igorjan 0 Posted October 27, 2011 Posle visegodisnjih razgovora,razlicitih iskustava,razlicitih majstora i na kraju razlicitih kola ,cesto se potegne pitanje(bar u mom okruzenju) o pravilnom startovanju i stavljanju u pogon hladnog automobila(motora).ima nas raznih(ja sam licno nikad nisam krenuo sa kolima nigde a da prvo ne odradi ponekad i nekoliko minuta zbog cuvenog suvog starta) tako da smo resili da nadjemo i da pitamo knjigu( uputstvo). knjiga je :FEATURES OF CARS EQUIPPED WITH CATALYTIC CONVERTERS jbg, tu smo nasli a i moj auto ima katalizator i prepisacu doslovce,posto mi aparat nije tu da ubacim sliku.Do not warm up the engine at idling speed except for a very short time ( about 30 sec) at very low temperatures.Moj prevod je:NE ZAGREVATI MASINU(MOTOR) NA LERU OSIM NEKO KRATKO VREME(OKO 30 SEC)PRI VEOMA NISKIM TEMPERATURAMA.i sad ko je luuud? jbg, pise da je sedi i vozi (jesi ti cuo za sauh) pravilnije.ljudi voze na razne nacine, kola se kvare svima i sad bih voleo da neko mehanicki i motoristicki iskusniji (ja samo vozim 18 god) iznese svoje misljenje ko gresi : mi (ja ) koji cekamo i trosimo gorivo zagrevajuci ili oni koji postupaju kako knjiga kaze sedi, pali, vozi? ili neko ima bolju knjigu? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MilanLaki 0 Posted October 27, 2011 (edited) Preporuka je da se krene odmah tj tih 30sec po paljenju i da se vozi na niskim obrtajima odnosno da se ne forsira masina dok ne krene da dize temperaturu. Ne zagrevas ti samo motor, kada krenes lagano da vozis i ostale stvari tek tada krecu da se zagrevaju, recimo kocnice, creva itd...edit: samo da kazem da ja tako postupam tek sad kad vozim dizela jer nema sanse da se ugreje u mestu ranije sam vozio benzince i uvek sam cekao koji minut da zagreje malo. Edited October 27, 2011 by MilanLaki Quote Share this post Link to post Share on other sites
igorjan 0 Posted October 27, 2011 Preporuka je da se krene odmah tj tih 30sec po paljenju i da se vozi na niskim obrtajima odnosno da se ne forsira masina dok ne krene da dize temperaturu. Ne zagrevas ti samo motor, kada krenes lagano da vozis i ostale stvari tek tada krecu da se zagrevaju, recimo kocnice, creva itd...a na plin? Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9584 Posted October 27, 2011 Krećeš odmah, tj. tih 30tak sekundi...Brže se zagreva kada voziš, nego kada stojiš u mestu. Brže zagrevaš na taj način i ulje u menjaču, a koliko se ono zagreva stajanjem auta u mestu? Ne forisra se, odnosno ne ideš sa tako hladnim motorom u iole visoke obrtaje. Takvom vožnjom se auto brže zagreje nego da stoji u mestu...i u pravom smislu reči zagreje se ceo auto, a ne samo ulje u motoru. Quote Share this post Link to post Share on other sites
FantomX 5 Posted October 27, 2011 Sednem, kresnem, ubacim plocicu, upalim radio, vezem pojas i vozi. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zoranic MNE 0 Posted October 27, 2011 +1 tacno tako,ja kad ga ladnog palim pustim ga tih pola minuta,za to vrijeme upalim muziku,nadjem neki dobar CD ili radio stanicu,malo se razguram po sjedistu da nadjem dobru poziciju i vozim,ali bukvalno idem samo na kompresiju, malo ili nimalo stiskam gas,i tako mrtvam dok se na ugrije,kad se zgrije full gas Quote Share this post Link to post Share on other sites
MilanLaki 0 Posted October 27, 2011 (edited) Preporuka je da se krene odmah tj tih 30sec po paljenju i da se vozi na niskim obrtajima odnosno da se ne forsira masina dok ne krene da dize temperaturu. Ne zagrevas ti samo motor, kada krenes lagano da vozis i ostale stvari tek tada krecu da se zagrevaju, recimo kocnice, creva itd...a na plin?Nemam pojma, valjda isto. Znam da kod sekventa kresne na benzin pa prebaci na plin kada dostigne neku temperaturu. Nisam nikad vozio na plin. A valjda i kod ovih "starijih" tng instalacija valjda zimi valja paliti na benzin pa prebaciti na plin. Edited October 27, 2011 by MilanLaki Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mihailovic 29 Posted October 28, 2011 ... pustim ga tih pola minuta,za to vrijeme upalim muziku,nadjem neki dobar CD ili radio stanicu,malo se razguram po sjedistu da nadjem dobru poziciju i vozim ...Mi koji vozimo Lanciu Lybru imamo problem što se muzika sama upali , a za start dobrog CD-a iz čardžera treba samo pritisak na dugme . Fotelje (pardon, sedišta) su takva da nema loše i neudobne pozicije. Kako onda utrošiti tih 30 sekundi ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dovla 9 Posted October 28, 2011 Poneti sendvič pa doručkovati? Quote Share this post Link to post Share on other sites
drvac 0 Posted October 28, 2011 Pre stila sam vozio keca , on i sa sauhom ako se malo ne zagreva u mestu ne moze da ide stuca trokira. Stila sam prosle zime tako kao grejao u mestu i jedino sto dobijem je veca potrosnja posto se ne zagreje uopste koliko god da radi na leru. Onda sam poceo da primenjujem kao sto u svim uputstvima pise cim upalis kreces ali naravno lagano. I to je prava stvar. Prosecna potrosnja je odmah opala za 1 l. Quote Share this post Link to post Share on other sites
nidza 613 Posted October 28, 2011 Ne ne ne i NE.Piše u svakom korisničkom uputstvu aktuelnih automobila.Pali, sedaj i vozi, bez silovanja mašine i obrtaja do radne temperature. Quote Share this post Link to post Share on other sites
oktopod 283 Posted October 28, 2011 A zimi dok je pokriven snegom, jel škodi upaliti ga, par minuta čistiti sneg pa krenuti? Quote Share this post Link to post Share on other sites
banjo1990 264 Posted October 28, 2011 Ne škodi, što bi škodilo? Bilo bi loše kada bi ga hladnog turirao u mestu, ali ovako on radi leru, i dok ti očistiš sneg, motor lagano razbija ulje, posle sedaš i krećeš. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Guest gall Posted October 28, 2011 Hehe..skodi ce,zimus,komsinici iz prizemlja,ispod cijeg prozora inace parkiram..ospice ce dobiti,svako jutro dok ja ocistim sneg.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
FantomX 5 Posted October 28, 2011 Uputstvo kaze da se sedne i vozi odmah...Al' merak je zimi kresnuti ga da radi dok cisti sneg Quote Share this post Link to post Share on other sites
Veki 8 Posted October 28, 2011 Meni je kad izadjem iz garaze odma nizbrdo 2km tu deonicu spustim na leru i posle vozi misko Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dovla 9 Posted October 28, 2011 Zimi praktikujem čišćenje upaljenog auta i to samo zbog odmagljivanja i otapanja snega sa stakla. Ništa mu se neće desiti za nekoliko minuta Inače, već više puta objašnjeno, kresni-vozi. Ponekad te dve stvari butu gotovo istovremene @VekiZar nije mudrije spustiti ga tih 2km u brzini? motor se brže ugreje, a i kočnice se štede... Quote Share this post Link to post Share on other sites
banjo1990 264 Posted October 28, 2011 Možda da, ali opet voditi računa da obrtaji budu niski... Quote Share this post Link to post Share on other sites
serbskiratnik 0 Posted November 12, 2011 +1 tacno tako,ja kad ga ladnog palim pustim ga tih pola minuta,za to vrijeme upalim muziku,nadjem neki dobar CD ili radio stanicu,malo se razguram po sjedistu da nadjem dobru poziciju i vozim,ali bukvalno idem samo na kompresiju, malo ili nimalo stiskam gas,i tako mrtvam dok se na ugrije,kad se zgrije full gas ISto tako. U petoj na leru bez gasa ide mi 45 po ravnom. i isto tako mrtvam dok se ne zagreje. A smatra da je zagrejan kada dostigne polovinu Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sale2810 4 Posted January 9, 2013 (edited) Piše: Dragan RužićZagrevanje motoraAutomobil je sazdan da pruža slobodu kretanja, a da bi se pokrenuo najpre je neophodno startovati motor. Upravo je to radnja koju činimo pre svake vožnje, često više puta dnevno, što na godišnjem nivou čini preko hiljadu startovanja motora.Ono preko čega, pak, olako prelazimo jeste činjenica da je ovo veoma kritična radnja sa stanovišta eksploatacije. Ovo je šok za motor koji može da pohaba njegove pokretne delove kao nekoliko stotina kilometara pređenog puta umerene vožnje. Na samo pokretanje motora i nismo u prilici mnogo da utičemo, ali smo potpuno odgovorni na proces zagrevanja motora koji počinje neposredno nakon njegovog starta.Bitno je znati da konstruktori motora proračunavaju dimenzije komponenti za temperature koje će one imati u toku ustaljenog rada motora. Zazori između delova, karakteristike uljnog filma, odvijanje procesa sagorevanja, strujanje gasova - sve je to projektovano za rad na nekoj nominalnoj temperaturi za koju se pretpostavlja da će biti blizu proseka radnih temperatura.Nakon proračuna dimenzija komponenti na takvoj temperaturi, vrši se njihovo svođenje na dimenzije koje će ovi elementi imati na 20 OC uzimajući u obzir temperaturno skupljanje raznorodnih materijala od kojih su oni izrađeni. Iz tog razloga, stanje međusobno pokretnih delova nije ni blizu projektovanog u trenutku pokretanja motora, te je ovde proces habanja posebno izražen.Hladan startLoš tretman motora od strane vozača u periodu zagrevanja negativno se odražava na stanje i radni vek motora. Stoga je veoma bitno slediti proceduru koja će elemente motora brzo dovesti do radne temperature i pri tom ostaviti minimalne posledice na stanje njihovih površina. Tema ovog teksta je upravo to - recept koji treba pratiti prilikom zagrevanja motora kako bi on što duže pružao zadovoljstvo svojim korisnicima, uz minimalno održavanje i troškove upotrebe.Nasuprot ustaljenom shvatanju hladni start nije pokretanje motora na niskim zimskim temperaturama. Pod pojmom hladnog starta podrazumeva se pokretanje i rad motora u uslovima kada mu delovi i radni fluidi nisu na projektovanoj radnoj temperaturi, odnosno, kada imaju temperaturu okoline. Stoga, hladan start postoji i leti, a ne samo zimi. Zapravo, hladan start je sličan razrađivanju motora, samo što se potreban period meri minutima, a ne stotinama pređenih kilometara. Recimo da ono što nije dobro za razradu motora, nije dobro ni u zagrevanju.Sam proces zagrevanja traje dok sve komponente ne postignu radnu temperaturu. Činjenica je da se ove temperature razlikuju. Izduvni ventili i čela klipova postižu temperature od nekoliko stotina OC, rashladno sredstvo oko 100 OC, ulje može i više, kao i cilindri.Takođe, zagrevanje navedenih elemenata odvija se različitom brzinom. Najbrže se zagrevaju klipovi, dok se ono kod cilindara odvija daleko sporije. Zagrevanje rashladne tečnosti ubrzava se pomoću termostata koji sprečava prolazak tečnosti kroz hladnjak, ali i pored toga zagrevanje traje više od deset minuta.Slično tome, i ulje se zagreva prilično sporo. Dok je ono hladno tečljivost mu je mala, te se ne raspršuje adekvatno i ne dospeva do svih mesta gde je ono poželjno. Visok pritisak ulja koji se u motoru postiže kad je ulje hladno uopšte ne znači da je podmazivanje dobro – naprotiv! Visok pritisak je posledica toga što ulje ne može da protiče kroz vodove sa istom lakoćom kao kada je zagrejano. Kada je zagrejano na svoju radnu temperaturu ulje teče kao voda, a uljna magla dospeva u svaki kutak motora.Loše procedureNa osnovu rečenog izgleda logično da bi posle startovanja motora najbolje bilo sačekati da se on zagreje, pa tek onda krenuti u vožnju. Međutim, to definitivno nije ono što savetujemo. Zagrevanje motora na parkingu je dugotrajnije nego zagrevanje u vožnji, ulje se intezivnije degradira, delovi više habaju, a na kraju ovo je i skuplje.Naime, kako se pri radu motora na praznom hodu za isto vreme sagori manje goriva nego u vožnji, oslobađa se i manja količina toplote, te se motor sporije zagreva. Dalje, rad na praznom hodu (leru) zbog lošijeg procesa sagorevanja dovodi da nesagorelo gorivo rastvara uljni film i dospeva u karter. Štaviše, i produvavanje izduvnih gasova pored klipnih prstenova je povećano jer nema dovoljnog pritiska gasova u cilindru pa klipni prstevnovi slabije zaptivaju komoru.Sa druge strane, još lošije rešenje je prekomerno opterećivanje motora neposredno nakon starta – npr. dinamično ubrzavanje vozila. Time se naglo zagrevaju klipovi, dok se istovremeno ostale površine daleko sporije greju. Ovo je loš ambijent za odvijanje kvalitetnog procesa sagorevanja, pa je ono nepotpuno i lako prekida uljni film na zidu cilindra.To je razvoj stvari koji dovodi do pojave mikro zavara između klipnih prstenova i zida cilindra što rezultuje pojačanim habanjem. Posebno su ugroženi motori koji i nezagrejani imaju dovoljno snage da daju povoda vozaču za «težu nogu» (ili ruku) na gasu. Skraćen vek motora tada nikako neće biti posledica lošeg kvaliteta izrade ili nečeg drugog - u pitanju je isključivo nestrpljenje korisnika.Preporučena proceduraNakon analize loših rešenja, vreme je da se pozabavimo dobrim postupkom zagrevanja motora.- pre startovanja, kod dizel motora obavezno treba sačekati da grejači odrade svoj posao. Nakon gašenja signalne lampice treba ostati strpljiv još sekundu-dve jer su grejači obično još toliko aktivirani. U hladnijim danima pre samog starta rad grejača ponoviti par puta kako bi pokretanje motora bilo olakšano.- pokretanje motora treba obaviti bez pratećeg turiranja! Podizanje nepodmazanog motora u visoke obrtaje nikako nije pametna ideja.- nakon starta je potrebno sačekati 15 do 20 s u mirovanju kako bi se povišeni prazan hod, koji može biti uslovljen i upotrebom automatskog ili ručnog startnog uređaja, stabilizovao. U ovom periodu menjač izbaciti iz brzine i pustiti kvačilo kako bi se pokrenulo ulje u menjaču.Posle nekoliko sekundi motor bi već trebao da može da reaguje bez gušenja na dodavanje gasa (ali ne prevelikog!). Vezivanje pojasa, podešavanje muzike i ventilacije, te izlazak sa parkinga ili iz garaže, obično je sasvim dovoljno da vozilo zbog trzanja i nedovoljnog ubrzanja ne predstavlja smetnju u saobraćaju.- po isteku ovog perioda polako krenuti i menjati stepene prenosa ranije nego obično, bez ulaska u više obrtaje motora. Ovo je posebno važno kod turboprehranjivanih motora jer je za odgovarajuće podmazivanje turbine potrebno izvesno vreme.- Ručni startni uređaj ("saug") treba isključiti čim vozilo bude u stanju da se kreće bez njegove pomoći. Ako ručni startni uređaj ostane predugo uključen, sagorevanje je nepotpuno, a prebogata smeša spira uljni film sa zidova cilindra i razređuje ulje, što loše utiče na vek motora. Zato i postoji signalna lampica koja upozorava vozača na to da je ručni startni uređaj uključen.Za krajBroj hladnih startova umnogome određuje vek motora. Motor koji se često pokreće i vozi se na kratkim relacijama, može se smatrati kao motor koji radi u lošim uslovima. U tom slučaju biće potrebno intenzivnije održavanje, ako se želi normalan eksploatacioni vek - na prvom mestu češće zamene ulja i prečistača (filtera).I još jedan savet: posle dužeg perioda gradskih vožnji, preporučljivo je jedan dan izaći van grada na jednu dužu vožnju i voziti auto malo oštrije, kako bi se svi delovi i ulje normalno zagrejali, a nagomilani produkti nepotpunog sagorevanja iščezli iz motora.Pozzzz Edited January 9, 2013 by neshaoct spojeno Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7718 Posted January 9, 2013 Bas tako, samo sto ja obavezno cekam da se auto zagreje na leru 5-10min, leti 2-3min, a zimi imam obicaj da upalim auto i ostavim ga da radi a ja odem u prodavnicu po hleb i ostalo.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sale2810 4 Posted January 9, 2013 I ja sam isti takav...meni je na primer, merak da zapalim cigaru...i to mi je neko merilo...popljugam cigaru pa tek onda krecem...i to lagano, nikakvo maltretiranje, gasiranje, samo lagano...i takav motor ce da traje vecno:rolleyes: 1 Nebek reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
VladaNS 2 Posted January 9, 2013 ja palim, vežem pojas (kad ga vežem), sačekam pet sekundi i krećem, i kao Sale, samo lagano..i ne bi stisnuo gas jače dok se kazaljka temperature ne pomeri, ni da me gone Quote Share this post Link to post Share on other sites
rampl 0 Posted January 9, 2013 Meni se cini da vi niste procitali kompletan tekst Quote Share this post Link to post Share on other sites
marko.jovanovic 925 Posted January 9, 2013 Sa svime se slažem i postupam kao u tekstu, osim sa ovim:Posebno su ugroženi motori koji i nezagrejani imaju dovoljno snage da daju povoda vozaču za «težu nogu» (ili ruku) na gasu.Baš je obrnuto. Bravo JTD ide hladan kao i zagrejan, tj ako ga voziš lagano ide na vrh gasa, nikada mi nije progutao knedlu niti štucnuo. Autor kao da nije vozio neko staro đubre sa karburatorom, Z 101 npr. Pa to ne može da ide uzbrdo kada je motor hladan (na -5 na primer). Kao i sva sranja od jugića. Svako jutro se čudim kolike su ljudi budale kada na jugu odčepe sauh do kraja na -15, nabiju ga na 3000rpm, i posle se pitaju zašto jugu motor traje 100.000km max E da, i ono za grejače je neprimenljivo za JTD na primer. Pali kao mina na -20C, i bez grejača Quote Share this post Link to post Share on other sites