Jump to content
FAS Goran
Bki

Šta je to glina?

Recommended Posts

Glina, iako slabo poznata kod nas, sve je popularnija medju ljubiteljima automobila, pogotovo onih koji svoje ljubimce vole da održavaju u top stanju, kada je čistoća u pitanju. Čišćenje glinom je postao nezaobilazni korak prilikom bilo kog iole ozbiljnijeg detailing-a. Automobil čija površina nije očišćena glinom pre poliranja se smatra "neadekvatno pripremljenim" za fazu poliranja.

Šta je to glina

Glina služi za uklanjanje čestica nečistoće koje su se vezale za površinski sloj na kolima (lak). To su čestice koje se vremenom gomilaju i vezuju za lak, da ne kažem "zabadaju" u njega, i koje se ne skidaju prilikom pranja automobila, već ostaju tu.

To se može proveriti tako što se rukom predje preko nekog panela automobila nakon što je opran. Najbolji način za testiranje je sa kesom, tako sto se stavi ruka u neku tanku kesu, recimo jednu od onih za zamrzivače, i onda se polako predje preko panela na kolima. Trebalo bi da se oseti da je površina kao šmirgla, i da jednostavno nije skroz glatka, kakva bi u idealnom stanju trebala da bude.

Glina te čestice izvlači iz laka, ostavljajući površinu glatku kao staklo za sobom, koja se dalje može polirati, zaštititi voskom, itd...

Čestice se uklanjaju blagim prelaskom gline po površini, i za to je potreban lubrikant. Za tu ulogu se najčešće koristi neki od Qiuck Detailer sprejeva (QD).

Glina postoji u nekoliko abrazivnih verzija, i obično su to blaga, srednja i agresivna. Uosnovnom su gline srednje abrazivnosti sasvim dovoljne za uklanjanje većine nečistoća iz laka, te se ne savetuje korišćenje agresivne gline sem preko preke potrebe. Neke od "medium" glina su Meguiars plava, 3M plava, Sonus zelena, itd...

Glina može da se koristi za čišćenje kako laka, tako i stakala, felni pa i plastičnih delova.

Savetuje se da se ne koristi jedno te isto parče za lak i felne recimo, pogotovo ne u redosledu felne pa lak, iz razloga što felne na sebi sigurno imaju gomilu čestica od kočione prašine, i ista bi mogla da ogrebe lak, ako se glina ne koristi kako treba.

Zapekle vezane čestice

Auto pre pranja je obično prekriven prljavštinom kao što su prašina, blato, po koja ptičija "bomba", itd. Pored toga, mogu da budu i vezane čestice prljavštine, koje su vezane za lak, kao da su zalepljene, i takva vrsta nečistoće se skuplja vremenom (slika 1).

Pre_pranja.jpg

Slika 1

Nakon pranja obična prljavština se odstranjuje sa površine automobila, ostavljajući za sobom vezane čestice koje je teško videti (slika 2). Iako auto izgleda čisto, jednostavnim prelaskom ruke preko nekog od panela, kao što je opisano više, mogu se osetiti te čestice pod prstima. Neke su uočljive, kao recimo katran, pogotovo na svetlim bojama automobila.

Posle_pranja.jpg

Slika 2

Primeri tih čestica su kočiona prašina, industrijski otpad, ostatak od ptičijeg izmeta, smola sa drveta, metalna piljevina, i mnogi drugi.

Stanje laka i količina čestica moze da varira, i mnogi faktori utiču na to. Gde je auto parkiran, koliko je star, itd. Može da se desi da je noviji auto u gorem stanju od duplo starijeg recimo, sve zavisi od života tog automobila i eksploatacije istog. Sećam se da sam jednom naleteo na slike na kojima je čovek ostao šokiran u kakvom je stanju bila njegova glina nakon čišćenja relativno novog automobila koji je posedovao. Stvar je u tome, sto je redovno stajao na parkingu pored železare u kojoj je vlasnik radio, stoga i takvo stanje laka.

Uklanjanje vezanih čestica

Kako bi ste tu nečistoću uklonili i vratili površinu u stanje u kom je glatka kao staklo, koristi se glina.

Nakon dekontaminacije glinom, nastavlja se sa korekcijom boje (poliranjem) i žaštitom automobila.

Ako bi ste samo oprali auto i voskirali ga, ne bi ste uklonili te čestice, već bi ste ih jednostavno "zalili" lakom i ostavili ispod sloja istog.

Glina funkcioniše na način što te čestice vezuje za sebe i "izvlači" ih iz laka automobila, kao što je prikazano na slici:

Glina.jpg

Slika 3

Čestice bivaju zarobljene u glini, i glina biva sve zasićenija njima. To se lako vidi na površini gline (slika 4).

gliniranje.jpg

Slika 4

Korišćenje

Uvek pre korišćenja gline treba oprati automobil, kako bi se uklonila obična nečistoća.

Za prosečan automobil je dovoljno ko 50g gline.

Počnete tako što odsečete parče koje vam je potrebno. Uvaljate ga, urolate u lopticu, zatim u cilindričan oblik i onda je prsima spljosnete, tako da dobijete ravnu pljosnatu površinu.

To se uosnovnom radi kako bi se sama glina malo zagrejala i omeksala.

Kada se isprlja kao na gornjoj slici, potrebno je da glinu presavijete (umesite) kako bi ste dobili čistu površinu i nastavili dalje sa čišćenjem. Koliko često? Zavisi od stanja....čim se malo više zaprlja, presavijete je i nastzavite dalje. Ako je ne presavijate redovno, prezasitićete površinu gline, i umesto da skupljate čestice, grebaćete površinu koju radite.

Takodje je bitno koristiti dovoljno lubrikanta, nikako ostaviti da se površina ili glina osuše, posto to može dovesti do manjih oštećenja, pa je posle toga potrebno poliranje. Dakle, ne žalite lubrikant.

Preporučujem čišćenje manjih sekcija odjednom, recimo razbijete haubu na 3 dela, pa deo po deo.

Čišćenje traje, sve dok ne osetite da glina bez ikakvog napora klizi po površini, pošto na kontaminiranim površinama, kada se tek počne sa čišćenjem, moze da se oseti kako glina blago zapinje.

Ako vam slučajno ispadne na pod, to parče bacite i uzmite novo, pošto će to parče biti zasićeno prljavštinom sa poda.

Takodje da napomenem, da glina uklanja sve ili većinu voska, ukoliko je auto predhodno bio voskiran.

Čuvanje gline

Nakon korišćenja, ako glina nije u losem stanju možete sačuvati to parče. Recimo, nije lose da ga sačuvate za felne, tako da možete tu da ga iskoristite.

Ja glinu skladistim tako sto poprskam 2-3 puta sa quick detailer-om i ostavim tako vlažnu glinu u kutiji u kojoj je i dosla.

Kod poliranja je veoma važno da se površine očiste glinom

Zašto?

Zamislite da ste samo oprali auto i odmah dohvatili sundjer za poliranje i krenuli sa poslom. Na taj način bi se vezane čestice zabole u sundjer kojim polirate, yaglavile tu i na taj način grebale površinu vaših kola. Dobili bi ste kontraefekat. Eto odmah i odgovora, zasto nakon nekih "profesionalnih" poliranja, automobil ne izgleda ništa bolje, čak mozda i gore.

Ajde što bi takav "profesionalac" ogrebao taj auto tim česticama, već i kad bi vi sami očistili glinom svoj automobil, pa odvezli kod njega na poliranje, moguće je grebanje vaše površine sundjerom, ukoliko je predhodni automobil istim tim sundjerom poliran bez predhodne dekontaminacije glinom.

Dakle, moj je stav, ako vozite auto na poliranje, samo kod nekog ko zna šta radi, i shvata važnost postupka korišćenja gline, u fazi pripreme površine za poliranje.

Proizvodjaci gline

Ne znam za Evropu, ali kada je rec o Americi, postoji samo 1 proizvodjac gline. Taj proizvodjac je patentiran, i niko drugi sem njih u SAD ne sme da proizvodi glinu legalno. Oni je prave, pa dalje detailing marke od njih odkupljuju i pakuju tu glinu. Tako da, koji god od americkih proizvodjaca gline da izaberete kupujete jednu te istu glinu.

Iz toga sledi zakljucak da nije bitno da li cete uzeti Zaino, 3M, Meguiars, ili neki drugi, vec gledate da uzmete onu koja ce vas izaci najjeftinije, odnosno koja nudi najbolji odnos dinar/gram.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala momci!

Ako neko distribuira ovaj tekst dalje, bilo gde, neka obavezno stavi link ka ovom forumu/temi.

Ja sam ga stavio samo na 2 mesta, ovde i jos jedan forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnogo poučan tekst, nisam znao ovo :)

Meni je auto ispoliran pre pola godine, i evo sada opet gde god da prođem prstima, osetim neravnine, pa čak i po staklima, moraću da isprobam ovu glinu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li moze neko da mi odgovori koji preparat se koristi kao lubrikant prilikom ciscenja auta sa glinom?

Mozes koristiti neki detailer sprej ili vodu sa par kapi auto sampona,mada to skracuje zivotni vek gline.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Video sam na YT da ovi koriste "clay lub spray",a to mislim da nema nigde kod nas.

Takodje koriste i "detailer spray".To sam danas pokusavao da nabavim ali bezuspesno.Bas sam trazio sprej na kome tako pise :)

Ako neko moze da okaci sliku da vidim sta bi to bilo?

Takodje sam video na par klipova da prelaze glinom preko mokrog auta posle pranja.Znaci bez ikakvog lubrikanta.Moguce da i to skracuje zivotni vek gline.Ali ovi na zapadu se ne obaziru previse na to izgleda,em je kozmetika jeftinija ,em je standarad veci :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitanje za autora ovog poučnog posta ili bilo kog prekaljenog znalca :D posle odrađenog tretmana sa glinom nakon kog vremenskog perioda se ponavlja procedura?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ma bacanje para i energije!

ko ima uslove da pere sam auto (dvoriste,dobra puska) zavrsio je posao.

ja perem auto rucno bez onih bezkontaktnih sranja i naravno sa samponima koji u sebi sadrze vosak.(SONAX ili REX)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silno gresis! Glina je super stvar, najbolja. Vece bacanje para su ti ti samponi sa voskom kobajagi. Od toga nemas bas nista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Bas tako.Kontaminaciju laka je moguce uraditi samo glinom.Pranje tu ne pomaze.Ovo je narocito vidljivo kod svetlijih boja,npr bele.

Posle tretmana glinom treba pravilnim pranjem odrzavati cistocu laka.Ali vremenom kada se primeti da je lak ponovo kontaminiran raznim spoljasnjim faktorima tretman treba ponoviti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posle toga bi trebalo odraditi i poliranje kako bi se ta sitna ostecenja koliko je moguce sredila . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silno gresis! Glina je super stvar, najbolja. Vece bacanje para su ti ti samponi sa voskom kobajagi. Od toga nemas bas nista.

 

Prodao sam ih mali milion i to ne obicne nego 3M.

Sve sto sam rekao je na mestu i iz prve ruke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa evo, ja se ne bavim tim poslom, ali skoro svaki dan gledam čoveka koji se bavi. I vidim šta se sve još skine glinom posle pranja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne bavim se tim poslom ali pratim to odavno, tako da znam dobro da je glina prava stvar za dekontaminaciju boje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vosak  cak nece dobro prionuti uz lak ako nije skroz lak ociscen( a kamoli da nesto skida-dekontaminira) od raznorazne prljavstine,ne one koja se moze oprati vec od kontaminacije koja se veze za lak.

 

Postoje "modernije" varijante gline koje ne moraju da se premese vec se samo ispiraju pod mlazom tople vode,tzv clay mitt-rukavica koja se jedne strane ima sloj gline,opti clean deblji sundjer koji sa obe strane ima sloj gline itd...

 

Glina je osnova kvalitetnog sredjivanja laka i brige o istom.

Takodje se mogu raditi i stakla na isti nacin kao i lak.

 

A kakve su to "obicne"  gline u odnosu na 3M neobicnu?

 

Kao sto je receno u uvodnom tekstu postoji par proizvodjaca a svi ostali samo prepakuju( po meni to i nije lose jer postoji stalni kvalitet i nema brige sta god da se uzme),takodje postoje i proizvodjaci u Kini ali te gline nisu ni za prineti  firmiranim.

 

I da ponovim,pojedine gline bolje rade i duze traju uz namenski lubrikant a pojedine mogu da rade i sa h2o.

 

Ima dosta toga da se kupi kod nas,koga zanima neka salje p.p.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posedujem FIAT 500 L godinu dana star bele boje .Da li preporucujete da koristim glinu , gde ima da se kupi glina i lubrikant ?

Sta preporucujete za ocuvanje laka ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...