Jump to content
Goran
neshaoct

Najvažnija opšta pravila F1

Recommended Posts

Da li su performanse McLarena na potrosenim pneumaticima, koje su impresionirale sve polovinom sezone - nekako naprasno nestale sa otvaranjem istrage o upumpavanju vode u pneumatike?

Samo naglas razmisljam :) ...

 

FIA zatvorila istragu oko sumnji sa upumpavanjem vode u gumama

 

Pirelli_Gume_2022_Setovi.jpg.webp

 

Vladajuće telo za sada se više neće baviti ovim pitanjem.


Tokom VN Sao Paula, pojavile su se prve sumanje da je pojedini timovi upumpavali vodu u gumama, koja se zadržavala na unutrašnjoj strani i na taj način ekipe su lakše mogle da kontrolišu radnu temperaturu. Prvi koji je to prijavio jeste Red Bull, pošto su oni sami ovaj trik testirali pre nego što ga je FIA zabranila a ljudi koji su kasnije napustili ovaj tim ovo saznanje preneli u druge ekipe. Ovi navodi su isplivali u javnost tokom VN Singapura kada se sumnjalo da su pojedini tragovi vode uočeni na felnama, u momentima kada su gume skidane u Pirelijevoj garaži.

 

FIA je nastavila sa istragom u Brazilu, gde je tehnički delegat Nikolas Tombazis lično proverio gume i felne nakon trke u Interlagosu. Pošto ni tada nisu naišli na nikakve dokaze, vladajuće telo je zaključilo da ni jedan tim nije prekršio ovo pravilo.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ferari potvrdio da će snabdevati Kadilak motorima i menjačima

 

67587a0c4e5f24001074a2ca-scuderia-ferrari-cadillac-2026-news.jpeg

 

Novi američki tim je obezbedio sebi snabdevanje ključnim komponentama pred ulazak u šampionat od 2026.


Kadilaku se vrata otvaraju pošto će Zauber od 2026. postati fabrički tim Audija i prebaciće se na potpuno nove motore koje će pripremiti nemački proizvođač.

Ferari je danas potvrdio da dogovor sa Kadilakom naravno zavisi od toga da li će FIA i zvanično potvrditi novi tim za 2026.

Liberty Media, koja je vlasnik Formule 1, je prošlog meseca objavila da je postigla načelni dogovor sa General Motorsom oko formiranja 11. tima u šampionatu.

General Motors se takođe kod FIA-e registrovao kao proizvođač motora i očekuje se da će do kraja ove dekade i oni postati pun fabrički tim.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

FIA ukinula “Mini” DRS i uvela rashladni sistem za vozače

 

FIA_Zastava_1.jpg.webp

 

U narednoj sezoni imaćemo neke izmene.


Pošto je Svetski Savet Motor Sporta zasedao u Ruandi, odlučeno je da se od naredne godine uvede rashladni sistem za vozače. Inače, svima je jasno da su oni izloženi visokim temperaturama a prekretnica svega toga bila je prošlogodišnja VN Katara kada su neki pojedinci zbog lošeg zdravstvenog stanja morali da odustanu sa trke.

Zbog toga FIA je tokom ove godine uspešno testirala rashladni sistem koji je sada i zvanično odobren za upotrebu. Po novim pravilima, ukoliko prema predviđanjima FIA-nog zvaničnog radara temperatura vazduha ima potencijala da pređe 30.5 stepeni, onda zvaničnici imaju pravo da proglase “toplotnu nepogodnu” zbog čega bi vozači morali da uzmu svoje kombinezone sa rashladnim sistemom a težina bolida zajedno sa vozačem bi bila povećanja na dodatnih 5kg.

 

 

Takođe, FIA je ovoga puta zabranila sistem koji je u ovoj sezoni uočen na Meklarenu tokom VN Azerbejdžana, kada se se uvijao glavni element zadnjeg krila i tako pravio dodatne otvore, zbog čega je dobio naziv “Mini” DRS.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za sada samo na nivou traceva, ali svakako i kao mogucnost lepo zvuci :) .

Za mene ubedljivo najatraktivniji agregati u istoriji F1.

A dozivljaj i zvuk F1 poistovecujem sa zvukom V10 motora. A ne zvukom ovih danasnjih hibridnih kosacica...

 

AMuS: FIA krenula sa diskusijom za povratak V10 motora, oformljena radna grupa

 

Fernando Alonso i Michael Schumacher

 

Izgleda da vladajuće telo razmatra da se vrate atmosferski agregati.


Formula 1 odlučila je da od 2014. godine krene sa upotrebom hibridnih pogonskih jedinica, što je označilo i kraj ere motora V8 motora, koji su se pre toga u najbržem cirkusu koristili od 2006. i tako zamenili V10 agregate.

U poslednjih par godina mogli smo da čujemo razne informacije da su trenutni motori dosta skupi i kompleksni, pa je tako FIA rešila da od 2026. izbaci MGU-H komponentu koja je proizvođačima pravila najviše problema. Sa pojavom održivog goriva sve više mogli smo da čujemo glasove za povratak V10 agregata koji na ovaj način ne bi ugrožavali životnu sredinu, ali su svakako mnogo atraktivniji za gledaoce.

 

Rubens_Barrichello_Ferrari_Ralf_Schumacher_Williams_2004.jpg

 

Kako javlja Tobi Gruner, novinar Auto Motor und Sporta, bilo je određenih diskusija unutar FIA-e da se ova trenutna pravila zadrže još dve godine pre nego što se u 2028. Formula 1 prebaci na V10 motore. Takođe, postoji još jedan predlog, a to je da se pravila iz 2026. koriste tri umesto predviđenih pet godina i nakon toga se u šampionat ponovo vrate V10 agregati. FIA je već oformila grupu za rad na V10 pogonskim jedinicama.

Za sada nemamo zvaničnu potvrdu ove informacije.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verstappen i Hamilton nadaju se da nova tehnička direktiva neće napraviti velika pomeranja na gridu

 

Lewis_Hamilton_Ferrari_SF-25_Max_Verstappen_Red_Bull_RB21_VN_Monaka_Subota_Staza_1.jpg

 

Od VN Španije na snagu stupaju nova pravila.


Još pre početka sezone, vladajuće telo najavilo je da će se od trke na stazi Katalunja pooštriti test koji se odnosi na fleksibilnost elemenata prednjeg i zadnjeg krila, jer je većina timova na ovaj način dobila dodatne performanse. Tako je ekipama dato dovoljno vremena da se pripreme a prema prvim navodima, bilo je priča da bi ova tehnička direktiva mogla da promeni i sam odnos snaga na gridu.

Sada, pred dolazak u Barselonu, sve je manje komentara u padoku da bi ova promena mogla da utiče na performanse bolida.

 

“Nadam se da će ona napraviti neku razliku.” izjavio je Maks Verstapen  a prenosi motorsport.nextgen-auto.com. “Ali, ne mislim da će ona da okrene ovaj svet naglavačke. Bilo bi lepo da i mi napravimo korak napred, što bi bilo pozitivno, ali videćemo.”

Sličan komentar imao je i šef Red Bula.

 

Christian_Horner_Red_Bull_VN_Saudijske_Arabije_Subota_Garaza_1.jpg

 

“Nemoguće je predvideti kakav će to imati uticaj na svaki tim, jer je prednje krilo važan faktor na bolidu.” izjavio je Kristijan Horner. “Možda će se nešto neobično desiti. Za sve nas, stvari su i dalje otvorene.”

 

Sa druge strane, Luis Hamilton smatra da će se ova promena pre svega odnositi na balans SF-25.

“Ovo će imati određenog uticaja.” izjavio je Britanac. “Uticaj će se pre svega odraziti na balans bolida. Ali, ne očekujem preveliku razliku.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konačno objavljeno kako se u Formuli 1 kažnjava koji prekršaj na stazi

 

FOM_FIA_Zastave.jpg.webp

 

FIA je javno objavila smernice za kažnjavanje vozača, u cilju veće transparentnosti u vezi sa odlukama sudija tokom trkačkih vikenda.


Opširan dokument opisuje oko 100 prekršaja koji se mogu dogoditi tokom trkačkog vikenda i otkriva broj kaznenih poena koje određene radnje mogu doneti.

 

Smernice sudijama: Koji prekršaji donose kaznene poene i u kom obimu?
Iako je naglašeno da ove smernice nemaju regulatornu snagu i predstavljaju samo vodič za sudije pri dodeli kazni, FIA je sada otkrila koje radnje mogu doneti dodatne penale u vidu kaznenih poena na Super Licenci.

Nijedan vozač ne sme da premaši 12 kaznenih poena na Super Licenci u periodu od 12 meseci. Ukoliko dostigne taj broj, vozač dobija zabranu učestvovanja na sledećoj trci, nakon čega se broj poena resetuje.

Mnogi prekršaji sa spiska ne nose kaznene poene, iako mogu da donesu kazne u vidu pomeranja na startu, novčane kazne ili opomene.

 

Koji prekršaji donose najviše kaznenih poena?
Ignorisanje crne zastave (diskvalifikacija) i crno-narandžaste zastave (vožnja sa ozbiljnim oštećenjem) nosi najtežu kaznu – momentalnu diskvalifikaciju i 5 kaznenih poena.

Odmah iza toga je neusporavanje ili ne zaustavljanje kada je istaknuta crvena zastava, što nosi rizik diskvalifikacije i dobijanja 4 poena.

Drugi prekršaji vezane za zastave:

- neusporavanje pod žutim zastavama može da donese do 3 poena,
- nepropuštanje vozača ako je pokazana plava zastava donosi 2 poena.


Koliko kaznenih poena nosi izazivanje sudara?
Jedan od češćih prekršaja u F1. Izazivanje sudara može doneti do 3 poena, u zavisnosti od težine.
Kazna u trci može biti 5 ili 10 sekundi, dok teži slučajevi donose prolazak kroz boks (drive-through) ili kaznu stani-krenu od 10 sekundi.

 

Koliko poena se dobija za pomeranje pri kočenju ili nefer odbrani pozicije?
Prema pravilima F1, vozači ne smeju da brane poziciju promenom pravca više od jednom, niti da se pomeraju pri kočenju.

Ako se vozač pomera pri kočenju na potencijalno opasan način, ili menja pravac više od jednom – kazna može biti od 5 sekundi do prolaska kroz boks i do 3 poena.

 

Koliko poena donosi preticanje pod vozilom bezbednosti?
Preticanje pod žutim zastavama ili iza vozila bezbednosti nije dozvoljeno:

- preticanje drugih vozača: 2 do 3 poena,
- preticanje samog vozila bezbednosti: 3 poena.


Kazna za izguravanje drugog vozača sa staze?
Zabranjeno je isterati drugog vozača van staze. To donosi:

- 10 sekundi kazne, prolazak kroz boks ili stani-kreni kaznu,
- 2 poena, ili 3 poena ako je potez bio “bezobziran”.


Kompletne smernice
Napomena: iako dokument FIA-e služi samo kao vodič, a svaka situacija se procenjuje pojedinačno po nahođenju sudija. Uu nastavku je pregled prekršaja koji potencijalno nose kaznene poene.

Kazne u kvalifikacijama i treninzima mogu biti različite, dok su ispod prikazane kazne u trci za izabrane prekršaje.

Brojevi označeni zvezdicom (*) odnose se na maksimalan broj kaznenih poena koji može biti dodeljen, u zavisnosti od ozbiljnosti prekršaja.

 

Untitled.png.12fc048def96ea7b53118ea3659242be.png

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

FIA resetovala kvote za upotrebu vazdušnog tunela: Alpin najveći dobitnik, Vilijams osetio cenu uspeha

 

mcl_vaz_tunel.jpg.webp

 

MClarenov Vazdušni Tunel, Voking / McLaren Media Centre

 

U skladu sa pravilima Formule 1, 1. jula FIA je izvršila srednjesezonsko resetovanje sistema ograničenja aerodinamičkih testiranja (Aerodynamic Testing Restrictions – ATR) koji omogućava više vremena u vazdušnom tunelu i više CFD simulacija timovima lošije plasiranim u šampionatu konstruktora. Ova izmena se bazira na plasmanu timova zaključno sa 1. julom.


Odluka nije nimalo beznačajna, posebno u svetlu ogromnih tehničkih promena koje nas čekaju 2026. godine. Svaki sat u vazdušnom tunelu i svaka CFD simulacija sada vrede više nego ikad.

Najveći dobitnik je svakako Alpin, koji je zbog loših rezultata u prvoj polovini sezone pao sa šestog na deseto mesto u generalnom plasmanu. Tim iz Enstona je time dobio maksimalnih 115% dozvoljene prosečne kvote, što se prevodi u čak 368 sesija u vazdušnom tunelu i 2.300 CFD testova, pravo malo bogatstvo u razvojnim resursima.

 

Red_Bull_Milton_Kins_Vazdusni_Tunel.jpg.webp

 

Red Bul Vazdušni tunel, Milton Kins / GEPA pictures/Mathias Kniepeiss/Red Bull Content Pool


Na drugoj strani medalje nalazi se Vilijams. Tim iz Grova je briljirao u 2025. i popeo se sa devetog na peto mesto u šampionatu, ali taj uspeh dolazi uz visoku cenu. Vilijams je doživeo najveći pad u raspodeli resursa: sa 105% su pali na samo 90%, što znači 64 sesije manje u tunelu u odnosu na početak godine. Svaka razvojna odluka za bolid iz 2026. moraće da bude doneta izuzetno pažljivo i precizno.

 

Novi tim Kadilak, koji će se od 2026. takmičiti u Formuli 1, tretira se kao poslednji u plasmanu, te mu je takođe odmah dodeljen maksimalni ATR koeficijent od 115%, kao i Alpinu.

 

Raspodela aerodinamičkih testiranja (druga polovina 2025):

 

1. Meklaren – 70%
2. Mercedes – 75%
3. Ferari – 80%
4. Red Bul – 85%
5. Vilijams – 90%
6. Has – 95%
7. Rejsing Buls – 100%
8. Aston Martin – 105%
9. Sauber – 110%
10. Alpin – 115%
11. Kadilak – 115%

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

FIA sprema nova pravila za ograničavanje saradnje između “A i B” timova

 

Yuki_Tsunoda_Racing_Bulls_VCARB_01_Red_Bull_RB20_VN_Singapura_Trka_Staza_1.jpg

 

Formula 1 je u procesu revidiranja sportskog pravilnika kako bi se ograničila saradnja između tzv. A i B timova, poput Red Bula i Rejsing Bulsa, kako ne bi mogli međusobno da se pomažu tokom trka na štetu rivala.


Tema povezivanja partnerskih timova i njihove međusobne pomoći, koja bi mogla uticati na ishod trke, već duže vreme izaziva kontroverze prenosi Motorsportweek. Jedan od najočiglednijih primera dogodio se na prošlogodišnjoj VN Singapura, kada je Red Bul iskoristio svoju juniorsku ekipu kako bi sprečio Landa Norisa da osvoji dodatni bod za najbrži krug.

Noris je tada bio na putu da, pored pobede, osvoji i bod za najbrži krug, ali je Daniel Rikardo u poslednjim krugovima prešao na meke gume i postavio najbrže vreme, čime je taj bod pripao njemu. Mnogi su taj potez videli kao direktnu pomoć Red Bulu, a ne kao strategiju Rejsing Bulsa.

Izvršni direktor Meklarena, Zak Braun, tada je izjavio: “To je lepa A/B timska stvar, za koju sam mislio da nije dozvoljena. Ali, to nije prvi put da to vidimo, verovatno neće biti ni poslednji.”

 

Max_Verstappen_Red_Bull_RB21_Isak_Hadar_Racing_Bulls_VCARB02_Testiranje_Bahrein_Dan_3_Staza.jpg

 

Direktor FIA za jednosede, Nikolas Tombazis, u izjavi za The Race potvrdio je da se radi na jačanju i pooštravanju pravila kako bi se smanjio uticaj povezanih timova.

“Radimo na tome da jasnije definišemo kako funkcionišu A i B timovi, uključujući uvođenje odredbi koje će onemogućiti da timovi sa bliskim vezama pomažu jedni drugima ili međusobno sarađuju.” izjavio je Tombazis. “U planu su i IT mere, koje bi osigurale potpunu izolaciju sistema, kako bi se sprečilo deljenje dizajna i tehničkih rešenja. Takođe će biti uvedene fizičke barijere, uz detaljna pravila koja moraju biti poštovana.”

Tombazis je dodao da, iako već postoje mnoge odredbe, potrebno je dodatno regulisanje kako bi se osigralo fer takmičenje.

“Situacija je kompleksna jer timovi moraju da ispune niz uslova. Radimo na tome da se ta pravila pretoče u jasne regulative, kako bismo sprečili zloupotrebe. Takođe želimo da timovi koji nemaju nikakve veze sa drugima budu sigurni da oni koji jesu povezani, ne ostvaruju nepravednu prednost.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...