Jump to content
FAS Euroauto Goran
Веrkut

Metan (CNG, KPG, CH4)

Recommended Posts

On 4/4/2013 at 6:17 PM, Sava said:

da li je neko nabavljao onaj nastavak sto nam treba da bi sipali metan? cujem da u inostranstvu nece da sipaju metan ako nemam taj nastavak..

Postovani,

Da li ste uspeli negde da nabavite ovaj nastavak?

Pre nekih mesec dana sam kupio Fiat Punta Natura Power 2006. uvezen iz Italije i na NIS-ovoj pumpi u NS-u nemaju taj nastavak. Gde moze da se nabavi i koliko je?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/17/2018 at 9:50 AM, Miroslav89 said:

Postovani,

Da li ste uspeli negde da nabavite ovaj nastavak?

Pre nekih mesec dana sam kupio Fiat Punta Natura Power 2006. uvezen iz Italije i na NIS-ovoj pumpi u NS-u nemaju taj nastavak. Gde moze da se nabavi i koliko je?

Jel mozes da okacis sliku?

Da li neko zna kakav je proces uvoza npr Fiat Punto Natural Power tj automobila sa fabricki ugradjenom instalacijom za metan? Da li ce agencija za bezbednost saobracaja proveravati instalaciju i zahtevati nekakav atest? Hvala

Edited by chiki

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, chiki said:

Jel mozes da okacis sliku?

Da li neko zna kakav je proces uvoza npr Fiat Punto Natural Power tj automobila sa fabricki ugradjenom instalacijom za metan? Da li ce agencija za bezbednost saobracaja proveravati instalaciju i zahtevati nekakav atest? Hvala

Ne znam proces jer sam kupio od nekog autoplaca. Inace kad se uvozi placa se porez i sve te dazbine a radi se i atest. Ali pre atesta mora da se vidi sa Kragujevcom da vam daju dozvolu za atestiranje fabrickog metana (znam, van svake pameti, ali tako ide).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo par informacija od AMSS. Razlika izmedju uvoza automobila na benzin/dizel i metan se ogleda u sledecem:

1)  Potrebno je  traziti potvrdu od zvanicnog uvoznika da  je u odgovarajuci  model automobila  ugradjen   metan - u ovom slucaju FCA Srbija KG.

2) Kod  Pane AG, Surcin  se moze uraditi provera odnosno atest automobila na metan pri uvozu. Cena je 10000 RSD. Ovaj atest vazi 4 godine.

 

Ostalo ostaje isto.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, chiki said:

Potrebno je  traziti potvrdu od zvanicnog uvoznika da  je u odgovarajuci  model automobila  ugradjen   metan - u ovom slucaju FCA Srbija KG

Ovde mi nije jasno sledece, uvezem auto koji ima fabricki metan (tipa multipla, pasat, zafira) i moram da trazim od uvoznika papir da je u taj auto ugradjen metan?!:popo::banned:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rekoh ajde da istrazim do kraja pa da nema nedoumica. Nije reklama ali Bojan iz gore spomenute firme je bas poslovan i obavesten.

Trosak atesta i sertifikata o bezbednosti vozila je sledeci:

19800 din koji ukljucuju 1000 din za administraciju - uslugu pripreme papira

Pri pregledu vozila mora se prici bocama pa se kod ovog auta doplacuje 3000 dinara kako bi se skinule oplate i napravio pregled boca.

Ako uz automobile ne dolazi COC (Izjava o saobraznosti), placa se jos 2800 din AMS i 25 EUR u dinarima Fiatu za istu.

 

U najgorem slucaju 28600 RSD.

Sve traje oko 2 sata. Atest se radi cetvrtkom pa se mora najaviti.

 

On ‎4‎/‎24‎/‎2018 at 4:14 PM, Miroslav89 said:

Ne znam proces jer sam kupio od nekog autoplaca. Inace kad se uvozi placa se porez i sve te dazbine a radi se i atest. Ali pre atesta mora da se vidi sa Kragujevcom da vam daju dozvolu za atestiranje fabrickog metana (znam, van svake pameti, ali tako ide).

Pitanje vezano za odrzavanja fabricke instalacije. Koliko su dostupni rezervni delovi: dizne, isparivac, senzori, elektro ventil, eventualno upravljacka jedinica ? Jel se to kupuje iskljucivo preko Fiat-a ili ima i drugih opcija?

Edited by chiki

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, chiki said:

Rekoh ajde da istrazim do kraja pa da nema nedoumica. Nije reklama ali Bojan iz gore spomenute firme je bas poslovan i obavesten.

Trosak atesta i sertifikata o bezbednosti vozila je sledeci:

19800 din koji ukljucuju 1000 din za administraciju - uslugu pripreme papira

Pri pregledu vozila mora se prici bocama pa se kod ovog auta doplacuje 3000 dinara kako bi se skinule oplate i napravio pregled boca.

Ako uz automobile ne dolazi COC (Izjava o saobraznosti), placa se jos 2800 din AMS i 25 EUR u dinarima Fiatu za istu.

 

U najgorem slucaju 28600 RSD.

Sve traje oko 2 sata. Atest se radi cetvrtkom pa se mora najaviti.

 

Pitanje vezano za odrzavanja fabricke instalacije. Koliko su dostupni rezervni delovi: dizne, isparivac, senzori, elektro ventil, eventualno upravljacka jedinica ? Jel se to kupuje iskljucivo preko Fiat-a ili ima i drugih opcija?

Delovi su dostupmi preko mreze ovlascenih servisa, ali su jako skupi. Veliki broj delova gotovo nikada ne pravi problem. Senzore, dizne,ventile uglavnom ljudi kupuju polovne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kryogas otvorio pumpu za metan u Indjiji, u ulici Save Kovačevića bb, blizu železničke stanice odnosno izlazaka iz Indjije. Radno vreme od 6-22 osim nedeljom.

 

d81a58ae3d949184a663e5eb4a7efc2d.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako se pokazao Grande Punto na CNG?

Ne mogu nigde da pronadjem koliko kosta servis metana, filter itd.

Da li se isplati kupovina GP 2007-8 god? Nesto ih nema puno na oglasima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve o ugradnji metana i da li se to isplati

 

metan f001.jpg

 

Metan postaje sve popularniji u Srbiji. O tome govori i otvaranje novih punionica. Međutim, mnogi vozači još uvek zaziru od metana iz više razloga, pa ćemo proći stavku po stavku, od cene ugradnje, potrošnje, performansi, težine boca (rezevoara), autonomije (koliko može da se pređe sa jednim rezervoarom), broja i lokacija punionica...

 

Koliko košta ugradnja uređaja za metan?

Ugradnja metana košta oko 850 evra za prosečan automobil. To podrazumeva auto sa motorom do 2.000 kubika. To je prosek. Na cenu u velikoj meri utiču rezervoar, odnosno rezervoari ukoliko ih ima više. Stvar je u tome što su rezervoari za metan veći, teži i skuplji od rezervoara za plin. Moraju da imaju veoma debele zidove kako bi izdržali pritisak pod kojim se metan drži.

 

Goran Pešić, vlasnik jednog servisa za ugradnju plina i metana, kaže: ''Jedan rezervoar košta od 250-350 evra u zavisnosti od zapremine. Da bi se uštedeo prostor, često se ugrađuje više manjih rezervoara, ali se time osetno povećava cena, pošto manji rezervoar nije proporcionalno jeftiniji od većeg. Recimo da je jedna velika boca 320 evra, a jedna mala 280 evra. Dakle, nije neka velika razlika u ceni. Na primer, ako neko hoće da stavi četiri male boce, to je već 1.120 evra''. Inače, za metan ne mogu da se koriste toroidni rezervoari kao za plin, koji idu na mesto rezervnog točka. Postoje i mnogo lakši rezervoari od kompozitnih materijala, ali oni su i znatno skuplji, pa se kod nas gotovo i ne ugrađuju. Uređaj za metan vrlo je sličan onome za klasičan plin, pa se ni instaliranje i sam način rada mnogo ne razlikuju. Motor se pokreće na benzin i automatski prebacuje na metan kada se postigne određena temperatura (uglavnom niža nego kada je u pitanju plin).

 

Koliko košta atest i reatest za metan?
Nakon ugradnje se radi atest - on košta oko 17.000 dinara plus tehnički pregled. Zatim se na svake četiri godine radi tzv. reatest - on košta 10.000 dinara.

 

metan f002.jpg

 

Koliko dugo mogu da se koriste rezervoari za metan?
Oni imaju ''rok trajanja'' 20 godina od dana proizvodnje, za razliku od rezervoara za plin koji mogu da se koriste 10 godina. Nakon 20 godina mogu da se ispitaju kako bi se koristili i dalje, ali pitanje je koliko se to isplati, pošto je neophodno skidati ih i obaviti ispitivanje u posebnoj laboratoriji.

 

Fabrička ugradnja
Mnogi proizvođači fabrički ugrađuju uređaje za metan u pojedine modele - u tom slučaju je i motor prilagođen za pogon na ovo gorivo (npr. ima veću kompresiju), pa je gubitak snage manji nego kod naknadne ugradnje. Uglavnom se ne nalaze u redovnoj prodaji kod nas, ali neke možete poručiti u auto salonu. U skladu sa gorivom, obično imaju i posebnu oznaku, kao ''Natural Power'' kod Fiata, NGT kod Mercedesa ili BiFuel kod VW. 

Npr. u ponudi su Lada Niva sa četvora vrata (dugačka) sa rezervoarom u koji može da stane 10 kg i Lada Vesta. Ranije se prodavao Fiat 500L sa fabričkim uređajem za metan. Pokreće ga dvocilindarski (da, 2 cilindra) turbo motor od 875 kubika, koji razvija 80 KS kada se vozi na metan i 85 KS kada se vozi na benzin. Motor je posebno prilagođen korišćenju metana kao goriva. Ima dva rezervoara - manji uzdužno ispod kabine u centralnom tunelu, a drugi u podu prtljažnika poprečno. Do 100 km/h na metan ubrzava za 15.7 sekundi - na benzin za 14.8 sekundi. Prosečna potrošnja je od 4.5 do 5 kg metana na 100 kilometara.

 

Polovni automobili na metan
Polovna vozila koja koriste metan možete da pogledate na našem sajtu klikom na ovaj link. U trenutku pisanja teksta bilo ih je oko 320.

 

Težina i dimenzije rezervoara za metan
U tabeli ispod možete da vidite koliko su teške prazne boce (rezervoari) u odnosu na dimenzije.

 

Screenshot_14.jpg

 

Koliko metana prima rezervoar od 90 litara?
Metan je uvek u gasovitom stanju, za razliku od plina. Zato se metan i naziva ''komprimovani prirodni gas'' (KPG) ili na engleskom ''compressed natural gas'' (CNG). Plin se naziva ''tečni naftni gas'' (TNG) ili na engleskom ''liquefied petroleum gas'' (LPG). Pošto je metan uvek u gasovitom stanju, ne meri se u litrima kao plin nego u kilogramima. Koliko će kilograma stati u bocu zapremine 90 litara (tj. 90 kubnih decimetara) zavisi od pritiska pod kojim se ''nabija'' u bocu. Taj pritisak nije isti na svakoj punionici, a u nekim slučajevima čak ni na svakom crevu na istoj pumpi. Zato na jednoj pumpi možete u rezervoar od 90 litara da upumpate 11 kg, a na drugoj 13 kg. Takođe je vrlo bitna i spoljašnja temperatura, pa ne može da se napuni ista količina zimi i leti. Kada je napolju visoka temperatura, u rezervoar staje manje metana - čak i za trećinu manje kada poredimo ekstremno visoke letnje temperature sa izuzetno niskim zimskim.

Goran Pešić iz jendog servisa za ugradnju plina i metana navodi nam kao primer svoj automobil - Mercedes E klase sa fabrički ugrađenim metanom i čak 4 rezervoara raspoređena tako da i dalje ostaje mnogo prtljažnog prostora. Letos je uspevao da napuni maksimalno 15 kg, a zimi uspe i do 19 kg. Uglavnom - rezervoar od 90 litara, koji je težak 96 kg, dužine 930 mm i prečnika 406 mm, prima od 12 do 14 kg metana, a u retkim slučajevima i do 15 kg.

 

Potrošnja metana
Potrošnja metana izražava se u kilogramima - to je usvojeno pošto je on uvek u gasovitom stanju. Dakle, u kilogramima ga sipate na pumpi i u kilogramima merite potrošnju. Prosečna potrošnja je oko 5-6 kg na 100 kilometara. Po aktuelnim cenama (npr. 97 din), to je 480 - 580 dinara na 100 kilometara. U gradskoj vožnji, naravno, potrošnja raste, pa može da dostigne i 7-8 kg, ali u istim uslovima ni dizelaši ne mogu da se pohvale malom potrošnjom. Upozoravamo na ''lovačke priče'' vlasnika dizelaša koji jednostavno vole da impresioniraju druge niskom potrošnjom svog automobila - ne verujte svemu što čujete. Goran vozi Mercedes E200 NGT, sa automatskim menjačem i motorom od 1.8 litara, koji zahvaljujući kompresoru razvija 163 KS. Kaže da u gradskoj vožnji troši 8-8.5 kg, ali da na auto-putu pri brzini od 130 km/h bez problema spusti na 5 kg. Ako uglavnom vozite po gradu, ugradnja metana će se isplatiti posle manje kilometara.

 

Posle koliko se isplati ugradnja metana?
Napravićemo jednu računicu pri čemu ćemo pretpostaviti da auto prosečno troši:

  • Plina 10 l/100 km
  • Benzina 8l/100 km
  • Dizela 6 l/100 km
  • Metana 5.5 kg/100 km

Cene u tabeli su uzete 4. aprila 2019. godine, pri čemu treba imati u vidu da cene nisu iste na svim pumpama i da na istoj pumpi mogu da se menjaju iz dana u dan. Takođe, u ovu računicu nismo ubacili troškove ugradnje uređaja za plin ili metan, kao ni troškove za atest ili reatest, već poredimo isključivo potrošnju goriva. Ukoliko kupujete benzinca bez uređaja za plin ili metan i planirate ugradnju, vrlo lako ćete i te troškove ubaciti u kalkulaciju. Ne možemo da analiziramo svaku moguću situaciju - sada poredimo isključivo troškove za gorivo.

 

Screenshot_15.jpg

 

Pogledajmo sada koliko više novca se daje za gorivo, odnosno koja je razlika kada se vozi na plin, benzin ili dizel u odnosu na metan.

 

Screenshot_16.jpg

 

Gde može da se natoči metan?
Uspeli smo da nađemo 21 pumpu na kojoj može da se kupi metan. Ako smo neku propustili, slobodno napišite.

 

Screenshot_17.jpg

 

Uskoro još pumpi za metan?
Sa više strana smo čuli i zvanične i nezvanične najave da će broj pumpi sa metanom značajno porasti, ali ostaje pitanje kojim tempom. Naravno, nikada neće ni približno dostići broj pumpi sa plinom zbog znatno težih tehničkih uslova.

 

Metan u inostranstvu
Mnoge vozače brine nedostatak mesta za punjenje u inostranstvu. Međutim, punionica sa metanom ima, samo treba dobro isplanirati put. Problematične su Crna Gora, Bosna, Rumunija i delimično Hrvatska. Na ovom sajtu možete da nađete lokacije punionica za metan u čitavoj Evropi. Ipak, pre puta napravite plan gde ćete puniti metan i proverite pumpe, pošto smo primetili da podaci za Srbiju nisu potpuno ažurni.

 

Screenshot_18.jpg

 

Koliko je ranije koštao metan?
Krajem 2007. cena je bila oko 47 din/kg... Ipak, tada su troškovi ugradnje bili mnogo veći, dok su druge vrste goriva bile jeftinije, pa ne možemo da pravimo direktno poređenje o isplativosti u tom periodu i danas.

 

Zašto se metan meri u kilogramima, a ne u litrima kao plin?

Kubni metri i litri nisu praktični, pošto količina metana u jednom kubnom metru ili litru zavisi od pritiska i temperature. Naime, metan uvek ostaje u gasovitom stanju, pa će ista količina ispuniti svaku zapreminu, samo pod različitim pritiskom.

Plin se, sa druge strane, u rezervoaru nalazi u tečnom stanju, pa može da se meri u litrima.

 

Redovno održavanje i servisiranje uređaja za metan
Metan je znatno čistiji od plina, pa gotovo da nema problema sa zapušenim filterima ili potrebe za sređivanjem isparivača. Ipak, na 15.000 km trebalo bi obaviti preventivni pregled. Generalno, mnogo je manje problema nego kada je plin u pitanju.

 

Da li je metan opasan?
Ne - iako se drži pod velikim pritiskom, rezervoari su veoma jaki i testiraju se na mnogo veći pritisak od onog na koji se pune. Rezervoari su otporni i na veoma snažne udarce prilikom saobraćajne nesreće. Pritom, metan je eksplozivan samo u uskom koncentracionom opsegu, a pošto je lakši od vazduha, brzo mu se smanjuje koncentracija u okolini u koju se ispušta, te je mogućnost eksplozije vrlo mala. Dakle, metan je veoma bezbedno gorivo.

 

Zaključak
Isplativost metana zavisi od kilometraže koju prelazite, u kakvim uslovima (grad ili otvoreno) i kakav auto vozite. Zato svako mora da napravi sopstvenu računicu - da u nju ubaci troškove ugradnje, atesta i reatesta, planiranu kilometražu, poređenje potrošnje metana i benzina... Tek tada ćete  videti nakon koliko vremena, odnosno kilometara će ušteda na gorivu pokriti troškove ugradnje i kolika će biti ušteda na duži rok.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/17/2018 at 9:50 AM, Miroslav89 said:

Postovani,

Da li ste uspeli negde da nabavite ovaj nastavak?

Pre nekih mesec dana sam kupio Fiat Punta Natura Power 2006. uvezen iz Italije i na NIS-ovoj pumpi u NS-u nemaju taj nastavak. Gde moze da se nabavi i koliko je?

CNG nastavak ima  da se nađe na kupujem prodajem, nov.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da malo osvežim temu. Imao sam problem sa jednom diznom (Citroen C3 1.4 GNV) i kod majstora u Rakovici sam je zamenio i sada auto radi mnogo bolje. Na autoputu pri brzini max 125km/h (oko 3600 obrtaja) auto je uspeo da pređe 170km sa jednim rezervoarom. To je  oko 6.5 kg u ovim vremenskim uslovima. Sipao sam tri pumpe i rezultat je bio slican of 6 do 6.5 kg, 160 do 170 km. U gradu predjemo oko 120km sa jednom rezervoarom.

Meni prvo upali na benzin i posle minut do dva prebaci na metan.  Nisam dosad imao bilo kakvih problema osim te dizne. Ovo je fabricka instalacija tako da mislim da je sad to sve jeftinije u odnosu na pre par godina.

Zaista sam zadovoljan kako radi. Oseti se mali pad snage. Pre par nedelja sam video coveka sa ugradjenim TNG i CNG u istom autu :)

Edited by chiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cao,planiram da kupim grande punta na fabricki metan i interesuje me procedura prilikom atestiranja da li se radi samo atest uredjaja na 4 godine ili treba i boca?Procitao sam da atest kosta 10 000 da li jr to tacno i gde moze da se radi atest?Hvala puno unapred

 

 

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cao,planiram da kupim grande punta na fabricki metan i interesuje me procedura prilikom atestiranja da li se radi samo atest uredjaja na 4 godine ili treba i boca?Procitao sam da atest kosta 10 000 da li jr to tacno i gde moze da se radi atest?Hvala puno unapred
 
 
Možeš da uradiš atest u Pane AG na Ledinama.

Sent from my SM-G975F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...