Jump to content
FAS Goran
Dusman

Uvoz polovnjaka iz Evrope (norme, inicijative, katalozi...)

Recommended Posts

Da li znate koji polovni model vozila je najprodavaniji u Evropi?

 

Volkswagen Golf 8 01.jpg

 

U zemljama poput Nemačke ili Austrije polovni automobili su iz meseca u mesec skuplji nego ikada što se oseti i na ostalim tržištima, uključujući i naše. Smanjena proizvodnja novih automobila te promena interesa građana u pandemiji koronavirusa, koji su počeli da se orijentišu na putnička vozila i da zanemaruju javni prevoz, uticali su i na rast cena polovnih vozila.

 

U slučaju posebno popularnih modela, cene su porasle za čak 20% do 30% - dok je u isto vreme ponuda smanjena - piše nemački Focus. Autoscout24, jedna od najvećih internetskih berzi polovnih automobila u Evropi, prošle godine je širom Evrope zabeleežila rast cene od 8%. Pritom je ponuda smanjena za 11%. Volkswagen Golf je ostao najpopularniji polovni automobil u Evropi 2021. godine. Što se Nemačke tiče, cene polovnih su porasle za 21% u odnosu na prethodnu godinu. Dvocifreni rast cena je karakterističan i za mnoge države u Evropi. U Nemačkoj prosečni polovni automobil košta 21.910 evra, a ako se gledaju velike evropske države u Italiji je najniža cena, 17.816 evra.

 

Što se marki tiče, najpopularniji su Volkswagen, pa Mercedes, BMW i Audi. Nakon Golfa najpopularniji polovni automobili su Audi A4 i A3, VW Polo i Audi A6. Prema istraživanju Autoscouta, 35% kupaca automobila razmišlja o kupovini polovnog električnog modela. Uprkos lošim rezultatima na poslednjem Euro NCAP crash testu, Renault Zoe je najpopularniji električni automobil zbog svoje prosečne cene od 16.400 evra. Teslin Model 3 je na drugom mestu, a Model S na trećem.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uprkos poskupljenju od 15%, stručnjaci predviđaju da se situacija na tržištu ni 2022. neće stabilizovati

 

158229-polovni.jpg

 

Cene polovnjaka i novih automobila na našem tržištu su za poslednjih nekoliko meseci opet skočile od 10% do 15%. U zavisnosti od modela i klase zavisi i raspon poskupljenja. Jeftinija korišćena vozila, od dve do tri hiljade evra koštaju nekoliko stotina evra više. U srednjoj klasi automobila skok može da bude od 1.000 do 10.000 evra, a kod premium vozila to je mnogo više.

 

Kako ocenjuju stručnjaci, trend poskupljenja i polovnjaka i novih vozila će se nastaviti i u narednom periodu zbog veće potražnje od ponude. Uzlazna linija će se zaustaviti kada se reši poremećaj na tržištu do koga su doveli problemi u lancu snabdevanja. Prognoze su da će nestašica mikročipova, koja je velikim delom doprinela ovoj situaciji, trajati tokom čitave ove godine. Pojedini veliki proizvođači ovih poluprovodnika smatraju da je moguće da i 2023. ne dođe do stabilizacije u njihovom snabdevanju. Međutim, osim čipova problem je napravila i nestašica sirovina, litijuma, plastike i čelika, čije su cene početkom ove godine uzletele, pišu Novosti.

 

Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije kaže da polovnjaci prate cene novih vozila i da će se trend poskupljenja nastaviti.

''Osim automobila, koji su poskupeli od 10% do 15%, skočile su i cene svih delova, kao i održavanje'', navodi Živković. ''Na primer, gume su poskupele za 10%. 5 litara tečnosti za šoferšajbne jednog proizvođača u decembru je koštalo 280 dinara, a sada je 460. Sve je poskupelo, i žetoni za pranje vozila su bili 50, sada su 100 dinara.''

 

On navodi da su takozvani krosoveri i suv vozila, stara do deset godina, najtraženija i da su i najviše poskupela. U toj cenovnoj klasi, na primer, mnogi modeli čija je cena bila od 10.000 do 15.000 evra, sada koštaju od 15.000 do 20.000 evra. On navodi da se prilikom kupovine novog automobila i dalje čeka nekoliko meseci na isporuku. To utiče na mnoge potrošače da promene odluku o izboru vozila i kupuju ono koje je dostupno na lageru. U svetu je situacija još gora. Kupci čekaju do šest meseci na novi automobil, a za luksuznije modele i godinu dana. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila, Milan Belin, kaže da veliki broj ljudi pazari polovne automobile, ali da ne zaostaje ni kupovina novih zbog njihove udobnosti i bezbednosti. ''Svaki prodavac novih automobila i brend nudi posebne pogodnosti, u vidu povoljnih kamatnih stopa, produženih garancija i servisnih intervala'', ukazuje Belin. Domaći kupci biraju vozila prema mogućnostima, a ne prema potrebama.

 

kompletan tekst na Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Tržište polovnjaka je poludelo'' - Cene su već otišle i do 30%, ali tu poskupljenju ne mora da bude i kraj

 

213207-polovni cene.jpg

 

Martin Vajs radi za DAT, nemačku organizaciju koja je osnovana 1931. da bi objektivno procenjivala stvarnu vrednost automobila. On se čudi kada posmatra aktuelne trendove u branši.

''Tržište je poludelo'', kaže Vajs i dodaje da su polovni automobili skuplji nego ikad do sada, ''čak i 20% više". Navodi da u nekim slučajevima cena može biti još veća - pre svega automobili sa motorima na dizel su mnogo skuplji nego u prvim godinama posle skandala sa falsifikovanim emisionim vrednostima. Cene polovnih automobila porasle su u zavisnosti od modela i do 30%, a sudeći po okolnostima na tržištu ove godine poskupljenje bi moglo da se nastavi. U Evropi je trenutno manje polovnih automobila nego kupaca, i sve to, zajedno sa problemima u proizvodnji čipova, diže cenu iz uvoza, a posebno iz Nemačke.

 

''Polovni automobili postali su retka roba. Za raspoložive polovne automobile kupci moraju da plate više. Cene su porasle od 5% do 10%. U nekim situacijama polovni automobili koštaju više od novih, a kada se uzme u obzir da na isporuku novih trenutno mnogo čeka'', naveo je nedavno Tomas Pekrun, zamenik predsednika Centralnog udruženja nemačke automobilske trgovine (ZDK). On navodi da ćemo i tokom 2022. godini imati poskupljenje polovnih automobila, a da se normalizacija tržišta očekuje najranije tek 2023. godine.

 

Prema podacima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15% ukupne prodaje, odnosno prvih registracija, a čak 85% čine polovna vozila. Pritom je skoro 80% polovnih vozila starije od 10 godina, što nas dovodi do statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi oko 17 godina. Cena polovnjaka je počela da raste još početkom prošle godine. Prvo su skočile desetak odsto, kao posledica pandemije i posledičnog pada potražnje, a onda drastičnije tokom leta. Početkom ove godine nabavka pojedinih modela je uveliko bila skuplja za 20% do 30% nego što je uobičajeno. Trend se na tržištu polovnih automobila dodatno zahuktao sa pojavom informacija da će pored pandemijskog, doći i nekoliko poskupljenja prouzrokovanih drugim faktorima, kao što su izmene zakona u Nemačkoj, te nestašicom čipova na globalnom tržištu. Nedostatak čipova koji remeti globalnu proizvodnju automobila mogao bi se nastaviti do duboko u 2022, pa čak i 2023. godine, rekao je jedan od vodećih nemačkih proizvođača automobilske industrije.

 

preuzeto sa - blic.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako će rat u Ukrajini uticati na cenu polovnih automobila u Srbiji?

 

polovni tri u jedan.jpg

 

Velika je mogućnost da će zbog rata u Ukrajini poskupeti novi automobili. Naravno, to se posledično može odraziti i na tržište polovnih automobila. Razlozi? Prvo korona, a zatim rat u Ukrajini.

 

Zbog korone već godinu ili dve svedočimo rastu cena novih vozila. Zbog poremećaja u odnosu ponude i potražnje, i zbog poskupljenja sirovina i problema sa čipovima (što je posebna i važna problematika). Rusija i Ukrajina su izuzetno važne po pitanju nabavke sirovina neophodnih za proizvodnju automobila, a sada je to sve poremećeno - što zbog samog rata, sankcija, logistike, plaćanja... Takođe je generalno došlo do poremećaja lanca snabdevanja u kojem uticaja imaju i druge zemlje na razne načine. To ima ogroman efekat na čitavu priču.

 

Dakle, potpuno je jasno da ovakva situacija, svidelo se to nama ili ne, ima veliki uticaj na kretanje cena vozila i da u skladu s tim utiče i na cene novih i na cene polovnih automobila. Sa druge strane, ne bismo se iznenadili ni suprotnim stavovima po pitanju toga kako će veći broj polovnjaka namenjenih Ukrajini i Belorosiji, a koji će ostati neprodati, uticati na tržište. Realno, Ukrajina i Rusija su ogromna tržišta koja primaju veliki broj polovnih automobila iz Evropske unije. Isključenjem Ukrajine iz nabavke (posredno možda i Poljske koja je među prvima stala na stranu Ukrajine), otvaraju se vrata za naše tržište, odnosno prostor za veći uvoz polovnjaka iz Evropske unije.

 

Ovo može da uspori rast cena u nabavci, barem kada je u pitanju postojeća ponuda u EU. Ipak, procena je da se za najviše 2 meseca sve može vratiti na stari scenario - manja ponuda novih vozila koju sledi rast cena polovnih. Uostalom, najavu takvih scenarija čuli smo mnogo puta u poslednjih desetak godina - što zbog navodne zabrane dizelaša u Nemačkoj (i to u više navrata), što zbog raznih potpuno lažnih vesti, što zbog oštrijih tehničkih pregleda, zbog korone... Da, korona jeste poremetila prodaju, potpuno logično i očekivano, uzrokovala je manju ponudu automobila širom Evrope, a sve to odrazilo se i na cene, koje nisu pale, već upravo suprotno. Generalno, situacija je komplikovana i menja se iz dana u dan i nije lako predvideti da li će polovnjaci poskupeti ili pojeftiniti, da li će ih biti više ili manje u ponudi i slično. Zbog toga, u nastavku teksta nastojimo da otkrijemo razloge koji mogu dovesti do potencijalnog rasta, kao i one koji mogu dovesti do stagnacije ili čak pada cena automobila.

 

Zbog čega može doći do poskupljenja novih automobila, a sa njima i polovnih?

Krenimo stavku po stavku, uz naglasak da se situacija menja iz dana u dan. Napomenimo da su Rusija i Ukrajina i direktno važne za auto industriju, zbog važnih sirovina, isporuke komponenti fabrikama u drugim zemljama i slično.

  • Nafta poskupela - cena nafte nastavlja da raste. Trenutno ima najvišu cenu u poslednjih 9 godina. Nafta je izuzetno važna i kao energent i kao sirovina za brojne proizvode. Rusija je 3. svetski proizvođač i najveći izvoznik nafte na svetska tržišta, prema podacima Međunarodne agencije za energetiku.
  • Gas poskupeo - cena gasa u Evropi je prebacila i najmračnija očekivanja. U ekstremno kratkom roku poskupeo je čak 4 (četiri) puta! Pritom se očekuje nastavak poskupljenja. Gas je takođe izuzetno važan energent
  • Brojne sirovine znatno poskupele - poskupelo je praktično sve, od čelika, bakra i aluminijuma, preko raznih veoma važnih plemenitih metala, do brojnih materijala u čijoj je proizvodnji nafta važna sirovina (plastika, guma...).

Paladijum, koji je znatno skuplji od zlata, a koristi se u proizvodnji katalizatora, dostigao je rekordnu cenu - upravo Rusija je najveći proizvođač paladijuma u svetu. U vreme dok se još samo generalno pretilo sankcijama, cena paladijuma je tokom januara skočila sa 1.750 na 2.400 dolara za uncu (31.1 gram). Slično važi za platinu - skupa je, i dalje konstantno poskupljuje, koristi se za katalizatore, a Rusija je drugi proizvođač u svetu. Ne zaboravimo nikl koji je neophodan za proiozvodnju litijum-jonskih baterija za električne automobile  - Rusija je treći svetski proizvođač ovog metala. Tu je i gas neon koji je nepohodan za proizvodnju čipova - Ukrajina proizvodi oko 70% ovog gasa u ''obliku'' koji se koristi u ovu svrhu. Još je mnogo sličnih primera.

 

Prekinuti ili usporeni lanci isporuke komponenti - podaci ''Udruženja nemačkih proizvođača automobila'' - VDA, nemačke automobilske kompanije snabdevaju se delovima i komponentama iz oko 50 fabrika u Rusiji i Ukrajini. Sada je čitava ta priča ili zaustavljena ili ozbiljno usporena. Zato su mnogi proizvođači u Evropi već najavili dodatno usporavanje proizvodnje ili privremeno zatvaranje nekih pogona. Sve navedeno će sigurno dovesti i do poskupljenja polovnih automobila, kao i do njihovog manjka na tržištu. Na primer, VW je u Nemačkoj prestao da proizvodi modele ID.3, ID.4 i Cupra Born zbog nemogućnosti da dobije kablove koji inače stižu iz Ukrajine. Britanski Autocar piše da je BMW zaustavio proizvodnju u nekoliko svojih evropskih fabrika (iz kojih izlaze BMW i Mini) zbog nemogućnosti dobijanja delova iz Ukrajine.

 

Staje proizvodnja i u fabrikama u samoj Rusiji. Strani proizvođači navode razne razloge - od logističkih problema do solidarisanja sa Ukrajinom i poštovanja politike zemalja u kojima im je sedište. BMW je stopirao isporuku vozila u Rusiju i prekinuo proizvodnju u svojoj fabrici u Kalinjingradu. Mitsubishi najavljuje isti potez. Mercedes je prekinuo izvoz putničkih vozila i kombija u Rusiju i odustao od saradnje sa lokalnim dobavljačima. Ford takođe privremeno prekida proizvodnju u fabrici u Rusiji u kojoj ima suvlasništvo. Reuters kaže da General Motors obustavlja neke poslove u Rusiji, ali i da prekida izvoz vozila u tu zemlju. Britanski BBC kaže da su Jaguar i Land Rover prekinuli isporuku novih vozila Rusiji, a pridružiće im se i Volvo. Hyundai privremeno zaustavlja proizvodnju u fabrici u Rusiji zbog nedostatka mikročipova.

Sankcije - problemi sa uvozom/izvozom, problemi sa plaćanjem, kao i mnogo drugih problema.

 

Cene mogu da padnu ili bar da se ''zalede'' - Malo verovatno

Tu je i druga strana priče - globalna dešavanja i svakodnevne promene u samoj Ukrajini koje mogu da imaju veliki uticaj na kretanje cena polovnih vozila za krajnjeg kupca u Srbiji. Naime, Ukrajina je (uz Poljsku) bila najveći kupac polovnih automobila iz EU u poslednjih godinu i po dana. Osim samog uzimanja velikog broja polovnjaka, destabilizovali su tržište i davanjem znatno više novca za automobile nego što je to bio slučaj u drugim zemljama. Žargonski rečeno, ''nisu pitali šta košta''. Podsetimo i da je ranije Ukrajina imala velike uvozne dažbine na uvoz polovnih vozila. Međutim, kada je korona postala ozbiljniji problem, država je dozvolila slobodan uvoz.

 

Sada, pošto je Ukrajina praktično izbačena iz igre kao (iole ''ozbiljan'') uvoznik polovnjaka zbog rata, a rat je uticao i na neke druge zemlje iz regiona po pitanju potražnje za polovnjacima, naši uvoznici (dileri) dobili su mogućnost da ostvare bolju poziciju po pitanju pregovaranja i dobijanja povoljnijih cena. Dakle, ova priča definitivno može da uspori rast cena polovnjaka kod nabavke, bar kad je u pitanju postojeća ponuda u EU. Nažalost, procena stručnjaka je da to ''usporavanje'' može da potraje najviše 2 meseca, a da će nakon toga da se vrati stari scenario - nema dovoljno novih vozila, automatski skaču cene polovnih!

 

Ne zaboravimo da i cena transporta vozila (na kamionu) u teoriji može da padne više nego osetno upravo zbog toga što je drastično opao transport ka Ukrajini i Rusiji. Zato postoji mogućnost da ozbiljno padne cena transporta polovnjaka. Koliko? Zavisi - vlasnici kamiona ili firmi čiji su kamioni će se potruditi da svaki kamion maksimalno iskoriste, tako da se na kraju sve svodi na dogovor. Pošto cena transporta može da bude od 300 do 900 evra, to znači da u zavisnosti od cene automobila troškovi transporta mogu da utiču ili drastično ili gotovo beznačajno. Zavisi od slučaja do slučaja. Što se tiče našeg tržišta, i tu veliki uticaj na odluke kupaca imaju i dešavanja na globalnom nivou, dešavanja u Ukrajini, ali i dešavanja u Srbiji - od brige po pitanju vrednosti dinara, evra ili bilo koje druge valute, do jednostavno brige hoće li se ratna dejstva drastično proširiti.

 

Zaključak

Ne samo da je već došlo do ozbiljnog poremećaja i proizvodnje novih vozila, i nabavke delova, i transporta, i ponude... Problem je u tome što taj trend ozbiljno preti da se nastavi. Bez obzira da li govorimo po poskupljenju novih vozila ili poskupljenju polovnih vozila. Poskupljenja će vrlo verovatno biti, i na globalnom, i na evropskom, i na domaćem nivou. Možda ne odmah, možda ne za 2 meseca, ali ako skupljate novac kako bi prolongirali kupovinu jeftinijeg polovnjaka - male su šanse za taj scenario! Naravno da se situacija menja iz dana u dan - ali ko ima toliko informacija da može da predvidi budućnost? Odgovor - niko!

 

I da zaključimo: U celoj EU proizvodnja automobila je ili usporena ili  zaustavljena, zbog nedostatka ili drastičnog poskupljenja bukvalno svih sirovina i raznih komponenti. Pritom, korona je i dalje tu. Jedini logičan zaključak je da će cene novih automobila i dalje ići na gore, a pratiće ih i cene polovnjaka.

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakon meseci rasta, napokon stagniraju cene polovnih vozila

 

volkswagen-golf-variant 01.jpg

 

Sve poskupljuje pa i cene polovnih automobila. Međutim, napokon se na horizontu može videti kraj divljanju cena. Indeks cena AutoScout24 ukazuje na početak novog trenda. U odnosu na februar, cene polovnih automobila ostaju stabilne u martu. Ipak, godišnje poređenje pokazuje drugačiju sliku: u odnosu na mart prošle godine cene polovnjaka su porasle u proseku za 3.245 evra, što odgovara rastu cene od 14.4%.

 

Rastuće cene goriva u martu su izazvale i rast potražnje za električnim automobilima. U odnosu na prethodni mesec potražnja je porasla za 48%. Zbog toga su oni poskupeli u martu u odnosu na februar - polovni električni automobil košta u proseku 40.655 evra, što je 4.6% ili 1.782 evra više nego u prethodnom mesecu. Dok su cene kombija i minibusa porasle na 21.935 evra (+1.8%), u luksuznoj klasi rast je u proseku na 60.348 evra (+1.5%) za jedno vozilo, a kod SUV-ova prosečna cena je blago rasla na 32.727 evra (+0.5%). Međutim, cene u segmentu malih automobila stagniraju na 14.927 evra, a u višoj srednjoj klasi na 29.456 evra. Lagano je sniženje cene u odnosu na februar u kompaktnoj klasi koja je trenutno dostupna za prosečno 19.510 evra. U srednjoj klasi cene takođe blago padaju na 24.804 evra.

 

Potražnja za polovnim automobilima pada za više od 11% u svim segmentima vozila, pa i u tom statističkom podatku treba gledati razlog za stangaciju cena.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tržište polovnjaka ne miruje

 

vw passat stari.jpg

 

Na isporuku novih vozila se čeka i do godinu dana, a cene su već otišle 30%.

 

U protekle dve godine autoindustrija se našla pod većim pritiskom nedaća nego neke druge industrijske grane. Prvo pandemija, potonja zagušenja u lancima snabdevanja, problemi u fabrikama za proizvodnju mikročipova, pa onda i rat u Ukrajini, smanjena proizvodnja i trgovina nekim od ključnih resursa ozbiljno su poremetili tržište novih automobila. Krajnji rezultat je taj da su cene u kontantnom porastu, a da se na isporuku novog automobila po poslednjim podacima čeka i više od godinu dana.

 

Kako praktično novih automobila nema dovoljno da bi se zasitila potražnja na domaćem tržištu, kupci se sve više okreću tržištu polovnih automobila u potrazi za svojim novim vozilom. Prema podacima od prošle godine u Srbiji je za 6 meseci registrovano 34% više polovnjaka nego lane što ide u prilog tezi da će se okretati tržištu polovnjaka Povećanje potražnje podiglo je cene na tržištu polovnjaka još početkom 2020. godine nekih 10-ak procenata, da bi se poskupljenja nastavila i tokom prošle godine zbog pomenute problematike u snabdevanju. Tako su polovna vozila koja su 2019. godine koštala 7.000 evra poskupela za 4.000, a kako se najavljuje da će ona poskupeti još (prema procenama stručnjaka pojedini modeli čak i do 30%) ne treba da nas začudi da im cena na kraju bude oko 13.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U prvom tromesečju prodato 17% manje polovnih automobila

 

opel corsa bela.jpg

 

U prvom tromesečju ove godine prodato je oko 17% manje polovnih automobila nego u istom periodu 2021, a 3% manje nego pretpandemijske 2019. godine, izjavila je Romana Takov iz portala Polovni automobili. Prema prvim analizama podataka sa tog portala za ovu godinu, cene su u prvom kvartalu bile više za oko 20% u odnosu na prvi kvartal prethodne godine.

 

''Prošle godine je započeo proces oporavka tržišta polovnih automobila od pandemije. Još uvek je teško reći šta sve utiče na tržište. Uticaj pandemije je i dalje vidljiv, a vidi se u manjoj ponudi, smanjenoj proizvodnji novih automobila, što automatski utiče na rast cena'', rekla je Takov. ''Prema našim očekivanjima, sukob u Ukrajini će imati slične posledice, a to znači rast cena novih i polovnih automobila zbog teškoća u nabavci delova i smanjene proizvodnje, kao i ponude''. Takov je dodala da još uvek nema precizne podatake o broju uvezenih polovnjaka. Kako kaže, može se očekivati rast uvoza, jer je Ukrajina, kao jedan od najvećih uvoznika polovnih automobila iz Evrope, zbog ratnih dejstava isključena sa tržišta.

 

''Postoje očekivanja da će isključivanje Ukrajine iz nabavke otvoriti više prostora za naše tržište, što znači veću ponudu i pad cena. Po našem mišljenju, taj scenario je malo verovatan ili može doneti samo kratkoročne efekte od nekoliko meseci, zbog smanjenja broja novoproizvedenih automobila. Pre se može očekivati rast cena polovnih automobila'', ocenila je Takov. Ona je iznela podatke Polovnih automobila s kraja prošle godine, prema kojima su cene polovnih automobila porasle za 16% u odnosu na 2020. godinu. ''Još analiziramo podatke sa našeg sajta za ovu godinu, ali prema prvim analizama cene su u prvom kvartalu ove godine više za oko 20% u odnosu na prvi kvartal porethodne'', navela je Takov.

 

Dodala je da su krajem 2021. najtraženija bila vozila sa cenom od 3.000 evra do 5.000 evra, zatim ona koja su koštala od 2.000 do 3.000 evra i na trećem mestu po traženosti su bili automobili sa cenom od 5.000 do 7.000 evra. Takov je otkrila da činjenica da je dizel gorivo značajno skuplji od benzina i TNG-a nije uticalo na poromenu orijentacije vozača. ''Ne vidimo još uvek efekte aktuelne situacija na tražnju. Još uvek naši vozači preferiraju dizel motore, koji čine 65% prodatih polovnih automobila iz uvoza. Tridesetak odsto su benzinci, dok oni sa električnim i hibridnim pogonom čine manje od 1% prodatih vozila'', rekla je Takov. Automobili sa uređajem za TNG, dodaje, čine oko 3% prodatih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polovnjaci u Nemačkoj poskupeli za trećinu

 

Volkswagen Golf plavi.jpg

 

Polovni automobili u Nemačkoj su u roku od godinu dana poskupeli za trećinu, objavila je Agencija za analizu tržišta DAT.

 

''U aprilu je uobičajeni, tri godine star automobil sa benzinskim motorom bio 30.1% skuplji nego slični automobli u aprilu prošle godine'', proizlazi iz analize DAT-a. Prosečna cena tri godine starog automobila sa benzinskim motorom je ove godine bila oko 27.900 evra. Automobili s motorima na dizel su poskupeli još više, za 3.8%, pa je za tri godine stare dizelaše u proseku trebalo izdvojiti 28.960 evra. Prema procenama analitičara, cene polovnih automobila rastu zbog smanjene ponude novih. Korona kriza je uticala na manjak čipova i ostalih delova za automobilsku industriju što je smanjilo kapacitete.

 

Istovremeno su i cene novih automobila u poslednje tri godine porasle za sedam odsto. Osetni porast cena polovnih automobila se ne odnosi samo na automobile do tri godine nego i na starije modele. ''Kada je ponuda ograničena, raste potražnja i za starijim modelima i to naravno podiže cenu'', rekao je portparol agencije DAT. Rasprava koja se u Nemačkoj vodila uoči korona krize koja je čak predviđala delimičnu zabranu automobila na dizel više ne utiče na smanjenu potražnju za ovim vozilima, što je bilo uočljivo u jeku te rasprave. Prema podacima DAT-a, ali i najvećeg internet portala za polovne automobile mobile.de uočena je potražnja za polovnim dizelašima, pogotovo za onima sa jačim motorima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renaultovi fabrički obnovljeni polovnjaci su hit

 

refactory 1.jpg

 

Renault je opremio posebnu fabriku koja se bavi isključivo sređivanjem polovnih automobila. Zanimljivo, i Toyota je takođe najavila da će početi da se fokusira na recikliranje automobila.

 

Francuski proizvođač automobila je pokrenuo svoj program pre godinu i po u Flinsu u severnoj Francuskoj, mestu gde Renault ima i fabriku novih automobila. Sada je Refactory, kako Renault naziva fabriku, još uvek mali deo fabrike u Flinsu, ali se očekuje da će u budućnosti posao sve više rasti. Factory VO radi od septembra prošle godine i godišnje može da obradi 45.000 polovnih automobila. Uglavnom se radi o automobilima starim od tri do pet godina, o kojima se brinu stručnjaci u četiri različita odeljenja. Zaposleni popravljaju manja udubljenja, spajaju delove, zamenjuju delove, ponovo poliraju lak i rade sve ostalo što je potrebno tokom provere. Celi proces obnove automobila je isplativ samo ako se radi s automobilima koji su u blizini fabrike. Zbog toga Renault već razmišlja o drugim lokacijama. Na vrhu liste su Turska, Španija i Portugal.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Čujem od ljudi koji se i dalje bave trgovinom (vozila od fizičkih lica) da polako bataljuju Švajcarsku i prebacuju se na Norvešku.

Sent from my SM-G770F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, totti said:

Čujem od ljudi koji se i dalje bave trgovinom (vozila od fizičkih lica) da polako bataljuju Švajcarsku i prebacuju se na Norvešku.

Imam druga sto radi Norvesku, trulih podova, blatobrana, pragova, koliko hoces :D I nema brenda koji je imun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja imam druga koji dovozi iz Norveske, ono su .. pa samo makete od vozila. Trulo gde god pogledas :D

Послато са SM-A307FN помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imam ja kolegu koji dovozi iz Austrije i kola ne izgledaju lose ali svi su truli i on to popravlja a kako odradi ne znam. 

U Svedskoj su jedino Saab i Volvo imuni na koroziju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polovna vozila u Austriji skuplja za 7.600 evra nego pre pandemije

 

78377-audi a3 01.jpg

 

Teško je svakome kome je trenutno potreban automobil jer su rokovi isporuke dugi, tržište polovnih automobila je prazno, a preostali polovnjaci su skupi. Istovremeno, vreme je dobro za prodavce, jer svako ko želi da proda svoje polovno vozilo još uvek može da zaradi više nego ikada pre. Prema trenutnom AutoScout24 Indeksu cena polovnih automobila (AGPI), kupci polovnjaka u Austriji moraju u proseku da izdvoje 27.472 evra za polovni automobil.

 

''Poskupljenju se još ne nazire kraj. Pre pandemije u avgustu 2019. prosečni polovnjak je koštao 19.859 evra, što je 7.600 evra manje nego danas. Ali čak i pre godinu dana, u leto 2021. prosečna cena je još uvek bila 3.700 evra ispod trenutnog nivoa'', objašnjava Alexander Vysek, šef prodaje AutoScout24 u Austriji (online berza automobila). Austrijsko tržište polovnih vozila beleži najveći rast cena unutar segmenata vozila u višoj srednjoj klasi i to za 17.4%, sa prosečnom cenom od 31.737 evra. Mali automobili su posebno popularni i beleže povećanje cene od 14.3% (prosečna cena od 15.110 evra). Srednja klasa je u avgustu 2022. imala prosečnu cenu od 25.731 evro i takođe je porasla za 14% na godišnjem nivou, a sledi viša klasa čija prosečna cena trenutno iznosi 63.374 evra.

 

Sa 10.473 evra, automobili stari od 10 do 20 godina su koštali oko trećinu više nego pre godinu dana. Cena automobila starosti od 5 do 10 godina je porasla sa 16.605 na 21.574 evra. Ali i mlađi modeli su poskupeli i do 20%.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cene polovnih vozila u Nemačkoj nastavljaju da rastu

 

mercedes cla 902.jpg

 

Inflacija i dugi rokovi isporuke novih vozila utiču i na cene polovnih automobila. Toga ste sigurno svesni, pogotovo ako vam je jedan od hobija praćenje cena polovnih automobila na brojnim portalima. U oktobru se prosečna cena polovnih automobila prvi put popela iznad granice od 28.000 evra. Indeks cena (AGPI) koji utvrđuje portal za polovne automobile Autoscout24 objavio je prosečnu cenu od 28.214 evra. To znači povećanje od 1.5% ili 418 evra u odnosu na prethodni mesec. U odnosu na isti mesec prošle godine, polovna vozila su skuplja u proseku čak 3.712 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cene polovnih automobila na istorijskom maksimumu

 

opel a 3.jpg

 

Cene polovnih automobila dramatično rastu i za sada nema promena na vidiku.

 

U oktobru 2022. godine cene polovnih benzinskih vozila su dostigle novi rekord. Prema najnovijem izdanju DAT barometra Deutsche Automobil Treuhanda, u proseku je 68,2% cene novog vozila traženo za tri godine stare automobile sa benzinskim motorima, što je apsolutni rekord. Za ove cene su zaslužni mala ponuda vozila što je posledica koronavirusa, kao i kriza čipova i nedostatak delova. Prema analizi DAT-a, od leta 2021. beleže se realni skokovi cena polovnih automobila, dok je vrednost benzinskih polovnih automobila u junu 2021. iznosila 55.5%, godinu kasnije bila je 67.6%. Cene dizelaša drže se na nivou od 65.3% zadržavanja vrednosti za tri godine stare polovne automobile. Prema DAT-u, povećanje cena ne utiče samo na trogodišnjake. Kada je ponuda oskudna, a potražnja velika, velika je potražnja i za starijim vozilima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta je kupcu važno pri izboru i kupovini automobila?

 

213207-polovni cene.jpg

 

Prema podacima sajta Polovni automobili, pri kupovini vozila najznačajniju ulogu ima cena, najveća potražnja je za onima cenovnog ranga od 3.000 do 5.000 evra, dok se automobil najčešće kupuje na svakih 5 do 10 godina. 

Sajt Polovni automobili sproveo je anketu među 4.960 korisnika, odnosno potencijalnih kupaca, a rezultati su pokazali koliko često se automobili kupuju u našoj zemlji, koliko dugo se traga za četvorotočkašima, koliko novca se izdvaja za kupovinu, kako se ona finansira, kao i šta je najznačajnije kupcu pri izboru vozila. 

 

Proces kupovine automobila

Najveći broj ispitanika, gotovo trećina njih (31.16%), navela je da automobil kupuje svakih pet do deset godina. Nešto manji broj kupaca (27.72%), automobil menja na tri do pet godina, a više od 17% njih to čini na svake dve do tri godine. Manji, ali značajan procenat anketiranih (8.95%) iznelo je da automobil kupuje svake godine, dok, sa druge strane blizu 10% njih automobil menja na deset do petnaest godina. Iako mnogi ljubitelji četvorotočkaša provode dosta vremena razgledajući različite modele, oglase i ponudu, kroz anketu smo ispitali koliko je zapravo kupcima potrebno vremena da izaberu svoj sledeći automobil, odnosno koliko traje sam proces od početka potrage do kupovine. Više od 30% ispitanika automobil pronađe za samo mesec dana. Na osnovu dobijenih podataka, možemo reći da čak 65% kupaca automobil izabere i kupi u prva tri meseca od početka potrage, dok za 20% njih ovaj proces traje između tri i šest meseci. Zanimljivo je da je polovina anketiranih kupaca svoj automobil kupilo od fizičkog lica, skoro 30% njih svog ljubimca pronašlo je na auto placu, oko 14%  automobil je kupilo od poznanika, a svega 4% kroz proces zamene za drugi auto.

 

Šta je sve važno pri izboru automobila?

U okviru ankete istraženo je i koji faktori su kupcima važni pri izboru automobila, kao i koliko se svakom od njih pridaje značaja u ovom procesu.

Anketirani kupci ocenjivali su različite faktore koji mogu igrati ulogu u kupovini automobila na skali od 1 do 5, a prema dobijenim rezultatima najznačajniji od njih jeste cena, sa prosečnom ocenom 4.24 od 5. Nakon cene, kao najvažnije stavke koja se uzima u obzir pri kupovini automobila, sa ocenom iznad 4, redom slede: istorija održavanja, vrsta karoserije i marka automobila. Na listi su i: godina proizvodnje, potrošnja i vrsta goriva, pređena kilometraža, troškovi održavanja,  kao i nivo opreme.

 

Koliko novca se izdvaja za kupovinu automobila?

Anketirani ispitanici koji planiraju kupovinu automobila u narednih godinu dana izneli su i koliko novca su spremni da odvoje. Najveći broj anketiranih kupaca traga za automobilom u okviru cenovnog ranga od 3.000 do 5.000 evra (23.94%), zatim od 5.000 do 7.000 evra (17.77%), 2.000 do 3.000 evra (13.94%) i 7.000 do 10.000 evra (13.84%). Anketa sajta Polovni automobili otkriva i kakvi su planovi kupaca u pogledu načina finansiranja automobila. Većina anketiranih, čak 80%, navela je da će automobil platiti gotovinom. Za kupovinu na kredit opredeliće se oko 17% ispitanika, a svega 2% planira da automobil kupi putem lizinga.

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/26/2022 at 11:21 PM, OMP said:

Samo neka se prebacuju vise ce ostajati nama koji nastavljamo sa svajcarcima :)

Nažalost, u poslednjih 6 meseci jedva da ima bilo šta normalno da se kupi. Sa poskupljenjem dovoza, delova, popravki, .... mnogi automobili veoma brzo ispadnu iz kalkulacije. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni automobili još su retkost na tržištu polovnjaka

 

bmw i3 struja 01.jpg

 

Skoro svaki peti novoregistrovani automobil u Nemačkoj je na električni pogon, ali na tržištu polovnih vozila odnos je jedva iznad 1 u 100. Prošle godine, svega 1.2% svih prodatih automobila bilo je na elektropogon, naspram učešća od 17.7% u prvoj registraciji, saopštio je Nacionalni zavod za automobilski saobraćaj. U apsolutnim brojevima vlasnika je promenio 69.594 električni automobil i 66.631 plug-in hibrid. Ukupno, vlasnički papiri automobila u Nemačkoj su razmenili ruke 5.64 miliioa puta. Udeo benzinaca i dizelaša u tome je bio 63% i 30%.

Jaz u prometu novih i polovnih e-automobila analitičari pripisuju tek odskora uvećanom značaju tog segmenta. Čisto električni automobili čine samo oko dva posto vozila, a većina je relativno nova, pa ih vlasnici još ne menjaju. Udeo e-vozila na polovnom tržištu se ipak pomiče naviše: 2021. bili su predmet samo 0.7%, a godinu pre toga tek 0.3% transakcija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uvoz polovnog automobila, korak po korak

 

Audi-A3_2009 01.jpg

 

S obzirom na to da se uvozom i prodajom mahom bave pravna lica, odnosno privatne firme, ''običnom čoveku'' je potpuno nepoznato kako zapravo izgleda procedura uvoza polovnjaka. Zato smo odlučili da vam približimo samu proceduru i objasnimo šta je sve neophodno od dokumentacije, kako izgleda proces carinjenja, koliki je iznos poreza, kao i uslove za neke od država iz kojih se najviše uvoze automobili, kao što su Nemačka, Francuska Italija... Zbog velikog broja informacija, ovaj specijal smo podelili u tri celine. U prvoj se bavimo neophodnom papirologijom.

 

Koja dokumenta su potrebna za uvoz polovnjaka?

Za početak, preporučujemo da pre odlaska u inostranstvo ili poručivanja automobila kontaktirate nekog špeditera, koji će vam pomoći da stavite na papir sve prateće troškove. U suprotnom, automobil vas na kraju može koštati znatno više zbog neke sitnice koju niste znali. Špediter će vam dati procenu carine, poreza i ostalih troškova na osnovu podataka o vozilu ili će vas bar uputiti na okvirne troškove ukoliko krenete u inostranstvo ''na slepo'', a objasniće vam i detalje vezane za razna prateća dokumenta specifična za pojedine zemlje. Dobar špediter može da napravi veliku razliku.

Da odmah razjasnimo - špediter se bavi ''papirologijom''. On ne dovozi kola na kamionu, mada mnoge špedicije imaju u ponudi i uslugu dovoza vozila iz inostranstva u saradnji sa prevozničkim kućama. Pritom, postoje dve vrste špeditera. Carinjenje vozila se vrši u nekoj od unutrašnjih carinarnica, i za taj postupak vam treba špediter koji to radi, ali kod samog ulaska u zemlju graničnu prijavu vam pravi neka od graničnih špedicija, i tek sa graničnom prijavom se javljate vašem špediteru u unutrašnjoj špediciji.

 

Dokumenta neophodna za uvoz razlikuju se od zemlje do zemlje. Generalno, obavezno je da imate:

 

1)  kupoprodajni ugovor - overen kod notara, ukoliko ste kupili vozilo od fizičkog lica.

 

2)  račun - ukoliko ste ga kupili od pravnog lica (autoplac, lizing kuća, itd.). Račun dobijen od pravnog lica ne mora da se overava kod notara.

 

3)  izvoznu deklaraciju - kupovinom od pravnog lica možete da dobijete povraćaj poreza, a tada je neophodno da vam na stranoj carini izdaju izvoznu deklaraciju, odnosno EX-papir (njega takođe morate da overite kod stranih carinika prilikom napuštanja EU). Pojedini auto placevi mogu da vam izađu u susret i pomognu u proceduri, ali ex-papir može da izda isključivo carina. Kada prodavcu dostavite dokaz da je automobil izvezen iz EU, novac od poreza vam se vraća, na način dogovoren sa prodavcem. Pojedini prodavci zahtevaju i potvrdu istupa. Ona se vadi na istoj carinarnici gde je izdat i EX papir. Može da se zatraži i dobije e-mailom. Ukoliko je EX papir napravljen u mestu prodavca, onda on sam izvadi potvrdu istupa.

 

4)  EUR1 obrazac - ovaj dokument je praktično dokaz da je automobil proizveden u Evropskoj uniji, a na osnovu kojeg se koristi SSP koji je Srbija sklopila sa EU (SSP je međunarodni ugovor, koji je stupio na snagu 1. septembra 2013. godine, čime je Srbija dobila status države pridružene Evropskoj uniji), da se ne bi plaćala carina prilikom uvoza u Srbiju. Od pre par godina sve evropske carine, da bi izdale, odnosno overile EU preferencijalno poreklo vozila, zahtevaju da im se dostavi potvrda proizvođača o preferencijalnom poreklu, tzv. ''liferant''.

 

Problem je u tome što su proizvođači i njihovi ovlašćeni predstavnici zbog velikog broja zahteva za izdavanjem liferanata prestali u potpunosti da ih izdaju, osim za nova vozila. Pojedine carine prihvataju i druge dokaze o poreklu. U tome vam opet mogu pomoći špediteri, koji su informisani na kojim EU carinama i sa kojom dokumentacijom je moguće dobiti EUR1. Zbog toga se većina uvoznika radije opredeljuje da uvoz rade preko posredničkih firmi u zemljama EU koje im obezbeđuju potrebnu dokumentaciju. Opet su špediteri ti koji su veza između uvoznika i posredničke firme. Za vozila kupljena od pravnog lica, a kojima je vrednost na fakturi izražena ispod 6.000 €, prodavac može izdati izjavu na fakturi koja zamenjuje EUR1 obrazac. Da bi izjava bila prihvaćena od strane srpske carine, uslov je da bude sačinjena u tačno propisanoj formi, da cena na fakturi ne prelazi 6.000 €, kao i da procenjena vrednost vozila po katalogu AMSS ne prelazi 10.000 €. Postoji i treći osnov oslobađanja od plaćanja carine, a to je tzv. ''autorizacija''. Ona je praktično istovetna izjava na fakturi, sa tom razlikom što je izdaje ovlašćeni prodavac koji ima svoj broj autorizacije koji upisuje u fusnotu izjave, te se takva izjava prihvata i za vrednosti veće od 6.000 €.

 

VAŽNO!

Ne može svako vozilo proizvedeno u EU da dobije neki od gore navedenih dokaza o preferencijalnom poreklu i bude oslobođeno od plaćanja carine. Za vozila koja se uvoze (imaju saobraćajnu) iz zemalja koje nisu članice EU, bez obzira na zemlju proizvodnje, plaća se puna stopa carine i poreza. U poslednje vreme zbog aktuelne situacije čest je slučaj da se carine vozila ruskih i ukrajinskih građana, i na sva ta vozila se plaća carina. Međutim, od ovog pravila su izuzeta vozila koja dolaze iz zemalja koje imaju sklopljen ugovor o bescarinskoj trgovini sa EU, identičan onom koji ima Srbija kroz SSP. Tu spadaju sve balkanske zemlje koje nisu članice EU, zatim Švajcarska, Norveška i Island. Ta vrsta povlastice na posredan način se naziva kumulativnim preferencijalnim poreklom. Napominjemo da pravilo kumulacije ne važi za vozila iz Velike Britanije. Od dana istupanja iz EU Velika Britanija gubi pravo na preferencijalne povlastice u Srbiji. Iako Britanija ima sklopljen ugovor sa EU o bescarinskoj trgovini, on je isključivo bilateralan, i ne odnosi se ni na jednu drugu zemlju, te se ne može primeniti pravilo kumulacije.

 

5) COC dokument - (engleski COC - Certificate of Conformity, nemački - Ubereinstimmungsbescheinigung) - u ovom dokumentu su navedene sve bitne tehničke karakteristike automobila, na osnovu kojih može da se potvrdi da ispunjava određeni standard. Ukoliko ga prodavac nema, što je najčešće slučaj (mada sve zavisi od starosti vozila i zemlje), možete ga uzeti od predstavnika proizvođača, dilera ili agencija specijalizovanih za izdavanje ovog dokumenta. Nije neophodan za sam uvoz, ali može da pomogne kada budete vozili automobil na ispitivanje (o tome više u narednim tekstovima). Takođe, pojedine EU carine ga prihvataju umesto liferanta kao dokaz EU preferencijalnog porekla vozila kod izdavanja EU1 obrasca.

 

Nastavak sledi...

Nastavljamo da se bavimo ovom temom. Uskoro očekujte još dva teksta o proceduri uvoza polovnjaka. Sagovornik nam je bio Dragan Teodosijević iz špediterske agencije www.don-sped.rs, na čijem sajtu postoji i kalkulator troškova carinjenja vozila - upišete podatke i besplatno dobijate troškove uvoza automobila.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam da je offtopic,ali nisam pronasao odgovarajucu temu.
Interesuje me da li i gde pratiti prodaju polovnjaka u Italiji? Imate li neki italijanski sajt mimo autoscout.it i slicnih (globalnih)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...