila iz mesta. IMP je navodno zamišljen za vozila kojima bi upravljali vozači, ali tehnologija bi još temeljitije mogla da bude implementirana u autonomnim vozilima.

Kako čitava stvar funkcioniše u praksi možete pogledati u priloženom video zapisu:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedna posebna ''inovacija'' :D 

 

Holandska policija iz autobusa špijunira vozače koji koriste mobilni

 

autobus mobilni.jpg

 

Koliko god bilo frustrirajuće da gledamo brojne vozače u Srbiji kako koriste telefon dok voze, to ipak nije problem koji se dešava samo kod nas. Ovaj saobraćajni prekršaj čest je i u Holandiji, ali takve vozače nije uvek lako uhvatiti na delu. Holandska policija pokazala je inventivnost i smislila je interesantan pristup kako da otkrije vozače koji krše propise i ugrožavaju bezbednost saobraćaja. Kako bi uhvatili prekršioce na delu, službenici organa reda voze se neobeleženim turističkim autobusom i iz kabine špijuniraju vozače koji razgovaraju mobilnim telefonom dok su za volanom. Kako se navodi, na ovaj način je samo u poslednjih nekoliko dana u oblasti Istočna Holandiji uhvaćeno preko 700 vozača automobila i kamiona kako koriste telefon na autoputu. Policijski službenici imaju odličan pregled situacije iz autobusa i lako uoče one koji krše propise i identifikuju vozila za čijim su upravljačem. Podaci o vozilu i lokaciji zatim se prosleđuju patroli na tom delu autoputa, koja zaustavlja prekršioce.

 

Kazna za one koji razgovaraju mobilnim za volanom iznosi 230 evra, plus administrativna taksa od 9 evra. Uprava policije Istočne Holandije saopštila je da su za tri dana naplatili kazne u vrednosti od preko 100.000 evra. ''To je velika suma novca, ali kažnjavanje nije naš prioritetni cilj'', kažu predstavnici policije. ''Nadamo se da smo objavljivanjem podataka u javnosti podigli svest vozača o opasnostima koje sa sobom nosi razgovor mobilnim u vožnji.'' Holandaska policija upozorava da šokantno veliki broj vozača i dalje koristi telefon u vožnji. Zato će ovaj metod otkrivanja prekršilaca za volanom povremeno primenjivati i u budućnosti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordova tehnologija za komunikaciju automobila i manje-više svega u njegovom okruženju

 

ford c-v2x.jpg

 

Kompanija Ford najavila je uzbudljivu novu tehnologiju nazvanu ''C-V2X'', koja podrazumeva komunikaciju automobila i manje-više svega u njegovom okruženju! Ideja je takva da će novi Fordovi komunicirati sa semaforima, saobraćajnim znacima, pa čak i pešacima, kako bi vozač mogao samo da uživa u vožnji, a ne da brine da li mora da zaustavi vozilo ili pazi na druge učesnike u saobraćaju.

 

''Nakon 150 godina, uzbuđeni smo što ćemo moći da ponudimo ovako revolucionarnu tehnologiju, koju možemo uporediti sa izumom semafora u 19. veku. Prvi semafor pomogao je stanovnicima Londona da se snađu i ostanu bezbedni na najvećim i najzakrčenijim raskrsnicama. Nadamo se da će naša tehnologija nastaviti taj način inovativnog razmišljanja'', rekao je izvršni direktor ''Ford Connected'' plaftorme Don Batler. Ford, za sada, nije objavio kako će tačno ova tehnologija funkcionisati, ali automobilska industrija navodi da će vozač, najverovatnije, dobijati upozorenje kada se približava pešaku ili crvenom svetlu. Druga opcija je ta da se automobil automatski zaustavi, odnosno odreaguje bez intervencije ljudskog bića koje njime upravlja.

 

Ipak, kritičari ove ideje navode da je za ''C-V2X'' neophodno da i okruženje doživi određena tehnološka unapređenja, jer automobil mora da komunicira sa uređajem koji emituje i prima njegov signal. To bi značilo da bi čitavi gradovi morali da se opreme sličnom tehnologijom, ili da bi se od svakog učesnika u saobraćaju očekivalo da nosi neki vid uređaja koji emituje i prima signal, makar bilo reči samo o smartfonu. ''Opremanje čitavih gradova podrazumevalo bi astronomske troškove za gradove koji, možda, jedva uspevaju da zakrpe rupe na putu. A zahtevanje od svakog pešaka da nosi smartfon da bi bio bezbedan kada izađe iz sopstvene kuće je zabrinjavajuća promena paradigme'', smatra zamenica direktora američke Asocijacije zvaničnika za javni saobraćaj, Korina Kisner. Prodaja prvih modela opremljenih ''C-V2X'' tehnologijom planirana je za 2022. godinu, prenosi CNN.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes sprema automobil sa kojim će sudar biti nemoguć

 

mercedes esf.jpg

 

Mercedes razvija novu bezbednosnu tehnologiju koja će onemogućiti sudar automobila. Tehnologija koncentrisana na novom ESF (eksperimentalno bezbednosno vozilo) koncept će zahvaljujući veštačkoj inteligenciji konstantno unapređivati asistenciju u vožnji. Direktor razvoja u Mercedesu Ola Kalenijus, koji će od maja postati generalni direktor Daimler grupacije, ističe da će autonomna vožnja i sofisticirani sistemi asistencije umanjiti broj saobraćajnih nesreća, jer je najčešći uzrok istih ljudska greška. Kalenijus je dodao da je deo nove ESF tehnologije skoro spreman za proizvodnji i da će se uskoro naći u novim automobilima.

Vozilo će skupljati podatke iz vožnje i deliti ga sa centralnim serverom kako bi učio da bolje kontroliše sistem asistencije u vožnji. Koncept će sadržati i tehnologiju bolje zaštite putnika, pa ako se i dogodi nesreća, izbeći će se teže povrede. Poslednji Mercedes ESF koncept je debitovao 2009., koristio je tada novi S400 Hybrid kao početnu tačku sa brojnom bezbednosnom tehnologijom. Metalna konstrukcija se širila prilikom udesa kako bi omogućila dodatnu zaštitu, a prilikom bočnog udarca sedišta su se pomerala ka sredini vozila kako bi povećavala prostor.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posle razvoja raznih automatskih i rabotizovanih sistema, zakuca se autobus u zid zbog ibeturaže(Ibertura ili iberturaža je kritičan kvar na dizel i turbo-dizel motorima. Do iberture dolazi kada u kompresioni prostor počne ulaziti znatna količina ulja (uzroci mogu biti razni: dotrajale gumice ventila, dotrajala turbina itd.) koje motor počne trošiti umesto dizela. Motor podiže obrtaje do maksimuma i preko, sve to je praćeno ogromnom količinom dima iz auspuha i motor nije moguće ugasiti na ključ. U principu postoje samo dva načina za zaustavljanje motora koji je u iberturi i to su: zapušavanje dovoda vazduha ili ubacivanje u najviši stepen prenosa sa pritisnutom kočnicom do kraja i otpuštanjem kvačila. Šteta od iberture se kreće od skoro nikakve do totalne u zavisnosti da li je se adekvatno i pravovremeno odreagovalo) .. 

Još je ispalo dobro kako je moglo...

 

 

Edited by neshaoct
pismo Foruma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semafori budućnosti po meri pešaka

 

192920-semafor.jpg

 

Iako su pešacima već dati načini da donekle kontrolišu semafore, fizički tasteri uglavnom ne donose velike promene, te ne utiču bitno na bezbednost tokom prelaženja ulice. Austrijski istraživači mogli bi da ponude rešenje za ovaj problem, a u obliku semafora koji će se baviti namerama pešaka. Naime, radi se o semaforima koji su opremljeni kamerama, zahvaljujući čemu mogu da detektuju pešake koji nameravaju da pređu ulicu. Sistem ''računarskog vida'' skenira određenu površinu, te semaforu šalje signal kada se jedan ili više pešaka pojavi na poziciji koja je označena kao mesto za prelaženje ulice. Čitav proces se odvija za nekoliko sekundi, te kreatori tvrde da je kraći od vremena koje je nekom pešaku potrebno da dohvati fizički taster u okviru običnog semafora. Pored toga sistem je fleksibilan, pa može da produži trajanje zelenog svetla ukoliko detektuje veću grupu ljudi na prelazu, ili se vrati na crveno svetlo odmah pošto primeti da na prelazu nema pešaka. Ovo nije samo eksperimentalni projekta, te bi prvi ovakav semafor trebalo da se pojavi u Beču do kraja 2020. godine.

Proći će još neko vreme dok ovakvi sistemi ne zamene fizičke tastere širom sveta, ali je ovo ipak važan korak u smeru bezbednijeg pešačkog života.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/31/2019 at 7:09 PM, neshaoct said:

Mercedes sprema automobil sa kojim će sudar biti nemoguć

 

mercedes esf.jpg

 

Mercedes razvija novu bezbednosnu tehnologiju koja će onemogućiti sudar automobila. Tehnologija koncentrisana na novom ESF (eksperimentalno bezbednosno vozilo) koncept će zahvaljujući veštačkoj inteligenciji konstantno unapređivati asistenciju u vožnji. Direktor razvoja u Mercedesu Ola Kalenijus, koji će od maja postati generalni direktor Daimler grupacije, ističe da će autonomna vožnja i sofisticirani sistemi asistencije umanjiti broj saobraćajnih nesreća, jer je najčešći uzrok istih ljudska greška. Kalenijus je dodao da je deo nove ESF tehnologije skoro spreman za proizvodnji i da će se uskoro naći u novim automobilima.

Vozilo će skupljati podatke iz vožnje i deliti ga sa centralnim serverom kako bi učio da bolje kontroliše sistem asistencije u vožnji. Koncept će sadržati i tehnologiju bolje zaštite putnika, pa ako se i dogodi nesreća, izbeći će se teže povrede. Poslednji Mercedes ESF koncept je debitovao 2009., koristio je tada novi S400 Hybrid kao početnu tačku sa brojnom bezbednosnom tehnologijom. Metalna konstrukcija se širila prilikom udesa kako bi omogućila dodatnu zaštitu, a prilikom bočnog udarca sedišta su se pomerala ka sredini vozila kako bi povećavala prostor.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

Mozda bi pomoglo u smanjenju ljudskih gresaka kada bi u aute ubacili par normalnih prekidaca i tastera umesto ekrana od 30 inca preko kojeg se mora dolaziti do svega pa vozac izgubi 3min dok podesi ventilaciju pod kojim uglom da stoji jer iz nekog razloga pomeranje resetkice prstima je suvise glupo... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@YUgisa

 

Evo, JLR ide korak dalje... :D hoće da odjednom tokom vožnje ugreju volan i tako pomognu vozaču da manje skreće pogled sa puta:

 

Jaguar Land Rover - toplotom pokazati smer i smanjiti distrakciju

 

jaguar ss.jpg

 

Upravljači sa grejanjem nisu nikakva novost u svetu auto industrije, posebno kod luksuznijih marki, ali Jaguar Land Rover (JLR) je ovom sistemu, pored grejanja ruku vozača, pronašao i drugu potencijalnu namenu.

Tačnije, JLR je u saradnji sa univerzitetom u Glazgovu osmislio sistem koji koristi grejanje i hlađenje upravljača kako bi informisao vozača u kom smeru treba da skrene ili kada bi trebalo da se prestroji u drugu kolovoznu traku. Sistem brzo greje, odnosno hladi obruč upravljača za do 6°C, a temperatura može i da se prilagodi ako je pomenuta razlika vozaču prevelika. U JLR-u veruju da bi upotrebom ovog sistema bio smanjen broj saobraćajnih nesreća s obzirom da vozači ne bi trebalo da skidaju pogled sa puta i gledaju primera radi u centralni ekran infotainmenta za navigacijska uputstva. To je važno smatraju Britanci s obzirom da je upravo nepažnja uzrok značajnog broja saobraćajnih nesreća. Uz mogućnost davanja uputstva o smeru u kome treba voziti, ova tehnologija se može koristiti i za pružanje nekih drugih informacija koje nisu hitne.

Za sada nema informacija o tome da li će se i kada ova tehnologija naći u JLR-ovim vozilima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chevrolet uveo novi sistem uslovljavanja vozača da veže sigurnosni pojas

 

chevrolet rs 1.jpg

 

Kako prenosi B92, Chevrolet je uveo novi sistem uslovljavanja vozača da veže sigurnosni pojas. Pošto su vozači našli način da ugase iritirajući zvuk koji se javlja kada pojas nije vezan, u Chevyju su se odlučili na drastičniji korak.

Pod nazivom ''Buckle to Drive'', Chevrolet je uveo sistem po kojem automobil ne dozvoljava vozaču da pokrene menjač i ubaci u brzinu dok ne veže pojas. Ovaj sistem je deo Chevijeve kampanje za vožnju tinejdžera, koji omogućava roditeljima da prate vozačke navike svoje dece, pomoći ograničavanja brzine i bezbednosnih sistema, čije uključivanje aktivira i automobil. Sistem za vezanje pojasa radi po jednostavnom principu - ako je automobil upaljen bez vezanog pojasa, menjač se blokira do 20 sekundi ili dok vozač ne veže pojas, šta god se dogodi prvo. Međutim, sistem se gasi nakon isteka 20 sekundi, a Chevy je objasnio da je limitiran na to vreme jer više od 70% vozača pokušava da pokrene vozilo u tom periodu nakon paljenja automobila. ''Zbog toga mislimo da će vreme od 20 sekundi stvoriti prirodnu naviku i ohrabriti tinejdžere da vežu pojas pre nego što pokrenu automobil'', kažu iz General Motorsa, koji je vlasnik Chevroleta.

 

GM nije prvi proizvođač koji je uveo ovaj sistem. Sličan je postojao u zakonu pre 40 godina. Vlada SAD je 1974. čak uslovljavala da vozila imaju zaključavanje paljenja koje sprečava start motora dok se ne veže pojas. Međutim, zbog pritiska javnosti ovaj zakon je uklonjen, a uveden je zakon o sistemu upozorenja u vozilu za vezanje pojasa. Chevroletov sistem će biti deo standardne opreme u modelima Traverse, Malibu i Colodaro koji su u prodaji od ovog leta. Vremenom se očekuje i u ostali modelima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvi solarni put na svetu je totalni promašaj

 

195485-solar.jpg

 

Solarni put koji je napravljen u Francuskoj uspeo je da izdrži samo 3 godine. 2016. godine kreiran je solarni put dužine jedan kilometar koji je imao zadatak da pokaže da ovakvi putevi budućnosti mogu da donesu veliku korist čovečanstvu u budućnosti. Ovaj put kreiran je da prikuplja sunčevu energiju koja će se koristiti u domaćinstvima, ali i koja će pokretati električne automobile. Najveći problem sa električnim vozilima jeste to što se oni isprazne posle nekog vremena, a njihovo punjenje obično traje čitav dan. Zato je vožnja po ovakvim putevima delovala kao genijalna ideja jer bi solarni put konstantno napajao automobile, što znači da bi se svi besplatno vozili.

 

Međutim, nakon samo 3 godine od svoje izgradnje, solarni put počeo je da se raspada. Pošto je napravljen od providnih materijala koji treba da prikupljaju svetlost, put je jednostavno preslab da bi izdržao težinu automobila i kamiona, pa je zbog silne težine potpuno popucao. Ali, to nije bio jedini problem. Istraživanja su pokazala da su vremenski uslovi takođe bili nepogodan faktor i da je put napravljen u predelu Francuske gde je nebo često pod oblacima. To znači da put nije efektivno uspeo da prikuplja sunčevu enrgiju. Takođe, prašina, blato i druge nečistoće ne smeju biti prisutne na putu jer se solarni paneli odmah zablokiraju i ne rade kako treba, tako da je održavanje puta vrlo teško, skupo i naporno. Zbog toga mnogi smatraju da je ovakav tip puteva potpuni promašaj. Ipak, kreatori puta kažu da je ovo samo početak i da se mnoge stvari trebaju unaprediti i usavršiti, ali da su ovakvi putevi budućnost i da će nas oni spasiti od solarnog zagrevanja i samouništenja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda razvija inovativni vazdušni jastuk

 

honda airbag.jpg

 

Iz Honde stiže vest da ovaj japanski proizvođač radi na razvoju novog vazdušnog jastuka koji bi trebalo da poveća bezbednost vozača i suvozača u situacijama frontalnih sudara, naleta vozila na prepreku i u tzv. prednjim udarima pod uglom. Razvoj vodi Hondin centar za istraživanje i razvoj u američkom Ohaju, a prva komercijalna primena se očekuje već tokom sledeće godine.

Za razliku od konvencionalnih vazdušnih jastuka, koji sadrže jedan element koji se naduvava, ovaj novi sistem koristi četiri glavne komponente. Tačnije, tri odeljka se naduvavaju (centralna komora i dva bočna), a četvrti se proteže između dve bočne komore te hvata i usporava glavu putnika i povlači bočne komore prema sredini kako bi one ''zagrlile'' glavu. Omogućavajući bolju zaštitu u slučaju tzv. frontalnog udara pod uglom, novi vazdušni jastuk može da pomogne u smanjivanju bočnih sila koje deluju na glavu putnika, smanjujući mogućnost ozbiljnih povreda koje mogu da nastanu ako se glava snažno okrene ili klizne sa vazdušnog jastuka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyundai, Kia i Genesis će uskoro dobiti centralne bočne vazdušne jastuke

 

hyundai airbag 001.jpg

 

Bočni vazdušni jastuci i vazdušne zavese su u svojih preko dvadeset godina postojanja na tržištu sasvim sigurno spasili veliki broj ljudskih života. Nešto slično bi trebalo dvadeset godina od sada da važi i za novu vrstu bočnih vazdušnih jastuka. Za centralne bočne vazdušne jastuke. Ovo je dakle treća vrsta bočnih vazdušnih jastuka čija je namena, takođe, zaštita putnika u slučaju bočnih naleta. Hyundai Motor Group je odlučila da u svoje proizvode uskoro počne sa ugradnjom ove vrste zaštitne opreme čiji je glavni cilj sprečiti međusobno povređivanje putnika glavama u slučaju bočnog udara, odnosno naleta na vozilo.

 

196343-hyundai airbag 002.jpg

 

Ova vrsta vazdušnih jastuka se lansira u prostor između vozača i suvozača kako bi se sprečio njihov međusobni udar glavama. Ako na mestu suvozača nema nikoga tada je posao ovog jastuka da zaštiti vozača od udara s desne strane vozila. Dalje, ovaj jastuk je ugrađen u vozačevo sedište i lansira se po detekciji udara. Korejski proizvođač se pohvalio i laganom te jednostavnom konstrukcijskom ovog sistema. Relativno male dimenzije će omogućiti ugradnju u različite tipove sedišta, odnosno neće negativno uticati na razne mogućnosti dizajna prednjih sedišta. Sve u svemu ovaj sistem bi trebalo da smanji mogućnost međusobnog povređivanja glava vozača i suvozača za oko 80%. Sistem će postati dostupan u skorašnjim novitetima pod značkama Kije, Genesisa i Hyundaija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovako izgleda kada sistem za prepoznavanje pešaka zakaže

 

pesaci.jpg

 

Moderni automobili danas mogu da raspolažu i sa nekoliko desetina različitih sistema asistencije vozaču. Cena je ta koja diktira kojim sistemima će auto biti opremljen, ali kako vreme prolazi tako je sve više njih dostupno i u jeftinijim automobilima. A jedan od sistema koji je sve popularniji je onaj koji bi trebalo da prepozna prepreku, tačnije pešaka, i da autonomno zaustavi vozilo na vreme kako ne bi došlo do udarca.

 

Sudeći po testovima koje je sproveo američki AAA, upravo taj tip vozačkog pomagala je daleko od savršenog. Testovi su sprovedeni na četiri limuzine popularne na američkom tržištu. To su Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 i Toyota Camry. Podvrgnuti su nizu testova kojima se proverava efikasnost sistema automatskog zaustavljanja vozila izazvanih detekcijom pešaka. Simulirani su najčešći mogući scenariji, od izlaska pešaka pred vozilo do istrčavanja deteta između dva vozila i ulaska vozila u krivinu dok pešak prelazi put. Jedina situacija u kojoj su se automobili pokazali dobrim je ona u frontalnom naletu vozila na pešaka, i to brzinom od 32 km/h. Sistem je bio efikasan u 40% slučajeva. Pri 50 km/h više nije funkcionisao. Automobili su u drugom scenariju pregazili ''dete'' u 89% slučajeva, a u krivini su redovno pregazili pešaka. U uslovima smanjene vidljivosti sistem je potpuno beskoristan.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pirelli predstavio gumu sa senzorima koja se povezuje sa internetom

 

pirelli internet guma.jpg

 

Mogućnost povezivanja sa internetom se brzo širi autoindustrijom, a sada je kompanija Pirelli proizvela gumu sa istim mogućnostima koja šalje vredne podatke. Nova Pirellijeva guma sadrži mali disk veličine kovanice u kojem su smešteni senzor, procesor i komunikacijska elektronika. Disk prati i prikuplja ključne podatke i šalje ih ka ECU jedinici u automobilu, ali i drugim automobilima u blizini.

 

Ukoliko pređete preko lokve nova tehnologija može pomoći da izbegnete nesreću, ali i da upozori druge vozače iza vas na opasnost. U slučaju da senzori u gumi detektuju loše uslove za vožnju, poslaće podatke ECU jedinici koja će zatim prilagoditi mapiranje motora, kontrolu trakcije pa čak i podesiti oslanjanje. Guma će moći da prati i druge informacije kao što su dubina gazećeg sloja, pritisak u gumama, temperaturu guma i slično.

 

Iako je nova guma prvenstveno namenjena drumskoj upotrebi, Pirelli je senzor ugradio i u set P-Zero Trofeo guma visokih perfomansi. Set je stavljen na Audi A8 na zatvorenoj test stazi, a gume su uspešno detektovale lokvu i podatke poslale Audiju Q8 koji je bio iza. Q8 je primio podatke putem 5G mreže pre nego je došao do lokve. Ova tehnologija nije u potpunosti implementirana na put, ali se nešto slično već koristi u kamionskoj industriji i štedi mnogo vremena mehaničarima koji ne moraju da proveravaju pritisak u gumama jer zahvaljujući tehnologiji znaju koju gumu moraju da da napumpaju, a koju da preskoče. Očekuju se dugoročna testiranja, ali se već sada čini da je ''cyber guma'' veliki korak u povećanju bezbednosti na putu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ferrarijev Halo sistem za drumske automobile

 

ferrari halo.jpg

 

Kako vreme prolazi tako su bezbednosni propisi u saobraćaju sve strožiji, a proizvođači automobila moraju da osmišljavaju rešenja. Jedno od takvih je otkriveno u Ferrarijevom patentu. U svrhu povećanja zaštite vozača i putnika, A stubovi postaju veći, ali to sa druge strane smanjuje vidljivost, odnosno preglednost. Međutim, čini se da Ferrari ima rešenje za ovaj problem, a to je verzija Halo sistema iz Formule 1 namenjena drumskim automobilima. Cilj ovog rešenja je da se poveća čvrstoća potrebna za optimalni strukturalni integritet.

 

Proizvođači neretko tehnologiju iz sveta trka prenose na drumske automobile, ali je prošlo dosta vremena otkako je industrija imala inovaciju poput Ferrarijeve. Halo sistem postavljen u centralni deo vetrobranskog stakla omogućava mnogo manje A stubove, čime se značajno povećava preglednost. Neki će pomisliti da stub smanjuje preglednost prema napred, ali je to Ferrari rešio ugradnjom kamere koja omogućava da se ono ispred Halo sistema projektuje na njegovoj unutrašnjoj strani. Slično digitalno rešenje je iskorišćeno da se zameni retrovizor, a to smo već videli u trkačkim i drumskim automobilima. Mnogi GT3 automobili imaju centralno postavljene vertikalne brisače što nije baš praktično za drumsku upotrebu, a u slučaju centralnog stuba na Ferrariju, brisači bi se mogli postaviti na sredinu vetrobranskog stakla vertikalno, što bi doprinelo aerodinamici. Da li će i kada bi ovo rešenje moglo da ugleda svetlost dana, za sada nije poznato, ali bi sigurno promenilo standarde u dizajniranju automobila, kao i performanse.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford LHI tehnologija će upozoravati vozače na nesreće i opasnosti na putu

 

ford lhi.jpg

 

Mnogo je slučajeva kada bi saznanje šta je ''iza ugla'' vozačima moglo biti itekako korisno, pa čak i spasiti njihov život. Zahvaljujući novoj Fordovoj tehnologiji povezanosti automobila, to će sada biti i moguće. Podaci o lokalnim opasnostima predstavljaju značajan korak na putu ka povezanoj saobraćajnoj infrastrukturi pomažući vozačima da se pripreme i potencijalno izbegnu opasnosti na putu, kažu iz Forda. Nova tehnologija autoproizvođača će upozoravati vozače na nesreće, nestabilne terene, poplave ili čak klizišta i odrone na putevima. Sve opasnosti koje utiču na vozača u tom trentuku biće prikazano na displeju. Sistem je dizajniran tako da vozačima više koristi nego informacije o opasnostima iz radio-difuznih sistema koje često nisu relevantne ili dođu prekasno.

 

LHI tehnologija trebala bi se uvesti u više od 80% Fordovih putničkih vozila do kraja 2020. godine. Presudno je to da ova tehnologija neće biti ograničena samo na one koji putuju u Fordovim vozilima, već će informacije iz LHI-ja moći da koriste i osobe koje voze druge marke automobila. ''Ono što informacije o lokalnoj opasnosti razlikuje jeste to što su automobili povezani i nema oslanjanja na neke druge aplikacije. Ovo je značajan korak napred. Upozorenja su specifična, relevantna i prilagođena putovanjima'', kazao je Jorg Bejer, izvršni direktor u evropskom sedištu Forda.

 

Kako LHI sistem funkcioniše?

Senzori LHI tehnologije prate aktivnosti vozača, uključujući prinudna kočenja ili paljenje svetala za maglu, te kontrolišu vuču vozila radi otkrivanja nepovoljnih vremenskih ili saobraćajnih uslova. Podaci tih aktivnosti zatim se izračunavaju da bi se utvrdilo mesto opasnosti te da li se na tom mestu desio saobraćajni incident. Vozilo automatski ažurira sve informacije, dok Fordov tehnološki partner ''HERE Technologies'' upravlja centralnom platformom koja objedinjuje informacije iz više modela vozila. Što je više automobila spojeno na mrežu, veća je i efikasnost sistema. Kada više vozila generišu isto upozorenje, druga vozila u blizini primaju informacije o opasnostima i stanju na putevima. Dodatne informacije prikupljaju se iz baza podataka javnih obaveštajnih sistema.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veliko usporavanje: 30 Km/h u gradovima?

 

30 na sat.png

 

Na konferenciji SZO sredinom februara u Stokholmu, predstavnici državnih ministarstava za saobraćaj će utvrditi svoju strategiju do 2030. godine. Očekuje se da se maksimalna brzina od 30 km/h proglasi za svetsku normu. Očekivao sam nervozu, gestikulacije užurbanih vozača, zvuke truba, dok sam prilazio Berlinu. U gradu - ništa od toga; svi voze oprezno, pa i u širokim glavnim ulicama jer na području gradskog centra važi ograničenje brzine od 30 km/h.

 

Tu meru je doneo Senat najmnogoljudnijeg nemačkog grada. Ovde živi 3.7 miliona ljudi, svake godine im se pridruži novih 20.000. Broj vozila, buka i zagađenje vazduha se stalno povećavaju. Berlin spada u gradove koji su prekoračili dozvoljenu graničnu vrednost Evropske komisije od prosečnih 40 mikrograma azotnog dioksida po kubnom metru vazduha. Prema Saveznom zavodu za zdravstvo, štetni gasovi u saobraćaju mogu da izazovu zdravstvene probleme poput astme. Portparol Senata Jan Tomsen za DW kaže da ''se od aprila 2018. eksperimentisalo sa brzinom od 30 km/h i da su godinu dana vršenja merenja. Rezultat: emisija azotnog dioksida se smanjila za 2.3 mikrograma po kubnom metru spoljnog vazduha u godišnjoj srednjoj vrednosti'', što odgovara smanjenju koncentracije NO2 od 4%. Kada je reč o čitavoj 2019. godini, smanjenje u ulici Lajpciger štrase iznosi čak 11 mikrograma. Tomsen smatra da je za to zaslužno adaptiranje vozila, posebno autobusa, ali da je za petinu do četvrtine uspeha odgovorno i ograničenje brzine na 30 km/h. Razlog je što je za emitovanje štetnih gasova posebno ''odgovorno'' ubrzanje, a kada je reč o tako maloj brzini, ono je mnogo kraće nego inače. Na svih 17 mernih stanica na gradskom području 2019. godine je izmerena manja prosečna vrednosti nego 2018. Svakog dana se meri kvalitet vazduha, a od februara bi Senat trebalo da izda čak i aplikaciju za mobilne telefone preko koje bi svako mogao da ima pristup tim podacima.

 

''Tridesetica za bolji vazduh''

Merenja u poslednje tri godine su na glavnim ulicama pokazale da se količina štetnih gasova smanjivala. Posle uvođenja maksimalne brzine od 30 km/h umesto 50 km/h, NO2 se smanjio za 28%. Te vrednosti, doduše, zavise i od vremenskih prilika, količine saobraćaja i ponašanja učesnika u saobraćaju. Ravnomerna vožnja je bolja za kvalitet vazduha od stalnog kočenja i polaženja, a vazduh posebno kvare dizel-automobili. Senatorka grada Berlina za zaštitu životne sredine i saobraćaj Regine Ginter (vanstranačka političarka) smatra da bi pored ograničenja brzine na 30 km/h trebalo zabraniti vožnju dizelašima u nekim ulicama i to u ukupnoj dužini od 2.9 kilometara. Ginter je prezentirajući svoje planove rekla: ''Zdravlje ljudi se mora štititi, ali mi ne želimo da kupce dizela, koje je industrija prevarila, opteretimo više od neophodne mere''.

 

Berlin i Bukstehude prednjače

Prva pozitivna iskustva sa zvaničnim zonama ograničenja na 30 km/h i to u svetskim razmerama imao je gradić Bukstehude sa nekih 40.000 stanovnika, u blizini Hamburga. Tu je početkom osamdesetih sagrađeno stambeno naselje u neposrednoj blizini gradskog centra. Kada se ispostavilo da se u tom kraju prebrzo vozi, 14.11.1983. su tu postavljeni prvi saobraćajni znakovi sa ograničenjem brzine na 30 km/h. A tadašnji gradonačelnik je u neke ulice postavio žardinjere sa cvećem koje su suzile prolaz. Te mere su pratili naučnici koji su kasnije saopštili da je bilo pozitivnih posledica po bezbednost, kvalitet vazduha i potrošnju benzina.

 

Šta pomaže protiv jurnjave?

Pozitivne efekte po način vožnje konstatovao je i berlinski saobraćajni planer Ekart Hajnrihs koji je pokazao da se situacija poboljšava ako se znakovi ograničenja postave na svakoj raskrsnici ili ako se na samom asfaltu nacrta broj 30. I specijalni ekrani na kojima se vidi brzina kojom neko trenutno vozi, upozorenja da postoji radar, ili table koje upozoravaju na đake, pešake, decu ili zaštitu od buke, dovode do prilagođavanja brzine. Ekart Hajnrihs je u Berlinu proučavao dejstvo ograničenja brzine na 30 km/h. Njegovo praćenje situacije u 19 glavnih berlinskih ulica je pokazalo da učesnici u saobraćaju s vremenom sve bolje prilagođavaju brzinu. Dok je mesec dana po uvođenju mere izmerena prosečna brzina od 39 km/h, prosek je 36 meseci kasnije iznosio nešto manje od 34 km/h.

 

Berlin: veća cena parkiranja kao zastrašivanje

Berlinska senatorka Ginter bi želela da oni koji se voze na posao pređu na sredstva javnog gradskog saobraćaja. Njen plan je da se najpre cena parkiranja na 75% odgovarajućih površina poveća. Dugoročni plan uključuje i širenje mreže gradskog prevoza i metroa, kao i postavljanje ''brzih'' biciklističkih staza i povećanje njihovog broja. Zakon o prevozu predviđa da se javni saobraćaj učini atraktivnijim, čistijim i sigurnijim, i to jednostavnim tarifama, malim cenama karata, uvođenjem novih autobusa na električni pogon i to na struju dobijenu regenerativnim izvorima energije. Glavni princip je ''vizija nule''. Bezbednost je najvažnija kako bi se broj žrtava udesa smanjio na minimum. Uzor za Berlin je Švedska. Tamo su biciklističke staze odvojene od automobilskog kolovoza, a suženja na autobuskim stanicama sprečavaju preticanje.

 

Filozofija opuštenosti

Švajcarska je uvela koncept koji uzima u obzir i ljudske greške: saobraćajno vaspitanje, saobraćajna pravila i drakonske kazne bi trebalo da doprinesu da se smanji broj udesa. Onima koji krše ograničenja brzine preti zaplena vozila, oduzimanje vozačke dozvole, pa čak i zatvor. ''Holanđani su bili prvi koji su sedamdesetih godina uveli čitave gradske četvrti sa tzv. smirenim saobraćajem. Tada je ulicama zemalja Beneluksa prolazilo sve više automobila i ugrožena je bezbednost dece i starijih osoba'', kaže Haike Agte iz ''Evropskog društva za smanjivanje brzine'' (Eugent). Mere u Holandiji su bile usmerene na poboljšanje kvaliteta života. Isti cilj sledi i inicijativa ''20 nam je dovoljno'' kaže Haike Agte: ''Ovde je cilj da se brzina u naseljima smanji na 20 milja na sat - to su 32 km/h. Ideja je da se stvori lepo povezano, ljubazno društvo u mestima na kojima je lepo ćaskati i igrati se''. Oni koji prekrše dozvoljenu brzinu imaće šansu da na specijalnim kursevima o štetnosti jurcanja smanje visinu kazne.

 

Gubitak vremena zbog brzine od 30 km/h?

Razna merenja automobilskog kluba ADAC pokazala su da se kontinuiranim vođenjem saobraćaja - pametno postavljenim kružnim tokovima ili inteligentnim upravljanjem semaforima, u odnosu na brzinu od 50 km/h ne primećuje razlika u vremenu provedenom u vožnji. Početkom ove godine, vlasti u Briselu su saopštile da će 1. januara 2021. proširiti zone sa maksimalnom brzinom od 30 km/h na čitavo područje grada. Trenutno je ono na snazi na više od polovine ulica na području prestonice. Grad Ponteverda na severu Španije je još pre 20 godina jednostavno proterao automobile iz većine gradskih ulica. Tamo je poslednja žrtva saobraćajnog udesa zabeležena 2007. godine. Grad bez automobila - to je san i berlinske senatorke Regine Ginter. Ona već gotovo 20 godina nema više svoj automobil.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prosečna brzina je i ovako manja od 30

Послато уз помоћ ТT

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ovako mnogi voze 30-40km/h i prave guzve i blokiraju saobracaj, samo mi fali da jos imaju i razlog da voze tom brzinom... Nemam problem da to ogranicenje bude postavljeno tamo gde ima smisla, na mestima sa velikom kolicinom saobracaja, pre svega pesaka i biciklista, ali kompletan grad mi jednostavno nema smisla.

 

Ne znam sto je svet toliko opterecen da leci posledice umesto uzroke. Kvalitetniji vazduh bi se postigao i sa trenutnom brzinom da se saobracaj efikasnije krece nego sada umesto da vladaju guzve i da su saobracajnice u globalu lose obelezene. Ni ne secam se vec kada je uvedeno smanjenje sa 60 na 50km/h, ali tu u Subotici ni dan danas nisu provalili kako da usklade zeleni talas iako je savrseno funkcionisao sa 60km/h.

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod mene je 50kmh samo na ulazu u mesto,jer ubrzo se ulazi u školsku zonu gde je 30kmh, pa je onda ubrzo centar gde je opet 30kmh, pa dva bloka pa pružni prelaz... Od prelaza do izlaska je opet 50kmh... I stalno slikaju jer se neupućeni zalete...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nova Toyotina tehnologija sprečava vozače da pobrkaju kočnicu i gas

 

toyota cs 01.jpg

 

Toyota se sprema da uzdrma tržište ovog leta inovativnom tehnologijom. Kako piše B92, ova nova tehnologija će prvo biti ponuđena kao opcija za nova vozila u Japanu pre nego što izađu na globalno tržište, dok se u jednom momentu ove godine očekuje i da ga implementiraj u neki od postojećih modela. Sve to ima za cilj da kontroliše ubrzanje čak i kada prepreke ne postoje, i Toyota se nada da će na ovaj način uspeti da smanji broj saobraćajnih nezgoda koje prouzrokuje zbunjivanje i pogrešno stiskanje pedala. Zbog toga što ljudi često pomešaju gas i kočnicu možemo videti nešto veći broj nezgoda na parkinzima i sličnim mestima.

Ova tehnologija će se pridružiti ekspresnom kočenju pre sudara, automatskoj pomoći za ostanak u traci, upozorenju pri napuštanju trake i sličnim bezbednosnim sistemima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...