Jump to content
FAS Goran
tatamata

''Crne kutije'' i u automobilima?

Recommended Posts

EU: Od sledeće godine i automobili dobijaju ''crne kutije''

 

crna%20k.jpg

 

Od sledeće godine, svaki nov automobil prodat na teritoriji zemalja Evropske unije moraće da ima ugrađen uređaj nalik 'crnoj kutiji' u avionima namenjen za praćenje svakog poteza vozača, u okviru najnovijeg plana Evropske unije. Uprkos ozbiljnim nedoumicama u vezi privatnosti i viših troškova, ministri nekih zemalja EU ipak nisu uspeli da spreče 'tehnologiju Velikog brata' da bude nametnuta vozačima automobila.

 

Evropska komisija zvanično je donela zakon po kojem će od oktobra naredne godine, svi novi automobili i veća vozila prodata u zemljama Evropske unije biti opremljena ovom tehnologijom, koja sadrži SIM karticu nalik mobilnoj telefoniji dizajniranu da odašilja lokaciju vozila hitnim službama u slučaju saobraćajne nesreće. Evidentno je da će ovakvi uređaji, kako smo već videli u prethodnim godinama, sigurno biti zloupotrebljavani u pogledu neprekidnog praćenja određenih vozila, a takođe neće smeti da budu isključeni.

 

Podsetimo, neki proizvođači vozila, kao što su BMW i Volvo, već imaju ugrađene eCall aplikacije i uređaje u svojim modelima.

Predstavljači ovog zakona pozivaju se na pozitivne aspekte ove tehnologije - SOS taster biće u blizini komandne table, omogućavajući vozaču da pozove hitnu službu 999 veoma brzo. Čak i ukoliko su vazdušni jastuci izbačeni, moći će automatski da se pošalje tekstualna poruka hitnoj službi sa lokacijom automobila i jedinstvenim ID brojem vozila.

 

Zvaničan Brisel navodi da će uvođenjem eCall funkcije biti spašeno dodatnih 2.500 života, žrtava u saobraćajnim nesrećama.

 

Preuzeto sa AutoBlog.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja imam ispod zadnje klupe senzor pokreta koji je tu stavila osig.kuća u Švici. Da možeš da dokažeš da ti je auto udaren dok je mirovao. Naravno,ovde je to parče plasvike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za nekoliko godina ''crne kutije'' i kamere u svim vozilima

 

101722-bmw 11.jpg

 

Na nivou Evropske unije pripremaju se revolucionarne promene u segmentu bezbednosti u saobraćaju, koje će uveliko uticati na učesnike u saobraćaju, ali i na automobilsku industriju. Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Evropskog parlamenta prihvatio je 21. februara predlog o izmeni ''Uredbe o zahtevima za homologaciju motornih vozila i njihovih prikolica, kao i za sisteme, sastavne delove i zasebne tehničke jedinice namenjene za takva vozila, u pogledu njihove opšte sigurnosti i zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih učesnika u drumskom saobraćaju''.

 

Ovim predlogom bi za nekoliko godina svi automobili kao serijsku opremu trebalo da imaju ugrađene Intelidžent Spid Asistans (Intelligent Speed Asistance - ISA) sistem za automatsko ograničenje brzine, sistem za prelaženje u suprotnu traku, uređaje koji snimaju događaje unutar automobila, sistem za pomoć vozaču, uključujući i automatsko kočenje u nuždi (AEB) sa detekcijom pešaka i biciklista. Ako se Uredba usvoji, svi automobili bi morali da imaju ugrađen GPS i kamere za prepoznavanje saobraćajnih znakova kako bi otkrili koliko je ograničenje na deonici puta kojim se automobil kreće.  U praksi to bi značilo da bi sistem detektovao koje je ograničenje na putu i upozorio vozača da vozi prebrzo. Ukoliko bi on nastavio da vozi preko ograničenja, sistem bi ga zvučnim signalima upozoravao da smanji brzinu. Sistem za zadržavanje u saobraćajnoj traci prati položaj vozila u odnosu na saobraćajne trake ili puteve i primenjuje zaokretni momenat na volan, ili pritisak na kočnice onda kada vozilo napusti traku u kojoj se kreće ili signalizira da će to učiniti u situaciji kada postoji opasnost od sudara.

 

Prema ovom predlogu, automobili bi u budućnosti bili opremljeni i ''crnim kutijama'' koje bi snimale događaje u unutrašnjosti automobila, a snimci bi se koristili u slučajevima saobraćajnih nesreća kako bi policija lakše utvrdila razloge udesa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

porsche p 888.jpg

 

Funkcioneri zaduženi za bezbednost automobila u Evropskoj uniji su načelno dogovorili koje tehnologije će biti obavezne od 2022. godine. Lista je prilično duga, ali ne treba se prerano uzbuđivati jer se za sada radi samo o načelnom dogovoru pa bi mogli da prođu meseci pre nego Evropski parlament i Savet zvanično odobre nove mere. Takođe, Evropski parlament neće moći da razmatra nova predložena pravila sve do izbora koji se održavaju u maju.

 

Ipak, neki predlozi su zaista značajni i mogli bi da budu obavezni za sva nova vozila koja će se prodavati u Evropskoj uniji od 2022. godine, a među njima su sistem kočenja u hitnim situacijama (automobili, kombi vozila), alkotest (automobili, kombi vozila, kamioni, autobusi), crna kutija (automobili, kombi vozila, kamioni, autobusi) kao i limiter brzine (automobili, kombi vozila, kamioni, autobusi). Alkotest će se koristiti za analizu daha vozača, a ako se utvrdi više promila od dozvoljenog, sistem će onemogućiti pokretanje motora. Crna kutija je poznata iz sveta aviona, to je uređaj koji beeži podatke poput brzine i statusa sistema u trenutku sudara pa na taj način pomaže istražiteljima da utvrde uzrok nesreće. Beležila bi se brzina, pozicija, kočenje i slično u trenutku nesreće, ali to ne znači da će se pratiti svaki trenutak korišćenja vozila. Limiter brzine bi se koristio za sprečavanje povećanja brzine iznad ograničenja, a funkcionisao bi pomoću GPS-a i sistema koji bi putem kamera prepoznavao ograničenja brzine na putu. Sistem bi mogao da se zaobiđe privremeno za potrebe preticanja, ali bi i mogao i da se potpuno ugasi pritiskom na dugme.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW kamera kao crna kutija - čuva snimke u slučaju udesa

 

bmw drive.jpg

 

BMW je u svojim najnovijim modelima ponudio opciju ''Drive Recorder'' koja čuva snimke sa ugrađenih kamera neporedno pre i posle eventualnog sudara, prenosi B92. Sa ubrzanim napretkom tehnologije u automobilima, proizvođači nude sve više funkcija koje su dostupne preko multimedijalnih sistema. Tako je BMW ranije ove godine u okviru najnovijeg iDrive 7.0 multimedijalnog sistema omogućio vlasnicima modela Serije 3, Serije 7, Serije 8, kao i SUV vozila X5 i X7 da koriste opciju Drive Recorder. Funkcija Drive Recorder bazirana je na već postojećim kamerama u ovim vozilima koje snimaju prostor od 360 stepeni oko automobila, a služi da se snimci sa tih kamera po potrebi sačuvaju i u slučaju saobraćajne nezgode kasnije koriste za razjašnjenje oklonosti udesa.

 

 

U BMW automobilima ova opcija je deo Parking Assist Plus paketa i omogućava automatsko čuvanje 40 sekundi video snimka - 20 sekundi pre i 20 sekundi posle nezgode. Sistem se može podesiti i manuelno, kroz iDrive meni, tako da se po želji snimaju zanimljivi predeli kojima se vozi ili, na primer, vožnja trkačkom stazom, ukoliko se vlasnik odluči da proveri svoje veštine za volanom tokom ''turističkog dana'' kada je to dozvoljeno amaterima. Snimak se kasnije može prebaciti na eksternu USB memoriju. BMW inače nije prvi proizvođač koji omogućava ovu opciju, s obzirom da je Tesla ponudio sličnu funkciju još pre nekoliko godina.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crne kutije u automobilima u EU od 2022. godine

 

101722-bmw 1.jpg

 

Ipak neće zameniti sudske veštake jer će za iščitavanje podataka uvek biti potreban ljudski faktor. Kako zasad stvari stoje, samo godinu dana deli Evropsku uniju od trenutka kad će sva novoproizvedena vozila za evropsko tržište u sebi obavezno morati da imaju ''Event data recorder'', takozvanu crnu kutiju, a od 2024. godine identičan uređaj moraće imati sva vozila koja se prvi put registruju.

 

Reč je o uredbi koju je Evropska unija donela 2019. godine, a kojom je, između ostaloga, odlučeno da sva novoproizvedena vozila od maja 2022. neće moći da se registruju niti da budu homologovana ako nemaju uređaj za snimanje podataka u slučaju nesreće, uz pomoć kojeg bi trebalo znatno jednostavnije rekonstruisati kako se dogodila saobraćajka, ustanoviti tačne uzroke ili krivce, bolje razumeti kako su nastale povrede učesnika u udesu, a jasno je i da bi podaci iz crnih kutija bili od koristi i osiguravajućim društvima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od sledeće godine u novim automobilima u EU obavezna crna kutija

 

bmw drive.jpg

 

Od sledeće godine u svim novim automobilima u EU biće obavezna crna kutija, a od 2024. imaće je i sva vozila koja se prvi put registruju. Crna kutija je uređaj koji bi trebalo da otkrije do najsitnijeg detalja sve što se događalo u sekundama pre saobraćajne nesreće. Takozvana crna kutija beleži čak 41 podatak koji pomaže u veštačenju. ''Da dobijemo informaciju o brzini kretanja vozila pet sekundi pre sudara, o načinu ponašanja vozača, je li kočio, koliki je bio broj obrtaja motora, itd''... Iako mnogi ne znaju, crna kutija u autoindustriji nije novost, neka nova vozila je već imaju. Najčešće se nalazi između vozačevog i suvozačevog sedišta u modulu vazdušnog jastuka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koje podatke će pamtiti ''crna kutija'' u automobilu?

 

ford fiesta crash test.jpg

 

Svi proizvođači automobila od jula 2022. godine biće dužni da u nove modele namenjene evropskom tržištu ugrade takozvane ''crne kutije'' za beleženje tehničkih podataka, koji mogu otkriti važne podatke u slučaju saobraćajne nesreće.

 

Cilj je da se omogući pristup određenom broju tehničkih podataka koji se odnose na sekunde pre sudara, a samo službeni organi biće ovlašćeni za pristup tim informacijama, dok osiguravajuće kuće neće imati tu mogućnost. Podaci koji će se beležiti uključuju brzinu vozila, kočenje, ugao volana, nagib i da li su različiti sigurnosni sistemi u vozilu bili u funkciji, kao što su sigurnosni pojasevi.

 

''Crne kutije'' u automobilima ipak nisu novost

Iako ih mnogi porede sa ''crnim kutijama'' u avionima, ovi uređaji u vozilima ipak nisu novost. ''Nema nijednog automobila koji je proizveden u poslednjih deset godina da to nema. Naime, reč je o kompjuteru, malom računaru, koji kada vozač nešto radi automatski podešava rad da bude bolji i ekonomičniji i usput beleži sve bitne elemente puta u poslednjih 30 sekundi, poput brzine i ubrzanja'', kaže profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić. Ovaj propis, koji obavezuje proizvođače da omoguće čitanje takozvane ''crne kutije'', pre par godina donet je u Americi, a od sledeće godine i proizvođači u Evropi imati obavezu da omoguće čitanje tog uređaja, pa će osim fabrike koja proizvodi to moći i drugi.

 

''Ako bi neko iz nečijeg automobila mogao da pročita da je vozač vozio nedozvoljenom brzinom u trenutku sudara, a zatim zbog toga bio okrivljen, to bio bio dokaz i kupci bi gledali da ne kupe takav auto. Zbog toga proizvođači automobila nisu dozvoljavali da možete da pročitate podatke, dok su oni u isto vreme to mogli. Znači, sve to imamo i sada u automobilima, samo što ne možemo da pročitamo jer neki proizvođač to ne dozvoljava'', zaključuje Vujanić.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li će ''crna kutija'' biti obavezna i kod nas?

 

sudar dva auta.jpg

 

Svi novi modeli automobila koji od sledeće godine krenu u prodaju u Evropskoj uniji moraće da imaju ''crnu kutiju'', a od 2024. i trenutno postojeći modeli. Zadatak ovog uređaja je gotovo isti kao kod ''crne kutije'' u avionima. U slučaju saobraćajne nezgode policija će iz nje moći da dobije razne podatke na osnovu kojih će lakše moći da se odredi uzrok nezgode i krivac.

 

''Pamćenje'' samo 5 sekundi pre udesa
Mnogi su zabrinuti za svoju privatnosti i za mogućnost da ih policija kazni na osnovu podataka iz ''crne kutije''. Međutim, iz ''crne kutije'' će navodno moći da se dobiju samo podaci o situaciji, tj. događajima koji su se odigrali 5 sekundi pre udesa i 5 sekundi nakon njega. Neki izvori pominju i period od 30 sekundi, pa ne možemo ništa sa sigurnošću da tvrdimo.

 

Koje podatke beleži ''crna kutija''?
Za razliku od avionske, ''crna kutija'' u automobilu neće snimati zvukove u kabini, tako da neće biti zabeležen ni razgovor osoba u vozilu (zbog zaštite privatnosti). Ali, zato ''crna kutija'' može da snimi veoma mnogo drugih podataka i događaja koji su se odigravali pre, za vreme i posle udesa, kao npr:

  • brzinu kretanja
  • kočenje ili ubrzavanje
  • panično kočenje i aktiviranje sistema za pomoć pri paničnom kočenju
  • aktiviranje ABS-a
  • aktiviranje ESP-a
  • aktiviranje bilo kojeg drugog sistema zaduženog za bezbednost ili pomoć u vožnji (npr. upozorenje na vozilo u mrtvom uglu, sistem za automatsko kočenje, multimedijalni sistem...)
  • prelazak u drugu traku bez davanja migavca
  • okretanje volana - kojom brzinom, zakrenutost volana, itd.

Tu je i kamera koja se koristi za prepoznavanje saobraćajnih znakova, pešaka, biciklista, drugih vozila i raznih objekata/prepreka. S obzirom na broj raznih sistema i podataka koje oni koriste za svoj rad, kao i na podatke koje od njih može da dobije ''crna kutija'', posao stručnjaka koji treba da utvrde kako je došlo do saobraćajne nezgode uskoro može da bude neuporedivo lakši. Na primer, saobraćajni veštak ili neko drugi može da sazna kojom brzinom ste se kretali pre udesa, kada ste počeli da kočite i kolika je bila sila usporenja, da li se aktivirao ABS, da li vas je pre toga neki sistem upozorio na opasnost, da li ste okretanjem volana pokušali da izbegnete drugo vozilo... Nije nam poznata lista podataka koje će ''crna kutija'' pamtiti. U svakom slučaju, biće znatno lakše proceniti šta se dešavalo.

 

Da li podaci iz ''crne kutije'' mogu u Srbiji da se koriste na sudu kao dokaz?
Kod nas ne postoji zakon koji precizno uređuje ovu problematiku. Važe ista pravila kao za video snimak sa auto-kamere, odnosno važe ista pravila kao za sve druge dokaze. Dokaz u vidu snimka sa kamere ili podataka snimljenih u nekom sistemu (npr. baš u ''crnoj kutiji'') u automobilu može da se predloži kao dokaz, a na sudu je da taj dokaz prihvati ili odbije. Uglavnom, pošto nismo u Evropskoj uniji, ne podležemo nikakvim obavezama po pitanju ''crne kutije'', bar za sada.

 

Ovo nije ništa novo ili revolucionarno
S obzirom na to da današnji automobili imaju mnoštvo senzora koji šalju podatke u jedan ili više kompjutera, kao i na mogućnosti pamćenja tih podataka, neka vrsta ''crne kutije'' već postoji. Na primer, ESP koristi senzore koji prate brzinu okretanja svakog točka, zakrenutost volana, poprečno i uzdužno ubrzanje, zakretanje vozila oko njegove vertikalne ose... Samo na osnovu podataka sa tih senzora može da se zaključi kojom silinom je automobil kočio, da li je bilo zanošenja ili mogućnosti zanošenja koje je ESP sprečio, kojom brzinom se kretao pre početka kočenja, itd.

 

Mnogi automobili već imaju pravu ''crnu kutiju''
Duže od decenije proizvođači automobila ugrađuju prave ''crne kutije'' u automobile u jednom ili drugom obliku. Međutim, čak i kontroler vazdušnog jastuka iz automobila starijeg od 20 godina može da beleži razne podatke koji zatim mogu da se izvuku iz njega. Tako može da se sazna da li je vozač u trenutku sudara bio vezan i slično. Dostupni podaci zavise od toga koliko je sistem za aktiviranje vazdušnih jastuka napredan, ali i od drugih bezbednosnih sistema i njihove povezanosti. Ostaje pitanje, naravno, ko i kako može da dođe do tih podataka - i u pravnom i u tehničkom smislu. Zaštita privatnosti je zakonom regulisana na različite načine u zavisnosti od zemlje do zemlje.

 

Jeftinije osiguranje uz ''crnu kutiju''
U nekim zemljama, kao što je npr. Velika Britanija, možete da dobijete jeftinije osiguranje ukoliko pristanete da u svoj auto ugradite ''crnu kutiju'' preko koje će osiguravajuća kuća moći da prati vašu vožnju. Inače, u inostranstvu se cena obaveznog osiguranja određuje na potpuno drugačiji način nego kod nas. U Srbiji glavni faktor je snaga motora, plus premijski stepen (tj. bonus ili malus u zavisnosti od toga da li ste izazivali udese). U inostranstvu se u obzir uzima čitav niz faktora na osnovu kojih se procenjuje koliki je rizik da se određenim vozilom izazove šteta:

  • starost i vozački staž vlasnika
  • vozački ''dosije'' vlasnika (prekršaji, dosadašnje izazivanje udesa)
  • porodično stanje vlasnika
  • region (podela zemlje po zonama rizika)
  • karakteristike vozila, uključujući marku i model (npr. BMW sa 184 KS je rizičniji od nekog minivena sa 80 KS)
  • broj drugih osoba koje će koristiti taj auto, kao i njihovi podaci (vozački „dosije“, starost, itd.)...

Kada u priču ubacimo i ''crnu kutiju'', situacija postaje još komplikovanija pošto sada osiguravajuća kuća može na primer da vidi:

  • kojom brzinom se auto kretao i to u koje doba dana, na kojoj deonici, pri čemu uz pomoć satelitske navigacije mogu da vide da li je prekoračeno ograničenje brzine
  • da li je bilo oštrih ubrzanja i oštrih kočenja,
  • da li je bilo oštrih skretanja u krivinama ili tzv. driftovanja
  • koliko vremena je auto proveo u vožnji
  • koliko kilometara je auto prešao

Šta će od podataka koje prikuplja ''crna kutija'' biti uzeto u obzir i kako će uticati na cenu osiguranja, zavisi od osiguravajuće kuće do osiguravajuće kuće.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električno vozilo udarilo u stub sa 160 km/h: Tesla ''tužila'' vozača policiji i dostavila sve podatke

 

217613-tesla ap.jpg

 

U Berlinu je vozač u Tesli jurio 160 km/h gradskim ulicama ali je svoju trku sa vremenom i pameću, koja mu je neprestano izmicala, završio sudarom sa stubom semafora. Kao i svaki vozač, smišljao je razne izgovore, ali policija se dosetila jednostavnog rešenja - pitati Teslu.

 

Američki proizvođač automobila se ovih dana susreće sa nizom optužbi na račun Autopilota, sistema aktivne bezbednosti, koji mnogi vozači koriste kao sistem autonomne vožnje, a nakon toga se dešavaju brojne nesreće. Tesli trenutno sigurno nije potrebno još loše promocije pa je pronađeno jednostavno rešenje - isporučiti traženo policiji. Na snimcima i telemetriji se vidi da je automobilom upravljao vozač, a ne Autopilot, i takođe je vidljivo šta je (sve) napravio.

 

Kompanija navodi da se snimke sa kamera vozila ''ni pod kojim uslovima ne prenose Tesli'', odnosno sekvence od 30 sekundi automatski idu na poseban server i mogu se iskoristiti u slučaju opasnih događaja. Iako bi podaci trebalo da budu dostupni anonimno postoje brojni izuzeci. To takođe objašnjava zašto su berlinski istražitelji uspeli da prime video zapise o nesreći i podatke o vožnji. Odnosno, objašnjeno je zašto se Tesla nije pridržavala Zakona o zaštiti ličnih podataka. Već dugo je Tesla na udaru stručnjaka za zaštitu podataka jer čak su i isključeni automobili u stanju pripravnosti i mogu da snimaju ljude i druga vozila koji im se približe.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta će beležiti crne kutije u automobilima?

 

autel dijagnostika01.jpg

Fotografija od Mídia sa Pexels

 

Prikupljeni podaci koristiće se za analizu toka nesreća kako bi se povećao nivo bezbednosti na putevima. Moderni automobili su prepuni elektronike da se sa sigurnošću mogu nazvati kompjuterima na točkovima. Sistemi asistencije i bezbednosti koriste niz senzora za praćenje svakog parametra vožnje. Šta se događa sa svim podacima koje prikupljaju?

 

Već 2022. godine to će pitanje rešiti vlasti Evropske unije posebnim propisima, dok će od 2024. svi novi automobili koji se prodaju u EU morati da budu opremljeni uređajem (EDR) koji još nazivaju i ''crnom kutijom''. Evropska komisija upravo je predstavila nacrt zakona koji će uređivati ovu oblast. Prema predlogu EK, podaci sa uređaja neće biti dostupni bežično, a pristup disku za njihovo preuzimanje biće moguć tek nakon otključavanja vrata vozila. Time se vozači štite od curenja podataka u pogrešne ruke. Osnovni podaci koje EDR prikuplja biće marka i model vozila, njegova varijanta i oprema. Ali, šta je sa ostalim detaljima? Prema nacrtu projektu, automobilske ''crne kutije'' treba da beleže sledeće podatke:

  • brzinu vozila između 0 i 250 km/h tokom poslednjih 5 sekundi pre sudara,
  • stepen (intezitet) pritiskanja papučice gasa tokom poslednjih 5 sekundi pre sudara,
  • informaciju o aktiviranju kočnice unutar 5 sekundi uoči sudara,
  • pokrete volana unutar 5 sekundi pre sudara,
  • promene u brzini vozila tokm sudara (mereno u pravcu kretanja i po poprečnoj osi),
  • stanje sigurnosnih pojaseva (vezani/nevezani) unutar 1 sekunde pre sudara,
  • brzina rada motora (broj obrtaja),
  • aktiviranje ABS sistema,
  • ugao nagiba vozila,
  • rad sistema za održavanje vozila u saobraćajnoj traci,
  • aktiviranje vazdušnog jastuka,
  • položaj prednjih sedišta,
  • status indikatora sistema za nadzor pritiska u gumama (TPMS) neposredno pre sudara
  • rad tempomata 5 sekundi pre sudara,
  • status aktivnih sistema pomoći vozaču.

Spisak može biti i duži
Prikupljeni podaci koristiće se za analizu toka nesreća kako bi se povećao nivo bezbednosti na putevima. Ako mislite da je spisak parametara koji će se skladištiti u EDR snimaču u automobilu dugačak, treba da znate da on još nije konačan i da može biti i duži. Evropska komisija pokrenula je javno savetovanje o zakonu i već ima prve rezultate. Nemačko udruženje za bezbednost saobraćaja na putevima poziva EU da ide još dalje i prikupi tačne informacije o vremenu i mestu incidenta. Kako navode iz te organizacije, bez toga nije moguća detaljna analiza rizika od nesreća na evropskim putevima.

 

A šta je sa privatnošću?
Među sistemima koji će dostavljati informacije crnoj kutiji automobila, nacrt novih propisa ne uključuje sistem detekcije umora vozača. Neki vozači su se bojali da bi to moglo predstavljati dalekosežno ometanje privatnosti. Zašto? Istina je da većina ovakvih sistema prisutnih u automobilima za detekciju umora ili ometanja koristi analizu kretanja volana i vremena reakcije vozača, ali takvi sistemi nisu savršeni. Zato su neke marke, kao što su Volvo ili Mazda, razvile sistem koji takođe uzima u obzir prikaz sa kamere usmerene prema vozaču. Na taj način se može otkriti ako vozač zatvori oči duže od delića sekunde potrebnog da trepne. To bi moglo dovesti do skladištenja fotografija/snimaka vozača u crnoj kutiji. Najverovatnije se to ipak neće dogoditi jer predlog Evropske komisije ne predviđa prikupljanje takvih podataka.

 

Automobili već godinama beleže podatke o vožnji, a crne kutije su već neko vreme obavezne u Americi. U Evropi do sada nije bilo takvih propisa, ali se iz pojedinih sistema u vozilu moglo dosta toga pročitati. U slučaju nešto novijih automobila, opremljenih CAN memorijom, možete dobiti podatke o brzini vožnje, korišćenju kočnica, radu ABS sistema i vezivanju sigurnosnih pojaseva. Novi propisi trebalo bi da stupe na snagu 6. jula 2022. Tada će homologovani registri događaja postati obavezni u svim novim modelima automobila koji izlaze iz fabrika u EU, a od 7. jula 2024. biće obavezna oprema za sve nove automobile koji se prodaju u Evropskoj uniji.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...