Jump to content
FAS Goran
klaywert

Gume nove vs. polovne vs. protektirane

Recommended Posts

Razmišljate o kupovini ''run-flat'' guma? Evo šta treba da znate

 

rft05.jpg

 

''Run-flat'' gume se veoma razlikuju od konvencionalnih guma. Možda izgledaju slično gledajući spolja, ali unutrašnjost kod prvonavedenih je prepuna inovacija. Za razliku od standardnog pneumatika, ''run-flat'' ili guma nultog pritiska, ima pojačane bočne zidove, napravljene tako da mogu da izdrže težinu vozila čak i nakon potpunog gubitka pritiska.

 

rft04.jpg

 

Naravno, to ne znači da možete da nastavite da vozite istom brzinom i prelazite velike distance, jer su nakon pucanja, ''run-flat'' pneumatici predviđeni da omoguće da se bezbedno dovezete do prve vulkanizerske radionice i zamenite gumu. Sa oštećenim ''run-flat'' pneumaticima može se generalno voziti do 80 kilometara, pri maksimalnoj brzini od 80 km/h. Sve ovo zvuči ''fensi'', ali postoje kompromisi koji moraju da se prihvate. Pre nego što potrošite svoj teško stečeni novac na novu garnituru ''run-flat'' guma, evo šta treba da znate o ovoj vrsti pneumatika generalno, uključujući stvari za i protiv.

 

Kako ''run-flat'' pneumatici funkcionišu?
Generalno, postoji dva tipa ''run-flat'' guma: samopodržavajuće i samozaptivajuće. Prvonavedene koriste čvršću i ojačanu konstrukciju bočnog zida, koja može da izdrži težinu vozila nakon gubitka pritiska. Za razliku od njih, potonje poseduju tanak sloj zaptivača koji pomaže da se održi pritisak vazduha nakon bušenja, s tim što je ovim gumama i dalje neophodan vazduh da bi korektno funkcionisale, za razliku od samopodržavajućih. Najčešće ''run-flat'' gume na tržištu su prvog tipa, mada proizvođači poput Pirellija i Continentala u ponudi sada imaju samozaptivajuće jedinice. ''Run-flat'' gume možete vizuelno identifikovati uz pomoć oznaka na bočnom zidu - RFT (Run-Flat Tire), SSR (Self-Supporting Run-Flat), EMT (Extended Mobility Tire ili ZP (Zero Pressure).

 

''Run-flat'' gume nisu kompatibilne sa svakim vozilom. Jedino automobili koji fabrički dolaze sa ovim pneumaticima mogu da ih koriste. Pored toga što imaju standardan sistem monitoringa pritiska u gumama, novi automobili sa ''run-flat'' gumama poseduju izvesne izmene na ogibljenju i šasiji, jer u suprotnom, ove gume mogu neočekivano da se odvoje od sedišta naplatka. Ako je vaše vozilo originalno došlo s ''run-flat'' gumama, moguće je zameniti ih i umesto njih montirati konvencionalne pneumatike.

 

Koliko dugo mogu da vozim sa probušenom ''run-flat'' gumom?
Regularnim pneumaticima je neophodan vazduh da podrži težinu vozila. U tom smislu, ''run-flat'' jedinice se ne razlikuju, ali sve se menja kada guma biva probušena. Sa regularnim oštećenim pneumatikom vaše vozilo nije u voznom stanju, sve dok se on ne zameni. Međutim, sa ''run-flatovim'', pretpostavka je da možete da nastavite da vozite do prvog servisa ili kuće. Još jedno uobičajeno pitanje je kako znati da li je vaša ''run-flat'' guma probušena. Budući da ovaj tip pneumatika izgleda sasvim regularno i kada u njemu nema pritiska, može biti problematično znati da li je probušen ili gubi vazduh. To je razlog zašto su ''run-flat'' gume jedino kompatibilne sa vozilim koja su standardno opremljena sistemom monitoringa pritiska. Takođe, trebalo bi da osećate lupanje i vibracije.

 

rft03.jpg

 

Proizvođači pneumatika koriste iste materijale i za konvencionalne i ''run-flat'' gume tako da je stopa habanja uporediva, mada su neke studije pokazale da korisnici ove gume menjaju nekih 10.000 kilometara ranije u proseku. Nikako ne ignorišite signal niskog pritiska u gumama, koji se pali ukoiko u njima nedostaje vazduha. Mada ''run-flat'' mogu da funkcionišu bez vazduha, održavanje korektnog pritiska sve vreme, obezbediće ujednačen otpor pri kotrljanju i duži vek gume.

 

''Run-flat''gume: za i protiv
Da se razumemo, ovaj tip pneumatika je daleko od savršenog. Pred nama su prednosti i mane vezanih za njih.

 

Najpre da se pozabavimo prednostima. ''Run-flat''gume vam dozvoljavaju da vozite bez klasičnog gumi defekta. Zahvaljujući izuzetno ojačanim bočnim zidovima ovi pneumatici su stabilniji nakon eventualnog pucanja, što vam omogućava da i dalje bezbedno upravljate vozilom tokom naglog gubljenja vazduha. ''Run-flat'' ujedno eliminišu potrebu za nošenjem dizalice, rezervnog točka i ostalog neophodnog alata u prtljažniku.

 

rft02.jpg

 

Evo i stvari koje bi mogle da vas odvrate od kupovine ovih guma.

''Run-flat'' pneumatici u obično 25% skuplji od regularnih. Nakon gumi defekta one se više ne mogu popraviti. Teže su od konvencionalnih guma zbog ojačane konstrukcije, što rezultaira grubljom i bučnijom vožnjom u većini slučajeva. ''Run-flat'' takođe mogu negativno da utiču na upravljivost i kočenje zbog svoje povećane mase, a nakon što se probuše pronalaženje odgovarajuće zamene može biti prava avantura, posebno ako u blizini nema nekog većeg mesta.

 

Moje ''run-flat'' gume su izgubile pritisak. Šta treba da uradim?
Dopumpavanje vazduha se ne razlikuje od onog kao u slučaju običnih pneumatika. Koristite kompresor i naduvajte gume do propisane vrednosti. Ukoliko nema oštećenja, upaljena lampica ukazuje na to da u gumi nema dovoljno vazduha. Zapamtite da vožnja sa nedovoljno naduvanim pneumaticama, čak i kada se radi o ''run-flat'' jedinicama, povećava opasnost od bušenja i pucanja.

 

rft 01.jpg

 

Dakle, bez obzira da li vaš automobil poseduje ''run-flat'' gume ili ne, negujte običaj da proveravate pritisak u njima jednom nedeljno ili svaki put kada sipate gorivo. Ovo je zgodno, jer većina benzinskih stanica ima uslužni kompresor. Pored toga, dobra je ideja proveriti pritisak u gumama pre odlaska na dalji put.

 

Da li je bezbedno mešati ''run-flat'' gume sa običnim?
Ne. Osim ako tako nešto nije naglašeno od strane proizvođača, nikada nemojte kombinovati ''run-flat'' sa konvencionalnim pneumaticima, osim u privremenim hitnim slučajevima. Pored toga, treba da izbegavate mešanje različitih orbih marki ''run-flat'' guma na svom automobilu. Kada smo već kod toga, možete vaše staro vozilo prilagoditi korišćenju ''run-flat'' guma, ali uz primenu nekih modifikacija, da bi sve funkcionisalo savršeno. Primera radi, treba da instalirate sistem monitoringa pritiska u gumama ili TPMS, da biste znali da li vaše ''run-flat'' gume gube vazduh. U zavisnosti od godišta i modela vašeg vozila, instaliranje ovog tipa pneumatika zahteva izvesne modifikacije na sistemu ogibljenja, da bi se uravnotežio uticaj krućih bočnih zidova guma.

 

Generalno, ''run-flat'' gume su vredne dodatnog troška. Pružaju bolju zaštitu po pitanju pucanja, prevenirajući da morate da menjate točak u nezgodnim siutacijama i mestima, poput zagušenog auto-puta, špica ili pljuska. ''Run-flat'' gume naravno nisu idealne što se tiče upravljivosti i komfora, ali spokoj koji vam donose je vredan dodatnog troška.

 

Autor: Pavle Barta

 

preuzeto sa - vrelegume.rs

 

-----

 

Najvažnije oko RFT guma nije dovoljno jasno rečeno:

- Kad ostane bez pritiska (ili ima dosta manje nego što treba), što pre je treba napumpati i hvatati prvog vulkanizera. Ako je klasično bušenje gume koje se rešava čepovanjem, sve će biti ok. Guma se posle toga opet napumpa i može da se koristi, imaće run-flat funkciju i dalje jer je ionako svega par km vožena bez odgovarajućeg pritiska.

- Kad ostane bez pritiska (ili ima dosta manje nego što treba), i vozi se tako (nema vulkanizera ili se ne žuri kod vulkanizera jer eto što da se žuri kad je run-flat), onda više nema ni potrebe čepovati tu gumu jer se neće moći više koristiti. Tokom tih desetina i desetina pređenih kilometara na nikakvom (ili dosta manjem) pritisku, bok gume (koji je jedino i nosio auto) je oslabio...i zato se takva guma nakon njene popravke ne može više koristiti jer od njene run-flat funkcije nije mnogo (ili ništa) ostalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbog skoka cena sve veći broj vozača bira polovne ili popravlja stare pneumatike

 

gume 14.jpg

 

Posle prvog aprila najveći broj vozača ''presvući će'' svoje automobile i staviti im letnje gume, budući da se tada završava obaveza korišćenja zimskih pneumatika. Kako je jedan od razloga za zamenu ranijih godina, pored bezbednosti, bio i onaj ekonomske prirode - zimske gume se tokom letnjih meseci brže troše, pa je računica bila takva da je isplativije menjati ih sezonski, postavlja se pitanje da li je u aktuelnim okolnostima ovo pravilo ostalo nepromenjeno?

 

Naime, pandemija korona virusa i rusko-ukrajinski rat uticali su na cene dobara i usluga i u ovom sektoru. Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže Branko Stevanović iz svoje vulkanizerske radnje iz Beograda, cene guma su drastično porasle u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, čak za 20% i više. Takođe, cene svih vulkanizerskih usluga sada su veće za 100 dinara. Prema njegovim rečima, to je ogromno poskupljenje za naše uslove, pa se to primećuje i u praksi - sve je manji broj vozača koji kupuju nove, a sve više njih se odlučuje za polovne gume, pošto je ova oprema za automobil u ovom trenutku u njihovom kućnom budžetu pod stavkom - luksuz.

 

''Primera radi, uobičajena dimenzija kod nas koju koristi dosta vozila - 205x55x16 koštala je 2020. godine sa ugradnjom, balansiranjem i novim ventilom oko 5.000-5.200 dinara, i bila je prilagođena budžetu prosečnog vozača, dok je sada od 6.500, pa i do 7.000 dinara'', kaže naš sagovornik. Kako navodi, glavni uzročnik poskupljenja jeste pandemija korona virusa, koja je dovela ne samo do poskupljenja transporta, već i svih sirovina u bilo kojoj proizvodnji. Takođe, sada ogroman uticaj ima i rusko-ukrajinski sukob koji sa sobom nosi i energetsku krizu, a uz to fali i repromaterijala pa, prema njegovim rečima, postoji zastoj u proizvodnji u domaćim fabrikama. Ruku pod ruku sa svim navedenim problemima ide i činjenica da je jako teško od dobavljača kupiti novu gumu iz 2022. godine. Ipak, za razliku od trenutnog bilansa, tokom januara i februara se, priznaje Stevanović, uprkos poskupljenjima dobro radilo sa zimskim gumama.

Kada je reč o aktuelnoj situaciji, naš sagovornik kaže da su morali da podignu cenu svih usluga za 100 dinara budući da je poskupeo i sav repromateirjal koji se koristi prilikom montiranja guma. ''Nama je repromaterijal (tegovi, sirove gume, paste za montiranje guma) skočio u proseku 70% do 80%. Ako sam prošle godine jedan lepljivi teg plaćao 14 dinara, sad ga plaćam 22 dinara. To vam sve govori o našim troškovima'', kaže on.

 

Da li su polovne gume bezbedne?

Budući da se sve više vozača odlučuje za polovne gume, pitali smo našeg sagovornika koliko su one zapravo bezbedne. On kaže da je uvek pristalica novih guma i da se nikad ne može pouzdano znati u kakvim uslovima i na koji način je vozio bivši vlasnik, ali ipak, dodaje, ne bi trebalo da bude značajnijih problema ni kod polovnih. Takođe, sve veći broj ljudi se odlučuje da popravlja pneumatike stare i do 10 godina što je, kaže Stevanović, prilično neisplativo. Napominje da veliki problem sa dobavljačima traje pune dve godine, od izbijanja pandemije korona virusa - ranije su postojali precizni termini kada stiže roba dok je danas nikako ne dobijaju na vreme jer i sami dobavljači nemaju dovoljno radne snage.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, neshaoct said:

cene guma su drastično porasle u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, čak za 20% i više

Primera radi, uobičajena dimenzija kod nas koju koristi dosta vozila - 205x55x16 koštala je 2020. godine sa ugradnjom, balansiranjem i novim ventilom oko 5.000-5.200 dinara, i bila je prilagođena budžetu prosečnog vozača, dok je sada od 6.500, pa i do 7.000 dinara

Ala se, da ne kazem sta, *** covek...

Pa za tih 5 'ljade je tada mogao da se kupi jedino neki najjeftiniji bofl (Sailun, Waterfall, Nankang, Tigar/Orium/Taurus,...). Krstena guma u toj dimenziji je uvek bila oko 70-80 EUR, a toliko kosta i danas. I takodje za pomenutih 5' ljade danas mozes opet da kupis isti taj bofl, ko ne veruje neka proveri.

Nedavno i u skupljoj 225/45/17 dimenziji kupih jos jedan par identicnih guma, koji sam platio cak manje nego prosle godine (i jos dodatno manje ako se konvertuje u EUR).

Cena usluge - zavisi gde... Da ne pravim nikome (anti)reklamu posto sam pisao vec na temi o pneumaticima, za montazu/balans su mi trazili i 900 din po tocku (to su uglavnom oni gde to zavisi od dimenzije :D), licno odradio za 400 kinti po tocku (montaza/balans/novi ventil).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti tekstovi imaju istu svrhu kao oni krajem oktobra za zimske gume (koje svi znamo da puno voliš:thumbup:).

Počeli ljudi da voze letnje 'do otkaza', sve više ljudi srećem koji voze letnje i ovakve i onakve, a zimske kupuju nove!

Btw uvek mi je zanimljivije da pročitam komentare, nego ovakve tekstove bez poente!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod mene vlada zimska guma u funkciji all whether gume...

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, bane1321 said:

Počeli ljudi da voze letnje 'do otkaza', sve više ljudi srećem koji voze letnje i ovakve i onakve

Aj' sve mogu i nekako da razumem, ali kada u sred leta vidim skupoceni ili performantni auto, na 19-20'' felnama... Ali, jbg, komso iz daljine ne vidi da su montirane neke bofl i izandjale zimske gume :D .

Tu "logiku" nikada necu uspeti da shvatim :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivan

"Nedavno i u skupljoj 225/45/17 dimenziji kupih jos jedan par identicnih guma, koji sam platio cak manje nego prosle godine (i jos dodatno manje ako se konvertuje u EUR)."

Prop'o dinar. :whistle:

'20. u aprilu-maju uzeo KleberQ2 u "standardnoj" dimenziji za cca 6300rsd tako da...ono... :D

Svesezonske gume su sada i u ovim kategorijama mnogo bolje nego ranije ali, naravno, tu treba izuzeti neke proizvođače koji nemaju ujednačen kvalitet iz godine u godinu.

Ove kleberke su baš legle na ovu "snagu" auta a ja svakako ne planiram čip remapa. :lol:

Edited by Mijailović P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta je bolje, polovne skupe gume ili nove jeftinije gume?

 

230282-gume test.jpg

 

Kupovina jeftinih guma nepoznate marke ili polovnih vrhunskih guma? Stručnjak sa YouTube kanala Tyre Reviews je potražio odgovor na to pitanje, barem kada se odnosi na Michelin CrossClimate 2 za sve sezone.

Naime, ova guma se pokazala izuzetno dobro u nedavnom testiranju Tyre Reviews-a, zaradivši pohvale za upravljivost na snegu i mokroj podlozi uz razumne performanse na suvoj podlozi. Ali takve će vas gume i koštati. Novi komplet od četiri gume, za prosečan SUV, već dostiže granicu od 1.000 evra. Sa druge strane, nešto malo poznate gume poput Tomketa Allyear koštaju puno manje, isto kao i polovni set Michelin guma.

 

Za simulaciju polovnog kompleta CrossClimate 2 guma, sve četiri gume su mašinski obrađene na samo 2.2 milimetra dubine profila, što je iznad minimalne preporuke američkog Ministarstva saobraćaja, a zatim su postavljene na automobil i vožene još 4.000 km. Ta udaljenost je pređena i sa novim Tomket Allyear gumama, a dva nova seta obe marke su uključena u test zbog potpunog poređenja. Uprkos značajnom nedostatku u dubini gazećeg sloja, istrošene Michelinke su imale brže vreme kruga u snežnim uslovima u poređenju sa potpuno novim Tomket jeftinim gumama. Bilo je to samo nekoliko sekundi, ali polovni Michelin je zadržao mnogo više svojih performansi u poređenju sa Tomketom. Tomketi su proizveli i više podupravljanja dok su Michelinke bile malo nedorečene pri kočenju. Michelinove gume su nudile i znatno bolje prianjanje na mokrom, i pružale su bolju povratnu informaciju vozaču dok se činilo da su Tomket gume uvek na ivici. Michelinke su i na suvom bile bolje, ali to nije bilo preveliko iznenađenje.

Na kraju sve pohvale ide gotovo istrošenom kompletu guma Michelin CrossClimate 2 u odnosu na novi set celogodišnjih guma Tomket Allyear:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Run-flat gume: prednosti, mane, menjanje običnim gumama

 

96114-gume.jpg

 

Run-flat gume koriste se već dugo, a kod mnogih modela postale su standard. Stoga je možda koristan savet da pre kupovine novog ili ''novijeg'' automobila proverite da li koristi run-flat gume. Tako ćete na vreme znati kako da reagujete ukoliko dođe do bušenja gume, koje gume da kupite kada dođe vreme za zamenu i slično. Run-flat gume imaju toliko ojačane bokove da čak i u slučaju potpunog gubitka pritiska vazduha, na njima može da se nastavi vožnja. Imaju i prednosti i mane. Da naglasimo, ne bavimo se run-flat gumama sa nosećim ''prstenom'' na sredini koji na sebe preuzima teret kada se guma probuši ili samozaptivajućim gumama, već isključivo ovima sa ojačanim bokovima.

 

Kada se run-flat guma probuši, koliko još može da se vozi i kojom brzinom?

Nakon bušenja run-flat gume, možete da nastavite da vozite npr. još 80 km brzinom od 80 km/h. Ovo ''pravilo'' važi kod većine run-flat guma, odnosno kod većine proizvođača, ali uvek postoje izuzeci. Zato proverite šta konkretno važi za samu gumu, ali i šta piše u uputstvu za automobil. Takođe, nije isto da li se krećete brzinom od 80 km/h ili 50 km/h. Što sporije vozite, run-flat guma može duže da izdrži. Tu su i drugi faktori, kao što su opterećenje vozila, način i uslovi vožnje (krivine, oštra skretanja, loš put, itd.), spoljašnja temperatura i slično.

Pošto se vožnjom sa probušenom gumom nepovratno uništavaju bočna ojačanja, ta guma mora da se zameni novom. Dakle, run-flat gume služe tome da omoguće dolazak do vulkanizera, do kuće ili do nekog bezbednog mesta za zaustavljanje i pozivanje pomoći (šlep službe ili mobilnog vulkanizera). Ukratko, ako probušite gumu niste prinuđeni da se zaustavite npr. na auto-putu ili nekom drugom putu gde nema bezbednog mesta za zaustavljanje i zamenu točka, po kiši, noću van naselja, itd.

 

Bezbednost je veliki plus

Još jedna od velikih prednosti je to što kada dođe do ozbiljnog oštećenja gume i iznenadnog gubitka pritiska, run-flat guma će obezbediti neuporedivo lakše zadržavanje kontrole nad vozilom u odnosu na klasičnu gumu. Što je brzina veća, ova razlika je izraženija. Dakle, kada je bezbednost u pitanju, nije stvar samo u tome što ne morate da menjate točak negde noću po kiši i da rizikujete da drugo vozilo naleti na vas.

 

Da li su run-flat gume skuplje od običnih guma?

Da, run-flat gume su skuplje od običnih, uglavnom 20% do 30%. Naravno da to zavisi od dimenzija, proizvođača, namene (zimske, letnje, all-season), itd. Podrazumeva se da ova razlika važi kada poredimo gume slične po kvalitetu i drugim karakteristikama. Takođe treba imati u vidu da su run-flat gume uglavnom prestižnijih (premium) marki, dok ih proizvođači pristupačnijih guma retko imaju u ponudi.

 

Da li se run-flat gume troše brže od običnih guma?

Mnogi vozači tvrde da se brže troše. Takođe i neka istraživanja u SAD pokazuju da se run-flat gume češće menjaju zbog istrošenosti. Ipak, nemamo dovoljno relevantnih i proverenih informacija da bismo sa sigurnošću tvrdili da se run-flat gume zaista brže troše.

 

Da li je istina da vozač ni ne oseti da mu se probušila run-flat guma?

Vrlo često je istina. Zato run-flat gume moraju da imaju sistem za praćenje pritiska vazduha, tako da vozač dobije upozorenje na vreme. Zbog mogućeg kvara senzora pritiska obavezno treba redovno proveravati pritisak Pošto može da dođe do kvara senzora koji javlja da se guma probušila, a pritom vozač jednostavno ne oseća da nešto nije u redu, treba redovno proveravati pritisak.

 

Mogu li run-flat gume da se zamene običnim gumama?

Mogu - pritom možete da zadržite iste felne. Naglašavamo da obavezno moraju da se menjaju sve četiri u kompletu. Naravno da u nekim kritičnim situacijama, kada vulkanizer nema run-flat gume, a vama hitno treba zamena, može da se montira i samo jedna obična guma, ali tada treba voziti veoma pažljivo. Slično kao kada montirate tzv. ''ćopavac'' (rezervni točak manjih dimenzija). Možda će se na instrument tabli pojaviti neko upozorenje - ignorišite ga, ali imajte na umu da pri višim brzinama i iznenadnim manevrima auto može da se ponaša znatno drugačije. Možda će se javljati i problem sa radom ABS-a, kao i svih drugih sistema koji rade uz pomoć ABS-a (npr. ESP) - to je dodatni razlog za pažljiviju vožnju. Zavisi od auta, modela, generacije...

 

Zašto neki vozači žele da zamene run-flat gume običnim gumama?

Dva najčešća razloga su cena i udobnost. O ceni smo već pisali u gornjem delu teksta, dok je udobnost malo komplikovanija tema. Proizvođači run-flat guma i proizvođači automobila počeli su mnogo ozbiljnije da sarađuju kako bi se ublažio ovaj problem. U nekim slučajevima run-flat gume zaista mogu veoma negativno da utiču na udobnost, mada to zavisi od mnogo faktora:

  1. dimenzije guma - može da se oseti razlika između točkova od 18, 19 ili 20 inča.
  2. vrste vešanja kod automobila - klasično ili vazdušno vešanje.
  3. podešenosti vešanja - sportsko, standardno, sa mogućnošću podešavanja...

Tu je i subjektivni osećaj - zavisi da li poredite udobnost sadašnjeg auta sa prethodnim koji ste imali, sa komšijinim Audijem čije su gume na 70% pritiska od onog na kojem bi trebalo da budu...

 

Da li je teško naći run-flat gume u Srbiji?

Danas je ponuda run-flat guma prilično dobra kod nas. Uvek možete da se raspitate pre kupovine novog/polovnog automobila kako biste znali šta možete da očekujete.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto ''run flat'' pneumatike treba zameniti standardnim kada za to dođe vreme?

 

run flat 01.jpg

 

Ako dajete prednost komfornoj vožnji, želite da uštedite novac i znate kako da zamenite pneumatik, uopšte nema dileme šta je bolje. Suprotno uvreženom verovanju, ''Run Flat gume'' (RFT) je prvi razvio Michelin tokom 1930-ih, da bi ušle u ponudu kao standardne na našim svakodnevnim automobilima skoro sedam decenija kasnije. Zamišljeni da omoguće vozilu da nastavi vožnju nakon oštećenja i gubitka vazduha, ''run flat'' pneumatici su trenutno dostupni u tri različite verzije: s pomoćnim osloncem, samozaptivajući i samonoseći. Samonoseće platforme su najčešće od tri navedene varijante, omogućavajući vozačima da nastave putovanje zahvaljujući ojačanim bočnim zidovima, koji mogu da izdrže težinu vozila.

Ipak, prednosti ''običnih'' guma u odnosu na ''run flat'' su potpuno jasne.

 

''Run flatovi'' su daleko skuplji od običnih guma

Cena je glavni razlog zašto se brojni vlasnici automobila odlučuju da im naredni set pneumatika bude sastavljen od onih standardnih. Zbog svoje ojačane konstrukcije, ''run flat'' gume su znatno skuplje od običnih, a neke koštaju dvostruko više od konvencionalnih ekvivalenata. Naravno, na tržištu su dostupne jeftinije alternative, ali ako uradite neophodno istraživanje, uvidećete da recenzije za ove gume nisu toliko pozitivne. Da, ''run flat'' su bezbednije u slučaju gumi defekata, ali ako redovno proveravate pritisak u gumama i obraćate pažnju na put, malo je verovatno da će doći do bušenja pneumatika. Dakle, ako ste ograničeni s ''kešom'' i morate da zamenite gume, set visokokvalitetnih standardnih guma je bezbedniji za svakodnevnu upotrebu od garniture jefitnih ''run flat-ova'', kako na suvom tako i na vlažnom asfaltu. Nedostatak je što će vam biti potrebna dizalica, rezervna guma ili komplet za popravku u slučaju da pneumatik ispusti vazduh.

 

''Run flat'' pneumatici su bučniji i utiču na upravljivost

Zbog debljih bočnih zidova, RFT su krući i teži. To znači da će u skoro svim slučajevima biti bučniji od obične gume. Ipak, budimo iskreni; nivo buke bi trebalo da bude poslednja stvar koju neko uzima u obzir kada bira garnituru guma. Ako stvari počnu da vas nerviraju na auto-putu, možete da pojačate jačinu zvuka audio uređaja pri većim brzinama i zaboravite na to. Međutim, zbog svoje čvrste konstrukcije, RFT takođe doprinose grubljem osećaju u vožnji i utiču na upravljivost. Iako ovo neće biti tako očigledno u nekom prestižnijem modelu visoke klase kada vozite savršenim putevima, stvari stoje drugačije kada je reč o rupama na drumu ili sportskom automobilu, kada se i najmanje nesavršenosti i te kako osećaju. Ako pređete na konvencionalne gume, odmah ćete primetiti da se automobil udobnije vozi i bolje prijanja uz put, posebno pri većim brzinama u krivinama.

 

Probušeni ''run flat'' pneumatici se mogu koristiti samo pri malim brzinama uz ograničen broj kilometara

Ono što je indikativno je što mnogi ljudi misle da kada im se probuši RFT guma, mogu bezbrižno nastaviti putovanje. Međutim, ovo je daleko od istine jer su dotični pneumatici generalno zamišljeni da izdrže težinu vozila u slučaju bušenja pri brzinama koje ne prelaze 80 km/h. Štaviše, proizvođači preporučuju da se ne vozite na probušenom RF-u duže od 80 kilometara, jer će bočni zid početi da otkazuje. Zato, ako mislite da korišćenje RF-a znači da nikada ne morate da brinete o ''gumi defektu'', razmislite ponovo. Kao što smo konstatovali, ove gume su još uvek daleko od savršenih, što je još jedan razlog zašto bi trebalo razmisliti o prelasku na konvencionalne. Na kraju krajeva, ako vam se guma probuši, zamena točka nije raketna nauka.

 

''Run flat'' se retko kada može ponovo koristiti nakon bušenja

Kao što smo spomenuli, ako koristite RFT i dođe do bušenja koje rezultira potpunim gubitkom pritiska, moraćete da pronađete vulkanizera koji nije udaljen više od 80 kilometara. Ako imate dovoljno sreće da ga pronađete, defekt se obično može popraviti i možete nastaviti putovanje. Ipak, bočni zidovi gume neće imati istu krutost kao pre bušenja, tako da neće moći da izdrže težinu vozila ako dođe do ponovnog oštećenja, a nedostatak krutosti će verovatno uticati na upravljivost. Iz tog razloga proizvođači RFT-a, kao i vulkanizeri, preporučuju zamenu probušene gume novom. Nećete imati ovaj problem sa standardnom gumom osim ako je oštećenje baš veliko ili se dogodi na nekom od bočnih zidova.

 

Felne su sklonije pucanju sa ''run flat'' pneumaticima

Krutost RFT-a ne utiče samo na udobnost u vožnji, već može i doprineti oštećenju točkova na vozilu mnogo brže od običnih guma. Pošto su bočni zidovi mnogo krući a masa guma veća, dodatni pritisak će biti vršen na točkove, uglavnom kada se udari u rupu ili visok ivičnjak. Ako imate felne koje nisu od kovanog materijala, a velikog su prečnika sa niskoprofilnim pneumaticima, mnogo je veća verovatnoća da će doći do neželjenih pukotina na vašim omiljenim felnama. Na vreme otkrivene, ove pukotine se mogu zavariti, ali ako ih ne primetite, mogu da izazovu ozbiljna oštećenja točka, koji će biti potrebno zameniti. Možete imati isti problem i s običnim gumama ako niste pažljivi, ali je verovatnoća mnogo manja jer fleksibilni bočni zidovi takve gume bolje apsorbuju udar.

 

Dakle, konstatovali smo neke stvari i došli do pet glavnih razloga zbog kojih bi trebalo da se odreknete ''run flat'' guma u korist onih standardnih. Nakon kupovine automobila sa dotičnim tipom pneumatika i prelaska na obične, primetan je ogroman napredak u pogledu udobnosti i manevrisanja. To se posebno odnosi na tvrdo trimovane automobile sa sportskim ogibljenjem. U slučaju nekog SUV/krosovera, razlika možda neće biti tako očigledna, ali se i dalje štedi pristojna količina novca.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...