Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Priča o ovome me zainteresovala kada sam u kvizu na forumu pročitao da je ovo automobil u koji je FIAT ugrađivao najveći motor ikada, reč je o motoru sa 4 cilindra i tačno 28,353 cc zapremine! Tražio sam malo na netu i vidim da ima jako malo informacija o svemu ovome, a nešto iole validno i interesantno našao sam u isečku iz knjige koju je 1973. godine napisao Michael Sedgwick, pa sam rešio da neke delove koje sam našao prevedem i postavim ih ovde...

 

fiat1.jpg

 

"S76 je bio jedna od najstrašnijih kreacija koja potiče iz bilo koje fabrike. Presijavanje karoserije, skoro klimava šasija, bočni pokretni lanac, menjač sa četiri brzine i žičani točkovi zaokružuju priču o ovom automobilu čija izgradnja je počela 1909. godine. Kada je reč o snazi automobla, bio je opremljen jednim od najvećih četvorocilindričnih motora ikada napravljenih, (7.480 "k 9,842" 28.353 ccm), razvijao je 290 KS pri 1.900 obrtaja u minuti. Za razliku od 'Mephistophelesa ", automobil je bio dobro aerodinamičan, sa vazdušnim repom nalik na tadašnje avione, punim podvozjem, i velikim hladnjakom - takav stil je kasnije redovno korišćen na standardnim putničkim automobilima od 1913. pa nadalje. Poklopac za punjenje rezorvoara je bio uronjen u karoseriju nalik na tadašnje Beardmore automobile. "Posada" je sedela vrlo visoko, ako bi vozač zeleo da pogleda oko kola a ne preko, on bi bio živ spržen od izduvnih gasova iz motora.

 

fiat2.jpgfiat3.jpg

 

Felice Nazzaro (jedan od najboljih vozača ikada) je smatrao da su ova kola "nemoguća za upravljanje" - nakon testiranja po ulicama Torina sa Englezom Jack Scalesom u sedištu za mehaničara. Neki savremeniji izveštaji opisuju veliki FIAT kao "ispaljivanje vatre na lica nedužnih prolaznika, uz dodatak totalnom zaglušivanja". Ipak veliki nagon za voženjem, uvek je bio prisutan, retki su oni koji su tada mogli proći ullicama Via Roma ili Corse Dante pri brzini od 115 milja u drugom stepenu prenosa za volanom ovog diva.

 

fiat4.jpg

 

Pietru Bordinu je bilo prepušteno da ovog monstruma izveze na Brooklands 1911 godine, iako je on odbio da vozi preko 90 milja na sat. Samo jedan krug u "vrućoj stolici" je bio dovoljan za Soukhanoffa. On je bio sledeći koji je izvezao velikog fiata. Destinacija je bila Saltburn peščara, gde je postavio brzinu od 116 milja na sat, samo momenat pre nego što se div pokvario i samo momenat pre nego što je izbegao da bude uhvaćen od strane plime.

Do tada Bordinu je već bilo dosta svega, a Soukhanoff je počeo da sarađuje sa Belgijancem američkog porekla - Arturom Duraiem. Durai je bio voljan da sarađuje: problem je bio pronaći dovoljno dugačku stazu na kojoj bi fiat mogao pokazati njegove nesumnjive talente. ACF sportska komisija nije odobrila korišćenje Arles-Salon staze, a ni u jednom drugom italijanskom gradu nije bilo druge odgovarajuće staze za ovaj poduhvat! Na kraju Soukhanoff i Durai odlaze u Ostende, tradicionalni dom mnogih svetskih rekorda još od kada je Lui Rigolli prvi postavio zadatak u svom Gobron-Brillie. U decembru 1913, na ovoj stazi zabeležena je brzina od 132.27 milja na sat, brže nego dotadašnji rezultat Barney Oldfielda od 131.72 milja na sat koje je postavio u svom "Blitzen" Benzu."

 

fiat5.jpg

 

Samo dva primerka su napravljena, koliko mogu da zaključim ova priča gore je o primerku 1, koju je kasnije došao u ruke Ruskog princa Boris Soukhanova, nakon ruske revolucije se preselio u Australiju, gde mu je kasnije ugrađivan Stutz motor, da bi bio slupan 1924. godine. Primerak 2 je fiat povratio od nepoznatih vlasnika, ali je rastavljen na sitne komade, a samo je motor ostavljen kakav jeste.

Početkom 2000. godine Duncan Pittaway je kupio slupanu šasiju iz Australije sa primerka 1, i motor sa primerka 2 kako bi pokušao da od dva primerka napravi jedan. Najveći problem koliko sam našao je pravljenje kompletne transmisije koja je najveći deo koji nedostaje uz hladnjak i delove karoserije. Nešto više o tome dokle je ovaj projekat stigao nisam našao...

 

fiat6.jpg

fiat7.jpgfiat8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

svaka cast i tebi a i fiatu na ovom cudovistu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi se kukamo o potrosnji nasih mezimaca od 1.2 ili 1.8 a ovaj fiatic star 100 godina ima motor od 28.5 (ne nisam pogrijesio, 28500 ccm :D )

Edited by neshaoct
spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma zezam se malo, ja volim zvuk jtd-a :)

Inače, da neko ovo sokoćalo pokuša kod nas da registruje, isto bi kao i za oduzimanje vozila "našli neki zakonski okvir" da mu izvade jedan bubreg zarad troškova registracije :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte: "Zver iz Torina" se probudila nakon 100 godina

 

Poslednjih godina trkački automobili postaju sve tiši, a ako električna i vozila na gorive ćelije zavladaju motosportom, režanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem će otići u istoriju. Mi vam predstavljamo priču o trkačkom Fijatu "S76", poznatijem kao "Zver iz Torina" koji se nakon zimskog sna od preko 100 godina probudio i podsetio nas kako su nekada zvučali pravi trkački automobili.

 

545193_untitled3_ff.jpg?ver=1417604704

 

Jedan od najvećih motora ikada korišćenih u automobilskoj industriji se našao u ovoj trkačkoj zveri, a u pitanju je neverovatni 28.5-litarski četvorocilindrični LSR agregat.

 

545196_untitled6_ff.jpg?ver=1417604711

 


545195_untitled5_ff.jpg?ver=1417604718

 

U kratkom video snimku, koji najavljuje dokumentarac "Zver iz Torina", možemo da vidimo kako je, nakon zimskog sna od preko sto godina, probuđen FIAT "S76" koji je u svoje vreme postavljao rekorde za najbrži automobil na svetu, a iako u poznim godinama, njegov motor i dalje deluje zastrašujuće.

 

 

 

izvor - mojauto.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Zver iz Torina" ponovo na putu posle 100 godina

 

Koliki je put prevalila automobilska industrija za nešto više od jednog veka, najbolje se vidi na primeru nedavno obnovljenog trkačkog modela FIAT S76 iz 1910. godine, simbolično nazvanog "Zver iz Torina".

 

1064246547551bbeba29ea5445976601_640x296

 

O FIAT-u S76 pisali smo krajem 2014. kada je entuzijasta i zaljubljenik u automobile Dankan Pitvej uspeo da ponovo sastavi i vrati u život legendarni automobil. Monstruozni četvorocilindarski 28,5 litarski motor ovog jedinstvenog vozila tada je proradio prvi put posle 104 godine.
U međuvremenu, Dankan je osposobio automobil za prvu test vožnju, uoči njegovog učešća na manifestaciji "Goodwood Festival of Speed" koja se održava svakog leta u Velikoj Britaniji, a video pokazuje zašto je vozilo dobilo nadimak "Zver iz Torina":

 

https://www.youtube.com/watch?v=bsdWgmp4TaQ

 

FIAT S76 imao je za svoje vreme izuzetno snažan motor od oko 300 ks. Automobil je oborio tadašnji svetski rekord u brzini, kada je 1911. u Ostendeu uspeo da razvije oko 220 km/h, ali rezultat nije zvanično priznat. Ukupno je proizvedeno svega 2 primerka (1910. i 1911. godine), a Pitvej je za rekonstrukciju automobila iskoristio šasiju jednog i motor drugog vozila.

 

izvor - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...