Jump to content
FAS Goran
srdjos

Testiranje (provera) amortizera / Objašnjenje rezultata testa amortizera

Recommended Posts

Pa verujem ali to nece nigde da ti ponude ovako na prvu a ne verujem da je on trazio takvo nesto :) A i znam da su za stila od 4500-5500-7000din komad pa mi se uklapa :D
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesu, ali zadnji :stuart: . Cak i Monroe Reflex su preko 7000 din, znaci nesto ozbiljnije moze da bude samo skuplje.

@YUgisa

Posto si u tim krugovima ;) , ima li sanse da se kod nas iskopa Bilstein B4 (i gde), a da je korektnog kvaliteta, naslusao sam se svacega u zavisnosti od toga odakle dolaze?

Jurio sam sestri za C3 HDi na vise mesta, sumnjivo povoljno. Recimo, pitao sam usput i za Stila JTD, prednji B4 su malo jace od 5000, zadnji 3800 :huh: ???

Opet, ne znam nikoga da je imao primedbi na KYB (Gas-A-Just, Excel-G...) kupljenih kod nekog od ovlascenih distributera.

Sa Monroe licno nemam iskustva, price su od-do (da su prezadovoljni do marketinga), ali dosta ljudi koristi njihove 3+1 akcije, pa jos negde uz besplatnu zamenu, recimo komplet Reflex za Stila izadje oko 150 EUR sto je stvarno povoljno. Za njih znam sta ces reci ;) , moje pitanje je prvenstveno vezano za Bilstein kod nas, ako imas neku informaciju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema tu korektnog kvaliteta, ima original i kopija :D Ja ne mogu da garantujem, ali jedini dobavljac sa kojim sam ja imao 100% pozitivno iskustvo dok sam nabavljao Bilstein amortizere u Srbiji je Vudim Trade. Problem je jedino bio sto nekad nije bilo, nije se znalo da li ce se i kad uvoziti pa sam uzimao od drugih, najcesce od Wagen Trade-a, e tu je bilo tako da sam znao tri puta da vracam za redom, narucis za VW i dobijes kopiju, a bili su ovlasceni serviser ako se nevaram za VW :D Cene znaju da im variraju dosta i zbog toga sto su pre jedno dve, mozda vec i tri godine bukvalno preko noci duplirali cene, tako da nekad iskopam neki jeftin amortizer po staroj ceni za modele koji nisu cesti a za neke obicne aute su cesto 7000+din za komad... Npr Bilstein uloske za Yugice sto koristim sam nabavljao za 7000din/2kom, a sad je 13.500din/2kom.

 

EDIT: Mada iako ne opravda toliku razliku u ceni, jedini proizvodjac koji "osavremeni" dizajn amortizera za jedan model auta, barem iz mog iskustva. Posto taj skuplji Bilstein sto koristim za Yugice nije isto kao onaj od pre, tvrdji je i udobniji (Citaju sad ovo ljudi i misle kako to moze :D )...

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na podeljenim informacijama.

Bas sam juce zvao "Vudim" (u stvari u maloprodaji im je to valjda prodavnica "Mece" u Medakovicevoj), ali sam samo dolazio do ljubazne tete na opciji 2 :) .

Niko se nije javljao ceo dan, moracu da im sibnem mail da proverim. Videh da ih ima i u "VS Group" i "Fragment auto" u Tosinom Bunaru, pa cu uporediti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas legle nove gume.Za sada sve ide i suska,probano do 170kmh,sledecom prilikom probacemo i na vise.:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

automarkethr.jpg AutoMarket.hr video: Opruga i amortizer - bez harmonije nema sigurnosti!

 

Sastavni deo ''vešanja'' auta su opruge i amortizeri, a ukoliko oni nisu ispravni lako se možete dovesti u opasnu situaciju. Pogledajmo kako oni tačno rade i kada im je vreme za zamenu. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Namenjeno je za opštu populaciju. Tu i ne treba iću u sve detalje i moguće varijante, jer onda neće razumeti ništa. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, ali ovo je kao da kazes ako motor ne skripi onda je sve ispravno :D Jer opsta populacija nece drugo znati da utvrdi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istrošeni amortizeri - znakovi upozorenja za njihovu zamenu

 

amortizeri.jpg

 

Istrošeni amortizeri i opruge mogu ozbiljno ugroziti sigurnost tokom vožnje. Međutim, prepoznati kada je pravo vreme za njihovu zamenu nije uvek lagan zadatak. Vožnja automobila sa istrošenim amortizerima ili oprugama neće uticati samo na loš osećaj u vožnji, već može nositi sa sobom i sigurnosne rizike. ''Dosta vozača ne shvata da vožnja sa amortizerima i oprugama u lošem stanju povećava zaustavni put vozila, posebno pri vlažnom i klizavom putu. Zbog toga što se te negativne promene događaju postepeno vozač se navikava na vožnju u takvim uslovima. Najčešće nismo svesni sporog, ali neizbežnog trošenja sistema oslanjanja tokom godina i pređenih kilometara. Ali, to je kao i sa cipelama, izgledaju dobro sve dok im jednog dana ne otpadne đon'', kažu stručnjaci.

 

Kako sistem funkcioniše?

Amortizeri i opruge amortizera omogućavaju stabilizaciju automobila i zadržavanje kontrole nad vozilom prilikom skretanja, kočenja, ubrzavanja ili prelaženja preko neravnina na putu. Današnja vozila koriste amortizere, opruge amortizera ili kombinaciju ovih delova. Osnovna razlika je u tome što su amortizeri nezavisna komponenta, dok su opruge amortizera spoj amortizera i drugih komponenti koji čine jednu zasebnu celinu. Oba sistema služe istoj svrsi, a to je da se vozilo stabilizuje i da točkovi zadrže kontakt sa podlogom. Bez njih, vozilo bi prilikom vožnje poskakivalo po putu. Koliki je životni vek ovih delova prvenstveno zavisi od načina vožnje. ''Vožnja po neasfaltiranim putevima, česta vuča prikolice ili opterećivanje vozila teškim teretom može samo skratiti njihov funkcionalni vek. Pri teškim uslovima eksploatacije vozila trebalo bi ih zameniti nakon 60.000-80.000 km, dok pri uobičajenoj upotrebi ovi delovi mogu trajati znatno duže i doći na zamenu tek nakon 120.000-150.000 km'', kažu u jednom servisu.

 

Znakovi upozorenja

- Iako mnogo faktora određuje životni vek amortizera i opruge amortizera, simptomi koji se navode siguran su znak da je došlo vreme za njihovu zamenu.

- Ako se Vaše vozilo konstantno pomera gore-dole i nikada nije sasvim stabilno prilikom vožnje. Ta pomeranja mogu biti neznatna, ali ipak primetna.

- Vaše vozilo se naravno naginje na suprotnu stranu od one u koju skrećete, ali ako pritom deluje nesigurno eto još jednog simptoma.

- Prednji kraj auta ponire više nego što je očekivano prilikom kočenja, a to niste mogli primetiti sve dok niste trebali naglo zakočiti.

- Pri naglim ubrzanjima možete primetiti da se prednji deo vozila podiže, dok se istovremeno njegov zadnji deo spušta.

- Prilikom prelaska preko neravnina na putu točkovi nastavljaju poskakivati još neko vreme, a može se čuti i zvuk lupkanja. Ako gume ne prijanjaju na podlogu istovremeno dolazi i do njihove neravnomerne potrošnje.

- Dolazi do curenja ulja iz amortizera (ako je uljni) ili pucanja opruga amortizera.

 

Koje zamenske delove izabrati?

''Uložite u kvalitetne delove koje su proizveli etablirani proizvođači. Takođe, prilikom izbora bilo bi dobro prethodno se posavetovati i izabrati tačno ono što odgovara vašem načinu vožnje, jer neki amortizeri mogu biti dosta kruti što je dobro za agresivniju vožnju, dok drugi mogu biti mekši i pružiti bolji ugođaj tokom vožnje'', savetuju stručnjaci. Prilikom zamene amortizera ili opruga amortizera, važno je istovremeno zameniti i druge potrošne delove poput ležajeva, gumica, koji su nužni da bi sistem oslanjanja automobila ispravno funkconisao.

 

Izvor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaki amortizer sadrzi ulje, ono sto ih razlikuje je da li je pored ulja vazduh (uljni amortizeri), azot pod priblizno atmosferskim pritiskom (gasni amortizeri niskog pritiska) ili azot pod visokim pritiskom, obicno preko 5 bara (gasni amortizeri). Ima jos nekih gasova ali azot je u 99% slucajeva.

 

Prva dva tipa jer je vazduh tj azot obicno oko atmosferskog pritiska, nece se klip izvuci napolje ili ako se izvuce nece do kraja ili ce bas jako polako da se izvuce kad sabije skroz, dok kod pravih gasnih amortizera ce biti jako tesko zadrzati klip sabijen skroz. Ovo cisto kazem jer vidim da mnogi ocenjuju amortizer neispravnim jer se klip ne izvlaci napolje kad se demontira sa auta sto nije znak nicega sem ako niste 100% sigurni da su bili gasni, onda jeste znak potrosenosti.

 

Na modernim autima realno gledano za amatere najbolji nacin da se utvrdi ispravnost amortizera je da provozaju auto preko neke utonule sahte ili par uzastonih zakripa koje nisu najbolje odradjene sa brzinom od 40-50km/h i da neko posmatra spolja kako se ponasa tocak. Ako tocak prati neravninu, onda je ok, ako i u jednom trenutku skakuce, onda su amortizer za zamenu bez obzira da li curi ulje, da li se cuje nesto u kabini itd.

 

Takodje kruto=sportsko je isto kao da neko kaze da jedino bitno sto treba znati o motoru je njegova snaga. Obrtni moment, max obrtaji, potrosnja, kubikaza itd nije bitno. Kruto moze biti i specifican sportski trim nekog amortizera, a moze biti i samo primer niskog nivoa kvaliteta usled cega lose funkcionise. Kao sto ni "plivanje" auta ne mora biti znak jako kvalitetnog amortizera sa trimom za udobnost.

 

Vecini ljudi su novi amortizeri pretvrdi upravo zbog toga sto kaze u tekstu, jer su se pre toga godinama navikavali kroz kilometrazu na slabiju amortizaciju tj povecano oscilovanje amortizera.

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kad je vreme za zamenu amortizera?

 

amortizeri.jpg

 

O zameni amotizera prosečan vozač gotovo nikada ne razmišlja, a to može da bude veoma opasno. Zašto ne razmišlja o njima? Zato što dugo traju - npr. 60.000 do 80.000 km, što može da bude i više od 6-7 godina. Međutim, praksa pokazuje da se isti amortizeri koriste znatno više od 100.000 km, odnosno menjaju se tek kada situacija postane kritična ili dođe do nekog očiglednog kvara.

 

Zašto je to opasno?
Zato što se stanje amortizera pogoršava vrlo postepeno, tokom dugog vremenskog perioda, odnosno nakon mnogo pređenih kilometara. Tako se vozač iz dana u dan navikava na to da su amortizeri sve lošiji i lošiji i jednostavno ne obraća pažnju na promene u ponašanju vozila, već prilagođava svoju vožnju stanju amortizera. Naglašavamo da su ispravni (dovoljno efikasni) amortizeri izuzetno važni kada je bezbednost u pitanju, i to na više načina. Ovo nisu ''prazne priče'' proizvođača koji žele da kupite nove amortizere, već činjenica koju možete i sami da proverite. Udobnost je na drugom mestu - bezbednost je na prvom.

 

Amortizeri imaju neopisivo značajnu ulogu po pitanju bezbednosti. Grubo (laički) rečeno, amortizer ''smiruje'' oprugu, odnosno njene oscilacije i time omogućava bolje prijanjanje gume uz podlogu. Loš amortizer može bukvalno da dovede do odskakivanja točka, odnosno potpunog gubitka kontakta sa podlogom prilikom vožnje po veoma lošem putu, naletanja na rupu ili više rupa, što može da bude veoma opasno u krivinama ili prilikom kočenja, naročito pri višim brzinama. Mnogo je i drugih načina na koje loši amortizeri utiču na bezbednost, od preteranog naginjanja u krivinama, do produženog puta kočenja koliko god kočnice bile dobre. Naročito je opasno kada treba izbeći neočekivanu prepreku na putu (veći kamen, izleti životinja...) pri čemu smo prinuđeni da oštro skrenemo prvo u jednu stranu, pa zatim u drugu da bismo izbegli vozila iz drugog smera, a pritom se neretko namerno ili refleksno koči... Tada više ne pomaže činjenica da se vozač navikao na drugačije ponašanje vozila u odnosu na vreme kada su amortizeri bili ispravni, pošto se auto sa neispravnim amortizerima u ovakvim situacijama ponaša vrlo nepredvidivo. Loši amortizeri takođe smanjuju efikasnost ESP-a i ABS-a.

 

Kako da znam da je vreme da se amortizeri menjaju?
Pošto amortizer vremenom postepeno gubi na efikasnosti, nije lako odrediti tačno vreme kad ih treba menjati. Simptomi mogu da budu manje ili više izraženi, pa je na vlasniku automobila da odluči kada će to da uradi. Neki će biti spremni za zamenu na 50.000 km, dok će drugi da rade relativno dobro i preko 100.000 km. Sve zavisi od kvaliteta puta, načina vožnje, opterećenja vozila, kvaliteta i vrste amortizera, itd. Navešćemo neke od simptoma da su amortizeri spremni za zamenu, ali uz važnu napomenu. Veliki problem je u tome što amortizeri tokom dugog vremenskog perioda blago i postepeno gube efikasnost, bez izraženih znakova da nešto nije uredu, pri čemu se vozač vremenom navikava na sve negativne efekte koje donosi pad efikasnosti amortizera:

  • lošija udobnost
  • duži zaustavni put prilikom kočenja
  • izraženije naginjanje prilikom skretanja
  • slabija upravljivost
  • osećaj da se auto ponaša nepredvidivo prilikom uzastopnog oštrijeg skretanja
  • ljuljanje i poskakivanje prilikom prelaska preko većih neravnina kao što su npr. ležeći policajci
  • izraženije poniranje prednjeg dela prilikom kočenja, naročito oštrijeg kočenja
  • izraženije podizanje prednjeg dela prilikom kretanja i naročito oštrijeg ubrzavanja
  • nestabilnost vozila pod udarima bočnog vetra

Uprkos tome što se vozač navikne na ovakvo ponašanje automobila i prilagodi vožnju u smislu da vozi sporije kroz krivine, bude pažljiviji pri skretanju i ranije i nežnije koči, ostaje činjenica da u kritičnim situacijama kada mora oštro da koči ili smota volan ili oboje istovremeno - da tada postoji drastično veći rizik da će doći do gubitka kontrole.

 

Mogu li sam da testiram kakvo je stanje amortizera?
Naravno. Pritisnite ili zaljuljajte jedan npr. prednji levi kraj automobila i naglo pustite. Automobil ne sme da nastavi da se ljulja, već mora da se vrati u prvobitan položaj. Ukoliko se ljuljanje nastavi, to je siguran znak da je amortizer odavno zreo za zamenu. Međutim, ovaj metod ne pruža ni približno preciznu procenu stanja amortizera. Govori nam samo da li su amortizeri uopšte funkcionalni, naročito kod iole novijih automobila koji imaju savremenije amortizere. Zato je mnogo efikasnije da ih proverite u vožnji, ali naglašavamo:

  • pri malim brzinama
  • na bezbednoj površini bez saobraćaja
  • bez drugih učesnika u saobraćaju u blizini
  • uz maksimalnu pažnju

Naglašavamo da se i ova provera amortizera svodi na vaše subjektivno viđenje toga kako se auto ponaša u različitim situacijama. Idealno bi bilo da možete odmah direktno da obavite poređenje sa istim takvim potpuno novim automobilom, ali pošto je to nemoguće oslanjamo se na ono što je moguće. Uglavnom, uradite sledeće testove:

  • oštro kočenje (proveravate poniranje prednjeg kraja i izdizanje zadnjeg)
  • oštro ubrzavanje (proveravate podizanje prednjeg kraja)
  • oštro skretanje
  • uzastopno oštro skretanje
  • prelazak preko neravnina - ležeći policajac, manje rupe, izrazito neravan asfalt ili druga površina...

Zatim obavite normalnu svakodnevnu vožnju, poželjno sa krivinama u kojima ćete se posebno fokusirati na to koliko se auto naginje. Obratite pažnju i na to da li se auto na pravcu po lošem asfaltu ponaša kao čamac na blagim talasima, naročito kada pređete preko neke izraženije anomalije na putu.

 

Samostalna provera u mestu
Ukoliko ste u mogućnosti i imate dovoljno iskustva, proverite da li curi ulje iz amortizera. Nepravilno trošenje guma takođe može da bude znak da su amortizeri neispravni. U svakom slučaju, ovaj simptom definitivno traži posetu servisu (ili vulkanizeru).

 

Kompjuterska provera amortizera u servisu
Amortizere možete da proverite u nekom servisu koji ima specijalnu mašinu za njihovu proveru. Kako ta mašina konkretno funkcioniše?

Ukratko - vozilo staje točkom na vibracionu ploču, koja meri težinu, odnosno pritisak tog točka na podlogu u mirovanju. Zatim ploča počinje da vibrira, simulirajući čitav niz uslova na putu. Vibraciona ploča može tokom testiranja da vibrira frekvencijom do npr. 25 Hz - to znači da može da se pomeri gore-dole do 25 puta u jednoj sekundi. Takođe je određena i amplituda - koliko duboko će ploča da ''propadne'' ili visoko da ''skoči'' prilikom vibriranja. Prilikom testiranja menjaju se i frekvencija i amplituda vibracija. Za vreme dok vibraciona ploča trese točak, konstantno se meri sila kojom točak pritiska ploču, a najniža vrednost se čuva za poređenje sa silom kojom je točak pritiskao ploču pre početka merenja.

 

Takođe, na osnovu odnosa sile (''težine'' točka) kojom je točak delovao na vibracionu ploču u stanju mirovanja i sile kojom je delovao tokom vibriranja ploče, dobija se grafikon i na osnovu njega mogu da se donesu određeni zaključci. Konačan rezultat dobija se u procentima. Međutim, što se tiče tumačenja rezultata merenja, situacija nije baš jednostavna. Problem je u tome što nisu sve mašine za testiranje amortizera iste, a ima i drugih faktora.

 

U jednom auto centru su nam rekli da njihova mašina automatski nakon testiranja daje procenu u kakvom su stanju amortizeri. Konkretno, ukoliko je rezultat iznad 68%, amortizeri su u zelenoj zoni, što znači da su ispravni i u dobrom stanju. Ako su ispod 68%, ušli su u žutu zonu, kada se već savetuje zamena. Tu je i crvena zona - ako je kompjuter ubacio rezultate ''u crveno'', definitivno je vreme za nove amortizere. U ovom servisu naglašavaju da je veoma važno da se proveri da li su svi ostali elementi oslanjanja ispravni pre nego što se radi kompjuterska provera amortizera. U suprotnom, rezultati merenja neće biti verodostojni. Takođe, obavezno se pre ispitivanja amortizera meri pritisak u gumama - prenizak ili previsok pritisak u gumama takođe može da dovede do rezultata koji ne predstavljaju pravo stanje amortizera.

 

U jednom servisnom centru takođe preporučuju da se pre testiranja obavi pregled vozila, što je i bitnija stvar od samog testa amortizera. Test amortizera se radi na kraju kada se utvrdi da neki problem sa ponašanjem vozila na putu ili neobične zvukove ne izazivaju neki od drugih elemenata vešanja. Takođe, ukoliko se gume neravnomerno troše, a utvrđeno je da je sve u redu sa sistemom vešanja, da gume nisu defektne i da su balansirane, može se posumnjati da su krivac loši amortizeri, pa ih treba testirati. U ovom servisnom centru takođe naglašavaju da je veoma važno da ne bude prevelika razlika između rezultata levog i desnog točka na istoj osovini (npr. 15% do 20%).

 

Na pitanje da li se pre testiranja u kompjuter unose podaci o automobilu, dobili smo odgovor da se ne koristi nikakva baza podataka sa informacijama o vešanju nekog modela, već da vibraciona ploča izmeri ''težinu'' točka čiji se amortizeru testira i na osnovu toga kompjuter odredi parametre vibracija ploče. Rekli smo već da postoje različite mašine za testiranje, a i čitava priča oko tumačenja rezultata i konkretnog značenja rezultata u procentima nije baš jednostavna, pa nećemo ići dalje u detalje. U svakom slučaju, testira se isključivo jedan po jedan točak, iako obično automobil stane istovremeno na dve vibracione ploče, prvo prednjim, pa zadnjim točkovima.

 

Zaključak
Dakle, ispravni i kvalitetni amortizeri nisu važni samo za udobnost ili sportski doživljaj u krivinama. Naprotiv, oni imaju neopisivo značajnu ulogu kada je bezbednost u pitanju. Mnogi vozači ih retko kada zamene na vreme. Obično do zamene dođe kada situacija postane zaista kritična, iako vožnja sa lošim amortizerima može da bude veoma opasna.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako ne lupa, nisu masni tj procureli, teraj tako. 
Ako nikad nisu menjani i planiras zadrzati auto jos neko vreme, zameni ih, svakako je vreme. 

Oko 30000 dinara su ti sva 4 amortizera u kvalitetu. Sachs, KYB recimo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...