Jump to content
FAS Goran
Веrkut

Metan (CNG, KPG, CH4)

Recommended Posts

Poštovani imam pitanje, mozda se susretali sa ovakvim problemom pa molim za pomoć. U pitanju je zafira B na fabrivki metan, naime prilikom točenja metana kad je skroz prazan neće da stane više od 12kg. Skala pokazuje da su boce. Hvala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pazario sam pre par dana Punto mk2b (široki farovi) 1.2 8v 2010god. na fabrički metan (Natural Power).

Bio je kod majstora i sredio je sve što treba ali je ostala još jedna greška koju nije mogao da definiše šta je, misli da je vezano za metan. Primetio sam i da mi je potrošnja metana dosta velika, pređem samo oko 90 km sa punim rezervoarom.

Pretpostavljam da su potrošnja i ta greška (Check engine) povezane pa mi treba preporuka za neki servis za metan u Beogradu. Bio sam u dva servisa u Višnjičkoj ulici ali mi nisu rešili problem, kao ne rade sa fabrički ugrađenim metanom, nemaju alate za to.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@IlijaGM

 

Može neki kontakt? Kad tražim na Googlu izlazi mi samo servis Gačić.

 

 

Edited by neshaoct
dodao tag

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/17/2018 at 9:50 AM, Miroslav89 said:

Postovani,

Da li ste uspeli negde da nabavite ovaj nastavak?

Pre nekih mesec dana sam kupio Fiat Punta Natura Power 2006. uvezen iz Italije i na NIS-ovoj pumpi u NS-u nemaju taj nastavak. Gde moze da se nabavi i koliko je?

 

On 9/15/2019 at 5:54 PM, Aleksandar T. said:

CNG nastavak ima  da se nađe na kupujem prodajem, nov.

I ja muku mucim sa nastavkom. Od 3 pumpe na kojima sam bio ima samo na jednoj, Kryo gas iza Zmaja.

Na KP nema, po oglasima takodje nisam uspeo da nadjem.

Jel zna neko gde moze da se nabavi ovaj nastavak-adapter?

Kod mene na Puntu Natural Power stane samo 9kg metana kad je skroz prazan, jel to ok? Fabricki je metan.

Edited by snebojsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na kraju sam rešio problem tako što sam zamenio celu točilicu, sad je sve standardno i mogu da sipam bilo gde bez adaptera. Koštalo je 85e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li neko ima iskustva sa punjenjem metana u kucnim uslovima preko kompresora povezanog za gasni prikljucak u kuci? Nacuo sam oko toga nesto ali nisam siguran da li to zaista neko radi i da li je legalno. Znam samo da su ti kompresori manje snage i samim tim punjenje traje duze i verovatno se manje napuni. Uz to valjda nemaju neki filter pa gas koji se sipa  nije toliko cist kao na pumpi itd

Edited by chiki

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/20/2018 at 9:22 AM, The Punisher said:

Svaka metan boca traje 20 godina, bila originalna ili iz naknadne ugradnje. Hoću da kažem da ne postoji prednost kupovine fabrički ugrađenog metana, čak naprotiv, bolje je uzeti benzinca i naknadno ugraditi, sve je novo, znaš koliko traje. Ugradio metan u nov auto ili deset godina star stvar je jasna, miran si 20 godina, a kod polovnog sa fabričkim si oročen na ukupno 20 godina. Kupiš auto 15 godina star sa farbičkim metanom i još je boca recimo godinu dana starija, taj auto ti je osuđen na 4 godine korišćenja, posle može samo u presu jer će biti neisplativ za sređivanje.

Citam sad ovu temu i mislim se.Uzeo sam pre 2 dana Punta 2, Natural Power 2005,1.reg.20.09.2025,atest vazi do 01.06.2025,znaci jos 3 god.i taman mu isticu boce od 20g.Sudeci po ovom komentaru,posle toga mogu da ga "bacim",:cry:jel tako ili ne.Jesam li se zaj...ili jok.Inace je uzet za sina da radi dostavu hrane,pa je kao najisplativije.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ili da kupis novu bocu i odradis reatest,ili da ugradis plin kad starima istekne atest,nisu velike prepravke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa ja sa plina presao na metan, gde sad da se vracam. :wub:i posto li su nove boce i gde se kupuju imam ih 2 po 5L

Edited by mitros

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boca je od 200 do 300 EUR. Plus mozda mozes naci polovnu od nekog havarisanog. Realno, da li zaista takva boca uopste treba da ima rok trajanja? Razumem za ventil .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metan - i dalje najisplativiji iako je poskupela ugradnja?

 

184466-skoda metan.jpg

 

Iz godine u godinu metan je postajao sve popularniji u Srbiji, ali nikada se to nije približilo popularnosti plina. Međutim, sa aktuelnim cenama plina, benzina i dizela, metan postaje sve zanimljiviji. Situacija naravno nije bajkovita, pošto je poskupeo i metan, a poskupela je i ugradnja. Da li će to ipak odbiti vozače od metana?

 

Koliko košta metan?

U vreme pisanja ovog teksta na preko 90% pumpi za metan cena je bila 115 din za kilogram. Krajem 2007. cena je bila oko 47 din/kg, 2015. od 94 do 102 din/kg, 2019. godine 97 din.

 

Koliko troši prosečan auto?

Prosečna potrošnja je 5 do 6 kg na 100 km. Na otvorenom putu može da se spusti i ispod 4 kg/100 km, dok u gradskoj gužvi može da ode i preko 7 kg/100 km.

 

Kolika je ušteda u odnosu na plin, benzin i dizel?

Izračunaćemo samo troškove za metan sa trenutnom cenom od 115 din, bez direktnog poređenja sa dizelom, benzinom i plinom, zbog toga što  vlasnici različitih automobila mogu da imaju drastično različitu potrošnju od one koju mi navedemo kao primer. Tu su i redovne nedeljne promene cena. Zato je najbolje da svako izračuna koliko ga košta da pređe 100, 1.000 i 10.000 km i uporedi sa troškovima vožnje na metan. Dakle, prosečan auto koji u proseku troši 5.5 kg metana će potrošiti:

  • Na 100 km: 5.5 kg metana - cena 632,5 din
  • Na 1.000 km: 55 kg metana - cena 6.325 din
  • Na 10.000 km: 550 kg metana - cena 63.250 din

Stavimo ipak kao okviran primer jednog benzinca koji troši u proseku 8 l/100 km. Troškovi sa aktuelnom cenom od 172 din će biti:

  • Na 100 km: 1.376 din
  • Na 1.000 km: 13.760 din
  • Na 10.000 km: 137.600 din

Zaključak izvucite sami. Naravno, cene goriva se konstantno menjaju, pa se tako menja i računica.

 

Koliko može da se pređe sa jednim rezervoarom metana?

Na primer, rezervoar koji prima oko 9 kg metana dugačak je gotovo jedan metar, prečnik mu je 30 cm i težak je oko 70 kg. Postoje i manji rezervoari, koji primaju npr. 4 kg, ali sa jednim takvim ne možete da pređete ni 100 km, pa je potrebno ugraditi više komada, što više nego osetno podiže ukupnu cenu. Dakle, pre konačne odluke o ugradnji treba uzeti u obzir razne faktore, od blizine pumpe za metan, preko toga koliko novca želite da izdvojite za veći kapacitet rezervoara, do vrste auta koji imate i koliko ste spremni da žrtvujete prtljažnik.

 

Cena ugradnje - koliko se povećala?

Kontaktirali smo veći broj servisa koji se bave ugradnjom uređaja za metan. Generalno, cena ugradnje metana je skočila za oko 20% u proseku. Naravno da ima izuzetaka - u zavisnosti od opreme koja se ugrađuje, veličine i broja rezervoara i drugih stvari. U servisu za ugradnju plina i metana GTA potvrđuju da je ugradnja poskupela i to najviše zbog rezervoara. Na primer, ranije je ugradnja za prosečan auto (4 cilindra, 100 kW) bila oko 950 evra. Sada je to 100 do 150 evra skuplje. Naravno, cena uvek u velikoj meri zavisi od toga kolike boce (rezervoari) se ugrađuju i koliko ih se ugrađuje. To je u stvari ključna stavka kada je ukupna cena u pitanju. U istom servisu kažu da je poskupela i druga oprema, ali neznatno.

I u KRYO servis Mirkov potvrđuju da su glavni razlog za poskupljenje boce za metan, čija je cena u nekim slučajevima skoro duplirana. Ostali delovi sistema za korišćenje metana poskupeli su 20% do 30%. Za auto sa 4 cilindra i do 100 kW cena ugradnje je oko 1.300 evra. Ovo je varijanta sa jednim rezervoarom koji prima do 10.5 kg metana. Sledeća opcija je rezervoar od 13.5 kg, kada ugradnja poskupljuje za 100 evra, a sa bocom od 15.5 kg ugradnja je skuplja za 150 evra u odnosu na osnovnu cenu. U servisu Sekula gas Čačak kažu da je ugradnja poskupela otprilike 30%. Najviše su poskupeli rezervoari, čak 50% do 60% u proseku. Na primer, ako je ranije prosečna nabavna cena bila 320 evra, sada su oko 500 evra.

 

Poskupele su i druge komponente, u različitim procentima. Mnogi ljudi su zainteresovani za ugradnju metana, ali ih je cena ugradnje odbijala i do sada, tako da je ovo poskupljenje donekle otežalo čitavu priču. Naglašavaju da je opala zainteresovanost vozača za ugradnju plina. Sa druge strane, firme čija službena vozila prelaze velike kilometraže postaju sve zainteresovanije za metan. Dakle, obični vozači (fizička lica) nisu naročito zainteresovani, ali firme koje se bave raznim poslovima, od javnog prevoza, usluga dostave, komercijalista i slično - njima ugradnja može vrlo brzo da isplati. Dalibor Veličković iz servisa Makedo-Gas smatra da ugradnja metana nije toliko drastično poskupela u odnosu na poskupljenje praktično svih drugih stvari koje koristimo svakodnevno. Ugradnja je sad skuplja za možda 20% u odnosu na cenu od pre par godina (prvenstveno zbog rezerovara). Njihove mušterije se trenutno više interesuju za ugradnju metana nego za ugradnju plina. Jednostavno, ušteda je mnogo veća kod vožnje na metan nego na plin u odnosu na vožnju na benzin. Na primer, vozilo koje troši 10 litara plina trošiće 5.5 kg metana.

 

Kada je u pitanju profil vozača koji žele da ugrade metan, u ovom servisu kažu u suštini isto što su nam i drugi rekli - prosečni vozači (fizička lica), veoma slabo su zainteresovani za ovo gorivo. Mušterije su uglavnom firme čiji vozni park prelazi veće kilometraže, pa je kod njih i ušteda najveća. Gospodin Veličković smatra da vozači generalno ne prave dobru računicu kada je metan u pitanju, pa misle da zbog znatno skuplje ugradnje u odnosu na plin neće uspeti da ostvare uštedu, ali nisu svesni da ova investicija može prilično brzo da se vrati. Problem je i u tome što država ne daje nikakve olakšice za korišćenje metana kao alternativnog goriva koje znatno manje zagađuje životnu sredinu.

 

Koliko košta atest za metan?

Atest, tj. prvo ispitivanje nakon ugradnje košta: 12.000 din za ispitivanje u AMSS ili nekoj drugoj instituciji, plus 6.600 din Agenciji za bezbednost saobraćaja, plus tehnički pregled od 6.000 din. Dakle, 24.600 din plus troškovi za novu saobraćajnu dozvolu. Međutim, ako ugradnju metana i registraciju automobila obavljate u isto vreme, tada ne mora da se radi poseban tehnički pregled, već se za ugradnju metana priznaje tehnički pregled koji ste radili zbog registracije. Potvrda sa tehničkog pregleda važi mesec dana.

 

Za ugradnju nije potrebna saglasnost proizvođača

Reatest se radi svake 4 godine i košta 12.000 din - ne plaća se ništa dodatno. Rezervoari smeju da se koriste 20 godina od dana proizvodnje.

 

Na koliko mesta može da se natoči metan?

Navodno danas imamo tridesetak mesta širom Srbije na kojima može da se puni metan. Na većini mesta koja smo proveravali, cena metana je 115 dinara. Uskoro ćemo pokušati da utvrdimo tačan broj i lokacije svih pumpi sa metanom. Postoji sajt sa mapama za pumpe sa metanom, ali ne možemo da garantujemo da li su sve informacije tačne i ažurne.

 

Za kraj - da li se metan zaista isplati?

Mnogima se isplati, pri čemu relativno brzo uštedom pokriju troškove ugradnje i atesta. Zavisi od kilometraže, u kakvim uslovima (grad ili otvoreno) i kakav auto vozite. Svako mora da napravi sopstvenu računicu - da ubaci troškove ugradnje, atesta i reatesta, planiranu kilometražu, koliko dugo planira da zadrži taj auto, poređenje potrošnje metana i benzina ili plina...

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kad je bio bum ugradnje plina tada su kola u koji se ugradjivao plin uglavnom bila na karburator i jeftini uredjaji par stotina eura. Kako su dolazila modernija kola i skuplji uredjaji sve se manje ugradjivao plin,plus država digla cenu plina. Kao što piše u tekstu uredjaji za metan tj.ugradnja preko 1000 evra to je za nas preskupo pogotovo što većina građana prelazi 10-15 hiljada kilometara godišnje. Realno isplati se najviše firmama i taksistima. Cena metana dugo će biti povoljna realno nisu to neke količine da bi država mogla da zaradi . Najisplativije kupiti auto sa fabričkim ugradjenim metanom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaboravili ste da navedete da ga koriste sve vise ovi koji se bave dostavom hrane.Ja sam uzeo za sina Punta 2, 2005,sa fabricki ugradjenim metanom,tkz NATURAL POWER. Ima 2 boce po 5kg u koje staje 9kg:rolleyes:. Sa njima u tom rezimu dostave predje 165km,(sa 10kg bi presao 180km) :rant:i malte ne svaki drugi dan mora na pumpu.Sva sreca sad ima u 45 bloku pa nam blizu.E sad do zamene boca ima jos 3 god,koliko ce tada kostati boce...

p.s.

zar se reatest ne radi na 5 god?

p.s.t

prodao sam onu moju cuvenu Lanciu Y..ko se seca:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja imam Punta 2 Natural Power 2010.god.

Isto staje oko 9kg i prelazim istu kilometražu po gradu, 160-170km. Jedino kada sam letos išao na put prešao sam malo više na otvorenom, oko 190km ali sa klimom sve vreme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moja vožnja je uglavnom  magistralnim putem, brzina oko 47kmh prosek, sa oko 12-13 kg, obično pređem 300km. Na autoputu držim oko 100-110kmh, i potrošnja je oko 4 kg 

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je dobra potrošnja.

Jel ima neko problema da neki put neće da prebaci na metan iako ga ima?

U jednom momentu pre deset dana nije hteo uopšte da prebaci na metan iako je rezervoar skroz pun pa sam menjao senzor pritiska metana i onda je krenuo da prebacuje ali kad dođe do neke rezerve pred kraj boce onda opet krene da zeza. Onda moram da ugasim/upalim motor par puta pa onda prebaci. U toku vožnje se normalno ponaša.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji je zapravo uslov za prebacivanje sa BMB na CNG... 

 

najčešće prebaci posle npr 1km, ali povemeno zna da drži desetak km, i baš se pitam ZAŠTO

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ne, meni kad je pun rezervoar prebaci bukvalno posle nekoliko sekundi, uvek tako. Jedino zeza kad dođe do rezerve, kad se upali narandžasta LED na pokazivaču, e onda neće pa onda hoće kad ugasim/upalim ponovo motor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tebi je možda zbog toga toliko dobra potrošnja, ti ustvari dosta kilometara pređeš na benzin dok ti ne prebaci na metan. Meni troši oko 5.5 po gradu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, shuxx said:

Koji je zapravo uslov za prebacivanje sa BMB na CNG... 

najčešće prebaci posle npr 1km, ali povemeno zna da drži desetak km, i baš se pitam ZAŠTO

Pa valjda isto kao i za gas,kad se zagreje prebacuje,to regulise senzor temperature.Zavisi od spoljne temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne,

TNG je u tecnom sranju, potrebno je da se zagreje rashladna tecnost, na min 30 C, da bi grejala TNG (tecni gas) koji treba da predje u gasovito stanje.

KPG je vec gasovit, i treba mu mnigo manje vremena za prebacivanje na rad.

Nisam se divoljno rasputao, koji uslov je zadat za prebacivanje na KPG.

Sent from my SM-A536B using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...