Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Najvažnija opšta pravila F1

Recommended Posts

Novi bolidi će u 2023. biti za pola sekunde sporiji?

 

Start_VN_Austrije.jpg.webp

 

Ovakav razvoj događaja očekuje se zbog određene promene pravila.


Tokom sredine prošle sezone FIA je rešila da u 2023. izmeni određene propise vezanih za pod bolida kako bi sprečila probleme sa poskakivanjem, ali se očekuje da će ovakav razvoj događaja dovesti do usporavanja bolida. Na ovaj način njihov pod bi trebao da bude za 15mm više izdignutiji nego u 2022. što bi dovelo da određenih gubitaka na polju performansi.

Nikolas Tombazis, tehnički direktor FIA-e za jednosede veruje da bi ova promena pravila imala uticaja od prvog dana.

“Nemam sumnje da smo uradili pravu stvar.” kazao je on za Autosport.com. “Mi smo pokušali da budemo praktični, da imamo jedno kratkoročno i jedno rešenje na duže staze. To neće potpuno ukloniti poskakivanje, ali će ga u velikoj meri smanjiti.”

Takođe, on je naveo da bolidi neće puno izgubiti ovom odlukom.

“Ne verujem da će to biti puno.” kazao je Tombazis. “Rekao bih da će izgubiti oko 15 do 20 poena na prianjanju a to iznosi oko pola sekunde po krugu, tako nekako. Možda. Ipak, razvoj bolida bi trebao da umanji tu razliku.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andretti zajedno sa Cadillacom podneo prijavu za ulazak u Formulu 1

 

Cadilac_Logo_Prednja_Maska_1.jpg.webp

 

Izgleda da po svaku cenu Amerikanci žele da uđu u šampionat.


U nedelji kada je prvi čovek FIA-e Mohammed Ben Sulayem pokrenuo postupak za prijem novih timova, nekoliko stranaka oglasilo se da su još uvek zainteresovane za dolazak na grid. Među njim svakako je bio najozbiljniji Michael Andretti koji je ovog puta otišao korak dalje. Tim koji bi trebao da nosi ime Andretti Global najavio je da bi u Formuli 1 mogao da se nađe već u 2024. a njihova fabrika u Indianapolisu se uveliko gradi.

Ovi planovi izgleda da su dobili jak vetar u leđa jer je danas stigla potvrda da je Andretti podneo zajedničku prijavu u saradnji sa kompanijom General Motorsom gde bi oni u najbrži cirkus doveli svoj brend Cadillac.

“Mi nastavljamo da rastemo kao Andretti Global i kao familija i kao trkački tim i uvek gledamo da idemo korak napred.” kazao je Michael Andretti. “Imamo osećaj da već imamo sve što je potrebno da postanemo novi tim u Formuli 1 i na taj način podignemo vrednost šampionatu i našim partnerima, kao i da ovo uzbuđenje prenesemo našim fanovima. Ponosan sam da imamo General Motors i Cadillac pored nas kao partnere kako bi došli do svog cilja. General Motors i Andretti dele istu strast a to je ljubav prema trkanju. Sada imamo priliku da udružimo naše stratsi prema motorsportu i inovacijama kako bi napravili pravi američki brend.”

 

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben Sulayem: Možemo da imamo 12 timova na gridu

 

VN_Majamija_Start_Trka.jpg.webp

 

Predsednik FIA-e ponovo se oglasio po pitanju proširenja grida.


U toku prošle nedelje Michael Andretti objavio je da će na putu ka Formuli 1 imati podršku General Motorsa, odnosno Cadillaca ali su se par dana kasnije oglasila još dva investitora kao što je biznismen iz Hong Konga Calvin Lo i Benjamin Durand koji takođe žele da dođu u najbrži cirkus.

Andretti je još prošle sezone na VN Majamija krenuo u lobiranje potpisa trenutnih timova za ulazak u šampionat a prema navodima uspeli su da osiguraju dva parafa na tom papiru od strane Alpina i McLarena. Sa druge strane prvi čovek vladajućeg tela objavio je da su oni otpočeli proceduru za prijem novih ekipa, mada se prema trenutnim informacijama većina timova ne slaže sa proširenjem grida.

“Generalno, ako gledamo da održimo postojanost Formule 1, mi moramo da budemo otvoreni i za druge brendove. Mi možemo da imamo maksimalno 12 timova na gridu.” kazao je Mohammed Ben Sulayem. “Moramo da ohrabrimo kompanije koje imaju interesovanje dođu u našu top klasu. Tako bi trebalo da izgleda naša budućnost.”

 

“Sada sa druge strane imamo Andretti tim. Oni su u procesu i moramo da sačekamo da vidimo hoće li uspeti da dođu do grida. Novi proizvođač bi svakako poboljšao Formulu 1 i ne vidim zbog čega ne bi došao novi tim posebno ako je iz Amerike. Mi već tamo naredne godine imamo tri trke. Takođe, podrćavamo predlog da imamo 12 timova. Mi želimo da prihvatimo dobre timove, čak i ako su manji kao što je to slučaj sa Haasom. Nadam se da će se stvari promeniti i da ćemo imati pravi 11. tim, pa da vidimo šta će se tu desiti.” dodao je predsednik FIA-e.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andretti naišao na otpor velikog broja timova oko njegovog ulaska u F1

 

Michael_Andretti_Mohammed_Ben_Sulayem_Grid.jpg.webp

 

Amerikanci će na ovom putu imati podršku kompanije Cadillac.


Odmah po objavljivanju saradnje između Andrettija i General Motorsa u javnosti je ova prijava dobila je epitet kao prva i najozbiljnija za ulazak u šampionat. Zbog toga su Amerikanci naišli i na otpor trenutnih timova u šampionatu, gde se po nekim navodima 9 od 10 ekipa protivi njihovom dolasku. Izgleda da je jedini “za” ovoga puta Alpine od kojih će američki tim dobijati agregate.

“Sve je ovo zbog novca.” kazao je Michael Andretti za Forbes. “Prvo, oni misle da će da izgube 10% svojih nagradnih primanja od FOM-a ali su sada postali i pohlepni jer veruju da ćemo mi uzeti sve zainteresovane američke sponzore. Tako dolazimo do situacije da njihova pohlepa dovodi do toga da oni gledaju samo sebe a ne i dobrobit šampionata. Ovu situaciju najbolje pokazuje razlika između pozicije koju zastupa predsednik FIA-e Mohammed Ben Sulayema i vlasnici timova. On je trkač i razume da je šampionatu potrebno još jedan ili dva tima. Ipak, ovo je FIA-in šampionat i karte su u njihovim rukama.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Promene u pravilima koje će stupiti na snagu u 2023.

 

VN_Meksika_2022_Start.jpg.webp

 

I naredne sezone imaćemo neke izmene u propisima.


Kao prva i glavna promena koju ćemo videti u novoj sezoni jeste i dugonajavljivano povećanje visine poda bolida. Naime, sve ovo urađeno je sa namerom da se potpuno zaustavi poskakivanje pa prema novom tehničkom pravilniku pod i njegovi krajevi biće dodatno izdignuti za 15mm. Takođe i grlo difuzora biće podignuto a biće dodat još jedan senzor koji će meriti nivo oscilacija bolida.

Zbog velikog udesa koji je doživeo Zhou Guanyu na startu trke za VN Velike Britanije, FIA je rešila da podigne sigurnosne standarde pre svega na gornjem delu monokakoa, odnosno kod gornjeg usisnika za vazduh. Tako će ovaj deo bolida pretrpeti određene izmene a od ove godine biće postavljeni oštriji parametri za popularni “crash test. Takođe, minimalna težina bolida sada je smanjena za 2kg i izosiće 796kg sa praznim rezervoarem. Sa ciljem da se poveća bolja vidljivost u 2023. imaćemo veće retrovizore a njihove dimanzije porasće za 50mm. Tako umesto dosadašnjim 150mm veličina novih ogledala biće 200mm.

Kao što je ranije poznato, ove godine na spisku je duplo više spint trka odnosno umesto dosadašnjih tri u 2023. imaćemo šest ovakvih događaja. Ovoga puta sprit vikendi biće organizovani u Azerbejdžanu, Austriji, Belgiji, Kataru, SAD (Ostin) i Brazilu. Sa druge strane FIA je rešila da smanji broj radnih sati, odnosno da uvede određene restrikcije kada su u pitanju radovi na bolidu tokom srede i četvrtka.

Jedna od zanimljivih stvari biće i izmenjen kvalifikacioni format na bar dva vikenda u narednoj godini. Vozači za sada imaju slobodu u izboru pneumatika tokom Q1, Q2 i Q3 delova kvalifikacija, osim na sprint vikendima kada im je dozvoljeno da tada koriste samo meke pneumatike, ali FIA se sprema da oproba novi plan. Po njemu vozači bi na kvalifikacijama u Q1 delu mogli da koriste samo tvrde, Q2 samo medijum a u Q3 bili bi dozvoljeni samo meki pneumatici. Takođe, razmatra se i ranija upotreba DRS sistema posle starta ili restarta trke bar za jedan krug. Ukoliko se ova izmena pokaže kao uspešna ona bi mogla da bude uvedena u standardnu proceduru već 2024.

Posebna pažnja biće usmerena na primenjivanje kazni koje vozači dobiju prilikom zamene motora ili menjača, jer je vrhunac kulminacije došao posle kvalifikacija za VN Italije posle čega je FIA-i bilo potrebno pola dana da utvrdi startni raspored. Sa druge strane smanjena je tolerancija oko temperatura goriva, jer je u prošloj sezoni ono moglo da bude hladnije za 20 stepeni u odnosu na ambijentalnu temperaturu a sada je ova razlika supštena na samo 10 stepeni.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saudijska Arabija pokušala da kupi Formulu 1?

 

Zastave_Formula_1_FIA_Saudijska_Arabija.jpg.webp

 

Izgleda da vlasnici šampionata nisu prihvatili ovu ponudu.


Prema navodima Bloomberga, ova zemlja iz Persijskog zaliva imala je određene razgovore sa Liberty Medijom još prošle godine oko kupovine šampionata Formule 1. Na kraju, vlasnici ovog takmičenja rešili su da odbiju ponudu koja je stigla iz Saudijske Arabije, odnosno koja je došla preko njihovog javnog fonda za ulaganja.

Ovaj izvor navodi da je predložena suma iznosila 20 milijardi dolara, što je skoro pet puta više od novca kojeg je Liberty Medija dala za preuzimanje Formule 1 još 2017. godine, ali i da razgovori još uvek nisu završeni.

Saudijska Arabija u poslednje vreme puno ulaže u Formulu 1, pa je tako postala domaćin jedne od trka. Pored toga njihova državna naftna kompanija Aramco je jedan od glavnih sponzora šampionata i Aston Martina a ujedno izrazili su želju da neki tim iz Evrope dovedu i baziraju u svojoj zemlji.

 

Preuzeto sa : pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozačima Formule 1 zabranjeno da daju političke izjave

 

hamilton rz.jpg

 

Vozači Formule 1 od naredne sezone neće smeti da daju političke, verske i privatne izjave bez prethodne saglasnosti Međunarodne automobilske federacije, saopštio je predsednik tog tela Mohamed Ben Sulajem. Vozači koji budu davali političke, verske i privatne izjave bez odobrenja čelnika Međunarodne automobilske federacije (FIA) biće sankcionisani, naveo je Ben Sulajem nakon izmena Međunarodnog sportskog kodeksa.

 

Vozačima će od naredne sezone biti potrebna pismena dozvola rukovodećeg tela da daju političke, verske i privatne izjave. ''Zabrinuti smo. Možete da koristite sport iz mirovnih motiva, ali ne želimo da FIA služi kao platforma za privatne agende. Udaljićemo se od sporta. Šta vozači rade najbolje? Voze. Oni su tako dobri u tome, oni prave spektakl, oni su zvezde'', rekao je Ben Sulajem. Prvi čovek FIA je je istakao da postoje i druge platforme preko kojih vozači mogu da iskažu lični stav. ''Ako imam svoj privatni stav, to ne znači da ću da koristim FIA da ga iskažem. Verujem da bi FIA trebalo da bude neutralna. Za bavljenje ovim sportom potrebne su nam superzvezde. Ako postoji nešto, tražite dopuštenje. Ako napravite bilo kakvu grešku, to je kao prebrza vožnja kroz boks. Ako to učinite, vrlo je jasno šta sledi'', istakao je Ben Sulajem. Bivši šampioni Luis Hamilton i Sebastijan Fetel bili su među vozačima koji su davali političke izjave prethodnih sezona. Hamilton se zalagao za ljudska prava i rasnu jednakost, a bavio se i pravima LGBT zajednice u konzervativnim zemljama u kojima se voze trke poput Saudijske Arabije i Katara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

F1 direktor jasan: ovaj sport nikada neće preći na električne agregate

 

mclaren mcl01.jpg

 

Izvršni direktor Formula 1 šampionata Stefano Domenikali, tvrdi da ovaj sport nikada neće prisvojiti električne automobile i da će se zadržati na agregatima sa unutrašnjeg sagorevanja u budućnosti.

Iako planovi za prelazak na elektrine pogonske sklopove nikada nisu ni najavljeni u ovom tamičenju, brojni ljudi smatraju da je njegovo prebacivanje neminovno, posebno što su svi odbori za monitoring u industriji posvećeni ubijanju ICE motora i njihovoj zameni baterijski pokretanim električnim agregatima. Međutim, razgovarajući sa novimarima italijanske publikacije II Sole 24 Ore, Domenikali je izjavio da se to neće dogoditi.

 

''Nikada nećemo krenuti električnim putem'', potvrdio je Domenikali odlučno. ''Ključ za održavanje sporta čistim neće se zasnivati na električnim pogonskim sklopovima već na sintetičkim gorivima koja se trenutno razvijaju i biće korišćena od 2026 sezone nadalje u ovom šamionatu'', dodao je direktor. ''Ovo gorivo koje takođe može biti korišćeno u avionima i brodovima ima nulte emisije koje mogu biti dostignute bez promene agregata ili odbacivanja čitave flote vozila koja već postoje.''

 

Razgovarajući o autoindustriji u globalu, Domenikali je izjavio da električni pogonski sklopovi nisu jedina solucija, uglavnom navodeći rešenja izvršnog direktora kompanije Toyota, Akia Toyode. ''Politika se ne ponaša kako treba zbog toga što postavlja nemoguće ciljeve. A povrh svega, u ideološkom smislu, elektrifikacija je postala nesporna dogma. Veoma je pogrešno smatrati da postoji samo jedan način i da je to energetska tranzicija. Kako penzioner može biti prisiljen da potroši trideset ili četrdeset hiljada evra, verovatno čitavu svoju ušteđevinu, zbog toga što je njegov automobil odjednom zabranjen i električni automobili su sada in?'' Tranzicija Formula 1 šampionata na sintetička goriva već je privukla nove proizvođače sportu, uključujući brendove kao što su Ford i Audi. Porsche bi takođe mogao ući u najbrži cirkus 2026. godine uprkos tome što su mu je ta mogućnost sa Red Bull Racing ekipom propala prošle godine, dok Andretti Autosport i General Motors takođe čine velke napore kako bi se priključili.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

AMuS: FIA razmišlja da obustavi upotrebu DRS-a na kvalifikacijama

 

Start VN Belgije 2023.

 

Vladajuće telo na ovaj način želi da smanji dominaciju Red Bulla.


Od početka sezone RB19 pokazao je izuzetne performanse a jedan od najjačih oblasti ovog bolida je brzina na pravcu naročito prilikom upotrebe DRS-a. Pošto je tim iz Milton Kinsa pobedio na svim održanim trkama u ovoj sezoni, prema navodima nemačkog lista Auto Motor und Sport FIA sada razmišlja da zabrani upotrebu DRS-a tokom kvalifikacija.

 

Ovaj izvor javlja kako je otvaranje zadnjeg krila bilo je ključno u borbi za pol pozicije, zbog čega sada vladajuće telo želi da to zabrani na kvalifikacijama ili čak u petak kada se one održavaju u sprint formatu takmičenja.

“Ako ovaj plan uspe, Red Bull bi najviše patio.” objavio je Auto Motor und Sport.

 

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wolff se nada da će Red Bull bar nešto izgubiti na brzini zbog nove tehničke direktive

 

Toto_Wolff_Mercedes_VN_Kanade_Padok.jpg

 

FIA je navela da će od VN Singapura biti uvedena zabrana fleksibilnih krila.


Tokom vikenda u Italiji vladajuće telo obavestilo je sve da od naredne trke fleksibilna krila ili elementi postati prošlost. Prema ovom dokumentu, elementi odnosno zakrilca na prednjem i zadnjem krilu više neće moći da budu fleksibilna, odnosno da se pomeraju i menjaju položaj. Razlog za ovakav potez jeste da se na ovakav način poboljšavaju aerodinamičke performanse, što nije dozvoljeno po pravilniku. Izgleda da su pojedini timovi pronašli rupu u pravilima, zbog čega je FIA rešila da sa novom tehničkom direktivom dodatno pojasni ovakvu situaciju, odnosno vladajuće telo uvelo je i strože testove.

Zbog toga šef Mercedesa nada se da bi upravo Red Bull mogao da izgubi nešto od svog tempa.

“Biće interesantno, mislim da je već Aston Martin napravio korak unazad kada je pokušao da fiksira svoja krila.” izjavio je Toto Wolff za PlanetF1 i druge medija uključujući i GPblog i naveo da još uvek ne zna kakav će biti konačan uticaj. “Ne znam, hajde da sačekamo i vidimo. Ne znam ko ovo najviše iskorišćava većoj meri, ali to nije baš veliko u odnosu na ostale. Ali, možda će Red Bull biti za pola sekunde sporiji u odnosu na ostale, to bi bilo lepo, ali ne mislim da će to biti slučaj.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

AMuS: Nova tehnička direktiva najviše će pogoditi Red Bull i Mercedes?

 

Max_Verstappen_Red_Bull_RB19_Lewis_Hamilton_Mercedes_W14_VN_Italije_Staza.jpg

 

Nemački list veruje da će ova dva tima imati najviše problema sa ovim novim propisom.


Od VN Singapura FIA je uvela novu tehnički direktivu koja nosi oznaku TD018 i po kojoj više neće biti tolerisana fleksibilnost na prednjim i zadnjim krilima bolida. Takođe, vladajuće telo zateglo je propise i o tehničkoj direktivi TD039 koja se odnosi na pod, odnosno ona je uvedene prošle godine već na VN Belgije.

 

Sada kako prenosi Auto Motor und Sport i Gpblog, ovi propisi najviše bi mogli da pogode Mercedes, čije je zadnje krilo prikazalo više fleksibilnosti. Sa druge strane Red Bull bi trebao da više pažnje posveti podu bolida, ali niko iz ovih timova još uvek nije potvrdio ove navode. Inače, ostali timovi su potvrdili da će napraviti izmene za VN Singapura, pa je Haas rešio da zategne svoje zadnje krilo, Williams će se posvetiti podu dok je Aston Martin već napravio neke izmene na svom prednjem krilu.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

kenjaju i butaju sa nekim glupostima a to sigurno nece doneti zanimljivost i ujednacenost timova ako im je uopste to i cilj

Share this post


Link to post
Share on other sites

FIA odobrila prijavu, Andretti postaje 11. tim u Formuli 1

 

andretti_autosport_logo.jpg.webp

 

U bliskoj budućnosti imaćemo još jednog novajliju u šampionatu.


Danas vladajuće telo potvrdilo je informaciju da je odobrilo prijavu za učešće u Formuli 1 koju je podneo Andretti Formula Racing LLC, pa je tako američki tim uspešno završio ovaj proces. Tako bi od 2025. na gridu mogli već da vidimo 22. bolida. Inače, poslednje proširenje u padoku imali smo 2017. kada je u najbrži cirkus takođe došla američka ekipa, odnosno Haas.

Andretti je još prošle sezone najavio prijavu za učešće u F1, gde su tako u januaru 2023. potvrdili partnerstvo sa Cadillacom. Potvrde FIA čeka se i potvrda FOM-ma sa kojima treba da se zaključi komercijalnu ugovor.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pirelli ostaje dobavljač pneumatika u Formuli 1

 

Italijanski dobavljač ostaće još neko vreme u najbržem cirkusu. FIA i FOM su potvrdili da će Pirelli ostati snabdevač pneumatika na još tri godine posle 2025. To će se takođe odnositi i na prateće serije, odnosno Formulu 2 i Formulu 3. Ovaj novi trogodišnji ugovor ima opciju produžetka na još jednu sezonu, odnosno do 2028.

 

F8EskWaWQAAZ_s-.jpg.d7da1406bbea1689472e2b0aacf80a58.jpg

 

FIA je početkom godine otvorila konkurs za prijave proizvođača pneumatika, a pored Pirellija najozbiljniji kandidat bio je japanski Bridgestone, koji je imao sličnu ponudu kao Italijani, ali su se čelnici šampionata odlučili da ostanu sa dosadašnjim partnerom sa kojim sarađuju još od 2011.

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cadillac se prijavio kao zvanični dobavljač motora

 

Cadilac_Logo_Prednja_Maska_1.jpg.webp

 

Američka kompanija ima velike planove za Formulu 1.


Cadillac je i zvanično podneo prijavu za dizajn pogonske jedinice a prvobitno oni bi trebalo da napajaju Andrettijev tim. Ovu informaciju preneo je General Motors, odnosnopredsednik ove kompanije a zvanično prvi agregati bi trebalo da se pojave 2028. godine. Naime, prošle nedelje vladajuće telo je odobrilo Andrettijevu prijavu za ulazak u šampionat a sada se čeka dogovor sa komercijalnim vlasnicima prava odnosno FOM-om a za to vreme Cadillac bi bio zauzet razvojem pogonske jedinice. Kako navodi General Motors već se radi na dizjaniranju prototipa.

 

andretti_autosport_logo.jpg.webp

 

“Mi smo oduševljeni da će naš novi Andretti Cadillac tim biti napajan od strane GM pogonskih jedinica.” kazao je predsednik General Motorsa Mark Reuss. “Sa našim inženjerskim iskustvom i trkačkim znanjem, uvereni smo da ćemo razviti uspešnu pogonsku jedinicu za ovu seriju i napraviti Andretti Cadillac kao pravi trkački tim. Daćemo sve od sebe, na najvećem strašću i integritetom koji će uzdignuti naš sport oko sveta.”

 

Preuzeto sa: pole-position.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...