Jump to content
FAS Goran
Dusman

Uvoz polovnjaka iz Evrope (norme, inicijative, katalozi...)

Recommended Posts

Prvi problem kada se priča o bilo kakvim propisima je što država generalno ne može da uvodi jedne propise za jednu robu a druge za drugu već jedan propis mora biti sveobuhvatan. Dakle, roba proizvedena u EU ne podleže plaćanju carine. Da bi se to pravo ostvarilo proizvođač mora izdati odgovarajući dokument kojim to potvrđuje (EUR1). Na osnovu tog dokumenta se carina ne naplaćuje. To što se iz raznoraznih serijskih brojeva i deklaracija može videti gde je neka roba proizvedena nije merodavno jer se traži da je proizvod 51% iz EU, a ne da je konačan proizvod iz EU. 

 

Ako neko misli da je samo nama to problem, onda se može uzeti primer FAS-a. Srbija ima sporazum sa Rusijom o bescarinskom uvozu robe, ako je roba proizvedena u Srbiji i to više od 51% delova. Zato FAS ima problem da izveze 500L u Rusiju i verovatno zbog toga i kasni novi model u KG jer su mislili da isu na liniju bscarinski uvoz EU-Srbija pa odatle bescarinski Srbija-Rusija što kod Rusa naravno ne prolazi. 

 

Moje mišljenje je da će od "nadređenih" doći neki odgovor u fazonu "pa i do sada je bilo vozila na koja se plaćala carina tako da ovo ništa ne menja" i ćao zdravo. Carina se recimo plaća na džipove koji se mahom proizvode u USA, na japance, koreance... tako da mislim da ćemo svi lepo da se hvatamo za zelene i da plaćamo lepo šta se od nsa traži i to je to ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, beli_Punto said:

Onda bi naši kako god da se zovu i šta god da su, trebali da ukinu traženje tog obrasca, a ne da krše propise i otimaju pare, uostalom mi vozimo 'talijane i baš nas briga :D

Ma kak'i!Nema sanse bilo sta da ukidaju.  Imam jednu teoriju sta se tu radi-velike kompanije ce prosto na sve nacine da pokusaju da se u zemlje Balkana(za koje znaju da nije bas beznacajno trziste) spreci uvoz polovnjaka jer to steti prodaji novih automobila. Ovo sa EUR1 je neminovno da svi ostali pocnu da slede. Mada, epilog mi je jako poznat-sve ce da poskupi oko uvoza i zakomplikuje,ali mi kao tvrdoglavi kontrasi, nastavicemo i unat da placamo(kako i Vlada rece) sve takse, carine i ostale p.....e materine da bismo uvezli nesto za sebe/ili kupiili na placu polovnjaka jer je nov auto i dalje samo pusta zelja ili se jednostavno ne isplati. 

Edited by gile smederevo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zemlje Balkana nisu beznačajno tržište? Ma daj :)

 

Srbija proda JEDVA 20.000 novih vozila. Ostale zemlje na koje se "puca" sa tim EUR1 su Bosna, Crna Gora, Makedonija i Albanija. Ma ne zna se koje tržište je veće. Daj bože da svi zajedno prodaju 50.000 novih vozila. Al' ono... to je 50.ooo SVIH vozila ne samo Fiat-a, Audija, Mazde... SVA vozila uključujući i teretni i dostavni program. Uzimajući u obzir da recimo (bila vest na forumu pa sam zapamtio :) ), VW proizvede oko 6 miliona vozila u celom svetu verovatno im onda ovih 1000-1500 u Srbiji (ili recimo 5000 na Balkanu) menja finansijsko poslovanje iz korena :) Možda zbog EURO normi koje su u ovim zemljama manje stroge :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima tu jedna druga stvar... Sa neizdavanjem EUR1 papira za polovnjake su u problemu lizing kuće i dileri, a ne proizvođač direktno :)

 

Oni nemaju gde sad da udome automobile sa 300, 400, 500 hiljada kilometara :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Dovla said:

Iskreno, mislim da je jedini način da se ovo reši da se promeni propis u - "sva roba koja dolazi sa teritorije EU" da ne mora da plaća carinu umesto "roba koja je proizvedena u EU".

 

Ovo je utopija i prostor za velike malverzacije. U tom slučaju bi sve što nije proizvedeno u EU stizalo sa teritorije EU samo da bi se izbegla carina.

 

5 hours ago, totti said:

Da je auto proizveden u nekoj od fabrika u EU može u većini slučajeva da se vidi i u VIN broju. Fora je u tome što nije dovoljno da se auto samo sklopi u Evropi, već je potrebna i potvrda da je više od 50% ugrađenih delova evropskog porekla.

 

Ima tu nekih začkoljica. Npr, Honda kod nas kada proda CR-V-a (koji se proizvodi u Engleskoj) ima eur1 obrazac za skuplje modele koji imaju više opreme (bolji audio uređaj, navigaciju...) a za najjeftiniji nema, pa im je jeftiniji u stvari skuplji i ne nude ga na tržištu.

 

E sad, iako se ta oprema vodi kao "evropska" u stvari se u najvećem broju slučajeva proizvodi u Kini ili Aziji ali dobija oznaku "evropska" jer je matična zemlja proizvođača EU.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvo uzmite u obzir kakvi se sve automobili uvoze, u kakvom stanju i sa kojom kilometražom, ispada da je lakše kupiti novi auto nego polovan, gledajući papirologiju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem sa EUR1 obrascem hvata i uvoznike novih vozila. I oni moraju platiti carinu ukoliko nemaju EUR1. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo što to u praksi ne biva :)

 

Juče sam pričao sa čovekom koji ima 3 auta iz Švice na carini koji ne mogu da prođu carinu jer mu traže da plati. Problem je što Švajcarce zabole da dopisuju bilo šta na fakturi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa, trebalo je da ih zamoli. :)Verujem da je to praktično jedna rečenica. 

E, sad, mana kod ovoga je što ne može da se reši taj EUR1 ako kupiš auto od fiz. lica. Onda treba naći firmu koja može da 'napravi' fakturu. 

Nije malo para ako se tih 12% ušteka sa vrednosti od 4000chf koliko je jedan GP( to što ja jurim)iz 2006 po amss katal. (bar mi je neko rekao da je toliko)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi problem kod uvoza polovnjaka - naknadno plaćanje carine

 

146968-polovni.jpg

 

Carina proverava dokaze koje prilikom uvoza podnose kupci kako bi dokazali da je auto proizveden u EU i da na njega ne mora da se plati carina. Ako se utvrdi da je dokaz neispravan ili falsifikovan, moraćete da platite carinu. Za one koji ne vole da čitaju dajemo skraćenu verziju:

- Uvezli ste iz EU auto koji je proizveden u EU

- Oslobođeni ste carine zato što je auto proizveden u EU

- Međutim, naša Carina sumnja da ste falsifikovali dokaz da je auto proizveden u EU

- Naša Carina šalje zahtev za proveru dokumentacije stranoj Carini

- Strana Carina ne odgovori na vreme ili se pokaže da je dokaz zaista falsifikovan ili da postoji neka druga nepravilnost

- Vi morate naknadno da platite razliku u carinskim dažbinama

 

Kako se to proverava, ko se proverava i nakon koliko vremena mogu da budem siguran da neću morati naknadno da platim carinu?

Objasnimo prvo kako se dokazuje da je auto proizveden u Evropskoj uniji – za to vam treba ili EUR1 obrazac ili izjava na fakturi:

- EUR1 obrazac je od Nove godine za mnoga vozila veoma teško dobiti (ali je ipak moguće u zavisnosti od više faktora) pošto su određeni proizvođači prestali da izdaju potvrdu neophodnu da bi Carina zemlje iz koje se auto izvozi overila EUR1 obrazac.

- Izjava na fakturi – ona se proverava! Auto plac ili drugi prodavac (pravno lice) u inostranstvu, na fakturi vam napiše Izjavu kojom tvrdi da je auto proizveden u Evropskoj uniji i to vam je dokaz na srpskoj Carini da ne morate da plaćate carinu

Ako je Izjavu na fakturi dao ''neovlašćeni izvoznik'' (tj. prodavac – ''običan'' auto plac u inostranstvu), ona  može da se koristi samo za kola vrednosti do 6.000 evra! Gleda se iznos na fakturi, mada nezvanično saznajemo da se ranije gledala vrednost prema AMSS katalogu. Međutim, ako kupujete vozilo od ovlašćenog izvoznika, kojem su carinski organi zemlje u kojoj taj izvoznik ima sedište dali ovlašćenje – od njega možete da dobijete Izjavu na fakturi i za polovna vozila vrednosti veće od 6.000 evra, tj. bez ograničenja vrednosti. Ovlašćeni izvoznik je obično (nema strogih pravila) neka veća firma koja je ispunila kriterijume i ''stekla poverenje'' kako bi samostalno mogla da daje izjave o preferencijalnom poreklu bez obzira na vrednost robe koja se izvozi - u našem slučaju to su polovni automobili. Naglašavamo – ne oslanjajte se slepo na informacije koje ovde pročitate! Pre nego što krenete da kupite polovan automobil u inostranstvu, prvo se dobro informišite na više strana i konsultujte nekog špeditera! Podsećamo, špediter ne dovozi kola na prikolici, već sređuje uvoznu dokumentaciju (što po zakonu ni ne možete sami da radite). Zato nađite nekog špeditera pre same kupovine, kako bi vas on proveo kroz čitavu proceduru od početka do kraja – tako ćete izbeći razne potencijalne probleme!

 

Zašto bih morao naknadno da platim carinu?

Zato što Carina može da posumnja da Izjava na fakturi nije po propisima i odluči da je proveri. Javio nam se veći broj vlasnika uvezenih polovnjaka koji su i nakon više od 6 meseci od uvoza dobili nalog da treba da plate carinu zato što je naša Carina nakon provere zaključila da postoje nepravilnosti, tj. da je izjava na fakturi falsifikovana ili je neispravna na neki drugi način.

 

Da li se proverava samo samo Izjava na fakturi ili je ''na meti'' i EUR1 obrazac?

Najčešće se proverava Izjava na fakturi, a EUR1 obrazac nešto ređe.

 

Kako se obavlja provera?

Provere dokaza o poreklu obavljaju se nasumice ili u slučaju opravdane sumnje. Proveri su podložna sva dokumenta. Srpska Carina šalje dokumenta i podatke carinskim organima zemlje izvoznice, uz zahtev za proveru u navođenje razloga za proveru. Kako su nam objasnili u Carini: ''Ako se desi, da u slučaju opravdane sumnje odgovor ne stigne u roku od 10 meseci od dana podnošenja zahteva za proveru, ili ako odgovor ne sadrži podatke dovoljne za utvrđivanje verodostojnosti dokumenta o kojem je reč, ili stvarnog porekla proizvoda, carinski organ koji je podneo zahtev će, osim u izuzetnim okolnostima, uskratiti pravo na povlašćeni tretman''. Drugim rečima, ako Carina zemlje iz koje ste uvezli automobil ne odgovori našoj Carini u roku od 10 meseci; ili ako odgovor ne sadrži dovoljno dokaza da potvrdi verodostojnost Izjave na fakturi kojom ste dokazali da je vaš automobil proizveden u EU, moraćete da platite carinu.

 

Nakon koliko vremena mogu da budem  siguran da neće biti provere, tj. rizika da ću morati da platim carinu?

Nakon tri godine, kako su nam rekli u Carini: ''Protokolom o poreklu propisano je da izvoznik mora da čuva dokumenta za dokazivanje porekla najmanje tri godine i u tom roku se može sprovoditi naknadna verifikacija izdatih dokaza o poreklu''. Nezvanično saznajemo da je bilo naknadnih naplata carine i kažnjavanja i nakon više od tri godine.

 

Da li sam ''bezbedan'' ako kupim polovni automobil iz inostranstva na auto placu u Srbiji?

Naravno – ako kupite uvezenog polovnjaka na auto placu u Srbiji, ne postoji razlog za strah. Ukoliko Carina naknadno utvrdi da je Izjava na fakturi npr. falsifikovana, ona će to rešavati sa auto placem koji je auto uvezao, a vi sa tim nemate apsolutno ništa. Carina će biti naplaćena od auto placa. Dakle, samo ako ste vi, kao fizičko lice, označeni kao uvoznik, odnosno carinski obveznik, tada postoji obaveza naknadnog plaćanja carine.

 

Zašto naša Carina toliko sumnja u verodostojnost dokaza da je auto proizveden u Evropskoj uniji?

Prenosimo odgovor Uprave carina: ''Prema dosadašnjem iskustvu Uprave carina, ishod sprovedenih provera, u velikom broju pokazuje, da recimo, izvozno preduzeće iz Evropske unije nema poslovne odnose sa Srbijom, odnosno, da na poslovnim računima izvoznog preduzeća iz EU nema podataka o izvoznim deklaracijama i trgovinskim transakcijama koje se odnose na fakture, ili ako ih ima, ''izjava na fakturi'' nije prvobitno stavljena na komercijalna dokumenta; da je došlo do uzurpacije identiteta izvoznog preduzeća iz EU (falsifikovanja imena, logoa, zaštitnog znaka, marke, potpisa itd. i njihovog lažnog korišćenja); da izvozno preduzeće iz EU ne raspolaže dokaznom dokumentacijom o poreklu robe; da je izvozno preduzeće iz EU, na koje se odnosi faktura sa izjavom izvoznika o poreklu robe, ugašeno; da su fakture, koje smo poslali na proveru odštampane na drugačijem formatu od onih koje su prezentovane u trenutku izvoznog carinjenja u EU i da se vrednosti na fakturama ne poklapaju.''

 

Postoje li kazne i kolike su?

Prenosimo zvaničan odgovor Uprave carina: ''Ukoliko se proverom utvrdi da izjava na fakturi  sadrži određene nepravilnosti,  podnosilac deklaracije–uvoznik, eventualno posredni zastupnik koji je podneo carinskom organu isprave sa netačnom sadržinom, mogu biti kažnjeni zbog izvršenja prekršaja. Propisana kazna je u rasponu od jednostrukog do četvorostrukog iznosa uskraćenih dažbina, uz zaštitnu meru oduzimanja robe. Kada je reč o posrednom ili neposrednom prilaganju isprava uz carinsku deklaraciju, koje sadrže netačne i neistinite podatke, bez obzira da li je bilo namere ili ne podnosioca isprava, ukoliko su na taj način plaćene dažbine u manjem iznosu, radi se o carinskom prekršaju, za koji je propisana novčana kazna, za pravno lice od 50.000 do 1.500.000 dinara, odnosno za odgovrno lice u pravnom licu, u iznosu od 10.000 do 100.000 dinara, a za preduzetnika i novčana kazna, u iznosu od 10.000 do 300.000 dinara''.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobro, ovo je već godinama aktuelno i nije ništa novo.

Mnogo veći problem je ekološka taksa, koja se plaća retroaktivno i na gomili. A pošto se plaća retroaktivno, a ne odmah prilikom uvoza, opet se favorizuju fantomske jednokratne firme sa rokom trajanja od po par meseci, a udaraju po džepu one koje dugo rade.

Treba li da pomenem i notornu glupost da samo pravna lica plaćaju tu taksu... Fizička lica su oslobođena iste. Zna li neko da mi objasni svu tu logiku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubanj Potok - pijaca automobila za svačiji džep

 

polovno%20111.jpg

 

Kako prenosi RTS, tržište polovnih automobila svakog proleća živne. Izbor je više nego dobar - nudi se čak 130.000 vozila, što na placevima, što preko interneta, a cene su niže od onih koje se mogu ostvariti individulanim uvozom. Prodaju se uglavnom vozila stara od 10 do 16 godina, za manje od 2.000 evra, često bez ikakve garancije. Pijaca polovnih automobila u Bubanj Potoku, najveća na Balkanu, svake nedelje nudi oko 1.000 polovnjaka, od onih najskupljih i retkih do ''Stojadina"'' i Yuga, čije cene se kreću od 200 do 800 evra. Najviše se traže nemački automobili stari preko 10 godina, sa cenom od 1.800 do 2.800 evra, a dobro idu i francuska vozila u istoj cenovnoj kategoriji. Prodavci najčešće ispoliraju automobile, hemijski očiste sedišta, poprave oštećenja na karoseriji i obavezno vrate kilometražu. Građani kažu da su cene pristupačne, ali da ljudi slabo dolaze. Tvrde da je bolja prodaja na internetu. Nemci su najavili da će do kraja ove godine doneti zakon da automobili sa ''evro 5'' motorom do 2012. godine neće moći više da ulaze u centre većih gradova u Nemačkoj. Po toj računici, oko 14 miliona polovnih vozila treba da bude prodato za pet godina. A o tome da li će takva situacija imati uticaja na srpsko tržište, mišljenje prodavaca i kupaca je da će cene ostati iste. Kada želite da kupite polovni automobil, počnite od provere dokumentacije, najbolje je da majstor pregleda vozilo i obavezno računajte na ulaganja koja se, pored registarcije, kreću od 200 do 500 evra. Najbolja kupovina jeste od ljudi koje poznajete. Time se lišavate mnogih problema koje bi mogli da imate sa vozilom iz uvoza.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...