Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Šta je WRC?

Recommended Posts

image.jpg

FIA World Rally Championship (WRC) se sastoji iz niza trka na atraktivnim, teškim, ponekada i surovim terenima širom sveta koje traju dva, tri ili četiri dana na kojima učetvuju najbolji vozači sveta i automobili posebno setovani i pripremljeni u skladu sa pravilima takmičenja i zahtevima konkretnog relija.

Od snega i leda do šljunka, makadama, blata, asfalta, od Skandinavije do Grčke, WRC je širom sveta prepoznato kao najteže takmičenje u automobilizmu. U postojećem formatu postoji od 1973. godine tako da je aktuelna sezona ustvari 41. po redu svetski šampionat koji će ove godine posetiti 13 država širom sveta.

Pravila su jednostavna. Svaki reli je podeljen u određeni broj specijalnih etapa (obično između 15 i 25), tj. sadrži zatvorene deonice javnih puteva na kojima se inače vozi svaki dan. Cilj je što brže odvozati, tj. proći tim etapama. Dolazak na etapu i odlazak sa nje vozači sami rade tako što voze klasičnim putevima poštujući sva pravila saobraćaja u datoj državi. Na samoj etapi je velika uloga suvozača, odnosno navigatora jer on navodi vozača, upućuje ga u krivine (njihovu težinu) ispred njih, uspone, skokove...u sve ono što ih čeka.

Automobili koje oni voze su najbolji pokazatelji moderne tehnologije, odnosno šta sve čovek ume da napravi kada su automobili u pitanju. Osnova su serijski automobili, dakle oni koje i mi možemo kupiti, voziti. Ali, samo osnova. Što bi se reklo, kad ih gledamo liče na one serijske. Po trenutnim pravilima ispod haube su 1.6 turbo benzinci koji razvijaju preko 300KS, ta snaga se prenosi na sve točkove, tj. imaju pogon na svim točkovima, unapređenja na vešanju kao i menjačima čine da ovi automobili samo liče na serijske. Bez obzira od podloge na kojoj se trkaju, WRC automobili stižu do 100 na sat za oko 3 sekunde, a maksimalna brzina im zavisi od podešavanja menjača za dati reli (duži ili kraći prenos), ali brzine od 220 Km/h su uobičajene.

image.jpg

WRC je pod FIA (Federation Internationale de l’Automobile), odnosno međunarodnim telom koje se stara o automobilskom sportu širom sveta.

Većina WRC događaja (relija) ima isti šablon:

dva dana su za upoznavanje sa etapama (ne i za trening odnosno brze prolaske), samo za tzv. izviđanje terena. To su obično utorak i sreda.

Sve to što su vozač i suvozač videli, upisali u svoje beleške probaju u četvrtak, odnosno to je dan za brzu vožnju, trening.

Samo takmičenje, odnosno merenja vremena počinju u petak i zavisno koliko reli traje dana obuhvata i subotu, nedelju, nekada i ponedeljak. Neki reliji sadrže i tzv. superspecijale, odnosno veoma kratke relacije u kojima se dva vozača nadmeću paralelno, 1 na 1. Veoma pogodno za TV prenos, velika masa gledalaca je na samom specijalu takođe.

Imajući u vidu da trkanje traje danima, vozačima i automobilima je potreban predah. Zato postoji servis prilikom kojeg se vozači uglavnom odmaraju, a mehaničari popravljaju ono što se popraviti može. Ali, kada će postojati vreme za servis je unapred određeno pre svakog takmičenja, kao i trajanje samog zadržavanja na servisu. Ovo vremensko ograničenje je pre svega važno za mehaničare. Njih četvoro imaju 10, 30 ili 45 minuta da pregledaju auto i poprave, zamene ono što mogu. Koliko će tačno trajati konkretno zadržavanje u servisu je takođe određeno pre samog relija.

Baš zbog toga što rade pod strogim vremenskim ograničenjima i šta sve uspeju, kakva čuda uspeju da naprave za tako kratko vreme, ovi mehaničari su najbolji na svetu. Npr. kočnice se menjaju za 5 minuta, radovi na vešanju automobila isto ne traju duže od toga, čitav menjač biva skinut i drugi menjač stavljen za 10 minuta. Kada je limarija u pitanju, teški čekići, aparat za zavarivanje i selotejp su njihove glavne alatke. Izvan prostora određenog za servis popravke su dozvoljene, ali ih mogu raditi samo vozač i suvozač i samo koristeći alat i delove koje imaju u automobilu. To su obično zamene bušnih guma i slične sitne stvari.

Ukoliko automobil provede više minuta na servisu od dozvoljenog, vozač dobija dodatne sekunde, odnosno njegovo ostvareno vreme biva uvećano dodavanjem sekundi i time gubi pozicije u poretku. Kazne dobijaju i timovi (važno za generalni plasman konstruktora) koji zakasne na start etape, ili ne stignu na vreme na bilo koji od brojnih check-points tokom relija.

Onaj koji uspe da prođe sve etape i bude još i najbžri u tome je pobednik relija. Poene dobija prvih 10 i to po sledećem sistemu počev od prvoplasiranog:

25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Po istom sistemu i timovi osvajaju poene u šampionatu konstruktora za ostvarene pozicije svojih vozača.

wrclogosmall.png

Pročitajte i:

Lancia Delta S4

Lancia 037 & Stratos

Grupa B - dani "ludila"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leteći Finac Timo Mäkinen preminuo u 79. godini

 

timo.jpg

 

Poznat kao prvi Leteći Finac, Timo Mäkinen je bio poznat kao neustrašivi i nezaustavljivi reli vozač koji je ostavio neizbrisiv trag u istoriji relija. Nakon nekoliko reli godina na domaćem tlu Mäkinen je internacionalni debi imao 1962. godine u RAC Rally takmičenju sa Minijem. Prva velika pobeda dolazi 1964. godine u Tulip Rallyu, a zatim osvaja brojne relije uključujući i Monte Karlo, sve u legendarnom Miniju. Tri godine zaredom osvaja i Reli 1000 jezera. 1975. godine osvaja RAC po treći put, ovoga put za upravljačem Ford Escorta RS1800. Mäkinen je nastupao na WRC trkama od 1973.g. do 1981. Ukupno je zabeležio 38 nastupa, 4 pobede, dok je 7 puta završio na pobedničkom podijumu. Poznat po svojim hat-trickovima, Mäkinen će ostati upamćen i po neustrašivosti. Posebno je poznat po događaju iz 1967. godine kada je pola deonice odvezao s podignutim poklopcem motora. Iako je 12 km vozio na slepo i uz značajno veći otpor vazduha na kraju je postigao treće vreme.

 

 

1994. godine se vraća na stazu u Miniju povodom 30-godišnjice pobede u Monte Karlu, a 2010. ulazi u reli Kuću slavnih.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Navijači rekli, Karlos Sainc ispred svih

 

sainc dakar.jpg

 

Gotovo je glasanje navijača širom sveta za najboljeg reli vozača u istoriji. Na kraju je slavio čuveni Španac, koji je gospodario WRC karavanom početkom devedesetih godina prošlog veka.

Kako prenosi Sport Klub, Sainc je u finalu protiv Sebastijena Leba osvojio 57.28% glasova navijača. Španac je u bogatoj karijeri osvojio dve WRC titule 1990. i 1992. a slavio je i tri puta na Dakar reliju. Ovaj ishod može se smatrati iznenađujućim pošto je dobio 80 hiljada glasova više od Francuza, inače devetostrukog svetskog šampiona.

''Ne mogu biti srećniji i ponosniji zbog ovog priznanja. Hvala vam što ste mi omogućili prvo da se nađem među prva dva sa Sebastijenom Lebom, a potom i da pobedim. Nema potrebe da vam kažem koliko cenim Leba i koliko zaslužuje da se nazove najvećim'', rekao je Sainc. Treći je bio Finac Hanu Mikola sa 300 hiljada glasova manje od Sainca, a legendarni Tomi Makinen završio je na četvrtom mestu ispred Sebastijena Ožijea. Saincov sin takođe Karlos takmiči se u Formuli 1 i vozi za Meklaren.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemam nista protiv Sainza, naprotiv, vrhunski vozac, dominantan i konstantan pocetkom 90-ih... Ali bar meni, "nidje veze" rezultati glasanja.

 

U to vreme sam jos uvek intenzivno pratio WRC, a Loeb mi je ostao bukvalno urezan u secanju na svom prvom pojavljivanju. Monte Carlo Rally, druga polovina januara 2002. Citroen Sport tek pravi ekipu za 2003., za njih tada nepoznati vozaci parcijalno ucestvuju tek na pojedinim relijima. Makkinen kao mega zvezda presao je da vozi za Subaru. I novajlija Loeb ga bukvalno "istresa iz gaca", leteo je kroz etape sa svojom Xsarom. Samo zahvaljujuci gresci Citroen ekipe prilikom zamene guma, dobija 2 min penalizacije i oduzima mu se prvo mesto. I to sve na svom prvom pojavljivanju u WRC. Kupio me voznjom posle samo jednog jedinog odgledanog relija. Iako je vozio samo deo sezone, prva pobeda dolazi ubrzo te godine, na reliju Nemacke.

Prvu celu sezonu imao je naredne 2003. u kojoj belezi 3 pobede, ali gubi WRC titulu od Solberga za samo 1 bod (sa njom je danas mogao da ima 10 titula).

Ostalo je istorija - od 2004. krece serija od 9 WRC titula... Uz brojne rekorde, koji se ne mogu nabrojati. 2005. je imao 10 pobeda, 6 uzastopnih. Te godine na Tour de Corse osvaja bukvalno svaku etapu, prvi vozac u istoriji WRC kome je to poslo za rukom. 2006. je pao sa bajsa i slomio rame, nije vozio zadnjih nekoliko relija, cak ni to nije bilo dovoljno Gronholmu da sustigne prednost :) . Iako je bio vrhunski vozac na asfaltu, recimo jedni je "nenordijski" vozac koji je uspeo da osvoji Rally Finland vise od jednom (3 puta). Da ne pominjem rekorde u broju osvojenih relija, uzastopnih relija, itd...

 

Summa summarum, ako gledamo samo brojke - 9 titula i 79 pobeda Loeba, naspram 2 titule i 26 pobeda Sainza. Ako gledamo samo WRC, posto su obojica imali uspeha i u drugim disciplinama.

5 hours ago, neshaoct said:

Ovaj ishod može se smatrati iznenađujućim pošto je dobio 80 hiljada glasova više od Francuza, inače devetostrukog svetskog šampiona. Treći je bio Finac Hanu Mikola sa 300 hiljada glasova manje od Sainca

Mislim da je ovde greska u prevodu? Koliko sam ja pratio strane portale, 80.000 navijaca je glasalo samo u finalu (Loeb vs Sainz). Dok ih je ukupno 300.000 ucestvovalo u celokupnoj anketi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slazem se. Cak i sam Karlos kaze da se nikako nije nadao ! :D 

 

Meni je Loeb mozda i najbolji vozac svih vremena. Tu je i Alonso blizu. E sad ja slabije znam ove starije, pa necu da njih da komentarisem na osnovu legendi, al ove sam bas gledao :)  

 

Jednostavno, prilagode se apsolutno svemu, voze i pokvaren auto, u svakakvim uslovima, prosto neverovatno... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po meni pre njega vozacki i Kankkunen (4 titule), po broju titula Makkinen (4), Ogier je vladao zadnjih godina (2013-2018) ali ovaj moderni WRC mi uopste nije interesantan. 

14 minutes ago, horvat said:

Meni je Loeb mozda i najbolji vozac svih vremena. Tu je i Alonso blizu.

Jednostavno, prilagode se apsolutno svemu, voze i pokvaren auto, u svakakvim uslovima, prosto neverovatno... 

Apsolutno tacno. Dovoljno je pogledati u kojim je sve takmicenjima Loeb jos ucestvovao i koje je rezultate postizao. Dosta ljudi to ne zna. Mada i Sainz ima tri Dakar titule (Loeb je bio drugi 2017., zamalo mu je izmakla Dakar titula, a bio je treci prosle godine).

Share this post


Link to post
Share on other sites

WRC šampionat od 2022. odlazi put hibridne budućnosti

 

212838-wrc.jpg

 

Toyota, Hyundai i Ford M-Sport potpuno su se posvetili novim World Rally Championship regulatornim pravilima za sledeću godinu, koja će na predstaviti i nove hibridne pogonske sklopove. Nova reli era WRC takmičenja upariće trenutne 1.6 turbo motore sa električnim motorima od 136KS, prećenih sa 180 Nm obrtnog momenta. Prebacivanje na hibride prvi put je najavljeno 2019. godine i odobreno je od strane World Motor Sport Council organizacije prošlog meseca.

 

''Nije preterivanje reći da predstavljanje samoodrživih hibridnih tehnologija za WRC kategoriju čini jednu od najvećih prekretnica u istoriji automoto sporta. Veoma je dobro što se ovakva velika promena dočekuje u sezoni koja će proslaviti pedesetu godišnjicu šampionata'', izjavio je direktor WRC Promoter, Jona SIebel. ''Zajedno sa FIA i proizvođačima, WRC Promoter je potpuno posvećen predstavljanju nešto zelenijih opcija automobila. Hibridni pogonski sklopovi formiraju integralni deo autombilske industrije kako se svet polako pomera ka daleko samoodživijoj i čistijoj budućnosti, dok je od potpuno esencijalnog pitanja da WRC krene uporedo sa ovom evolucijom.''

 

Iako bi Toyota i M-Sport Ford tek trebalo da predstave koje će modele koristiti sledeće sezone u šampionatu, Hyundai je već potvrdio da će novi WRC trkač ove kompanije biti baziran na i20 N ulično legalnom automobilu. Od sledeće godine, FIA takođe predstavlja i obaveznu trogodišnju posvećenost šampionatu za proizvođače u jednogodišnjim ugovorima, specijalno kreirane kako bi se celokupno takmičenje dodatno stabilizovalo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...