Jump to content
FAS Goran
phantom

Zima bez zimskih guma? / zimske gume od...?

Recommended Posts

Vidis sta je napisao ... nije napisao da su se svi zanosili

Hvala kolega☺....neverovatno kako se na forumu svakoj izjavi nadje zamerka i pogresno tumaci....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slažem se... U isto vreme sam se vraćao iz IT, i kroz celu Sloveniju i Hrvatsku je mećava bila, kroz Srbiju malo manje, ali put je bio pod snegom sve do BG-a. 

Jasno da ne bih nikada pošao na put sa letnjom gumom zimi, iako je to bio jedini sneg kojeg je zimska guma videla. 

 

Samo se osvrćem na činjenicu da zadnjih godina konkretno po Beogradu nisam naišao na potrebu za zimskom gumom. Da imam jedan auto samo za grad, garantovano ne bih nikada stavio na njega zimsku gumu, jer ako koji dan bude padavina, auto se lepo ostavi, i ne vozi se.

Sa letnjom gumom bih uvek vozio na svežijoj gumi, ovako sa dva seta gume duže traju i gube svojstva, što isto malo ko uzima u obzir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja svoje gume držim na hladnom u mraku. Drugim rečima, ostao mi zamrzivač prazan pa ko velim neće se ukvari...hihi...

Aj sad ozbiljno, ozbiljna je tema a sagovornici na visini ...

Po kp zna koji put se javljam na temi i uvek sa jednom istom parolom.

Svi trebaju prilagoditi vožnju uslovima saobraćaja što podrazumeva i meteo-uslove.

Vozio sam dugo na letnjim pneumaticima u zimskim uslovima i mislim da sam kompetentan da podelim po koji savet.

Progledao sam sa W1 Tajgerkama. Sve shodno svojim mogućnostima. Razumete?!

O Zakonima sam dovoljno zborio pa da se i tu ne ponavljam.

pomoću štapa i kanapa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako se neko misli oko kupovine guma u Republici Srpskoj, evo da imamo info na jednom mestu kako ide procedura oko povrata PDV-a:

 

- odlazite u Republiku Srpsku i kupujete željene gume u prodavnici. Prodavcu naglašavate da želite povrat poreza kako bi vam on popunio i dao odgovarajući obrazac. Gume ne smeju biti montirane na autu. Limit vrednosti kupovine je 100 evra po osobi. Drugim rečima, ako kupujete sve 4 gume, onda vas dvoje treba da ide u Republiku Srpsku, prodavcu u prodavnici kažete da vam izda dva računa, tj. jedna osoba kupuje 2 gume, druga još dve. Bitno da se ne pređe vrednost od 100 evra po računu. Aku kupujete neku skuplju gumu, onda ni dve osobe nisu dovoljne za kupovinu sve 4, tj. onda vas troje treba da sedne u auto i pravac Republika Srpska. 

- u povraku, na BiH graničnom prelazu prvo nailazite na Carinu. Na pitanje ''imate li šta da prijavite'' kažete da imate gume. Nakon pregleda dajete cariniku onaj obrazac iz prodavnice kako bi vam carinik taj papir overio, tj. kako bi imali dokaz da su gume stvarno izašle iz BiH.

- Limit od 100 evra postoji zbog naše carine. Na BiH prelazu možete doći i sa gumama od 1.000 evra u gepeku, bez problema će vam biti overen onaj papir za povrat poreza i nastavićete dalje. Ali, onda oni zovu kolege na SRB prelazu i kažu ''auto taj i taj, ima robu u vrednosti od preko 100 evra''.

- Dakle, kupili ste gume, stavili ih u gepek, ispunili uslov od 100 evra po osobi, prijavili cariniku na BiH prelazu, on vam overio onaj papir iz prodavnice i sad dolazite na SRB prelaz.

Na pitanje ''imate li šta da prijavite'' kažete da nemate ništa. Ako se sluuučajno dogodi da carinik želi da vam pogleda gepek, nema nikakvih problema. Imate sve račune, ispunili ste uslov od 100 evra po osobi i niste u prekršaju bilo koje vrste.

- Prilikom nekog sledećeg odlaska u istu onu prodavnicu u RS pokažete papir koji su vam dali prilikom kupovine guma, a koji je BiH carinik overio, i dobijate novac od PDV-a (17%) nazad. Ne mora to da bude ista osoba koja je kupila, može bilo ko. Novac će dobiti svako ko donese taj obrazac (overen) nazad u prodavnicu.

 

Zašto bi se ovo radilo?

Kao što znamo, gume su u startu jeftinije tamo. Zavisno kako za koju gumu, jeftinije su 10%, 15%, može da bude i malo manje od 10%, a može i preko 20% jeftinije. A, onda preko toga još 17% na ime povrata PDV-a.

Trošak goriva pokrijete razlikom u ceni goriva jer tamo sipate pun rezervoar. Npr. dizel je 100 dinara po litri, pa na punom rezervoaru možete da uštedite oko 25 evra. Taman će vas toliko i koštati put npr. do Bijeljine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za one bez zimske opreme kazne od 6.000 do 800.000 dinara

 

gume%20zima.jpg

 

Za vozače je stupio na snagu zimski režim vožnje, što znači da je neophodno imati zimsku opremu, a kazne se razlikuju od zemlje do zemlje. Ukoliko vas u Srbiji na putu zateknu sneg i led, a vi ste bez zimske opreme, moraćete da platite novčane kazne koje se kreću od 6.000 do 800.000 dinara. Ako je vlasnik fizičko lice kazna je od 6.000 do 20.000 dinara, dok je za pravna lica iznos kazne od 100.000 do 800.000 dinara. Obavezna upotreba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uslove i stanje kolovoza, a ako vas policija zaustavi u Hrvatskoj bez adekvatnih guma, sledi kazna od 700 kuna (oko 90 evra).

Vozači u Srbiji već duži niz godina 1. novembar pamte kao onaj prelomni dan, kada je zakonodavac predvideo da počinju zimski uslovi vožnje i kada je - barem za one koji imaju dva kompleta pneumatika - letnje gume potrebno zameniti zimskim. Međutim, činjenica je da mnogi vozači i dalje nisu upoznati sa izmenjenim zakonskim uslovom - koji važi još od 2013. godine - da su zimske gume obavezne samo onda kada je sneg, led i poledica.

A kakva su pravila u u drugim zemljama?

 

Slovenija

Od 15. novembra sva vozila moraju da imaju 4 zimske gume dubine profila najmanje 3mm ili 4 letnje jednakog najmanjeg profila, ali s pripremljenim lancima u prtljažniku. Ukoliko nemate, sledi kazna od 40 do 300 evra. Ako niste očistili sneg sa auta, platićete 200 evra, a ako su zbog vaših neodgovarajućih guma morali da zatvore put, kazna je 500 evra.

 

Bosna i Hercegovina

Zimske gume na sva 4 točka najmanje dubine profila 4 mm ili letnje jednakog najmanjeg profila, ali takođe sa pripremljenim lancima, obavezne su od 15. novembra. Ukoliko se ne pridržavate te obaveze, može vas stići kazna od 40 konvertibilnih maraka (oko 20 evra). Zanimljivo: za vozila iznad 3.5 tona kao zimska oprema propisane su i vreća peska do 50 kg kao i lopata za sneg.

 

Austrija

S obzirom na pretežno planinski reljef, ne čudi što 4 zimske gume najmanje dubine profila 4 mm ili 4 letnje jednakog najmanjeg profila, ali uz pripremljene lance, morate imati već od 1. novembra. Ukoliko padne veći sneg, lanci su obavezni i ako imate zimske gume. A za slučaj da nemate opremu, kazna je 35 evra, a ako ugrozite sigurnost policija može da vas kazni i 5.000 evra.

 

Nemačka

Zakon kaže da u vreme zimskih uslova (sneg i poledica) na vozilu moraju biti 4 zimske gume. Zanimljivo: zakon ne naglašava izričito minimalnu dubinu profila, a kaže i da letnje gume na koje su montirani lanci nisu primerene za vožnju. Kazna za neupotrebu zimske opreme je 40 evra, a u slučaju ugrožavanja saobraćaja najmanje 80 evra. Gornja granica nije propisana...

 

Italija

Zimska oprema je zakonom obavezna već od 15. oktobra u planinskoj pokrajini Aosta, dok u drugim pokrajinama nije određena kalendarski već zavisi od vremenskih prilika. I na Apeninima vredi pravilo - 4 zimske gume sa najmanje 4 mm dubokim gazećim slojem ili 4 jednako dobre letnje, sa pripremljenim lancima. U suprotnom preti kazna od 85 evra.

 

Francuska

Premda nema zakonom određenog datuma od kojeg je obavezno korišćenje 4 zimske gume sa najmanje 4 mm dubokim profilom ili 4 jednake letnje sa pripremljenim lancima, uvek treba biti na oprezu, posebno putuje li se u planinska područja. Obaveza korišćenja nastupa istog trenutka kad nastupe zimski uslovi, to jest sneg na putu ili poledica, odnosno kad je obavezna upotreba označena znakom. Kazna za vožnju bez zimske opreme 135 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mene vec nedeljeama gnjave ljudi kako nisam stavio zimske i padaju u nesvest kad kazem da ih nemam :D Bitno je reci da je i kod nas ograniceno to da gume bez obzira da li su letnje ili zimske moraju u zimskom periodu biti 4+mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne žurite sa promenom zimskih guma

 

178363-gume.jpg

 

Kada se odlučite da promenite, zimski set guma odložite držeći se određenih pravilima

 

Zakon o bezbednosti saobraćaj propisuje da od 1. aprila do 1. novembra automobili ne moraju da imaju zimske gume na točkovima. Ove vrste pneumatika o kojima smo dosta pričali u proteklih pet meseci moraju imati šare dubine najmanje četiri milimetra, a razlikuju su od letnjih guma po velikom broju blokova gazećeg sloja i sitnih lamela kojima zimski modeli bolje prijanjaju za podloge pod snegom i ledom. Bitna razlika je i u sastavu same gume, koji omogućava veću elastičnost zimskih pneumatika na temperaturama nižim od 7 stepeni. Ovo je upravo i razlog zašto ne treba žuriti sa promenom guma. April je poznat po oscilacijama temperatura, koje česte padaju i ispod 4 stepena, posebno u jutarnjim i večernjim časovima, pa vam preporučujemo da sačekate koju nedelju sa prelaskom na letnje gume. Naravno, čim se minimalna temperatura vazduha ustali na preko 10 stepeni, preporuka je da pređete na letnje modele.

 

Po toplom vremenu vožnja u zimskoj ''obući'' je kontraproduktivna jer kako se guma okreće, njeni blokovi su pritisnuti na podlogu i gume se više zagrevaju i brže uništavaju! Takođe, upotreba zimskih guma tokom letnjih meseci dovodi do većeg otpora, stvara veću buku i povećava potrošnju goriva. Neretko dolazi do njihovog deformisanja usled čega može doći do incidenta. Najlakši način za promenu ako imate dva seta i guma i felni. Tada je zamena veoma brza i jednostavna. Letnje gume, za razliku od zimskih, treba da imaju šaru dubine 2.6 mm, a dizajnirane se tako da podnose visoke temperature i tvrđe su od zimskih. Bez obzira, imali ili ne dodatni set felni, prilikom odlaganja zimskih guma na neko suvo i mračno mesto potrebno ih je detaljno očistiti i pregledati kako bi se ustanovilo da nije došlo do nekog oštećenja.

 

Majstorski saveti kako čuvati gume koje nisu na kolima:

Prostorija gde će biti gume treba da je sa što manje vlage.

Gume ne smeju biti direktno na podu, posebno ako je dole beton, jer će onda upiti i najmanju vlagu. Treba ih postaviti na deblji karton ili, još bolje, priručnu policu od dasaka ili letvica.

Gume ne treba pokrivati plastikom, jer tada ne mogu da "dišu", a postoji i mogućnost kondenzacije, koja takođe im šteti. ''Ako su na felnama, treba da budu položene dve i dve ali nikako sve četiri jedna na drugoj, jer onda ona donja trpi i tada može, pod ukupnom težinom, doći do krivljena žičanog platna. Bez felni, treba da stoje uspravno, dve i dve s razmakom između od 15-20 centimetara. Ono što preporučujem jeste da se gume kod vulkanizera napumpaju na malo jače od norme, na 2-2.5 atmosfere. Ta napumpanost će držati gumu u svojoj kondiciji, svom izvornom obliku'', rekao nam je Nuca Nuhanović iz jednog auto-servisa, i dodao da gume treba obavezno rotirati jednom mesečno za 15 do 20 stepeni kako se ne bi deformisalo žičano platno od stajanja u jednom položaju.

Ako vam ovo zvuči isuviše komplikovano za čuvanje ekstra seta pneumatika, postoji takozvani ''hoteli za gume''.

''U pitanju su magacinski prostori sa posebnom temperaturom i vlažnošću vazduha. Čuvamo gume od 13 inča pa naviše. Pri prijemu ih obeležavamo, kao i broj vozila. Ako su bez felne u unutrašnjost guma se ubacuje kartica sa imenom i prezimenom vlasnika. Naravno, svi podaci se ubacuju i u kompjuter'', pojašnjava Nuhanović kako radi ''hotel'' i dodaje kako se sve gume pregledaju mesečno uz obaveznu rotaciju. Brzom pretragom interneta pronašli smo nekoliko ''hotela za gume'' sa cenama od 400-500 dinara mesečno. Ako imate neke vrednije kako gume tako i felne, ovaj izdatak se čini kako veoma prihvatljiv jer će neko drugi čuvati i održavati vaš dodatni set tokom cele godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na šta treba obratiti pažnju prilikom zamene guma?

 

Od početka meseca, vozači na automobilima moraju da imaju letnje gume. Zbog vremenskih prilika u martu, snega i niskih temperatura, mnogi su zaboravili da promene gume. Međutim, stručnjaci upozoravaju da vožnja sa zimskim pneumaticima leti menja dužinu zaustavnog puta, ali i da se zimske gume mnogo više troše. Dobra vest za vozače je da je cena guma i montaže ostala ista kao i prošle godine. U zavisnosti od dimenzije, cene se kreću od 2.800 do 30.000 dinara. Cena montaže i demontaže sa balansiranjem je 600 dinara po točku. Gužve za sada nema, mada se očekuju ovih dana. U specijalizovanim servisima upozoravaju vlasnike novijih automobila da paze ko radi montažu jer se često nestručnim rukovanjem može slomiti senzor ventil, a to mnogo košta.

 

''Svi noviji automobili imaju jedan ventil sa senzorom koji košta oko 50 evra, i nestručnom demontažom ili montažom on može da se ošteti i onda to bude poprilično skupa popravka'', kaže Igor Dimitrijević iz jedne auto kuće. Stručnjaci kažu da, ako idete na planinu do kraja aprila, ipak ostavite zimske gume na točkovima. Ukoliko vozite po gradu, obavezno promenite gume jer to povećava bezbednost. Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu kaže da letnji pneumatik koji ima više plastike a manje gume pokazuje bolja svojstva prilikom kočenja u letnjim uslovima, dok se zimski pneumatik u letnjem periodu mnogo više troši, mnogo više topi jer je njegov sirovinski sastav takav da ima mnogo više gume. Takozvane univerzalne gume ''M+S'', koje se mogu koristiti i zimi i leti, treba u proleće prekontrolisati i dopumpati do fabričkih normi. Šara svake gume mora biti pet milimetara, a ako kupujete polovne gume, obavezno proverite godinu kada su proizvedene.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam samo kako su uspeli da ovoliko netacnih tvrdnji uguraju u samo 2 pasusa :) ... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senzor ventil??????? 

A to da su "m+s" univerzalni pneumatici, to svi znaju! XY ljudi mi je to reklo! Imam drugara koji kaže da je Wintera univerzalna!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:, sto jes', jes' ...

Mada, cinjenica je da univerzalni pneumatik ima 3PMSF setifikat (ranije M+S).

Mozda ljudi po analogiji idu linijom da ako je 3PMSF, onda je univerzalna :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zimsku gumu, tzv. kramponku, nisam video bar 15 god.
Ovo što se sada prodaje kao zimska, nema veze s mozgom.

Послато са LG-G3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ono sto vecina zanemari kod zamene guma je da je svaka ne-nova felna kriva koliko-toliko sto znaci da se sa njom i guma oblikuje i krivi.
Kada se tako iskrivljena guma za 6 meseci opet montira na drugu felnu, krece da zveci i udara.


Tako da 2 seta felni i mirna glava, a i isplati se, pogotovu na vecim dimenzijama felni gde cena zamene guma bude i preko 1000din.

Edited by igor0511

Share this post


Link to post
Share on other sites
[mention=1228]vicent[/mention] ovako nešto misliš
146150603.thumb.jpeg.347e4d880d3200e0eef04708ccc5a881.jpeg
 
Nešto slično sam terao davno na bmw-u default_biggrin.png
E to je zimska guma a ne ovi fićfirići, u fazonu "mož da bude al ne mora da znači".
Il *ebeš il ne *ebeš !

Послато са LG-G3

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, igor0511 said:

Tako da 2 seta felni i mirna glava, a i isplati se

Meni se isplatilo duplo, a jos sam mirniji sa univerzalkama :P .

Lepo se pokazalo, videcemo sta cemo u sledecoj iteraciji.

40 minutes ago, Markobgd said:

@vicent ovako nešto misliš

146150603.thumb.jpeg.347e4d880d3200e0eef04708ccc5a881.jpeg

Iz okvirno koje godine su ovi modeli?

Secam se da smo 80-ih imali Michelin XM+S na porodicnom Peugeot 305. A to je bila mozda i prva guma koja je umesto ranijih blokova koristila lamelice. Sto je znacajno unapredilo performanse u svim uslovima, uostalom to je i danasnji standard za zimske gume:

5acf450525f8e_1982-Affiche-pneu-MICHELIN-X-M-S-100_photos_gallery(1).thumb.jpg.43bfd6faea9d591a10b016b66a618868.jpg 1982-Affiche-pneu-MICHELIN-X-M-S-100_photos_gallery.thumb.jpg.3556e595da349260f7819c4b70b64c83.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivan ja sam dve kupio 2002 nove nikad montirane ali koliko su tada bile stare veze nemam. Ko je tad gledao DOT :D

Sećam se da sam ih uzeo kod nekog vulkanizera na glavnom putu kada se pređe pruga i krene iz Železnika ka Sremčici a uz reči majstora.."sa ovima možeš i uz masnu banderu..."! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitam jer su te sa blokovima bila aktuelne ranije, a Michelin je poceo da gura dezen sa lamelicama od '82.

Pa cisto reko' gde si i kada uspeo da ih nadjes ;) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Negde 86-87god kupio 2 ZIMSKE gume "Gi slaved".
Tada imao Mitsubishi Galanta, zadnja vuča.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Možda nije dobro išla prodaja zimskih guma ove godine kada se pojavi ovakav naslov u medijima:

 

Milionska kazna i zatvor do 12 godina zbog guma

 

zimske gume 2.jpg

 

Osim što rizikujete život, to što nemate zimsku opremu može skupo da vas košta. Zimske gume obavezne su od 1. novembra do 1. aprila, i to ako na putu ima snega, leda i susnežice, što upravo sada i jeste slučaj, i ukoliko ih još niste montirali, možete platiti kaznu između 10.000 i 800.000 dinara, a u određenom slučaj čak i završiti u zatvoru 12 godina!

 

Sneg vas je iznenadio? Baš šteta, platićete kaznu

Za korišćenje letnjih umesto zimskih guma na putu prekrivenom snegom, ledom ili poledicom, kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara za fizička lica, 60.000 do 800.000 dinara za pravna lica, a za preduzetnike ta kazna iznosi između 30.000 i 200.000 dinara. U slučaju da dođe do nezgode, izazvane upravo time što vozilo nije imalo zimske gume, a što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su još i veće. Tako u slučaju nezgode u kojoj nema povređenih i došlo je do manje materijalne štete, vozač koji je kriv moraće da plati između 20.000 i 40.000 dinara, ili da odluži kaznu od 45 dana zatvora. Ako je neko pretrpeo lakše telesne povrede, uzročnik nesreće biće kažnjen sa do 3 godine zatvora, dok u slučaju težih povreda ta kazna iznosi između 1 i 8 godina zatvora. Ako dođe do smrti, propisana je kazna zatvora od 2 do 12 godina.

 

Zakon o obaveznom osiguranju u saobraćaju (ZOOS), navodi: ''Ako je šteta nastala zbog toga što je motorno vozilo bilo tehnički neispravno, a ta je okolnost vozaču vozila bila poznata'', obaveza društva za osiguranje da štiti vlasnika motornog vozila nije apsolutna, objasnio je nedavno za naš list Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja. On je napomenuo i da troškovi u koje može da ''upadne'' vozač tehnički neispravnog vozila, što je u ovom slučaju automobil sa letnjim gumama na putu prekrivenim snegom - mogu biti milionske. Ukoliko takvo vozilo uzrokuje nesreću, osiguravajuća kuća koja oštećenom isplaćuje štetu, potražiće od vozača koji je u tom trenutku upravljao vozilom, ili od vlasnika automobila, da joj taj novac nadoknadi.

 

Važna i kada je hladno, nebitno da li ima snega

Zimska guma neophodna i kada je hladno, nebitno da li snega ima ili ne. ''Ako temperatura vazduha padne ispod 7 stepeni, letnje gume gube svoja svojstva, znatno lakše proklizavaju i imaju duži zaustavni put. Takođe, podloga često bude znatno hladnija od vazduha, što ima svoj uticaj'' - objasnio je Okanović. Osim toga, vulkanizeri će vam reći ni da univerzalne gume nisu rešenje, jer se one najčešće ''ponašaju'' kao letnje gume. Okanović je još apelovao na vozače da tokom snežnih dana obrate pažnju na pešake, koji se često, zbog neočišćenih trotoara i pešačkih staza kreću kolovozom.

 

preuzeto sa - mojauto.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...